Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Onko Posti ryhtymässä Suomen Stasiksi?

Lauantai 15.4.2017 - -Esko Erkkilä-

Ministerium für Staatssicherheit, lyhennettynä MfS, kansanomaisesti Stasi, oli DDR:n valtiollinen turvallisuuselin. Se oli kymmenistä osastoista muodostunut organisaatio, jonka toiminta kattoi lähes kaiken mahdollisen DDR:n omien kansalaisten valvonnasta ulkomaanvakoiluun, vastavakoiluun ja radiotiedusteluun.

 

 

Stasi toimi läheisessä yhteistyössä Neuvostoliiton turvallisuuspalvelun KGB:n kanssa.

 

 

***********************

 

 

Julkisuuteen tuli eilen todellinen uutispaukku, kun Yrittäjäsanomat kertoi saaneensa haltuunsa Postin ohjeet ”Bensabongari” –operaatiosta, jolla Posti ja sen perusjakelun, varhaisjakelun ja kuljetuksen työntekijät keräisivät ABC-ketjulle jopa 800 sen kanssa kilpailevan bensa-aseman tolppahinnat.

 

 

Toiminta olisi suunnitelmien mukaan alkamassa jo 18.4.2017.

 

 

Yrittäjäsanomien haltuunsa saamassa Postin Bensabongari-ohjeistuksessa kerrotaan, että hintoja kerätään 600–800 asemalta 1–2 kertaa päivässä. Muutamalta kymmeneltä asemalta tietoja kerätään useita kertoja päivässä. Lauantaisin hintatietoja kerättäisiin 230 asemalta, sunnuntaisin joiltakin asemilta.

 

 

Suunnitelma on järkyttävä ja mieletön.

 

 

Yli neljäkymmentä vuotta yritysmaailmassa toimineena tiedän, että kilpailijatietojen selvittäminen on yrityksillä jatkuvaa toimintaa. Jos kilpailijatietojen hankinnassa käytetään Suomen valtion omistaman Posti Group Oyj:n tytäryhtiö Posti Oy:n voimavaroja, liikutaan vähintäänkin harmaalla alueella – kyseessä saattaa olla laiton toiminta.

 

 

Posti Oy:llä on kesäkuun 1. päivänä 2011 postilakiin kirjattu yleispalveluvelvoite, joka sisältää muun muassa kaikissa Suomen kunnissa arkisin, maanantaista perjantaihin, toimivat kirje- ja pakettipalvelut.  On selvää, että yleispalveluvelvoitteeseen ei sisälly määräävässä markkina-asemassa bensamarkkinoilla toimivan yrityksen pönkittäminen.

 

 

ABC-ketjun taholta todetaan, että Posti on eräs taho, jonka kanssa on käyty yhteistyöneuvotteluja.

 

 

On aiheellista kysyä, että onko ABC käynyt vastaavia yhteistyöneuvotteluja esimerkiksi paikallisten taksiyrittäjien ja Poliisin kanssa, sillä myös taksiyrittäjillä ja poliisilla olisi valmiina kattava verkosto bensahintojen kartoittamiseen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ministerium für Staatssicherheit, Stasi, DDR:n Stasi, Posti Group Oyj, Posti Oy, Bensabongari, ABC:n hintaurkkijat, Posti ABC:n hintaurkkijana, Postilaki, Postin yleispalvelusäännös,

Dresden Park Railway - mielenkiintoinen pienoisrautatie Dresdenissä

Lauantai 31.5.2014 - -Esko Erkkilä-

Dresdenissä käyntimme eräs kohteista oli Dresden Park Railway eli puistossa sijaitseva pienoisrautatie.

 

Dresden Park Railway´llä on pitkät perinteet, sillä sen juuret ulottuvat vuoteen 1925 saakka.

 

Lilliputtirautatie toimi ”Liliputeisenbahnen” –nimisenä 20 vuotta aina toisen maailmansodan alkuun saakka.

 

Pienoisrautatien veturit sekä vaunut olivat sodan ajan hyvässä suojassa rautateiden työpajalla ja ne eivät kärsineet vaurioita.

 

Dresden jäi toisen maailmansodan jälkeen DDR:n puolelle ja pienoisrautatietoiminta lähti uudelleen käyntiin vuonna 1950.

 

DDR:n aikana pienoisrautatien nimi oli ”Pioneer Railway DDR”.

 

DDR:n aikainen nimi kertoo, että kyseessä oli nuorison sekä lasten rautatie ja sitä se on myös nyt.

 

 

**************

 

 

 

rail1

 

 

Vierailimme Dresden Park Railway´ssä huhtikuun 26. päivänä ja ostamamme matkalippu näytti tältä.

 

 

 

rail2

 

Radalla on käytössä kaikkiaan neljä veturia, mutta käyntipäivänämme rataa kiersi vain kaksi junaa.
 

 

 

rail3

 

Vetureista kaksi on höyryvetureita ja kaksi akkukäyttöistä – matkustimme radan ympäri tämän akkukäyttöisen veturin vetämissä vaunuissa.

 

Akkukäyttöisten vetureiden akut ladataan öisin ja niissä riittää varausta koko päiväksi.

 

 

rail4

 

Moritz –niminen höyryveturi oli toinen rataa kiertävä vetopeli.

 

 

 

rail5

 
Tällä akkukäyttöisellä veturilla oli vierailupäivänämme vapaapäivä.

 

 

 

 

rail6

 

Radan raidepituus on 7,2 kilometriä ja radalla on viisi pysäkkiä. Raideleveys on 381 mm.  Korkein sallittu nopeus radalla on 20 km/h.

 

 

 

rail7

 

Veturinkuljettajina toimivat aikuiset, mutta muu henkilökunta on nuoria.

DDR:n aikana radalla harjoitelleet nuoret päätyivät hyvin usein töihin rautateille.

 

 

Seuraavassa muutama kuva ratahenkilökunnasta:

 

 

rail8

 

 

 

 

rail9

 

 

 

rail10

 

 

 

rail11

 

 

 

 

Rata kulkee kauniissa puistossa ja junanäkymistä muutama kuva:

 

 

rail12

 

 

 

rail13

 

 

 

rail14

 

 

 

rail15

 

 

 

 

**************

 

 

 

Dresden Park Railway on helppo löytää, sillä seuraamalla opasteita ”Zoo” eli eläintarha tai VW-tehdas osaa varmasti perille.

 

Perille pääsee myös useilla raitiovaunulinjoilla.

 

Kannattaa poiketa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresden Park Railway, pienoisrautatie Dresdenissä, Dresden, DDR, Saksa 2014, Liliputeisenbahnen, Pioneer Railway DDR, pienoisrautatie,

Miksi Winston Churchill ja Franklin Roosevelt halusivat vuonna 1945 tuhota Dresdenin?

Lauantai 3.5.2014 - -Esko Erkkilä-

Olen luullut, että Adolf Hitler ja Josef Stalin olivat ainoat valtionjohtajat, jotka syyllistyivät omaan kansaansa ja muihin kansallisuuksiin kohdistuneisiin hirmutekoihin.

 

Luuloni muuttuivat kuitenkin tiedoksi, kun sain vierailla Dresdenissä huhtikuun lopulla sekä perehtyä paikan päällä kaupungin historiaan ja tutkailla matkan jälkeen netin kautta kaupungin vaiheita toisen maailmansodan loppuvaiheissa.

 

Oion mutkia suoriksi, kun totean, että erityisesti Winston Churchill on syypää Dresdenin kaupungin kohtaamaan täystuhoon helmikuussa 1945.

 

Dresden oli vailla kaikkea sotilaallista merkitystä, mutta Churchill halusi katkaista saksalaisten henkisen selkärangan, kun hän päätti tuhota maan tasalle Dresdenin.

 

Voidaan tietysti ajatella, että Saksan mm. Lontoolle V2-aseen avulla aiheuttamat tuhot olivat syy Dresdenin tuhoon.

 

Dresdenin tuhot olivat valtavat, sillä pommituksissa kuoli 250.000 – ehkä jopa yli puoli miljoonaa asukasta – neljäntoista tunnin aikana.

 

Dresdenin pommituksista on YouTubessa aineistoa; esim. ”Bombing of Dresden 1945 – Very Graphic” – Google-haulla löytyy.

 

Dresden on jo DDR:n aikana rakennettu uudelleen ja rakennustyöt jatkuvat nyt Saksojen yhdistymisen tapahduttua.

 

 

tuho1

 

Uudelleenrakentamisesta saa kuvan, kun tietää, että esimerkiksi keskustassa sijaitsevan Frauenkirche´n ulkokuoressa vanhasta kirkosta ovat peräisin vain ne osat, jotka näkyvät kirkon ulkoseinissä mustina!
 

 

 

tuho2

 

Martin Lutherin patsas seisoo Frauenkirche´n edessä.

 

 

 

 

tuho3

 

 

Frauenkirche´n takana on iso alue, joka DDR:n aikana on ollut peitettynä asfaltin alle.
 
Alue on nyt argeologien toiminta-aluetta ja sieltä on löytynyt Dresdenin pommitusten aikana syntyneitä raunioita. Näihin kellareihin dresdeniläiset ovat menneet pommituksia pakoon 1945 ja jääneet sinne.

 

 

**********

 

Dresdenissä on keskellä kaupunkiakin aukioita, joiden kohdalla on selvästi 70 vuotta sitten sijainnut rakennuksia. Osa aukioista on päässyt puskittumaan ja joidenkin reunoilla on kuvallisia kylttejä, joissa kerrotaan alueella sijainneista rakennuksista.

 

 

Poiketkaa Dresdenissä – se on poikkeamisen arvoinen kaupunki!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Josef Stalin, Adolf Hitler, Winston Churchill, Franklin Roosevelt, Jaltan konferenssi, Dresden, Dresdenin pommitukset, Bombing of Dresden 1945 ? Very Graphic, Frauenkirche Dresden, Frauenkirche, DDR, Saksojen yhdistyminen, V2-ase, Lontoon tuhot,

Mielenkiintoinen omatoimimatka entisen DDR:n alueelle

Torstai 1.5.2014 - -Esko Erkkilä-

Palasin eilisen varhaistunteina viiden päivän omatoimimatkalta entisen DDR:n alueelle.

 

Teimme matkamme sukulaismiehen kanssa ”kahteen pekkaan”, joten tässä jutussa ja tulevissa jutuissani kertomat kokemukset sekä havainnot perustuvat itsenähtyyn.

 

 

Lensimme Helsinki-Vantaan lentoasemalta Berliiniin ja lähdimme Berliinin rautatieasemalta runsaan parin tunnin junamatkalle Dresdeniin.

 

 

oma1

 

 

 

Totesimme Berliinin rautatieasemalla, että Kone Oy on rakentanut monikerroksiseen asemarakennukseen kaikki rullaportaat.

Melkoinen referenssi suomalaisyritykselle!

 

 

oma2

 

 

Matkustimme Berliinistä Dresdeniin saksalaisveturin vetämässä slovakialaisessa junavaunussa, jonka pääteasema oli Bratislava.

 

 

 

oma3

 

 

 

oma4

 

 

Saksassa panostetaan vahvasti rapsinviljelyyn, sillä syysrapsipeltoja oli joka puolella paljon.
 
Syysrapsin huhtikuussa Saksassa tapahtuva kukinta on vankka esimerkki siitä, että miten erilaisissa olosuhteissa EU:ssa maataloutta harjoitetaan.

 

 

 

oma5

 

 

Pidimme tukikohtanamme toisessa maailmansodassa raunioiksi pommitettua Dresdenin kaupunkia.
 
Elbe-joki halkoo Dresdeniä.

 

 

 

oma6

 

Kommunismin aikana ei haluttu muistella sotia ja se merkitsi mm. sitä, että rakennuksia kohdanneet ampuma- ja sirpalevauriot piti paikata. Tässä dresniläisen kirkon sivusisäänkäynnin paikkaukset.

 

 

 

oma7

 

 

 

Dresdenin kohtaamat pommitusvahingot toisen maailmasodan loppuvaiheessa olivat ankarat.
 
Tässä eräs kirkko, josta pommitusten jälkeen vain osa alttarista jäi pystyyn ja nyt uusi kirkko on tavallaan rakennettu vanhan alttarin ympärille.

 

 

 

oma8

 

 

Teimme päivän retken Leipzigiin ja näimme siellä tiettyä nostalgiaa DDR:n aikaan – Volkseigene Möbelkombinaten kattomainos on hyväntuulisen huvittava esimerkki tästä!

 

 

 

oma9

 

 

Lähestyvät EU-vaalit näkyivät Dresdenissä sekä Leipzigissä, sillä varsinkin europarlamentin nykyinen puhemies Martin Schulz kampanjoi molemmissa kaupungeissa näkyvästi.

 

 

 

oma10

 

 

Tämän jutun lopuksi vielä kuva kukkivasta syysrapsipellosta!
 
Näitä Saksassa riittää – oletan, että erityisesti entisen DDR:n puolella.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Saksa 2014, Berliini, Dresden, Leipzig, Martin Schulz, eurovaalit 2014, Berliinin rautatieasema, Kone Oy, Kone Oy:n referenssi, Elbe, DDR,

Itä-saksalaiset urheilijat voiton tielle "kasvattaneet" doping-napit ovat esillä DDR-museossa

Lauantai 8.10.2011 - -Eso Erkkilä-

Taannoisen Berliinin-matkamme eräs kohde oli DDR-museo.

 

pict0569.jpg

 

DDR-museo sijaitsee Spree-joen varrella vastapäätä Berliinin Tuomiokirkkoa. Museon osoite on Karl-Liebknecht-Stase 1.

 

DDR:n syntymiseen ja sen olemassaoloon keskeisesti vaikuttaneiden kommunistijohtajien kuvat ovat esillä museossa:

 pict0540.jpg

 

Marx´n ja Engels´n lisäksi kuvansa oli saanut esille Vladimir Lenin

 

pict0541.jpg

Aina pelonsekaisia tunteita herättävä Josef Stalin

 

pict0537.jpg

 

Liennytystä yrittänyt Nikita Hrutszev

 

pict0535.jpg

 

Kovan linjan palauttanut Leonid Breznev...

 

pict0536.jpg

 

...ja hänen suutelukaverinsa Erik Honecker.

 

pict0521.jpg

 

Nakuilu oli DDR:ssä harvoja "iloja". Sitä harjoitti valtiojohto ja myös tavalliset kansalaiset. Nakuilusta museossa on muutamia havainnollisia kuvia.

 

pict0563.jpg

 

Nukkumatti-animaatiot ovat jokaisen suomalaisenkin muistissa, jotka olivat DDR:n voimantunnon vuosina nassikkaiässä. DDR-syntyisen Nukkumatin heittämä unihiekka on saanut monen suomalaislapsenkin nukkumaan!



pict0529.jpg

 

Valtaapitävällä eliitillä oli kansan kurjuudenkin aikana mahdollisuus hankkia parhaita ja laadukkaimpia länsituotteita.

 

pict0545.jpg

 

DDR:n valtiolipussa esiintyvät symbolit eli ohrantähkät, harppi ja vasara olivat museossa nähtävillä.

 

 

pict0555.jpg

 

Urheilu oli DDR:ssä korkeassa kurssissa. DDR-urheilijoiden saavutukset olivat hienoja, mutta...

 

pict0558.jpg

 

...ne perustuivat epäinhimilliseen ihmisdopingiin. Tässä aitoja DDR-urheilijoiden nauttimia doping-nappeja kaiken kansan katseltavana.

 

Museo on tiloiltaan varsin pieni ja sen vuoksi kuvani esim. Volvon erikoisautosta ja kaiken kansan Trabant´sta eivät onnistuneet julkaisukelpoisiksi.

 

Valtaapitävät ajelivat erikoisvalmisteisilla Volvoilla ja kansa sai hankkia Trabant-autoja.

 

Berliinin reissulla kannattaa ehdottomasti poiketa DDR-museossa. Museossa tulee mieleen nostalginen huumorimieli, mutta emme kuitenkaan saa unohtaa sitä arvotonta järjestelmää, jonka pauloissa osa saksalaisista joutui elämään vuodesta 1949 vuoteen 1990!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: DDR, DDR-museo, doping, Erik Honecker, Itä-Saksa,