Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Private label-elintarvikkeita en hyväksy, mutta lääkkeiden rinnakkaistuotteet hyväksyn

Lauantai 13.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Päivittäistavarakaupan ”private label” -tuotteet ovat sen jälkeen, kun Kesko aloitti ”Pirkka” -tuotteillaan hulluttelen, ajaneet suomalaisten elintarvikkeiden alkutuotannon ja kotimaisen elintarviketeollisuuden kestämättömään taloudelliseen ahdinkoon.

 

S-ryhmä viivytteli vastaavien tuotteiden lanseeraamisessa, mutta sitten iski maataloustuottajia sekä kotimaista elintarviketeollisuutta vasten kasvoja ja lanseerasi markkinoille ”Rainbow” –tuotteet.

 

S-ryhmän toteuttama ”halpuutus” –kampanja tuhosi loputkin elintarvikkeiden kotimaisen alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden toimintaedellytykset.

 

On varmaa, että ostoskoriini ei vahingossakaan pääse yksikään Pirkka- tai Rainbow-tuote.

 

 

Pirkka- ja Rainbow-tuotteet ovat tavallisesti ”pahnanpohjimmaisia” eli laadultaan heikkoja kopiota alkuperäisistä merkkituotteista. Monesti ne ovat heikon laatutason lisäksi valmistettu ulkomailla.

 

Valitettavasti suomalainen elintarviketeollisuus on toki joissakin private label –tuotteissa valmistajana, mutta useinkin vain joitakin aikoja, sillä päivittäistavarakauppamme kilpailuttavat tavarantoimittajia niidenkin valmistuttamisessa.

 

 

*******************

 

 

Lääkkeiden valmistamisessa ja markkinoinnissa on hieman samanlainen tilanne kuin elintarvikkeiden private label –kaupassa.

 

Lääkebisneksessä on tuotelaadun kannalta kuitenkin erilainen tilanne kuin elintarvikkeissa, sillä lääkkeiden rinnakkaistuotteissa tehoaineet ja niiden pitoisuudet ovat täsmälleen samat kuin alkuperäislääkkeissä.

 

 

Laadultaan rinnakkaislääkkeet vastaavat alkuperäislääkkeitä, mutta elintarvikkeissa private label-tuotteet ovat riisuttuja kopiota alkuperäisistä merkkituotteista.

 

 

Rinnakkaislääkkeet ovat huomattavasti edullisempia kuin vastaavat alkuperäislääkkeet ja tästä seuraavassa esimerkki:

 

 

Poden parhaillaan peukaloni ”pinne-ongelmaa” ja siihen lääkärini määräsi

 

  • kuurin Arcoxia 90 mg tabletteja 30 tabletin pakkauksen, jonka lopullinen hinta minulle olisi ollut 13,11 euroa

 

Onneksi apteekkini tiedusteli, että sopiiko minulle vastaava rinnakkaislääke ja se olisi

  • Etoricoxib Krka 90 mg 30 tabletin pakkaus, jonka lopullinen hinta minulle olisi 7,28 euroa

 

Molemmissa tuotteissa tehoaineena on etorikoksibi ja molemmat ovat tarkoitettuja nivelrikon, nivelreuman, selkärankareuman ja kihtikohtauksen oireiden hoitoon.

 

 

Valitsin rinnakkaislääkkeen sitä huolimatta, vaikka se on valmistettu Sloveniassa.

 

 

*****************

 

 

Tiedän lääkebisneksestä sen verran, että lääkkeiden tuotekehittely on pitkäjänteistä ja kallista toimintaa, mutta kun kyseessä on täysin alkuperäistuotetta vastaava tuote, hyväksyn lääkkeissä rinnakkaistuotteet.

 

 

Mielestäni apteekin pitää omatoimisesti kysyä, että haluaako asiakas vaihtaa lääkärin määräämän tuotteen rinnakkaistuotteeksi, mutta jos farmaseutti ei sitä tee, niin asiakkaan pitää kysyä, että onko lääkärin määräämälle tuotteelle olemassa vastaavaa rinnakkaislääkettä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: private label-tuotteet, Pirkka-tuotteet, Rainbow-tuotteet, rinnakkaislääkkeet, halpuutus,

Maatalouden ahdinkoa ei käsitelty lainkaan A2:n Taloustalkoissa 18.4.2016

Keskiviikko 20.4.2016 - -Esko Erkkilä-

Osallistuin kutsuttuna studiovieraana A2 Taloustalkoisiin YLE TV 2:lla Mediapoliksella maanantaina 18.4.2016.

 

 

Tilaisuudesta on paljonkin kerrottavaa, mutta nyt puutun vain siihen, että maatalouden ahdinkoa ohjelmassa ei käsitelty lainkaan.

 

 

 

yle1.jpg

 

 

”Loppukättelyssä” otin asian esille ohjelman juontajien Annika Damströmin sekä Markus Liimataisen kanssa.

 

 

Molemmat kiittivät antamastani palautteesta ja taisi olla Annika, joka totesi, että siinä olisi aihetta puolentoista tunnin pituiseen ohjelmaan.

 

 

Maatalouden ahdinkoon on monia syitä ja eräs keskeinen syy on S-ryhmän aloittama halpuutuskampanja, joka on jo nyt aiheuttanut maataloudelle 300 miljoonan euron tulonmenetyksen.

 

 

Jos maatalouden ahdinkoa käsittelevä ohjelmakokonaisuus toteutuu, niin toivon, että keskustelun osanottajina ovat ainakin kaikki viime maanantai-illan vasemmistolaiset jäsenet sekä keskeiset ay-änkyrät.

 

 

Molempien em. tahojen paikallaolo on välttämätöntä sen vuoksi, että maatalouden ahdinko heijastuu suoraan elintarviketeollisuuteen, kuljetukseen, logistiikkaan sekä moniin muihinkin aloihin, jotka perinteisesti ovat olleet vasemmiston eli SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajakunnan keskeisiä toimialoja.

 

 

Paljon asioita on muuttunut, mutta yksi on ja pysyy:

 

 

Kaikki syövät talonpojan kädestä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: A2-ilta, A2ilta, TV2, A2:n Taloustalkoot 18.4.2016, maatalouden ahdinko, halpuutus, Kaikki syövät talonpojan kädestä,

Osuuskappojen aloittama halpuutuskampanja on vienyt tuottajilta jo yli 300 miljoonaa euroa!

Lauantai 16.4.2016 - -Esko Erkkilä-

S-ryhmä on voimallisesti rummuttanut halpuutuskampanjaansa ja kansa on siinä uskossa, että osuuskaupat ovat tinkineet omista katteistaan.

 

 

Katinkontit - kaiken ovat maksaneet maataloustuottajat ja erityisesti kotieläintuottajat!

 

 

Sanoin heti S-ryhmän halpuutuskampanjan alkaessa, että viulut tulevat maksamaan tuottajat ja nyt näemme, että olin oikeassa.

 

 

Kauppa ja varsinkin siinä tilanteessa, jossa suomalainen päivittäistavarakauppa on, ei koskaan tule hoitamaan asioitaan siten, että sen katteet alenisivat.

 

 

On jokseenkin varmaa, että kauppa ja erityisesti S-ryhmän päivittäistavarakauppa, on parantanut katteitaan halpuutuskampanjan aikana.

 

 

S-ryhmä ajaa toimillaan alas suomalaista elintarviketuotantoa. Suomalaisen elintarviketuotannon alasajaminen merkitsee maamme huoltovarmuuden rapauttamista – tähän ovat johtamassa kaupan halpuutuskampanjat.

 

 

S-ryhmän halpuuttamiskampanja on suuri tulonsiirto alkutuottajilta kaupalle ja kuluttajille.

 

 

Halpuutuskampanjassa on kyse aluepolitiikasta, jossa S-ryhmä on autioittamassa suomalaista maaseutua ja tukemassa kivikylien kuluttajia. Suurin voittaja on kuitenkin päivittäistavarakauppa, joka parantaa halpuuttamisella katteitaan.

****************

 

 

Parhaillaan on menossa S-ryhmän edustajistovaalit ja on jokseenkin varmaa, että valtaosalla ehdokkaista ei ole pienintäkään käsitystä siitä, että mihin ne yritykset ovat suomalaista kansantaloutta viemässä, joiden hallintoon he pyrkivät.

 

 

On naurettavaa, että osuuskappavaalien ehdokkaat kampanjoivat jopa sillä, että eläkeläisten taitettu indeksi pitäisi muuttaa!

 

 

Voi aikoja, voi tapoja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: SOK:n halpuutuskampanja, S-ryhmän halpuuttaminen, osuuskauppojen halpuuttamiskampanja, osuuskauppavaalit, osuuskauppojen edustajistovaalit,

Ei ollut yllätys, että S-ryhmä on sotkeutunut riistobroilerin käyttämiseen

Torstai 26.11.2015 - -Esko Erkkilä-

S-ryhmän aloittaman halpuutuksen ja kyseisen kaupparyhmän kotimaisen elintarviketuotannon halveksunnan jälkeen ei ollut minkäänlainen yllätys, että S-ryhmä on sotkeentunut thaimaalaisen riistobroilerin käyttämiseen ruokapöydässämme.

 

 

Kiitokset Finnwatchin kartoituksesta ja Maaseudun Tulevaisuus –lehdelle tuon kartoituksen julkistamisesta, jonka tuloksena suomalaiset kuluttajat saivat tiedon asiasta.

 

 

Sen jälkeen, kun S-ryhmä aloitti halpuutuksen, on ollut selvää, että S-ryhmä joutuu tukeutumaan maailmalla liikkuvien halpojen ja laadultaan epämääräisten sekä alkuperältään kyseenalaisten tuotteiden tuomiseen Suomen markkinoille.

 

 

On todennäköistä, että riistobroilerin markkinoiminen on ainoastaan jäävuoren huippu siitä kyseenalaisesta toiminnasta, johon S-ryhmä on ryhtynyt halpuutus-kampanjansa myötä.

 

 

 

 

riistobroiler.jpg

 

 

Suuri yllätys ja valtavan pettymyksen aihe riistobroiler-kysymyksessä on, että Snellman on langennut samaan häpeälliseen toimintaan kuin S-ryhmä.

 

 

Mainoksiin ei voi luottaa – sen osoittaa Herra Snellmanin toiminta!

 

 

 

Mitäkö riistobroier sitten on merkinnyt?

 

 

Tässä muutamia tosiseikkoja S-ryhmän ja Snellmanin myymistä broilereista ja niiden thaimaalaisista tavarantoimittajista:

 

  • epäselvyydet palkoista pidätettävistä maksuista

  • rajoitettu vapaus valita ja vaihtaa työnantajaa

  • vaatimattomat työnantajan tarjoamat majoitustilat

  • tehtaiden työntekijöiltä on peritty erilaisia rekrytointimaksuja, joilla heidät on velkaannutettu työnantajalleen jo ennen töiden aloittamista

  • työntekijöiltä on takavarikoitu henkilökohtaisia asiakirjoja, kuten passeja ja työlupia.

  • työvoimavälittäjät pidättävät mielivaltaisesti osan työntekijöiden palkoista

 

Kohtuuttomat rekrytointiin liittyvät maksut yhdistettynä työntekijöiden henkilökohtaisten asiakirjojen takavarikoimiseen viittaavat pahimmillaan pakkotyöhön.

 

 

On todettava, että S-ryhmän ja Snellmanin lisäksi thaimaalaista riistobroileria käyttävät Maaseudun Tulevaisuuden uutisoinnin mukaan mm.:

 

  • Sodexo

  • Restelin ravintolat

  • Picnic

  • Kitchen Joy –ateriat

  • Findus-pakasteet

  • Dr. Oetker –valmispitsat

  • TTM Food Import

  • Dencon Foods

  • Euro Poultry

 

Tunnen suomalaisen ja ulkomaisen broilertuotannon ja tiedän, että heikkojen työ- sekä heikkojen kasvatusolosuhteiden lisäksi ulkomainen broilertuotanto nojautuu täysin erilaiseen lääkkeiden ja antibioottien käyttämiseen kuin Suomessa!

 

 

Haluatko Sinä arvoisa lukijani käyttää riistobroileria?

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: riistobroiler, S-ryhmä, S-ryhmän riistobroiler, Snellman, Herra Snellman, Snellmanin riistobroiler, herra Snellmanin riistobroiler, halpuutus, halpuutus ja riistobroiler,

Halpuutus ajaa ahdinkoon alkutuottajan, elintarviketeollisuuden ja lopulta myös kuluttajan

Sunnuntai 14.6.2015 - -Esko Erkkilä-

Lukijoilleni ei liene yllätys, että kritisoin voimakkaasti kaupan omia merkkejä ja S-ryhmän markkinoimaa ”halpuutusta”.

 

 

Kaupan omat merkit – Rainbow ja Pirkka etunenässä – ovat ajaneet ja ajamassa suomalaisen alkutuotannon sekä suomalaisen elintarviketeollisuuden kestämättömään tilanteeseen.

 

 

Olen tyytyväinen, että suomalainen elintarviketeollisuus Saarioinen Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kaisu Avotien suulla on viimeinkin uskaltanut avata suunsa tälle polttavalle ongelmalle.

 

 

 

 

saarioinen

 

 

Kaisu Avotie toteaa eilen Aamulehden etusivulla: ”Halpuutus ajaa ahdinkoon”!

 

 

Kaupan omat merkit – private label-tuotteet – ja halpuuttaminen ovat jakeluteiden keinoja, joilla ne laittavat suomalaisen elintarviketeollisuuden jaloilleen ja nöyryyttävät sitä ahdinkoon saakka.

 

 

Halpuuttamisen esitaistelija on S-ryhmä ja kadun syvästi, että olen joskus ollut taustatoimijana, kun S-ryhmälle on valittu luottamushenkilöitä.

 

 

Olin yhtä ajattelematon kuin ne SOK-osuuskauppojen luottamushenkilöelimiin valitut henkilöt, jotka taannoin eivät edes osanneet hävetä, kun S-ryhmä myönsi heille jopa päivittäistavaraostoista ylimääräistä alennusta.

 

 

Vieläkö nyt S-ryhmä myöntää erikoisalennuksia luottamushenkilöilleen ja yhäkö he rohkeavat suorastaan ylpeillä saamistaan alennuksista?

 

 

On valittaen todettava, että olemme – myös minä – kasvattaneet S-ryhmästä käenpojan, joka kuppaa merkittävän siivun alkutuottajan leivästä ja saattaa suomalaisen elintarviketeollisuuden suuriin vaikeuksiin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: halpuutus, S-ryhmän luottamushenkilöt, private label, Rainbow-tuotteet, Pirkka-tuotteet,