Turvalliset liikenneratkaisut voivat olla edullisiaMaanantai 9.11.2015 - -Esko Erkkilä- Työelämässä ollessani ajoin veloitusajoa jopa lähemmäs 40.000 kilometriä vuodessa ja kun siihen lisätään omat ajot, niin vuosittain saatoin ajaa suomalaisilla maanteillä jopa 60.000 kilometriä vuodessa.
Tieosuus, jolla kokeneenakin tienkäyttäjänä olen suorastaan pelännyt sijaitsee VT9:llä Tampereelta Oriveden suuntaan eli välillä Alasjärvi – Tarastenjärvi.
Lyhyellä muutaman kilometrin tieosuudella tapahtui takavuosina vuosittain muutama kuoleman vaatinut liikenneonnettomuus.
Viranomaiset kiinnittivät asiaan viimeinkin huomiota ja päätyivät kustannuksiltaan edulliseen, mutta ilmeisen tehokkaaseen tapaan.
Tässä muutama kuva ratkaisusta, joka on merkinnyt, että Alasjärvi –Tarastenjärvi –tieosuudella ei ole nyt tapahtunut ainoatakaan vakavaa liikenneturmaa:
Ratkaisu on se, että keskiviivana on tuplakeskiviiva, jossa on tuplana myös tärinäraidat.
On luonnollista, että koko tieosuudella on kautta vuoden 80 kilometrin nopeusrajoitus.
Jyväskylän suunnasta ajettuna vaarallinen tieosuus päättyy, kun liikenne haarautuu oikealle Tampereelle sekä Lahteen ja valtaväylä jatkuu moottoritienä kohti Helsinkiä, Vaasaa, Turkua, Poria ja Raumaa.
Toivon, että vastaavaa menettelyä laajennettaisiin myös muille sellaisille tieosuuksille, joilla tapahtuu paljon kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: VT9, Valtatie 9, Alasjärvi - Tarastenjärvi, liikenteen kuolemanpaikat, liikenneturvallisuus, Alasjärvi, Tarastenjärvi, kuolemaan johtaneet liikenneturmat, |
80:n lätkät pakollisiksi peräkärryihinLauantai 15.5.2010 - -Esko Erkkilä- Juha Kalliolahti kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipidepalstalla, että henkilöautojen peräkärryihin pitää saada 80:n kilometrin ylimmästä sallitusta nopeudesta kertova tarra.
Omistan kaksikin henkilöauton peräkärryä ja kannatan Kalliolahden esitystä.
Peräkärryä vetävien henkilöautojen nopeudet ylittävät jokseenkin kaikissa tapauksissa ylimmän sallitun nopeuden. Näin siitä huolimatta, että onko kyydissä vene, toinen auto tai onko kyseessä hevoskuljetus.
80:n kilometrin ylin sallittu nopeus koskee peräkärryä vetävää henkilöautoa kaikilla teillä. Asiaa ei uskoisi, kun ajaa esim. Tampere - Helsinki -moottoritiellä! Moottoritiellä peräkärryä vetävien henkilöautojen nopeudet vaihtelevat 100 - 120:n välillä.
Peräkärry-yhdistelmien ylinopeudet osoittavat piittaamattomuutta muita tienkäyttäjiä kohtaan. Ylinopeus ja väärä peräkärryn kuormaustapa ovat vaarallinen yhdistelmä.
Uskon, että 80:n kilometrin suurimmasta sallitusta nopeudesta kertova tarra parantaisi liikenneturvallisuutta.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: peräkärry, ylinopeus, liikenneturvallisuus |
Oikea päätösKeskiviikko 23.12.2009 klo 23.22 - -Esko Erkkilä- Tampereen kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 16.12.2009 Tampereen liittymisestä Pro Ysitie ry:n jäseneksi.
Päätös on oikea, sillä Valtatie 9 on tärkeä monessakin mielessä Tampereelle ja koko valtakunnalle.
Valtatie 9 on Suomen liikenteellinen valtasuoni Turusta Tampereen, Jyväskylän ja Kuopion kautta aina Joensuuhun saakka. Yhdistys on perustettu... |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pro Ysitie ry, hirvikolarit, peurakolarit, liikenneturvallisuus |