Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Juhani Ahon Matin ja Liisan tutustumisessa rautatiehen oli paljon samaa, kuin eilen tamperelaisten tutustumisessa ratikkaan

Maanantai 16.11.2020 - -Esko Erkkilä-

Ratikka syntyi Tampereelle niiden lehmänkauppojen myötä joissa Kokoomus sai Rantaväylän tunnelin ja Vihreät puolestaan ratikan.

 

Olen johdonmukaisesti vastustanut molempia hankkeita ja sen vuoksi harvat ovatkin olleet ne kerrat, jolloin olen ajanut Rantaväylän tunnelin kautta.

 

 

Rantaväylän tunnelia voimallisemmin olen vastustanut ratikkaa, sillä miljardi-investointina se on raunioittanut Tampereen talouden vuosikymmeniksi ja on kokonaisuudessaan täysin turha investointi.

*************

Ratikan koeajot alkoivat eilen ja minäkin olin paikalla todistamassa Tampereen talouden raunioittaneen hankkeen ensimetrejä!

 

 

 

 

IMG_0909.JPG

 

 

Testivaunusta varoittavia kylttejä oli joka puolella.

 

 

IMG_09172.JPG

 

Hämeenkatu oli ennen Tampereen valtasuoni, mutta nyt se on autio ja tyhjä!

 

 

IMG_0910.JPG

 

Tyhjiä liikehuoneistoja syntyy päivittäin, sillä ostavat asiakkaat ovat kaikonneet pois Tampere-citystä!

 

 

IMG_0923.JPG

 

Kännykkäkuvaajien armeija odotti ratikkaa kuin kuuta taivaalta.

 

 

IMG_0925.JPG

 

Ja sieltähän se saapui hiljaista kävelyvauhtia.

 

 

IMG_0934.JPG

 

Ratikkaa luultiin kotimaiseksi, mutta Skodahan se!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

3 kommenttia . Avainsanat: Tampereen ratikka, rantaväylän tunneli oli Kokoomuksen maksuväline ratikalle, Ratikka oli Vihreiden maksuväline Rantaväylän tunnelille, Ratikka on Vihreiden hanke, Rantaväylän tunneli on Kokoomuksen hanke, ratikka on Skoda, Juhani Aho; Matti ja Liisa,

Suomen lippu juhlistaa keskikesän juhlaa - Juhannusjunan etenemisen seuraaminen luo uutta kulttuuria!

Lauantai 23.6.2012 - -Esko Erkkilä-

Eilen kello 18.00 lukemattomat siniristiliput kohosivat lipputankoihin juhlistamaan keskikesän juhlaa – Juhannusta.

 

Siniristilippu kohosi salkoon myös meillä.

 

nnusisannanviire

 

Mökkimme lipputangossa on muutaman päivän ajan kesän aikana ehtinyt liehua isännänviirinä Agrologi-viiri eli koulukuntani tunnusviiri sen merkiksi, että isäntäväki on paikalla.

 

agrologiviiri

 

Agrologi-viirin tunnuskuviossa on lyhde kuvaamassa sitä tietämystä, jonka koulukuntani jäsenet omaavat maa-, metsä- sekä kotieläintaloudesta. 

Siinä on myös rataskuvio ja se kuvaa sitä käytännön kokemusta, jota agrologikunta omaa. Rataskuvio tulkitsee sitä monipuolista kokemusta ja tietämystä, jota agrologikoulutus tuo tullessaan lukuisiin yhteiskunnan eri tehtäviin.

 

Laskin isännänviirin lippusalosta klo 18.00…

 

Suomenlippumajajarvella

 

…ja nostin lipputankoon Suomen lipun.

 

souteluamajajarvella

 

Pienten juhannusvieraidemme toivomuksesta laskimme vesille tänä kesänä ensimmäisen kerran soutuveneemme ja vieraamme tekivät isäntäväen edustajien kanssa souteluretken järvellä.

 

*******

 

Juhannusjuna on Yleltä hieno idea ja sen toteuttaminen sopii mainiosti juhannukseen.

 

Idean esimerkkinä on ollut mm. norjalainen Hurtigruten ja ohjelma on Ylen sekä keskieurooppalaisen ARTE-kulttuurikanavan yhteishanke. 


Mökkimme vierellä ja maittemme keskellä kulkee Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie.

 

Sen alle joutui aikoinaan neljä hehtaaria metsäämme. Tiedän siis omakohtaisesti, että mitä merkitsee oman tilan pirstoutuminen teiden ja rautateiden rakentamisen seurauksena. Radan rakentaminen ja metsälohkon silpoutuminen oli kova paikka isälleni, joka oli hankkinut metsäpalstan synnyinkodinsa maista.

 

Juhannusjuna – kuten kaikki pääradalla kulkevat junat – kulki maidemme halki ja sen vuoksi kävelinkin 150 metrin matkan mökiltämme ratapenkalle seuraamaan Juhannusjunan kulkemista.

 

Pohjoiseen matkaavat matkustajajunat tapaavat  ohittaa mökkimme 18 minuutin kuluttua siitä, kun ne lähtevät Tampereelta.

 

Juhannusjuna oli kuitenkin liikkeellä verkkaisesti, sillä se saapui kohdallemme huomattavasti myöhemmin.

 

junalahestyy1

 

Otin saapuvasta Juhannusjunasta kuvia aluksi ”sarjatulella” ja tässä muutama lähestymiskuva. Juna on näissä kuvissa saapumassa Hämeenkyröstä Viljakkalaan.

 

junalahestyy2

 

junalahestyy3

 

junakohdalla

 

Junan ohjaamosta tervehdittiin myös meitä, jotka metsätaipaleella olimme katsomassa Juhannusjunan etenemistä.


junahelikopteri

 

Kiirettä piti, sillä junan vauhti oli tavanomaiset 160 kilometriä tunnissa ja jossain välissä piti valokuvata myös Juhannusjunaa seurannut helikopteri! 


junapohjoiseen

 

Juhannusjuna matkalla kohti Rovaniemeä, jonne se saapuu tänään aamusella.

 

 

kiskotvievatpohjoiseen

 

”Kiskot vievät pohjoiseen” Majajärven kohdalla Viljakkalassa.

 

nakymaradalle

 

Radalla käynnin jälkeen kävin vielä mökkilaiturillamme ja kuvasin järvimaiseman Viljakkalasta Hämeenkyrön sekä rautatien suuntaan.

Järven pohjukassa rautatie kulkee aivan rannalla, joten laituriltamme voi seurata kaikkea rautatieliikennettä pääradallamme!

Onkin mukava seurata harvinaisempien mökkivieraiden ryntäämistä laiturille, kun junia kulkee radalla.

Juhani Ahon kertoma Matin ja Liisan ihmettely junia kohtaan elää edelleen!

 

 

Hyvää Juhannusta kaikille!

 

 

-Esko Erkkilä-


2 kommenttia . Avainsanat: Juhannus, Juhannusjuna, Matti ja Liisa, Juhani Aho, rautatie ja pakkolunastus, agrologi, Agrologien Liitto, agrologi-viiri,