Rautatieinvestoinnit pitää arvioida uudelleen!Torstai 24.10.2024 - -Esko Erkkilä- Rautatieinvestoinneissa pitäisi pystyä laittamaan eri vaakakuppeihin ”orpolaisten” ajama Turun tunnin juna ja koko maata hyödyttävä Tampere – Oulu –välinen kaksoisraide.Olen viime päivinä seurannut omalta puualttarilta sitä ongelmaa, joka vallitsee pääradallemme, kun maamme talouden selkärankana olevat puutavara- ja teräsrullajunat joutuvat tarpeettomasti pysähtelemään Viljakkalan Majajärven liikennepaikalla.Otan esimerkin eiliseltä puolenpäivän tietämiltä:
Teräsrullajuna lähti aikoinaan kohti etelää ja…
Aikamoista palapeliä puutavara- sekä teräsrullajunien kanssa ja siihen sekaanjoukkoon on sovitettava vielä henkilöpikajunat.****************On surkuteltavaa, että päättäjiemme pasmat ovat sekaisin, kun he askaroivat Turun tunnin junan kanssa ja vähät välittävät pääratamme pullonkauloista!-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rautatieinvestoinnit pitää arvioida uudelleen!, Petteri Orpon juna, orpolaisten juna, Turun juna, Turun tunnin juna, kaksoisraide Tampereelta Ouluun, Majajärven liikennepaikka, Viljakkala, Majajärven liikennepaikka Viljakkalassa, |
Megajuna kulkee päivittäin Raahesta HämeenlinnaanTorstai 28.11.2019 - -Esko Erkkilä- Kesämökkini sijaitsee Viljakkalan Majajärvellä ja Valtio aikoinaan pakkolunasti meiltä neljä hehtaaria, joka jäi Tampere-Parkano-Seinäjoki –radan alle.Tuo rataosuus on eräs maamme vilkkaimmista rataosuuksista ja tänä vuonna Vapunaatosta alkaen radalla on päivittäin kulkenut todellinen megajuna, joka kuljettaa SSAB:n teräskeloja Raahesta Hämeenlinnaan.Megajuna ohittaa mökkitonttini hieman ennen puoltapäivää ja monesti se joutuu vastaantulevan liikenteen vuoksi pysähtymään Majajärven liikennepaikalla, joka pääosin sijaitsee meiltä pakkolunastetulla alueella.Kokkolassa juna on aamu-seitsemältä ja Tampereen se ohittaa iltapäivän alkaessa.Kuvassa Majajärven liikennepaikka ja tästä nähdään siellä olevat kaksoisraiteet.Megajunaa vetää kaksi veturia, sillä yhden veturin voimin se ei liikkuisi.Juna kokonaispaino on 5,2 miljoonaa kiloa ja siitä teräsrullien osuus on 3,8 milj. kiloa.Vertailun vuoksi todettakoon, että Tanskan Kattegatin salmien läpi mahtuu laiva, jolla on n. 40 miljoonan kilon lasti.Megajunassa on 52 vaunua ja sillä on pituutta 690 metriä - sen pidempää junaa ei mahdukaan Majajärven liikennepaikan ohitusraiteelle.Aikaisemmin vastaava tavaramäärä kuljetettiin kahdella junalla, mutta onhan yhden junan periaate monestakin syystä edullisempaa.Tämä ei anna oikeaa tunnelmaa, kun Tampereen suunnalta tullut juna tulee vastaan megajunaa – tässä tapauksessa megajuna on jäänyt pääraiteelle ja vastaantuleva henkilöjuna joutuu kulkemaan ohitusraidetta pitkin; yleensä megajuna menee ohitusraiteelle!Pääraidettä kiitävän henkilöjunan nopeus Majajärven kohdalla on 170 – 190 kilometriä tunnissa, mutta ohitusradan kautta kulkiessaan sen nopeus lienee sadan kilometrin tuntinopeuden tiimoilla.Olen vuosien varrella tottunut mökkitonttini vierellä kulkevaan junaliikenteeseen, mutta mökkivieraitamme junien näkeminen aina ihastuttaa!
-Esko Erkkilä- |
2 kommenttia . Avainsanat: Megajuna kulkee päivittäin Raahesta Hämeenlinnaan, Megajuna, SSAB, Teräsrullia Raahesta Hämeenlinnaan, Raahe, Hämeenlinnan, Majajärven liikennepaikka Viljakkalassa, |