Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Ratikkaliikenteen aloittaminen on vaikeuttanut sekä hankaloittanut julkisilla liikennevälineillä kulkemista eteläiseltä Tampereelta keskustaan

Keskiviikko 13.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Ratikkaliikenteen aloittaminen on ollut suuri karhunpalvelus niille tamperelaisille, jotka asuvat Multisillassa, Peltolammilla ja Palokalliolla.

 

Asun Palokalliolla ja ennen ratikkaa en koskaan etukäteen tutustunut bussiaikatauluihin, sillä niitä liikennöi niin tiheästi Lempääläntiellä kaupungin keskustaan, että siihen ei ollut tarvetta.

 

Ratikkaliikenteen aloittamisen jälkeen etelän suunnasta keskustaan kulkevia bussivuoroja on vähennetty niin paljon, että bussien aikatauluihin on paneuduttava, ellei halua norkoilla bussipysäkeillä pitkään.

 

Myönnän toki, että puolen tunnin ”norkoilu” on pientä siihen verrattuna miten entisaikaan maalla joutui odottamaan linja-autoja – meiltäkin oli kävelymatkaa lähimmälle linja-autopysäkille Hirvilahteen kolme kilometriä ja vasta sinne saakka käveltyään saattoi alkaa odottamaan linja-autoa.

 

******************

 

Tampereen keskustassa lähes tyhjät ratikat jyystävät seitsemän ja puolen minuutin välein Hervannasta Pyynikintorille ja TAYS:ltä Sorinaukiolle eli kaupunkilaisten palvelut eivät ole lainkaan tasapuolisia.

 

Tasapuolisia kaupunkilaiset ovat ainoastaan siinä, että myös me syrjäisten kaupunginosien asukkaat maksamamme Tampereen joukkoliikenteen tappioita samalla summalla kuin ne, jotka pystyvät hyödyntämään ratikkareittejä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikkaliikenteen aloittaminen on vaikeuttanut sekä hankaloittanut julkisilla liikennevälineillä kulkemista eteläiseltä Tampereelta keskustaan, ratikka, ratikkalinja Pyynikintorilta Hervantaan, puolityhjät ratikat, Tampereen joukkoliikenteen tappio,

Jos Tampere-Pirkkalan lentokentällä ei olisi sotilasilmailua, kiitoradan saisi istuttaa metsälle tai muokata perunamaaksi!

Sunnuntai 12.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Jokainen lienee tietoinen, että Tampere-Pirkkalan lentokenttä on Satakunnan Lennoston kotikenttä.

 

Kuluneella viikolla Tampere-Pirkkalan lentokentällä aloitettiin maamme ilmapuolustuksen kannalta tärkeä toiminta, kun siellä alkoivat Hornet-hävittäjien korvaavan hävittäjätyyppien koe- ja esittelylennot.

 

Sotilasilmailu onkin ainoa asia, joka pitää Tampere-Pirkkalan lentoaseman toimintakunnossa, sillä kuluneen kymmenen vuoden aikana tuon lentoaseman siviilikäyttö on päässyt sellaisiin miinuslukuihin, että vastaaviin tappiolukuihin ei millään muulla talouselämän tai yritysmaailman saralla jouduta.

 

Vuonna 2010 Tampere-Pirkkalan lentoasemalla oli matkustajia 657.630, mutta vuonna 2018 vain 228.096! Tuollaiseen kehitykseen tuskin mitkään yritykset joutuvat ja samaa on sanottava myös niistä poliittisista puolueistakin, jotka ovat vahvassa kannatusalamäessä.

 

Turun lentoaseman matkustajamäärä oli 377.554 matkustajaa vuonna 2010 ja vuonna 2018 se oli 369.432 matkustajaa eli hienoista matkustajamäärien alenemista sielläkin, mutta ei läheskään sama katastrofi kuin Tampere-Pirkkalassa.

 

Helsinki-Vantaalta vuonna 2010 matkusti 14.866.071 matkustajaa ja se pystyi nostamaan vuonna 2018 matkustajamääränsä 20.848.749 matkustajaan.

 

***************

 

Teen vuosittain pari lomalentoa ulkomaille ja en harkitsekaan muita lähtökenttiä, kuin Helsinki-Vantaan, sillä sieltä pääsee kaikkiin haluamiini ulkomaisiin kohteisiin. Lisäksi bussimatka Tampereelta Helsinki-Vantaalle ja takaisin on V. Paunun busseilla vaivaton, varma ja edullinen!

 

 

**********************

 

En helposti lähde ehdottelemaan vastuuhenkilöiden vaihtamista, mutta nyt sen osalta Tampereen kaupungilla on vakava paikka pohdiskella, että onko Tampere-Pirkkalan lentokentän markkinoinnista vastaavien vastuuhenkilöiden vaihtaminen paikallaan! Huonommax tilanne ei voi ainakaan muuttua!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Pirkkala lentoasema, Tampere-Pirkkalan lentoaseman matkustajamäärät ovat romahtaneet, Turun lentoasema, Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät, Satakunnan Lennosto,

Vantaan taannoinen asuntomessualue ja sen lähitienoot ovat onnistunut kokonaisuus

Perjantai 20.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Minulla oli viime lauantaina eli 14.4.2018 tilaisuus tutustua Vantaalla vuonna 2015 järjestettyjen asuntomessujen messualueen nykytilanteeseen sekä liikkua myös silloisen asuntomessualueen lähikaduilla, jossa nyt tapahtuu voimallista kerrostalorakentamista.

 

 

Pidin näkemästäni vaikka en olekaan mikään city-ihminen.

 

 

Tässä muutamia valokuvia näkemästäni:

 

 

 

IMG_8273.JPG

 

 

 

IMG_8277.JPG

 

 

 

IMG_8246.JPG

 

 

Vantaan kaupunginmuseon, Vantaan Energian ja Vantaan taiteilijaseuran yhteistyönä on syntynyt Katugalleria, jossa sähkönjakokaapit ovat saaneet kylkiinsä paikallisten taiteilijoiden teoksia ja arkistokuvia.

 

 

Hieno idea!

 

*******************

 

 

Kuvanveistäjä Kaarina Kaikkosen uusinta tuotantoa on entisen asuntomessualueen lähitienoilla sijaitsevien kerrostalojen julkisivuilla.

 

 

 

IMG_8258.JPG

 

 

Kotikuusi

 

 

 

IMG_8268.JPG

 

 

Sateenkaari

 

 

 

*********************

 

 

 

IMG_8255.JPG

 

 

Eveliina Könttä on maalannut viehättävän seinämaalauksen eli muraalin erään kerrostalon seinälle aiheenaan ketut!

 

 

On varmaa, että ketut nähdessään ohikulkija tulee hyvälle tuulelle!

 

 

*****************

 

 

 

Näkee, että vuoden 2015 asuntomessujen tapahtuma-alueena toimineen Kivistön alueen ja nyt sen lähitienoiden visuaaliseen ilmeeseen on panostettu.

 

 

Panostus on onnistunutta ja suosittelen tutustumaan alueeseen ihan paikan päällä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vantaan asuntomessut 2015, Vantaan 2015 asuntomessualue, Vantaan asuntomessualue nyt,

Lentorata Tampereelta Helsinki-Vantaan lentokentälle harppasi eteenpäin

Torstai 11.1.2018 - -Esko Erkkilä-

Nykyistä paremmat junayhteydet Tampereelta Helsinkiin ovat jokaisen järkevän poliitikon ajatusmaailmassa kärkilistalla.

 

 

Junayhteyden parantamisesta on käytetty erilaisia termejä ja niistä ehkä tunnetuin on

 

 

Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin

 

 

 

”Tunnin juna” –kaavailuihin liittyy tiiviisti se, että Tampereen ja Helsingin välille pitäisi koko matkalle saada kolmas raide.

 

 

Viime päivinä hankkeesta on alettu käyttämään termiä

 

 

Lentorata

 

 

Lentorata-hanke sai uutta tuulta siipiensä alle, kun Tampereen pormestari Lauri Lyly, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson ottivat näkyvästi kantaa Lentoradan puolesta.

 

 

 

Lentoradan aikaansaamisen uhkana saattaa olla muutama seikka ja eräs niistä on se, että myös varsinais-suomalaiset alkavat ponnekkaasti ajaa ”Tunnin junaa” Helsingin ja Turun välille.

 

 

Toivon, että Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittämistä ajavat tahot näkisivät laajemmat kokonaisuudet ja toimisivat Lentoradan puolesta.

 

 

Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittäminen on paikallaan, mutta samalla pitää muistaa se koko- ja monipuolisuusero, joka vallitsee Helsinki-Vantaan hyväksi.

 

 

Lentoasemien matkustajamäärät vuonna 2014 tässä (luvuissa on eritelty kotimaan liikenteen ja kansainvälisen liikenteen matkustajamäätärät):

 

Vuoden 2017 matkustajamääristä on olemassa ennusteet ja ne näyttävät tältä (matkustajamäärissä on tapahtunut merkittäviä muutoksia vuodesta 2014 vuoteen 2017):

 

Mielestäni nämä kaksi taulukkoa ovat pitävä perustelu sille, että Tampereen rautatieaseman ja Helsingin lentokentän välille pitää rakentaa Lentorata!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lentorata, Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin, Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille, Helsinki-Vantaan lentoasema, Tampere-Pirkkala -lentoasema, pormestari Lauri Lyly,

Vantaan päättäjät eivät tunne antibioottien ja kasvinsuojeluaineiden käyttömääriä eri maissa

Sunnuntai 3.9.2017 - -Esko Erkkilä-

Luin jostakin, että Vantaalla kouluruokakustannus on maan alhaisin.

 

 

Vantaa on eräs maamme velkaisimmista kaupungeista, sillä vuonna 2015 kaupungilla oli velkaa 10 006,05 euroa per asukas. Mainittakoon, että Tampereen velkataakka tuolloin oli 5 670,33 euroa asukasta kohti.

 

 

Otan Vantaan tässä jutussani lähempään käsittelyyn, sillä sain internetin mittaamattoman suurista tietovirroista tiedon, että Vantaalla päiväkotilapsille tarjottavasta ruuasta järkyttävän paljon on tuontiruokaa.

 

Tässä poimintoja Vantaan päiväkotilapsille tarjottavan ruuan alkuperästä:

 

 

  • Broilerin fileesuikale Virosta
  • Kinkku Saksasta tai Tanskasta
  • Naudan jauheliha (10 %, kypsä) Saksasta
  • Omenat Puolasta
  • Juuressekoitus ja keittojuures (pakaste) Belgiasta
  • Kukkakaali (pakaste) Belgiasta
  • Kurkku Espanjasta
  • Juusto, ruoanvalmistusjuusto ja juustocreme Tanskasta
  • Margariini (leivonta ja ruoanvalmistus) Tanskasta
  • Kalapuikko Virosta
  • Kasvispuikko ja vegepuikko Tanskasta
  • Quorn-kuutioiden alkuperämaa on Britannia

 

Vantaalla päiväkotilasten ruuasta 89 % hankkii Vantaan kaupungin omistama...

...”Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy”...

...ja ylläolevat tiedot koskevat Vantin hankkimien ruokien alkuperää.

 

 

Vantin hankkimista ruuissa kotimaisuusaste on vain 57 %.

 

 

Päiväkotilasten ruuasta 11 % tulee muilta kuin Vantilta ja Vantin ulkopuolisten tavarantoimittajien ruuassa kotimaisuusaste on 75 %!

 

 

Käsittämätöntä tupeksintaa Vantaan ruokahankinnoissa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vantaan velkamäärä, Vantaa, päiväkotilasten ruuan kotimaisuusaste Vantaalla, Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy, ruuan kotimaisuusaste, kotimainen ruoka,