Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Maamme päärata kulkee Hämeenkyrössäkin!

Maanantai 18.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Useimmat – hämeenkyröläisetkin – mieltävät, että pitäjän läpi kulkee vain yksi valtakuntamme liikenteen pääsuoni eli kolmostie.

 

Tosiasiassa Hämeenkyrössä kulkee myös valtakunnan rautatieliikenteen valtasuoni eli Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie!

 

Mökkitonttini Viljakkalan Majajärvellä rajoittuu Hämeenkyröön ja tiedän asian tosivarmasti, sillä meiltä pakkolunastettiin aikoinaan neljä hehtaaria metsää tuon radan tarpeisiin.

 

Aikoinaan oli isälleni kova paikka, kun hänen taannoin synnyintilaltaan ostamasta metsäpalstasta pakkolunastettiin 4/10!

 

Rautatie on aina läsnä mökilläni, sillä Majajärvellä on rajanaapurinani liikennepaikka, jossa hitaammat junat odottavat nopeampien junien ohittamista tai vastaantulemista.

 

 

IMG_35452.JPG

 

 

Kävin eilen illalla laiturillani kuvaamassa kuunsiltaa, joka teki järvelle kuunsillan Hämeenkyrön Mahnalankylän puolelta ja kuunsillan vierelle sattui pikajuna, joka 180 kilometrin tuntinopeudella kiirehti Mahnalassa Tampereelta kohti Seinäjokea!

 

Varmaan harva hämeenkyröläinen tietää, että Mahnalassa kulkee maamme päärata!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maamme päärata kulkee Hämeenkyrössäkin!, Hämeenkyrö, Hämeenkyrön Mahnala, Mahnala, Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Kuunsilta,

Pääratamme Tampereelta pohjoiseen on maamme talouskasvun tulppa!

Perjantai 1.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Meiltä pakkolunastettiin aikoinaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki radan alle ja tuolle alueelle rakennettiin Majajärven liikennepaikka – Majajärven liikennepaikasta pieni osa sijoittuu hämeenkyröläiseltä rajanaapuriltamme pakkolunastetulla alueella.

 

 

Rautatieliikenteen seuraaminen Majajärven liikennepaikalla antaa kuvan siitä ongelmasta, joka vallitsee Tampereelta pohjoiseen kulkevalla rataosuudella.

 

Ongelmaa helpottaa Majajärven liikennepaikka, sillä se mahdollistaa hitaampien junien pysähtymisen Majajärvellä, jotta nopea henkilöjunaliikenne Tampereelta pohjoiseen on mahdollista.

 

 

Riittämättömästä raidekapasiteetista kärsii eniten tavarajunaliikenne, mutta joskus myös henkilöjunat joutuvat odottelemaan Majajärvellä.

 

*********************

 

Tässä muutama laituriltani kuvaama tilanne, jossa etelään matkannut puutavarajuna joutui odottamaan kahta vastaantulevaa ja yhtä samaan suuntaan matkannutta henkilöjunaa:

 

 

IMG_3247.JPG

 

Etelään matkanneen puutavarajunan veturi oli ajettu Majajärven liikennepaikan etelälaitaan, jotta kaikki vaunut mahtuisivat sivuraiteelle.

 

 

IMG_3249.JPG

 

Ensimmäinen kuvaamani matkustajajuna ohitti liikennepaikan 170 kilometrin tuntivauhdilla ja…

 

 

IMG_3253.JPG

 

…myös toisella oli muutaman minuutin kuluttua sama vauhti.

 

 

Ensimmäistä Tampereelta pohjoiseen matkannutta matkustajajunaa en ehtinyt valokuvaamaan!

 

 

IMG_3256.JPG

 

Lopulta puutavarajuna pääsi jatkamaan…

 

 

IMG_3259.JPG

 

…matkaansa!

 

 

IMG_3260.JPG

 

Sinne se meni!

 

 

Tampereelta Seinäjoelle pitää nopealla aikataululla saada toinen raide, sillä talouselämämme hyvinvointi vaatii sitä.

 

Minun on helppo maanomistajanakin kannattaa uuden raiteen rakentamista, sillä meiltä on aikoinaan pakkolunastettu niin leveälti metsää, että siihen mahtuu vaikka viisi raidetta vierekkäin!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pääratamme Tampereelta pohjoiseen on maamme talouskasvun tulppa!, Pääratamme Tampereelta pohjoiseen, Pääratamme Tampereelta pohjoiseen tarvitsee toisen raiteen, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Viljakkalan Majajärvi, Viljakkala,

Ei loisku airot - ei!

Perjantai 25.6.2021 - -Esko Erkkilä-

Sanotaan, että kehitys kehittyy ja eilen saimme siitä yhden esimerkin mökkirannallamme Viljakkalan Majajärvellä, kun…

 

IMG_2159.JPG

 

…keskipoika laittoi soutuveneemme kyytiin akun ja kiinnitti perätuhdolle sähköllä käyvän potkurin!

 

 

IMG_2164.JPG

 

Nuorimmaisemme sai toimia kuljettajana, kun koko konkkaronkka lähti ajelulle Majajärvelle.

 

 

IMG_2175.JPG

 

On kai se uskottava, että sähköinen perämoottori on ekologisempi vaihtoehto kuin polttomoottorikäyttöinen prutku, mutta mikäänhän ei voita lihasvoimalla käyvää airoparia – vaikka ne airot hieman loiskuttavatkin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ei loisku airot - ei!, sähkökäyttöinen perämoottori, airopari, Viljakkala, Majajärvi, Viljakkalan Majajärvi,

Voi mahoton!

Tiistai 8.6.2021 - -Esko Erkkilä-

”Sattuneesta syystä” siniristilippu oli eilen…

 

 

IMG_1995.JPG

 

…lipputangossa mökillä Viljakkalan Majajärvellä…

 

 

IMG_1998.JPG

 

…sekä omakotitalomme lipputangossa Tampereen Palokallion Ruokomäenkadulla.

 

 

”Sattunut syy” tapahtui jo kauan sitten, kun Viljakkalan Hanhijärvenkulman Välimäkeen syntyi poika, joka sai kasteessa nimen Esko.

 

 

Kuuluimme ja kuulumme edelleenkin ns. ”suuriin ikäluokkiin”, jotka loimme Suomeen hyvinvoinnin.

 

Kiitollisena Teille, jotka eilen muistitte merkkipäivääni!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkalan Majajärvi, Tampereen Palokallio, suuret ikäluokat, suuret ikäluokat loivat Suomen hyvinvoinnin,

Pakkolunastuksen kohteeksi joutuminen on maanomistajan kannalta aina huono ratkaisu!

Torstai 10.12.2020 - -Esko Erkkilä-

Isäni siirtyi aikoinaan sodista palattuaan kotivävyksi äitini omistamalle pientilalle Viljakkalassa.

 

1950-luvun alussa hän hankki ”päältäkäsin” synnyinkotinsa metsistä 10 hehtaarin suuruisen metsäkappaleen – tuo metsäkappale sijaitsi ja sijaitsee edelleenkin Erkkilän metsien kaukaisimmassa kulmassa Majajärven rannalla; metsäkappale nimettiin Koivurannaksi.

 

 

1960-luvulla alkoi olla selvää, että Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata tulisi kulkemaan Koivurannan metsäpalstan keskeltä.

 

 

IMG_1060.JPG

 

Tässä kuva vuodelta 1964, jossa isäni näyttää linjaa, johon rautatie Koivurannan kohdalla tullaan rakentamaan.

 

 

Meillä kävi huono tuuri pakkolunastuksen osalta, sillä Koivurannan kohdalle rakennettiin liikennepaikka ja rakennetusta liikennepaikasta piti alkaa sivuraiteen rakentaminen Oy Kyrö Ab:n paperitehtaalle Kyröskoskelle ja tämän vuoksi meiltä pakkolunastettiin 10 hehtaarin metsäkappaleesta peräti neljä hehtaaria!

 

Pakkolunastamisen kohteeksi joutuminen oli isälleni vakava paikka ja en toivo kenenkään maanomistajan kohtaloksi, että joutuu luovuttamaan maitaan teiden, katujen tai rautateiden rakentamiseen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pakkolunastuksen kohteeksi joutuminen on maanomistajan kannalta aina huono ratkaisu!, Pakkolunastus, metsän pakkolunastaminen, Parkanon rata, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Viljakkalan Majajärvi, Erkkilän tila Viljakkalassa,

Nyt on kunnollinen laituri!

Keskiviikko 28.10.2020 - -Esko Erkkilä-

Viime kesän saavutuksista eräs merkittävimmistä saavutuksista oli se, kun saimme mökkimaailmaan rakennettua kunnollisen laiturin.

 

Osuuteni rakennustöissä oli perin vaatimaton, mutta toki kannustin, kun lähinnä esikoisemme hoiti homman.

 

Tutkailimme erilaisia kelluvia laituriratkaisuja, mutta onneksi emme lähteneet sille linjalle.

 

En nyt enää löydä kuvia vanhasta laiturista, mutta niin onkin parempi, sillä se ei ollut enää moneen vuoteen kunniaksi omistajalleen.

 

******************

 

 IMG_8631.JPG

 

Mökkijärvemme Viljakkalan Majajärvi on lettorantainen järvi, mutta meidän rantaan on aikoinaan VR:n kaivaman ojan avulla muodostunut komea hiekkapatti ja sen kohdalla laiturimme sijaitsee.

 

 

Tässä jatkossa ilman selityksiä olevia kuvia laiturirakentamisen edistymisestä, mutta sen verran selitystä, että veteen upotettavat paalut kaadettiin omasta lehtikuusimetsästä, kuorittiin ja iskettiin pohjaliejuun kovaan maahan saakka!

 

 

IMG_8516.JPG

 

 

IMG_8521.JPG

 

 

IMG_8534.JPG

 

 

IMG_8556.JPG

 

 

IMG_8558.JPG

 

 

IMG_87002.JPG

 

 

IMG_8600.JPG

 

 

IMG_8630.JPG

 

 

IMG_8677.JPG

 

 

IMG_8815.JPG

Kelpaa siellä nyt tepastella!

 

 

Kustannuspuolesta sen verran, että rautakaupasta ostettu kelluva laituri olisi maksanut suuruusluokkaa 1.400 euroa ja nyt tarvikkeet maksoivat alle tonnin; toki lehtikuusipaalut tulivat omasta metsästä.

 

 

Olen tyytyväinen ratkaisuumme ja kiitokset kaikille pojillemme!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: lehtikuusipaalut, laiturin rakentaminen, omatekoinen laituri oli hinnaltaan edullinen, Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi,

Sähkönsaantisuuntamme muuttuu järvenalituksesta radanalitukseksi!

Perjantai 24.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Olemme saaneet mökkisähkömme Viljakkalassa Majajärveen upotetun kaapelin kautta.

 

Minulle tuntemattomasta syystä sähköyhtiö haluaa jatkossa toimittaa meille sähköä tyystin toisesta suunnasta eli Viljakkalan Karhen Niemenperän kautta. Hyväksyin sähköyhtiön ehdotuksen, sillä meille ei tule muutoksesta kustannuksia ja lupasivat, että muutoksessa sähkökatkomme on ainoastaan kaksi tuntia.

 

 

IMG_8994.JPG

 

Sähkökaapelin radanalituksesta eli suuntaporauksesta huolehti kurikkalainen Maanrakennus Velj. Jussila Oy kahden miehen voimin ja hommaan kului aikaa muutama tunti.

 

**************

 

Majajärven liikennepaikalla on kaksi rataa vierekkäin.

 

Maallikkona oletin, että alitus tehdään ratapenkasta toiseen, mutta todellisuudessa suuntaporauksen aloituspaikka olikin 15 – 20 metriä kiskoparien ”takaa” ja lopetuspaikka varmaan saman verran ratapareja meidän puolella eli alitusmatkaa kertyi ainakin nelisenkymmentä metriä.

 

 

IMG_8993.JPG

 

Suuntaporauksessa käytetty kone oli varsin vaatimattoman näköinen ja vaatimattoman kokoinenkin. Se työnsi poraamaansa ”tunneliin” vessapaperirullan paksuista keltaista suojaputkea, jonne sitten kai aikanaan toiset työryhmät ujuttavat sähkökaapelin.

 

IMG_8998.JPG

 

Työryhmän toinen mies käytti laitetta, jolla hän pystyi seuraamaan suuntaporauksen etenemistä – tässä poraus on edennyt ohitusraiteen kohdalle…

 

 

IMG_8997.JPG

 

…ja tässä jo pääraiteen alle!

Tuo radan takana näkyvä männikkö on mökkitonttini männikköä!

 

 

IMG_9008.JPG

 

Tämmöinen lätäkkö on nyt sillä paikalla, josta Majajärven liikenneaseman alittava suuntaporattu sähkökaapelin suojakaapeli alkaa alittamaan rataa - varmaan tuolta seuraava työporukka löytää suojakaapelin!

 

 

IMG_9005.JPG

 

 

Majamaantien ylikäytävältä kuvaamani Majajärven liikennepaikka ja tuon kaksoisraiteen ali alkaa lähipäivinä virrata sähkö mökillemme!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, suuntaporaus, Viljakkalan Karhe, Karhen Niemenperä, Karhe,

"Hullu mies, kun osti metsäkappaleen lettoisen järven rannalta"

Lauantai 27.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Vuonna 1915 syntynyt isäni osti ”päältä käsin” kymmenhehtaarin suuruisen metsäkappaleen synnyinkotinsa metsistä tilan kaukaisimmasta osasta joskus 1950-luvulla.

 

Maanmittaustoimituksessa Viljakkalan Majajärveen rajoittuva metsäkappale sai nimekseen ”Koivuranta”, sillä rannan lähellä kasvoi veden vaivaamalla alueella koivuja.

 

Kyläläiset eivät ymmärtäneet isäni toimintaa ja he totesivatkin, että olisi Oiva ostanut metsää kuivalta maalta eikä lettoisen pikkujärven rannalta!

 

*********************

No, vuodet ovat vierineet ja tilanteet sekä ajatukset ovat muuttuneet!

 

Tilannetta on muuttanut mm. se, että Koivuranta-tilan maista neljä hehtaaria joutui pakkolunastamisen kohteeksi, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie linjattiin keskeltä metsäpalstaamme. Maidemme kohdalle rakennettiin Majajärven liikennepaikka, joten pakkolunastus koski kohdallamme leveää aluetta – Majajärven liikennepaikalla useat hitaasti kulkevat junat odottavat sivuraiteella nopeampien henkilöjunien kulkua.

 

 

*********************

 

 

Omistan Majajärven puolelle jääneestä alueesta puolet siten, että minulla on rantaviivaa hieman yli 100 metriä ja pystyin säilyttämään tontillani Koivuranta-nimen.

 

 

Muutama uunituore kuva mökkimaailmastani:

 

 

IMG_8628.JPG

 

 

IMG_8629.JPG

 

 

IMG_8630.JPG

 

 

IMG_8623.JPG

 

 

IMG_8627.JPG

 

 

Vaikea minun on pitää isääni ostoksestaan aivan hulluna!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, Pakkolunastus, VR:n pakkolunastus,

Barcelonasta mutkin Floridassa käyneet ja Tampereelle päätyneet pääsivät Viljakkalan Majajärvelle tuottavaan loppusijoitukseen!

Sunnuntai 24.5.2020 - -Esko Erkkilä-

Löin käteni päälle, kun viime vuoden lopulla facebookissa tarjottiin ilmaiseksi erilaisia puulaatikoita.

 

Sain puulaatikot ja lähemmän tarkastelun jälkeen ne osoittautuivat puulaatikoiksi, joilla oli barcelonalaisen firman taideteoksia kuljetettu ensiksi mutkin Floridaan ja sen jälkeen Tampereelle.

 

Osa laatikoista meni suoraan polttoon, mutta muutama niistä saa nyt uuden elämän mökkitontillani Viljakkalan Majajärvellä ja niiden ”uusi elämä” merkitsee erilaisten kasvien kasvualustana toimimista.

 

 

IMG_8073.JPG

 

Laatikoista neljä saa kunniatehtävän toimia myöhemmin määriteltävien trekoolikasvien kasvualustana.

 

 

IMG_8067.JPG

 

Trekoolilaatikoiden asentaminen on tarkkaa hommaa ja siinä tarvittiin mm. pitkää vatupassia.

 

 

IMG_8068.JPG

 

Ainakin osa taidetta sisältävistä laatikoista oli aikoinaan käynyt mutkin Floridassa, mutta palanneet Floridasta Barcelonaan ja sieltä sitten Tampereelle pariinkin eri taidegalleriaan!

 

 

Arvostan sitä kierrätystä, jota kansainvälinen taidemaailma harrastaa, sillä olen melkoisen varma, että nuo maailmanmatkaajat saavat olla ainakin viitisen vuotta mökkitontillamme erilaisten trekoolikasvien kasvupaikkana ja sen jälkeen ne pääsevät loppusijoitukseen mökkitonttimme juhannusroihuun!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Palm Beasc Country Conversion Center, Barcelona, taidekuljetukset, tamperelaiset taidegalleriat, Viljakkalan Majajärvi, Galeria Joan Kaspar,

Leski, vanhapiika vaiko vanhapoika?

Maanantai 28.5.2018 - -Esko Erkkilä-

Joutsenesta sanotaan, että se on pariuskollinen lintu.

 

 

Siitä sanotaan myös, että se häätää muut linnut pois pesimäjärveltään.

 

 

****************

 

 

Mökkijärvelläni Viljakkalan Majajärvellä on jo useana keväänä oleillut monena keväänä joutsenpariskunta, mutta pesimäjärveksi ne eivät ole Majajärveä kelpuuttaneet.

 

 

Nyt varhaiskeväällä Majajärvellä oli kolmekin joutsenta, mutta taaskaan pesimäjärveksi Majajärvi ei kelvannut.

 

 

Toukokuu lähenee loppuaan ja päivittäin järvelle laskeutuu suurta meteliä pitäen yksinäinen joutsen.  Meteli on aikamoinen myös silloin, kun tämä joutsen lähtee lentoon.

 

 

Onko kyseessä leskijoutsen, vanhapiika vaiko vanhapoika?

 

 

Majajärvi on pituudeltaan seitsemänsataa metriä ja sillä on leveyttä leveimmältä kohdaltaan kolmesataa metriä.

 

 

Kolmesataa metriä ei riitä joutsenelle lentoonlähtömatkaksi, joten lentoonlähtö tapahtuu aina järven pituussuunnassa.

 

 

Tässä muutamia kuvia joutsenesta, joka taas eilen vieraili Majajärvellä:

 

 

 

IMG_9722.JPG

 

 

 

IMG_9721.JPG

 

 

 

IMG_9720.JPG

 

 

 

IMG_9718.JPG

 

 

 

IMG_9717.JPG

 

 

 

IMG_9714.JPG

 

 

 

 

Viimeistä edellisessä noista kuvista näkyy toinen vesilintu ja sillekös tuo yksinäinen joutsen julmisteli!

 

***************

 

Näkemäni ja kuulemani perusteella uskon, että joutsen ei pidä muista samalla järvellä oleilevista vesilinnuista vaan pyrkii häätämään ne pois!

 

 

Pitäisikö toivoa, että joutsenet alkaisivat pesimään Majajärvellä vai pitäisikö toivoa, että näin ei tapahdu?

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Joutsen, Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, pariuskollisuus, joutsenten pariuskollisuus,

Junamatka Tampereen rautatieasemalta Viljakkalan Majajärvelle vie aikaa 14 minuuttia - valitettavasti juna ei kuitenkaan pysähdy Majajärvellä!

Sunnuntai 29.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Minulla oli 10.4.2018 tilaisuus käydä Tampereen kaupungin kustannuksella Oulussa päiväseltään junalla – olin Vanhusneuvoston edustajana tutustumassa Tampereelle suunniteltavaan ratikkaan Transtech Oy:n Oulun toimipisteellä.

 

 

Lähdin matkalle mieluusti, sillä pääsin samalla kokemaan junamatkan Tampereelta Ouluun ja illalla takaisin.

 

 

Siinäkin mielessä junamatka oli mielenkiintoinen, sillä jouduimme aikoinaan pakkoluovuttamaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki –junaradan alle.  Pakkolunastettu neljä hehtaaria pirstoi isäni aikoinaan kotitalonsa maista ostamansa kymmenen hehtaarin suuruisen metsäkappaleen kahteen osaan.  Nyt minulla on hehtaarin suuruinen mökkitontti Viljakkalan Majajärvellä ja tonttini rajoittuu rataan.

 

 

Matkamme alkoi Tampereen rautatieasemalta klo 08.00 ja Ouluun saavuimme klo 12.18 eli matkanteko kesti 4 tuntia ja 18 minuuttia.  Nopein junavuoro Tampereelta Ouluun kulkee kolmessa tunnissa ja 48 minuutissa.

 

 

 

*********************

 

 

 

 

IMG_8084.JPG

 

 

Ensimmäinen kuvaamani kohde oli Ylöjärven Lakialassa oleva entinen kaupparakennus.  Tästä on matkaa synnyinkotiini hieman yli 20 kilometriä ja joskus armeija-aikana kävelin tuon matkan kotiini, kun linja-autoja ei enää iltamyöhäisellä kulkenut.

 

 

 

Saavuimme Viljakkalan Majajärvelle klo 8.14 eli 14 minuutin kuluttua lähdöstämme.

 

 

 

IMG_8090.JPG

 

 

 

IMG_8091.JPG

 

 

 

IMG_8092.JPG

 

 

Nämä kolme kuvaa ehdin Majajärvestä eli mökkijärvestäni ottamaan, kun matkasimme kohti…

 

 

 

IMG_8099.JPG

 

 

…Oulua 180 kilometrin tuntivauhdilla.

 

 

 

IMG_8097.JPG

 

 

Mökkitonttini männikkö on komeassa kasvussa ja se on pysynyt pystyssä kovienkin myrskyjen aikana.  Taustalla hieman pilkottaa mökkini katto.

 

 

 

IMG_8098.JPG

 

 
Tässä radasta metsänreunaan saakka on meiltä pakkolunastettua maata.

 

 

Pakkolunastusprosessi oli pitkällinen ja siitä kertoo mm. se, että vaatimattoman korvauksen korko oli maksuhetkellä suurempi kuin pääoma!

 

 

 

IMG_8102.JPG

 

 

Kohta mökkitonttini ohittamisen jälkeen ylitimme sillan, jonka ali virtailee hiljakseen eteläisen Suomen eräs jokihelmisimpukkajoki eli Ruonanjoki, joka laskee Karhejärvestä Lavajärveen.  Radan vierellä kulkee VR:n huoltotie, jota me paikkakuntalaiset käytämme useasti.

 

 

Päätän tämän juttuni tähän, mutta ehkä jo huomenna kerron paikasta, jossa Viljakkalan seurakunnan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki- junarata, Tampereen rautatieasema, Viljakkalan Majajärvi, Majajärven liikennepaikka, Lakiala, Ruona, Ruonanjoki, jokihelmisimpukka, jokihelmisimpukkajoki,

Oikea valinta

Tiistai 2.5.2017 - -Esko Erkkilä-

Eiliselle minulla olisi ollut valittavana vapputilaisuus Hämeenpuistossa tai mökin laittaminen kesäkuntoon Viljakkalan Majajärvellä.

 

 

Valitsin mökkivaihtoehdon ja pidän valintaani tänäänkin oikeana.

 

 

Vaikka toisaalta, olisihan se ollut mukava toivottaa henkilökohtaisesti synttärionnea Pirkanmaan senaattori Mikko Alatalolle, joka saa jokaisena Vappuna viettää syntymäpäiviä – eilen taisi olla Mikon 66. synttäripäivä!

 

 

Toki kuulin Mikon puhuvan Hämeenpuistossa järjestetyssä Vihreä Vappu-tilaisuudessa, sillä olin puhelinyhteydessä Tampereen Keskustan keskeisen päättäjän kanssa, kun Mikko piti puhettaan.

 

 

Mikosta puheenollen arvostan häntä mm. sen ansioista, että hän valmistautuu esiintymisiinsä perusteellisesti.  Mikolla on aina puhetta pitäessään edessään iskusanaliuska, johon hän on kirjannut loogiseen järjestykseen asiat, joita hän tulee puheessaan käsittelemään.  Ihailtava ominaisuus senaattorilta!

 

 

********************

 

 

Mutta siitä oikeasta valinnasta!

 

 

Valitsin Vapunpäivän ohjelmakseni mökkimaailman kuntoon laittamisen Viljakkalan Majajärvellä.

 

 

Vesipumpun käyntiin laittaminen, lämmityskierukan asentaminen pesuhuoneen vesipataan, ilmalämpöpumpun käynnistäminen, imurointi, Rouvan avustaminen vuodevaatteiden tuuletuksessa, tulisijojen varovainen lämmittäminen, seinäkellojen vetäminen ja niiden asettaminen oikeaan aikaan olivat jotain sellaista, jota kivikylässä ei olisi pystynyt kokemaan.

 

 

Majajärven laineiden liplatus ja se, että pois lähtiessä näimme ylvään hirvipariskunnan ylittävän tien ja suuntaavan mökkitontillemme olivat elämyksiä, joita en olisi päässyt kokemaan kivikylän vapputilaisuuksissa!

 

 

Valitsin siis oikein!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Laineiden liplatus, Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Vappu 2017,

"Aina eduskunnan portaita myöten!"

Perjantai 27.2.2015 - -Esko Erkkilä-

Muistan joskus 1950- ja 1960-ukujen vaihteesta, kun Viljakkalan ja Hämeenkyrön miehet kävivät ns. karvalakkilähetystönä ajamassa kuntien yhteisiä asioita Helsingissä.

 

 

Aiheena taisi olla se, että silloin suunnitteilla olevalta Tampere-Parkano-Seinäjoki –ratalinjalta pitäisi saada pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n puunjalostustehtaille.

 

 

Karvalakkilähetystö olisi halunnut pistoraiteen alkavan Viljakkalan Majajärveltä ja päätyvän Kyröskoskelle.

 

 

Henkilökohtaisesti oli onni, että pistoraide ei toteutunut, sillä nytkin kyseisen radan alle jäi perämetsäkappaleestamme neljä hehtaaria metsämaata.  Jos pistoraide olisi toteutunut, niin eipä taitaisi vapaa-ajanasuntomme sijaita siellä, missä se nyt sijaitsee!

 

 

Piti kirjoittaa juttua siitä karvalakkilähetystöstä.

 

 

Karvalakkilähetystö kävi eduskunnassa ja tapasi eri puolueiden kansanedustajia.

 

 

Muistan oikein hyvin, kun karvalakkilähetystössä mukana ollut eräs tunnettu Viljakkalan luottamushenkilö muisti aina korostaa käyntiään Helsingissä näin:

 

 

”Olen edustanut Viljakkalaa aina eduskunnan portaita myöten!”

 

 

 

 

myllymaenvaino

 

 

Sain eilen olla eduskunnan portailla, kun osallistuin Keskustan Pirkanmaan piirin kansanedustajaehdokkaiden koulutusmatkalle Keskustan puoluetoimistolle sekä Eduskuntaan.

 

 

Pääsin omakustannus-periaatteella toteutetulle matkalle peräti matkanjohtajana.

 

 

Kuvassa oleva on todiste nyt siitä, että olen minäkin ajanut asioita aina eduskunnan portaita myöten!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eduskunta, eduskunnan portaat, aina eduskunnan portaita myöten, Keskustan puoluetoimisto, Keskustan Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaat, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, pistoraidesuunnitelma Majajärveltä Kyröskoskelle, Oy Kyro Ab, Viljakkalan Majajärvi,

Viron vanhauskoiset ja Peipsjärven rannan sipulitie

Keskiviikko 2.10.2013 - -Esko Erkkilä-

Olen käynyt lukemattomia kertoja Virossa, mutta kahteen haluamaani kohteeseen en ole ennen viime elokuuta päässyt tutustumaan.

 

Kaipaamani kohteet ovat Peipsjärven länsirannalla asuvat vanhauskoiset ja kaakkois-Viron setunkaiset.

 

Agrologien elokuisella Viron kartanomatkalla sain kokea pienen pintaraapaisun Peipsijärven vanhauskoisten elämänmuodosta.

 

Viron vanhauskoiset ovat ”tiukan linjan” ortodokseja, jotka asuttavat Peipsjärven länsirannalle nauhamaisesti sijoittuvia kyliä.

 

 

peip1

 

 

Olen tyytyväinen, että poikkesimme valtatieltä Peipsjärven rantatielle ja saimme kulkea todellista sipulitietä monien vanhauskoisten kylien läpi. 

Peipsjärvi on Euroopan viidenneksi suurin järvi ja se oli pitkän aikaa kulkusuunnassamme oikealla.

 

 

Kuljimme ainakin seuraavien vanhauskoisten kylien läpi:

 

  • Raja
  • Kasepää
  • Kolkja

 

 

Minulla oli paikka bussinkuljettajamme takana ja tässä muutamia valokuvia, kun ajoimme vanhauskoisten asuttamien kylien läpi:

 

 

peip2

 

 

peip3

 

 

peip4

 

 

peip5

 

 

peip6

 

 

peip7

 

 

peip8

 

 

peip9

 

 

*********

 

 

peip10

 

Sipulitiellä oli pienin välimatkoin sipulinmyyjiä, joilla oli tarjolla aitoja Peipsjärven sipuleita.

 

 

 

peip11

 

 

Myös muita juureksia ja vihanneksia oli tienvarsimyyjillä tarjolla.

 

 

 peip13

 

Peipsjärven sipuleilla on Virossa sama maine kuin Suomessa Lopen perunoilla – vain ne ovat parasta laatua.  Tiedän kokemuksesta, että Piepsin sipuleiden kohdalla korkea laatu on tosiasia.

 

Peipsjärvellä sipulin viljelytekniikka perustuu vähintään puolen metrin korkeisiin sipulipenkkeihin ja sanotaan, että niistä saatava sato saattaa olla seitsenkertainen normaaliin viljelytekniikkaan verrattuna!


Voi, kun joskus pääsisi näkemään aidon peipsjärvisen sipuliviljelmän!

 

 

peip12

 

Oli hieno asia, että bussikuljettajamme (valkoisessa T-paidassa) halusi itsekin ostaa tienvarsimyyjältä aitoja Peipsin sipuleita ja se merkitsi, että myös monet retkemme osanottajista ryhtyivät sipulikaupoille.

 

Tapani mukaan ostin kymmenkunta isoa valkosipulia ja ne tulevat syksyn aikana päätymään Viljakkalan Majajärvelle valkosipulimaamme siemensipuleiksi!

 

 

 

peip14

 

 

Tiedustelin tältä myyjältämme, että kuinka kaukana tästä paikasta sijaitsee hänen sipuliviljelmänsä ja nuorimies vastasi, että kymmenen kilometrin päässä.

 

 

Perheemme on suuria sipulinystäviä ja jonkinlaisia sipulinkasvattajiakin, joten Peipsjärven rannan sipulitien kokemukset olivat unohtumaton elämys!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: agrologit Virossa 2013, vanhauskoiset, Peipsin sipulit, Peipsjärven sipulit, Peipsjärvi, Raja, Kasepää, Kolkja, Viljakkalan Majajärvi, valkosipulin viljely, sipulinviljely, sipulitie, Peipsjärven sipulitie,

Viljakkalassa osataan arvostaa lähellä tuotettuja tuotteita ja oman kulmakunnan yrityksiä

Perjantai 13.9.2013 - -Esko Erkkilä-

Perhekuntamme osallistui lauantaina syyskuun 7. päivänä Viljakkalan Seurojentalolla järjestetyille Läheltä Sinulle –markkinoille. Myyntituotteemme olivat Viljakkalan Majajärvellä kasvattamamme juurekset ja marjat.

 

Vaimoni hoiti tuotteet myyntikuntoon sekä myös myynnin ja minun kontolleni jäi ainoastaan tuotteidemme logistiikasta huolehtiminen.

 


 

lahelta1

 


Tältä näytti myyntipöytämme ennen asiakkaiden saapumista. 

Myyntipöydän kuvaaminen ennen asiakkaiden saapumista oli oikea ratkaisu, sillä ovien avauduttua väentungos oli melkoinen. 

Ajoissa tapahtunut kuvaaminen oli siinäkin mielessä oikein, sillä ensimmäiset tarjolla olleet tuotteet – valkosipulit – loppuivat puolen tunnin ostoryntäyksen jälkeen.

 

 


lahelta2

 

 

Myyntipöydällämme oli tarjolla punajuuria, palsternakkoja, raitapunajuuria, porkkanoita, valkosipuleita, keltaista vahapapua, vihreitä papuja, tavallista sipulia sekä punasipulia. Näiden lisäksi oli tarjolla tyrnejä. 

Näytteeksi ja erikoisuutena tarjosimme ilmaiseksi härkäpapuja sekä mangoldia.

 

 


lahelta3

 

 

Kauppa kävi niin hyvin, että paluulogistiikalla oli huolehdittava ainoastaan muutamasta sipulinipusta takaisin ”mökkimaailmaan”.

 

 

 

lahelta4

 

 

Myyntipöytäämme vastapäätä oli Viljakkalan Marttojen myyntipöytä ja uskon, että he vetivät markkinoiden parhaimman myynnin.

 

 

 

lahelta5

 

 

Toisena kasvituotemyyjänä markkinoilla oli Meiserin puutarha, joka keskittyi purkeissa kasvavien chilien myyntiin.

Meiserit tarjosivat chiliä pieninä maistiaissiivuina ja ytyä niissä tuntui olevan.

Chilit sopivat oikein hyvin myös koristekasveiksi.

 


 

lahelta6

 

Yrittäjät Harri ja Susanna Meiseri olivat tyytyväisiä tuotteidensa menekkiin.

 

 

*********

 

Seuraavassa pieni kuvakimara muista sisätiloissa toimineista myyntipisteistä:

 

 


lahelta7

 


 

lahelta8

 

 


lahelta9

 

 


lahelta10

 

 


lahelta11

 

 

 

********

 

 

lahelta12

 

 

Veikko Hietamäki (vasemmalla) esitteli kalastusasioita ja Seppo Hyypöläinen (oikealla) puolestaan hankki uusia jäseniä Suomen suurimman eläkeläisjärjestön eli Eläkeliiton toimintaan.

 

 

 

lahelta13

 

 

Tampereen Seudun Työväenopisto – joka vastaa kansalaisopistotoiminnasta Viljakkalassa – oli myös mukana matkassa kahden henkilön voimin.

 

 

********

 

 

lahelta14

 

 

Tilaisuuden järjestäjät, myyjät ja eritoten ostajat olivat tyytyväisiä markkinapäivän antiin.

 

 

Kiitokset järjestäjille hienon tilaisuuden järjestämisestä – ensi syksynä uudestaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Läheltä Sinulle, Läheltä Sinulle -tapahtuma Viljakkalassa, Viljakkala, Viljakkalan Seurojentalo, Viljakkalan Martat, Meiserin puutarha, Viljakkalan Majajärvi, Majajärvi, Eläkeliitto, Eläkeliiton Hämeenkyrön yhdistys, Tampereen Seudun Työväenopisto,

Sorsaperhe saa olla rauhassa sorsastajilta Viljakkalan Majajärvellä

Sunnuntai 26.8.2012 - -Esko Erkkilä-

Mökkijärvellämme on joka vuosi kasvanut ilonamme sorsapoikue.

 

Näin myös tänä vuonna, sillä seitsemänsataa metriä pitkän ja leveimmillään kolmensadan metrin levyisen järven rantoja on koko kesän kiertänyt kuuden sorsan poikue. On hämmästyttävää, että poikue kiertää järveä aina myötäpäivään!

 

Luulimme, että kato on käynyt, kun liikenteessä oli vain viisi sorsapoikueen jäsentä. Huolemme oli kuitenkin ennenaikainen, sillä kaikki kuusi sorsa-perheen jäsentä olivat porukassa, kun poikue eilen poikkesi laiturimme maisemissa!

 

Kyse on ilmeisesti ”pullasorsista”, sillä poikue ei pelkää ihmisiä. Se poikkeaa joskus jopa maalle laiturimme äärellä.

 

Olemme tarkoin varoneet ruokkimasta sorsapoikuetta, sillä haluamme säilyttää sen luonnonvaraisena.


Majajärven sorsien kanssa on mukava "keskustella", sillä ne vastaavat sorsien kielellä niille puhuttuihin ihmiskielisiin juttuihin!


Ymmärrän sorsien jutustelua oikein hyvin!

 

Sorsastuskausi alkoi 20.8.2012, mutta mökkijärvellämme sorsastus ei onneksi ole mahdollista, sillä järvellämme mökkejä on niin tiuhaan, että sorsien ampuminen ei ole mahdollista.

 

Onneksi sorsapoikueellemme, jonka toivon pysyvän turvassa Majajärvellä!

 

 

sorsat1

 

 

Tässä on koko sorsapoikueemme samassa kuvassa! Kyllä se tuo kauimmainenkin "mytty" on sorsa.

 

 

 

sorsat2

 

 

Sorsa on upea lintu, kun sitä pääsee kuvaamaan lähietäisyydeltä…

 

 

sorsat3

 

 

…vai mitä tuumaatte?

 

 

 

Toivottelen sorsat tervetulleiksi taas ensi kesänäkin Viljakkalan Majajärvelle!

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: sorsa, sorsastus, Majajärvi, Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, pullasorsa, pullasorsat,