En halua, että tuulivoimalat pilaavat maisemani!Torstai 12.6.2014 - -Esko Erkkilä- Saksa on päättynyt luopua ydinvoimasta vuoteen 2022 mennessä.
Päätökseen sisältyy kuitenkin se takaportti, että kaksi tai kolme ydinvoimalaa, yhteisteholtaan noin 2 000 megawattia, säilytetään valmiudessa odottamattomien sähköntarvepiikkien täyttämiseksi.
Saksan päätös merkitsee mittavaa investointiohjelmaa, jossa panostetaan mm. energiasäästöön, uusien siirtoverkkojen rakentamiseen sekä uuden sähköntuotantokapasiteetin luomiseen.
Merkittävä osuus uudesta tuotantokapasiteetista on tarkoitus olla tuulivoimaa.
Saksan ”tuulivoimalavillitys” näkyy jo silloin, kun lentokone ylittää Saksan rajan, sillä tuulivoimapuistoiksi nimetyt tuulivoimalakeskittymät näkyvät lentokoneen ikkunoista.
Matkustin huhtikuun lopulla junalla Berliinistä Dresdeniin ja junamatkan varrella oli runsaasti ”tuulivoimapuistoja”.
Tässä joitain kuvia:
***********Suomessa tietyt tahot puhuvat ja mekastavat tuulivoiman puolesta.
He kuitenkin unohtavat useita seikkoja:
Keskeistä on muistaa ja tiedostaa, että tuulivoiman kasvattaminen lisää aina fossiilisen energian käyttämistä!
**************
Tämän jutun otsikko otti kantaa tuulivoimaloiden maisemahaittaan.
Vain keskellä kaupunkia asuvat cityvihreät säästyvät niiltä näkymiltä, joista ylhäällä olevat kuvat kertovat.
En ainakaan minä halua, että joutuisin elinympäristössäni kohtaamaan tuulivoimaloiden raiskaaman maiseman!
-Esko Erkkilä- |
2 kommenttia . Avainsanat: tuulivoima, tuulivoimalat, Saksa luopuu ydinvoimasta, tuulivoimalapuistot, säätövoima, varavoima, Saksa 2014, |
Kirkot Dresdenissä ja Leipzigissä olivat paikat, joista Saksojen jälleenyhdistyminen alkoiSunnuntai 8.6.2014 - -Esko Erkkilä- Oli mielenkiintoista taannoisella entisen DDR:n alueelle suuntautuneella matkalla tutustua paikkoihin, joilla oli keskeinen rooli Saksojen jälleenyhdistymisessä vuonna 1989.
Kävin sukulaismiehen kanssa Dresdenissä sekä Leipzigissä ja molemmissa paikoissa totesimme, että kirkot olivat ne paikat, joihin kokoontuneet itä-saksalaiset alkoivat vaatia muutosta.
Dresdenin Altmarktin laidalla sijaitseva Kreutzkirche eli Pyhän Ristin kirkko oli tärkeässä roolissa, kun kansalaiset alkoivat rauhanomaisin keinoin vaatia kommunistihallinnon lopettamista.
Kirkossa on kuva lokakuun 9. päivältä vuonna 1989, kun kirkko on täynnä muutosta vaativaa kansaa.
Kirkkoon sanotaan tänä päivänä mahtuvan 3.000 sanankuulijaa ja kuvasta ilmenee, että väkeä oli silloin paikalla paljon enemmän.
Ihmisiä istuu lattialla ja kaikki parvekkeet ovat väkeä täynnä.
Historiankirjoissa todetaan nyt, että 1980-luvulla Kreutzkirche oli ”sovittelevan rauhanprosessin ja oikeudenmukaisuuden luomus”.
Prosessi oli mahdollista vain kirkon seinien sisällä, sillä siellä sai puhua vapaasti.
Muutama kuva nykypäivän Kreutzkirche´n sisätiloista.
Tästä kuvasta näkee selvästi ne parvet, jotka olivat muutosta vaativaa kansaa täynnä 9.10.1989.
************
Paljonkin Dresdeniä merkittävimmät tapahtumat toteutuivat Leipzigissä mm. maanantaimielenosoituksina.
Leipzigin Nikolaikirche eli Leipzigin Pyhän Nikolauksen kirkko oli keskiössä, kun kansa vaati muutosta.
Leipzigin tapahtumat alkoivat jo varhain, mutta tammikuusta 1989 alkaen ne saivat yhä tiukempia muotoja.
Onneksi sotilaat ja viranomaiset pysyivät rauhallisina ja ei päässyt tapahtumaan mitään Kiinan ”Taivaallisen rauhan aukion” tapahtumiin verrattavaa.
Leipzigin tapahtumista löytyy yksityiskohtaista tietoa internetistä.
Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että DDR:n kansalaisliikkeen rauhanomaisesta vallankumouksesta on aikaa kulunut vasta 25 vuotta.
Aika tuntuu todella lyhyeltä, sillä niin paljon jälleenyhdistynyt Saksa on saanut aikaan!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresdner Revolutionsweg 1989, Kreutzkirche, Dresdenin Kreutzkirche, Leipzigin Nikolaikirche, Nikolaikirche, Taivaallisen rauhan aukio, Dresden, Leipzig, Saksa 2014, |
Näimme päivän omatoimimatkalla Leipzigissä monen kuuluisuuden muistopatsaatMaanantai 2.6.2014 - -Esko Erkkilä- Sukulaismiehen kanssa taannoin tekemällämme Dresdrenin reissulla kävimme päiväseltään myös Leipzigissä.
Ressumme oli omatoimimatka ja kumpikin meistä oli ensimmäistä kertaa Dresdenissä ja myös Leipzigissä.
Pidimme tukikohtana Dresdeniä ja teimme sieltä junamatkoja lähiympäristöön.
Myös Leipzigissä kävimme junalla, sillä Saksassa junalla matkustaminen on nopeaa ja edullista.
Junamme lähtöasema oli Dresden ja sen pääteasema oli Köln.
Vaikka oli vasta huhtikuun 27. päivä, olivat rapsipellot parhaassa kukassa. Pitää muistaa, että Saksassa viljellään rapsia, ei rypsiä!
************
Säveltäjä, kapellimestari ja urkuri Johann Sebastian Bach syntyi Eisenach´ssa vuonna 1685, mutta teki elämäntyönsä pääosin Leipzigissä, jossa myös kuoli 65-vuotiaana vuonna 1750.
Bach oli kahdesti naimisissa ja hänellä oli yhteensä 20 lasta – 7 lasta ensimmäisen vaimon kanssa ja 13 lasta toisen vaimon kanssa.
Äitini puoleisella vaarillani oli 16 lasta kahdesta avioliitosta, mutta Bach ”pani paremmaksi”!
Pitihän minunkin poseerata maailmankuulun säveltäjän patsaan juurella!
Bach-museossa emme käyneet, sillä se oli sunnuntaipäivän vuoksi suljettuna.
*************
Saksankielisen kaunokirjallisuuden vaikutusvaltaisella hahmolla ja todellisella yleisnerolla Johann Wolfgang von Goethella oli myös niin vankat siteet Liepzigiin, että hänellä on siellä patsas.
Goethe oli kymmenen vuoden ajan jopa Weimarin valtion pääministeri. Paremmin hän on jäänyt jälkipolvien mieleen kirjailijana, runoilijana, tiedemiehenä ja taidemaalarina.
Goethe syntyi vuonna 1749 Frankfurtissa, mutta 16-vuotiaana Leipzigissä aloitetut opinnot merkitsivät, että hänellä on muistopatsas Leipzigissä.
***************
Kolmas kuuluisa saksalainen, jonka patsaan tapasimme Leipzigin keskustassa omatoimimatkallamme, oli Albrecht Daniel Thaer.
Thaer´n nimi piileskeli muistini sopukoissa ja ei ihme, sillä hän oli merkittävä saksalainen tiedemies maataloustieteen alalla.
Albrecht Traer on ollut uraauurtava tutkija, kun on tutkittu kasvivuorotuksen vaikutuksia satotason kohottamisessa.
Muistankohan oikein, että Thaer olisi tehnyt tutkimuksia myös lypsylehmien ruokintatieteen alalla - heinän ja yleensäkin korsirehun hyödyntämisessä?
On sanottu Thaer´n patsaan olevan Leipzigissä niin arvokkaalla paikalla, että se muistuttaa maatalouden, kotieläintalouden ja metsätalouden keskeisestä merkityksestä yhteiskunnassa.
Hyvin sanottu!
Thaer´n muistopatsaan on veistänyt Ernst Reitschel.
**************
Havaintomme Leipzigin keskustassa olivat mielestämme niin puhuttelevia ja mielenkiintoisia, että poikkesimme ennen junan lähtemistä olusille ja nautimme Thomaskirchen Brauerein panemat oluet…
...sekä söimme mahtavat vihersalaattiannokset!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresden, Leipzig, Johann Sebastian Bach, Johann Wolfgang von Goethe, Albrecht Daniel Thaer, Ernst Reitschel, Thomaskirche, Thomaskirchen Brauerei, Saksa 2014, |
Hevosvaljakoita Dresdenin ja Meissen´n kaupunkikuvassaSunnuntai 1.6.2014 - -Esko Erkkilä- Hevosvaljakot luovat keski-Euroopan kaupunkikuvaan oman leimansa.
Kerroin taannoin Krakovan, Varsovan sekä Zakopanen matkoilla tapaamistamme hevosvaljakoista.
Tässä jutussani on muutamia valokuvia Dresdenissä ja sen naapurikaupungissa Meissen´ssä näkemistämme hevosvaljakoista.
Kuvat kertovat enemmän kuin sanat!
Aluksi Dresdenin valjakot:
Ja sitten Meissen´ssä tapaamamme valjakko:
Dresdenissä oli liikkeellä hevosvaljakoihin verrattava kummajainen - automobiili:
Kaikkea mielenkiintoista ja erikoista sitä maailmalla kulkiessa näkee!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresden, Meissen, hevosvaljakot, automobiili, Saksa 2014, |
Dresden Park Railway - mielenkiintoinen pienoisrautatie DresdenissäLauantai 31.5.2014 - -Esko Erkkilä- Dresdenissä käyntimme eräs kohteista oli Dresden Park Railway eli puistossa sijaitseva pienoisrautatie.
Dresden Park Railway´llä on pitkät perinteet, sillä sen juuret ulottuvat vuoteen 1925 saakka.
Lilliputtirautatie toimi ”Liliputeisenbahnen” –nimisenä 20 vuotta aina toisen maailmansodan alkuun saakka.
Pienoisrautatien veturit sekä vaunut olivat sodan ajan hyvässä suojassa rautateiden työpajalla ja ne eivät kärsineet vaurioita.
Dresden jäi toisen maailmansodan jälkeen DDR:n puolelle ja pienoisrautatietoiminta lähti uudelleen käyntiin vuonna 1950.
DDR:n aikana pienoisrautatien nimi oli ”Pioneer Railway DDR”.
DDR:n aikainen nimi kertoo, että kyseessä oli nuorison sekä lasten rautatie ja sitä se on myös nyt.
**************
Vierailimme Dresden Park Railway´ssä huhtikuun 26. päivänä ja ostamamme matkalippu näytti tältä.
Radalla on käytössä kaikkiaan neljä veturia, mutta käyntipäivänämme rataa kiersi vain kaksi junaa.
Vetureista kaksi on höyryvetureita ja kaksi akkukäyttöistä – matkustimme radan ympäri tämän akkukäyttöisen veturin vetämissä vaunuissa.
Akkukäyttöisten vetureiden akut ladataan öisin ja niissä riittää varausta koko päiväksi.
Moritz –niminen höyryveturi oli toinen rataa kiertävä vetopeli.
Tällä akkukäyttöisellä veturilla oli vierailupäivänämme vapaapäivä.
Radan raidepituus on 7,2 kilometriä ja radalla on viisi pysäkkiä. Raideleveys on 381 mm. Korkein sallittu nopeus radalla on 20 km/h.
Veturinkuljettajina toimivat aikuiset, mutta muu henkilökunta on nuoria. DDR:n aikana radalla harjoitelleet nuoret päätyivät hyvin usein töihin rautateille.
Seuraavassa muutama kuva ratahenkilökunnasta:
Rata kulkee kauniissa puistossa ja junanäkymistä muutama kuva:
**************
Dresden Park Railway on helppo löytää, sillä seuraamalla opasteita ”Zoo” eli eläintarha tai VW-tehdas osaa varmasti perille.
Perille pääsee myös useilla raitiovaunulinjoilla.
Kannattaa poiketa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresden Park Railway, pienoisrautatie Dresdenissä, Dresden, DDR, Saksa 2014, Liliputeisenbahnen, Pioneer Railway DDR, pienoisrautatie, |
Pormestari iski hanan oluttynnyrin kylkeen ja alkoi tarjoilla olutta!Perjantai 30.5.2014 - -Esko Erkkilä- Dresdner Frühjahrsmarkt eli Dresdenin Kevätmarkkinat olivat eilen juttuni aiheena ja nyt jatkan samasta aiheesta.
Juhlasalon pystyttämisen jälkeen avajaistilaisuuden juontaja haastatteli Dresdenin pormestari Helma Orosz´a (vasemmalla).
Orosz on kunnon pormestari, sillä hän ei pitkiä puheita jaaritellut,…
…koska pormestarin seuraava kunniatehtävä odotti.
Kunniatehtävää varten pormestarin ylle puettiin esiliina.
Kunniatehtävä oli iskeä oluttynnyrin kylkeen hana ja toimenpidettä varten tynnyrin päällä oli odottamassa iso puunuija sekä messinkinen oluthana, jota pormestari Orosz tässä ottaa esille laatikosta.
Ensimmäisellä iskulla hana toki lävisti tynnyrin, mutta tarvittiin toinen isku puunuijalla, jotta hana meni tarpeeksi syvälle tynnyrin kylkeen, jotta ohrajuoma ei päässyt luvattomia teitä torikiveykselle.
Tynnyrin kanteen piti iskeä ”henkitappi”, jotta olut virtaisi tynnyristä tasaisena virtana kolpakkoihin.
Pormestari sai hieman opetusta paikalliselta panimomestarilta…
…ja panimomestarin ilmeestä näkee, että pormestari oppi hanan iskemisen sekä hanan käyttämisen niksit helposti!
Olutkolpakoita alkoi täyttyä vinhaa vauhtia,…
…mutta myös niiden tyhjenemisvauhti oli melkoinen, sillä tarjoilualustana toiminut tynnyrinkansi oli melkein aina tyhjä!
Poikkesimme muutaman tunnin kuluttua uudestaan markkinapaikalla ja totesimme, että osa juhlasalon pystyttäjistä oli nauttinut päivän mittaan ohrajuomaa oikein rattoisaa vauhtia!
*************
Pormestarin toimiminen oluttynnyrin avaajana ja ”ylimpänä juomanlaskijana” on hieman toista kuin meillä Suomessa.Suomessa pormestarit avaavat pönöttävien puheiden voimalla erilaisia tapahtumia ja kehua retostelevat omia sekä taustaryhmiensä saavutuksia.
Saksassa hommat hoidetaan paljon rennommin!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresden, Dresdner Frühjahrsmarkt, Dresdenin kevätmarkkinat, Dresdenin pormestari Helma Orosz, Helma Orosz, henkitappi, oluttynnyrin hana, Saksa 2014, Dresdner Märkte, |
Miten juhannussalko saadaan miesvoimin pystytettyä ja koristeltua?Torstai 29.5.2014 - -Esko Erkkilä- Juhannussalko mielletään ruotsalaiseen ja Suomessa ruotsinkieliseen perinteeseen kuuluvaksi koristeelliseksi saloksi.
Samanlaisia salkoja tapaa mm. Saksassa juhlistamassa erilaisia juhlia ja markkinatapahtumia.
Kyseessä on yli kymmenmetrinen salko, joka on koristeltu erilaisin köynnöksin, nauhoin ja monilla muilla eri tavoilla.
Saimme taannoisella Dresdenin matkallamme tutustua juhannussalkotyyppisen rakennelman pystyttämiseen.
Sukulaismiehen kanssa tekemämme matka Dresdeniin ajoittui Dresdner Frühjahrsmarkt`n aikaan eli Dresdnerin Kevätmarkkinoiden aikaan.
Kevätmarkkinat alkoivat samana päivänä, kuin saavuimme Dresdneriin eli huhtikuun 25. päivä ja ne päättyivät vasta toukokuun 18. päivä!
Pääsimme seuraamaan markkinoiden avauspäivän tärkeintä tapahtumaan eli juhlasalon pystyttämistä aivan vierestä.
Juhlasalon pystyttäminen oli mielenkiintoinen tapahtuma, sillä pystyttäminen tapahtui täysin miesvoimin.
Juhlasalon tukirakenteet olivat samanlaiset kuin tapaa olla lipputangoilla.
Kuvassa oikealla näkyvät kuoritut nostosalot olivat keskeisessä roolissa juhlasalon pystyttämisessä.
Juhlasalon pystyttämiseen osallistui lähemmäs kuutisenkymmentä kansallispukuista miestä ja kaikki he olivat tarpeellisia salon pystyttämisessä.
Tässä näkyy se tapa, jolla nostosalot oli vetoliinalla kiinnitetty toisiinsa, jotta juhlasalon nostotyö oli mahdollista.
On luonnollista, että entiseen aikaan ei ollut käytössä vetoliinoja vaan silloin vetoliinojen tehtävä hoidettiin varmaan vitsaksilla.
Nostosalkojen lipeäminen torikiveyksellä oli joka hetki vaarana ja sen vuoksi homma piti hoitaa varmistellen.
Nostotyö kesti parisen tuntia ja sen edetessä ehdimme vallan hyvin käydä nauttimassa saappaalliset hyvää saksalaista olutta!
Runsaan parin tunnin työskentelyn jälkeen juhlasalko oli saatu pystyyn…
…ja voitiin ryhtyä sen koristeluun.
Juhlasalon yläpäässä olleet koristenauhakerät päästettiin avautumaan…
…ja kansallispukuiset tanssijat ryhtyivät sopivasti ja suunnitellusti kiertämään nauhat käsissään salkoa sekä toisiaan,…
…jotta taidokas punoskuvio alkoi muodostua juhlasalon ympärille!
Mitä torilla tämän jälkeen tapahtui – siitä saatan kertoa jo huomenissa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresden, Dresdner Frühjahrsmarkt, Dresdenin kevätmarkkinat, juhannussalko, Saksa 2014, Dresdner Märkte, |
Mielenkiintoinen omatoimimatka entisen DDR:n alueelleTorstai 1.5.2014 - -Esko Erkkilä- Palasin eilisen varhaistunteina viiden päivän omatoimimatkalta entisen DDR:n alueelle.
Teimme matkamme sukulaismiehen kanssa ”kahteen pekkaan”, joten tässä jutussa ja tulevissa jutuissani kertomat kokemukset sekä havainnot perustuvat itsenähtyyn.
Lensimme Helsinki-Vantaan lentoasemalta Berliiniin ja lähdimme Berliinin rautatieasemalta runsaan parin tunnin junamatkalle Dresdeniin.
Totesimme Berliinin rautatieasemalla, että Kone Oy on rakentanut monikerroksiseen asemarakennukseen kaikki rullaportaat. Melkoinen referenssi suomalaisyritykselle!
Matkustimme Berliinistä Dresdeniin saksalaisveturin vetämässä slovakialaisessa junavaunussa, jonka pääteasema oli Bratislava.
Saksassa panostetaan vahvasti rapsinviljelyyn, sillä syysrapsipeltoja oli joka puolella paljon.
Syysrapsin huhtikuussa Saksassa tapahtuva kukinta on vankka esimerkki siitä, että miten erilaisissa olosuhteissa EU:ssa maataloutta harjoitetaan.
Pidimme tukikohtanamme toisessa maailmansodassa raunioiksi pommitettua Dresdenin kaupunkia.
Elbe-joki halkoo Dresdeniä.
Kommunismin aikana ei haluttu muistella sotia ja se merkitsi mm. sitä, että rakennuksia kohdanneet ampuma- ja sirpalevauriot piti paikata. Tässä dresniläisen kirkon sivusisäänkäynnin paikkaukset.
Dresdenin kohtaamat pommitusvahingot toisen maailmasodan loppuvaiheessa olivat ankarat.
Tässä eräs kirkko, josta pommitusten jälkeen vain osa alttarista jäi pystyyn ja nyt uusi kirkko on tavallaan rakennettu vanhan alttarin ympärille.
Teimme päivän retken Leipzigiin ja näimme siellä tiettyä nostalgiaa DDR:n aikaan – Volkseigene Möbelkombinaten kattomainos on hyväntuulisen huvittava esimerkki tästä!
Lähestyvät EU-vaalit näkyivät Dresdenissä sekä Leipzigissä, sillä varsinkin europarlamentin nykyinen puhemies Martin Schulz kampanjoi molemmissa kaupungeissa näkyvästi.
Tämän jutun lopuksi vielä kuva kukkivasta syysrapsipellosta!
Näitä Saksassa riittää – oletan, että erityisesti entisen DDR:n puolella.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Saksa 2014, Berliini, Dresden, Leipzig, Martin Schulz, eurovaalit 2014, Berliinin rautatieasema, Kone Oy, Kone Oy:n referenssi, Elbe, DDR, |