Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Suomiradan ja siihen liittyvän Lentoradan suunnittelussa pitää huomioida maanomistajien ja alueita halkovien radanvarsiasukkaiden mielipiteet sekä oikeudet

Lauantai 11.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Julkisuudessa käydään kiivastuvaa keskustelua Suomiradan tarpeellisuudesta, sillä oikoratana se mahdollistaisi ns. tunnin junan Tampereelta Helsinkiin.

 

Uuden oikoradan vaihtoehtona olisi rakentaa lisäraiteita nykyiselle radalle Tampereen ja Riihimäen välille.

 

Lentoratahanke puolestaan olisi rakentaa kaksiraiteinen kaukoliikennerata siten, että se liittäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukoliikenteen piiriin.

 

Ratahankkeet ovat julkisia, mutta kuitenkin suurelta osin yleisöltä piilossa, mutta voimakkaat ”rattaat” ovat pyörimässä, sillä hankkeen puuhamiehiksi/puuhahenkilöiksi ilmoitetaan;

 

  • pormestari Jan Vapaavuori, Helsingin kaupunki

  • pormestari Lauri Lyly, Tampereen kaupunki

  • kaupunginjohtaja Timo Kenakkala, Hämeenlinnan kaupunki

  • kaupunginjohtaja Ritva Viljanen, Vantaa kaupunki

  • kaupunginjohtaja Pekka Timonen, Lahden kaupunki

 

Minulla ei suinkaan ole mitään vastaansanomista sille, että liikenneolosuhteita parannetaan, mutta kun kokemuksesta tiedän maanomistajana ne ongelmat, joita uusiin ratahankkeisiin liittyy, peräänkuulutan MTK:n, maanomistusta kunnioittavien kansanedustajien sekä yleensäkin alueiden asukkaiden mielipiteiden kuuntelemista ratahakkeita edistettäessä.

 

IMG_52702.JPG

 

 

Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata avattiin liikenteelle 6.3.1971, mutta maanomistajia koetelleet pakkolunastukset alkoivat jo ennen 1960-luvun puoliväliä

 

Meiltä pakkolunastettiin kymmenen hehtaarin suuruisesta perämetsäkappaleesta neljä hehtaaria parhaassa kasvukunnossa ollutta metsää – suurin osa pakkolunastetusta metsämaasta oli muutama vuosi sitten uudistettu avohakkuulla, kulottamalla ja uudet taimet istuttamalla.

 

Kuvassa näkyy Hämeenkyrön puolella oleva osuus Majajärven liikennepaikasta ja taustalla näkyy se osuus Majajärven liikennepaikasta, joka on pakkolunastettu meiltä eli Viljakkalan puolelta – vapaa-ajanasuntoni sijaitsee vasemmalla näkyvän metsikön takana.

 

*******************

 

Pakkolunastus oli kova paikka isälleni, joka oli aikoinaan ostanut metsäkappaleen kotitilansa maista.

 

Saimme pakkolunastuskorvausta n. 75.000 markkaa ja niillä rahoilla ostimme Valmet-traktorin, joka palvelee meillä yhä.

 

Pakkolunastuskorvausten saaminen kesti yli kymmenen vuotta ja kun silloin inflaatio jylläsi, niin korvauksesta vain puolet oli pääomakorvausta ja toinen puoli korkoja.

 

*****************

 

Perhekuntani on joutunut antamaan yhteiskunnalle isiemme maita olemattomalla korvauksella ja sen vuoksi osaankin asettua niiden maanomistajien, omakotitalotonttien omistajien, tuhoutuvien omakotitalojen sekä radan alle jäävien kylien asukkaiden rooliin, jotka joutuvat antamaan rakkaat maansa niiden hankkeiden alle, joita nyt suunnitellaan.

 

 

Peräänkuulutan, että mahdolliset Suomirata- ja Lentoratahankkeet toteutetaan maanomistajien sekä alueiden asukkaiden etuja ja oikeuksia kunnioittaen – MTK:lla on tässä työssä keskeinen rooli!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomirata, Lentorata, MTK:n rooli edunvalvojana, MTK, maanomistajien rooli Suomiradan suunnittelussa, maanomistajien rooli Lentoradan suunnittelussa,

Lentorata Tampereelta Helsinki-Vantaan lentokentälle harppasi eteenpäin

Torstai 11.1.2018 - -Esko Erkkilä-

Nykyistä paremmat junayhteydet Tampereelta Helsinkiin ovat jokaisen järkevän poliitikon ajatusmaailmassa kärkilistalla.

 

 

Junayhteyden parantamisesta on käytetty erilaisia termejä ja niistä ehkä tunnetuin on

 

 

Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin

 

 

 

”Tunnin juna” –kaavailuihin liittyy tiiviisti se, että Tampereen ja Helsingin välille pitäisi koko matkalle saada kolmas raide.

 

 

Viime päivinä hankkeesta on alettu käyttämään termiä

 

 

Lentorata

 

 

Lentorata-hanke sai uutta tuulta siipiensä alle, kun Tampereen pormestari Lauri Lyly, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson ottivat näkyvästi kantaa Lentoradan puolesta.

 

 

 

Lentoradan aikaansaamisen uhkana saattaa olla muutama seikka ja eräs niistä on se, että myös varsinais-suomalaiset alkavat ponnekkaasti ajaa ”Tunnin junaa” Helsingin ja Turun välille.

 

 

Toivon, että Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittämistä ajavat tahot näkisivät laajemmat kokonaisuudet ja toimisivat Lentoradan puolesta.

 

 

Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittäminen on paikallaan, mutta samalla pitää muistaa se koko- ja monipuolisuusero, joka vallitsee Helsinki-Vantaan hyväksi.

 

 

Lentoasemien matkustajamäärät vuonna 2014 tässä (luvuissa on eritelty kotimaan liikenteen ja kansainvälisen liikenteen matkustajamäätärät):

 

Vuoden 2017 matkustajamääristä on olemassa ennusteet ja ne näyttävät tältä (matkustajamäärissä on tapahtunut merkittäviä muutoksia vuodesta 2014 vuoteen 2017):

 

Mielestäni nämä kaksi taulukkoa ovat pitävä perustelu sille, että Tampereen rautatieaseman ja Helsingin lentokentän välille pitää rakentaa Lentorata!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lentorata, Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin, Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille, Helsinki-Vantaan lentoasema, Tampere-Pirkkala -lentoasema, pormestari Lauri Lyly,