Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Merkitseekö Tampereen ratikkahullutus, että myös Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi joutuvat keskinäisen kisailun vuoksi tarttumaan ratikkaan?

Perjantai 28.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkahullutus, joka aikoinaan syntyi tunnelipäätöksen tiiviinä kylkiäisenä, on miljardi-investointi, jota tulevat sukupolvet maksavat hamaan kauas tulevaisuuteen saakka.

 

 

Tunnelipäätöksellä Kokoomus sai tahtonsa läpi, mutta sen kalliina lunnaana oli Vihreitten tuki ja vaatimus ratikan saamisesta!

 

 

Ratikkahullutus heijastelee nyt myös muutamaan Tampereen ympäryskuntaan ja pahimmassa liemessä ovat Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi.

 

 

Kontaktieni avulla olen kuullut ja tiedän, että sijoituspaikkakuntaa etsivät yritykset kiristävät Tampereen ympäryskuntia, että ratikan saaminen on eräs edellytys yrityksen sijoittumiselle kyseisen kunnan/kaupungin alueelle.

 

 

Lyhytnäköistä toimintaa yrityksiltä, sillä olisihan niidenkin kannalta parempi, että tuleva kotipaikkakunta olisi hyvin toimeentuleva eikä ratikan rakentamisen kuihduttama kyläpahanen, jossa ei ole varaa muuhun kuin ratikkakustannusten maksamiseen.

 

 

On Lempäälän ja Nokian onni, että ne eivät ole joutuneet ratikkakiristyksen kohteiksi, sillä ne sijoittuvat jo nyt toimivien kiskoyhteyksien varrella – Lempäälän läpi kulkee maamme päärata ja Nokia on Tampere-Pori –radan varrella, joten kumpaakaan yritysten ratikkakiristys ei koske.

 

 

Toivon Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven päättäjiltä järjen käyttämistä ja pidättäytymistä ratikkahullutuksilta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikkahullutus, Tampereen ratikka, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, ratikkakiristys, Yritykset kiristävät kuntia vaatimalla ratikkaa, Ratikka Kangasalle?, Ratikka Pirkkalaan?, Ratikka Ylöjärvelle?, ö

Kauppakeskusten puutteellinen kyky uudistua tekee ne suorastaan tarpeettomiksi

Keskiviikko 26.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen lähistöllä sijaitsee kaksi kauppakeskusta, joista toinen on pystynyt uudistumaan, mutta toinen ei.

 

 

Uudistumiskykyinen on ollut Lempäälässä sijaitseva liikemies Toivo Sukarin Ideapark-luomus ja se poiskuihtuva on Ylöjärvellä sijaitseva Spondan omistama Kauppakeskus Elo.

 

 

Tuo mainintani ”poiskuihtuva” on ehkä tässä vaiheessa hieman yliampuva, mutta jotain on pian tapahduttava, jotta Elo ei poiskuihtuisi.

 

 

Ideapark tuntui sen perustamisvaiheessa melkein järjettömältä hankkeelta, mutta sen uudistumiskyky on ollut ilmiömäinen.

 

 

Ideapark´n vastuuvetäjät ovat pystyneet muuttamaan jättimäisen luomuksensa elämyskeskukseksi ja se on ollut oikea ratkaisu.  Ideapark´n vastuuvetäjät ovat olleet ajan hermolla.

 

 

Kauppakeskus Elon vaikeudet tulivat minullekin yllätyksenä, mutta viime päivien henkilökohtaiset kokemukset osoittavat, että Kauppakeskus Elon elonpäivät ovat kortilla, jos jotain ei tehdä.

 

 

Asioin maanantaina eräässä Elon pikkuliikkeessä ja totesin tiskin takana olleelle tutulleni, että bisnes kai pyörii hyvin, kun oven editse kulkee joukoittain ihmisiä.

 

 

Tuttuni totesi, että kaikkea muuta, sillä edellisviikollakin oli ollut päiviä, jolloin kassakonetta oli saanut käyttää vain kolmesti päivässä!  Minäkään en suurta katetta tuohon liikkeeseen jättänyt, sillä ostokseni oli 25 euron suuruinen.

 

 

Kuulin, että Ylöjärven kaupunki on jo jonkin aikaa antanut Spondalle viestiä, että Elon konseptia pitäisi muuttaa tai kauppakeskuksesta tulee laajempikin rasite. Viestit ovat kuitenkin kaikuneet Kehä kolmosen sisäpuolella pääkonttoriaan pitävälle yritykselle kuin kuuroille korville ja niitä ei ole huomioitu.

 

 

Kannustan Kauppakeskus Elon kehittämistä, sillä se olisi oikein sopiva ostospaikka myös perhekunnallemme, kun matkaamme Tampereen kivikylästä mökillemme Viljakkalan Majajärvelle.

 

 

Kauppakeskus Elo olisi viljakkalalaisten ja kurulaisten lisäksi sopiva tulppa kohti Tampereen Lielahdessa sijaitsevia kauppakeskuksia kiirehtiville hämeenkyröläisille ja ikaalislaisille, joiden ei tarvitsisi tungeksia Lielahden tai peräti ratikkatöiden runtelemaa Tampereen keskustaa kohti!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kauppakeskusten puutteellinen kyky uudistua tekee ne suorastaan tarpeettomiksi, kauppakeskukset, Ideapark, Kauppakeskus Ideapark, Kauppakeskus Elo, Toivo Sukari, Sponda, ratikka, ratikan vika, ratikkatöiden runtelema Tampere, Tampere,

Pitihän siellä käydä, vaikka en olekaan ratikkauskovainen

Maanantai 25.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Kokoomus ja vihreät saivat Tampereen kaupungin talouden ilmeisen pysyvästi kuralle, kun kytkykauppana ensin päättivät rakentaa kokoomukselle Rantaväylän tunnelin ja sitten vastakauppana vihreille ratikan.

 

 

Rantaväylän tunneli on valmis, mutta lähes päivittäin kuitenkin suljettuna, sillä hommat eivät pelaa.

 

 

Ratikkaa rakennetaan ja sen vuoksi Tampereen keskusta onkin nyt raunioina.

 

 ****************

 

Ratikkahypetykseen kuuluu, että parhaillaan Tampere-talossa on esillä ratikkavaunun mallikappale eli maketti.

 

 

Vanhusneuvoston jäsenenä pääsin tutustumaan ensimmäiseen makettiin Oulussa jo viime vuonna, mutta nyt Tampere-talossa on esillä paljon valmiimpi makettiversio.

 

 

 

******************

 

 

 

Tampere-talon valomainoksissa mainostetaan maketti-näyttelyä:

 

 

 

IMG_7569.JPG

 

 

 

IMG_7567.JPG

 

 

 

IMG_7565.JPG

 

 

 

IMG_7566.JPG

 

 

 

***********************

 

 

 

IMG_7572.JPG

 

 

 

IMG_7579.JPG

 

 

 

Maketti on pituudeltaan lähes puolet oikeasta vaunusta eli se on 16,8 metriä pitkä.

 

 ********************

 

Taloudellisten ongelmien lisäksi Tampereen ratikka aiheuttaa suuria ongelmia mm. sen vuoksi, että kaupungin keskusta tulee menettämään elinvoimaansa.

 

 

Ratikka lisää kaupunkilaisten eriarvoisuutta, sillä siitä pääsevät ”nauttimaan” vain ratikkareitin varrella asuvat – maksumiehiksi toki joutuvat kaikki tamperelaiset!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, ratikkauskovaiset, Tampereen ratikka maksaa 500 miljoonaa euroa, Ratikka tuplaa Tampereen joukkoliikenteen tappion, Tampereen joukkoliikenne, Tampere-talo,

Toivottavasti Tampereen ratikkavuohotus ei karsi kaupungin bussilinjoja!

Keskiviikko 20.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupungilla on alkanut kymmenes vuosi peräkkäin, kun kaupungin taloudellinen tilanne tulee olemaan alijäämäinen eli suomeksi sanottuna tappiota tehdään!

 

 

On helppo ennakoida, että alkanut vuosi ei tule olemaan viimeinen, kun Tampere kyntää taloudellisesti syvällä suossa.

 

 

Tampereelle ollaan rakentamassa ratikkaa ja se tuli kytkykauppana, kun kokoomus halusi Rantaväylän tunnelin, jonka tuen hintana vihreät vaativat ratikan.

 

 

Ratikka tulee maksamaan alkuvaiheessa n. 500 miljoonaa euroa ja perustellusti ennakoidaan, että kyseessä on miljardi-investointi.

 

 

Joukkoliikenteen tappio Tampereella oli viime vuonna hieman yli 15 miljoonaa euroa ja varovaiset arviot osoittavat, että joukkoliikenteen tappiotaso tulee ratikan myötä ainakin kaksinkertaistumaan.

 

 

 

********************

 

 

 

Tampereella on nyt toimiva joukkoliikenne bussiliikenteen muodossa ja siitä esimerkkinä ovat omakohtaiset kokemukseni.

 

 

 

Asun n. seitsemän kilometrin etäisyydellä Tampereen keskustasta ja joukkoliikenteen lähin pysäkki sijaitsee n. kolmensadan metrin etäisyydellä ulko-ovestani.

 

 

 

IMG_7353.JPG                                             

 

 

Olen aktiivinen joukkoliikenteen käyttäjä ja muuta ei Tampereella nykyisin voisikaan olla, sillä ratikkatyömaiden vuoksi Tampereen keskusta on täysin sekaisin.

 

 

Lähimmältä bussipysäkiltäni kulkee arkipäivisin 101 bussilinjaa Tampereen keskustaan ja se on täysin riittävä määrä myös vuorotiheyden kannalta.  

 

 

Keskellä päivää en koskaan ennakoi bussien saapumisaikoja, sillä bussien luontainen aikatauluviipymä on niin pieni, että aikataulujen ennakointi ei kannata – menen vaan bussipysäkille ja kyllä sieltä seuraava bussi saapuu!

 

 

Jos haluan kävellä hieman pidemmäs, niin bussilinjan 5:n autoja saapuu tuon 101:n lisäksi 67 vuoroa päivässä ja jos menen saman verran toiseen suuntaan, niin sieltä pääsee lisäksi 35 bussivuorolla Tampereen keskustaan.

 

 

Yhteenvetona on helppo todeta, että arkisin 203 päivittäistä bussivuoroa on täysin riittävä määrä bussivuoroja Tampereen keskustaan!

 

 

 

****************

 

 

 

Reaaliaikaisesti toimivat aikataulunäytöt ovat eräs Tampereen joukkoliikenteen vahvuudet.

 

 

Niitä on kahdenlaisia eli

 

 

 

IMG_7264.JPG

 

 

 

ja

 

 

 

IMG_7307.JPG

 

 

 

 

Olen tyytyväinen Tampereen nykyiseen joukkoliikenteeseen ja ihmettelen sekä kummastelen niitä päättäjiä, jotka aikoinaan olivat valmiit laittamaan 500 miljoonaa euroa ennestääkin persaukisen kaupungin varoja turhuuden ratikkaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, ratikkauskovaiset, Tampereen ratikka maksaa 500 miljoonaa euroa, Ratikka tuplaa Tampereen joukkoliikenteen tappion, Tampereen joukkoliikenne,

On kiitoksen paikka päättäjille, jos kunnan/kaupungin talous on kunnossa!

Sunnuntai 25.11.2018 - -Esko Erkkilä-

Kansantaloudessa, kuntataloudessa, yhdistyksissä, yrityksissä ja kaikkialla muuallakin on ensiarvoista, että talous on kunnossa.

 

 

Usein tämä unohdetaan ja eletään ”kuin viimeistä päivää”.

 

 

Pidän tapanani, että niissä yhdistyksissä, joissa toimin puheenjohtajana, kokousten ensimmäisenä kohtana on katsaus ”virman” taloustilanteeseen ja mahdolliset päätökset tilanteen korjaamiseksi.

 

 

Opin tuon menettelytavan työelämässä ja pidän siitä kiinni myös yhdistyselämäsä.

 

 

Suorastaan kauhistelen Tampereen kaupungin taloustilannetta, sillä ensi vuodenkin talousarvio päätyy tulokseltaan yli 30 miljoonaa euroa tappiolle!

 

 

Kun kokemuksesta tiedämme Tampereen tavan hoitaa talousasioitaan, niin todellinen tappiotaso tulee tuplaantumaan eli vuoden kuluttua ihmettelemme 50 – 60 miljoonan suuruista tappiota!

 

 

Tampere joutuu ensi vuonna käyttämään tappiotasonsa alentamiseksi keinoja, joilla tappiotasoa pienennetään ja eräs näistä keinoista on vakituisten asuintojen kiinteistöverojen korottaminen.

 

 

Omistan Rouvan kanssa Tampereella omakotitalon, jonka verotusarvo on 81.000 euroa.

 

 

Tänä vuonna maksoimme siitä kiinteistöveroa 0.55 % eli 445,50 euroa.

 

Ratikkarahapulassaan kiemurteleva Tampere nostaa ensi vuonna kiinteistöveron 0,65 prosenttiin ja se merkitsee, että kiinteistöveromme on ensi vuonna 526,50 euroa eli nousua on 81,00 euroa.

 

 

Ylöjärvellä kiinteistövero on nyt 0,48 % ja kaupungin hyvinhoidetun talouden ansiosta se laskee ensi vuonna 0,45 prosenttiin.

 

 

Jos omistaisimme samanlaisen omakotitalon Ylöjärvelle, olisi kiinteistöveromme 364,50 euroa eli saisimme Tampereeseen verrattuna etua 162,00 euroa!

 

 

Kannattaa asua sellaisessa kunnassa, jonka talous on kunnossa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kiinteistövero, kiinteistövero Tampereella, kiinteistövero Ylöjärvellä, Tampereen ratikka,

Kiinteistöveron suuruus kertoo oleellisen kunnan/kaupungin taloustilanteesta

Perjantai 26.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Elämme aikoja, jolloin kunnat ja kaupungit esittelevät kuntalaisille ja päättäjilleen vuoden 2019 talousarvioita.

 

 

Kuntien/kaupunkien talousarviot tulevat päättäjien päätettäviksi marraskuussa, kun kunnanvaltuustot/kaupunginvaltuustot kokoontuvat talousarviokokouksiinsa.

 

 

Tampereen kaupunginvaltuuston talousarviokokous on 19.11.2018 ja Ylöjärvellä vastaava kaupunginvaltuuston kokous on 5.11.2018.

 

 

Talousarviokokouksissa päätetään mm. kiinteistöveroista vuonna 2019.

 

 

Tampereen osalta ennakkotiedoissa todetaan näin:

 

 

  • Kiinteistöveroa nostetaan 10-12 miljoonalla, tarkemmin kohteet määritellään budjettiesityksessä

 

Ylöjärven talousarvioehdotuksessa todetaan puolestaan näin:

 

  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroa lasketaan, muut kiinteistöverot ennallaan: yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93, vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,48 > 0,45, muiden kuin vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,00

 

 

On naapurikaupunkien taloudenpidossa eroja!

 

 

No, Ylöjärvellä ei ole ratikkaa taloudellisena rasitteenaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kiinteistövero, kiinteistövero Tampereella, kiinteistövero Ylöjärvellä, Tampereen ratikka,

Epävirallinen menettelymme virallistettiin

Tiistai 10.7.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere on ajanut itsensä ratikkarotkoon ja se merkitsee mm. sitä, että yksityisautoilijoilla ei käytännössä ole mahdollisuutta ajaa keskikaupungille hoitamaan asioitaan.

 

 

Perhekuntamme, joka asuu Palokalliolla, on pyrkinyt kompensoimaan Tampereen keskustan katastrofaalista tilannetta sillä, että olemme jättäneet oman automme Koivistonkylän Prisman paikoitusalueella ja jatkaneet matkaamme siitä busseilla keskustaan.

 

 

 

****************

 

 

 Nyt menettelymme on virallistettu, sillä Koivistonkylän Prisman paikoitusalueelta on varattu meidänkaltaisille liityntäparkkiruutuja, jotta voimme virallisesti jättää henkilöautomme sinne ja jatkaa matkaamme järistyksen kourissa olevaan Tampereen keskustaan!

 

 

On annettava tunnustus niille Tampereen joukkoliikenteestä vastaaville virkamiehille, jotka ovat hankkineet hyvät opasteet, jotta henkilöautolla Tampereen keskustaan pyrkivät kansalaiset löytävät Koivistonkylän Prisman liityntäparkkialueen.

 

Omaan kokemusta Vaasan, Hämeenkyrön ja Ylöjärven suunnasta Tampereelle saapuvien ohjauksesta Koivistonkylän Prisman parkkipaikalle ja kiitän siitä virkahenkilöitä.

 

 

Muutama kuva havainnollistaa kiitokseni aiheen.

 

 

 IMG_1425.JPG

 

 

Ensimmäiset opasteet ovat VT3:lla hyvissä ajoin ennen erkaantumista VT3:lta.

 

 

 IMG_1430.JPG

 

 

Ensimmäisen opasteen jälkeen on useita opasteita, jotta pohjoisen suunnasta saapuvat osaavat ajaa Koivistonkylän Prisman parkkipaikalle.

 

 

 

IMG_1431.JPG

 

 

Koivistonkylän Prisman paikoitusalueelta on varattuna 34 parkkiruutua niille, jotka haluavat jättää henkilöautonsa sinne ja jatkaa matkaansa busseilla Tampereen ruuhkaiseen ja pomminpudotusta muistuttavaan keskustaan.

 

 

Koivistonkylän Prisman parkkialueen lisäksi Tampereella on liityntäparkkeja Niihaman liityntäparkkialueella (70 autopaikkaa) ja Turtolan Citymarketin parkkialueella 36:lle henkilöautolle.

 

 

Liityntäparkkialueiden muodostaminen kertoo Tampereen kaupungin virkamiesten ja päättäjien epäonnistumisen siinä lupauksessaan, että kaikilla kulkumuodoilla pitää päästä Tampereen keskustaan.

 

 

 

Kiitän kuitenkin niitä Tampereen virkahenkilöitä ja luottamushenkilöpäättäjiä, jotka ovat kerrankin tehneet järkevän päätöksen niiden parhaaksi, jotka ovat kotoaan lähteneet omalla autolla ja tavoittelevat Tampereen keskustaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liityntäparkit, liityntäparkit Tampere, Niihamen liityntäparkki, Turtolan Citymarketin liityntäparkki, Koivistonkylän liityntäparkki, ratikkarotko, Tampereen keskustan ratikkarotko, Tampereen ratikkarotko,

Ratikkaan tarvitaan rahaa - lasten leikkipuistoista viis!

Maanantai 25.6.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunki rypee taloudellisessa mielessä syvällä suossa, sillä tänä vuonna kaupungin talous tulee olemaan jo kahdeksatta vuotta peräkkäin tappiollinen.

 

 

Kulumassa olevan vuoden tappioennuste on tällä hetkellä suuruusluokkaa 60 milj. euroa ja kaupunkikonsernin lainat ylittävät 6.000 euron määrän asukasta kohti laskettuna!

 

 

Virkahenkilöt ovat vihdoin heräämässä ja keksivät keinoja, joilla ”ratikalla rotkoon” –tilanne pystyttäisiin edes osaksi oikaisemaan.

 

 

Ei varmasti ole kenellekään yllätys, että keinoista on virkahenkilöiden mieleen ensimmäisenä pulpahtanut mieleen, että lopetetaanpa muutama lasten leikkipuisto.

 

 

Yhdyskuntalautakunta on saamassa päätösehdotuksen, että lopetetaanpa nyt alkajaisiksi seitsemän leikkipuistoa.  Eikä tässä vielä kaikki, sillä vuoteen 2020 mennessä on tarkoitus lopettaa yhteensä 20 leikkipuistoa.

 

 

On selvää, että seitsemän leikkipuiston lopettamisella ei ole 60 miljoonan euron tappioon mitään merkitystä. 

 

 

Suunnitelma kertookin lähinnä siitä saamattomuudesta, joka virkamiesten ja osin myös päättäjien keskuudessa vallitsee – näperrellään melkeinpä kiusantekomielessä pikkuasioiden parissa ja ei uskalleta puuttua rakenteisiin.

 

 

Tampereella joukkoliikenteen vuositappio tulee tänä vuonna olemaan 14,8 milj. euroa ja se tulee ratikan myötä tuplaantumaan – sitä rotkoa ei täytetä muutaman leikkipaikan lopettamisella!

 

 

 

Valoa ei ole nähtävissä tunnelin päässä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratikka, ratikalla rotkoon, Tampere lopettaa seitsemän leikkipuistoa, Tampereen talousahdinko,

Joukkoliikenteen tappiotaso tulee Tampereella tuplaantumaan ratikan vuoksi

Keskiviikko 23.5.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereella joukkoliikenteen tappio on suunnitelmissa budjetoitu tälle vuodelle tasolle 14,7 miljoonaa euroa.

 

 

Toteutuvat tappiot Tampereella pyrkivät nousemaan suunnitelluista ja toteutuvat tulokset pyrkivät puolestaan alittamaan suunnitelmat, joten on hyvin ennustettu, jos joukkoliikenteen tappio jää 14,7 miljoonaan euroon.

 

 

 

Tampere päätti toteuttaa 43,5 miljoonan euron suuruisen tervehdyttämissuunnitelman – hyvä edes niin, sillä akuutti tarve olisi ollut 70 miljoonan euron suuruiselle tervehdyttämiselle.

 

 

 

*********************

 

 

Eräs merkittävä rahanreikä Tampereella on ratikan vuoksi tulevina vuosina kohoavat joukkoliikenteen tappiot.

 

 

Tervehdyttämissuunnitelman laadinnan aikana tuli selväksi, että Tampereella joukkoliikenteen tappiotaso tulee ratikan vuoksi tuplaantumaan, joten jo parin vuoden kuluttua Tampereella joukkoliikenteen tappiotaso on suuruusluokkaa 30 miljoonaa euroa per vuosi.

 

 

**********************

 

 

Joukkoliikenteen tappion hienostuneempi termi on ”joukkoliikenteen subventio”, mutta sen käyttäminen merkitsee silmien ja korvien sulkemista todellisuudelta.

 

 

Käytetään siis oikeaa termiä eli

 

 

”joukkoliikenteen tappio”!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Joukkoliikenne, Tampereen joukkoliikenne, Joukkoliikenne Tampereella, Joukkoliikenteen tappio Tampereella, Joukkoliikenteen subventio Tampereella, Ratikka tuplaa joukkoliikenteen tappion Tampereella,

Raporttini makettimatkasta

Tiistai 17.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Vanhusneuvosto kokousti eilen ja esitin kokouksessa pääkohdat siitä raportistani, jonka laadin makettimatkalle osallistumisestani.

Julkaisen raporttini myös tässä:

**************************

Esko Erkkilä                                                                                      RAPORTTI

Vanhusneuvosto                                                                                 16.04.2018

 

 

MAKETTIMATKA OULUUN

 

 

Taustaa       

 

Tampereen Raitiotie Oy järjesti kevään aikana kuusi käyttäjätutkimusmatkaa Ouluun, jossa matkalaiset tutustuivat makettiin eli Tampereen ratikan puiseen malliin sekä antoivat palautetta ratikan suunnittelijoille.

 

Tampereen Vanhusneuvostolta pyydettiin ”keppeätä ikäihmistä” viidennelle makettimatkalle 10.4.2018.

 

Ilmoittauduin halukkaaksi ja osallistuin mainittuna päivänä edestakaiselle kokopäivämatkalle Ouluun.

 

Makettiin tutustuminen tapahtui Transtech Oy:n Oulun toimipisteellä, jonka teollisuushallissa makettia rakennetaan.

 

Matka tehtiin junalla siten, että lähdimme klo 8.00 kohti Oulua ja palasimme Tampereelle klo 21.58.  Tampereen kaupunki tarjosi menomatkalla ”junalounaan” ja ennen paluumatkaa Toripolliisissa päivällisen.

 

 

Osanottajat 

 

Matkalla oli kymmenhenkinen seurue; kolme virkahenkilöä, kolme jo edellisellä matkalla mukanaollutta ja neljä meitä ensikertalaisia.

 

Seuraavana päivänä eli 11.4.2018 Raitiotieallianssi toteutti kuudennen makettimatkan ja sen osanottajina olivat 15 arvottua osanottajaa – heidän kanssaan yhtä aikaa makettiin oli tutustumassa media ja saimmekin heti seuraavana päivänä kuulla mm. radiosta sekä lehdistä lukea kuudennen makettimatkan osanottajien kokemuksia.

 

Me emme valitettavasti saaneet valokuvata makettia, sillä järjestäjät halusivat suoda medialle ”ensipäivän oikeuden” valokuviin.

 

 

Maketti ja siihen tutustuminen

 

Maketti on ”kakkosnelosesta” ja vanerista rakennettu luonnollisen kokoinen ratikkavaunu, jossa istuminen, seisominen ja liikkuminen vastaa todellista tilannetta. Maketti ei liiku, joten liikkeen aiheuttamaa vaikutusta ei pystynyt arvioimaan.

 

Tutustumisemme pääisäntänä toimi Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen, joka on aloittanut kalustopäällikkönä 1.11.2017.

 

 

Huttusen lisäksi isäntinä oli neljä muuta henkilöä, jotka osallistuvat ratikkavaunujen suunnitteluun.

 

 

Kokemuksia, näkemyksiä ja parannusehdotuksia

 

Vaikka ryhmämme oli jo viides makettiin tutustunut tamperelaisryhmä, niin paljon ilmeni vielä parannettavaa.

 

Varsinkin me ensikertalaiset esitimme runsaasti parannusehdotuksia ja toivon, että ratikan suunnittelijat ”ottivat onkeensa”!

 

Järjestäjät olivat hankkineet käyttöömme pyörätuoleja, lastenvaunuja, rollaattoreita, erikokoisia matkalaukkuja, reppuja, täynnä tavaraa olevia muovikasseja sekä yhden polkupyörän, joka oli valmiina sillä paikalla, jolla kenties polkupyöriä tullaan kuljettamaan.

 

Ongelmia ja ratkaisuehdotuksia:

 

  • matkalippujen leimauslaitteet olivat minun ja koko ryhmämme mielestä hankalasti ja kauas sijoitettuja ja esitimme niiden määrällistä lisäämistä sekä uusia sijoituspaikkoja; niiden nyt suunniteltu sijoittelu tietää melkoista heikennystä Tampereen bussikaluston nykytilanteeseen verrattuna

 

  • ratikan pyörien kohdalle on raakasuunnitelmassa melkoinen kohouma ratikan lattiassa ja myös sen kohdan esitimme saatavan tasaiseksi

 

  • seuraavasta pysäkistä kertova valotaulu oli aivan liian pienellä fontilla ja halusimme, että tekstin fonttikokoa suurennetaan

 

  • seuraavan pysäkin kertominen kuulutuksella ja valotaululla on ulkomailla ainakin metroissa tavanomaista ja sitä toivoimme myös Tampereen ratikalle; asia on tärkeä ikääntyneille ja vammaisille, jotta he voisivat valmistautua ajoissa ratikasta poistumiseen – myös ulko- ja kotimaisille matkaajille se olisi välttämätön

 

  • kaiteiden puuttuminen ja niiden epäsopiva sijoittelu olivat ryhmämme keskeinen huolenaihe. Heräsi kysymys, että eivätkö suunnitteluinsinöörit ole matkustaneet VR:n kaksikerroksissa rautatievaunuissa ja ovatko he lainkaan tutustuneet ulkomaisiin metrojuniin ja raitiotievaunuihin!  Kaiteiden puuttuminen on erityisesti senioriväestön osalta vakava kysymys ja myös erilaiset sairaudet, vammat sekä muut liikuntaesteet merkitsevät kunnollisten kaiteiden tarvetta ratikassa.

Iso käyttäjäpoliittinen kysymys on, että voivatko matkustajat kuljettaa polkupyöriä ratikassa. Ulkomailla se on sallittua ainakin leveissä metrovaunuissa, mutta voidaanko se sallia Tampereella kapeissa ratikoissa.

 

Makettiauditoinnin aikana tuli selväksi, että jo kahden tai kolmen polkupyörän sijoittaminen ratikkavaunuun hankaloittavat vaunukansan, rollaattorikansan sekä pyörätuoliväen matkustamista ja sen vuoksi polkupyörien kuljettamiseen ratikassa pitää suhtautua kriittisesti.

 

Tampereella rakennettu kattava polkupyöräverkosto toimii hyvin ja jos sen lisäksi ratikassa olisi mahdollista kuljettaa polkupyöriä, se merkitsisi tuplatukea pyöräilijöille.

 

Lemmikkieläinten kuljettaminen ratikassa, kuten kaikissakin joukkoliikennevälineissä, on ongelmallista. Mielestäni lemmikkieläimiä saa kuljettaa vain tietyissä osin ratikkaa, sillä koirat ja kissat ovat monelle henkilölle kauhistus niiden allergisoivan vaikutuksen vuoksi.

 

Ongelmakohtien merkitseminen

 

Parituntisen auditointihetkemme lopuksi suunnittelijat jakoivat meille tarralappuja ja pyysivät kirjoittamaan niihin havaitsemiamme puutteita ja kiinnittämään tarralaput niihin paikkoihin maketin sisällä, joita parannusehdotuksemme koski.

 

 

Vierailumme päättyessä maketti oli ”koristeltu” lukemattomin tarralapuin ja se kai oli suunnittelijoiden suunnitelmakin, jotta he käyntimme jälkeen saattoivat paneutua havaitsemiemme epäkohtien korjaamiseen.

 

Media käsitteli oman makettimatkansa jälkeen ratikkaa silkkihansikkain

 

Makettiryhmämme käynnin jälkeen seuraavana päivänä media tutustui makettiin.

 

Huolestuttavaa oli se myönteisyys, joka median kautta välittyi kansalaisille.

 

Kun ratikka tulee tuplaamaan Tampereella joukkoliikenteen vuositappion, on ratikan kehittämiseen paneuduttava täysillä.

 

Havaitsemamme puutteet ja ongelmat ovat niin merkittäviä, että ne pitää poistaa.

 

Maketti marraskuussa Tampereelle

 

Meille luvattiin, että luonnollisen kokoinen ratikka - joko puinen maketti tai metallirunkoinen versio – saapuu Tampereelle marraskuun aikana ja silloin kaikilla tamperelaisilla on mahdollisuus siihen tutustua.

 

Toivottavasti ratikan lopullisessa suunnittelussa huomioimaan ne ongelmat, joita tamperelaiset silloin havaitsevat.

 

Kiitokset

 

Kiitokset Vanhusneuvostolle, Tampereen kaupungille, Tampereen Raitiotie Oy:lle sekä Raitiotieallianssille, että sain ratikkakriittisyydestäni huolimatta osallistua makettimatkalle Ouluun!

 

Ratikasta pitäisi pystyä luomaan liikenneväline kaikille tamperelaisille ja eräinä erityisryhminä pitää pystyä huolehtimaan vammaisten, liikuntaesteisten sekä ikääntyneen väestön liikkumistarpeista.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

***********************

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maketti eli ratikan puinen malli, makettimatka, Transtech Oy, Tampereen ratikka, Ratikka tuplaa Tampereella joukkoliikenteen vuositappion, Ratikka tulee kalliiksi,

Runneltu Tampereen keskusta - Maanantaimarkkinatkin kokevat rajua myyjä- ja asiakaskatoa

Keskiviikko 11.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Torikauppiasyhdistys ry järjestää Tampereen Keskustorilla jokaisen kuukauden ensimmäisenä arkimaanantaina Maanantaimarkkinat.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana olen osallistunut viime vuosien aikana jokseenkin kaikille Maanantaimarkkinoille kunnallisjärjestömme telttakatoksella. Tapaamme markkinoilla satoja kaupunkilaisia, joilta saamme suoraa kansalaispalautetta Keskustan valtakunnallisesta, alueellisesta ja paikallisesta toiminnasta - saatu kansalaispalaute on arvokasta pääomaa, kun omalta pieneltä osaltani saan olla vaikuttamassa Keskustan toimintaan.

 

 

Tavallisesti koko Keskustorin alue on täynnä myyntikatoksia, sillä torimyyjät arvostavat Tampereen Maanantaimarkkinoita.

 

 

Maanantaimarkkinat ovat myös lähes kaikkien muidenkin puolueiden mielestä tilaisuus, jossa kannattaa olla esillä ja tavoitella tamperelaisäänestäjiä.

 

 

 

IMG_8077.JPG

 

 

Ratikkatöiden vuoksi Tampereen keskusta-alue on nykyään täydellisessä alennustilassa ja se kokee suurta asiakaskatoa.

 

 

Ratikkatyömaa on runnellut ja raiskannut Tampereen sydänalueen ja karkottanut ihmiset pois keskustasta.

 

 

En ole koskaan kokenut sellaista myyjäkatoa, kuin oli viime maanantaina eli 9.4.2018 Maanantaimarkkinoilla. Kovimmillakin pakkasilla Keskustori on ollut täynnä myyntikatoksia, mutta nyt myyntipaikoista oli varattuna vain kolmannes!

Otin tämän kuvan Tampereen Teatterin portailta ja hävettää minuakin tuo autius, joka oli Maanantaimarkkinoilla!

 *****************

 

Puolueille on annettava tunnustusta, sillä Keskustan lisäksi paikalla olivat jälkeemme saapumisjärjestyksessä tulleet Vasemmistoliitto, Kokoomus, Perussuomalaiset ja viimeisenä saapunut ja ensimmäisenä poislähtenyt SDP. Vihreät eivät ole koskaan olleet paikalla Maanantaimarkkinoilla.

 

 

Keskustan osalta voimme olla viime maanantain Maanantaimarkkinoiden yleisömenestykseen tyytyväisiä, sillä keitimme kaksi perkolaattorillista kahvia ja kahvin lisäksi tarjoilimme teetä sekä mehua lukemattomia annoksia.

 

 

Keskustorilla kesällä järjestettävien suurtapahtuminen osalta olen huolestunut, sillä Keskustorin ympäristön runteleminen ja raiskaaminen saattaa vähentää merkittävästikin eri tapahtumien yleisömääriä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Keskustori, Keskustorin Maanantaimarkkinat, Maanantaimarkkinat, Tampereen Torikauppiasyhdistys, Keskusta Maanantaimarkkinoilla, Maanantaimarkkinat 9.4.2018, myyjäkato Maanantaimarkkinoilla, ratikka raiskaa Tampereen,

Toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia, mutta riittämättömiä

Perjantai 6.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupungin talouden tasapainottamisohjelman pääkohdat julkistettiin eilen.

 

 

Tasapainottamistavoite olisi ollut n. 70 – 75 miljoonaa euroa, mutta eilen julkistettu raamiohjelma päätyy vain 43,5 miljoonaan euroon.

 

 

Summasta pitäisi koota kulumassa olevana vuotena 8 miljoonaa euroa ja kahtena seuraavan vuonna loput – uskokoon, ken tahtoo.

 

 

Tasapainottamisohjelmaa on kasattu kokoon kuin aikoinaan rakennettiin Iisakin kirkkoa eli aikaa ja ”tupakkia” on kulunut valtavasti.

 

 

Talouden tasapainottamisohjelma on pääomapainotteinen ja se sisältää varsin vähän operatiiviseen toimintaan liittyviä asioita.

 

 

Ohjelmassa on merkittäviä kohteita, joiden tulosvaikutus on vahvasti ”ohhoon päällä” eli toivotaan ja toivotaan, mutta mitään varmuutta talouden kohentumisesta ei ole.

 

 

Kukapa liikkeenjohtaja voisi siviilielämässä perustella tuloksen kohenemissuunnitelmia vaikkapa näin:

 

 

  • Osinkotulojen kasvu, edellyttää erinomaista onnistumista yhtiöiltä (9 miljoonaa)
  • Takausprovision ottaminen käyttöön (1 miljoona)
  • Kiinteistöveron veropohjan läpikäynti ja tarkistaminen (1,3 miljoonaa euroa)

 

Vastaan, että ei kukaan, mutta tamperelaisille uskotellaan näin – miten esimerkiksi osinkotulot pomppaisivat kertaheitolla + 9 miljoonaa?

 

 

****************

 

Eräs seikka minua kummastuttaa:

 

Miten tasapainottamisohjelmassa on huomioitu ratikasta aiheutuvat lisäkustannukset, ainakaan minä en löydä tiedotuspaketista sellaista kohtaa.

 

 

Tampereen joukkoliikenteen tappio tulee tänä vuonna olemaan tasoa 14,5 miljoonaa euroa ja veikkaan, että se tulee tuplaantumaan ainakin heti tasapainottamisvuosien jälkeen.

 

 

Miksi joukkoliikenteen tappiomäärän kohoamisesta ei mainita sanallakaan tasapainottamisohjelmassa?

 

 

Taitaa olla, että saan vastauksen kysymykseeni vasta myöhemmin!

 

 

Se on kuitenkin varmaa, että vastauksen tulen saamaan, sillä talouden lait koskevat myös Tampereen ratikkahanketta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen tasapainottamisohjelma, Tampereen talouden tasapainottamisohjelma, Tampereen joukkoliikenteen tappio, Joukkoliikenteen tappio Tampereella 2018, Ratikka lisää Tampereen joukkoliikenteen tappiota,

"Veet Tammerkoskessa kiitävät ain, sillalla kuohuja kuunnella sain"

Torstai 5.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tammerkoski-humpan on säveltänyt viulisti ja orkesterinjohtaja Lauri Lindgren 1920-luvun alkupuolella.

 

Humppa on Lindegrenin tunnetuin sävellys ja sen levytti ensimmäisenä Kaarlo Kytö jo vuonna 1931.

 

 

Tammerkoski-humpan ovat myöhemmin levyttäneet mm. Eino Grön, Teijo Joutsela, Rauli Badding Somerjoki ja Pate Mustajärvi.

 

 

 

******************

 

 

 

Tänään ja jo viime tiistaista lähtien ”veet eivät kiidä” Tammerkoskessa, sillä ratikkatöiden vuoksi Hämeensilta rakennetaan käytännössä uudestaan ja näiden töiden vuoksi Tammerkoski joutuu olemaan tyhjänä kolme päivää.

 

 

Ratikkatöiden vuoksi Tampereen keskusta on kuin hävityksen jäljiltä, mutta eilen rohkaisin mieleni ja kävin Tampereen raiskatussa keskustassa ja erään palaverin vuoksi jouduin ylittämään myös Hämeensillan.

 

 

Tässä muutamia valokuvia matkani varrelta:

 

 

 

IMG_8039.JPG

 

 

Hämeensillan eteläpuolelle rakennetaan tilapäinen puurakenteinen silta jalankulkijoille sekä kevyelle liikenteelle ja sen peruspilarit olivat jo eilen paikoillaan.

 

 

 

IMG_8040.JPG

 

 
Työmiehet ja kaivinkoneet työskentelivät eilen kuivuneen Tammerkosken pohjalla.

 

 

 

IMG_8044.JPG

 

 

Näkymä Hämeensillalta pohjoiseen eli Hotelli Tammerin ja Sähkölaitoksen suuntaan.

 

 

 

IMG_8057.JPG

 

 

Ilman vettä oleva kansallismaiseman Tammerkoski Satakunnansillalta pohjoisen suuntaan on lohduton näky.

 

 

 

IMG_8060.JPG

 

 

Konsulinsaaressa sijaitseva Kultakutri-veistos pääsi tälle paikalleen Satakunnansillan kupeeseen 29.9.2016.  Onneksi jo huomenna Kultakutri saa vettä ympärilleen!

 

 

 

IMG_8063.JPG

 

 

Sähkölaitos Satakunnansillalta katseltuna.

 

 

Vasemmalla näkyvistä Sähkölaitoksen välpistä löydettiin naishenkilön ruumis, kun Tammerkoski kuivatettiin.

 

 

Vainajan henkilöllisyys on selvinnyt ja tapaukseen ei uskota liittyvän rikosta.

 

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Veet Tammerkoskessa kiitävät ain, Tammerkosken kuivaaminen 2018, Lauri Lindgren, Kaarlo Kytö, Eino Grön, Rauli Badding Somerjoki, Pate Mustajärvi, Teijo Joutsela, Kultakutri-veistos, Konsulinsaari, Satakunnansilta, Hämeensilta, Tampereen ratikka,

En tarvitse ratikkaa, sillä 209 julkisen liikenteen bussivuoroa arkisin riittävät minulle!

Sunnuntai 11.3.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereen päättäjät tekivät aikoinaan suuren virheen, kun päättivät niukalla enemmistöllä rakentaa Näsijärven rantaan Rantaväylän tunnelin.

 

 

Vihreät asettivat Rantaväylän tunnelin tuekseen hinnaksi sen, että Tampereelle pitää saada ratikka.

 

 

Ratikkainvestointi on miljardiluokan rahanreikä ja täysin turha sellainen, sillä Tampereella on toimiva bussiliikenneverkosto.

 

 

Asun omakotitalossa kahdeksan kilometrin etäisyydellä Tampereen keskustasta ja halusinkin tutkia, että millainen vuorokautinen julkisen liikenteen vuorotiheys minulla on lähipysäkiltäni eli Pähkinämäenkadun bussipysäkiltä Tampereen keskustaan.

 

 

 

IMG_7641.JPG

 

 

Käytän säännöllisesti julkista liikennettä ja totesin, että lähipysäkiltäni on arkisin satakymmenen – todella 110 - bussiyhteyttä Tampereen keskustaan.

Tässä kuva aikataulujulisteesta, josta ilmenevät bussivuorojen aikataulut Pähkinämänkadun bussipysäkiltä Tampereen keskustaan.

 

 

Lähipysäkilleni eli Pähkinämäenkadun bussipysäkille on kävelymatkaa n. 300 metriä.

 

 

Meiltä on kävelymatkaa viitisensataa metriä Automiehenkadun ja Lempääläntien risteyksessä sijaitsevalle bussipysäkille – linja numero 5 - ja sieltä pääsee Tampereen keskustaan arkisin noiden 110:n vuoron lisäksi 64:llä bussivuorolla.

 

 

Jos haluaa kävellä seitsemisensataa metriä bussipysäkille toiseen suuntaan eli Valkaman bussipysäkille, niin sieltä pääsee bussilinjalla 26 arkipäivisin 35 kertaa päivän aikana Tampereen keskustaan.

 

 

Yhteenvetona siis se, että minulla on arkipäivisin mahdollisuus julkisilla liikennevälineillä 209 erilaista mahdollisuutta kulkea Tampereen keskustaan ja sama määrä vuoroja keskustasta takaisin!

 

 

En varmaankaan milloinkaan tule käyttämään ratikkaa asiointeihini, sillä minulla ei ole asiaa Hervantaan tai Lielahteen ja jos onkin, niin kuljen Hervantaan omalla autollani Karkuvuoren tunnelin kautta ja Lielahteen Rajasalmen sillan kautta.

 

 

Ratikka ei ole ratkaisu julkisen liikenteen osalta kulkemisiini, mutta maksumiehen rooliin sen rakentamisen osalta toki pääsen!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: bussivuorot Tampereella, linja 35, linja 50, linja 52, linja 53, linja 5, linja 26, ratikka on turha, ratikka on kallis, ratikka maksaa miljardin,

Ratikka raiskaa nyt jo Raatihuoneenkin!

Lauantai 10.3.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereella ollaan pääsemässä ratikan vuoksi todelliseen tuhovaiheeseen, kun lähipäivinä idästä länteen kulkevat bussilinjat ohjataan Raatihuoneen rappusia hipoen kohti Puutarhakatua.

 

 

On varmaa, että jos nämä kaikki ratikkatyömaan haitat olisivat edes osaksi olleet päättäjien tiedossa päätösvaiheessa, niin tamperelaiset olisivat säästyneet ratikalta, sen miljardiin kohoavilta kustannuksilta ja niiltä vaikeuksilta, jotka nyt tuosta täysin turhasta hankkeesta aiheutuvat.

 

 

Kaikesta tästä saamme kiittää niitä kaupunginvaltuutettuja, jotka aikoinaan äänestivät Rantaväylän tunnelin puolesta.

 

 

Tuki Rantaväylän tunnelille oli Vihreiden vaatima maksu sille, että he saivat ratikan.

 

 

Ennakkotietojen mukaan Raatihuoneen raiskaaminen ratikan vuoksi alkaa 19.3.2018, mutta jo nyt Raatihuoneen portaiden eteen rakennetaan betoniporsailla eristettyjä karsinoita busseille ja jalankulkijoille.  Jotta Vihreät saisivat tässäkin asiassa täysimääräisen hyvityksen Rantaväylän tunnelin puolesta toimimiselleen, rakennetaan Raatihuoneen eteen myös viherpyöräilijöille omat karsinat.

 

 

Tässä muutama kuva niistä karsinanrakennuspuuhista, joita parhaillaan tehdään Raatihuoneen portaiden alapäässä:

 

 

 

IMG_7564.JPG

 

 

 

IMG_7565.JPG

 

 

 

IMG_7566.JPG

 

 

 

IMG_7567.JPG

 

 

 

IMG_7569.JPG

 

 

 

*************

 

 

 

IMG_7568.JPG

 

 

Talvi kun on, niin rakennustöissä tarvitaan massiivisia kaasukäyttöisiä maanlämmittimiä, jotta Raatihuoneen edustaa pystytään oikein kunnolla raiskaamaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka raiskaa nyt jo Raatihuoneenkin!, Ratikka raiskaa Tampereen, Vihreiden tuki Rantaväylän tunnelille, Tampereen Raatihuone, Aleksis Kivenkatu, Puutarhakatu,

Jokohan nyt uskotaan Tampereellakin!

Keskiviikko 7.6.2017 - -Esko Erkkilä-

En ole koskaan pätkääkään kannattanut Tampereen suurhankkeista Rantaväylän tunnelia, ratikkaa, Tavasea enkä Sulkavuoren jätevesien keskuspuhdistamoa.

 

 

Vastustamiseni on kahden ensimmäisen osalta perustunut hankkeiden järjettömyyteen ja erityisesti niiden kalleuteen, Tavasen osalta kalleuteen sekä ympäristösyihin ja keskuspuhdistamon osalta niiden ongelmien tiedostamiseen, jotka väistämättä seuraavat rakennustöiden suorittamisesta.

 

 

Uskomaton järjettömyys Tampereella on se, kun Vihreiden ideoimana kaupunkiin ollaan nyt rakentamassa maauimalaa.  Onhan se mukava polskutella kesäisin maauimalassa, mutta rakentamispäätöksessä unohdettiin autuaasti hankkeen taloudellisuus.

 

 

Tampereen suurhankkeista olen aina kannattanut Kansi- ja Areenaa, sillä se tulee olemaan järkevä investointi monessakin mielessä.

 

 

Kansi- ja Areena –ratkaisua kannattaessani en suinkaan ajattele jääkiekkoa, sillä sitä voitaisiin vallan hyvin pelata Hakametsässäkin.

 

 

Kannatukseni perustuu sille monipuolisuudelle, jonka kaikkinainen toteuttaminen on mahdollista, jos ja kun Kansi- ja Areena toteutuu.

 

 

Sijainniltaan maamme kahdesta monitoimihallista Gatorade Center, aikaisemmilta nimiltään Turkuhalli, Typhoon, Elysée Arena ja HK Areena on ehdottomasti surkein, sillä kaukana Turun keskustasta Artukaisissa sijaitseva se sijaitsee suorastaan erämaassa.

 

 

Hjalliksen perustama Hartwall Arena, aikaisemmin Hartwall-areena ja joskus myös nimillä Helsinki Areena tai Helsingin Areena kutsuttu tapahtumapaikka sijaitsee toki paremmalla paikalla kuin turkulainen kilpailijansa, mutta puutteensa on silläkin.

 

 

Tampereen Kansi- ja Areena olisi monitoimihallina jo nykyistenkin liikenneyhteyksien aikana sijainniltaan mainio ja sen sijainti paranee, kun Tampereen ja Helsingin välille saadaan ns. ”tunnin juna”!

 

 

 

Toivon, että Tampereen Kansi- ja Areena saa uutta tuulta siipiensää alle nyt, kun Turkuun ollaan suunnittelemassa ratapihansa alueella monitoimiareenaa.

 

 

Monesti käy niin, että oman hankkeen hyvät puolet valkenevat hankkeen vastustajillekin vasta sen jälkeen, kun naapuriin ollaan suunnittelemassa vastaavaa.

 

 

Toivottavasti Turun monitoimiareenan suunnitelmat vauhdittavat Tampereella Kansi- ja Areena –hankkeen toteuttamista!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen suurinvestoinnit, Rantaväylän tunneli, ratikka, Tavase, Sulkavuoren keskuspuhdistamo, Tampereen maauimala, Kansi- ja Areena, Gatorade Center, Turkuhalli, Typhoon, Elysée Arena, HK Areena Hartwal Arena, Hjallis Harkimo,

Tärkeä vaalipaneeli

Tiistai 4.4.2017 - -Esko Erkkilä-

 

 

IMG_8308.JPG

 

 

Tampereen Kaupunkilähetys ry järjesti eilen Hämeenpuiston ja Satakunnankadun kulmauksessa sijaitsevassa toimitilassaan vaalipaneelin, jossa käsiteltiin kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville nuorille ja aikuisille tarkoitettua toimintaa.

 

 

 

IMG_8309.JPG

 

 

Olin Keskustan edustajana mielenkiintoisessa paneelissa, jossa keskityimme käsittelemään ”Iltalinjalla” –kansalaisten kohtaamispaikan nykytilannetta ja tulevaisuutta.

 

 

Iltalinjalla on kehitysvammaisille tarkoitettu matalan kynnyksen toimitila, joka tarjoaa mahdollisuuden tavata ihmisiä, saada neuvontaa ja ohjausta, harrastaa ja osallistua.

 

 

IMG_8327.JPG

 

 

Paneelin aluksi meille panelisteille tehdyt kysymykset keskittyivät tulevaan sote-ratkaisuun.

 

 

Totesin, että sote-ratkaisu merkitsee Iltalinjalle sitä, että toiminta jää edelleen kolmannen sektorin toimintana soten ulkopuolelle ja siten on ratkaisevaa, että miten Tampereen kaupunki jatkossa tukee Iltalinjalla –toimintaa.

 

Totesin selventävästi myös sen, että kehitysvammaiset kuten kaikki muutkin saavat jatkossa hoitoa esimerkiksi tapaturmiin tai sairauksiin maakuntien sote-hallinnolta.

 

 

 

IMG_8328.JPG

 

 

Kertasin yleisölle niiden investointien kustannukset, jotka nyt on päätetty ja osin jopa toteutettu:

 

  • Rantaväylän tunneli, 200 miljoonaa euroa
  • Rantaväylän tunnelin vaatimat Näsinkallion liittymäjärjestelyt, 40 miljoonaa euroa
  • Ratikka, vähintään 500 miljoonaa euroa, mutta todennäköisesti miljardi-investointi

 

 

Selvensin myös sen, että Tampere joutuu maakunta- ja soteratkaisun myötä alentamaan veroprosenttiaan nykyisestä 19,75 %:sta 12,3 %-yksiköllä eli jatkossa Tampereen pitää tulla toimeen vero-%:lla, joka on 7,45.

 

 

On selvää, että noin alhaisella vero-%:lla joudutaan karsimaan palveluja ja nostamaan kaikkia asiakasmaksuja.

 

 

Tilanne tietää kovia aikoja mm. kehitysvammaisille, sillä rahat eivät kerta kaikkiaan riitä.

 

 

***********************

 

 

Vaalipaneelin jälkeen olin tyytyväinen, sillä kaikki panelistit vakuuttivat, että vammaisten asiat priorisoidaan kaiken muun edelle. Valitettavaa vaan se, että panelistien joukossa oli lisäkseni ainoastaan KD:n Leena Rauhala, jolla on todellista valtaa puolueessaan ja jonka puheilla sekä mielipiteillä on painoarvoa Tampereen kuntapolitiikassa.

 

 

Kiitokset apulaispormestari Mikko Aaltoselle, joka yleisön joukosta jälleen kerran käytti asiallisen ja rakentavan puheenvuoron.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Iltalinjalla, Iltalinjalla Tampere, Tampereen Kaupunkilähetys ry, Rantaväylän tunneli, Ratikka,

Sulkavuoreen louhittavan keskuspuhdistamon rakennustyöt tulevat aiheuttamaan suuret tärinävauriot Viinikanlahdelta Sulkavuoreen saakka

Torstai 30.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Sulkavuoreen rakennettavan jätevesien keskuspuhdistamon rakennustyöt tulevat olemaan suuri kärsimys sekä katastrofi Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuoresta Pyhäjärveen louhittavan kalliotunnelin päällä asuville tamperelaisille ja niille liikehuoneistoille, jotka onnettomuudekseen sijaitsevat louhittavan tunnelin tärinäalueella.

 

 

Ikean räjäytystyöt ja Ikealta Helsingin suuntaan rakennetun moottoritien liittymän räjäytykset aiheuttivat monelle Palokallion alueella sijaitsevalle omakotitalolle suuruusluokaltaan 30.000 euron tärinävauriot.

 

 

Rantaväylän tunnelityömaan tamperelaisten kodeille aiheuttamat tärinävahingot ovat vielä kokonaissummaltaan toteamatta.

 

 

Ratikkatyömaa – jos hanke sitten aikanaan toteutuu – tulee vaurioittamaan määräämättömän määrän tamperelaisten koteja.

 

 

Suuressa vaarassa tulee olemaan Hatanpään koulu ja kysynkin, että miten koululaisten turvallisuus pystytään takaamaan, kun melkein koulun alle louhitaan suuri paskavesitunneli?

 

 

Paskavesitunneli tulee alittamaan pääradan sekä Tampere-Helsinki – moottoritien. Miten taataan rataturvallisuus ja moottoritien turvallisuus, kun tunneli tulee alittamaan ne molemmat?

 

 

Muodostaako paskavesitunnelin työmaa riskin niille usean kerroksen maantiesilloille, jotka sijaitsevat Sulkavuoren kupeella?

 

 

Ikean räjäytyshelvetin omakohtaisesti kokeneena omakotitaloasujana joudun perustellusti ennustamaan, että Sulkavuoren keskuspuhdistamotyömaa tulee aiheuttamaan poikkeuksellisen suuret vauriot Sulkavuoren kupeella sijaitsevien omakotitalojen lisäksi niille kiinteistöille, jotka epäonnekseen sijaitsevat sillä linjalla, jolle louhitaan paskavesitunneli Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja ”puhtaille vesille” Sulkavuoresta Pyhäjärveen.

 

 

Tunneli tulee käsittääkseni olemaan niin suuri, että siellä ajaminen on maansiirtoautoilla mahdollista – onneksi samaan tunneliin sijoitetaan paskavesiputki ja myös ns. ”puhtaan veden” purkuputki.

 

 

 

Sulkavuoren keskuspuhdistamon siirtotunnelien tärinäalueet on suunnitelmissa merkitty liian kapeiksi, sillä Ikea-helvetin kokeneena voin todeta, että tärinävaurioita kiinteistöille syntyy paljon laajemmalla alueella, kuin suunnitelmissa on ennakoitu.

 

 

On ainakin minulle itsestäänselvyys, että Tampereen kaupunki on velvollinen huolehtimaan jo tunnelin rakennustöiden urakkatarjouspyynnöissä siitä, että siirtotunneleiden räjäytystyöt suoritetaan riittävän pienillä kertaräjäytyksillä.

 

 

Kaikki laajennetulla tärinäalueella sijaitsevat asunnot – jokainen huone – pitää tutkia ennen räjäytystöiden aloittamista ja silloin on pitävästi todettava huoneistossa olevat aiemmat vauriot. Jos näin ei tehdä, on Tampereen kaupungin korvattava kaikki asunnoissa työmaan jälkeen havaitut vauriot täysimääräisesti.

 

 

Tampereen kaupunki ei saa räjäytys- ja tärinävaurioiden korvaamisessa yrittää piiloutua Tampereen Keskuspuhdistamo Oy:n selän taakse, sillä Tampereen kaupunki on tehnyt päätöksen keskuspuhdistamon rakentamisesta ja sen pitää yksiselitteisesti kantaa myös vastuu niistä vahingoista, joita keskuspuhdistamon rakentaminen aiheuttaa tamperelaisille.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sulkvuori, Sulkavuoren keskuspuhdistamo, jätevesien keskuspuhdistamo, Ikea-helvetti, Ikea-työmaan tärinävahingot, Rantaväylän tunneli, Rantaväylän tunnelityömaan aiheuttamat vahingot, Ratikkatyömaan aiheuttamat vauriot kodeille,

Miksi kuntavaaliehdokkaat eivät kerro saavutuksistaan?

Lauantai 25.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Minua ja varmaan lähes kaikkia kaupunkilaisia kummastuttavat ne lupaukset joita kuntavaaliehdokkaat tekisivät, jos tulisivat valituiksi.

 

 

En ole vielä tavannut sellaista kuntavaaliehdokasta, joka olisi kertonut, että mitä hän on saanut aikaiseksi.

 

 

Nyt teen poikkeuksen, sillä lupaan…

 

 

 

IMG_8103.JPG

 

 

…ehdokasesitteessäni mm. näin:

 

 

”Tunneliräjäytysten ja ratikan rakennustöiden aiheuttamat vauriot kaupunkilaisten kodeille pitää korvata täysimääräisesti.”

 

 

****************

 

 

Lunastin tämän lupaukseni jo etuajassa, kun ehdotin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa 22.3.2017, että Tampereen kaupunki korvaisi eräälle Vallenrinkadun asukkaalle täysimääräisesti ne vahingot, jotka Tampereen kaupunki aiheutti asukkaalle, kun vuonna 2015 käytti Vallerinkatua temmellyskenttänään  ja sai aikaan asukkaan omakotitalossa suurta tuhoa.

 

 

Sain kannalleni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja SDP:n Kari Walleniuksen. Valitettavasti hävisimme äänestyksessä 5 -2, sillä ne johtokunnan jäsenet, joiden taustaryhminä ovat Kokoomus, Perussuomalaiset, Vasemmistoliitto, Vihreät ja Tampereen Puolesta ry halusivat, että Tampereen kaupunki saa vähät välittää niiden ongelmien korvaamisesta, jotka se on toimillaan aiheuttanut kaupunkilaisten kodeille.

 

 

Kari Wallenius yhtyi kokouspöytäkirjaan sanelemaani eriävään mielipiteeseeni.

 

 

Koska kyseinen Tampereen Infra Liikelaitoksen pöytäkirja on tarkastettu ja se on kaikkien nähtävissä Tampereen kaupungin nettisivuilla, julkaisen eriävän mielipiteeni tässä:

 

 

*********************

 

 

 

Esko Erkkilä                                                                                      ERIÄVÄ MIELIPIDE

Tampereen Infra Liikelaitos                                                             22.03.2017

 

 

 

Veikko Kosken ja Tiina Haikan oikaisuvaatimus tärinävahingon korvaamisesta

 

 

Esitän, että valittajien korvausvaatimus hyväksytään täysimääräisenä.

 

Esitykseni perusteluna esitän mm. seuraavaa;

 

  • valittajien omakotitalo on kivitalo ja ennen työn suorittamista olisi pitänyt tehdä kattava kuntokartoitus kohteessa
  • katutyön teettäjä on laiminlyönyt valittajien kohdalla ennakkoilmoituksen kuntokartoituksen suorittamisesta, sillä ennalta tehtävästä kuntokartoituksesta kertovat ilmoituslaput olivat loppuneen ja valittajat eivät koskaan saaneet tietoa siitä, että kiinteistöille ollaan tekemässä kuntokartoitusta
  • kiinteistölle ehti aiheutua tärinävahinkoja kaikissa kolmessa kerroksessa, kunnes 18.5.2015 Veikko Kosken pyynnöstä talossa suoritettiin valokuvauksia tärinän aiheuttaneista vahingoista ja vasta samassa yhteydessä taloon kiinnitettiin tärinämittarit
  • tärinämittarit poistettiin 22.10.2015 ja…
  • …5.11.2015 talossa suoritettiin valokuvauksia puutteellisilla valokuvausvälineillä

 

Esittelytekstissä oleva maininta alueella tehdyistä tärinämittauksista ja tärinöiden jäämisestä alle ohjearvojen on mitätön, sillä kiinteistölle aiheutui tärinävahinkoja jo ennen tärinämittausten suorittamista.  Kiinteistön omistaja on toiminut vastuullisesti, sillä hän on itse pyytänyt tärinävahinkojen kuvaamista ja tärinämittarien asentamista kohteeseen.

 

 

Paikan päällä tänään suorittamallani käynnillä olen todennut selkeän syy-yhteyden katurakennustyöstä aiheutuneen tärinän ja vahingonkärsijöiden esittämien lukuisten vahinkojen välillä.

 

*********

 

Vastaavat tärinävahingot olivat huomattavia aikoinaan Ikean ja sen liittymäramppien louhintatöiden aikana.  Myös Rantaväylän tunnelityömaan lähellä sijaitsevat asunnot kärsivät tärinäongelmista.

 

Esitän, että Veikko Kosken ja Tiina Hoikan tärinävahingon korvaamisen yhteydessä tehdyt virheet hyödynnetään ratikkatyömaalla, Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuorelta Pyhäjärvelle louhittavien tunneleiden räjäytystöissä sekä Lahdesjärven työpaikka-alueen pian alkavissa louhinnoissa.

 

Keskeinen kokemusoppi Tampereen kaupungille on, että vastuuhenkilöiden pitää prosessin aikana käydä vahinkokohteella, sillä kaupungin kanssa kiinteää bisnestä tekevän yrityksen antamiin lausuntoihin ei pidä luottaa.

 

 

Omakätiset allekirjoitukset

 

 

Esko Erkkilä                                           Kari Wallenius

 

 

*************************

 

 

 

Vaikka minun ja Kari Walleniuksen tahto ei tullutkaan Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan päätökseksi, toivon, että eriävän mielipiteemme kolme viimeistä kappaletta tulevat jatkossa ohjaamaan Tampereen kaupungin toimintaa silloin, kun Tampereen kaupungin rakennustoimenpiteet tuhoavat kaupunkilaisten koteja ja kaupungilla sijaitsevia liikehuoneistoja sekä Tampereen kaupungin julkisia rakennuksia, kuten kouluja ja oppilaitoksia.

 

 

Kiitän Tampereen kaupunkia, kun se nopealla aikataululla julkisti Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan 22.3.2017 pitämän kokouksen pöytäkirjan ja siten saattoi kokouksen päätökset julkisiksi.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ikean räjäytysvahingot, rantaväylän tunnelin räjäytysvahingot, ratikkatyömaan aiheuttamat vahingot. Lahdesjärven työpaikka-aleen räjäytysvahingot, Tampereen kaupunki on kuuro räjäytysvahinkojen korvaamiselle, Vallerinkatu,

Tampereen kaupungin pitää vastata kaikista räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista

Sunnuntai 5.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Ikean rakennustöiden aikana Palokallion alueella tapahtui monen omakotitalon kohdalla merkittäviä räjäytystöiden aiheuttamia vaurioita.

 

 

Puolenkymmentä alueemme omakotitaloa kärsi kukin suuruusluokaltaan 30.000 euron vahingot.

 

 

Tampereen kaupunki korvasi pienet vahingot – mm. meidän omakotitalomme osalta 300 euroa – mutta suurimmat vahingot jäivät lähes korvaamatta.

 

 

Tietojeni mukaan Rantaväylän tunnelityömaan räjäytykset aiheuttivat suurta vahinkoa lähialueen rakennuksille ja ihmisten kodeille.

 

 

Arvelen, että Tampereen kaupunki on kieltäytynyt korvauksista – kuulisin mielelläni yksityiskohtaisia tietoja vaurioista ja niiden korvaamisesta.

 

 

***********************

 

 

Tampereella on lähitulevaisuudessa kaksi merkittävää rakennuskohdetta, joiden suorittamisessa tulee syntymään suuria vahinkoja liike- sekä asuinrakennuksille.

 

 

Hankkeet ovat surullisenkuuluisa ratikka ja Sulkavuoreen rakennettava jätevesien keskuspuhdistamo.

 

 

Kuten yllä totesin, valitettavasti omaan kantapään kautta saatua kokemusta Tampereen kaupungin suorittamien räjäytystöiden vahingoista ja nyt haluankin etukäteen kertoa ratikkatyömaan sekä Sulkavuoren jätevesipuhdistamon rakennustöiden todennäköisesti aiheuttamista suurista vahingoista liikehuoneistoilla ja ihmisten kodeille.

 

 

Pyrin myöskin antamaan vinkkejä, että miten räjäytysvahinkoja voidaan ehkäistä ja myös siitä, että miten räjäytysvahinkojen korvaamiskysymyksissä pitää edetä.

 

 

Malttakaa – kerron asioista tarkemmin lähipäivinä tällä saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kaupungin pitää vastata kaikista räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista, Ikea-työmaan aiheuttamat vauriot omakotitaloille, Rantaväylän tyunnelityömaan asunnoille aiheuttamat räjäytysvahingot, Ratikkatyömaan räjäytysvahingot.

Vanhemmat kirjoitukset »