Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Ratikka sysää Tampereen talouden ennakoituakin suurempaan tappiotilanteeseen!

Keskiviikko 21.9.2022 - -Esko Erkkilä-

Tampereen joukkoliikenteen tappiomäärä oli ennen ratikkaa tasolla 12 – 14 miljoonaa euroa vuodessa.

 

Ennakoin, että ratikan vuoksi tappiotaso kasvaisi n. viidellä miljoonalla, mutta arviointini näyttää olleen pahasti alakantissa, sillä ensi vuoden budjettiesityksessä Tampereen joukkoliikenteen tappiotasoksi ennakoidaan peräti 27 miljoonaa euroa!

 

Budjettiesitys merkitsee joukkoliikenteen tappiotason kaksinkertaistumista aikaan ennen ratikkaa!

 

*************

 

Ratikkahan tuli Tampereelle lehmänkauppojen seurauksena, kun kokoomus sai Rantaväylän tunnelin, niin maksuksi piti vihreiden saada ratikka.

 

*********

 

Toivottavasti Tampereen kokemukset kuuluvat Turkuun saakka, jossa sielläkin suunnitellaan ratikan rakentamista!

 

***********

 

Vielä se, että Tampereella ensi vuoden talousarvioesitys on 9 miljoonaa euroa tappiollinen ja siitä siis valtaosa on ratikan aiheuttamaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka sysää Tampereen talouden ennakoituakin suurempaan tappiotilanteeseen!, ratikka, Tampereen ratikka, Turun ratikka, Turun ratikkasuunnitelmat, Turku ja ratikka, Rantaväylän tunneli,

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ei tavoittele kuuta taivaalta!

Lauantai 2.5.2020 - Rantaväylän tunneli

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson tuli eilen julkisuuteen, kun hän vaati jokaiselle suomalaiselle jaettavaa 100 euron ”elvytysseteliä”.

 

Elvytysseteli suunnattaisiin käytettäväksi kulttuuri- ja palvelualoilla, kuten kivijalkakaupoissa, keikkapaikoilla, ravintoloissa ja parturi-kampaamoissa.

 

Li Anderssonin satasen extra-seteli ei olisi kummoinenkaan satsaus, koska se merkitsisi vain 500 miljoonan suuruista satsausta, sillä Tampereen seudulle jo päätetty ja osin jatkosuunniteltu ratikka olisi miljardi-investointi eli tuplaten Li Anderssonin ehdottamasta summasta.

 

Li Anderssonin ehdottamasta summasta saisivat nauttia kaikki suomalaiset, mutta Tampereen ratikasta hyötyisivät vain korkeintaan 100.000 Tampereen seutukunnalla asuvaa eli miljardi-investointi on melkoinen satsaus heille – kymppitonni per sierainpari!

 

En toki ole niin vastuuton, että kannataisin Li Anderssonin ehdotusta, mutta laitan peukaloni totaalisesti alaspäin Tampereen ratikan suhteen!

 

 

*****************

 

 

Varokaa turkulaiset tekemästä samaa virhettä, jonka aikoinaan Tampereen päättäjien enemmistö teki.

 

Toki on muistettava, että Tampereen ratikka on seurausta Rantaväylän tunnelista, sillä Vihreät aikoinaan vaativat tunnelipäätöksen puoltamisesta, että ratikka rakennetaan Tampereelle.

 

Turha on porvarien nyt hillua, kun olivat aikoinaan todellisuudessa sopimassa ratikasta; arvostan myös demareita, jotka muutamaa "tunnelityttöä" lukuunottamatta vastustivat tunnelia!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Li Andersson, Turun ratikkahanke, Rantaväylän tunneli, tunnelitytöt, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, miljardi-investointi, Rantaväylän tunnelin kylkiäinen on ratikka, ratikka on Rantaväylän tunnelin kylkiäinen,

Ratikkapäätös oli onnetonta jatkumoa Rantaväylän tunnelille

Perjantai 20.6.2014 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuutetut tekivät maanantaina 16.6.2014 kaupunkilaisten kukkarolle vahvan loven tekevän päätöksen, kun hyväksyivät, että ratikan suunnittelua Tampereelle jatketaan.

 

Kyse on Vihreiden saamasta koplausmaksusta Kokoomukselta, kun Vihreät aikoinaan kannattivat Kokoomukselle ja sen rahoittajille elintärkeän Rantaväylän tunnelin rakentamista.

 

Vihreät olivat periaatteessa vastaan Rantaväylän tunnelia, mutta kun heille luvattiin vastapalvelukseksi ratikka, niin tuki Kokoomuksen ykköshankkeelle heltisi helposti!

 

Kyseessä oli koplausten koplaus, jonka tamperelaiset saavat kokea palveluiden jatkuvana heikentymisenä!

 

Tampereen ratikka on todellisten asiantuntijoiden antamien lausuntojen perusteella täysin turha hanke ja sen turhuuden osaa jokainen järki-ihminen päätellä ihan maalaisjärjellä.

 

 

 

****************

 

 

valioratikka

 

 

Turussa on jo nyt ratikka ja se on mahdottoman oikeassa käytössä – jäätelökioskina!

 

 

****************

 

 

 

On todella surullista, että yhteiskunnan varoja tuhlataan hyödyttömään hankkeeseen, kun maakunnan eli Pirkanmaan hyvinvoinnille olisi paljon tarpeellisempiakin hankkeita rahoitettavana.

 

Nyt on pantava toivoa sille, että valtiovalta osaa olla viisas ja ei lähde tukemaan Tampereen ratikkahanketta.

 

Pirkanmaalla tarvitaan rahaa 3-tien, 9-tien ja 12–tien sekä alemman tieverkoston kunnostamiseen – niiden kunnostaminen toisi hyvinvointia koko maakunnalle.

 

Ratikkavouhkaajat ovat suuriäänisiä melskaajia, joilla ei monillakaan ole kummoistakaan kokemusta työelämästä ja esim. yritysmaailmassa hankittuja kannuksia on tuskin kenelläkään. 

 

Nostan hattua niille kahdelle kokoomuslaiselle ja kolmelle demarille, jotka omien puolueidensa valtavirrasta poiketen uskalsivat äänestää ratikkaäänestyksessä tamperelaisten puolesta.

 

Erityisen arvostukseni saavat ne kaupunginvaltuutetut, jotka osasivat tunneliäänestyksessä sekä myös nyt ratikkaäänestyksessä valita EI – nappulan!

 

Meillä on nyt kriittiset hetket, jotta kohta aloittava Stubb-hallitus pitää kyntensä poissa Tampereen ratikkahankkeesta – uskon vahvasti, että seuraava hallitus näin tulee joka tapauksessa tekemään!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, Ratikka, ratikan koplaaminen Rantaväylän tunneliin, kokoomus ja vihreät koplasivat, Turun ratikka, Valio-ratikka, jäätelöratikka Turussa,