Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Helppo ja "ilmainen" raha innostivat yli-investointeihin

Perjantai 28.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Agrologien Portugalin-matkalla liikuimme bussilla varsin paljon ja huomasimme, että Portugalin tiet ovat loistokunnossa.

 

Loistokuntoon on merkittävä syy se, että EU on aikoinaan antanut Portugalille runsaskätisesti tukea maantie-infran ja myös muun infran rakentamiseen.

 

Ylimitoitetut infrahankkeet ajoivat maan talouden EU-tuesta huolimatta vaikeuksiin, josta se ei ole kunnolla selvinnyt vieläkään.

 

EU:n komissio pyysi tämän viikon tiistaina eli 25.10.2016 lisätietoja eräiden maiden taloussuunnitelmista vuodelle 2017.

 

Selvityspyynnön saivat Suomen lisäksi myös Portugali, Italia, Espanja, Kypros, Liettua ja Belgia – olemme vähemmän mairittelevassa seurassa, kiitos Kataisen ja Stubb´n hallitukset!

 

Lisäselvityksiä pyytämällä komissio pyrkii estämään tilanteet, joissa jäsenvaltiot lipsuisivat vakausohjelman mukaisesta julkisen talouden strategiasta.

 

 

********************

 

 

moottoritie1.jpg

 

 

 

Matkustimme 2.10.2016 Nazare´n kaupungista ”päätukikohtaamme” Vila Real´iin ja aluksi matkamme taittui suuntaansa kolmikaistaista moottoritietä pohjoiseen.

 

 

Oli sunnuntai-aamupäivä klo 10.30 ja kolmikaistaisuudesta huolimatta moottoritie oli molempiin suuntiin autio ja tyhjä.

 

 

Oppaamme kertoi, että autius ja tyhjyys vallitsevat kyseisellä moottoritiellä koko ajan viikonajasta riippumatta.

 

 

Etsimättä herää mieleen epäilys, että sorakankaalle on ollut helppo rakentaa hieno moottoritie ja että kuinka tierakennuskoneistoa on ”voideltu”, jotta ilmeinen yli-investointi on saatettu toteuttaa! No, me EU-kansalaisethan olemme tämän yli-investoinnin suurimmalta osin maksaneet.

 

 

 

**************

 

 

moottoritie2.jpg

 

 

 

Portugalin moottoritiet ovat maksullisia ja tässä kuvassa bussimme on juuri tulossa erään moottoritien alussa maksuportille.

 

 

Ajamme ”vihreää linjaa”, sillä bussimme ikkunassa on laite, joka on yhteydessä maksuportin automatiikan kanssa ja ajomme moottoritielle kirjautuu automaattisesti tietojärjestelmiin, jotta bussifirma sitten aikoinaan saa laskun ajamisestamme.

 

 

Kuljettaja ja me etupenkillä istuneet näimme, että ajamisemme tälle moottoritielle maksoi hieman yli kahdeksan euroa.  Oppaamme kertoi, että henkilöautolta veloitetaan saman portin läpiajosta n. viisi euroa.

 

 

Jos auton tuulilasissa ei ole moottoritien maksuautomaattien kanssa ”keskustelevaa” maksukorttia, on maksu hoidettava käteisellä muilla porteilla.

 

 

Portugalissa oli yritys kokeilla joillakin moottoriteillä maksuttomuutta, mutta kustannuspaineessa hankkeesta piti luopua.

 

 

Portugalin moottoriteiden maksullisuuden vuoksi näimme useita kertoja autojonoja tien oikealla ajokaistalla, kun autoilijat siirtyivät edessä olevan maksullisen moottoritien vuoksi maksuttomille sivuteille.

 

 

Portugalin yli-investoinnit ja sen seuraamukset EU:lle annettavien selitysten myötä tuovat mieleen Tampereen kaupungin yli-investointihankkeen eli ratikan!

 

 

-Esko Erkkilä-  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Portugalin moottoritiet, maksulliset moottoritiet, agrologit2016, EU-komission selvityspyyntö Suomelle, EU-komission selvityspyyntö Portugalille, EU-rahoitus,

Portugalilainen hautausmaa on erilainen

Maanantai 24.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Olen kuluneiden kahden vuoden aikana saanut vierailla Portugalissa kolmesti ja pidän maasta.

 

 

Eräs seikka, joka erottaa Portugalin suomalaisuudesta ovat hautausmaat.

 

 

Nazaren yöpymiskaupungissa bussimme oli pysäköityneenä paikallisen kirkon edustalle ja kirkon vieressä sijaitsi hautausmaa.

 

 

Kävimme tutustumassa paikalliseen hautausmaahan – olen toki aikaisemmillakin Portugalinmatkoilla tutustunut paikallisiin hautausmaihin, joten asiassa ei ollut minulle mitään suurta uutta.

 

 

Seuraavassa pieni kuvakavalkaadi portugalilaisesta hautausmaasta:

 

 

 

hauta1.jpg

 

 

 

hauta2.jpg

 

 

 

hauta3.jpg

 

 

 

hauta4.jpg

 

 

 

hauta5.jpg

 

 

 

hauta6.jpg

 

 

 

hauta7.jpg

 

 

 

 

Portugalilaiset sukuhaudat ovat pieniä kojuja hautausmaalla.

 

 

 

hauta8.jpg

 

 

 

hauta9.jpg

 

 

 

****************

 

 

 

 

hauta10.jpg

 

 

Tässä kuva raudoitetun sukuhaudan ristikoiden välistä suvun vainajien lepotilaan.

 

 

 

Portugalin ilmasto ilmeisesti vaikuttaa niin, että vainajaa ei tarvitse suomalaiseen tapaa haudata maan syvyyksiin, vaan riittää, että arkku on hautauksen jälkeenkin omaisten nähtävillä.

 

 

*******************

 

Käynti portugalilaisella hautausmaalla on hieman erilainen kokemus, kuin käynti suomalaisella hautausmaalla tai vaikkapa venäläisellä hautausmaalla Venäjällä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Portugalilainen hautausmaa, agrologit2016, agrologimatka Portugaliin 2016, Nazare, Nazare Portugal,

Rakkauden puutarhassa Portugalin Alcobacassa

Perjantai 14.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Alcobacan kaupungissa sijaitsee Rakkauden puutarha eli Jardim do Amor eli Garden of Love.

 

 

Alcobacan kaupunginvaltuuston mielessä oli Rakkauden puutarhan rakentamispäätöstä tehdessään se Ineksen ja Pedron rakkaustarina, josta toissapäivänä tällä saitilla kerroin.

 

 

Vierailimme Rakkauden puutarhassa pohjois-Portugaliin suuntautuneen agrologimatkamme aluksi.

 

 

 

amor1.jpg

 

 

Jardim do Amor´n sisääntuloportti.

 

 

 

amor2.jpg

 

 

Rakkauden puutarha sijaitsee Alcoa- ja Baca-jokien yhtymäkohdassa Alcobacassa.  Joet ovat tässä kuvaajan selän takana erillisinä, mutta kuvassa jo yhtyneinä.

Portugalissa on vuodessa 330 aurinkoista päivää, joten on luonnollista, että pienet joet potevat jokseenkin aina melkoista "vesipulaa".

 

 

 

amor3.jpg

 

 

Rakkauden puutarhan hallitsevana symbolina on sydän samanmallisena, mutta eri paikoissa eri kokoisena.

Monet seurueemme pariskunnat halusivat istuskella tällä penkillä, mutta kun en kysynyt lupaa julkaista heistä kuvia, saamme tyytyä tähän kuvaan, jossa portugalislainen tyttö istuskelee yksistään "Rakkauden sydämessä"!

 

 

 

amor4.jpg

 

 

Rakastavaisten valtaistuinten takana sydänkuvio toistuu suurikokoisena.

 

 

 

amor5.jpg

 

 
Puun ympärille rakennettu istuinpenkki, jossa siinäkin on hallitsevana sydänkuvio.

 

 

 

amor6.jpg

 

 

Rakkauden puutarha rajautuu betoniseinillä Alco- ja Baca-jokiin.

 

Betoniseinillä on 700 pientä ”tallelokeroa”, joihin rakastavaiset voivat jättää viestejä toisilleen.

 

 

Lähikaupoista voi ostaa pakin, joka sisältää tallelokeroon sopivat kaksi avainta ja pienen papyruksen, johon rakastavaiset voivat kirjoittaa lupauksia rakkaudestaan ja tunnustaa omistautumistaan toiselle.

 

 

Avaimet ovat voimassa kolme vuotta ja jos senkin jälkeen rakastavaisilla on tarvetta jatkaa ”tallelokeroseurusteluaan”, voi avaimet ja saman lokeron vuokrata taas kolmeksi vuodeksi!

 

 

Mainio syy poiketa Alcobacassa kolmen vuoden välein!

 

 

 

amor7.jpg

 

 

Rakkauden puutarhan vierellä virtaavien jokien reunoilla…

 

 

 

amor8.jpg

 

 

…kasvaa kauniisti kukkivia kasveja.

 

 

 

amor9.jpg

 

 

 

Tervetuloa Rakkauden puutarhaan, joka oli yksi monista matkamme extra-kohteista eli siellä käyntiä ei ollut merkitty matkaohjelmaamme.

 

 

Kiitokset oppaallemme Mika Palolle!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: agrologit2016, Agrologimatka Portugaliin 2016, SUBLU Tour Portugal Lda -matkatoimisto, Alcobaca, Rakkauden puutarha, Jardim do Amor Alcobaca, Jardim do Amor, Garden of Love, Ines ja Pietro,

Portugalissa Alcobacan torilla riittää tarjontaa ja myös ostavia asiakkaita

Tiistai 11.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Agrologien viininkorjuumatkalla ensimmäinen tutustumiskohde Lissabonin lentokentältä lähdettyämme oli Alcobacan kaupunki ja se torielämään tutustuminen.

 

agro1.jpg

 

 

Alcobaca muodostaa yhden kulman kolmiosta, jonka kaksi muuta kulmaa ovat valtameren rannalla sijaitseva Nasaren kaupunki ja Obidosin linnoitettu keskiaikainen kylä.

 

 

Poikkesimme ensimmäisen matkapäivämme aamuvarhaisella Alcobacan torilla ja tässä muutama kuva torilla vallinneesta tunnelmasta sekä tavara- ja väenpaljoudesta:

 

 

 

agro2.jpg

 

 

 

agro3.jpg

 

 

 

agro4.jpg

 

 

 

agro5.jpg

 

 

 

agro6.jpg

 

 

 

agro7.jpg

 

 

 

agro8.jpg

 

 

 

agro9.jpg

 

 

 

agro10.jpg

 

 

 

agro11.jpg

 

 

 

agro12.jpg

 

 

 

agro13.jpg

 

 

 

agro14.jpg

 

 

 

***************

 

 

 

agro15.jpg

 

 

Pitihän torilta tehdä kauppaakin ja on luonnollista, että ostin valkosipulien siementä.

 

 

 

agro16.jpg

 

 

On mielenkiintoista nähdä, että taipuuko portugalilainen valkosipuli syysistutukseen!

 

 

 

agro17.jpg

 

 

Portugalilainen papu tarvitsee varmaan lämpimän kasvukauden – ostin puoli kiloa ja saa nyt nähdä, että millaiset säät ovat Viljakkalan Majajärvellä kesällä 2017? Myös päivän pituus on Majajärvellä toinen kuin Portugalissa.

 

 

agro18.jpg

 

 

Tamperelaisena minun olisi tietysti pitänyt ostaa pätkä cacholeiraa, mutta ostamatta jäi.

 

 

Cacholeira on tavallaan alcobacalainen mustamakkara, sillä myös sen valmistamisessa on käytetty sianverta.

 

 

Oli hieno kokemus vierailla alcobacalaisella torilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: agrologit2016, Agrologimatka Portugaliin 2016, viininkorjuumatka, viininkorjuumatka 2016, viininkorjuumatka Douron alueelle, SUBLU Tour Portugal Lda -matkatoimisto, Alcobaca, Alcobacan tori, Nasare, Obidos,

Yölennoilla on puolensa

Maanantai 10.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Agrologien Liiton jäsenet osallistuivat SUBLU Tour Portugal, Lda –nimisen matkatoimiston järjestämälle viininkorjuumatkalle pohjois-Portugaliin 1.-9.10.2016.

 

 

Olin Rouvan kanssa mukana mielenkiintoisella matkalla – seurueessamme oli kaikkiaan 31 matkalaista.

Matkaohjelmassamme oli valmisteltuna n. 25 tutustumiskohdetta, mutta kun mielenkiintoisia tapahtumia osui matkan varrelle, oli todellisia tapahtumia  matkallamme kolmisenkymmentä!

 

 

Oletan, että tämän saitin seuraajat saavat lähiaikoina lukea useankin jutun, jonka ainekset on saatu em. matkalta. Valitan.

 

 

Vastuullisen matkanjärjestäjän oppaana toimi suomalaissyntyinen Mika Palo – erä parhaista oppaista, jonka vetämällä matkalla olen milloinkaan ollut. Suosittelen SUBLU Tour Portugal, Lda – matkatoimiston käyttämistä.

 

 

Jouduimme lähtemään matkalle jo 30.9.2016, sillä yölento Lissaboniin lähti Helsinki-Vantaan lentoasemalta klo 04.45 ja viimeinen junavuoro Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoasemalle lähti jo edellispäivänä klo 22.07.

 

 

Paluulento Lissabonista Helsinkiin oli myös suora ja se lähti Lissabonista klo 21.25 – laskeuduimme Helsinki-Vantaalle klo 04.00.

 

 

Molemmat lennot olivat siis yölentoja ja harvat rakastavat yölentoja, mutta niillä on myös positiivinen puolensa.

 

 

Yölento saapui Lissaboniin paikallista aikaa klo 07.40 ja se merkitsi, että saatoimme tutustua Portugalin nähtävyyksiin jo koko saapumispäivän ajan.

 

 

Paluulennon myöhäinen lähtöaika Lissabonista puolestaan merkitsi, että saimme kokea ”täyspäiväisen” kokemuspäivän Portugalissa myös lähtöpäivänämme.

 

 

On selvää, että yölento kohteeseen merkitsee pitkää ja rasittavaakin ensimmäistä päivää, mutta eihän toimintalomaturisti lähde makaamaan matkakohteeseensa.

 

 

Yölento paluumatkalla merkitsee tiettyjä poikkeusjärjestelyjä kotiin saavuttua – meillä se merkitsi aamuvarhaisella saunan lämmitystä, saunomista sekä runsaan parin tunnin päivänokosia kotiintulopäivän aamupäivällä.

 

 

Yölennot pidentävät tehollista tutustumisaikaa kohdemaassa kahdella päivällä, joten on helppo suositella sellaisia matkoja, joilla matkustaminen tapahtuu yölennoilla.

 

 

Yölentoja kannattaa mielestäni käyttää toimintalomilla eli juuri sellaisilla lomamatkoilla, jollainen agrologi-matkamme oli.

 

 

Löhölomat rannoilla – löhölomista minulla ei tosin ole kokemusta - , niillä ehkä päivälennotkin ovat sopivia!

 

 

Tapaamisiin Portugalin kokemuksia odottaville!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: agrologit2016, Agrologimatka Portugaliin 2016, viininkorjuumatka, viininkorjuumatka 2016, viininkorjuumatka Douron alueelle, SUBLU Tour Portugal Lda -matkatoimisto,

Terveisiä Madeiralta!

Keskiviikko 27.1.2016 - -Esko Erkkilä-

Olin runsaan viikon kestäneellä lomamatkalla Rouvan ja sukulaispariskunnan kanssa Madeiralla – kotiuduimme eilen varhaistunteina.

 

 

Madeiran saariryhmä sijaitsee Pohjois-Atlantilla n. 580 kilometriä Pohjois-Afrikan rannikolta luoteeseen ja n. 1.000 kilometriä Portugalin pääkaupungista Lissabonista lounaaseen.

 

 

Madeira kuuluu Portugaliin ja se sai autonomian Portugalin neilikkavallankumouksen jälkeen 1976 – neilikkavallankumous oli 1974.

 

 

Saariryhmän pääsaari on nimeltään Madeira ja siellä sijaitsee pääkaupunki Funchal.

 

 

Helsinki-Vantaan lentokentältä järjestetään suoria lentoja Funchaliin ja lentoaika on hieman yli 5 tuntia.

 

 

 

yleista1.jpg

 

 

Madeiralla näkee monessa paikassa liehumassa kolmen lipun lippuryhmiä ja tässä eräs kuvaamani lippuryhmä;

 

  • EU:n lippu oikealla
  • Portugalin lippu keskellä
  • Madeiran lippu vasemmalla

 

 

Madeira on syntynyt tulivuoren purkauksessa – Madeiran kohdalla tulivuoron purkaus alkoi merenpohjassa 15 miljoonaa vuotta sitten ja merenpinnan tasolle purkaus ylti 5 miljoonaa vuotta sitten.  Viimeisimmät vulgaaniset toiminnat havaittiin n. 6.500 vuotta sitten.

 

 

Saaren ympärillä oleva meri on hyvin syvä, sillä varsin lähellä rantaa on syvyyttä jopa 4.000 metriä!

 

 

Madeira on 57 kilometriä pitkä ja 22 kilometriä leveä saari. Korkeuserot ovat saarella suuria ja sanotaan, että saaren pinta-ala kymmenkertaistuisi, jos ”rypyt” voitaisiin oikaista!

 

 

 

 

yleista2.jpg

 

 

Funchal´n lentokenttä on erikoisuus, sillä osa sen kiitoradasta on rakennettu…

 

 

 

 

yleista3.jpg

 

 

 

 

yleista4.jpg

 

 

…pylväiden varaan meren päälle.

 

 

Ennen kiitoradan jatkamista isot lentokoneet eivät pystyneet laskeutumaan Funchal´iin ja silloin oli lentomatkan loppuosuudella käytettävä pienempiä lentokoneita.

 

 

Nykyään kiitorata on 2.781 metriä pitkä, mutta siitä huolimatta kenttää pidetään yhtenä vaikeimmista kentistä laskeutua.

Kiitoradan uusiminen tuli välttämättömäksi sen jälkeen, kun Portugalin kansallisen lentoyhtiön TAP Portugalin lento 425 epäonnistui laskeutumisvaiheessa vuonna 1977 ja 131 matkustajaa sai surmansa.

**************

 

 

Kahdeksaan lomapäivää sisältyi paljon uuden kokemista ja veikkaan, että saatte lähipäivinä lukea tältä saitilta lisää Madeirasta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Madeira, Funchal, Funchalin lentokenttä, TAP Portugal lento 425, Madeira2016,

Portugalin Estorilin ja Cascais´n kaupunkien "Infra Liikelaitos" toimii

Lauantai 16.5.2015 - -Esko Erkkilä-

Lienee sen vika, että vuodesta 2009 toimimiseni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa merkitsee kohdaltani havainnointia myös ulkomaan lomamatkoilla lomakohteiden ”infran” toiminnasta.

 

 

Taannoisella Portugalin lomamatkallamme tein havaintoja ainakin Estorilin sekä Cascaic´n kaupunkien ”infra-yksiköiden” toiminnasta.

 

 

Molempien kaupunkien puhtaanapito- ja katujen kunnossapidosta huolehtivat yksiköt hoitivat hommansa oikein hyvin – tulee pikemminkin mieleen, että liiankin hyvin ja siten ylimääräisiä kustannuksia kaupungin veronmaksajille aiheuttaen.

 

 

Kaupunkien kadut sekä puistot ovat Portugalissa hyvässä kunnossa ja siistejä.

 

 

Jokainen tiedämme Portugalin talousongelmat ja helposti hiipii ajatus mieleen, että Portugalissakin julkinen sektori on Suomen tavoin ylimitoitettu.

 

 

Asuimme n. kahdenkymmenviiden kilometrin etäisyydellä Lissabonista sijaitsevassa Estorilin kaupungissa. Estorilin kyljessä sijaitsee Cascais´n kaupunki ja kävelin Cascais´iin kahtena aamuna anivarhain sekä tein havaintoja mm. kaupunkien puhtaanapidosta.

 

 

Kommentoin näkemääni muutaman kuvan avulla.

 

 

 

 

ppito1

 

 

Molempina aamuina totesin, että aamuviiden aikaan Cascais´ssa oli liikkeellä katujen pesuyksikkö samoilla kohdin.

 

 

Mielestäni joka-aamuinen pesu oli ylimitoitettua ”siisteyttä”, sillä siihen ei käsittääkseni ollut tarvetta. Hommasta aiheutui veronmaksajille turhaa kustannusta.

 

 

 

 

ppito2

 

 

Toinen organisaation ylimitoituksesta kertova juttu oli se, että aamuisen Estorilin kadulla harjakoneen perässä kulki samaan vauhtia sinisiä vilkkuvaloja vilkuttava henkilöauto.

 

 

Harjakoneella oli asianmukaiset merkkivalot katollaan, joten ylimääräisen henkilöauton mateleminen yön hiljaisina hetkinä kaupungin kaduilla harjakoneen ”varmistajana” oli mielestäni tarpeetonta.

 

 

 

*********************

 

 

 

Aiheellista mielestäni oli puolestaan se, että aamuviiden aikaan molempien esimerkkikaupunkien hiekkarantojen kunnostamisesta huolehdittiin.

 

 

 

 

ppito3

 

 

Kaivinkoneella fiksattiin aamulla Atlantin valtameren hiekkarantoja siihen kuntoon, että lomalaiset pystyivät päivän mittaan nauttimaan turvallisista hiekkarannoista.

 

 

 

 

ppito4

 

 

Olen nähnyt matkan varrella monenlaisia puimureita, mutta vasta Estorilin hiekkarannalla näin hiekkapuimurin.

 

 

Oletan, että hiekkapuimurin avulla hiekkarannalta saatiin kerätty sinne turistien jättämä roina, joten hiekkapuimurin käyttäminen rannan siivouksessa oli paikallaan.

 

 

 

 

ppito5

 

 

Mainitsin jo, että havaintojeni mukaan Lissabonissa, Estorilissa ja Cascais´ssa kadut ovat siistejä.

 

 

Estorilissa katujen miellyttävyyteen on panostettu, sillä kalastajakaupungin imagoon hyvin sopivasti myös katukiveyksessä on huomioitu kaupungin ”kalallinen” ilme!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Estoril, Cascais, Lissabon, Lisboa, Portugal, Portugali, Portugali 2015,

Cabo da Roca - Manner-Euroopan läntisin paikka sijaitsee Portugalissa

Perjantai 15.5.2015 - -Esko Erkkilä-

Noin neljäkymmentä kilometriä Lissabonista länteen sijaitsee manner-Euroopan läntisin paikka – Cabo da Roca.

 

 

Cabo da Rocassa käynti kuuluu jokaisen Lissabonin liepeillä liikkuvan turistin vakiokohteisiin ja niin myös me poikkesimme siellä 27.4.2015, kun olimme lomailemassa Portugalissa.

 

 

 

 

nako1

 

 

On selvää, että manner-Euroopan läntisimmällä niemellä sijaitsee majakka ja…

 

 

 

 

nako2

 

 

…siellä sijaitsee myös paikan ainutlaatuisuudesta kertova muistomerkki.

 

 

 

 

nako3

 

 

Ihmisiä on jyrkästi kielletty pysymässä turva-aitojen mantereen puolella, mutta…

 

 

 

 

nako4

 

 

…aina löytyy jääräpäitä, jotka uhmaavat kieltoa.

 

 

Viime vuonna eräs pariskunta putosi jyrkänteeltä ja surullisin seurauksin, sillä putousta kertyy Atlantiin ja rantakivikkoon useita kymmeniä metrejä.

 

 

 

 

nako5

 

 

 

 

nako6

 

 

Niemellä kasvaa kasvi, jonka siirtäminen kasvupaikaltaan on kielletty, sillä se valtaa tilaa kaikelta muulta kasvillisuudelta.

 

 

 

 

nako7

 

 

 

 

nako8

 

 

Myös muita mielenkiintoisen näköisiä kasveja kasvoi niemellä.

 

 

 

*********************

 

 

Cabo da Rocan muistomerkillä liikkui samaan aikaan kanssamme mies, joka oli aivan yliveto selfie-kuvien ottamisessa.

 

 

Mies tunki aina parhaimmalle paikalle selfie-keppinsä kanssa ja vaikeutti muiden turistien kuvaamishommia.

Tässä muutama kuva oikein maan vaivaksi osoittautuneesta raitapaidasta:

 

 

 

 

nako9

 

 

 

 

nako10

 

 

 

 

nako11

 

 

 

 

nako12

 

 

 Yhdenmoinen sairaus se on selfie-kuvaaminenkin!

*********************

 

 

 

Raitapaitainen selfie-mies antoi sentään jossain vaiheessa tilaa minullekin, että seurueeni sai otettua minusta kuvan manner-Euroopan läntisimmällä paikalla!

 

 

 

 

 

nako13

 

 

 

 

nako14

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Cabo da Roca, manner-Euroopan läntisin paikka, selfie, selfie-keppi, Portugali 2015, Lissabon,

Pastel de Belem - Lissabonin rakastettu leivosherkku

Torstai 14.5.2015 - -Esko Erkkilä-

Saimme taannoisella Portugalin matkallamme nauttia Lissabonissa Pasteis de Belem- kahvilassa aitoja rapeakuorisia pastel de Belem –leivonnaisia.

 

 

Pasteis de Belem –kahvila sijaitsee – yllätys yllätys – Lissabonin Belem´n kaupunginosassa Teno-joen varrella.

 

 

 

pastel1

 

 

Varhaisesta aamuhetkestä huolimatta kahvilan edessä oli liikennepoliisi ohjaamassa liikennettä.

 

 

 

 

pastel2

 

 

Meidät ohjattiin Pasteis de Belem –kahvilassa lukuisten kahvilahuoneiden läpi tilaan,…

 

 

 

 

pastel3

 

 

…jossa meille varatut pöydät sijaitsivat.

 

 

 

 

pastel4

 

 

Kahvilahuoneen seinät olivat portugalilaiseen tapaan päällystetty sinikuvioisilla kaakelilaatoilla.

 

 

 

 

pastel5

 

 

Matkalla ovelta kahvilatilaamme saimme vilaukselta nähdä, kun aitoja pastel de Belem –leivoksia oli valmistumassa.

 

 

Kerrotaan, että kahvilassa valmistetaan Belem –leivoksia joka päivä n. 15.000 kappaletta.

 

 
Leivoksen tarkka resepti on tiedossa vain kahdella leipurilla!

 

 

 

 

pastel6

 

 

Pastel de Belem –leivosta on valmistettu vuodesta 1837 alkaen ja reseptiä ei ole koskaan muutettu.

 

 

Leivoksen mausta voi päätellä, että raaka-aineina on lehtitaikinan lisäksi käytetty ainakin kermaa, kananmunan keltuaista sekä kanelia.

 

 

 

 

pastel7

 

 

Leivoksen lisäksi tarjoilijamme Adrien Martignou tarjoili meille kahvia tai teetä, mutta Belem –leivoksen ohella voi nauttia myös vaikkapa kylmää olutta – tyydyin teehen ja en kokeillut olutta!

 

 

Pastel de Belem maksaa euron paikkeilla per kappale, joten se on hinnaltaan edullinen.

 

 

 

Menestyvä tuote saa aina kopiota ja niin on käynyt myös pastel de Belem´lle, sillä sen kopiona myydään tuotetta, jonka nimi on ”patel de nata”.

 

 

 

 

pastel8

 

 

Kaikessa kahvilan oheisaineistossa toistuu kahvilan nimi – Pasteis de Belem!

 

 

Pasteis de Belem –leivoksia – tai ainakin sen kopioita pastel de nataa on tarjolla vaikkapa Lissabonin lentokentällä, mutta ainahan aito pastel de Belem aidossa Pasteis de Belem –kahvilassa on kokemisen arvoista!


 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pastel de Belem, Pasteis de Belem, Lissabonin herkkuleivos, patel de nata, Portugali 2015, Lisboa,

Mercado da Ribeiran kauppahalli Lissabonissa on kokemisen arvoinen paikka

Maanantai 11.5.2015 - -Esko Erkkilä-

Olin huhti…toukokuun vaihteessa Rouvan ja sukulaispariskunnan kanssa viikon lomamatkalla Portugalissa.

 

 

Asuimme Estorilissa, joka sijaitsee runsaat parisenkymmentä kilometriä Lissabonista.

 

 

Matkalta olisi paljonkin kerrottavaa, mutta nyt kerron Estorilista Lissaboniin kulkevan rautatien pääteaseman – Cais do Sodre´ - lähellä sijaitsevasta Mercado da Ribeiran kauppahallista.

 

 

Kauppahalli on kuulemma hiljattain remontoitu ja suuri osa hallista on erilaisten ruokakojujen käytössä.

 

 

Hallin toinen laita on kuitenkin kauppahallikäytössä - Lissabon-päivänämme kävimme siellä.

 

 

Pienoinen kuvakimara näkemästämme:

 

 

 

 

por1

 

 

 

 

por2

 

 

Ruokakojuista ostettuja ruokia ja juomia pystyy nauttimaan kojujen ”pystypaikoilla”, mutta myös hallin keskiosaan rakennettujen pöytien äärellä.

 

 

 

 

por3

 

 

Ensimmäisellä vierailukerrallamme kauppahalliosasto oli jo suljettu, sillä kauppahallissa kaupankäynti päättyy klo 14.00.

 

 

 

*******************

 

 

Varsinaisena Lissabon-päivänämme osasimme varautua kauppahallin aukioloaikoihin ja pääsimme tutustumaan kaupankäyntiin Mercado da Ribeiran kauppahallissa – kas näin:

 

 

 

 

por4

 

 

 

 

por5

 

 

 

 

por6

 

 

 

 

por7

 

 

 

 

por8

 

 

 

 

por9

 

 

 

 

por10

 

 

 

 

por11

 

 

 

 

por12

 

 

 

 

por13

 

 

 

 

por14

 

 

 

 

por15

 

 

 

 

por16

 

 

 

 

por17

 

 

 

 

por18

 

 

 

 

por19

 

 

 

 

por20

 

 

 

 

 

Pitihän sitä ostoksiakin tehdä ja näitä ostin:

 

 

 

 

por21

 

 

Valkosipuleita , kolme isoa valkosipulia 1,50 €! Jännitän, että onko käytetty itämisenestoaineita vai alkavatko kasvamaan Viljakkalan Majajärvellä!

 

 

 

 

por22

 

 

Laakerinlehtiä, hinta 1 euroa per rasia! Eipä tullut matkalaukkuun paljon lisäpainoa!

 

 

Kannattaa poiketa Marcado da Ribeiran kauppahallissa, kun olette Lissabonissa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Mercado da Ribeira, Lissabon, Cais do Sodre´, kauppahalli Lissabonissa, Lissabon kauppahalli, Portugal, Estoril, Portugal 2015, Lisboa,

Fantastista: Metso siirtää suodatinkangastuotantonsa Tampereelta Portugaliin!

Lauantai 4.5.2013 - -Esko Erkkilä-

Pääministeri Jyrki Katainen (kokoomus) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (SDP) ovat jälleen kerran saamassa uuden hienon haluamansa sulan hattuunsa;

Konepajakonserni Metso on saanut Suomen yritysilmastosta tarpeekseen ja aikoo siirtää suodatinkangastuotantonsa Tampereelta Portugalin Ovariin.

 

Katainen ja Urpilainen ovat tehneet fantastista työtä, sillä vapautuuhan Tampereelta peräti 80 henkilöä työttömyyskortistoon – Katainen voikin todeta taas kerran;

 

Fantastista!

 

Nyt julkistettu Kataisen ja Urpilaisen saavutus on vain pieni osa heidän aikaansaannoksistaan, sillä parivaljakon toimenpiteet tuovat tulosta lähes päivittäin –

 

Fantastista!

 

Metson osalta voidaan todeta tuttua TV-mainosta toistaen, että ei tässä vielä kaikki!

 

Metso on käynnistänyt yt-neuvottelut myös Voimantuotanto-yksikössään ja sieltä on Kataisen sekä Urpilaisen iloksi saamassa 95 suomalaista kenkää!

 

Fantastista!

 

Pääministeri Kataisen ja valtiovarainministeri Urpilaisen onneksi suomalaisen yrityselämän kurimus ei jää Metson ilmoittamaan 175 metsolaisen irtisanomiseen, sillä kaksikko sai eilen haluamaansa tulosta myös muualla.

 

Teknologiayhtiö Exel Composites tuli avuksi ilmoittaessaan, että ne tulevat vapauttamaan henkilöstöään 60 henkilötyövuoden verran Kataisen ja Urpilaisen mieliksi työttömyyskortistoon!

 

Fantastista!

 

Hallituksessa puolueiden yhteistyö on saumatonta ja on havaittu, että kokoomuslainen pääministeri ja SDP:n valtiovarainministeri pystyvät antamaan ilon aiheita myös pienemmille hallituskumppaneilleen.

 

On selvää, että vihreät kokevat saaneensa mielihaluilleen täyden vastineen, kun Vapo ilmoitti eilen vaikeuksistaan.

 

Vihreiden ministerit ovat innoissaan, kun maamme turvepulaa on korvattu kivihiilen, öljyn ja tuontisähkön käyttöä lisäämällä.

 

Hallituksen hiilenmusta politiikka rulettaa!

 

Fantastista!

 

 

Miten fantastisia uutisia saammekaan kuulla ensi viikolla?

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: fantastista, Jyrki Katainen: Fantastista, pääministeri Jyrki Katainen: Fantastista, kokoomus: Fantastista, Metson suodatinkangastuotanto Portugaliin, Exel Composites irtisanoo, Exel Composites, Vihreät ja Vapo, Vapon ongelmat, Vapo, turve, turvetuotanto,

« Uudemmat kirjoitukset