Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Ratikkaa aletaan rakentamaan Ylöjärvelle 2029 ja se on valmis 2032?

Perjantai 8.10.2021 - -Esko Erkkilä-

IMG_3286.JPG

Osallistuin 6.10.2021 teams-sidosryhmätyöpajaan, jossa kahden ja puolen tunnin ajan käsittelimme ratikan yleissuunnitelmaa välillä Lielahti-Ylöjärvi.

 

Työpaja oli Rambol Finland Oy:n toteuttamana sekä myös heidän vetämänsä ja on todettava, että tapahtuma oli tekniseltä toteuttamistavaltaan hyvä.

 

Lienee tunnettua, että olen kriittinen Tampereen ja Tampereen seudun ratikkavouhotukseen, mutta siitä huolimatta halusin kerryttää tietomäärääni tuosta vouhotuksesta.

 

 

IMG_3283.JPG

Seudullisen yleissuunnitelman perusteella kuntarajat ylittävän ratikan ratavarausten sijainti sekä pääperiaatteet on hyväksytty Ylöjärven kaupunginvaltuustossa 2.11.2020 ja Tampereella jo 19.10.2020 sekä Pirkkalassa ja Kangasalla 9.11.2020.

 

Työpajan työryhmissä puitiin ratavarausten sijaintia tarkemmin.

 

IMG_3290.JPG

Työpajaan oli etukäteen ilmoittautunut 60 henkilöä ja meidät oli järjestäjien toimesta jaettu neljään eri ryhmään.

 

Olin nimetty ryhmään 1 ja olikin siellä ainoa, joka ei ollut töissä Ylöjärven kaupungilla!  Vievätkö Ylöjärven kaupungin palkolliset ratikkasuunnittelua ja asukkaat vaan vikisevät!

 

Huomionarvoista oli Ylöjärven kaupungin luottamushenkilöiden pieni kiinnostus työtä kohtaan. On toki todettava, että kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juho Ojares sekä kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mauri Heiska olivat mukana!

 

IMG_3282.JPG

Ylöjärven suuntaan rakennettavaa ratikkahaaraa tulee Tampereen puolelle kolme kilometriä ja suunnitelmien mukaan sitä tulee Ylöjärven puolelle 5,1 kilometriä eli Ylöjärven suunnan ratikkareitin kokonaispituus tulisi olemaan 8,1 kilometriä.

 

 

IMG_3285.JPG

Ylöjärven suunnan ratikkareitin rakentamisen suunnitellaan alkavan vuonna 2029 ja sen oletetaan valmistuvan vuonna 2032.

 

Mitäkö esitin työpajassa?

IMG_3293.JPG

Ylöjärven ratikkahaaran päätepiste tulee olemaan Kirjastotalo Leijan ja nykyisen S-marketin välissä olevalla entisellä Pietilän perunapellolla Kuruntien varrella.  

 

Tässä eilen ottamani kuva S-marketin parkkipaikalta Leijan suuntaan eli tuolle pellolle Ylöjärven haaran päätepysäkki tulee sijoittumaan! Vasemmalla Kuruntie.

 

*********** 

Halusin olla työpajassa viljakkalalaisten, kurulaisten, hämeenkyröläisten sekä ikaalislaisten asialla ja painotin liityntäpysäköintipaikkojen riittävää määrää.

 

Jos ”maalaiset” haluavat matkustaa ratikalla Tampereen keskustaan, pitää heillä olla henkilöautoilleen riittävästi liityntäpysäköintipaikkoja ratikan päätepisteessä, Soppeenmäessä, Teivon raviradan tienoilla tai Lielahdessa!

 

Ilmeni, että Matkatiellä on ainoastaan 54 autopaikkaa, joten se ei tule kysymykseen liityntäpysäköinnissä, sillä nuo paikat ovat jo nyt käytössä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikkaa aletaan rakentamaan Ylöjärvelle 2029 ja se on valmis 2032?, Ratikka Ylöjärvelle, Ylöjärvi, Rambol Finland Oy,

Merkitseekö Tampereen ratikkahullutus, että myös Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi joutuvat keskinäisen kisailun vuoksi tarttumaan ratikkaan?

Perjantai 28.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkahullutus, joka aikoinaan syntyi tunnelipäätöksen tiiviinä kylkiäisenä, on miljardi-investointi, jota tulevat sukupolvet maksavat hamaan kauas tulevaisuuteen saakka.

 

 

Tunnelipäätöksellä Kokoomus sai tahtonsa läpi, mutta sen kalliina lunnaana oli Vihreitten tuki ja vaatimus ratikan saamisesta!

 

 

Ratikkahullutus heijastelee nyt myös muutamaan Tampereen ympäryskuntaan ja pahimmassa liemessä ovat Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi.

 

 

Kontaktieni avulla olen kuullut ja tiedän, että sijoituspaikkakuntaa etsivät yritykset kiristävät Tampereen ympäryskuntia, että ratikan saaminen on eräs edellytys yrityksen sijoittumiselle kyseisen kunnan/kaupungin alueelle.

 

 

Lyhytnäköistä toimintaa yrityksiltä, sillä olisihan niidenkin kannalta parempi, että tuleva kotipaikkakunta olisi hyvin toimeentuleva eikä ratikan rakentamisen kuihduttama kyläpahanen, jossa ei ole varaa muuhun kuin ratikkakustannusten maksamiseen.

 

 

On Lempäälän ja Nokian onni, että ne eivät ole joutuneet ratikkakiristyksen kohteiksi, sillä ne sijoittuvat jo nyt toimivien kiskoyhteyksien varrella – Lempäälän läpi kulkee maamme päärata ja Nokia on Tampere-Pori –radan varrella, joten kumpaakaan yritysten ratikkakiristys ei koske.

 

 

Toivon Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven päättäjiltä järjen käyttämistä ja pidättäytymistä ratikkahullutuksilta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikkahullutus, Tampereen ratikka, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, ratikkakiristys, Yritykset kiristävät kuntia vaatimalla ratikkaa, Ratikka Kangasalle?, Ratikka Pirkkalaan?, Ratikka Ylöjärvelle?, ö