Yksityistie maksaa arvonlisäveroa usein enemmän kuin se saa kunnalta kunnossapitoavustustaLauantai 9.5.2020 - -Esko Erkkilä- Liitän tähän juttuuni kuvan, jossa…
…keskustelen Sipilän hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa.Keskustelumme aiheena tuolloin olivat yksityisteiden maksamat arvonlisäverot ja joidenkin kuntien yksityisteille myöntämät kunnossapitoavustukset.Totesin tuolloin ministerille, että haja-asutusalueiden runkoverkostot eli yksityistiet maksavat valtiolle arvonlisäveroa useinkin enemmän kuin ne saavat kunnilta yksityisteiden kunnossapitoavustusta.Opin arvostamaan Anne Berneriä hänen ministeriaikanaan ja arvostukseni oli ja on yhä lähes samaa luokkaa, kuin Juha Sipilää kohtaan tuntemani arvostus!****************Yksityisteiden arvonlisäverokysymys oli ministerille uutta asiaa ja hän pyysi minua laatimaan asiasta lyhyen muistion sekä toimittamaan se hänelle.Anne Berner tuli ministeriaikanaan tunnetuksi siitä, että hänellä ei ollut oikeastaan lainkaan avustajia, vaan hän hoiti asiat kansalaisten sekä virkamiesten kanssa suoraan itse – tästä kertoo mm. tuo, kun hän pyysi lähettämään muistion suoraan itselleen.Joudun tunnustamaan, että olin saamaton ja en milloinkaan ehtinyt toimittamaan ministerin pyytämää muistiota ja sen vuoksi yksityistiet toimivat yhä yhteiskunnan merkittävinä rahoittajina, kun maksavat jokaisesta tienhoitoon osoittamistaan euroista lisäksi 24 % arvonlisäveroa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: yksityistiet, ministeri Anne Berner, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, pääministeri Juha Sipilä, kuntien myöntämät kunnossapitoavustukset yksityisteille, yksityisteiden arvonlisäverovelvollisuus, |
Bisnesmaailmasta politiikkaan ja politiikasta bisnesmaailmaan tarvittaisiin paljon nykyistä enemmän siirtyjiäLauantai 23.2.2019 - -Esko Erkkilä- Viime päivät on julkisuudessa kohkattu liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin asettumisesta ehdolle ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen.
Kohkaaminen on ollut pääasiassa negatiivista, mutta nyt alkaa joukossa olla yhä enemmän myös järkeviä kommentteja, kun ymmärretään, että suomalainen nainen on haluttu persoona kehittämään kansainvälistä pankkikonsernia.
Olen muutaman kerran tavannut Anne Bernerin ja tapaamisteni sekä muidenkin kokemusteni perusteella arvostan korkealle hänen asiantuntemuksensa ja toimintansa.
On selvää, että jotkut Anne Bernerin ajatukset ovat olleet ajastaan edellä ja se on merkinnyt, että monet nykypäättäjät eivät vielä ole olleet kypsiä niiden välittömään toteuttamiseen.
Varmaa on kuitenkin, että tulevien vuosien aikana Anne Bernerin nyt esittämät ajatukset ja linjaukset tulevat maamme päättäjien päätöksiksi sitten aikanaan.
******************
Politiikan vanhoilliset ”perustoimijat” eivät hyväksy laajakatseisten henkilöiden astumista omana pitämälleen hiekkalaatikolle ja tästä on perimmältään kysymys myös Anne Bernerin arvostelemisessa. Media tuo tähän ryöpytykseen oman, mutta sinällään täysin asiantuntemattoman vivahteen.
******************
Tunnen tiettyä yhtäläisyyttä Anne Bernerin kanssa, sillä ryhdyin paikallispolitiikan pikkutoimijaksi sen jälkeen, kun olin toiminut yritysmaailmassa kahdessakin tapauksessa yrityssaneeraajana.
Olen ylpeä siitä paikallispolitiikan pikkutoimijuudestani, jolloin sain kahdeksan ja puolen vuoden aikana olla saneeraamassa aluksi Tampereen Infratuotanto Liikelaitosta – sittemmin lyhyesti Tampereen Infra Liikelaitosta – tuloskuntoon vuosina 2009 -> 2017.
Vuodet 2009 – 2012 toimin johtokunnan varapuheenjohtajana, seuraavat kaksi vuotta demarien mandaatilla johtokunnan jäsenenä ja viimeiset kaksi ja puoli vuotta keskustan mandaatilla – erityisesti arvostan, että demarit luottivat kykyyni toimia johtokunnassa heidän mandaatillaan.
Erityiskiitokset osoitan nyt myrskynsilmään mielestäni aiheetta joutuneelle SDP:n Atanas Aleksovskille, joka oli Tampereen Infran johtokunnassa kaupunginhallituksen edustajana koko sen kahdeksan ja puoli vuotta, jonka minäkin siellä olin!
Saimme Infran henkilöstömäärän puristettua 795 henkilöstä tasolle 430 henkilöä ja liikelaitoksemme palvelutaso säilyi entisellään.
Siitä olen tyytyväinen, että johtokunnan jäsenet eivät olleet luottamustoimessaan kokoomuslaisia, demareita, vasemmistoliittolaisia, vihreitä, perussuomalaisia tai keskustalaisia, vaan olimme tamperelaisten parasta ajavia luottamushenkilöitä!
Kiitokset Anne Bernerille ja kiitokset pääministeri Juha Sipilälle, joka osasi jo vaalikauden alussa luottaa Anne Bernerin osaamiseen.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anne Berner, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Anne Berner SEB-pankin hallitukseen, |
Onko liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin ansiota?Perjantai 8.6.2018 - -Esko Erkkilä- Julkisuudessa on liikkunut tietoja, että liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt lisävaroja alemman tieverkon kunnostustöille. Niin tai näin, mutta olen tyytyväinen, että synnyinseutuni Viljakkala ja myös Ikaalinen saavat helpotusta tieverkostonsa kunnostamiseen. Alemman tieverkoston kunto on päässyt romahtamaan ja pikaisia toimenpiteitä tarvitaankin - Suomi elää yhä vankasti puusta ja alemman tieverkoston kunto on oleellinen osa toimivan puunjalostuksen raaka-ainetoimitusten sujumisesta. Pirkanmaan ELY-keskus panostaa alkaneen kesän aikana Mt 276:n päällystämiseen Viljakkalan Mannissa sijaitsevan Lintuharjuntien liittymästä Viljakkalaan ja siitä edelleen Inkulan sillan kautta Mäihäniemen risteykseen. Tieosuus on tärkeä henkilöliikenteen kannalta, mutta puutavarakuljetusten osalta se on eräs Viljakkalanseudun pääväylistä. Aluksi oli tieto, että päällystyö päättyy Viljakkalaan ja sitten saimme tiedon, että Inkulan sillalle saakka - oli iloinen yllätys, että päällystystyö jatkuukin Ikaalisten puolelle Mäihäniemen risteykseen saakka! Kiitokset Anne Bernerille - uskon, että saan tavata hänet ehkäpä jo tänään Sotkamossa! -Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: MT 276:n päällystäminen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, alemman tieverkoston kunto, Suomi elää edelleen puusta, Suomi elää puusta, |
Yksityisteiden vapauttaminen arvonlisäveron maksamisesta olisi suuri helpotus alimmalle tieverkolleTiistai 26.4.2016 Olen osakkaana viidessä yksityistiessä Viljakkalassa sekä Hämeenkyrössä ja kun sen lisäksi olen näistä yhden yksityistien toimitsijamies, tiedän sen rasituksen, jota arvonlisävero merkitsee yksityisteiden osakkaille.
Jos tilamme yksityistielle soraa tai sepeliä tuhannella eurolla, niin osakkaat joutuvatkin maksamaan siitä 1.240 euroa! Soran tai sepelin toimittanut yrittäjä saa tonnin ja valtio vetää välistä 240 euroa! Otin tämän epäkohdan esille Keskustan puoluevaltuuston kokouksessa Jyväskylässä 23.4.206, kun virallisena puoluevaltuuston jäsenenä selostin ”salin kuullen” ministeritentin aikana liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille ongelman.
Tilanne oli ministeri Bernerille uusi, mutta aktiivisena ja toimeen tarttuvana hän lupasi selvittää asian. Puoluevaltuuston jäsenet kuulivat ministerin lupauksen ja myös pääministeri Juha Sipilä, joka istui Bernerin vieressä.
Keskustelin asiasta ministeri Bernerin kanssa ministeritentin jälkeen henkilökohtaisesti ja hän vakuutti perehtyvänsä asiaan.
Katsotaan, että miten asia kehittyy!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Anne Berner, liikennekaari, Yksityistiet, ALV, ALV-käytäntö, yksityistiet saatava arvonlisäverojärjestelmän piiriin, yksityisteiden talous, |