Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Se olis sitten sonnanajopäivä tänään!

Lauantai 1.5.2021 - -Esko Erkkilä-

Näin Vappuna tulee elävästi mieleen ne lapsuuden ja kloppipoika-ajan vaput, jolloin kotitilalla ja monella muullakin tilalla oli oikea aika sonnanajolle.

 

Navetan ruuma – hienommin sanottuna lantala – oli talven aikana täyttynyt ääriään myöten ja vapunpäivä oli perinteisesti se päivä, jolloin se tyhjennettiin.

 

Meillä oli varsin tilava ruuma, sillä sen lattiataso oli – ja on yhä edelleen – kolmisen metriä navetan lantakourua alempana; syy tähän on se, että meillä navettarakennus on rakennettu rinteeseen.

 

Talikkopelillä sonnat lastattiin joko aisarekeen tai kovapyöräkärryyn ja hevosen vetämänä arvokas, ravinnerikas kuorma kuljetettiin kynnöspellolle.

 

Hevonen, aisareki tai kovapyöräkärryt olivat kevätviljamaiden fysikaalisten ominaisuuksien kannalta hyvä ratkaisu, sillä eipä tapahtunut maan tiivistymistä.

 

*******************

 

Ruuma on olemassa edelleenkin, mutta eipä ole ollut lehmiä tai hevosta enää vuosikymmeniin, joten tänään ohjelmassa ei ole sonnanajopäivää, mutta tokihan suomalaista työtä pitää tänään kunnioittaa ja laittaa siniristilippu liehumaan!

 

Hyvää suomalaisen työn päivää!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vappu, vapunpäivä, vapunpäivä 2021, sonnanajo, sonnanajopäivä, Vappu on oikea sonnanajopäivä, kevätviljamaiden tiivistyminen,

Miksi käsille on niin vaikeaa löytää luonteva paikka?

Keskiviikko 10.3.2021 - -Esko Erkkilä-

Hiihdon MM-kisojen palkintojenjakoja seuranneena tuli mieleen, että käytöskouluttajilla olisi ollut tärkeää opettaa muutamille suomalaisillekin käyttäytymistä palkintojenjakokorokkeella.

 

 

********************

 

 

Erityisen vaikeaa joillekin oli löytää käsilleen luontevaa paikkaa.

 

Tunnen ongelman, sillä sen korjaamiseen ovat omallakin kohdalla erilaiset konsultit kiinnittäneet työelämän aikana huomiota.

 

Käsien oikea paikka on pitää niitä luontevasti vartalon sivuilla.

 

Mahdollisimman väärä paikka käsille on pitää niitä ns. ”pakoputken” päällä eli vartalon takana!

 

Käsien luontevan paikan löytäminen on myös joillekin poliitikon alkajille vaikeaa, sillä ääniä kalastelevan poliitikon pahin virhe on pitää käsiään rinnalla ristissä!

 

Kädet rinnalla ristissä viestivät kuulijoille henkilön sanovan näin; ”Pysy kaukana, sillä en halua sinun tulevan lähelleni”!

 

 

Ajattelen kauhulla esiintyjää, joka pitää käsiään pakoputkensa päällä ja vielä suuremmalla kauhulla sellaista esiintyjää, joka esittää asiansa kädet ristissä rinnallaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Miksi käsille on niin vaikeaa löytää luonteva paikka?, kädet vartalon sivuilla, kädet pakoputken päällä, kädet rinnalla ristissä,

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä 1967!

Keskiviikko 9.12.2020 - -Esko Erkkilä-

Kuulun siihen yhä harvenevaan suomalaisjoukkoon, joka on ollut Ruotsissa liikenteessä silloin, kun Ruotsissa oli vasemmanpuoleinen liikenne.

 

 

Lähdin tosimielellä opintielle tammikuussa 1965, kun aloitin maamieskouluopintoni Osaran Maamieskoulussa Hämeenkyrössä.

 

Teimme kesällä 1965 opintomatkan Ruotsiin ja silloin Ruotsissa vielä oli vasemmanpuoleinen liikenne.

 

 

IMG_1058.JPG

 

Matkasimme Turusta Tukholmaan laivalla ja laivamatkalla monet meistä saivat ensikosketuksen mm. halpaan viinaan.

 

Ruotsin puolella meillä oli varattuna tilausbussi ja sillä liikuimme Tukholmassa, mutta teimme matkaa myös muualle.  Istuin näemmä parhaalla paikalla heti kuljettajan takana ja tässä Felica-kamerallani ottamani kuva Tukholman liikenteestä.

 

 

*************************

 

 

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen parisen vuotta käyntimme jälkeen, sillä sunnuntaina 3.9.1967 oli se päivä, jolloin Ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen.

 

Aikakirjat kertovat, että Ruotsissa oli ajokielto kaikilla moottoriajoneuvoilla siirtymäpäivänä klo 01.00 - > 06.00, mutta Tukholmassa ajokielto alkoi jo edellisenä lauantaina klo 22.00 ja ajokielto siellä päättyi vasta sunnuntaina klo 15.00.

 

Hälytysajoneuvoilla ajokielto alkoi 3.9.1967 klo 04.50 jolloin niiden piti pysähtyä ajoradan oikeaan reunaan ja ne saivat jatkaa matkaansa vasta klo 05.00!

 

Tämmöinen historia sillä, kun Ruotsi siirtyi sivistysvaltioiden joukkoon liikenteessä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä 1967!, Osaran Maamieskoulu, Osaran Maamieskoulun vuosikurssi 1965 Ruotsissa,

Liika on liikaa!

Perjantai 16.10.2020 - -Esko Erkkilä-

annika.jpg

Annika Saarikko on oikealla asialla, kun hän eilen tuli julkisuuteen sähkönsiirtomaksuja kritisoivalla lausunnollaan.

 

 

***********************

 

Tunnen omakohtaisesti sähkönsiirtomaksujen järjettömyyden, kun kerron omakohtaisen kokemukseni – kas näin:

 

***

 

Sähköyhtiöt tekevät aivan pöhköjä päätöksiä; meille mökille tulee sähkö säävarmasti järven ali, mutta Elenia päätti, että sähkön pitääkin tulla tyystin toisesta suunnasta eli Tampere-Parkano-Seinäjoen -radan ali; maksaa muuten maltaita ja käyttäjän kannalta asia ei ainakaan parane!

 

Radan alittaminen epäonnistui totaalisesti, sillä meidän puolella alitus kilpistyi kallioon ja sen jyskäämisessä kuluikin kahdelta kaivinkoneelta kaksi viikkoa, sillä eihän pääradan välittömässä läheisyydessä saa räjäyttää.

 

En tarkasti tunne maanrakennusalan veloitushintoja, mutta oletukseni on, että kustannukset omalta kohdaltani vastaavat sadan vuoden sähkönsiirtomaksuja, joten oma osuuteni Elenian toiminnasta tulee maksettua jo vuonna 2120!

 

Te muut Elenian sähkönsiirtotorpparit maksatte minulle aiheutuneet kustannukset jo sitä ennen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liika on liikaa!, Annika Saarikko, Annikan Saarikko on oikealla asialla, sähkönsiirtomaksut, Elenia,

Dagen H

Lauantai 13.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Kuulun siihen yhä harvalukuisammaksi käyvään joukkoon, jolla on omakohtaista kokemusta Ruotsin vasemmanpuoleisesta liikenteestä.

Minullakaan ei ole kokemusta ratin takana olemisesta, mutta bussimatkustajan roolista vasemmanpuoleisen liikenteen aikana kylläkin.

 

Elettiin vuotta 1965 ja silloin aloitin maatalousalan opintoni Osaran Maamieskoulussa. Teimme joskus syyspuolella opinto- ja virkistysmatkan Ruotsiin.  Matkalla oli tosiaan virkistystä, mutta hyvien vetäjien ansiosta paljon ammattiasiaakin.

 

Olin juuri saanut ajokortin ja olihan se vinhaa katsottavaa, kun kaikki liikenne oli vasemmanpuoleista!

 

***************

 

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä vuonna 1967 eli käyntimme jälkeen vasemmanpuoleinen liikenne jatkui vielä jokseenkin tasan kaksi vuotta.

 

Syyskuun 3. päivänä vuonna 1967 ruotsalainen liikenne pysäytettiin klo 04.50 siten, että ajoneuvot jäivät ajoradan vasempaan reunaan.

 

Pysäytyksen jälkeen ajoneuvot siirtyivät varovaisesti ajoradan oikeaan reunaan ja jatkoivat siitä matkaansa klo 05.00!

 

Niin, tuo juttuni otsikossa oleva H tarkoittaa ”Höger” eli suomeksi "Oikea"!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dagen H, Ruotsi oikeanpuoleiseen liikenteeseen, Ruotsi oikeanpuoleiseen liikenteeseen vuonna 1967, Ruotsi oikeanpuoleiseen liikenteeseen 3.9.1967, Osaran Maamieskoulu, Osaran Maamieskoulukurssi vuonna 1965,

Miksi Tampereen kaupunki haluaa Palokallion omakotialueelle meluhelvetin?

Torstai 2.4.2020 - -Esko Erkkilä-

Palokallion omakotialue sijaitsee Tampere-Helsinki –moottoritien oikealla puolella Tampereelta lähdettäessä vastapäätä Ikean- myymälää.

 

Perhekuntani oli alueen kolmas omakotirakentaja vuonna 1988 ja nyt alueellamme on lähemmäs 70 omakotitaloa.

 

Perustimme heti aluksi Palokallion Omakotiyhdistys ry:n ja olen saanut olla sen vastuutehtävissä lähes koko ajan.

 

Tavaratalo Ikean rakentaminen oli myös omakoti-yhdistyksellemme kova voimainponnistus, sillä tavaratalon rakennustyöt sekä sen vaatimat kulkuväylät olivat kalliolouhintojen kautta suuri uhka omakotitaloillemme.

 

Alueemme omakotitaloista puolentusinaa kärsi suuruusluokaltaan 30.000 euron vahingot per talo ja huolimatta Tampereen kaupungin kanssa solmimastamme sopimuksesta merkittävä osa räjäytysvahingoista jäi alueemme omakotiasujien vahingoksi.

 

Saimme sopimukseemme pykälän heilahdusnopeudesta, jonka ylittäminen merkitsi kaikkien töiden lopettamista kolmeksi työpäiväksi – saimme työt pysähtymään kahdesti, sillä louhintayritykset käyttivät liian suuri panostuksia.

 

***************

 

Nyt meitä uhkaa uusi vaara, sillä Tampereen kaupunki aikoo parturoida moottoritien ja alueemme välissä sijaitsevan…

 

 

IMG_7484.JPG

 

…hyvinvoivan metsikön ja suunnittelee ajavansa sille ylijäämämaitaan.

 

 

IMG_7480.JPG

 

Takanani kuusi metriä korkea meluvalli ja yhdessä nyt hakattavaksi aiotun metsikön kanssa se muodostaa laadukkaan meluesteen.

Tuon meluvallin takana kulkee Tampere-Helsinki -moottoritie!

 

 

IMG_7483.JPG

 

Näin lähelle alueemme omakotitaloja kaupunki aikoo parturoida hyvässä kasvukunnossa olevan metsikön ainoastaan sitä varten, että Tampereen kaupungilla ei muka ole maankaatopaikkoja!

Käsittämätöntä!

 

 

Olemme siis joutumassa meluhelvettiin, kun juuri muutama vuosi sitten selvisimme Ikean räjäytystöiden helvetistä!

 

 

************

 

Tampereen kaupunki on ilmoittanut metsikkömme parturoinnista Aamulehdessä olleella ilmoituksella ja sen lisäksi ilmoitus metsäkappaleen parturoinnista on kuulemma ollut Tampereen kaupungin Virastotalon ilmoitustaululla, joten olemme juridisesti voimattomia.

 

Palokallion omakotialue on sinänsä viihtyisä vaikka moottoritien melu onkin jatkuvana taustameluna ja sen lisäksi Tampere-Pirkkala –lentoaseman itäinen laskeutumisreitti kulkee täsmälleen omakotialueemme yli.

 
 ****************

Nyt kuitenkin Tampereen kaupunki on lisäämässä melukuormaamme, kun se aikoo parturoida sen vähäisen metsäsaarekkeen, joka on edes jonkinlaisena meluesteenä moottoritien liikennemelulle – emme voi tilannetta hyväksyä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Meluhelvetti, Meluhelvetti Palokalliolle, Palokallio, Palokallion Omakotiyhdistys ry, Ikea-helvetti, Ikean tavaratalo Tampere, Tampereen Infra Oy, Tampereen Infra Liikelaitos,

Kolmekymmentä vuotta Palokallion Pamauksia!

Torstai 2.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Rakensimme omakotitalon Tampereen Palokalliolle siten, että muutimme vastavalmistuneeseen omakotitaloomme maaliskuussa 1989.

Velkaakin piti tehdä, mutta kymmenkunta vuotta olemme jo saaneet elää ilman rakennus- tai mitään muitakaan lainoja.

 

Olimme kolmas alueelle muuttaneista ja samana vuonna nykyisin n. 65 omakotitalon alueesta puolet saivat ensimmäisenä vuonna talonsa valmiiksi.

 

******************

 

Vuoden 1989 aikana perustimme Palokallion Omakotiyhdistyksen ja se onkin vuosien varrella ollut koko ajan aktiivinen toimija.  Olen lähes koko ajan kuulunut omakotiyhdistyksemme johtokuntaan ja olin vuoden myös sen puheenjohtaja – monesti olen ollut yhdistyksemme varapuheenjohtaja.

 

Omakotiyhdistyksemme keskeinen tehtävä on ollut omakotialueemme varjeleminen niiltä ongelmilta, joita Tampereen kaupungin asukkaista piittaamaton rakennustoiminta on aiheuttanut.

 

Parhaillaan olemme tiukasti seuraamassa niitä oloamme vaikeuttavia räjäytystoimia, jotka aiheutuvat Lakalaivan teollisuusalueen rakentamisesta.

 

Suurin ponnistuksemme oli takavuosina, kun Ikean tavarataloa rakennettiin moottoritien toiselle puolelle – kutsuimme tuota aikaa Ikea-helvetiksi, sillä Ikean rakennustyöt vaurioittivat puolentusinaa alueemme omakotitaloista siten, että vauriot olivat suuruusluokkaa 30.000 euroa per talo!

 

Meille vaurioita kertyi 300 euron verran ja sen Tampereen kaupunki korvasi mukisematta, mutta suurimmat vauriot jäivät vauriotalojen omistajien omalle kontolle.

 

***************

 

Juhlimme vuodenvaihteessa jo kolmattakymmenettä kertaa Palokallion Pamausta.

 

 

IMG_6425.JPG

 

Palokallion Pamauksessa nautimme yhdessäolosta ja kuumasta Palokallion Pamaus-juomasta, josta on lapsille oma versionsa.

 

 

 

IMG_6418.JPG

 

Minulle on yleensä sälytetty vastuu Palokallion Pamauksessa nuotiotunnelman luomisesta ja mieluusti myös nyt tuon luottamustehtävän suoritin!  Jätelautoja, kaasupullo ja tohotin siihen tarvittiin!

 

 

 

Tapahtumaamme on joka vuosi kuulunut keskiyöllä laulettu ”Maamme-laulu”, jonka taas kerran kajautimme yhteislauluna ja miehet päänsä paljastaen.

 

 *********************

Kannatan kansalaisaloitteen pohjalta tehtyä aloitetta ilotulitusvälineiden kieltämisestä tavallisille kengänkuluttajille, mutta onhan nuo amatöörienkin rahanhävittämistemput mukavaa katseltavaa ja niistä muutama kuva tämän juttuni lopuksi.

 

 

IMG_6435.JPG

 

 

IMG_6432.JPG

 

 

IMG_6430.JPG

 

 

IMG_6427.JPG

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Palokallion omakotialue, Palokallion omakotialue Tampereella, Palokallion Pamaus, Palokallion Omakotiyhdistys, Tampereen Ikea, Tampereen Ikea-helvetti, Ikea-helvetti, Ikea, Lahdesjärven alueen räjäytystyöt, omakotitalojen räjäytysvauriot,

Vähänkin merkittävien hankkeiden kilpailutus on välttämätöntä!

Perjantai 20.12.2019 - -Esko Erkkilä-

Vastasin bisnesmaailmassa toimiessani vuosittain 550 miljoonan kilon raaka-ainehankinnoista ja oli selvää, että monet hankinnat kannatti kilpailuttaa.

 

 

Kilpailutuksessa hinta oli tärkeä elementti, mutta ei suinkaan ainoa.

 

 

*****************

 

 

Kuten eilen kerroin, toissapäivänä omakotitalotontiltani kaadettiin yksi koivu ja yksi mänty.

 

 

Oli luonnollista, että kilpailutin palveluntuottajat ja on todettava, että kilpailutus – tai oikeammin tarjousten pyytäminen kannatti.

 

 

Kaikki tarjoajat kävivät tutkailemassa työmaansa eli kaikille oli täysin selvää, että millaisesta hommasta he jättivät tarjouksensa.

 

 

********************

Kaikilla tarjoajilla oli 500.000 euron suuruinen vastuuvakuutus, joten heidän mahdollinen epäonnistumisensa ei olisi joutunut maksettavakseni – kaikki muistuttivat myös siitä, että tarjouksensa loppusumma on kotitalousvähennykseen oikeuttava kuluerä.

 

 

Edullisimman tarjouksen eli 300,00 euroa jätti kaksi tarjoajaa ja kalleimman tarjouksen hinta oli 850,00 euroa – molemmat ilman arvonlisäveroa!

 

 

Valitsimme toisen edellisimmän tarjouksen jättäneistä yrityksistä, joten arvonlisäverolliseksi hinnaksemme muodostui 372,00 euroa!

 

 

Hintaero kalleimman tarjouksen jättäneen yrityksen tarjoukseen olisi ollut arvonlisäverolliseen hintaan verrattuna 684,00 euroa, sillä sen arvonlisäveroton hinta olisi samasta työstä ollut 850,00 euroa - eli arvonlisäverollinen hinta olisi ollut peräti 1.054,00 euroa!

 

 

En suinkaan moiti kalleimman tarjouksen jättänyttä yritystä, sillä kaikkihan pyrkivät tarjoajina mahdollisimman korkeaan hintaa, mutta se ei vaan meille nyt käynyt!

 

 

En paljasta kalleimman tarjouksen jättänyttä, mutta mieluusti kerron tarjouskilpailun voittaneen ja erittäin hyvää työtä tehneen yrityksen nimen ja se on;

 

 

T:mi M. Juusela, jonka omistaja on Matti Juusela – Y-tunnus 1139818-1.

 

 

Suosittelen Matti Juuselaa vaikeitten puunkaatojen suorittajaksi!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vaikeat puunkaato-operaatiot, puukaatohommat, Matti Juusela, T:mi M. Juusela, puidenkaatojen kilpailutus,

Tampereen sisääntuloväylien varrella sijaitsevat liityntäpysäköintialueet ovat hieno tapa palvella henkilöautoilla kaupunkiin saapuvia!

Maanantai 14.10.2019 - -Esko Erkkilä-

Monesti tulee – toki täysin aiheellisesti – moitittua Tampereen kaaosmaista liikennettä.
 
 
Vallitsevan kaaosmaisuuden syynä on erinäisten kytkykauppojen tuloksena syntyneen miljardi-investoinnin eli ratikan rakennustyöt.
 
 

Yhdestä asiasta on kuitenkin syytä antaa Tampereen kaupungille ja Tampereen seudun joukkoliikenne-yksikölle tunnustusta ja se on kaupungin sisääntuloväylien välittömään läheisyyteen rakennetut liityntäpysäköintialueet!


 
 
Liityntäpysäköinti on kätevä tapa välttää Tampereen keskustan kaaosmaiset liikenneruuhkat. Auton voi jättää parkkiin ja jatkaa matkaa bussilla. Liityntäpysäköinti on tarkoitettu työpäivän mittaiseen pysäköintiin ja sen käyttö on autoilijoille ilmaista.
 
 
Tampereella on nykyisin neljä liityntäpysäköintialuetta ja ne ovat seuraavat:
 
         
 

*****************


 
 
IMG_4965.JPG
 
 
Käytän Koivistonkylän Prisman liityntäpysäköintialuetta ja tässäkin kuvassa näette autoni peräkärryineen olevan pysäköitynä sinne.

 
 
 
IMG_4961.JPG
 
 
Koivistonkylän Prisman lähipysäkiltä pääsee vaivattomasti Tampereen keskustaan, sillä siitä ohi Lempääläntietä pitkin menee arkisin 132 bussivuoroa keskustaan ja vuorokauden vaihtumisen jälkeen vielä kuusi bussivuoroa!


 
 
Tampereen neljän liityntäpysäköintialueen lisäksi Kangasalla on kolme vastaavaa liityntäpysäköintialuetta ja ne sekä Tampereen liityntäpysäköintialueet merkitsevät, että Tampereen etelän ja itäpuolen asiat ovat liityntäpysäköintipaikkojen osalta hyvässä hoidossa.

**************
 
 
Tampereen länsipuolella ei ole ainoatakaan liityntäpysäköintialuetta ja se on mm. minulle kesäaikaan suuri murhe, sillä mielellään mökkikautena jättäisin henkilöautoni jonnekin Lielahden maisemiin ja matkaisin loppumatkan julkisilla kulkuneuvoilla.

  Nyt annankin kaikille poliittisille päättäjille vinkin, että hommatkaa liityntäpysäköintialueita vaikkapa Lielahteen!
 
 
Toinen huolenaiheeni on jokunen päivä sitten kuulemani kaavailut, että liityntäpysäköintialueet suljettaisiin siten, että niiden portit avautuisivat vain Tampereen seudun joukkoliikenteen maksukorteilla.
 
 
Idea sopii tamperelaisena minulle, sillä minulla on lompakossani tuo kyseinen kortti, mutta miten he, jotka asuvat kauempana ja joilla ei ole tuota korttia?
 
 
Toivon, että tuo kaavailu ei toteutuisi, sillä sehän vesittäisi ainakin osan nykyisestä kiitokset ansaitsevasta menettelytavasta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liityntäpysäköintialueet, Niihaman liityntäpysäköintialue, Turtolan K-Citymarketin liityntäpysäköintialue, Koivistonkylän Prisman liityntäpysäköintialue, IKEA:n liityntäpysäköintialue, Milloin Lielahteen saadaan liityntäpysäköintialue?,

Omistan kolme takkaa, mutta en ole koskaan polttanut niistä ainoatakaan!

Perjantai 29.3.2019 - -Esko Erkkilä-

Helsingin Sanomat uutisoi 28.3.2019 näyttävästi näin:

 

 

 

IMG_9246.JPG

 

 

”Jopa 200 ihmistä kuolee vuosittain puunpolton päästöjen vuoksi: Takanpoltto aiotaan laittaa kuriin.”

 

 

Meillä on omakotitalossa yksi takka ja mökillä niitä on leivinuunin lisäksi kaksi, mutta koskaan ei ole tullut mieleen, että olisin ryhtynyt polttamaan niistä ainoatakaan! Se on kuitenkin selvää, että poltan takoissani puita!

 

 

Melkoisen vaikeaa takkojen polttaminen olisikin, sillä kaikki takkamme ovat muurattu tiilestä ja tiilien välissä on laastia.

 

 

***************

 

 

Eräs vihervasemmiston mieliaiheita on puunpolton vastustaminen ja Hesarin epäasiallisesti otsikoitu juttukin kai liittyy tähän.

 

 

Omakotitalossamme pääasiallisena lämmitysmuotona on öljylämmitys ja sen tukena on yksi takka, jossa poltamme omasta metsästä hakattuja klapuja; takan lisäksi meillä on puulämmitteinen kiuas saunassa ja sen lämmitämme kaikkina niinä päivinä, kun olemme kotosalla.

 

 

Saunassa seinäkaakeleiden takana on sähköpiuhat sähkökiuasta varten, mutta ne saavat ainakin toistaiseksi olla siellä rauhassa.

 

 

Mökillä meillä on kaikkiaan kuusi tulisijaa ja kaikissa niissä on lämmönlähteenä omasta metsästä saatava puu.

 

 

Mökkikauden alussa keväällä ja mökkikauden lopulla syksyin puuntarve on melkoinen, mutta kesällä tarvitsemme puuta ainoastaan saunanlämmityksessä sekä pesuveden lämmittämiseen – mökillä sauna lämpiää vähintään kerran päivässä!

 

****************

 

Olemme saaneet vuosien saatossa metsämme kasvukuntoon, joten lämpöarvoltaan heikkolaatuista polttopuuta ei ole enää varastoissa, sillä nyt käytämme polttopuuna korkean lämpöarvon omaavia koivuhalkoja.

 

 

Koivuhalkovarastoissamme olevat puut ovat iältään ainakin viisi vuotta vanhoja, joten polttopuumme eivät ole ”kirveennokassa” kuten märkiä ja tuoreita polttopuita kutsutaan.

 

 

Kuivien koivuhalkojen ja koivuklapien polttaminen tuo ympäristöön hienon hajuelämyksen ja se tuokin mieleeni lapsuusajan miellyttävät muistot, kun leivinuunia lämmitettiin leivonnaisten paistamiseksi tai kun saunaa lämmitettiin saunomista varten.

 

 

Tykkään ulkona leijuvasta kuivien polttopuiden polttamisessa syntyvästä hajunautinnosta riippumatta siitä, että poltetaanko naapurissa vaiko meillä puita!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: takanpoltto on vaikea toimenpiden, takanpoltto, puiden polttaminen takassa onnistuu, puiden polttaminen, takkapuut kirveen nokassa, takassa poltettavien puiden pitää olla kuivia,

Uusi Ikea-helvetti tulossa?

Keskiviikko 13.3.2019 - -Esko Erkkilä-

Ikea avasi tavaratalon Tampereen Lahdesjärvelle 27.5.2010.

 

 

Ikean rakentaminen liittyi siihen lyhyeen ajanjaksoon, jolloin Tampereen päättäjät yrittivät olla yritysmyönteisiä.  Yritysmyönteisyys on Tampereelta nyt hävinnyt kuin tuhka tuuleen ja tärkeitä ovat vain tunnelit ja ratikka.

 

 

****************

 

 

Ikean rakennustyöt ja kyseiseen turhakkeeseen liittyvät tiejärjestelyt merkitsivät todellista Ikea-helvettiä Palokallion omakotialueelle - alueelle, jossa mm. perhekuntamme omin käsin rakentama omakotitalo sijaitsee.

 

 

Omakotitalomme kärsi Ikea-helvetin aikana vain n. 300 euron suuruiset räjäytysvahingot, mutta muuten vaurioituneita omakotitaloja oli n. 20 ja kaikki kärsivät huomattavat räjäytysvahingot.

 

 

Ikea-helvetistä olisi paljonkin kerrottavaa, mutta nyt aluettamme uhkaa Ikea-helvettiäkin suurempi räjäytysuhka, sillä Ikeasta etelään olevaa yrityskäyttöön suunniteltua Lahdesjärven aluetta ollaan alkamassa louhia.

 

 

Saimme Palokallion Omakotiyhdistyksen toimesta uuden alueen louhintamäärät kolmasosaan alkuperäisistä suunnitelmista, mutta ne ovat yhä edelleen suuri uhka alueemme omakotitaloille.

 

 

************************

 

 

Ikea-helvetin aikana saimme solmittua Tampereen kaupungin kanssa sopimuksen, jolla rajoitettiin räjäytystöiden heilahdusnopeuksia alle sovitun rajan. Saimme sopimukseen myös pykälän, jolla louhintatyöt pysäytetään, jos heilahdusnopeudet ylittävät em. rajan.

 

 

Saimme räjäytystyöt pysähtymään kahdesti, kun heilahdusnopeudet olivat liian suuria.

 

 

Nyt emme saaneet vastaavaa sopimusta, joten meidän pitää olla valmiit muihin toimenpiteisiin, sillä emme halua omakotitalojemme raunioituvan.

 

********************

 

On ehkä hyvä, että louhintatöiden vastuullisena tahona tulee nyt toimimaan Tampereen Infra Liikelaitos – olin kyseisen liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana 2009 – 2012 ja johtokunnan jäsen 2013 – 2017 eli yhteensä kahdeksan ja puoli vuotta.

 

 

Huonoa on puolestaan se, että Tampereen Infra Liikelaitos on valinnut louhintatöiden suorittajaksi yrityksen, joka voitti ylivoimaisesti Tampereen kaupungin louhintatöistä järjestämän tarjouskilpailun – halpa hinta on selkeä indikaattori sille, että louhintatyöt pyritään suorittamaan harvaan poratuilla räjäytysrei´illä ja suurilla panostuksilla; näin meillä on perustellusti olettaa.

 

 

 

IMG_7651.JPG

 

 

Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunta on 19.12.2018 pitämässään kokouksessa valinnut ne yritykset, jotka suorittavat kaupungille erilaisia louhintoja.

 

 

Tarjouskilpailun tulokset ovat julkista tietoa ja tässä kuvassa yritys- ja toimenpidekohtaiset hinnat. Taulukko löytyy Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan 19.12.2018 pidetyn kokouksen aineistosta.

 

 

Olemme saaneet tiedon, että halvimmat tarjoukset jättänyt Normilouhinta Oy on valittu meitä uhkaavan louhintatyön suorittajaksi - ei hyvältä näytä!

 

 

Joudummeko uuden Ikea-helvetin kohteeksi?

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ikea-helvetti, Ikea, Ikea Tampere, Lahdesjärven Ikea, Lahdesjärven Ikea-helvetti,

Sipilältä oikea päätös

Lauantai 9.3.2019 - -Esko Erkkilä-

Eilisen suuri tapahtuma oli pääministeri Juha Sipilän päätös ilmoittaa hallituksensa työn päättymisestä.

 

 

Presidentti Niinistö pyysi Sipilän hallitusta jatkamaan toimitusministeriönä ja Sipilä vastasi pyyntöön myöntävästi.

 

 

Arvostan Sipilän suoraselkäistä toimintaa, sillä hallituksen ykköstavoite sote- ja maakuntauudistuksesta on nyt SDP:n ja erityisesti eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan Krista Kiurun (SDP) neliraajajarrutuksen tuloksena tyrmätty.

 

 

Sipilän hallitustaipaleen parhaat saavutukset ovat velkaantumiskehityksen pysäyttäminen ja työpaikkojen lisääntyminen 140.000 uudella työpaikalla; ne eivät kuitenkaan painaneet mitään siinä vertailussa, kun hallituksen päätavoite oli sote- ja maakuntauudistusten loppuunsaattaminen.

 

 

********************

 

 

SDP:n puheenjohtaja Rinne on lähes koko vaalikauden ajan vaatinut hallituksen eroamista ja on ihmeellistä, että kun nyt hänen unelmansa toteutui, hän pitää hallituksen eroa outona!

 

 

Oli mukavaa nähdä, että Rinteen huuli väpätti tiuhaan tahtiin, kun hän kuuli Sipilän hallituksen erosta – vastuunpoikanen alkoi painamaan sopivasti ennen huhtikuun eduskuntavaaleja.

 

 

Oma lukunsa on se röhönaurukuva, joka Rinteestä julkaistiin, kun hän oli kuullut hallituksen eronpyynnöstä. Röhönaurukuva löytyy, kun googlaa ”Antti Rinne nauraa”! Röhönaurukuva ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa tulevasta pääministeriehdokkaasta, vaikka Rinteen lähipiiri nyt yrittääkin kertoa, että röhönaurukuva ei liity ilakointiin hallituksen eronpyynnöstä!

 

 

********************

 

 

On selvää, että SDP:n gallupkannatuksen realisoituminen eduskuntavaaleissa ei ole läpihuutojuttu nyt, kun erityisesti Keskusta, mutta myös Kokoomus pääsevät aidosti esittämään linjauksiaan huhtikuun eduskuntavaalikampanjoinnissa!

 

Olen ottanut etäisyyttä puoluepolitiikkaan, mutta nyt elämme niin mielenkiintoisia aikoja, että politiikan kuviot kiinnostavat myös minua ja toivottavasti myös Sinua, joka luet näitä juttujani!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sipilältä oikea päätös, Sipilän hallitus toimitusministeriöksi, Antti Rinne, Antti Rinteen röhönauru, Antti Rinne nauraa, Krista Kiuru, Krista Kiuru neliraajajarrutus, neliraajajarrutus,

Miksi Muumimuseon kävijämäärät ovat perin vaatimattomat ja mitä niiden korjaamiseksi olisi tehtävä?

Sunnuntai 3.2.2019 - -Esko Erkkilä-

IMG_7239.JPG

 

 

Muumimuseo on Tampereella Tampere-talossa sijaitseva museo, joka esittelee kirjailija ja taiteilija Tove Janssonin alkuperäisiä muumiteoksia.

 

Museo kuuluu hallinnollisesti Tampereen taidemuseoon ja se on toiminut aiemmin nimellä Tampereen taidemuseon Muumilaakso.

 

Muumilaakso avattiin yleisölle vuonna 1987. Museo sijaitsi 25 vuoden ajan Tampereen pääkirjastotalo Metson alakerrassa.

 

Vuosina 2013–2016 se toimi väliaikaisesti Tampereen taidemuseon pohjakerroksessa. Museo siirtyi myöhemmin nykyiselle paikalleen Tampere-taloon, josta se sai pysyvän paikan.

 

Uudistuneen Muumimuseon avajaisia vietettiin kesällä 2017.

 

 

 

IMG_7236.JPG

 

 

Poikkesin eilen Muumimuseossa ja totesin, että kyseessä on laadukas museo.

 

 

Tiedustelin oppaalta museon käyntimääriä ja opas kertoi, että avajaisvuonna museossa kävi n. 100.000 vierasta ja yllätykseni olikin melkoinen, kun opas kertoi kävijämäärän olevan nyt vain n. 85.000 kävijää vuodessa.

************

 

 

Tarkistin viime vuoden kävijämäärät netistä ja huomasin, että opas lasketteli minulle palturia.

 

 

Viime vuoden viralliset kävijätilastot kertovat, että Muumimuseossa kävi vuonna 2018 vain 65.492 maksanutta kävijää!

 

Muumimuseo järjestää paljon ilmaistapahtumia ja niissä kävi viime vuonna 12.780 asiakasta eli Muumimuseossa oli viime vuonna yhteensä vain 78.272 kävijää!

 

 

Kävijämäärä on hävettävän alhainen ja mielestäni on vakavasti pohdittava, että miksi noin vähän kävijöitä ja mitä pitäisi tehdä, jotta kävijämäärä pystyttäisiin aluksi vaikkapa kaksinkertaistamaan.

 

Museotoimintakin pitää taloudellisesti persaukisen Tampereen kaupungin nähdä bisnestoimintana ja se on helppoakin, sillä tuote – Muumimuseo - on kunnossa!

 

 

On valitettavaa, että Tove Jansson on säädekirjassaan rajannut Särkänniemen huvipuistoalueen pois Muumimuseon sijaintipaikoista.

 

 

On varmaa, että Särkänniemen huvipuistoalueella sijaitseva Muumimuseo pääsisi täysin toisenlaisiin kävijämääriin kuin nykyisellä paikallaan Tampere-talossa.

 

 

Kesällä 2017 Särkänniemessä kävi 598.000 vierasta ja vuonna 2017 kävijämäärä oli 672.000 kävijää.

 

 

Kannustan Tampereen päättäjiä pohtimaan ennakkoluulottomasti Muumimuseolle uutta sijoituspaikkaa ja tunnustamaan, että sen sijoittaminen Tampere-taloon oli virheratkaisu.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Muumimuseo, Muumilaakso, Tampere-talo, Onko Tampere-talo oikea paikka Muumimuseolle?,

Roskat mereen ja vasemmanpuoleinen liikenne

Sunnuntai 7.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani vuonna 1965 Tukholmaan.

 

Opiskelin tuolloin Osaran Maamieskoulussa ja teimme eräänlaisen opintomatkan laivalla Tukholmaan.

 

Tuolta matkalta on edelleenkin mielessä kaksi asiaa ja niistä nyt muutama sana:

 

 

Roskat mereen

 

 

En muista laivan nimeä, mutta siihen aikaan Tukholman laivoilla oli tapana heittää kaikki laivalla syntyneet roskat mereen.

 

Seurasimme laivan takakannella, kun miehistö heitti pitkin matkaa kaikenlaista roskaa mereen ja sinne jäivät aalloille keinumaan suuret määriä pahvilaatikoita ja muuta roinaa - painavimmat romut ja roskat vajosivat heti merenpohjaan!

 

Hieman ihmettelimme, mutta tuo oli siihen aikaan meininki.

 

Eipä onnistuisi nykypäivänä.

 

 

Vasemmanpuoleinen liikenne

 

 

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä vuonna 1967, joten matkamme jälkeenkin Ruotsi jatkoi vasemmanpuoleista liikennettään vielä parisen vuotta.

 

En muista, että missä kävimme tilausajobussilla Tukholmassa, mutta sen muistan ja minulla on siitä bussin tuulilasin kautta otettu kuvakin, kun liikenne oli vasemmanpuoleista.

 

 

En toista sitä perätöntä juttua, että Ruotsissa osa liikennettä olisi aluksi siirtynyt oikeanpuoleiseen liikennöintiin ja vasta hieman myöhemmin joku toinen osa – no, toistinpas!

 

 

Nyt tiedän, että koko moottoriajoneuvoliikenne oli Ruotsissa kielletty 3.9.1967 klo 01.00 -> 06.00 välisen ajan. Tukholmassa liikennöintikielto alkoi jo 2.9.1967 klo 22.00 ja päättyi vasta 3.9.1967 klo 15.00!

 

 

Ruotsin valtiopäivät hyväksyi päätöksen oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymisestä 10.5.1963, joten tieto oikeanpuoleisiin liikenteeseen siirtymisestä oli tiedossa jo opintomatkamme aikana.

 

 

Voi niitä aikoja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: merien roskaaminen, Ruotsinlaivojen merien roskaaminen, merien jätelautat, vasemmanpuoleinen liikenne, Ruotsin vasemmanpuoleinen liikenne, Ruotsin siirtyminen oikeanpuoleiseen liikenteeseen, Ruotsin valtiopäivät,

Historiatietoa EU:n rahoittamasta ruoka-avusta

Tiistai 2.1.2018 - -Esko Erkkilä-

Vuonna 2010 EU-elintarviketukea jakaneet järjestöt ja niiden jakamat määrät olivat seuraavat:

 

  • Adventtikirkon Avustuspalvelu ADA, 233 tonnia
  • Hyvä Arki, 52 tonnia
  • Kirkkopalvelut, 704 tonnia
  • Mannerheimin Lastensuojeluliitto, 351 tonnia
  • Mielenterveyden Keskusliitto, 64 tonnia
  • Yhdistysten Toimintajärjestö, 48 tonnia
  • Suomen Katulähetysliitto, 29 tonnia
  • Suomen Pelastusarmeijan säätiö, 237 tonnia
  • Suomen Vapaakirkko, 222 tonnia
  • Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö TVY, 595 tonnia
  • Muut, 182 tonnia

 

Em. järjestöt jakoivat v. 2010 EU:n maksamia elintarvikkeita vähävaraisille yhteensä 2.707.000 kiloa.

 

 

******************

 

 

 

Vuonna 2010 EU:n elintarvikeapuun käyttämä summa oli yhteensä 478 miljoonaa euroa.

 

 

Kuinka EU:n maksama ruoka-apu jakaantui eri maiden kesken vuonna 2010?

 

 

Summa jakaantui tukiohjelmaan osallistuneille maille seuraavasti:

 

 

  • Italia; 25,62 %
  • Puola; 20,38 %
  • Ranska; 16,34 %
  • Espanja; 11,01 %
  • Romania; 6,27 %
  • Portugali; 4,71 %
  • Kreikka; 4,19 %
  • Unkari; 3,09 %
  • Liettua; 1,85 %
  • Bulgaria; 1,79 %
  • Belgia; 1,63 %
  • Suomi; 0,97 %
  • Slovenia 0,55 %
  • Irlanti; 0,17 %
  • Viro; 0,16 %
  • Malta; 0,15 %
  • Tsekki; 0,03 %
  • Luxemburg; 0,02 %

 

 

Listasta huomataan, että eräät maat ei ole lainkaan hakeneet EU-rahoitteista ruoka-apua vähävaraisille.

 

 

Pidän oikeana, että Suomi on ollut EU-jäsenyytemme alusta alkaen aktiivinen EU-rahoitteisen ruoka-avun hakemisessa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Historiatietoa EU:n rahoittamasta ruoka-avusta, EU:n ruoka-apuohjelma, EU:n elintarvikeapu yhteisön vähävaraisille,

"Ei niin isoa herraa, ettei söisi talonpojan tuottamaa ruokaa"!

Perjantai 15.9.2017 - -Esko Erkkilä-

Neljäkymmentä vuotta suomalaisen elintarviketeollisuuden palveluksessa olleena halusin eilen poiketa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetyillä ”Elintarviketeollisuus” –messuilla.

 

Olen ylpeä suomalaisesta elintarviketeollisuudesta ja siitä, että sain olla sen palveluksessa neljäkymmentä vuotta!

 

 

Elintarvikkeet ovat ala, joka porskuttaa kaikissa olosuhteissa, sillä kaikkien pitää syödä.

 

 

Voimme tinkiä monista asioista, mutta ruuasta emme voi tinkiä.

 

*****************

 

Seuraavissa kuvissa muutamia slouganeita ruuasta:

 

 

 

IMG_2572.JPG

 

 

”Laatu ei ole sattumaa”

 

 

ja

 

 

”Hyvä maku on työn takana”

 

 

 

IMG_2574.JPG

 

 

”Hyvä laatu on vaikea määritellä, mutta helppo tunnistaa”

 

 

 

IMG_2559.JPG

 

 

Keskeistä suomalaisessa ruuassa on Hyvää Suomesta -joutsenlippumerkki ja toteamus:

 

 

”Ruokaa omasta maasta”

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: "Ei niin isoa herraa, ettei söisi talonpojan tuottamaa ruokaa"!, "Laatu ei ole sattumaa", "Hyvä maku on työn takana". "Hyvä laatu on vaikea määritellä, mutta helppo tunnistaa", "Ruokaa omasta maasta"!, Joutsenlipputuote, Elintarviketeollisuus 2017.

Poliisi puhallutti apukuskin

Lauantai 1.4.2017 - -Esko Erkkilä-

Netissä leviää vauhdilla video, jossa virolaispoliisi puhalluttaa apukuskin eli kuljettajan vierellä istuvan matkustajan.

 

 

Poliisin moka selittyy sillä, että kyseessä on auto, jossa ratti sijaitsee oikealla puolella!

 

 

Videon on kuvannut takapenkin matkustaja ja kaikilla on hauskaa jo ennen puhallutusta – hauskanpito kasvaa, kun auto saa luvan jatkaa matkaa, sillä puhallustulos on puhdas nolla.

 

 

************************

 

 

Tilanne on tuttu Suomessakin ja kerron melkein omakohtaisen kokemuksen:

 

 

Keskimmäinen poikamme toi takavuosina useitakin autoja Japanista ja niissä kaikissa ohjauspyörä sijaitsi oikealla.

 

 

Poikamme myi yhden tämmöisen auton pikkuserkulleen ja joskus herrat olivat peräkanaa tulossa kohti Tamperetta ja joutuivat poliisin puhallusratsiaan.

 

 

Keskipoika oli ilmeisesti ottanut ainakin yhden oluen ja istui kuljettajan vierellä eli sillä paikalla, josta tavallisesti ohjataan autoa.

 

 

Poliisi oli puhalluttamassa keskipoikaa, kun hän totesi poliisille: ”Eihän mulla ole edes rattiakaan.”

 

 

Siihen aikaan oikealta ohjattavat autot olivat Suomessa harvinaisia ja kun poliisit totesivat, että keskipojan auton takana tuleva auto oli samanlainen, alkoi kuulemma aikamoinen ihmettely.

 

 

Poliisit kiertelivät molempien autojen ympärillä ja olivat innostuneita näkemästään.

 

Poliiseilta oli sadellut pojille ihailevia kysymyksiä; millaista noilla on ajaa, mistä noita saa, paljonko tuollaiset autot maksavat ja paljon muita kysymyksiä.

 

 

Mitenkähän juttu olisi edennyt, jos ainakin yhden kaljan ottanut keskipoika olisi pitänyt suunsa kiinni – olisiko matkustaja päätynyt Sorin poliisiaseman putkaan?

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ohjauspyörä oikealla, ratti oikealla,

Sulkavuoreen louhittavan keskuspuhdistamon rakennustyöt tulevat aiheuttamaan suuret tärinävauriot Viinikanlahdelta Sulkavuoreen saakka

Torstai 30.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Sulkavuoreen rakennettavan jätevesien keskuspuhdistamon rakennustyöt tulevat olemaan suuri kärsimys sekä katastrofi Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuoresta Pyhäjärveen louhittavan kalliotunnelin päällä asuville tamperelaisille ja niille liikehuoneistoille, jotka onnettomuudekseen sijaitsevat louhittavan tunnelin tärinäalueella.

 

 

Ikean räjäytystyöt ja Ikealta Helsingin suuntaan rakennetun moottoritien liittymän räjäytykset aiheuttivat monelle Palokallion alueella sijaitsevalle omakotitalolle suuruusluokaltaan 30.000 euron tärinävauriot.

 

 

Rantaväylän tunnelityömaan tamperelaisten kodeille aiheuttamat tärinävahingot ovat vielä kokonaissummaltaan toteamatta.

 

 

Ratikkatyömaa – jos hanke sitten aikanaan toteutuu – tulee vaurioittamaan määräämättömän määrän tamperelaisten koteja.

 

 

Suuressa vaarassa tulee olemaan Hatanpään koulu ja kysynkin, että miten koululaisten turvallisuus pystytään takaamaan, kun melkein koulun alle louhitaan suuri paskavesitunneli?

 

 

Paskavesitunneli tulee alittamaan pääradan sekä Tampere-Helsinki – moottoritien. Miten taataan rataturvallisuus ja moottoritien turvallisuus, kun tunneli tulee alittamaan ne molemmat?

 

 

Muodostaako paskavesitunnelin työmaa riskin niille usean kerroksen maantiesilloille, jotka sijaitsevat Sulkavuoren kupeella?

 

 

Ikean räjäytyshelvetin omakohtaisesti kokeneena omakotitaloasujana joudun perustellusti ennustamaan, että Sulkavuoren keskuspuhdistamotyömaa tulee aiheuttamaan poikkeuksellisen suuret vauriot Sulkavuoren kupeella sijaitsevien omakotitalojen lisäksi niille kiinteistöille, jotka epäonnekseen sijaitsevat sillä linjalla, jolle louhitaan paskavesitunneli Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja ”puhtaille vesille” Sulkavuoresta Pyhäjärveen.

 

 

Tunneli tulee käsittääkseni olemaan niin suuri, että siellä ajaminen on maansiirtoautoilla mahdollista – onneksi samaan tunneliin sijoitetaan paskavesiputki ja myös ns. ”puhtaan veden” purkuputki.

 

 

 

Sulkavuoren keskuspuhdistamon siirtotunnelien tärinäalueet on suunnitelmissa merkitty liian kapeiksi, sillä Ikea-helvetin kokeneena voin todeta, että tärinävaurioita kiinteistöille syntyy paljon laajemmalla alueella, kuin suunnitelmissa on ennakoitu.

 

 

On ainakin minulle itsestäänselvyys, että Tampereen kaupunki on velvollinen huolehtimaan jo tunnelin rakennustöiden urakkatarjouspyynnöissä siitä, että siirtotunneleiden räjäytystyöt suoritetaan riittävän pienillä kertaräjäytyksillä.

 

 

Kaikki laajennetulla tärinäalueella sijaitsevat asunnot – jokainen huone – pitää tutkia ennen räjäytystöiden aloittamista ja silloin on pitävästi todettava huoneistossa olevat aiemmat vauriot. Jos näin ei tehdä, on Tampereen kaupungin korvattava kaikki asunnoissa työmaan jälkeen havaitut vauriot täysimääräisesti.

 

 

Tampereen kaupunki ei saa räjäytys- ja tärinävaurioiden korvaamisessa yrittää piiloutua Tampereen Keskuspuhdistamo Oy:n selän taakse, sillä Tampereen kaupunki on tehnyt päätöksen keskuspuhdistamon rakentamisesta ja sen pitää yksiselitteisesti kantaa myös vastuu niistä vahingoista, joita keskuspuhdistamon rakentaminen aiheuttaa tamperelaisille.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sulkvuori, Sulkavuoren keskuspuhdistamo, jätevesien keskuspuhdistamo, Ikea-helvetti, Ikea-työmaan tärinävahingot, Rantaväylän tunneli, Rantaväylän tunnelityömaan aiheuttamat vahingot, Ratikkatyömaan aiheuttamat vauriot kodeille,

Miksi kuntavaaliehdokkaat eivät kerro saavutuksistaan?

Lauantai 25.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Minua ja varmaan lähes kaikkia kaupunkilaisia kummastuttavat ne lupaukset joita kuntavaaliehdokkaat tekisivät, jos tulisivat valituiksi.

 

 

En ole vielä tavannut sellaista kuntavaaliehdokasta, joka olisi kertonut, että mitä hän on saanut aikaiseksi.

 

 

Nyt teen poikkeuksen, sillä lupaan…

 

 

 

IMG_8103.JPG

 

 

…ehdokasesitteessäni mm. näin:

 

 

”Tunneliräjäytysten ja ratikan rakennustöiden aiheuttamat vauriot kaupunkilaisten kodeille pitää korvata täysimääräisesti.”

 

 

****************

 

 

Lunastin tämän lupaukseni jo etuajassa, kun ehdotin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa 22.3.2017, että Tampereen kaupunki korvaisi eräälle Vallenrinkadun asukkaalle täysimääräisesti ne vahingot, jotka Tampereen kaupunki aiheutti asukkaalle, kun vuonna 2015 käytti Vallerinkatua temmellyskenttänään  ja sai aikaan asukkaan omakotitalossa suurta tuhoa.

 

 

Sain kannalleni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja SDP:n Kari Walleniuksen. Valitettavasti hävisimme äänestyksessä 5 -2, sillä ne johtokunnan jäsenet, joiden taustaryhminä ovat Kokoomus, Perussuomalaiset, Vasemmistoliitto, Vihreät ja Tampereen Puolesta ry halusivat, että Tampereen kaupunki saa vähät välittää niiden ongelmien korvaamisesta, jotka se on toimillaan aiheuttanut kaupunkilaisten kodeille.

 

 

Kari Wallenius yhtyi kokouspöytäkirjaan sanelemaani eriävään mielipiteeseeni.

 

 

Koska kyseinen Tampereen Infra Liikelaitoksen pöytäkirja on tarkastettu ja se on kaikkien nähtävissä Tampereen kaupungin nettisivuilla, julkaisen eriävän mielipiteeni tässä:

 

 

*********************

 

 

 

Esko Erkkilä                                                                                      ERIÄVÄ MIELIPIDE

Tampereen Infra Liikelaitos                                                             22.03.2017

 

 

 

Veikko Kosken ja Tiina Haikan oikaisuvaatimus tärinävahingon korvaamisesta

 

 

Esitän, että valittajien korvausvaatimus hyväksytään täysimääräisenä.

 

Esitykseni perusteluna esitän mm. seuraavaa;

 

  • valittajien omakotitalo on kivitalo ja ennen työn suorittamista olisi pitänyt tehdä kattava kuntokartoitus kohteessa
  • katutyön teettäjä on laiminlyönyt valittajien kohdalla ennakkoilmoituksen kuntokartoituksen suorittamisesta, sillä ennalta tehtävästä kuntokartoituksesta kertovat ilmoituslaput olivat loppuneen ja valittajat eivät koskaan saaneet tietoa siitä, että kiinteistöille ollaan tekemässä kuntokartoitusta
  • kiinteistölle ehti aiheutua tärinävahinkoja kaikissa kolmessa kerroksessa, kunnes 18.5.2015 Veikko Kosken pyynnöstä talossa suoritettiin valokuvauksia tärinän aiheuttaneista vahingoista ja vasta samassa yhteydessä taloon kiinnitettiin tärinämittarit
  • tärinämittarit poistettiin 22.10.2015 ja…
  • …5.11.2015 talossa suoritettiin valokuvauksia puutteellisilla valokuvausvälineillä

 

Esittelytekstissä oleva maininta alueella tehdyistä tärinämittauksista ja tärinöiden jäämisestä alle ohjearvojen on mitätön, sillä kiinteistölle aiheutui tärinävahinkoja jo ennen tärinämittausten suorittamista.  Kiinteistön omistaja on toiminut vastuullisesti, sillä hän on itse pyytänyt tärinävahinkojen kuvaamista ja tärinämittarien asentamista kohteeseen.

 

 

Paikan päällä tänään suorittamallani käynnillä olen todennut selkeän syy-yhteyden katurakennustyöstä aiheutuneen tärinän ja vahingonkärsijöiden esittämien lukuisten vahinkojen välillä.

 

*********

 

Vastaavat tärinävahingot olivat huomattavia aikoinaan Ikean ja sen liittymäramppien louhintatöiden aikana.  Myös Rantaväylän tunnelityömaan lähellä sijaitsevat asunnot kärsivät tärinäongelmista.

 

Esitän, että Veikko Kosken ja Tiina Hoikan tärinävahingon korvaamisen yhteydessä tehdyt virheet hyödynnetään ratikkatyömaalla, Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuorelta Pyhäjärvelle louhittavien tunneleiden räjäytystöissä sekä Lahdesjärven työpaikka-alueen pian alkavissa louhinnoissa.

 

Keskeinen kokemusoppi Tampereen kaupungille on, että vastuuhenkilöiden pitää prosessin aikana käydä vahinkokohteella, sillä kaupungin kanssa kiinteää bisnestä tekevän yrityksen antamiin lausuntoihin ei pidä luottaa.

 

 

Omakätiset allekirjoitukset

 

 

Esko Erkkilä                                           Kari Wallenius

 

 

*************************

 

 

 

Vaikka minun ja Kari Walleniuksen tahto ei tullutkaan Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan päätökseksi, toivon, että eriävän mielipiteemme kolme viimeistä kappaletta tulevat jatkossa ohjaamaan Tampereen kaupungin toimintaa silloin, kun Tampereen kaupungin rakennustoimenpiteet tuhoavat kaupunkilaisten koteja ja kaupungilla sijaitsevia liikehuoneistoja sekä Tampereen kaupungin julkisia rakennuksia, kuten kouluja ja oppilaitoksia.

 

 

Kiitän Tampereen kaupunkia, kun se nopealla aikataululla julkisti Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan 22.3.2017 pitämän kokouksen pöytäkirjan ja siten saattoi kokouksen päätökset julkisiksi.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ikean räjäytysvahingot, rantaväylän tunnelin räjäytysvahingot, ratikkatyömaan aiheuttamat vahingot. Lahdesjärven työpaikka-aleen räjäytysvahingot, Tampereen kaupunki on kuuro räjäytysvahinkojen korvaamiselle, Vallerinkatu,

Tampereen kaupungin pitää vastata kaikista räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista

Sunnuntai 5.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Ikean rakennustöiden aikana Palokallion alueella tapahtui monen omakotitalon kohdalla merkittäviä räjäytystöiden aiheuttamia vaurioita.

 

 

Puolenkymmentä alueemme omakotitaloa kärsi kukin suuruusluokaltaan 30.000 euron vahingot.

 

 

Tampereen kaupunki korvasi pienet vahingot – mm. meidän omakotitalomme osalta 300 euroa – mutta suurimmat vahingot jäivät lähes korvaamatta.

 

 

Tietojeni mukaan Rantaväylän tunnelityömaan räjäytykset aiheuttivat suurta vahinkoa lähialueen rakennuksille ja ihmisten kodeille.

 

 

Arvelen, että Tampereen kaupunki on kieltäytynyt korvauksista – kuulisin mielelläni yksityiskohtaisia tietoja vaurioista ja niiden korvaamisesta.

 

 

***********************

 

 

Tampereella on lähitulevaisuudessa kaksi merkittävää rakennuskohdetta, joiden suorittamisessa tulee syntymään suuria vahinkoja liike- sekä asuinrakennuksille.

 

 

Hankkeet ovat surullisenkuuluisa ratikka ja Sulkavuoreen rakennettava jätevesien keskuspuhdistamo.

 

 

Kuten yllä totesin, valitettavasti omaan kantapään kautta saatua kokemusta Tampereen kaupungin suorittamien räjäytystöiden vahingoista ja nyt haluankin etukäteen kertoa ratikkatyömaan sekä Sulkavuoren jätevesipuhdistamon rakennustöiden todennäköisesti aiheuttamista suurista vahingoista liikehuoneistoilla ja ihmisten kodeille.

 

 

Pyrin myöskin antamaan vinkkejä, että miten räjäytysvahinkoja voidaan ehkäistä ja myös siitä, että miten räjäytysvahinkojen korvaamiskysymyksissä pitää edetä.

 

 

Malttakaa – kerron asioista tarkemmin lähipäivinä tällä saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kaupungin pitää vastata kaikista räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista, Ikea-työmaan aiheuttamat vauriot omakotitaloille, Rantaväylän tyunnelityömaan asunnoille aiheuttamat räjäytysvahingot, Ratikkatyömaan räjäytysvahingot.

Vanhemmat kirjoitukset »