Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Se hankintaosaaminen!

Perjantai 29.6.2018 - -Esko Erkkilä-

Bisnesmaailmassa eräs keskeinen perustotuus on, että tulos tehdään tavaroita tai palveluksia ostettaessa.

 

 

Ostamisessa ei pidä tuijottaa pelkkään halpaan hintaan, sillä tavaroiden ominaisuudet ja palveluiden laatu ovat usein merkittävämpiä kuin halpa yksikköhinta. Halvalla ei saa hyvää on pätevä toteamus.

 

 

Vastasin työelämässä työurani viimeisten viidentoista vuoden ajan maamme toiseksi suurimman rehualan yrityksen raaka-ainehankinnasta ja uskon, että vuosittain 550 miljoonan kilon suuruisen raaka-ainepotin hankintavastuu hieman opetti ja koulasi!

 

 

Eräs tärkeä osatekijä hankintaosaamisessa on lainsäädännön tuntemus.

 

 

***************

 

 

Tampereen kaupunki on nyt surkuhupaisella tiellä, kun se suunnittelee siirtävänsä vanhan, homeisen ja haperon Tavara-aseman 24 metrin päähän nykyiseltä paikaltaan.

 

 

Toimin aluksi vuodesta 2009 alkaen neljä vuotta varapuheenjohtajana Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa ja sen jälkeen neljä ja puoli vuotta liikelaitoksen johtokunnan jäsenenä.

 

 

Jälkimmäiseen jaksoon sisältyi tarjousten pyytäminen Tavara-aseman siirrosta.

 

 

Olin paikalla, kun tarjoukset avattiin ja halvimmaksi osoittautui tarjous, jonka hinta oli 2,6 milj. euroa.

 

 

Tampereen kaupunginhallitus päätti, että Tavara-asemaa ei siirretä, sillä tarkoitukseen oli varattu vain 1,5 milj. euroa.

 

 

Nyt uusi kaupunginhallitus on pohdinnoissaan tullut lopputulemaan, että Tavara-asema siirretäänkin ja siirtäjäksi valitaan aikoinaan lopetettuun tarjouskilpailuun halvimman tarjouksen tehnyt yritys!

 

 

Katson, että Tampereen kaupunginhallitukselta puuttuu hankintaosaamista, sillä lopetettuun tarjouskilpailuun aikoinaan halvimman tarjouksen jättänyttä yritystä ei voida valita työn suorittajaksi projektiin, jota nyt viritellään!

 

 

Tarkennan, että toki voidaan valita, mutta vasta uuden tarjouskilpailun mahdollisena voittajana.

 

 

Muistelen, että lopetettuun tarjouskilpailuun tuli tarjousajan päättymisen jälkeen kysely eräältä ulkomaiselta yritykseltä, jolla oli referenssinä mm. isohkon tiilikirkon siirtämisoperaatio.

 

 

Tulen seuraamaan, että toimiiko Tampereen kaupunki hankintalainsäädännön mukaisesti!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kuntien hankintaosaaminen, hankintaosaaminen, vanhan tavara-aseman siirtäminen,

Eilisen paras uutinen!

Tiistai 1.11.2016 - -Esko Erkkilä-

Minulla oli eilen kolme palaveria ja kaikki ne ajoittuivat alkamisajaltaan iltapäiväneljään ja sen jälkeen.

 

 

Kun menin päivän kolmanteen palaveriin klo 19.00, niin minulta arvuuteltiin, että mikä on päivän paras uutinen.

 

 

Olin sen verran tietoinen päivän poliittisista kokouksista ja vastasin kyselijöille, että taitaa kyse olla 3,2 miljoonasta eurosta!

 

 

Osuin oikeaan, sillä vasta silloin kuulin, että Tampereen kaupunginhallitus on päivällä päättänyt olla myöntämättä 3,2 miljoonaa euroa läpikotaisin homehtuneen tavara-aseman siirtoon!

 

 

*****************

 

 

 

Tampereen vanha tavara-asema piti siirtää 24 metriä nykyiseltä paikaltaan, jotta tavara-aseman paikalle voitaisiin rakentaa Ratapihankatu ilman mutkia.

 

 

Tässä muutamia kuvia vanhasta tavara-asemasta – kuvat olen ottanut viime viikolla.

 

 

 

 

tavara1.jpg

 

 

 

tavara2.jpg

 

 

 

tavara3.jpg

 

 

 

tavara4.jpg

 

 

Kuvista saa selvän käsityksen siirtourakan mahdottomuudesta, sillä vanha ja heikkokuntoinen homehtunut tiilirakennus ei olisi kestänyt siirtoa.

 

 

Tampereen päättäjille uskoteltiin aluksi, että siirto maksaisi 700.000 euroa, mutta lukuisten hinnantarkistusten jälkeen on päädytty siihen, että kustannusarvio olisi 3,2 miljoonaa euroa. Olin ”avaamassa” siirtourakan tarjouskuoria, sillä homman käytännön peräänkatsojana olisi ollut Tampereen Infra Liikelaitos.

Jätin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa 22.6.2016 eriävän mielipiteeni siirtourakan hyväksymisestä. Eriävä mielipiteeni on kirjattu pöytäkirjaan aivan oikein ja se kuuluu näin:

"Vanhan tavara-aseman siirtoasia pitää palauttaa kaupunginhallitukselle uuteen valmisteluun ja sen syynä on kaupunginhallituksen 14.4.2016 asettaman tavoitehinnan ylittyminen kaksinkertaiseksi."

Päättäjät vitkuttelivat selkeän esitykseni toteuttamista yli neljä kuukautta, mutta eilen asia sai minulle mieluisan lopun.

********************

 

 

Vastuuttoman siirtourakkasuunnitelman syynä oli se adressi, jonka allekirjoitti 1.978 henkilöä – he vaativat tavara-aseman säilyttämistä.

 

 

Adressi ja sen allekirjoittajat löytyvät, kun googlaa: ”Adressi Tampereen vanha tavara-asema”!

 

 

On helppo taskulaskimella laskea, että 3,2 miljoonan euron siirtokustannus tulisi hoidettua, jos jokainen adressin allekirjoittaja maksaisi 1.618,80 euroa!  On luonnollista, että kukaan ei pystyi takaamaan, että olisiko tavara-asema ehjä siirron jälkeen.

 

 

Kiitän Tampereen kaupunginhallitusta järkevästä päätöksestä ja hieman pahoittelen niiden järkevien tamperelaisvaltuutettujen asemaa, kun nyt he eivät pysty kaupunginvaltuuston kokouksessa kertomaan mielipidettään kehnosta hankkeesta.

 

 

Hyvä kuitenkin edes näin!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

6 kommenttia . Avainsanat: Vanha tavara-asema, Tampereen Vanha tavara-asema, Vanhan tavara-aseman siirtäminen, Vanhan tavara-aseman säilyttäminen, Vanha tavara-asema polttelee tamperelaispoliitikkojen kynsiä, Esko Erkkilän eriävä mielipide,

Ratikkakysymys on lamaannuttanut Tampereen kaupungin päätöksentekokyvyn

Lauantai 22.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Ratikkakysymys on Tampereen kaupungille kohtalonkysymys, sillä ratikalle myönteinen ratkaisu romuttaisi Tampereen kaupungin talouden vuosikymmeniksi.

 

 

En kuitenkaan osaa heitellä tuhkaa päälleni, jos nykyiset päättäjät kaikesta huolimatta päättävät tehdä päätöksen, joka on tuhoamassa Tampereen kaupungin talouden.

 

 

Ensi vuoden huhtikuussa valittava uusi kaupunginvaltuusto joutuisi haastavan tilanteen eteen, kun sen olisi nopealla tahdilla tehtävä ratkaisuja, joilla Tampereen kaupungin talous saataisiin nousu-uralle.

 

 

Päätöksenteko saattaisi olla helppoakin, sillä tuskin uuteen valtuustoon valittaisiin montaakaan ratikkaa kannattanutta.

 

 

Nopein tapa tehdä positiivisia päätöksiä olisi se, että vanhan kaupunginvaltuuston tekemä ratikkapäätös kumottaisiin ja otettaisiin veronmaksajien piikkiin kaikki ne kustannukset, joilla onneton ratikkapäätös on lokakuussa tai marraskuussa 2016 tehty.

 

 

Päätöksessä palaisi veronmaksajien rahoja 10 miljoonan euron suunnittelukustannusten lisäksi ehkä 15 – 20 miljoonaa euroa, mutta se olisi pieni kustannus siihen verrattuna, että annettaisiin toteutua miljardin euron suuruinen virheinvestointi.

 

 

*******************

 

 

Mutta palaan siihen Tampereen kaupungin päätöksentekokyvyn lamaantumiseen!

 

 

Esimerkkejä on useita, mutta otan tarkempaan tarkasteluun Tampereen vanhan tavara-aseman purkamisen tai kuten jotkut suuria kustannuksia ihannoivat tapaavat sanoa Tampereen vanhan tavara-aseman siirtämisen.

 

 

Tampereen vanha tavara-asema on läpilahonnut ja läpihomehtunut rakennus, joka sijaitsee erään vilkkaimmaksi suunnitellun liikenneväylän esteenä.

 

 

Kaavoituksen alkuvaiheessa vanhan tavara-aseman siirron kustannuksiksi kerrottiin luottamushenkilöille 700.000 euroa ja kaavoituspäätös tehtiin tähän tietoon perustuen.

 

 

Kustannukset ovat kohonneet eri vaiheissa ja nykyinen kustannus paljastui, kun me Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan jäsenet avasimme 22.6.2016 tarjouskuoret, joilla eri toimijat sitoutuivat huolehtimaan vanhan tavara-aseman siirrosta.

 

 

Halvin tarjous oli Lemminkäinen Infra Oy:n tekemä ja sen hinta oli 2.632.000 euroa (alv 0 %).

 

 

Veronmaksajien maksamaan hintaan tulisi lisäksi n. 200.000 euroa erilaisia konsulttikustannuksia sekä Tampereen Infra Liikelaitokselle siirtourakan hallinnoinnista ja koordinoinnista n. 400.000 euroa.

 

 

Näin siirtourakan kokonaiskustannukseksi muodostuisi – ei suinkaan 700.000 euroa – vaan 3,2 miljoonaa euroa. Tyypillinen tapaus, jolla Tampereen tapaan alkuperäinen kustannus lähes viisinkertaistuisi!

 

 

On luonnollista, että kukaan ei takaisi, että vanha tavara-asema pysyisi koossa siirto-urakan aikana ja sen jälkeen!

 

 

Tiesin, että vanhan tavara-aseman siirtoon kaupunginhallituksen mandaatti olisi max. 2,0 miljoonaa euroa, joten kaupunginhallitus ei pystynyt päättämään noin kalliista siirtämisestä vaan asia siirtyisi kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

 

 

Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunta teki tämmöisen päätöksen

 

 

 

* että tavara-aseman siirtourakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt Lemminkäinen Infra Oy (y-tunnus 2138243-1) 2 632 000 euron (alv 0 %) urakkahinnalla,

 

* että vs. toimitusjohtaja Milko Tietäväinen oikeutetaan allekirjoittamaan sopimus,

 

* että tämä päätös sitoo kaupunkia vasta, kun urakkasopimus on allekirjoitettu,

 

*että sopimus voidaan tehdä vain, jos kaupunginvaltuusto myöntää hankkeelle tarvittavan lisärahoituksen ja

 

*että hankinta keskeytetään, jos kaupunginvaltuusto ei myönnä hankkeelle lisärahoitusta.

 

Jäsen Esko Erkkilä ilmoitti eriävän mielipiteen, joka liitettiin pöytäkirjaan.

 

***************

 

Eriävä mielipiteeni on kirjattu kaikkien nähtäväksi Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan pöytäkirjaan 22.6.2016 ja kuuluu näin:

 

 

”Vanhan tavara-aseman siirtoasia pitää palauttaa kaupunginhallitukselle uuteen valmisteluun ja sen syynä on kaupunginhallituksen 14.4.2016 asettaman tavoitehinnan ylittyminen kaksinkertaiseksi.”

 

***************

Valitettavasti kaupunginhallituksen 14.4.2016 pidetyn kokouksen pöytäkirjat ovat jo kadonneet netistä, en pysty suorasanaisesti dokumentoimaan silloin kaupunginhallituksessa tehtyä päätöstä, mutta päätös oli sellainen, että vanhan tavara-aseman siirrolle kaupunginhallitus myönsi tuolloin 1,6 miljoonaa euroa.

**************

 

Kun kaupunginhallituksen rahkeet eivät yllä 3,2 miljoonan euron suuruisen kustannuksen hyväksymiseen, on kaupunginhallituksen tuotava asia Tampereen kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

 

 

Halusin eriävällä mielipiteelläni varmistaa, että läpihomehtuneen rakennuksen siirto tulisi poliittisen vastuun piirissä toimivien kaupunginhallituksen jäsenten päätettäväksi.

 

**************

 

Nyt pääsemme tässä esimerkkitapauksessa siihen, että Tampereen kaupungin päätöksenkyky on lamaantunut, sillä vieläkään (runsaan neljän kuukauden tussaroinnin jälkeen) Tampereen kaupunginhallitus ei ole pystynyt tekemään Tampereen kaupunginvaltuustolle esitystä, että ehdottaako sen vanhan tavara-aseman siirtämistä 3,2 miljoonan euron hinnalla vai eikö!

Netistä on helppo tarkistaa, että asia on ollut kaupunginhallituksessa virallisesti  esillä 15.8.2016, mutta siitä ei silloin eli yli kaksi kuukautta sitten saatu aikaan päätöstä eli kuten jo tämän jutun otsikossa totean, ratikka on lamaannuttanut Tampereen kaupungin päätöksentekokyvyn.

 

Päätösesityksellä olisi kiire, sillä vanhan tavara-aseman purkamisesta tai mutkan tekemisestä katuun sen kohdalla tai tavara-aseman epävarman siirron aloittamisella olisi todellinen kiire. Kiire sen vuoksi, että jos päättäjät eivät sittenkään halua lähteä epävarmaan siirtourakkaan, on laitettava käyntiin kaavaprosessi, joka todennäköisine valitusaikoineen veisi ainakin pari vuotta.

Vitkuttelu päätöksenteossa on toisaalta ymmärrettävää, sillä kukapa poliittisesti vastuullinen henkilö uskaltaisi sijoittaa kaupungin varoja 3,2 miljoonaa euroa epävarmimmista epävarmimpaan huuhaa-hommaan!

 

 

Varteenotettava vaihtoehto mielestäni olisi, että vanha tavara-asema purettaisiin ja sen jätökset kuljetettaisiin Tarastenjärven kaatopaikalle.

 

 

Kansalaiset odottavat, että Tampereen kaupunginhallitus pystyisi tekemään Tampereen kaupunginvaltuustolle edes jonkinlaisen päätösehdotuksen!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

4 kommenttia . Avainsanat: Ratikka on vienyt Tampereen kaupungin päätöksentekokyvyn, vanha tavara-asema, vanhan tavara-aseman purkaminen, vanhan tavara-aseman siirtäminen,

Vanhan tavara-aseman järjetön siirtokysymys polttelee tamperelaisten poliitikkojen kynsiä - hyvä niin!

Torstai 25.8.2016 - -Esko Erkkilä-

Vanhan tavara-aseman 24 metrin pituisen siirtotaipaleen piti alun perin maksaa 700.000 euroa, mutta eri vaiheiden jälkeen siirtourakan hintalappu on nyt kohonnut 3,2 miljoonaan euroon.

 

 

Siirrosta vastaavan yrityksen valitseminen oli esillä Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa 22.6.2016.

 

 

Johtokunta päätti yrityksen valitsemisesta, mutta minä jätin päätöksestä eriävän mielipiteen ja vaadin, että asia palautetaan kaupunginhallitukselle uuteen valmisteluun.

 

 

Tavoittelin eriävällä mielipiteelläni sitä, että kaupunginhallitukseen poliittisella mandaatilla valitut luottamushenkilöt joutuvat paljastamaan korttinsa eli sen, että ovatko he valmiit sijoittamaan Tampereen kaupungin varoja 3,2 miljoonaa euroa epävarmimmistakin hankkeista epävarmimpaan.

 

 

Saavutin tavoitteeni ja kaupunginhallitus käsittelikin asiaa kokouksessaan 15.8.2016 ja yllätyin, kun konsernijohtaja Yli-Rajala esitti suostumuksen antamista järjettömään 3,2 miljoonan euron hintaan.

 

 

Onneksi kaupunginhallituksessa on poliittisesti valittuja henkilöitä ja kaupunginhallitus jätti asian pöydälle – asia alkoi ilmiselvästi polttamaan päättäjien kynsiä.

 

 

Tässä ote kaupunginhallituksen päätöksestä 15.8.2016:

 

 

 

 

Päätösehdotus. Konsernijohtaja Yli-Rajala:

 

                       

Kaupunginhallitus päättää

                       

 

antaa tilaajan suostumuksen sille, että tavoitekustannus ylittyy siten, että kokonaiskustannus on enintään 3,2 milj. euroa.

                       

 

Puheenjohtaja tiedusteli myönnetäänkö tässä asiassa läsnäolo- ja puheoikeus johtaja Mikko Nurmiselle ja toimitusjohtaja Milko Tietäväiselle. Kaupunginhallituksen yksimielisellä päätöksellä oikeus myönnettiin. 

                       

 

Merkittiin, että Nurminen ja Tietäväinen olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana klo 13.09–14.44 ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

                       

Merkittiin, että Sanna Marin saapui kokoukseen klo 13.12. 

                       

 

Asian käsittelyn kuluessa Ilkka Sasi ehdotti, että asia jätetään pöydälle.

                       

Atanas Aleksovski kannatti Sasin ehdotusta. 

                       

 

Puheenjohtaja tiedusteli Sasin pöydällepanoehdotuksen saamaa kannatusta ja totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

                      Päätös

 

 

Asia jätettiin pöydälle. 

 

 

********************

 

Oletan, että Tampereen kaupunginhallitus käsittelee asiaa uudestaan ensi maanantaina eli 29.8.2016 pitämässään kokouksessa.

 

 

Voitte olla varmoja, että seuraan tarkasti ketkä ovat valmiit hutlaamaan Tampereen kaupungin varoja 3,2 miljoonaa euroa järjettömään hankkeeseen.

 

 

Lopullisen päätöksen asiasta tekee Tampereen kaupunginvaltuusto ja se tapahtuu ilmeisesti 12.9.2016 pidettävässä kaupunginvaltuuston kokouksessa.

 

 

Arvatkaas, että tulenko seuraamaan miten ja ketkä kaupunginvaltuutetut tulevat kannattamaan järjettömään hankkeeseen ryhtymistä!

Jos pystyn eriävällä mielipiteelläni vaikuttamaan, että järjettömään hankkeeseen ei ryhdytä, "olen kokouspalkkioni ansainnut"!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vanha tavara-asema, Tampereen Vanha tavara-asema, Vanhan tavara-aseman siirtäminen, Vanhan tavara-aseman säilyttäminen, Vanha tavara-asema polttelee tamperelaispoliitikkojen kynsiä,

Halvalla pääsevät!

Lauantai 13.8.2016 - -Esko Erkkilä-

Kirjoitin tällä saitilla Tampereen vanhan tavara-aseman siirrosta 23.6.2016.

 

 

 

vanha.jpg

 

 

Kiitokset Aamulehdelle, joka eilen ilmestyneessä numerossaan selvitti asian nykyvaiheen hyvin totuudenmukaisesti.

 

 

Osaan arvioida jutun totuudenmukaisuutta, sillä Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan jäsenenä tiedän tarkalleen, että miten asiat ovat.

 

 

Asiat on selvitetty julkisuuteen Tampereen kaupungin nettisivuilla, joilla on mm. Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan kokousten pöytäkirjat eli en tässä jutussani syyllisty luottamuksellisen tiedon julkistamiseen.

 

 

 

Lyhyt yhteenveto Vanhan tavara-aseman siirrosta:

 

 

 

Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta hyväksyi vanhan tavara-aseman siirron mahdollistavan kaavan sillä tiedolla, että siirto maksaisi 0,7 miljoonaa euroa.

 

 

Kaupunginhallitus hyväksyi siirron sillä taustatiedolla, että siirto maksaisi 1,6 miljoonaa euroa.

 

 

Me Tampereen Infra Liikelaitoksella totesimme tarjoukset avattuamme, että halvin siirtotarjous oli 2,6 miljoonaa euroa ja kun siihen lisätään kaikki oheiskustannukset, niin siirto maksaisi Tampereen kaupungille 3,2 miljoonaa euroa.

 

 

Kun Tampereen kaupunginhallituksen ”henskelit” antavat mahdollisuuden ainoastaan 2.0 miljoonan euron hankintoihin, niin asia siirtyy Tampereen kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

 

 

Liitin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan tekemään päätökseen eriävän mielipiteen, jossa totesin, että asian valmistelu pitää palauttaa kaupunginhallitukseen uuteen valmisteluun. Näin menetellen vältyttäisiin sitä tamperelaiselta tavalta, että pormestari käyttää oikeuttaan ottaa asia itsensä ja kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

 

 

Hävisin äänestyksessä, mutta johtokunnan enemmistön tekemä päätös oli käytännössä eriävän mielipiteeni mukainen, sillä kaupunginhallitus ei voi tehdä 3,2 miljoonan euron hankintoja.

 

 

Nyt virkahenkilöt esittävät 15.8.2016 kokoontuvalle kaupunginhallitukselle, että se esittää kaupunginvaltuuston päätettäväksi 3,2 miljoonan euron suuruisen määrärahan myöntämistä ränsistyneen ja huonokuntoisen vanhan tavara-aseman siirtämiselle 24 metrillä!

 

 

Asiassa oltiin aikoinaan tekemässä järkevä päätös, mutta 1.997 henkilöä allekirjoitti netissä adressin jonka nimi oli:

 

"Adressi Tampereen vanhan tavara-aseman säilyttämisen puolesta"

 

 

Adressin allekirjoittajat löytyvät, kun googlaa ”Adressi Tampereen vanhan tavara-aseman säilyttämisen puolesta”.

 

 

 

 

Kun nuo henkilöt pystyivät vaikuttamaan päätökseen, on mielestäni luonnollista, että he maksavat siirrosta aiheutuvan kustannuksen eli 1.602,40 euroa/allekirjoittaja!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vanha tavara-asema, Tampereen Vanha tavara-asema, Vanhan tavara-aseman siirtäminen, Vanhan tavara-aseman säilyttäminen, Adressi Tampereen vanhan tavara-aseman säilyttämiseksi.

Tampereen Vanha tavara-asema - komea rakennus, mutta kannattaako sittenkään siirtää?

Torstai 23.6.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Vanha tavara-asema on paljon tamperelaista historiaa kokenut rakennus, joka on valmistunut vuonna 1907.

 

 

Rakennuksen on suunnitellut Rautatiehallituksen pääarkkitehti Bruno Granholm.

 

 

Kävin tutustumassa rakennukseen eilen ja syynä oli se, että sen siirtourakka oli tulossa Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa päätettäväksi eilen illansuussa.

 

 

 

tavara1.jpg

 

 

Vanha tavara-asema eilisessä asussaan. Tämä rakennus olisi tarkoitus siirtää kokonaisena parisenkymmentä metriä vasemmalle!

 

 

 

tavara2.jpg

 

 

Tavara-asemalla säilytettiin Vapaussodan aikana punavankeja.

 

Osa tavara-aseman puurakenteisista varastoista tuhoutui Tampereen pommituksissa vuonna 1940.

 

 

 

tavara3.jpg

 

 

Tavara-asema on nyt tarkoitus siirtää kokonaisena runsaat parisenkymmentä metriä, sillä sen paikalle ollaan rakentamassa katua.

 

 

Tampereen kaupunginhallitus on hyväksynyt siirtourakkaan käytettäväksi 1,6 miljoonaa euroa ja tehtävämme on nyt valita urakkakilpailun voittaja.

 

 

1,6 miljoonaa euroa on iso kasa rahaa ja muistutankin, että tuon summan on siirtoon varannut Tampereen kaupunginhallitus – Tampereen Infra Liikelaitos ei rahoja ole varannut.

 

 

On perusteltua kysyä, että miten viisasta on käyttää taloudellisissa ongelmissa olevan kaupungin varoja vanhojen rakennusten siirtelyyn!

 

Eikö katuun olisi voitu tehdä vanhan tavara-aseman kohdalla mutkaa, sillä ainakin minun autossani on ohjauspyörä ja kääntyvät etupyörät!

 

 

 

tavara4.jpg

 

 

Vanha tavara-asema on tarkoitus siirtää tässä kuvassa näkyvän Morkun kohdalle – Morkku on entinen rautatieläisten seuratalo, joka tullaan lähipäivinä purkamaan.

Kuvasta saa käsityksen siitä siirtomatkasta, joka on tarkoitus tehdä!

 

 

Toivon, että pian saan kertoa miten Vanhan tavara-aseman siirtäminen edistyy!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vanha tavara-asema, Tampereen Vanha tavara-asema, Vanhan tavara-aseman siirtäminen, Vanhan tavara-aseman säilyttäminen,