Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Saparopossu on suomalainen erikoisuus

Tiistai 21.6.2016 - -Esko Erkkilä-

Pidämme luonnollisena, että sialla on saparo pikkupossusta teurastusikään saakka.

 

 

Näin ei ole keski-Euroopan suurissa sikatalousmaissa, vaan siellä sikojen saparot leikataan jo pieninä.

 

 

Saparon typistäminen tehdään ilman kivunlievitystä ja voimme olla varmoja, että saparon leikkaaminen ilman puudutusta tekee kipeää.  Tutkijoiden mukaan on mahdollista, että saparon leikkaaminen aiheuttaa sialle pidempäänkin kipua.

 

 

Miksi suurissa sikatalousmaissa sikojen saparot leikataan?

 

 

Syynä on sikojen kärsimä stressi ja se, että stressisika puree kaveriltaan saparon poikki.

 

 

Stressiä aiheuttavat mm. liian pieni karsinatila eli ahtaus, riittämätön kaukalotila, jotta siat eivät pääse syömään yhtä aikaa vaan osa joutuu odottamaan ruuan saamista sekä ilman virikkeitä oleminen.

 

 

Kuivikkeet ovat yksi viriketekijä ja se merkitsee, että sioilla pitää olla karsinoissaan kuiviketta.

 

ylikanno.jpg

 

 

Suomen Sikatalousyrittäjien puheenjohtaja Martin Ylikännö – kuvassa Keskustan Seinäjoen puoluekokouksessa – isännöi muutama päivä sitten saksalaista Alasaksin osavaltioparlamentin maapäivien maatalousvaliokunnan ryhmää, johon kuului 15 kansanedustajaa eri puolueista – osa edustajista oli itse sikatilallisia.

 

 

Vieraat olivat halunneet tutustua saparollisiin sikoihin ja niihinhän Suomessa pääsee helposti tutustumaan.

 

 

Saksassakin pyritään saparollisiin sikoihin ja niistä maksetaan sikafarmarille extraa sikojen hyvinvointikorvauksena 16,50 €/sika.

 

 

Summa tuntuu suomalaisista sianlihantuottajista ruhtinaallisen suurelta, mutta siitä huolimatta vain n. prosentti saksalaisista sianlihantuottajista on lähtenyt mukaan. 

 

 

Suomessa saparoiden leikkaamista ei ole merkittävästi tehty milloinkaan ja täydellinen leikkauskielto tuli voimaan jo vuonna 2002.

 

 

Olisi Suomen etu, jos saparoiden leikkauskielto tulisi voimaan koko EU:n alueella, sillä se olisi suuri edistysaskel sikojen hyvinvoinnin saralla koko EU:ssa ja se parantaisi suomalaisen sianlihan kilpailuasetelmia kotimaassa ja Suomen vientimaissa.

 

 

Tässä pointti kotimaisen ruuan puolestapuhujille ja suomalaisille EU-parlamentaarikoille!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: saparopossut, vain Suomessa kasvaa saparopossuja, sikojen saparoiden leikkaaminen, saparoiden leikkaaminen, saparoiden typistäminen, Saksassa maksetaan saparopossuista hyvinvointikorvausta 16, 50 euroa/sika,

Vasemmistolaisministerit liittyivät sekoilevien ministereiden joukkoon!

Tiistai 31.1.2012 - -Esko Erkkilä-

Kokoomuksen hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen kuntien pakkoliitoshuuhailullaan sekä vihreiden ympäristöministeri Ville Niinistö Durbanin ”turpaanottamisellaan” ovat osoittaneet Kataisen-Urpilaisen vasemmistohallituksen ministereinä kykenemättömyytensä hallituksen jäseniksi.


Eilen eli maanantaina tammikuun 30. päivänä kaksi uutta Kataisen hallituksen vasemmistolaista naisministeriä teki todelliset pohjanoteeraukset ministeritehtävissään.


SDP:n peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson laittoi koko ihmiskuntajärjestyksen uusiksi, kun hän esitti, että myös miesten pitää saada tulla raskaaksi!


On käsittämätöntä, että Suomen hallituksen jäsen -  peruspalveluministeri - ajaa lainmuutosta, joka mahdollistaisi, että mies voisi tulla raskaaksi. Näin siitä huolimatta, että lainmuutos liittyisi translakiin.


Eilen aamulla ministeriöstä tuli lehdistölle tietoja, joiden mukaan peruspalveluministeri on ollut hyvin aktiivinen sellaisen lakimuutoksen edistämisessä, joka mahdollistaisi miehen raskauden.


Asiasta nousseen kohun jälkeen SDP:n ministeri  Guzenina-Richardson on vierittänyt syytä avustajiensa niskoille.



Toinen eilen sekoillut vasemmistolaisministeri oli vasemmistoliiton Merja Kyllönen, joka esitti työtehtävissä käytetyn oman auton kilometrikorvausten alentamista.


Todella ihmeelliseksi Kyllösen esityksen tekee se, että kilometrikorvausten alentamista sovellettaisiin ainoastaan Jyväskylän eteläpuolisilla alueilla!


Eräänä Kyllösen perusteena on, että Jyväskylän eteläpuolella julkinen liikenne toimii niin hyvin, että työntekijän oman auton käyttämiseen työtehtävissä ei ole tarvetta.


Kyllösen esitys ei ole tästä maailmasta.


Puhun kokemuksesta, sillä toimin yli 40 vuotta tehtävissä, joissa oman auton käyttäminen oli välttämätöntä.


En voi kuvitella tilannetta, että esim. myyntihenkilöt voisivat työtehtävissään kokonaan tukeutua julkiseen liikenteeseen.


Työnantaja edellyttää vaikkapa päivittäistavarakaupalle yrityksen tuotteita myyviltä henkilöiltä 6 – 10 asiakaskäyntiä päivässä. Myyntimiehillä on aina mukaan näytteitä sekä mainosmateriaalia ja niiden kuljettaminen julkisissa liikennevälineissä olisi mahdotonta.


Aamulla taipaleelle lähdettäessä olisi konttorilta otettava mukaan suuret määrät tuotenäytteitä ja mainosmateriaalia, jotta niitä riittäisi kaikilla asiakaskäynneillä jaettavaksi.


Kyllösen esitys on naurettava, mutta kun sellaisen tekee hallituksen ministeri, on tyhmäkin esitys otettava vakavasti.


Tähän saakka Kataisen hallituksen ministereistä ovat rankimmin sekoilleet Kokoomuksen ja Vihreiden ministerit.

Suomalainen sananlasku toteaa, että joukossa tyhmyys tiivistyy ja Suomen hallituksessa näyttää nyt toteutuvan vauhdilla sananlaskun viisaus – nyt sekoilevat oikein kunnolla Kokoomuksen ja Vihreiden ministereiden lisäksi myös  SDP:n ja Vasemmistoliiton ministerit! Milloin KD:n Päivi Räsänen ja RKP:n Stefan Wallin sekä Anna-Maja Henriksson liittyvät sekoilevien joukkoon?


MG-R:n ja Merja Kyllösen sekoilujen jälkeen tulee etsimättä mieleen, että ovatko kyseiset ministerit saattaneet kaikki oman hallinonalansa muut ongelmat jo kuntoon, kun ehtivät pelehtimään miesten raskauksien ja työajojen kilometrikorvausten alentamisen parissa!


Kysyn vaan!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Henna Virkkunen, Ville Niinistö, kuntauudistus, kuntien pakkoliitokset, Durbanin hiilenmustat päätökset, Durbanin ympäristökokous, Maria Guzenina-Richardson, Seta, Merja Kyllönen, kilometrikorvaukset, kilometrikorvausten alentaminen,