Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Vakuutusyhtiöiden auditoinnit vähentävät yritysten vahinkoriskejä

Tiistai 18.12.2018 - -Esko Erkkilä-

Sain olla työelämän bisnesmaailmassa 40 ja puoli vuotta, josta viimeiset neljäkymmentä vuotta saman työnantajan palveluksessa.

 

 

Tuosta neljästäkymmenestä vuodesta vastasin viimeiset 15 vuotta Suomen toiseksi suurimman rehualan yrityksen raaka-ainehankinnasta.

 

 

Vastuullani oli n. 550 miljoonan kilon suuruinen raaka-ainepotti vuodessa.

 

Aamulla ensimmäinen hommani oli katsoa tietojärjestelmistä, että kuinka paljon pääomia oli sitoutunut juuri sillä hetkellä raaka-aineisiin.

 

 

Jos raaka-aineiden eurosaldo oli tasoa 15 – 18 miljoonaa euroa, niin kaikki oli hyvin, mutta jos saldotilanne osoitti 25 miljoonaa euroa, oli melko varmaa, että selityksiä kaivattiin.

 

 

Työelämässä oppimani on perusta sillä, että nyt yhdistysmaailmassa vaadin jokaisen puheenjohtamani yhdistyksen jokaiseen kokoukseen esityslistan alkuun katsauksen yhdistyksen taloustilanteeseen!

 

 

Työelämässä raaka-ainehankintamme tukeutui kotimaisiin raaka-aineisiin, mutta paljon jouduimme käyttämään myös tuontiraaka-aineita.

 

 

Siinä työssä tulivat tutuiksi ainakin Oulun, Kalajoen, Kokkolan, Vaasan, Kaskisten, Porin, Eurajoen, Rauman, Naantalin, Turun, Kirkkonummen, Loviisan, Kotkan ja Haminan merenrantasatamat sekä niissä toimivat satamaoperaattorit. Lappeenrannan Mustolan satamaan toimme useita laivalasteja Saimaan kanavaa pitkin, joten myös Mustolan satama tuli vuosien kuluessa hyvinkin tutuksi.

 

 

On paikallaan tiedostaa, että monissa satamakaupungeissa on useita eri satamia, joten satamien lukumäärä on suurempi kuin satamakaupunkien määrä.

 

 

Työnantajani vakuutusyhtiönä oli Tapiola ja Tapiolan vastuuhenkilöt tulivat vuosien aikana tutuiksi yhteistyökumppaneina.

 

 

Kertaakaan emme joutuneet vahinkotapausten vuoksi asioimaan vakuutusyhtiömme kanssa, mutta siihen saattoi olla ainakin osasyynä se, että Tapiola auditoi säännöllisesti satamaoperaattoreidemme toiminnot.

 

 

 

*****************

 

 

 

Raaka-ainevarastojen ja niiden lähiympäristön palokuormahavainnot olivat eräs seikka, johon vakuutusyhtiömme kiinnitti huomiota.

 

 

Tapiola ei hyväksynyt lainkaan esimerkiksi raaka-ainevarastojen ulkopuolella seinustoilla olevia trukkilavarykelmiä, sillä ne jos mitkä lisäävät varaston palokuormariskiä.

 

 

Vaikka satama-alueet ovatkin kaikissa satamissa aidattuja alueita, niin huumehörhöt saattavat kiivetä aitojen ylitse ja sytyttää trukkilavavarastot tuleen! Jos näin käy, niin samassa palossa haihtuu taivaan tuuliin myös siinä satamavarastossa olevat asiakkaiden omistamat tavarat!

 

 

Kiitän vakuutusyhtiö Tapiolan auditoijia, jotka toiminnallaan pystyivät lisäämään mm. minun näkemyksiäni vahinkojen välttämisessä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: satamaoperaattorit, vakuutusyhtiöiden auditoinnit, palokuorma, huumehörhöt riskitekijänä, satamaoperaattorit Oulusta Haminaan, Satamaoperattorit ry,

Kuivuus uhkaa aiheuttaa viljasadon menetyksen.

Sunnuntai 17.6.2018 - -Esko Erkkilä-

Maamme viljatilanteen seuraaminen oli työurani viimeisten viidentoista vuoden aikana yksi tärkeimmistä tehtävistäni, sillä viljaraaka-aineen saatavuus ja sen myötä hintatilanne olivat keskeisiä kysymyksiä maamme toiseksi suurimman rehuyrityksen raaka-ainepäällikölle.

Tehtävieni hoitamiseksi tapasin hyvissä ajoin ennen Juhannusta käydä tapaamassa kauppa- ja yhteistyökumppaneita Etelä-Suomen lisäksi Kymenlaaksossa, Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla. Rehuviljojen teknisestä hankinnasta vastaava yksikkö hankkikin minulle jonain merkkipäivänäni lahjaksi metalliset pukit ja esittivät toiveen, että josko Esko joskus laittaisi autonsa "pukeille".

Pukkien hankkiminen sopi hyvin kyseisen yksikön toimintaan, sillä he näkivät viljatilanteen vain Raision tehtaanpiipun varjoon ylettyvän alueen näkökulmasta!

Nykyään Raision rehuteollisuuden raaka-ainepäällikön ei tarvitse kantaa vastuuta viljaraaka-ainetilanteesta, sillä Raisiolla ei enää ole rehuteollisuutta! Surullista mutta totta.

***********************

Viljatilanne on Suomessa nyt vaikea, sillä kuivuus on kurittanut kasvuolosuhteita siten, että syksyllä saamme ilmeisesti kohdata suuren kadon.

Olemme Suomessa tottuneet kokonaissadon osalta 4 miljardiin kiloon, mutta nyt saattaa kolmekin miljardia kiloa tehdä tiukkaa.

Miljardin kilon puute merkitsee suuria ongelmia viljataseen hoitamisessa.

Vilja-alalla satamaoperaattoreita kutsutaan "rantarosvoiksi" ja tulevana talvena rantarosvot saattavat lihottaa tuloslaskelmaansa merkittävien viljan tuontilukujen kautta.

Yleensä rantarosvot lihottavat tuloslaskelmaansa vientiviljan kautta, mutta tulevan talven aikana viljan vientitoiminta saattaa olla laimeaa, sillä viejät joutuvat myymään "eioota"!

Maamme viljataseen hoitamisessa on "suuressa kuvassa" huomioitava viljatase Euroopassa ja koko maailmassa sekä valuuttakurssikehitys. Eläkevaarina en ole niihin sillä tavalla perehtynyt, että osaisin kommentoida tilannetta, mutta syksyn lähestyessä saamme varmasti niistäkin tarkempaa tietoa.

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: viljatase, satotaso, satamaoperaattorit, rantarosvot, viljan vienti, viljan tuonti,

Mahtava juttu!

Torstai 15.12.2016 - -Esko Erkkilä-

Eilinen oli monessakin asiassa suuri uutispäivä, mutta suurimmaksi uutiseksi nostan eilen iltapäivällä julkisuuteen saatetun uutisen, jossa todetaan, että ahtausalalle on solmittu kaksivuotinen sopimus.

 

Uutisen merkittävyyttä lisää, että sopimukseen sisältyy kaksi optiovuotta!

 

Eilen solmittu sopimus rakentaa tukevan lisäpohjan sille positiiviselle talouskehitykselle, josta on viime päivinä uutisoitu.

 

Työrauha Suomen satamissa ja vakaat ennustettavat kustannukset ovat avainasemassa, kun Suomea ollaan nyt todella kampeamassa nousuun!

 

Sopimuksessa on sovittu, että ensi vuonna yleispalkankorotuksia ei tehdä, mutta seuraavina vuosina niiden osalta noudatetaan yleistä linjaa.

 

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen ja Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru totesivat eilen, että sopimus turvaa ahtausalan työpaikkoja ja tuo vakautta ja ennustettavuutta alalle – totta joka sana!

 

Omaan työurani ajalta kokemusta AKT:n kanssa toimimisesta ja työssäni oli oleellista ”satamarauha”, sillä merkittävä osa vastuullani olleista rehuteollisuusyrityksen raaka-aineista olivat tuontiraaka-aineita.

 

 

Tervehdin suurella tyytyväisyydellä eilen solmittua sopimusta ja tiedän, että se luo vankan perustan sille, että Suomen taloustilanne kohenee!

 

 

Koirat haukkuvat, mutta vastuullinen karavaani kulkee!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: AKT, Satamaoperaattorit, ahtausalan sopimus,