Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

PIM-luvusta voidaan valtateiden osalta luopua?

Sunnuntai 31.7.2016 - -Esko Erkkilä-

Kaikki Luovutetun Karjalan alueella liikkuvat tntevat PIM-luvun, sillä sen avulla luokitellaan teiden kulkumukavuus ja jopa kulkukelpoisuus.

 

 

Viimekesäisten ja nyt heinäkuisten kokemusteni mukaan näyttää siltä, että ainakin valtateiden kohdalla PIM-luvusta voitaisiin luopua.

 

 

Valtatiet Luovutetussa Karjalassa alkavat olla hyvässä kunnossa – toki ne ovat paikoitellen mutkaisia, mutta hyvin päällystettyjä.  Mutkaisuus ja mäkisyys tuovat hyvin päällystetylle tielle mielenkiintoa ja kiinnostavuutta.

 

 

Otan esimerkiksi Sortavala-Käkisalmi –tien.  Vuosi sitten tieosuudella oli useita päällystysurakoita meneillään, mutta heinäkuun kyröläismatkalla parisen viikkoa sitten

totesimme, että työt oli tehty.

 

 

Ehdotan, että suomalaiset matkanjärjestäjät harkitsevat ainakin valtateiden osalta PIM-luokituksesta luopumista!

 

 

*****************

 

 

Niin, mikäkö on PIM-luku?

 

 

Kirjainyhdistelmä PIM on lyhenne sanasta PerseeseenIskujaMinuutissa!

 

 

**************

 

 

No, tämä juttu on kirjoitettu pilke silmäkulmassa, mutta kuulin matkallamme PIM-lukua mainittavan.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: PIM, PIM-luku, PerseeseenIskujaMinuutissa,

Kyröläismatkan kuvakertomus Murheen ristiltä Petroskoihin 1.7.2015

Tiistai 21.7.2015 - -Esko Erkkilä-

Lukijani ovat varmaan huomanneet, että 30.6. – 4.7.2015 toteutuneen kyröläismatkan juttuni ovat edenneet aikajärjestyksessä Säkkijärven kenttähautausmaalta alkaen.

 

 

Tänään on vuorossa kuvakertomus – bussin ikkunan läpi kuvattuna – Murheen ristiltä Prääsän kautta Petroskoihin.

 

 

Olen kuluneen parinkymmenen vuoden aikana saanut matkata tuon matkan useasti, mutta en milloinkaan niin hyviä teitä pitkin kuin nyt.

 

 

Neuvostoliiton aikana maanteitä arvosteltiin PIM-luvulla eli PerseeseenIskujaMinuutissa, mutta sen mittayksikön saa nykyisillä venäläisillä pääteillä unohtaa – sivukylien maantiet ovat asia erikseen ja niillä humoristisella PIM-luvulla on edelleen käyttöä.

 

 

Silmiinpistävää nyt jutun aiheena olevalla tienpätkällä oli se, että tienparannusprojekteja oli edelleen käynnissä.  On varmaa, että tienparannusprojektit ovat osa naapurivaltiomme strategista suunnittelua ja ajattelua.

 

 

Mutta nyt niihin kuviin:

 

 

 

 

pet1.jpg

 

Tienparannustyömaiden keskukset ovat mittavia henkilömääriltään ja materiaalimääriltään.

 

 

 

 

pet2.jpg

 

 

Siltoja…

 

 

 

 

pet3.jpg

 

 

…ja siltoja.

 

 

 

 

pet4.jpg

 

 

Kauniita näkymiä.

 

 

 

 

pet5.jpg

 

 

Ja taas siltoja!

 

 

 

 

pet6.jpg

 

 

Saavuimme Petroskoi – Aunus –valtatielle; oikealla Aunus ja vasemmalla Petroskoi.

 

 

 

 

pet7.jpg

 

 

Poikkesimme valtatieltä ihailemaan Prääsän näkymiä:

 

 

 

 

pet8.jpg

 

 

 

 

pet9.jpg

 

 

 

 

pet10.jpg

 

 

 

 

pet11.jpg

 

 

 

 

pet12.jpg

 

 

***************

 

 

pet13.jpg

 

 

Suoraan Muurmansk ja oikealle Petroskoi.

 

 

Ilmeisesti näiltä paikoilta tai tästä hieman Petroskoihin päin Tuntemattoman sotilaan miehet katselivat hyökkäysvaiheen aikana Petroskoita – ”siellä se siintää Petroskoi”!

 

 

 

 

pet14.jpg

 

 

Muurmansk 945 kilometriä ja Petroskoi 14 kilometriä.

 

 

 

 

pet15.jpg

 

 

Ja sitten saavuimmekin Petroskoin rautatieasemalle!

 

 

Tästä eteenpäin se onkin taas uuden jutun aihe!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Murheen risti, Petroskoi, Prääsä, Petroskoin rautatieasema, Tuntematon sotilas, Siellä se siintää Petroskoi, PIM-luku, PerseeseenIskujaMinuutissa, venäjä2015,