Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Ratikka sysää Tampereen talouden ennakoituakin suurempaan tappiotilanteeseen!

Keskiviikko 21.9.2022 - -Esko Erkkilä-

Tampereen joukkoliikenteen tappiomäärä oli ennen ratikkaa tasolla 12 – 14 miljoonaa euroa vuodessa.

 

Ennakoin, että ratikan vuoksi tappiotaso kasvaisi n. viidellä miljoonalla, mutta arviointini näyttää olleen pahasti alakantissa, sillä ensi vuoden budjettiesityksessä Tampereen joukkoliikenteen tappiotasoksi ennakoidaan peräti 27 miljoonaa euroa!

 

Budjettiesitys merkitsee joukkoliikenteen tappiotason kaksinkertaistumista aikaan ennen ratikkaa!

 

*************

 

Ratikkahan tuli Tampereelle lehmänkauppojen seurauksena, kun kokoomus sai Rantaväylän tunnelin, niin maksuksi piti vihreiden saada ratikka.

 

*********

 

Toivottavasti Tampereen kokemukset kuuluvat Turkuun saakka, jossa sielläkin suunnitellaan ratikan rakentamista!

 

***********

 

Vielä se, että Tampereella ensi vuoden talousarvioesitys on 9 miljoonaa euroa tappiollinen ja siitä siis valtaosa on ratikan aiheuttamaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka sysää Tampereen talouden ennakoituakin suurempaan tappiotilanteeseen!, ratikka, Tampereen ratikka, Turun ratikka, Turun ratikkasuunnitelmat, Turku ja ratikka, Rantaväylän tunneli,

Kiitokset Tampereen yliopistollisen sairaalan Tays:n pysäköintihallista!

Perjantai 29.7.2022 - -Esko Erkkilä-

Henkilöautojen kunnolliset ja asiakasystävälliset pysäköintimahdollisuudet ovat Tampereella harvassa, mutta Tampereen yliopistollisen sairaalan eli Tays:n pysäköintihallin systeemit ovat suuren kiitoksen paikka.

 

Tässä iässä ja näillä sairauksilla joutuu melko usein vierailemaan Tays:ssa ja ainoa oikea kulkumuoto sinne on oma auto ja sen pysäköiminen pysäköintihallissa, josta pääsee kätevästi pääaulaan joko liukukäytävää pitkin tai hissillä.

 

Pysäköinti on perin kohtuuhintaista ja se maksetaan vasta lähtiessä. Maksamisessa tarvitsee muistaa autonsa rekisterinumero.

 

On harvinaista, että myös saatto- ja jättöliikenne onnistuvat hallin kautta. Alle 30 minuuttia kestävä saattoliikenne on maksutonta, joten jos viipyy hallissa alle puoli tuntia, ei tarvitse käydä maksuautomaatilla lainkaan!

 

Käynti Tays:ssa omalla autolla jättää aina hyvän mielen päällimmäiseksi ja merkittävä etu on myös se, että Tays-käynnillä ei tarvitse käyttää Tampereen turhaa miljardi-investointia eli ratikkaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kiitokset Tampereen yliopistollisen sairaalan Tays:n pysäköintihallista!, Tampere, Tays, Tays:n pysäköintihalli, Tampereen yliopistollinen sairaala, Tampereen turha miljardi-investointi eli ratikka, Tampereen ratikka,

Ratikkarahoilla olisi saatu ilmainen joukkoliikenne Tampereelle

Torstai 10.2.2022 - -Esko Erkkilä-

Facebook tapaa melkein päivittäin muistella tasavuosia sitten fb-sivuillani julkaisemiani juttuja.

 

Eilen fb muisteli 9.2.2016 Aamulehden julkaisemaa mielipidekirjoitustani jonka otsikko oli ”Ratikkarahoilla mahdollistettaisiin ilmainen joukkoliikenne Tampereelle!”

 

Suuren suosion saavuttanut kirjoitukseni kuului näin:

 

 

******************

 

 

”Ratikkarahoilla mahdollistettaisiin ilmainen joukkoliikenne

 

Tampereen joukkoliikenteen tulostavoite vuodelle 2015 oli tappiollinen noin 12 miljoonaa euroa..

Viime vuoden toimintamenoiksi ennustettiin 55 miljoonaa ja toimintatuloiksi 43 miljoonaa eli ainoastaan 78,2 prosenttia toimintamenoista saatiin katettua joukkoliikenteen tuloilla.

 

Vuoden 2016 "tappiotavoite" on sama eli tarkalleen 11,997 miljoonaa euroa joten tarkoitus on jatkaa samalla tappiotasolla.

 

Kahdentoista miljoonan euron tappio on suuri summa, mutta se ei riitä edes suolarahoiksi, jos Tampereelle rakennetaan ratikka.

 

Tiedämme, että ratikkaratkaisun kustannukset ovat vähintään 400 miljoonaa euroa, mutta todennäköisesti 600 miljoonaa euroa, kun huomioidaan ratikan rakennuskustannukset, kaluston hankintakustannukset sekä kaupunki-infraan tarvittavat muutokset. Tämä merkitsee, että on perusteltua harkita muita vaihtoehtoja.

 

Koska ratikkarahoja ei tipu taivaasta, vaan jokainen euro on tamperelaisten maksettava, on ilmaiseen joukkoliikenteeseen siirtyminen Tampereen nykyisellä kalustoratkaisulla yhtä edullinen kuin ratikkaan panostaminen.

 

Neljänsadan miljoonan euron kustannus merkitsee ilman korkokustannuksia kymmenen vuoden ajalla vuosittain tasaerin 40 miljoonaa euroa ja 600 miljoonan euron suuruinen ratikkapanostus 15 vuoden "kuoletuksella" samaista 40 miljoonan euron rasitusta tamperelaisille veronmaksajille.

 

Tampereen joukkoliikenteen toimintamenojen ennakoidaan vuonna 2016 olevan 56,3 miljoonaa.

Kun nykyiseen 12 miljoonan suuruiseen joukkoliikenteen tappioon lisätään ratikan aiheuttama vuotuinen kustannus eli 40 miljoonaa, päästää lukuun 52 miljoonaa euroa. Toimintoja tehostamalla ja bussikaluston kaavaillulla ulkoistamisen kasvattamisella saadaan kurottua tuo 4 miljoonan euron vuotuinen ero umpeen.

 

Yksinkertainen laskelma osoittaa, että ratikkapanostuksella on Tampereella mahdollista taata ilmainen joukkoliikenne jopa vuoteen 2031 saakka.

 

Tekninen kehitys on niin nopeaa, että 2030-luvulla voidaan joukkoliikenteessä toteuttaa uudempia ratkaisuja kuin ratikka.

 

Vähintä, mitä Tampereen päättäjät nyt voivat tehdä, on siirtää ratikkapäätös 9. huhtikuuta 2017 valittavan kaupunginvaltuuston päätettäväksi, jotta tamperelaiset saisivat aidosti päättää, että halutaanko Tampereelle ratikka vaiko ilmainen joukkoliikenne.”

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikkarahoilla olisi saatu ilmainen joukkoliikenne Tampereelle, Tampereen ratikka on vähintään miljardi-investointi, Ratikka oli virheinvestointi,

Liityntäpysäköintipaikat lieventävät Tampereella ratikkahullutuksen haittoja

Tiistai 2.11.2021 - -Esko Erkkilä-

Tampereelle rakennettu ja koko ajan lisää rakennettava ratikka on suuruudenhullutuksessaan ajanut Tampereen talouden sekä kaupungin liikenneolosuhteet käsittämättömään umpisolmuun.

 

 

Tampereen entinen ylpeydenaihe Hämeenkatu on ratikan vuoksi raiskattu pieneksi poluksi, jolla ratikka dominoi koko muuta liikennettä.

 

***

 

Laitapuolilla kaupunkia asuvat asukkaat on bussilinjojen karsinnan tuloksena ajettu tilanteeseen, jossa joukkoliikenneyhteydet keskikaupungille ovat perin harvinaisia.  Bussilinjoja on karsittu, vaikka lähimmät ratikkalinjat kulkevatkin vain keskikaupungilla!

 

***

 

Liityntäpysäköintisysteemi on Tampereen kaupungilta kädenojennus kaupunkilaisille, jotka ovat joutuneet ratikkahullutuksen vuoksi joukkoliikennemottiin.

 

 

IMG_3597.JPG

 

Liityntäpysäköinti vähentää Tampereen keskustan liikenneruuhkia. Pysäköintiin varatut alueet sijaitsevat joukkoliikenteen pysäkkien lähellä. Auton voi jättää parkkiin, ja jatkaa matkaa bussilla. Liityntäpysäköinti on tarkoitettu työpäivän mittaiseen pysäköintiin, ja sen käyttö on autoilijoille ilmaista.

 

*********

 

Lähin ja käyttämäni liityntäpysäköintipaikka sijaitsee Koivistonkylän Prisman parkkipaikalla…

 

 

IMG_3598.JPG

 

…jossa on 34 pysäköintiruutua, jotka ovat arkipäivisin klo 5–18 liityntäpysäköintiä tarvitsevien käytössä. Liityntäpysäköintipaikalta on lyhyt kävelymatka Ekankulman bussipysäkille. Prisman liityntäpysäköintialue avautui 1.6.2018.

***********

Kiitokset ratikkahullutuksessa pyöriskelevälle Tampereen kaupungille liityntäparkkipaikoista, joita on muutama eri puolilla kaupunkia!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liityntäpysäköinti, ratikka, Tampereen ratikkahllutus, ratikkahullutus, Koivistonkylän Prisma, Koivistonkylän Prisman liityntäparkki,

Ratikkaliikenteen aloittaminen on vaikeuttanut sekä hankaloittanut julkisilla liikennevälineillä kulkemista eteläiseltä Tampereelta keskustaan

Keskiviikko 13.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Ratikkaliikenteen aloittaminen on ollut suuri karhunpalvelus niille tamperelaisille, jotka asuvat Multisillassa, Peltolammilla ja Palokalliolla.

 

Asun Palokalliolla ja ennen ratikkaa en koskaan etukäteen tutustunut bussiaikatauluihin, sillä niitä liikennöi niin tiheästi Lempääläntiellä kaupungin keskustaan, että siihen ei ollut tarvetta.

 

Ratikkaliikenteen aloittamisen jälkeen etelän suunnasta keskustaan kulkevia bussivuoroja on vähennetty niin paljon, että bussien aikatauluihin on paneuduttava, ellei halua norkoilla bussipysäkeillä pitkään.

 

Myönnän toki, että puolen tunnin ”norkoilu” on pientä siihen verrattuna miten entisaikaan maalla joutui odottamaan linja-autoja – meiltäkin oli kävelymatkaa lähimmälle linja-autopysäkille Hirvilahteen kolme kilometriä ja vasta sinne saakka käveltyään saattoi alkaa odottamaan linja-autoa.

 

******************

 

Tampereen keskustassa lähes tyhjät ratikat jyystävät seitsemän ja puolen minuutin välein Hervannasta Pyynikintorille ja TAYS:ltä Sorinaukiolle eli kaupunkilaisten palvelut eivät ole lainkaan tasapuolisia.

 

Tasapuolisia kaupunkilaiset ovat ainoastaan siinä, että myös me syrjäisten kaupunginosien asukkaat maksamamme Tampereen joukkoliikenteen tappioita samalla summalla kuin ne, jotka pystyvät hyödyntämään ratikkareittejä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikkaliikenteen aloittaminen on vaikeuttanut sekä hankaloittanut julkisilla liikennevälineillä kulkemista eteläiseltä Tampereelta keskustaan, ratikka, ratikkalinja Pyynikintorilta Hervantaan, puolityhjät ratikat, Tampereen joukkoliikenteen tappio,

Ratikkaa aletaan rakentamaan Ylöjärvelle 2029 ja se on valmis 2032?

Perjantai 8.10.2021 - -Esko Erkkilä-

IMG_3286.JPG

Osallistuin 6.10.2021 teams-sidosryhmätyöpajaan, jossa kahden ja puolen tunnin ajan käsittelimme ratikan yleissuunnitelmaa välillä Lielahti-Ylöjärvi.

 

Työpaja oli Rambol Finland Oy:n toteuttamana sekä myös heidän vetämänsä ja on todettava, että tapahtuma oli tekniseltä toteuttamistavaltaan hyvä.

 

Lienee tunnettua, että olen kriittinen Tampereen ja Tampereen seudun ratikkavouhotukseen, mutta siitä huolimatta halusin kerryttää tietomäärääni tuosta vouhotuksesta.

 

 

IMG_3283.JPG

Seudullisen yleissuunnitelman perusteella kuntarajat ylittävän ratikan ratavarausten sijainti sekä pääperiaatteet on hyväksytty Ylöjärven kaupunginvaltuustossa 2.11.2020 ja Tampereella jo 19.10.2020 sekä Pirkkalassa ja Kangasalla 9.11.2020.

 

Työpajan työryhmissä puitiin ratavarausten sijaintia tarkemmin.

 

IMG_3290.JPG

Työpajaan oli etukäteen ilmoittautunut 60 henkilöä ja meidät oli järjestäjien toimesta jaettu neljään eri ryhmään.

 

Olin nimetty ryhmään 1 ja olikin siellä ainoa, joka ei ollut töissä Ylöjärven kaupungilla!  Vievätkö Ylöjärven kaupungin palkolliset ratikkasuunnittelua ja asukkaat vaan vikisevät!

 

Huomionarvoista oli Ylöjärven kaupungin luottamushenkilöiden pieni kiinnostus työtä kohtaan. On toki todettava, että kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juho Ojares sekä kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mauri Heiska olivat mukana!

 

IMG_3282.JPG

Ylöjärven suuntaan rakennettavaa ratikkahaaraa tulee Tampereen puolelle kolme kilometriä ja suunnitelmien mukaan sitä tulee Ylöjärven puolelle 5,1 kilometriä eli Ylöjärven suunnan ratikkareitin kokonaispituus tulisi olemaan 8,1 kilometriä.

 

 

IMG_3285.JPG

Ylöjärven suunnan ratikkareitin rakentamisen suunnitellaan alkavan vuonna 2029 ja sen oletetaan valmistuvan vuonna 2032.

 

Mitäkö esitin työpajassa?

IMG_3293.JPG

Ylöjärven ratikkahaaran päätepiste tulee olemaan Kirjastotalo Leijan ja nykyisen S-marketin välissä olevalla entisellä Pietilän perunapellolla Kuruntien varrella.  

 

Tässä eilen ottamani kuva S-marketin parkkipaikalta Leijan suuntaan eli tuolle pellolle Ylöjärven haaran päätepysäkki tulee sijoittumaan! Vasemmalla Kuruntie.

 

*********** 

Halusin olla työpajassa viljakkalalaisten, kurulaisten, hämeenkyröläisten sekä ikaalislaisten asialla ja painotin liityntäpysäköintipaikkojen riittävää määrää.

 

Jos ”maalaiset” haluavat matkustaa ratikalla Tampereen keskustaan, pitää heillä olla henkilöautoilleen riittävästi liityntäpysäköintipaikkoja ratikan päätepisteessä, Soppeenmäessä, Teivon raviradan tienoilla tai Lielahdessa!

 

Ilmeni, että Matkatiellä on ainoastaan 54 autopaikkaa, joten se ei tule kysymykseen liityntäpysäköinnissä, sillä nuo paikat ovat jo nyt käytössä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikkaa aletaan rakentamaan Ylöjärvelle 2029 ja se on valmis 2032?, Ratikka Ylöjärvelle, Ylöjärvi, Rambol Finland Oy,

Toivottavasti ratikka ei syrjäytä Hämeenpuiston Vapaudenaukiolla sijaitsevaa graniittipalloa!

Lauantai 2.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Syyskuun 14. päivänä vetämäni Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen Patsaskävelyn toinen kohde oli…

 

 

IMG_3149.JPG

 

…Vapaudenaukiolla Hämeenpuistossa sijaitseva graniittipallo, joka tunnetaan myös nimellä ”Pyörivä pallo”!

 

 

Sen ovat yhteistyöllään rakentaneet Sorvikivi Oy:n Eero Vainikka sekä Reijo Huppunen ja se on asetettu paikalleen vuonna 1997.

 

 

IMG_3147.JPG

 

Pyörivä pallo pyörii vedenpaineen avulla ”kupissaan” ja se painaa 800 kiloa - se on oleellinen osa Hämeenpuistoa.

 

Sorvikivi Oy on valmistanut useita vastaavia pyöriviä palloja ja nyt on toivottava, että Vapaudenaukiolla sijaitseva pallo saa pysyä paikoillaan ja sen ei tarvitse nöyrtyä Tampereen ratikan alle!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Graniittipallo, Pyörivä pallo, Pyörivä pallo Vapaudenaukiolla, Pyörivä pallo Hämeenpuistossa, Graniittipallo Hämeenpuistossa, Tampereen Hämeenpuisto, Sorvikivi Oy, Eläkeliiton Tampereen yhdistys, Tampereen ratikka,

Pitääkö "lain suojeluksessa oleminen" myös ratikkaa vastaan?

Keskiviikko 22.9.2021 - -Esko Erkkilä-

IMG_3144.JPG

 

Tampereen Hämeenpuistossa Vapaudenaukiolla oleva Vapaudenpatsas on saanut vuonna 1923 Korkeimmassa Oikeudessa päätöksen, että se on ”lain suojeluksessa”.

 

 

Kuitenkin oli suunnitelmissa, että se siirrettäisiin toistakymmentä metriä pohjoiseen ratikkalinjausten vuoksi.

 

 

Vapaudenpatsaan uusi paikka olisi ollut Pirkankadun ja Kauppakadun oletetulla linjalla.

 

Suunnitelma ratikkalinjauksen vaikutuksesta Vapaudenpatsaan paikasta on kuitenkin tiettävästi nyt poissa päiväjärjestyksestä ja Vapaudenpatsas saa tulevaisuudessakin olla paikallaan.

 

Hyvä niin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pitääkö "lain suojeluksessa oleminen" myös ratikkaa vastaan?, Vapaudenpatsas, vapaudenpatsas vastaan ratikka, Tampereen ratikka,

Tampereen stressaavasta kaupunkiliikenteestä kannattaa lähteä rauhoittumaan moottoritielle!

Torstai 12.8.2021 - -Esko Erkkilä-

Omaan eiliseltä kaksi hyvin erilaista liikennekokemusta eli 162 kilometrin pituisen rauhoittavan ajon moottoritiellä pääkaupunkiseudulta Tampereelle ja sen jälkeen tamperelaisen ratikkahelvetin.

 

Ratikkahelvetti on todellisuutta Tampereella ja jouduin sen omakohtaisesti kokemaan eilen iltapäiväneljän tienoilla.

 

Yleensä kartan Tampereen keskustaan menemistä millään kulkutavalla, mutta eilen hairahduin suorittamaan Tampereen keskustan läpiajon – olipa kammottava kokemus ja en haluaisi kenenkään kokevan samaa eli pysykää poissa Tampereen keskustasta.

 

On käsittämätöntä, että jotkut hehkuttavat Tampereen ratikan puolesta vaikka se onkin tuhonnut ennen niin mukavan ja liikenteeltään joustavan kaupungin.

 

*****************

 

Se toinen eilinen liikennekokemukseni olikin rauhoittava, kun ajelin pääkaupunkiseudulta moottoritietä Tampereelle.

 

Asetin vakionopeudensäätäjän 110 kilometrin tuntinopeuden kohdalle ja annoin Focukseni tehdä työt!  Todellinen nopeuteni oli varmaan hieman yli 100 km/h, sillä kaikki henkilöautot ajoivat ohitseni; se ei kuitenkaan minua haitannut, sillä nautin rauhallisesta ajamisesta.

 

Valitettavasti koin eiliset liikennekokemukseni väärässä järjestyksessä ja nyt viisaankin siten, että Tampereella Särkänniemen suunnalta Hämeenpuiston läpiajaneet ja Ratinan sillan jonot kokeneet käyvät rauhoittumassa moottoritiellä mutkin Hämeenlinnassa!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen stressaavasta kaupunkiliikenteestä kannattaa lähteä rauhoittumaan moottoritielle!, Tampereen ratikkaongelmat, Ratikka toi Tampereelle liikenneongelman, Tampereen ratikka, Tampereen ratikkahelvetti, ratikkahelvetti, Hämeenpuisto, Ratina, Viinikka

Juhani Ahon Matin ja Liisan tutustumisessa rautatiehen oli paljon samaa, kuin eilen tamperelaisten tutustumisessa ratikkaan

Maanantai 16.11.2020 - -Esko Erkkilä-

Ratikka syntyi Tampereelle niiden lehmänkauppojen myötä joissa Kokoomus sai Rantaväylän tunnelin ja Vihreät puolestaan ratikan.

 

Olen johdonmukaisesti vastustanut molempia hankkeita ja sen vuoksi harvat ovatkin olleet ne kerrat, jolloin olen ajanut Rantaväylän tunnelin kautta.

 

 

Rantaväylän tunnelia voimallisemmin olen vastustanut ratikkaa, sillä miljardi-investointina se on raunioittanut Tampereen talouden vuosikymmeniksi ja on kokonaisuudessaan täysin turha investointi.

*************

Ratikan koeajot alkoivat eilen ja minäkin olin paikalla todistamassa Tampereen talouden raunioittaneen hankkeen ensimetrejä!

 

 

 

 

IMG_0909.JPG

 

 

Testivaunusta varoittavia kylttejä oli joka puolella.

 

 

IMG_09172.JPG

 

Hämeenkatu oli ennen Tampereen valtasuoni, mutta nyt se on autio ja tyhjä!

 

 

IMG_0910.JPG

 

Tyhjiä liikehuoneistoja syntyy päivittäin, sillä ostavat asiakkaat ovat kaikonneet pois Tampere-citystä!

 

 

IMG_0923.JPG

 

Kännykkäkuvaajien armeija odotti ratikkaa kuin kuuta taivaalta.

 

 

IMG_0925.JPG

 

Ja sieltähän se saapui hiljaista kävelyvauhtia.

 

 

IMG_0934.JPG

 

Ratikkaa luultiin kotimaiseksi, mutta Skodahan se!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

3 kommenttia . Avainsanat: Tampereen ratikka, rantaväylän tunneli oli Kokoomuksen maksuväline ratikalle, Ratikka oli Vihreiden maksuväline Rantaväylän tunnelille, Ratikka on Vihreiden hanke, Rantaväylän tunneli on Kokoomuksen hanke, ratikka on Skoda, Juhani Aho; Matti ja Liisa,

Nyt se on kaikille varmaa, että Tampereen valtasuoni Hämeenkatu on mennyttä!

Torstai 22.10.2020 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkauskovaiset repivät pelihousunsa, kun taannoin julkaisin facebookissa kaksi kuvaa täysin autioituneesta Hämeenkadusta.

 

Myönnän, että ratikkavastukseni ei ole tehonnut, vaan Tampereella on jo nyt ratikka ja kaupunginvaltuusto suuressa viisaudessaan päätti viime maanantaina äänin 56 - 11, että ratikan seuraat vaiheet nauttivat päättäjin luottamusta!

 

IMG_0722.JPG

 

14.3.2020 keskellä keskiviikkopäivää eli klo 12.31 ottamani kuva kertoo karu totuutta ratikan autioittavasta vaikutuksesta!

 

 

IMG_0723.JPG

 

Samalla kellonlyömällä toiseen suuntaan ottamani kuva kertoo karua kieltään samasta asiasta.

 

On ratikasta yksi myönteinenkin asia todettava ja se on se, että ratikan ansiosta nyt jokainen pystyy ylittämään Hämeenkadun joka paikasta, sillä liikennettä ei kerta kaikkiaan ole!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka vie Tampereen talouden tuhoon, Hämeenkatu on nyt kuollut katu,

Sitä jaksaa ihailla loputtomasti!

Tiistai 7.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Eilen eli 6.7.2020 vietimme Runon ja suven päivää, joka on myös Eino Leinon syntymäpäivä.

 

 

IMG_87782.JPG

 

 

Runon ja suven päivä on vakiintunut liputuspäivä ja se merkitsi, että mm. mökkimme lipputangossa liehui eilen siniristilippu.

 

 

IMG_8751.JPG

 

Poikkesin eilen myös sateisella sekä ratikan runtelemalla Tampereella ja myös siellä Raatihuoneen harjalla liehui siniristilippu.

 

*******************

 

Sää eilen oli mökkimaailmassamme tuulinen ja se merkitsi, että siniristilippu sai liehua parhaat puolensa osoittaen.

 

 

IMG_8771.JPG

 

 

IMG_8774.JPG

 

 

IMG_8779.JPG

 

 

IMG_8781.JPG

 

 

IMG_8790.JPG

 

 

IMG_8792.JPG

 

 

Siis; siniristilippua jaksaa katsella ja ihailla loputtomiin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: siniristipippu, Suomen lippu, liputuspäivät, Runon ja suven päivä, Eino Leinon päivä, Eino Leinon syntymäpäivä, Tampereen Raatihuone, ratikan runtelema Tampere, Tampereen ratikka,

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ei tavoittele kuuta taivaalta!

Lauantai 2.5.2020 - Rantaväylän tunneli

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson tuli eilen julkisuuteen, kun hän vaati jokaiselle suomalaiselle jaettavaa 100 euron ”elvytysseteliä”.

 

Elvytysseteli suunnattaisiin käytettäväksi kulttuuri- ja palvelualoilla, kuten kivijalkakaupoissa, keikkapaikoilla, ravintoloissa ja parturi-kampaamoissa.

 

Li Anderssonin satasen extra-seteli ei olisi kummoinenkaan satsaus, koska se merkitsisi vain 500 miljoonan suuruista satsausta, sillä Tampereen seudulle jo päätetty ja osin jatkosuunniteltu ratikka olisi miljardi-investointi eli tuplaten Li Anderssonin ehdottamasta summasta.

 

Li Anderssonin ehdottamasta summasta saisivat nauttia kaikki suomalaiset, mutta Tampereen ratikasta hyötyisivät vain korkeintaan 100.000 Tampereen seutukunnalla asuvaa eli miljardi-investointi on melkoinen satsaus heille – kymppitonni per sierainpari!

 

En toki ole niin vastuuton, että kannataisin Li Anderssonin ehdotusta, mutta laitan peukaloni totaalisesti alaspäin Tampereen ratikan suhteen!

 

 

*****************

 

 

Varokaa turkulaiset tekemästä samaa virhettä, jonka aikoinaan Tampereen päättäjien enemmistö teki.

 

Toki on muistettava, että Tampereen ratikka on seurausta Rantaväylän tunnelista, sillä Vihreät aikoinaan vaativat tunnelipäätöksen puoltamisesta, että ratikka rakennetaan Tampereelle.

 

Turha on porvarien nyt hillua, kun olivat aikoinaan todellisuudessa sopimassa ratikasta; arvostan myös demareita, jotka muutamaa "tunnelityttöä" lukuunottamatta vastustivat tunnelia!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Li Andersson, Turun ratikkahanke, Rantaväylän tunneli, tunnelitytöt, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, miljardi-investointi, Rantaväylän tunnelin kylkiäinen on ratikka, ratikka on Rantaväylän tunnelin kylkiäinen,

Merkitseekö Tampereen ratikkahullutus, että myös Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi joutuvat keskinäisen kisailun vuoksi tarttumaan ratikkaan?

Perjantai 28.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkahullutus, joka aikoinaan syntyi tunnelipäätöksen tiiviinä kylkiäisenä, on miljardi-investointi, jota tulevat sukupolvet maksavat hamaan kauas tulevaisuuteen saakka.

 

 

Tunnelipäätöksellä Kokoomus sai tahtonsa läpi, mutta sen kalliina lunnaana oli Vihreitten tuki ja vaatimus ratikan saamisesta!

 

 

Ratikkahullutus heijastelee nyt myös muutamaan Tampereen ympäryskuntaan ja pahimmassa liemessä ovat Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi.

 

 

Kontaktieni avulla olen kuullut ja tiedän, että sijoituspaikkakuntaa etsivät yritykset kiristävät Tampereen ympäryskuntia, että ratikan saaminen on eräs edellytys yrityksen sijoittumiselle kyseisen kunnan/kaupungin alueelle.

 

 

Lyhytnäköistä toimintaa yrityksiltä, sillä olisihan niidenkin kannalta parempi, että tuleva kotipaikkakunta olisi hyvin toimeentuleva eikä ratikan rakentamisen kuihduttama kyläpahanen, jossa ei ole varaa muuhun kuin ratikkakustannusten maksamiseen.

 

 

On Lempäälän ja Nokian onni, että ne eivät ole joutuneet ratikkakiristyksen kohteiksi, sillä ne sijoittuvat jo nyt toimivien kiskoyhteyksien varrella – Lempäälän läpi kulkee maamme päärata ja Nokia on Tampere-Pori –radan varrella, joten kumpaakaan yritysten ratikkakiristys ei koske.

 

 

Toivon Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven päättäjiltä järjen käyttämistä ja pidättäytymistä ratikkahullutuksilta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikkahullutus, Tampereen ratikka, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, ratikkakiristys, Yritykset kiristävät kuntia vaatimalla ratikkaa, Ratikka Kangasalle?, Ratikka Pirkkalaan?, Ratikka Ylöjärvelle?, ö

Kauppakeskusten puutteellinen kyky uudistua tekee ne suorastaan tarpeettomiksi

Keskiviikko 26.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen lähistöllä sijaitsee kaksi kauppakeskusta, joista toinen on pystynyt uudistumaan, mutta toinen ei.

 

 

Uudistumiskykyinen on ollut Lempäälässä sijaitseva liikemies Toivo Sukarin Ideapark-luomus ja se poiskuihtuva on Ylöjärvellä sijaitseva Spondan omistama Kauppakeskus Elo.

 

 

Tuo mainintani ”poiskuihtuva” on ehkä tässä vaiheessa hieman yliampuva, mutta jotain on pian tapahduttava, jotta Elo ei poiskuihtuisi.

 

 

Ideapark tuntui sen perustamisvaiheessa melkein järjettömältä hankkeelta, mutta sen uudistumiskyky on ollut ilmiömäinen.

 

 

Ideapark´n vastuuvetäjät ovat pystyneet muuttamaan jättimäisen luomuksensa elämyskeskukseksi ja se on ollut oikea ratkaisu.  Ideapark´n vastuuvetäjät ovat olleet ajan hermolla.

 

 

Kauppakeskus Elon vaikeudet tulivat minullekin yllätyksenä, mutta viime päivien henkilökohtaiset kokemukset osoittavat, että Kauppakeskus Elon elonpäivät ovat kortilla, jos jotain ei tehdä.

 

 

Asioin maanantaina eräässä Elon pikkuliikkeessä ja totesin tiskin takana olleelle tutulleni, että bisnes kai pyörii hyvin, kun oven editse kulkee joukoittain ihmisiä.

 

 

Tuttuni totesi, että kaikkea muuta, sillä edellisviikollakin oli ollut päiviä, jolloin kassakonetta oli saanut käyttää vain kolmesti päivässä!  Minäkään en suurta katetta tuohon liikkeeseen jättänyt, sillä ostokseni oli 25 euron suuruinen.

 

 

Kuulin, että Ylöjärven kaupunki on jo jonkin aikaa antanut Spondalle viestiä, että Elon konseptia pitäisi muuttaa tai kauppakeskuksesta tulee laajempikin rasite. Viestit ovat kuitenkin kaikuneet Kehä kolmosen sisäpuolella pääkonttoriaan pitävälle yritykselle kuin kuuroille korville ja niitä ei ole huomioitu.

 

 

Kannustan Kauppakeskus Elon kehittämistä, sillä se olisi oikein sopiva ostospaikka myös perhekunnallemme, kun matkaamme Tampereen kivikylästä mökillemme Viljakkalan Majajärvelle.

 

 

Kauppakeskus Elo olisi viljakkalalaisten ja kurulaisten lisäksi sopiva tulppa kohti Tampereen Lielahdessa sijaitsevia kauppakeskuksia kiirehtiville hämeenkyröläisille ja ikaalislaisille, joiden ei tarvitsisi tungeksia Lielahden tai peräti ratikkatöiden runtelemaa Tampereen keskustaa kohti!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kauppakeskusten puutteellinen kyky uudistua tekee ne suorastaan tarpeettomiksi, kauppakeskukset, Ideapark, Kauppakeskus Ideapark, Kauppakeskus Elo, Toivo Sukari, Sponda, ratikka, ratikan vika, ratikkatöiden runtelema Tampere, Tampere,

Pitihän siellä käydä, vaikka en olekaan ratikkauskovainen

Maanantai 25.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Kokoomus ja vihreät saivat Tampereen kaupungin talouden ilmeisen pysyvästi kuralle, kun kytkykauppana ensin päättivät rakentaa kokoomukselle Rantaväylän tunnelin ja sitten vastakauppana vihreille ratikan.

 

 

Rantaväylän tunneli on valmis, mutta lähes päivittäin kuitenkin suljettuna, sillä hommat eivät pelaa.

 

 

Ratikkaa rakennetaan ja sen vuoksi Tampereen keskusta onkin nyt raunioina.

 

 ****************

 

Ratikkahypetykseen kuuluu, että parhaillaan Tampere-talossa on esillä ratikkavaunun mallikappale eli maketti.

 

 

Vanhusneuvoston jäsenenä pääsin tutustumaan ensimmäiseen makettiin Oulussa jo viime vuonna, mutta nyt Tampere-talossa on esillä paljon valmiimpi makettiversio.

 

 

 

******************

 

 

 

Tampere-talon valomainoksissa mainostetaan maketti-näyttelyä:

 

 

 

IMG_7569.JPG

 

 

 

IMG_7567.JPG

 

 

 

IMG_7565.JPG

 

 

 

IMG_7566.JPG

 

 

 

***********************

 

 

 

IMG_7572.JPG

 

 

 

IMG_7579.JPG

 

 

 

Maketti on pituudeltaan lähes puolet oikeasta vaunusta eli se on 16,8 metriä pitkä.

 

 ********************

 

Taloudellisten ongelmien lisäksi Tampereen ratikka aiheuttaa suuria ongelmia mm. sen vuoksi, että kaupungin keskusta tulee menettämään elinvoimaansa.

 

 

Ratikka lisää kaupunkilaisten eriarvoisuutta, sillä siitä pääsevät ”nauttimaan” vain ratikkareitin varrella asuvat – maksumiehiksi toki joutuvat kaikki tamperelaiset!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, ratikkauskovaiset, Tampereen ratikka maksaa 500 miljoonaa euroa, Ratikka tuplaa Tampereen joukkoliikenteen tappion, Tampereen joukkoliikenne, Tampere-talo,

Toivottavasti Tampereen ratikkavuohotus ei karsi kaupungin bussilinjoja!

Keskiviikko 20.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupungilla on alkanut kymmenes vuosi peräkkäin, kun kaupungin taloudellinen tilanne tulee olemaan alijäämäinen eli suomeksi sanottuna tappiota tehdään!

 

 

On helppo ennakoida, että alkanut vuosi ei tule olemaan viimeinen, kun Tampere kyntää taloudellisesti syvällä suossa.

 

 

Tampereelle ollaan rakentamassa ratikkaa ja se tuli kytkykauppana, kun kokoomus halusi Rantaväylän tunnelin, jonka tuen hintana vihreät vaativat ratikan.

 

 

Ratikka tulee maksamaan alkuvaiheessa n. 500 miljoonaa euroa ja perustellusti ennakoidaan, että kyseessä on miljardi-investointi.

 

 

Joukkoliikenteen tappio Tampereella oli viime vuonna hieman yli 15 miljoonaa euroa ja varovaiset arviot osoittavat, että joukkoliikenteen tappiotaso tulee ratikan myötä ainakin kaksinkertaistumaan.

 

 

 

********************

 

 

 

Tampereella on nyt toimiva joukkoliikenne bussiliikenteen muodossa ja siitä esimerkkinä ovat omakohtaiset kokemukseni.

 

 

 

Asun n. seitsemän kilometrin etäisyydellä Tampereen keskustasta ja joukkoliikenteen lähin pysäkki sijaitsee n. kolmensadan metrin etäisyydellä ulko-ovestani.

 

 

 

IMG_7353.JPG                                             

 

 

Olen aktiivinen joukkoliikenteen käyttäjä ja muuta ei Tampereella nykyisin voisikaan olla, sillä ratikkatyömaiden vuoksi Tampereen keskusta on täysin sekaisin.

 

 

Lähimmältä bussipysäkiltäni kulkee arkipäivisin 101 bussilinjaa Tampereen keskustaan ja se on täysin riittävä määrä myös vuorotiheyden kannalta.  

 

 

Keskellä päivää en koskaan ennakoi bussien saapumisaikoja, sillä bussien luontainen aikatauluviipymä on niin pieni, että aikataulujen ennakointi ei kannata – menen vaan bussipysäkille ja kyllä sieltä seuraava bussi saapuu!

 

 

Jos haluan kävellä hieman pidemmäs, niin bussilinjan 5:n autoja saapuu tuon 101:n lisäksi 67 vuoroa päivässä ja jos menen saman verran toiseen suuntaan, niin sieltä pääsee lisäksi 35 bussivuorolla Tampereen keskustaan.

 

 

Yhteenvetona on helppo todeta, että arkisin 203 päivittäistä bussivuoroa on täysin riittävä määrä bussivuoroja Tampereen keskustaan!

 

 

 

****************

 

 

 

Reaaliaikaisesti toimivat aikataulunäytöt ovat eräs Tampereen joukkoliikenteen vahvuudet.

 

 

Niitä on kahdenlaisia eli

 

 

 

IMG_7264.JPG

 

 

 

ja

 

 

 

IMG_7307.JPG

 

 

 

 

Olen tyytyväinen Tampereen nykyiseen joukkoliikenteeseen ja ihmettelen sekä kummastelen niitä päättäjiä, jotka aikoinaan olivat valmiit laittamaan 500 miljoonaa euroa ennestääkin persaukisen kaupungin varoja turhuuden ratikkaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, ratikkauskovaiset, Tampereen ratikka maksaa 500 miljoonaa euroa, Ratikka tuplaa Tampereen joukkoliikenteen tappion, Tampereen joukkoliikenne,

On kiitoksen paikka päättäjille, jos kunnan/kaupungin talous on kunnossa!

Sunnuntai 25.11.2018 - -Esko Erkkilä-

Kansantaloudessa, kuntataloudessa, yhdistyksissä, yrityksissä ja kaikkialla muuallakin on ensiarvoista, että talous on kunnossa.

 

 

Usein tämä unohdetaan ja eletään ”kuin viimeistä päivää”.

 

 

Pidän tapanani, että niissä yhdistyksissä, joissa toimin puheenjohtajana, kokousten ensimmäisenä kohtana on katsaus ”virman” taloustilanteeseen ja mahdolliset päätökset tilanteen korjaamiseksi.

 

 

Opin tuon menettelytavan työelämässä ja pidän siitä kiinni myös yhdistyselämäsä.

 

 

Suorastaan kauhistelen Tampereen kaupungin taloustilannetta, sillä ensi vuodenkin talousarvio päätyy tulokseltaan yli 30 miljoonaa euroa tappiolle!

 

 

Kun kokemuksesta tiedämme Tampereen tavan hoitaa talousasioitaan, niin todellinen tappiotaso tulee tuplaantumaan eli vuoden kuluttua ihmettelemme 50 – 60 miljoonan suuruista tappiota!

 

 

Tampere joutuu ensi vuonna käyttämään tappiotasonsa alentamiseksi keinoja, joilla tappiotasoa pienennetään ja eräs näistä keinoista on vakituisten asuintojen kiinteistöverojen korottaminen.

 

 

Omistan Rouvan kanssa Tampereella omakotitalon, jonka verotusarvo on 81.000 euroa.

 

 

Tänä vuonna maksoimme siitä kiinteistöveroa 0.55 % eli 445,50 euroa.

 

Ratikkarahapulassaan kiemurteleva Tampere nostaa ensi vuonna kiinteistöveron 0,65 prosenttiin ja se merkitsee, että kiinteistöveromme on ensi vuonna 526,50 euroa eli nousua on 81,00 euroa.

 

 

Ylöjärvellä kiinteistövero on nyt 0,48 % ja kaupungin hyvinhoidetun talouden ansiosta se laskee ensi vuonna 0,45 prosenttiin.

 

 

Jos omistaisimme samanlaisen omakotitalon Ylöjärvelle, olisi kiinteistöveromme 364,50 euroa eli saisimme Tampereeseen verrattuna etua 162,00 euroa!

 

 

Kannattaa asua sellaisessa kunnassa, jonka talous on kunnossa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kiinteistövero, kiinteistövero Tampereella, kiinteistövero Ylöjärvellä, Tampereen ratikka,

Kiinteistöveron suuruus kertoo oleellisen kunnan/kaupungin taloustilanteesta

Perjantai 26.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Elämme aikoja, jolloin kunnat ja kaupungit esittelevät kuntalaisille ja päättäjilleen vuoden 2019 talousarvioita.

 

 

Kuntien/kaupunkien talousarviot tulevat päättäjien päätettäviksi marraskuussa, kun kunnanvaltuustot/kaupunginvaltuustot kokoontuvat talousarviokokouksiinsa.

 

 

Tampereen kaupunginvaltuuston talousarviokokous on 19.11.2018 ja Ylöjärvellä vastaava kaupunginvaltuuston kokous on 5.11.2018.

 

 

Talousarviokokouksissa päätetään mm. kiinteistöveroista vuonna 2019.

 

 

Tampereen osalta ennakkotiedoissa todetaan näin:

 

 

  • Kiinteistöveroa nostetaan 10-12 miljoonalla, tarkemmin kohteet määritellään budjettiesityksessä

 

Ylöjärven talousarvioehdotuksessa todetaan puolestaan näin:

 

  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroa lasketaan, muut kiinteistöverot ennallaan: yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93, vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,48 > 0,45, muiden kuin vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,00

 

 

On naapurikaupunkien taloudenpidossa eroja!

 

 

No, Ylöjärvellä ei ole ratikkaa taloudellisena rasitteenaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kiinteistövero, kiinteistövero Tampereella, kiinteistövero Ylöjärvellä, Tampereen ratikka,

Epävirallinen menettelymme virallistettiin

Tiistai 10.7.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere on ajanut itsensä ratikkarotkoon ja se merkitsee mm. sitä, että yksityisautoilijoilla ei käytännössä ole mahdollisuutta ajaa keskikaupungille hoitamaan asioitaan.

 

 

Perhekuntamme, joka asuu Palokalliolla, on pyrkinyt kompensoimaan Tampereen keskustan katastrofaalista tilannetta sillä, että olemme jättäneet oman automme Koivistonkylän Prisman paikoitusalueella ja jatkaneet matkaamme siitä busseilla keskustaan.

 

 

 

****************

 

 

 Nyt menettelymme on virallistettu, sillä Koivistonkylän Prisman paikoitusalueelta on varattu meidänkaltaisille liityntäparkkiruutuja, jotta voimme virallisesti jättää henkilöautomme sinne ja jatkaa matkaamme järistyksen kourissa olevaan Tampereen keskustaan!

 

 

On annettava tunnustus niille Tampereen joukkoliikenteestä vastaaville virkamiehille, jotka ovat hankkineet hyvät opasteet, jotta henkilöautolla Tampereen keskustaan pyrkivät kansalaiset löytävät Koivistonkylän Prisman liityntäparkkialueen.

 

Omaan kokemusta Vaasan, Hämeenkyrön ja Ylöjärven suunnasta Tampereelle saapuvien ohjauksesta Koivistonkylän Prisman parkkipaikalle ja kiitän siitä virkahenkilöitä.

 

 

Muutama kuva havainnollistaa kiitokseni aiheen.

 

 

 IMG_1425.JPG

 

 

Ensimmäiset opasteet ovat VT3:lla hyvissä ajoin ennen erkaantumista VT3:lta.

 

 

 IMG_1430.JPG

 

 

Ensimmäisen opasteen jälkeen on useita opasteita, jotta pohjoisen suunnasta saapuvat osaavat ajaa Koivistonkylän Prisman parkkipaikalle.

 

 

 

IMG_1431.JPG

 

 

Koivistonkylän Prisman paikoitusalueelta on varattuna 34 parkkiruutua niille, jotka haluavat jättää henkilöautonsa sinne ja jatkaa matkaansa busseilla Tampereen ruuhkaiseen ja pomminpudotusta muistuttavaan keskustaan.

 

 

Koivistonkylän Prisman parkkialueen lisäksi Tampereella on liityntäparkkeja Niihaman liityntäparkkialueella (70 autopaikkaa) ja Turtolan Citymarketin parkkialueella 36:lle henkilöautolle.

 

 

Liityntäparkkialueiden muodostaminen kertoo Tampereen kaupungin virkamiesten ja päättäjien epäonnistumisen siinä lupauksessaan, että kaikilla kulkumuodoilla pitää päästä Tampereen keskustaan.

 

 

 

Kiitän kuitenkin niitä Tampereen virkahenkilöitä ja luottamushenkilöpäättäjiä, jotka ovat kerrankin tehneet järkevän päätöksen niiden parhaaksi, jotka ovat kotoaan lähteneet omalla autolla ja tavoittelevat Tampereen keskustaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liityntäparkit, liityntäparkit Tampere, Niihamen liityntäparkki, Turtolan Citymarketin liityntäparkki, Koivistonkylän liityntäparkki, ratikkarotko, Tampereen keskustan ratikkarotko, Tampereen ratikkarotko,

Vanhemmat kirjoitukset »