Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Arvotavarakuljetus!

Tiistai 24.1.2023 - -Esko Erkkilä-

Putinin aloittama hyökkäyssota Ukrainaan on laittanut monta asiaa ”uusiin puihin” ja eräs näistä asioista on polttopuiden arvostaminen.

 

 

Omakotitalomme peruslämmitysmuotona on öljylämmitys, mutta jotta voimme säästää sähköä, olemme lämmittäneet takkaa päivittäin.

 

 

Takan lisäksi meillä on puulämmitteinen kiuas ja saunaa lämmitämmekin melkein päivittäin.

 

 

Kaksi tulisijaa tarvitsee polttopuita ja sen vuoksi taas eilen kävin noutamassa maalta…

 

 

IMG_6948.JPG

 

…peräkärrykuormallisen polttopuita!

 

 

***************

 

 

Polttopuut oli pätkitty huolimattomasti kasalle metsään ja ne olivat jäätyneet kiinni maahan sekä toisiinsa.

 

 

 

IMG_6947.JPG

 

Onneksi minulla oli mukanani rautakanki, leka sekä kunnolliset tukkisakset, joten kuorman lastaaminen onnistui kohtuullisen hyvin.

 

 

Nyt sitä onkin mukavasti askaretta, kun saan pilkottua nuo polttopuupöllit, jotta ne ovat kuivina sitten ensi syksynä!

 

 

Arvokas lasti odottaa pilkkojaansa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Arvotavarakuljetus!, polttopuilla on nyt arvonsa, polttopuiden pilkkominen, polttopuut, peräkärryllinen polttopuita, Putinin aloittama sota Ukrainaa vastaan, öljylämmitys, sähkölämmitys, polttopuulämmitys, puulämmitteinen saunankiuas,

Yli 20-vuotta sitten osattiin tehdä kunnollisia ja kestäviä puutarhatyökoneita!

Keskiviikko 21.10.2020 - -Esko Erkkilä-

”Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee” on vanha suomalainen sananlasku, mutta siitä huolimatta haluan muutamalla valokuvalla ja esimerkillä kertoa eräistä työkaluista ja työkoneista, jotka palvelevat meillä yhä edelleen luotettavasti vaikka niillä ikää jo onkin!

 

 

Kuvat ovat sattumanmoisessa järjestyksessä:

 

 

IMG_05982.JPG

 

En tiedä tämän Caravan 4100 – puutarhajyrsimen ikää, mutta se on paras jyrsin, joka meillä koskaan on ollut.

 

Ostin sen huutokaupasta viime vuonna ja maksoin siitä 140 euroa!

 

 IMG_06862.JPG

 

Klippo-työnnettävä ruohonleikkuri on valurunkoisena ”ikuinen”.  Siitä on jo aikaa, kun ostin tämän sekä toisen samanlaisen Hämeenkyrön kunnan järjestämästä huutokaupasta; hintaa en muista!

 

 

IMG_0688.JPG

 

Sain tämän päältäajettavan Stiga-ruohonleikkurin perhekunnaltamme lahjaksi 23 vuotta sitten ja moottorivaihdon jälkeen hyvin pelittää!

 

 

IMG_0689.JPG

 

Esikoisellamme on kaksi ammattikäyttöön suunniteltua Toro-ruohonleikkuria ja toinen noista Toroista viettää talvensa taivasalla meillä mökkimaailmassa – tehokas ja aikaansaapa kone, jota minun ei ole tarvinnut opetella ajamaan!

 

 

IMG_0691.JPG

 

Lasken puutarhakoneeksi myös tämän Sukkela-peräkärryn, joka nyt on ollut meillä puolisen vuotta. Meillä on kuomullinen”ykkös-peräkärry”, mutta tämä on mainio moneen pikkuasiaan!

 

 

IMG_0709.JPG

 

Kalustoesittelyn lopuksi todellinen puutarhaharrastajan monityökone eli Stihl-lehtipuhallin!

 

Kasvinsuojeluainesäiliö lisävarusteena monipuolistaa tämän jo markka-aikana hankitun laitteen käyttömhdollisuuksia!

 

 
Eivät nykyajan rimpulat yksikään pysty samaan kuin nämä tässä esittelemäni ”kokeneet” puutarhakoneet!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yli 20-vuotta sitten osattiin tehdä kunnollisia ja kestäviä puutarhatyökoneita!, ?Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee? , Caravan 4100, Klippo, Stiga -päältäajettava, Ammattikäyttöön suunniteltu Toro-ruohonleikkuri, Sukkela-peräkärry, Stihl,

Oliko liian painava ja korkea kuorma maasturin peräkärryssä syynä liikenneonnettomuuteen Tampereen Peltolammilla?

Perjantai 12.11.2010 - -Esko Erkkilä-

Tampereella Lempääläntiellä sattui vakava liikenneonnettomuus maanantaina marraskuun 8. päivänä. Poliisi, palokunta ja ambulanssihenkilökunta saivat hälytyksen klo 10.47.

Saavuin onnettomuuspaikalle, kun loukkaantuneet oli kuljetettu pois, mutta kaikki ajoneuvot olivat edelleen paikoillaan.

Teliperäkärryä vetänyt Kia-maasturi oli tullut Tampereen suunnasta, kun peräkärry oli lähtenyt heittelehtimään. Lopulta peräkärry ja auto menivät pahasti linkkuun ja maasturi ajautui vastaantulevien kaistalla.

Teliperäkärryssä oli kuormana Kubota-pienoistraktori, jolla oli keulassaan lumiauravarustus.

Samaan aikaan vastaan tuli Multisillan suunnasta pick-up, joka törmäsi maasturin oikeaan kulmaan ja päätyi katolleen.

Pick-upin kuljettaja loukkaantui ja hänet kuljetettiin ambulanssilla sairaalaan. Onnettomuudessa pahoin kärsineen ja katollaan olleen pick-upin nähtyään pitää ihmetellä, että pienessä tilassa ihminen säilyy hengissä!

Maasturin kuljettaja ei loukkaantunut.

Onnettomuuspaikalla oli ohi mennessäni poliisin toimesta ajoneuvo-ohjaus, kun ainoastaan toinen ajokaista oli käytössä.

Maalla ollaan viisaita, kun merellä tapahtuu vahinko. Tästä tosiasiasta huolimatta uskallan esittää muutaman kysymyksen onnettomuudesta. Missään nimessä en ole tuomari tai poliisi, jotta voisin syyttää onnettomuudesta ketään.

1. Kubota-pienoistraktorin paino asettuu tasolle 1.000 kiloa tai vähän enemmän (tieto tarkistettu Kobotan-nettisivuilta). Traktoriin kiinnitetty aurauskalusto lisäsi työkoneen painoa merkittävästi. Olikohan paino liian suuri peräkärrylle, vaikka kyseessä olikin telikärry?

2. Kärryssä olleen traktorin + aurauskaluston painopiste oli korkealla - oliko tämä (osa)syynä turmaan?

2. Oliko Kia-maasturi lainkaan laillinen vetojuhta tälle yhdistelmälle?

3. Kyse oli jokseenkin suorasta tienpätkästä, mutta toki lievää mutkaa Kian ajosuunnassa oikealle tiessä onkin. Kyseessä oli syksyn ensimmäinen lumikeli. Oliko maasturin tilannenopeus liian suuri?

4. Miksi poliisi ei ohjannut onnettomuuspaikan ohi kulkenutta liikennettä Peltolamminkadun kautta?

Onnettomuuspaikalla tilanne näytti vartti hälytyksen jälkeen pahalta. Lukuisten hälytysajoneuvojen sinivilkut, sikin sokin pyörähtäneet ajoneuvot ja kumollaan olleet telikärry sekä Kubota-traktori antoivat mielikuvan suuresta onnettomuudesta. Onneksi suuronnettomuudesta ei ollut kyse!.

Olen ennenkin puuttunut sellaisten henkilöautojen liikennekäyttäytymiseen, joilla on peräkärry.

Omistan kuomullisen peräkärryn ja ajan se perässäni melko paljon kilometrejä vuodessa.

Erityisesti moottoriteillä tuntuu olevan sääntönä, että mitä suurempi vene peräkärryssä tai hevoskuljetuskärry autolla on perässään, niin sitä suurempi nopeus. Kahdeksankymmentä kilometriä tunnissa tai sen päälle "sallitut toleranssit" nopeutena eivät ole mitään.

 Varhaiset maanantai-aamut kolmostiellä Tampereelta kohti Helsinkiä ovat varsinainen peräkärrysirkus, kun viikkokunnissa pääkaupunkiseudulla leipäänsä ansaitsevat rakennus- ja remonttimiehet suuntaavat matkansa kohti urakoitaan!

 En ole liikenteessä läheskään pyhimys, mutta erityisesti peräkärrykansan pitäisi muistaa lainmukainen nopeus ja se, että painava sekä korkea kuorma peräkärryssä on taitoa vaativa yhdistelmä - tästä saimme taas muistutuksen Peltolammilla maanantaina 8.11.2010!

 -Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Peräkärry-yhdistelmän vaarat, liian painava kuorma, liian korkea kuorma, liian suuri nopeus, liian suuri tilannenopeus, ensiliukkaat,

80:n lätkät pakollisiksi peräkärryihin

Lauantai 15.5.2010 - -Esko Erkkilä-

Juha Kalliolahti kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipidepalstalla, että henkilöautojen peräkärryihin pitää saada 80:n kilometrin ylimmästä sallitusta nopeudesta kertova tarra.

 

Omistan kaksikin henkilöauton peräkärryä ja kannatan Kalliolahden esitystä.

 

Peräkärryä vetävien henkilöautojen nopeudet ylittävät jokseenkin kaikissa tapauksissa ylimmän sallitun nopeuden. Näin siitä huolimatta, että onko kyydissä vene, toinen auto tai onko kyseessä hevoskuljetus.

 

80:n kilometrin ylin sallittu nopeus koskee peräkärryä vetävää henkilöautoa kaikilla teillä. Asiaa ei uskoisi, kun ajaa esim. Tampere - Helsinki -moottoritiellä! Moottoritiellä peräkärryä vetävien henkilöautojen nopeudet vaihtelevat 100 - 120:n välillä.

 

Peräkärry-yhdistelmien ylinopeudet osoittavat piittaamattomuutta muita tienkäyttäjiä kohtaan. Ylinopeus ja väärä peräkärryn kuormaustapa ovat vaarallinen yhdistelmä.

 

Uskon, että 80:n kilometrin suurimmasta sallitusta nopeudesta kertova tarra parantaisi liikenneturvallisuutta.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: peräkärry, ylinopeus, liikenneturvallisuus