On saatava toinen raide Tampereen ja Seinäjoen välille!Torstai 24.11.2022 - -Esko Erkkilä- Kävin noutamassa mökiltä perunoita, keltajuureksia ja punajuuria.Mökkini kohdalla sijaitsee Tampere-Seinäjoki –radan Majajärven liikennepaikka ja taas liikennepaikalla oli pysähtyneenä……pohjoisesta tuleva puutavarajuna, joka oli ajettu sivuraiteelle, jotta Tampereelta pohjoiseen matkaava pikajuna pystyi esteettömästi jatkamaan matkaansa kohti Seinäjokea.Puutavarajuna oli lastattu koivutukeilla ja vaunujahan junassa riitti!Tampereelta tuleva henkilöpikajuna sai jatkaa matkaansa omaa raidettaan pitkin, mutta toki hieman vauhtiaan hidastaen.Henkilöjunan takavalot loittonivat kohti Seinäjokea ja……puutavarajuna aloitti matkansa kohti Tamperetta!Mikä on tämän jutun opetus?Opetus on se, että Tampereen ja Seinäjoen välille on saatava toinen raidepari, jotta henkilö- sekä tavaraliikenne sujuisi maamme pääradalla ilman tarpeettomia viivytyksiä!-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: On saatava toinen raide Tampereen ja Seinäjoen välille!, Tampere-Seinäjoki -rataosuus, Viljakkala, Majajärven liikennepaikka, Ratahallintokeskus, VR, Valtion Rautatiet, |
Juuresten viljely työllistää vielä talvellakin!Lauantai 15.1.2022 - -Esko Erkkilä- Juuresten viljeleminen työllistää ympäri vuoden ja siitä sain jälleen kokemusta, kun eilen kävin noutamassa perunoita, porkkanoita, palsternakkoja sekä kyssäkaaleja mökin kellarista.Juurekset ovat säilyneet hyvin ja varastointitappiota ei ainakaan vielä ole tullut.Juuresten noutaminen on aina hikinen homma, sillä emme aurauta mökkitiemme viimeistä sadanviidenkymmenen metrin pituista pätkää, joten tuo matka pitää kahlata umpihangessa.Olishan noita voinut enemmänkin noutaa, mutta kyllä näidenkin noutamisessa hiki nousi pintaan.Lumi oli laskenut niin paljon, että pystyin peruttamaan hankiosuudella pikkuisen pätkän ja se lyhensi juurikkaiden kantomatkaani.************************
Meiltä aikoinaan pakkolunastettiin neljä hehtaaria Majajärven liikennepaikan alle ja nyt taas pohjoisen suunnasta kohti etelää matkannut puutavarajuna joutui odottamaan ohittavaa pikajunaa.Tavarajunien odotteleminen pitäisi saada loppumaan Tampereen ja Seinäjoen välillä ja sehän onnistuu vain sillä, että koko matkalle rakennetaan kaksoisraiteet!Kannatan kaksoisraiteiden rakentamista!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juuresten viljely työllistää vielä talvellakin!, juurekset, peruna, porkkana, palsternakka, kyssäkaali, kaksoisraide Tampere-Seinäjoki -radalle, Majajärven liikennepaikka, |
Kaksoisraiteet pitää saada koko matkalle Tampereelta Ouluun!Tiistai 28.12.2021 - -Esko Erkkilä- Viljakkalan mökkimaailmassani joudun päivittäin seuraamaan sitä ongelmaa joka pääradallamme vallitsee, sillä meiltä aikoinaan pakkolunastetulla alueella Viljakkalan Majajärvellä sijaitsee Majajärven liikennepaikka, jossa tavara- ja pikajunat päivittäin odottavat vastaantulevaa tai ohittavaa raideliikennettä.Jokunen kuva viime kesältä:Tukkeja kuljettava tavarajuna odottaa vastaantulevaa liikennettä.Tavarajuna sivuraiteella odottamassa.Pikajuna ohittaa tavarajunaa.Pikajunatkin joutuvat usein odottamaan toisiaan.Tässä tavanomaisin tilanne Majajärven liikennepaikalla eli pohjoisesta tuleva tavarajuna (vasemmalla) joutuu odottamaan etelästä saapuvaa pikajunaa!************Väylävirasto on laatinut 10.3.2021 julkistetun selvityksen, jossa todetaan kaksoisraiteiden maksavan Tampereen ja Oulun koko välille 1,3 miljardia euroa.Kaksoisraiteet ovat tuolla matkalla jo nyt Kokkolan ja Ylivieskan välillä, joten ne pitäisi rakentaa vain Tampereen ja Seinäjoen sekä Ylivieskan ja Oulun väleille.Suorastaan toivon, että pikajunien kohdalle sattuisi mahdollisimman paljon kohtaamisista johtuvia pysähdyksiä, sillä silloin ongelmat välittyisivät päättäjille mahdollisimman suoraan!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kaksoisraiteet pitää saada koko matkalle Tampereelta Ouluun!, kaksoisraiteet, kaksoisraiteet Tampereelta Seinäjoelle, kaksoisraiteet Ylivieskasta Ouluun, Majajärven liikennepaikka, Viljakkala, VR, |
Pääratamme Tampereelta pohjoiseen on maamme talouskasvun tulppa!Perjantai 1.10.2021 - -Esko Erkkilä- Meiltä pakkolunastettiin aikoinaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki radan alle ja tuolle alueelle rakennettiin Majajärven liikennepaikka – Majajärven liikennepaikasta pieni osa sijoittuu hämeenkyröläiseltä rajanaapuriltamme pakkolunastetulla alueella.Rautatieliikenteen seuraaminen Majajärven liikennepaikalla antaa kuvan siitä ongelmasta, joka vallitsee Tampereelta pohjoiseen kulkevalla rataosuudella.Ongelmaa helpottaa Majajärven liikennepaikka, sillä se mahdollistaa hitaampien junien pysähtymisen Majajärvellä, jotta nopea henkilöjunaliikenne Tampereelta pohjoiseen on mahdollista.Riittämättömästä raidekapasiteetista kärsii eniten tavarajunaliikenne, mutta joskus myös henkilöjunat joutuvat odottelemaan Majajärvellä.*********************Tässä muutama laituriltani kuvaama tilanne, jossa etelään matkannut puutavarajuna joutui odottamaan kahta vastaantulevaa ja yhtä samaan suuntaan matkannutta henkilöjunaa:Etelään matkanneen puutavarajunan veturi oli ajettu Majajärven liikennepaikan etelälaitaan, jotta kaikki vaunut mahtuisivat sivuraiteelle.Ensimmäinen kuvaamani matkustajajuna ohitti liikennepaikan 170 kilometrin tuntivauhdilla ja……myös toisella oli muutaman minuutin kuluttua sama vauhti.Ensimmäistä Tampereelta pohjoiseen matkannutta matkustajajunaa en ehtinyt valokuvaamaan!Lopulta puutavarajuna pääsi jatkamaan……matkaansa!Sinne se meni!Tampereelta Seinäjoelle pitää nopealla aikataululla saada toinen raide, sillä talouselämämme hyvinvointi vaatii sitä.Minun on helppo maanomistajanakin kannattaa uuden raiteen rakentamista, sillä meiltä on aikoinaan pakkolunastettu niin leveälti metsää, että siihen mahtuu vaikka viisi raidetta vierekkäin!-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pääratamme Tampereelta pohjoiseen on maamme talouskasvun tulppa!, Pääratamme Tampereelta pohjoiseen, Pääratamme Tampereelta pohjoiseen tarvitsee toisen raiteen, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Viljakkalan Majajärvi, Viljakkala, |
Hämeenkyrön kautta kulkee valtakuntamme päärata!Torstai 6.8.2020 - -Esko Erkkilä- Hämeenkyrö – Viljakkalan naapurikunta – tunnetaan siitä, että kolmostie kulkee kuntakeskuksen läpi ja siitä, että nyt on aloitettu työt, jotta kolmostie ohittaa kuntakeskuksen.On todennäköistä, että Hämeenkyrö kuihtuu kyläpahaseksi, kun kolmostie tulee ohittamaan kuntakeskuksen.Tässä kirjoituksessa en kuitenkaan käsittele Hämeenkyrön ohitustietä vaan tuon esille sen, että Hämeenkyrö kuuluu niihin kuntiin, joiden alueiden läpi kulkee maamme valtasuoni eli pääratamme.Oletan, että vain osa hämeenkyröläisistä tietää maamme pääradan kulkevan osan matkastaan kyröläismaisemissa.Tunnen asian kohtuullisen hyvin, sillä Hämeenkyrön rajanaapurina menetimme neljä hehtaaria metsää Tampere-Parkano-Seinäjoki –radan alle eli samat junat, jotka kulkevat pakkolunastettujen maidemme läpi, kulkevat myös runsaan kilometrin matkan Hämeenkyrössä.********************Tässä kuva, jonka olen ottanut Hämeenkyrössä sijaitsevalta Majamaantien ylikäytävältä kohti pohjoista.Etualalla näkyy Hämeenkyröä aina ratamutkaan saakka ja sen jälkeen alkaa se osa, joka aikoinaan pakkolunastettiin meiltä.Tässä näkymä samaiselta ylikäytäväsillalta ja nyt kohti etelää ja kohti Tamperetta.Kaikki tuossa näkyvät maisemat ovat Hämeenkyröä!On se tuo Hämeenkyrö monipuolinen kunta maamme kumipyörä- ja rautatieliikenteen osalta!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrö, Hämeenkyrön ohitustie, Majajärven liikennepaikka, |
Sähkönsaantisuuntamme muuttuu järvenalituksesta radanalitukseksi!Perjantai 24.7.2020 - -Esko Erkkilä- Olemme saaneet mökkisähkömme Viljakkalassa Majajärveen upotetun kaapelin kautta.Minulle tuntemattomasta syystä sähköyhtiö haluaa jatkossa toimittaa meille sähköä tyystin toisesta suunnasta eli Viljakkalan Karhen Niemenperän kautta. Hyväksyin sähköyhtiön ehdotuksen, sillä meille ei tule muutoksesta kustannuksia ja lupasivat, että muutoksessa sähkökatkomme on ainoastaan kaksi tuntia.Sähkökaapelin radanalituksesta eli suuntaporauksesta huolehti kurikkalainen Maanrakennus Velj. Jussila Oy kahden miehen voimin ja hommaan kului aikaa muutama tunti.**************Majajärven liikennepaikalla on kaksi rataa vierekkäin.Maallikkona oletin, että alitus tehdään ratapenkasta toiseen, mutta todellisuudessa suuntaporauksen aloituspaikka olikin 15 – 20 metriä kiskoparien ”takaa” ja lopetuspaikka varmaan saman verran ratapareja meidän puolella eli alitusmatkaa kertyi ainakin nelisenkymmentä metriä.Suuntaporauksessa käytetty kone oli varsin vaatimattoman näköinen ja vaatimattoman kokoinenkin. Se työnsi poraamaansa ”tunneliin” vessapaperirullan paksuista keltaista suojaputkea, jonne sitten kai aikanaan toiset työryhmät ujuttavat sähkökaapelin.Työryhmän toinen mies käytti laitetta, jolla hän pystyi seuraamaan suuntaporauksen etenemistä – tässä poraus on edennyt ohitusraiteen kohdalle……ja tässä jo pääraiteen alle!Tuo radan takana näkyvä männikkö on mökkitonttini männikköä! Tämmöinen lätäkkö on nyt sillä paikalla, josta Majajärven liikenneaseman alittava suuntaporattu sähkökaapelin suojakaapeli alkaa alittamaan rataa - varmaan tuolta seuraava työporukka löytää suojakaapelin!
Majamaantien ylikäytävältä kuvaamani Majajärven liikennepaikka ja tuon kaksoisraiteen ali alkaa lähipäivinä virrata sähkö mökillemme!
-Esko Erkkilä- |
1 kommentti . Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, suuntaporaus, Viljakkalan Karhe, Karhen Niemenperä, Karhe, |
"Hullu mies, kun osti metsäkappaleen lettoisen järven rannalta"Lauantai 27.6.2020 - -Esko Erkkilä- Vuonna 1915 syntynyt isäni osti ”päältä käsin” kymmenhehtaarin suuruisen metsäkappaleen synnyinkotinsa metsistä tilan kaukaisimmasta osasta joskus 1950-luvulla.Maanmittaustoimituksessa Viljakkalan Majajärveen rajoittuva metsäkappale sai nimekseen ”Koivuranta”, sillä rannan lähellä kasvoi veden vaivaamalla alueella koivuja.Kyläläiset eivät ymmärtäneet isäni toimintaa ja he totesivatkin, että olisi Oiva ostanut metsää kuivalta maalta eikä lettoisen pikkujärven rannalta!*********************
No, vuodet ovat vierineet ja tilanteet sekä ajatukset ovat muuttuneet!Tilannetta on muuttanut mm. se, että Koivuranta-tilan maista neljä hehtaaria joutui pakkolunastamisen kohteeksi, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie linjattiin keskeltä metsäpalstaamme. Maidemme kohdalle rakennettiin Majajärven liikennepaikka, joten pakkolunastus koski kohdallamme leveää aluetta – Majajärven liikennepaikalla useat hitaasti kulkevat junat odottavat sivuraiteella nopeampien henkilöjunien kulkua.*********************Omistan Majajärven puolelle jääneestä alueesta puolet siten, että minulla on rantaviivaa hieman yli 100 metriä ja pystyin säilyttämään tontillani Koivuranta-nimen.Muutama uunituore kuva mökkimaailmastani:Vaikea minun on pitää isääni ostoksestaan aivan hulluna!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, Pakkolunastus, VR:n pakkolunastus, |
On monille uusia asia, että Hämeenkyrössä liikkuu myös henkilö- ja tavarajunia!Perjantai 10.1.2020 - -Esko Erkkilä- Hämeenkyrö on tärkeä ja vilkas paikkakunta maantieliikenteessä, sillä halkoohan kolmostie Hämeenkyrön kirkonkylää.Harva tietää, että Hämeenkyrön kautta kulkee raideliikenteessä monia henkilö- ja tavarajunia – tämä tuli taas kerran esille eilen facebuukissa, jossa joku väitti jopa, että Hämeenkyröstä ”puuttuu vielä pätkä kiskoja”!Kiskojen puuttuminen Hämeenkyröstä on täyttä potaskaa ja paras todiste siitä on viime marraskuussa ottamani valokuva, joka kertoo, että lyhyellä matkaa Hämeenkyrössä on Tampere-Parkano-Seinäjoki –radalla jopa kaksoisraiteet.Olen ottanut tuon kuvan Majamaan yksityistien pääratamme ylittävältä sillalta ja siitä nähdään, että Hämeenkyrön puolella on Tampere-Parkano-Seinäjoki –radalla jopa kaksoisraiteet!Kaksoisraiteet sijaitsevat pääosin Viljakkalan puolella sijaitsevalla Majajärven liikennepaikalla, mutta kuvaajaa lähinnä oleva rataosuus sijaitsee Hämeenkyrössä!Puolenpäivän tienoilla tuolle ohitusraiteelle saapuu Raahesta lähtenyt ja Hämeenlinnaan menevä Suomen pisin ja painavin tavarajuna, joka kuljettaa teräsrullia SSAB:n tehtaalle!*****************
Yhteenvetona siis se, että Hämeenkyrö on suuren maaliikenteen lisäksi myös suuri kiskoilla kulkevien junien paikkakunta!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrössä liikkuu myös henkilö- ja tavarajunia!, Majajärven liikennepaikka, SSAB, teräsrullajuna Raahesta Hämeenlinnaan, |
Megajuna kulkee päivittäin Raahesta HämeenlinnaanTorstai 28.11.2019 - -Esko Erkkilä- Kesämökkini sijaitsee Viljakkalan Majajärvellä ja Valtio aikoinaan pakkolunasti meiltä neljä hehtaaria, joka jäi Tampere-Parkano-Seinäjoki –radan alle.Tuo rataosuus on eräs maamme vilkkaimmista rataosuuksista ja tänä vuonna Vapunaatosta alkaen radalla on päivittäin kulkenut todellinen megajuna, joka kuljettaa SSAB:n teräskeloja Raahesta Hämeenlinnaan.Megajuna ohittaa mökkitonttini hieman ennen puoltapäivää ja monesti se joutuu vastaantulevan liikenteen vuoksi pysähtymään Majajärven liikennepaikalla, joka pääosin sijaitsee meiltä pakkolunastetulla alueella.Kokkolassa juna on aamu-seitsemältä ja Tampereen se ohittaa iltapäivän alkaessa.Kuvassa Majajärven liikennepaikka ja tästä nähdään siellä olevat kaksoisraiteet.Megajunaa vetää kaksi veturia, sillä yhden veturin voimin se ei liikkuisi.Juna kokonaispaino on 5,2 miljoonaa kiloa ja siitä teräsrullien osuus on 3,8 milj. kiloa.Vertailun vuoksi todettakoon, että Tanskan Kattegatin salmien läpi mahtuu laiva, jolla on n. 40 miljoonan kilon lasti.Megajunassa on 52 vaunua ja sillä on pituutta 690 metriä - sen pidempää junaa ei mahdukaan Majajärven liikennepaikan ohitusraiteelle.Aikaisemmin vastaava tavaramäärä kuljetettiin kahdella junalla, mutta onhan yhden junan periaate monestakin syystä edullisempaa.Tämä ei anna oikeaa tunnelmaa, kun Tampereen suunnalta tullut juna tulee vastaan megajunaa – tässä tapauksessa megajuna on jäänyt pääraiteelle ja vastaantuleva henkilöjuna joutuu kulkemaan ohitusraidetta pitkin; yleensä megajuna menee ohitusraiteelle!Pääraidettä kiitävän henkilöjunan nopeus Majajärven kohdalla on 170 – 190 kilometriä tunnissa, mutta ohitusradan kautta kulkiessaan sen nopeus lienee sadan kilometrin tuntinopeuden tiimoilla.Olen vuosien varrella tottunut mökkitonttini vierellä kulkevaan junaliikenteeseen, mutta mökkivieraitamme junien näkeminen aina ihastuttaa!
-Esko Erkkilä- |
2 kommenttia . Avainsanat: Megajuna kulkee päivittäin Raahesta Hämeenlinnaan, Megajuna, SSAB, Teräsrullia Raahesta Hämeenlinnaan, Raahe, Hämeenlinnan, Majajärven liikennepaikka Viljakkalassa, |
Viljakkalan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa Karhentien tasoylikäytävällä joskus 1970-luvullaMaanantai 30.4.2018 - -Esko Erkkilä- Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataosuus otettiin käyttöön vuonna 1971.
Wikipedia kertoo osittain virheellisesti, että Majajärven liikennepaikka sijaitsee Hämeenkyrössä.
Toki etelänpuoleinen osa Majajärven liikennepaikasta sijaitsee Hämeenkyrössä, mutta valtaosa kyseisestä liikennepaikasta sijaitsee Viljakkalassa.
Tiedän asian ”tasan tarkkaan”, sillä Viljakkalassa sijaitseva mökkitonttini rajoittuu Tampere-Parkano –rataosuudella Majajärven liikennepaikkaan.
Majajärven liikennepaikan osalta valtio teki turhankin laajat pakkolunastukset, sillä Majajärveltä oli tarkoitus rakentaa pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n paperitehtaille.
Pistoraidetta ei koskaan rakennettu ja sitä ei tulla koskaan rakentamaan.
Rakennusvaiheessa VR:n toiminta oli lyhytnäköistä. sillä silloin Suomen eräälle pääradalle jätettiin lukematon määrä tasoylikäytäviä. Eräs tasoylikäytävä jätettiin meidän maille ja pohjoiseen päin edetessä kaksi seuraavaakin tasoylikäytävää rakennettiin naapureidemme maille.
Ties monesko tasoylikäytävä Majajärven liikennepaikan jälkeen pohjoiseen edetessä jätettiin Karhentielle eli nykyiselle Kyrönlahdentielle. Kyrönlahdentie kulkee Hirvilahden tienristeyksestä Soukonsillan kautta valtatie 65:lle eli Uusi-Kuruntielle.
Nyt pääratamme ylittäminen Kyrönlahdentiellä on ylikulusillan vuoksi turvallista, mutta toista oli silloin, kun tässä paikassa oli tasoylikäytävä!
Varma tieto kertoo, että tällä paikalla tasoylikäytävän aikana Viljakkalan kanttori Väinö Isotalo ja kirkkoherra Arvo Autio joutuivat kolariin, kun he autollaan törmäsivät junaan!
Onneksi kummallekaan ei käynyt pahasti, sillä henkilövahingoilta vältyttiin.
Kanttori Isotalo ja kirkkoherra Autio olivat merkittäviä viljakkalalaisvaikuttajia ja heistä olisi minullakin paljon mielenkiintoisia ja mukavia muisteluksia!
Ehkä joskus tälläkin saitilla!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Oy Kyro Ab, Majajärven liikennepaikka sijaitsee Viljakkalassa, Karhentie, Kyrönlahdentie, Valtatie 65, Soukonsilta, Hirvilahti, |
Junamatka Tampereen rautatieasemalta Viljakkalan Majajärvelle vie aikaa 14 minuuttia - valitettavasti juna ei kuitenkaan pysähdy Majajärvellä!Sunnuntai 29.4.2018 - -Esko Erkkilä- Minulla oli 10.4.2018 tilaisuus käydä Tampereen kaupungin kustannuksella Oulussa päiväseltään junalla – olin Vanhusneuvoston edustajana tutustumassa Tampereelle suunniteltavaan ratikkaan Transtech Oy:n Oulun toimipisteellä.
Lähdin matkalle mieluusti, sillä pääsin samalla kokemaan junamatkan Tampereelta Ouluun ja illalla takaisin.
Siinäkin mielessä junamatka oli mielenkiintoinen, sillä jouduimme aikoinaan pakkoluovuttamaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki –junaradan alle. Pakkolunastettu neljä hehtaaria pirstoi isäni aikoinaan kotitalonsa maista ostamansa kymmenen hehtaarin suuruisen metsäkappaleen kahteen osaan. Nyt minulla on hehtaarin suuruinen mökkitontti Viljakkalan Majajärvellä ja tonttini rajoittuu rataan.
Matkamme alkoi Tampereen rautatieasemalta klo 08.00 ja Ouluun saavuimme klo 12.18 eli matkanteko kesti 4 tuntia ja 18 minuuttia. Nopein junavuoro Tampereelta Ouluun kulkee kolmessa tunnissa ja 48 minuutissa.
*********************
Ensimmäinen kuvaamani kohde oli Ylöjärven Lakialassa oleva entinen kaupparakennus. Tästä on matkaa synnyinkotiini hieman yli 20 kilometriä ja joskus armeija-aikana kävelin tuon matkan kotiini, kun linja-autoja ei enää iltamyöhäisellä kulkenut.
Saavuimme Viljakkalan Majajärvelle klo 8.14 eli 14 minuutin kuluttua lähdöstämme.
Nämä kolme kuvaa ehdin Majajärvestä eli mökkijärvestäni ottamaan, kun matkasimme kohti…
…Oulua 180 kilometrin tuntivauhdilla.
Mökkitonttini männikkö on komeassa kasvussa ja se on pysynyt pystyssä kovienkin myrskyjen aikana. Taustalla hieman pilkottaa mökkini katto.
Tässä radasta metsänreunaan saakka on meiltä pakkolunastettua maata.
Pakkolunastusprosessi oli pitkällinen ja siitä kertoo mm. se, että vaatimattoman korvauksen korko oli maksuhetkellä suurempi kuin pääoma!
Kohta mökkitonttini ohittamisen jälkeen ylitimme sillan, jonka ali virtailee hiljakseen eteläisen Suomen eräs jokihelmisimpukkajoki eli Ruonanjoki, joka laskee Karhejärvestä Lavajärveen. Radan vierellä kulkee VR:n huoltotie, jota me paikkakuntalaiset käytämme useasti.
Päätän tämän juttuni tähän, mutta ehkä jo huomenna kerron paikasta, jossa Viljakkalan seurakunnan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki- junarata, Tampereen rautatieasema, Viljakkalan Majajärvi, Majajärven liikennepaikka, Lakiala, Ruona, Ruonanjoki, jokihelmisimpukka, jokihelmisimpukkajoki, |
Ratajärjestelmävika!Maanantai 26.6.2017 - -Esko Erkkilä- Junalla matkustaminen on jo pitkään ollut haavoittuvainen tapa matkustaa.
Liikennemuodon monopolitilanne on varmaan eräs syy siihen, että junalla matkustaminen on epävarmaa.
Mökkitonttini rajoittuu Viljakkalan Majajärvellä päärataan ja eilen saimme oikein lähietäisyydeltä seurata junaliikenteen ongelmia Tampereen ja Parkanon välillä.
Mökkitonttini kohdalla sijaitseva Majajärven liikennepaikka on monta kertaa päivässä junien kohtaamispaikka ja sen mahdollistaa liikennepaikan kaksoisraide.
Majajärven liikennepaikka oli eilen monta kertaa pikajunien ”varikko”, sillä pikajunat odottivat siellä useita kymmeniä minuutteja.
Voi vain kuvitella niitä tunnelmia, joita matkustajat kokivat odotellessaan matkan jatkumista.
Tässä muutamia kuvia pikajunien odottamisista:
Matka kohti Seinäjokea kestää ja kestää!
Komeat rodopensaamme, perunannostokone ja odottava pikajuna samassa kuvassa.
Orvokkiryhmämme toivottaa tavallisesti mökkivieraamme tervetulleiksi mökillemme, mutta eilen ryhmä sai tervehtiä myös liikennepaikalle pysähtyneitä pikajunia!
Illan aikana junien pituus vain kasvoi ja odotusajat pitenivät. Totuuden nimissä on todettava, että klo 23.00 tienoilla pikajunat ajoivat Majajärven liikennepaikan ohi jo normaalia vauhtia!
Tässä vielä VR:n nettisivujen kertomaa eilisen iltapäivän ja illan liikennetilanteesta:
**************
LiikennetilanneLiikennetiedotteet25.6. klo 21.02 IC 29 Helsinki - Oulu myöhässäIC 29 Helsinki - Oulu klo 18:24 on myöhässä n. 55 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika 25.6. klo 21.00 IC 126 Oulu - Helsinki myöhässäIC 126 Oulu - Helsinki klo 14:34 on myöhässä n. 65 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika 25.6. klo 20.59 S 47 Helsinki - Vaasa myöhässäS 47 Helsinki - Vaasa klo 16:24 on myöhässä n. 135 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika 25.6. klo 20.33 S 49 Helsinki - Vaasa myöhässäS 49 Helsinki - Vaasa klo 17:24 on myöhässä n. 70 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika 25.6. klo 20.20 IC 919 Turku - Oulu myöhässäIC 919 Turku - Oulu klo 13:05 on myöhässä n. 105 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika 25.6. klo 19.56 S 56 Oulu - Helsinki myöhässäS 56 Oulu - Helsinki klo 16:04 on myöhässä n. 30 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika 25.6. klo 19.20 IC 27 Helsinki - Rovaniemi myöhässäIC 27 Helsinki - Rovaniemi klo 15:24 on myöhässä n. 100 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika 25.6. klo 15.02 Viivästyksiä kaukoliikenteessä välillä Tampere-Parkano!Tampereen ja Parkanon välillä 70-130 minuutin viivästyksiä junille ratajärjestelmävian vuoksi. Liikennevirasto ei ole antanut korjausarviota vian kestosta.
*********************
”Ratajärjestelmävika” - mielestäni VR:n olisi pitänyt nettisivuillaan kertoa, että viivästymiset johtuvat Karhen ja Sisätön välillä tehtävistä radanparannustöistä!
Toivottavasti jollain aikataululla – nopealla aikataululla – saamme tervettä kilpailua myös raiteille!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratajärjestelmävika, Ratahallintokeskus, VR, Valtion Rautatiet, Liikennevirasto, Majajärven liikennepaikka, Viljakkala, Tampere-Parkano, Tampere-Seinäjoki, |