Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

SAK:n ennen vuoden 2007 eduskuntavaaleja hyllyttämä TV-mainos on kohonnut YouTuben suursuosikiksi

Sunnuntai 6.2.2011 - -Esko Erkkilä-

Harva mainos saa niin suuren suosion, kuin on saanut SAK:n laatima, mutta ennen julkaisemista hyllyttämä mainospätkä, jota piti rummuttaa ainakin televisiossa ja elokuvateattereissa ennen vuoden 2007 eduskuntavaaleja.

Kyseessä on näyttelijä Oiva Lohtander´n hahmon ympärille luotu kuva rikkaasta porvarista, joka pilkkaa sitä, että eiväthän duunarit edes äänestä. Mainoksen lopussa juontaja sitten patistaa duunareita äänestämään.

Mainospätkä on ainakin kahtena eri taltiointina nähtävissä YouTube´ssa.

Mainokset voi omin silmin katsella www.youtube.com –osoitteesta vaikkapa ”SAK:n mainos” –haulla.

Mainoksia on nyt katsottu 133.000 kertaa, joten SAK voi olla hyvin tyytyväinen saamaansa suosioon! Mainoksen laatijoilla ja maksajilla on kuitenkin surkea olo, sillä mainoksella on ollut täysin vastakkainen vaikutus, kuin sen laatijat aikoinaan kaavailivat.

Ökyporvaria kuvaava SAK:n mainos, vaikka sitä ei kertaakaan missään virallisesti näytetty, oli eräs niitti SDP:n vaalitappiolle vuoden 2007 eduskuntavaaleissa.

SDP:n roolista SAK:n piikkiin menneen TV-mainoksen todellisena tilaajana on saatavissa vähän tietoa. Mahalaskuun päättynyt yritys tukki vuorenvarmasti niiden suut, jotka SDP:n osuudesta jotain tietävät.

Menneistä on hyvä oppia. On hyvä oppia kilpailijoiden mokauksista ja onnistumisista, jos sellaisia löytää.

Suomen Keskustan vaaliteema huhtikuun eduskuntavaaleissa on ASIAA.

Siinä on huikea ero, kun sitä vertaa SDP:n …anteeksi SAK:n viime eduskuntavaalien alla virittelemään Lohtander-kampanjaan.

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: SAK:n vaalimainos, Oiva Lohtander, SDP:n vaalimainos, SDP:n alamäki, ASIAA, Keskustan vaaliteema ASIAA,

Ammattiyhdistysliike vaikeuksissa jäsenmäärän kehityksessä

Torstai 19.8.2010 - -Esko Erkkilä-

Elinkeinoelämän rakennemuutos, yleisen tietotason kohoaminen ja työntekijöiden tympääntyminen ammattiyhdistysliikkeen toimintaan ovat heikentäneet erityisesti nuoren ja koulutetun väen mielenkiintoa ay-liikkeeseen.

 

Mielenkiinnon hiipuminen on näkynyt ammattiliittojen jäsenmäärän alenemisena tai ainakin hyvin maltillisena kasvuna.

 

Julkisten ja hyvinvointialojen JHL sekä Tehy ovat pystyneet kasvattamaan jäsenmääriään. Se on luonnollista, sillä niiden toiminta on ollut yhteiskuntarauhaa rakentavaa ja maltillista - ne eivät ole elämöineet Oiva Lohtander-mallisilla vaalimainoksilla!

 

Poikkeuksen työttömyyskassoista tekee Loimaalla toimiva Yleinen työttömyyskassa YKT.

 

Viime vuonna YKT sai 29.000 uutta jäsentä, kun tavallisesti se saa uusia jäseniä 10.000 - 15.000 henkeä vuodessa.

 

Jokaisen pitää huolehtia työttömyysturvastaan, sillä työttömäksi voi joutua kuka tahansa.

 

Olen ollut "Loimaan kassan" jäsen varmaan viitisentoista vuotta ja saanut työttömyysturvan sitä kautta edullisesti. Toki jälkeenpäin katsellen sekin on ollut turhaa, sillä työttömyyspeikko ei ole ollut uhkana.

 

YKT:n jäsenenä ei tarvitse pelätä, että rahojani käytettäisiin vasemmistopuolueiden - SDP:n ja Vasemmistoliiton - tarkoitusperien edistämiseen. Hankin jäsenmaksun maksamisella ainoastaan työttömyysturvaa ja en tue minkään poliittisen puolueen tai ääriliikkeen toimintaa.

 

Yleisen työttömyyskassan YKT:n jäsenmaksu on sekin kohonnut vuosien saatossa paljon - ainakin prosenteissa ilmaistuna.

 

Nyt YKT:n jäsenmaksu on 99 euroa vuodelta. Se on kalenterivuosikohtainen ja sen joutuu maksamaa vaikka liittyisikin kassaan tai eroaisi kassasta kesken vuotta.

 

Suosittelen liittymistä Yleisen työttömyyskassan YKT:n jäseneksi, sillä näin saat työttömyysturvan itsellesi ja et joudu kustantamaan mitään ylimääräisiä kustannuksia.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ay-liike, Loimaan kassa, Yksityisalojen työttömyyskassa YKT, YKT, SAK:n vaalimainos,