Ennen autot olivat yksilöllisiäMaanantai 10.6.2019 - -Esko Erkkilä- Haverin konepäivät järjestettiin Viljakkalan Haverissa lauantaina 8.6.2019 jo kuudennen kerran.
Helteinen sää suosi tapahtumaa vaikka muutaman kilometrin päässä vettä tuli iltapäivän alkaessa rankastikin.
Tähän juttuuni sisältyy kuvakimara niistä veteraaniautoista, jotka osallistuivat tapahtumaan.
Monet konepäivävieraat totesivat veteraaniautoja katsellessaan, että ennen autot olivat yksilöllisiä, mutta toisin on tänään.
Tänään henkilöautot ovat samanlaisissa tuulitunneleissa testattuja persoonattomia tekeleitä, jotka kaikki näyttävät samoilta automerkistä riippumatta.
Nykyajan henkilöautot erottaa toisistaan vain sillä, että tiirailee johonkin kohtaa autossa ikuistettua automerkkiä.
Tässä se lupaamani kuvakimara veteraaniautoista:
Kiitokset veteraaniautojen omistajille, jotka toitte ajopelinne Haverin konepäivien yleisön ihailtavaksi.
Hienoa oli se, että kaikki veteraaniautot saapuivat paikalle omin voimin ja myös lähtivät pois omin voimin!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkalan Haveri ry, Viljakkalan Haveri, Haverin konepäivät, Haverin konepäivät 2019, Haverin konepäivät 8.6.2019, veteraaniautot, |
Hienoa, että Viljakkalan Haveri ry:n järjestämä tilaisuus onnistui yli odotustenKeskiviikko 11.6.2014 - -Esko Erkkilä- Viljakkalan Haverissa on kaivostoimintaa harjoitettu jo vuodesta 1773 alkaen, mutta tunnetuin vaihe Haverin historiassa on se, kun siellä kaivettiin kultaa vuodesta 1939 vuoteen 1960 saakka.
Haverista saatiin kultaa n. 300 kiloa vuodessa ja se riitti tyydyttämään kaivoksen toiminta-aikana kotimaisen kysynnän.
On tunnettua, että Helsingin Olympiakisojen kultamitalit valmistettiin Haverin kullasta.
Viimeinen kaivoskäynti Haverissa suoritettiin 11.10.1961.
Haverin kaivosalue on hakenut rooliaan ja hakusessa se on edelleenkin.
On pantava ilolla merkille, että vuonna 1999 perustettu Viljakkalan Haveri ry on saamassa ilmaa siipiensä alle ja monet odottavatkin nyt kaivosalueen nykyistä parempaa hyödyntämistä.
Haveri-yhdistys järjesti lauantaina kesäkuun 7. päivänä kaivoalueella ”Haverin konepäivät” ja oli mukava kuulla sekä omin silmin nähdä, että kävijöitä oli hieman puolenpäivän jälkeen tullut porteista sisään jo yli tuhat!
Muutama kuva tapahtumasta:
Kaivostorni seisoo yhä ylväänä paikoillaan.
Kaivosalueella on edelleen joitain kaivoksessa käytettyjä koneita,…
…mutta huonoon kuntoonhan ne ovat taivasalla menneet, sillä aikaa niiden käyttämisestä on kulunut jo 55 vuotta!
Avolouhos on nyt täyttynyt vedellä.
Avolouhoksella on syvyyttä 85 metriä ja leveyttä 120 metriä.
Haverin avolouhos on suosittu sukelluspaikka, sillä siellä on ihanteelliset sukellusolosuhteet. Ilman tapaturmia Haverissa ei sukellustoiminnassa ole selvitty, sillä kuolonuhreja on tullut.
Myös 1800-luvulla kaivetut avolouhokset ovat edelleen vaaranpaikkoja Haverissa.
Järjestäjät olivat järjestäneet väen kulkemisen helpottamiseksi traktorin peräkärrykyydityksen ja pitihän sitä varten olla myös pysäkit.
Traktorikyyti olikin suosittu tapa liikkua kaivosalueella. ***********
Haverin konepäivänä oli konekentällä paljon nähtävää, mutta siitä ehkä joskus toisella kertaa!
Kiitokset Haveri ry:lle hienon tilaisuuden järjestämisestä!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Haveri, Haveri ry, Viljakkalan Haveri ry, Haverin kaivos, Haverin kultakaivos, Viljakkalan Haveri, Helsingin Olympialaiset, Helsingin olympialaisten kultamitalit, Haverin kulta, |