Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Elintarvike-teollisuus -messut olivat alan laitetoimittajien esittelytilaisuus

Torstai 15.9.2022 - -Esko Erkkilä-

Osallistuin eilen Tampereen Messu-ja Urheilukeskuksessa mittavaan messutapahtumaan.

 

 

IMG_6180.JPG

 

Päätarkoitukseni oli osallistua Elintarvike-teollisuus –näyttelyyn, sillä neljäkymmentä vuotta elintarviketeollisuuden palveluksessa olleena elintarviketeollisuuden asiat yhä kiinnostavat.

 

Oletin, että näyttelyssä olisi ollut runsaasti alan teollisuusyrityksiä, mutta petyin, sillä näyttelyssä oli vain elintarviketeollisuuden laitetoimittajien näyttelyosastoja. Eivätpä ne minua paljoakaan kiinnostaneet!

 

****************

 

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen kaikki näyttelyhallit olivat täynnä, sillä Elintarvike-Teollisuus –näyttelyn lisäksi halleissa olivat EuroSafety-, Työhyvinvointi- sekä Logistiikka-messut – kaikille noihin näyttelyihin pääsi samalla pääsylipulla!

 

 

Kaikki näyttelyt ovat avoinna vielä tänään!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Elintarvike-teollisuus -messut olivat alan laitetoimittajien esittelytilaisuus, Elintarviketeollisuus, Elintarvike-teollisuus -näyttely, Työhyvinvointi-messut, Logistiikka-messut, EuroSafety-messut, Tampereen Messu- ja Urheilukeskus,

Kansanedustaja Mikko Alatalo sai Moottoriliikenteen ansiomitalin

Lauantai 6.4.2019 - -Esko Erkkilä-

On suuri kunnia kertoa tällä omalla blogipalstallani tänään tämä uutinen:

 

 

 PHOTO-2019-04-05-10-25-13.jpg

 

Kansanedustaja Mikko Alatalo sai eilen Moottoriliikenteen ansiomitalin.

Mitali myönnetään ansiokkaasta valtakunnallisesta toiminnasta suomalaisen moottoriliikenteen hyväksi tai henkilölle, joka on pitkäaikaisella ja tuloksekkaalla työllään edistänyt tieliikenteen kehittämistä.

 

Mitalin saivat tänä vuonna seitsemän liikenteen ammattilaista. Alatalo on ainoa kansanedustaja, joka mitalin tällä kertaa sai. Hän on toiminut 16 vuotta Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä, välillä myös varapuheenjohtajana.

 

Moottoriliikenteen keskusjärjestöön kuuluvat Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Autoalan keskusliitto, Linja-autoliitto, Autoliitto, Suomen Taksiliitto, Autontuojat ja –teollisuus, Suomen autokoululiitto ja Suomen autotekninen liitto.

Ansiomitalin Mikolle myönsi edellä mainittujen järjestöjen yhteisestä esityksestä liikenneministeri Anne Berner.

*******************

 

Koen olevani etuoikeutettu, sillä sain eilenkin tavata Mikon, olla hänen kanssaan ja seurata hänen toimintaansa, kun hän evästi sekä tuki kansanedustajia Arto Pirttilahtea ja Pertti Hakasta näiden ponnisteluissa Arkadianmäelle myös seuraavaksi vaalikaudeksi!

 

Parhaat onnittelut Mikolle minunkin puolestani ja olen varma, että myös lukijani yhtyvät onnitteluihin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Mikko Alatalo, Kansanedustaja Mikko Alatalo, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Autoalan keskusliitto, Linja-autoliitto, Autoliitto, Suomen Taksiliitto, Autontuojat ja -teollisuus, Suomen autokoululiitto, Suomen autotekninen liitto.

Tuomi-Logistiikka Oy on väärä taho, jolle tamperelaiset voivat reklamoida sote-taksitoiminnan ongelmista

Torstai 13.12.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereella sote- ja kela-taksitoiminnan palvelutaso on viime kuukausina romahtanut.

 

 

Palvelutason romahtamisen syyksi leimataan taannoinen taksiuudistus.

 

 

Syiden etsiminen on heitteille jätettyjen sote- ja kelataksiasiakkaiden kohdalta tuloksetonta, sillä ongelman syyllinen on ainakin sote-taksien osalta tiedossa.

 

 

On täysin turhaa syytellä tilanteesta taksinkuljettajia, taksiyrittäjiä tai palveluntarjoajaa Tuomi-Logistiikka Oy:tä, sillä syyllinen on toiminnan tilaaja Tampereen kaupunki.

 

 

Tampereen kaupunki kantaa sote-taksitoiminnan ontumisesta täyden vastuun. Kaupunki on laatinut palveluntuottajasopimuksen mm. Tuomi-Logistiikka Oy:n kanssa, mutta sopimusasiakirja on laadittu ilmeisen taitamattomasti, sillä ongelmat palvelunkäyttäjille ovat suuret.

 

 

Osoittaa suurta tietämättömyyttä Tampereen virkahenkilöiden osalta, kun he pyytävät asiakkaita reklamoimaan ongelmista Tuomi-Logistiikka Oy:lle. Virkahenkilöiden pitäisi katsoa peiliin ja sieltä he näkevät tussaroijan.

 

 

Totesin jo edellä, että Tampereen kaupungin sote-taksitoiminnan operatiivisesta toiminnasta vastaavat ovat solmineet kelvottoman sopimuksen Tuomi-Logistiikka Oy:n kanssa.

 

 

Sopimuksessa ei ilmeisesti ole osattu laatia lainkaan sellaisia spesifikaatioita, joihin Tuomi-Logistiikka Oy olisi voinut sitouttaa alihankkijansa eli taksiyrittäjät.

 

 

Kokonaan oma lukunsa on se, että onko Tampereen kaupunki vaatinut sopimukseen erillisiä kohtia taksitoiminnan seurannasta ja mahdollisten poikkeamien seuraamuksista – tuskin!

 

 

Totesimme eilen Vanhusneuvostossa, että Tampereen kaupungilta lienee mahdoton tavoittaa henkilöä, joka on vastuussa alihankkijoiden eli mm. Tuomi-Logistiikka Oy:n kanssa solmittujen palveluntuottajasopimusten laadinnasta ja ennen kaikkea sopimusten noudattamisesta sekä mahdollisista korvauksista!

 

 

Näin ei voi jatkua!

 

 

 

Toivon ja suorastaan vaadin, että Tampereen kaupungin pitää pikaisesti julkistaa se yhteystieto, johon tavallinen tamperelainen voi ilmoittaa sote-taksitoiminnassa ilmenneet ongelmat, sillä muuten asiaan ei koskaan saada parannusta!

 

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ongelmat Tampereen sote-taksitoiminnassa, ongelmat Tampereen kela-taksitoiminnassa, sote-taksit, kelä-taksit, Tuomi-Logistiikka Oy,

Miksi Tampereen kaupungille ei haluta tarjota tavaroita tai palveluksia?

Sunnuntai 9.4.2017 - -Esko Erkkilä-

Hankintatoimen ammattilaisena, luottamushenkilönä ja tavallisena kaupunkilaisena yhdyn niihin ihmettelyihin, jotka kohdistuvat Tampereen kaupungin hankintatoimen hoitamiseen.

 

 

”Tulos tehdään hankinnoissa” on vanha totuus, joka pätee myös julkisissa hankinnoissa.

 

 

On surkea tilanne, kun Tampereen kaupungin moniin tarjouspyyntöihin saadaan vain yksi tarjous ja joskus kukaan tavarantoimittaja/palveluntuottaja ei suostu tarjoamaan lainkaan.

 

 

Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hankintojen teknisestä kilpailuttamisesta vastaa Tuomi Logistiikka Oy.

 

 

Pitää muistaa, että Tuomi Logistiikka Oy on vain tekninen kilpailuttaja ja hankittavien tavaroiden ja hankittavien palvelujen spesifikaatioiden määrittelyssä vastuu on yksiselitteisesti sillä yksiköllä, jonka toimintaan kilpailutettavat tuotteet/palvelut tulevat.

 

 

Kilpailutuksessa kaiken perusta on tarjouspyyntö.

 

 

En halua pahimmissakaan unissani ajatella, että tarjouspyynnöt laadittaisiin jonkin tavarantoimittajan tai palveluntuottajan myyntiesitteitä selaamalla – en ainakaan minä syyllistynyt tuohon kilpailuttajan pahimpaan syntiin, kun vastasin maamme toiseksi suurimman rehualan yrityksen raaka-ainehankinnoista 15 vuotta!

 

 

Tarjouspyynnössä esitetyt liian tiukat ja jopa epäolennaisuuksiin menevät ostospesifikaatiot ovat ”tehokas” tapa saada rajattua tarjoajat minimiin.

 

 

Tarjouspyyntöihin kirjatut salassapito, vaitiolovelvollisuus ja sopimussakko -pykälät rajoittavat luottamushenkilöiden jälkikäteistä tarjouskilpailujen käsittelyä, mutta toisaalta olisi kohtuutonta, jos luottamushenkilöt joutuisivat hyväksymään tavarantoimittajille ja palveluntuottajille lähetettävät tarjouspyynnötkin.

 

 

Peräänkuulutan tulosyksiköiden päättäjiltä taitoa laatia tarjouspyynnöt niin väljiksi, että Tampereen kaupunki koettaisiin tavarantoimittajien ja palveluntuottajien piirissä sellaiseksi yhteistyökumppaniksi, jolle kannattaa tarjota tuotteita ja palveluksia.

 

 

-Esko Erkkilä-

raaka-ainepäällikkö, emeritus; "iskussa" kuitenkin edelleen

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Miksi Tampereen kilpailutukset vetävät vesiperän?, ostospeksit, ostospefikaatiot, tarjouspyynnöt, Tuomi Logistiikka Oy,

Brassilihaa koskeva skandaali laajenee

Keskiviikko 22.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Kirjoitan näitä rivejä tiistai-iltana 21.3.2017 ja on vain tuntien kysymys, kun eri maat asettavat Brasilian lihatuotteet ostoboikottiin.

 

 

Tampereen kaupungin sekä Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin pitää nyt olla suunnannäyttäjä ja yksiselitteisesti hyväksyä elintarvikkeidensa toimittajaksi vain sellaisia tavarantoimittajia, jotka pystyvät takaamaan, että heidän myymiensä elintarvikkeiden raaka-aineiden tuottaminen on laillista Suomessakin.

 

 

Tampereen Voimia Liikelaitoksen toimivan johdon ja liikelaitoksen johtokunnan pitää kiireesti tehdä asiasta päätös.

Liikelaitoksen johtokuntaan kuuluvat seuraavat henkilöt:

Varsinaiset jäsenet:
Jani Moisio, puheenjohtaja
Atte Tahvola, varapuheenjohtaja
Tiina Heinonen
Titta Mattila
Lauri Piilola
Inna Rokosa
Riikka Töytäri
Anneli Kivistö, kaupunginhallituksen edustaja

Varajäsenet:
Tiina Koljonen
Antti Suonvieri
Mervi Jantunen
Jani Salminen
Maija Sutinen
Anssi Toivonen
Tuila Jaatinen

 

 

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen pitää myös nopeasti tehdä samanlainen päätös, sillä emme voi sallia, että sairaanhoitopiirin alueen eri sairaaloissa tarjotaan potilaille sellaisista raaka-aineista valmistettua ruokaa, joiden tuottaminen on Suomessa laitonta.

Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin hallituksen jäsenet ovat:

Puheenjohtaja Ilpo Sirniö, Tampere, sdp
- varajäsen Aila Dündar-Järvinen, Tampere, sdp

Varapuheenjohtaja Elina Sirén, Tampere, kok
- varajäsen Jouni Markkanen, Tampere, kok

Tuula Petäkoski-Hult, Lempäälä, sdp
- varajäsen Jyrki Uotila, Parkano, sdp

Pekka Järvinen, Valkeakoski, sdp
- varajäsen Sanna Rajala, Jämsä, sdp

Peter Löfberg, Tampere, kok
- varajäsen Antti Hervonen, Tampere, kok

Tarja Soukko, Hämeenkyrö, kok
- varajäsen Maisa Vehkalahti, Pälkäne, kok

Armi Kärki, Pirkkala, ps
- varajäsen Rauno Mäki, Hämeenkyrö, ps

Reijo Ojennus, Parkano, ps
- varajäsen Kari-Pekka Rauhala, Tampere, ps

Tuukka Liuha, Lempäälä, kesk
- varajäsen Reijo Koskela, Virrat, kesk

Jaakko Mustakallio, Tampere, vihr
- varajäsen Olga Haapa-aho, Tampere, vihr

Sinikka Torkkola, Tampere, vas
- varajäsen Marjatta Stenius-Kaukonen, Tampere, vas

Petri Lintunen, Tampereen yliopiston edustaja
- varajäsen Timo Tiainen

Tarja Pösö, Tampereen yliopiston edustaja
- varajäsen Marja Kaunonen

 

 

Elintarvikkeet Tampereen kaupungin eri yksiköille ja Pirkanmaan Sairaanhoitopiirille hankkii Tuomi Logistiikka Oy, mutta ostospesifikaatioiden laatiminen kuuluu yksiselitteisesti yrityksen omistajille.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Brassilihakriisi, Tampereen Voimia Liikelaitos, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, Tuomi Logistiikka Oy, Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin hallitus, Tampereen Voimia Liikelaitoksen johtokunnan jäsenet,

Rein ja sen jokilaakso muodostavat tehokkaan logistisen käytävän

Tiistai 15.10.2013 - -Esko Erkkilä-

Sain syys- ja lokakuun vaihteessa matkailla perhekuntani sekä sukulaispariskunnan kanssa viikon verran Saksassa ja Luxemburgissa.

 

Lensimme Helsingistä Frankfurt´iin ja sieltä Rein- sekä Mosel-jokilaaksoja junalla aina Luxemburgiin saakka.

 

Vastasin työurallani volyymiraaka-aineiden hankinnasta, joten katselin maisemia ainakin sivusilmällä myös materiaalien kuljettamisen näkökulmasta.

 

Opin tuntemaan Suomen satamat Haminasta Ouluun sen viidentoista vuoden aikana, jona vastasin työantajani raaka-ainehankinnasta sekä satamalogistiikasta. Helsingin satamat toki jäivät ”opettelematta”, sillä ne ovat niin kaukana kaikesta (rehu)teollisesta toiminnasta.

 

Suomalaisena logistiikka-alan asiantuntijana tunnen pientä kademieltä saksalaista teollisuutta ja talouselämää kohtaan siitä edusta, jonka Saksan läpi virtaavat joet sekä niitä ympäröivät jokilaaksot tuovat Saksalle.

 

Matkasimme Reinin jokilaaksoa pitkin luotijunalla Frankfurt´sta Koblenz´iin ja näimme omin silmin hienon jokilaakson.

 

Tässä pieni kuvakavalkadi junamatkastamme ja jokunen kommentti:

 

Kuvat on otettu luotijunan ikkunasta, kun juna kulki 120…160 kilometrin nopeudella tunnissa.

 

Matkaa Frankfurt´sta Koblenz´iin on n. 130 kilometriä ja matkaan kului luotijunalla 1 tunti ja 23 minuuttia!

 

 

rein1

 

 

Veturin luodinoloinen nokka ei tule oikeuksiinsa suoraan edestä otetussa kuvassa.

 

 

 

rein2

 

 

Tästä kuvasta saa pienen tuulahduksen Reinistä ja sen jokilaaksosta logistisena käytävänä!

Molemmilla puolilla jokea kulkee rautatie ja samoin maantiet kulkevat molemmin puolin jokea.

Logistisessa käytävässä on siis yksi joki, kaksi maantietä ja kaksi rautatietä!

 

 

 

rein3

 

 

Joella raskaassa lastissa olevat jokilaivat kuljettavat monenlaisia teollisuuden tarvitsemia polttoaineita, raaka-aineita ja tarvikkeita.

 

 

 

rein4

 

 

Tämä jokilaiva kulkee joko tyhjänä tai vajaalla lastilla, sillä laiva ei ui riittävän syvällä, jotta sillä voisi olla täysi lasti.

 

 

 

rein5

 

 

Reinillä kulkee myös hinaajien työntämiä proomuja.

Tässä proomussa näkyvä Vanderwees-niminen yritys kertoo olevansa logistiikan alueella hollantilainen pioneeri ja taitavansa sekä tiekuljetukset että vesikuljetukset.

 

 

rein6

 

 

Hiilikuljetukset ovat tyypillisiä Reinillä liikkuvia kuljetuksia.

 

 

 

rein7

 

 

Risteilyalukset muodostavat Reinin vesiliikenteestä merkittävän osan…

 

 

 

rein8

 

 

…ja se onkin luonnollista, sillä maisemat Rein-jokilaaksossa ovat hienot.

 

 

 

rein9

 

 

Viihtyisiltä näyttävät kylät ja pikkukaupungit houkuttelisivat poikkeamaan, mutta luotijunan kyydissä se ei ole mahdollista.

 

 

Lyhyt junamatka Reinin jokilaaksossa vakuutti, että Saksan joet ja jokilaaksot antavat vahvan perustan Saksan hyvinvoinnille, sillä ne merkitsevät edullisia logistiikkakustannuksia saksalaiselle teollisuudelle.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rhein, Rein-joki, Rein, Koblenz, Reinin jokilaakso, Rhein-jokilaakso, Rein-jokilaakso, logistiikka, logistinen käytävä, Luxemburg, Frankfurt, luotijuna, Suomen satamat, matka Saksaan 2013,

Uskomatonta, jos Tampereen vammaisneuvoston varapuheenjohtaja Kari Lähteenmäen kertoma on tosi

Torstai 11.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Osallistuin eilen Suomen Keskustan edustajana Tampereen kaupungin vammaisneuvoston ja vammaisjärjestöjen yhteistyöelin VATENK:n järjestämään vaalikeskustelutilaisuuteen.

 

 Tilaisuuden teemana oli...


...Yhdenvertainen Tampere.

 

Tampereen kaupungin vammaisneuvoston varapuheenjohtaja Kari Välimäki jysäytti tilaisuudessa uutispommin. Välimäki kertoi, että Tampereella vammaisten ja vanhusten kuljetuspalvelujen yhdistämisen henkilöstökulut kirjataan vammaispalvelujen kokonaiskustannuksiin!

 

Varmistin asian tilaisuuden jälkeen Välimäeltä ja näin ymmärrän tapahtuvan!

 

 

vammaiskarijamilla

 

 

Tilaisuuden vetäjinä toimivat vammaisneuvoston varapuheenjohtaja Kari Välimäki ja asumispalvelusäätiö ASPA:n suunnittelija Milla Ilonen.

 

 

vammaisjukka

 

 

Tilaisuuden kolmantena vetäjänä toimi Tampereen kaupungin vammais- ja esteettömyysasiamies Jukka Kaukola.

 

 

vammaisleenaeskoilkkajaheikki

 Kuvaaja: Veijo Hirvonen

Sain paikan paneelissa kansanedustaja Leena Rauhalan (kd) ja kaupunginvaltuutettu Ilkka Järvelän (vas) välissä. Järvelän vierellä oikealla kaupunginvaltuutettu Heikki Luoto (ps).

 

 

Vammaisneuvoston varapuheenjohtaja Kari Välimäki täsmensi illan uutispommiaan sillä, että Tampereen Logistiikassa työskentelee 12 – 14 henkilöä vammais- ja vanhuspalvelukyytien yhdistelemisessä.

 

Välimäki kertoi, että kakkien näiden henkilöiden palkkakulut kirjataan Tampereen kaupungilla vammaispalvelujen kustannuksiksi!

 

Tilanne on karmea, sillä käytännössä vammaisten palvelutasoa heikentävän työryhmän palkkakulut kirjataan vammaispalvelujen kustannuksiksi!

 

Tietävätkö nykyiset päättäjät tätä?

 

Vammaispalvelujen kuljetuspalvelujen kokonaisvolyymistä ¾ on vanhusten kuljetuspalveluja. On ihmeellistä, että vanhusten kuljetuspalvelujen kustannukset kirjataan vammaispalvelujen piikkiin!

 

On kansalaisten tasa-arvoista kohtelua loukkaavaa, että kotoa lähdettäessä kuljetuspalvelun tilaaminen edellyttää tunnin ennakkotilausaikaa. Kotiin tultaessa vaaditaan puolen tunnin ennakkotilausaika.

 

Näinä tunnin ja puolen tunnin pituisina ”luppoaikoina” Tampereen Logistiikan organisaatioon kuuluvat henkilöt yrittävät yhdistellä mahdollisimman monen kuljetuspalveluihin oikeutetun matkoja muiden kanssa.

 

On todennäköistä, että 12 – 14 henkilön palkkakustannukset ovat suuremmat kuin vammaisten ja vanhusten kuljetusten yhdistelemisellä saavutettu säästö!

 

Keskikaupungilta kotiin tultaessa ns. sote-taksin voi ottaa ilman ennakkotilausaikaa vain rautatie- ja linja-autoasemilta. Keskikaupungin muilta taksiasemilta se ei ole mahdollista!

 

Opin vammaisneuvoston ja vammaisjärjestöjen yhteistyöelimen yhteisessä vaalipaneelissa sen, että Tampereen kaupunginvaltuustoon tarvitaan kipeästi uusia voimia entisten tilalle!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vammaisneuvosto Tampere, Tampereen vammaisneuvosto, vammaisjärjestöjen yhteistyöelin, VETENK, Kari Välimäki, Milla Ilonen, Jukka Kaukola, Leena Rauhala, Ilkka Järvelä, Heikki Luoto, Tampereen Logistiikka, vammaiskuljetusten yhdistäminen,

Onko oikein - kysymyssarja jatkuu!

Sunnuntai 23.9.2012 - -Esko Erkkilä-

Onko oikein, että Tampereella ikäihmisille, lapsille, sairaille ja joukkoruokailuissa kaikille tamperelaisille tarjotaan kaksi viikkoa vanhaa leipää?


Esko Erkkilä (kesk.) vastaa:

Se ei ole oikein, sillä kaksi viikkoa ”syömäkelpoisen” näköisenä säilynyt leipä on todellinen doupingpommi.

 

Homeenestoaineet ja muut kemialliset yhdisteet pystyvät säilyttämään leivän syömäkelpoisen näköisenä kaksi viikkoa, mutta sellaisen leivän syöminen on terveysriski.

 

Haluammeko lasten, ikäihmisten, sairaiden ja kaikkien kaupungin joukkoruokailuja käyttävien altistuvan homeenestoaineille ja muille kemiallisille yhdisteille?

 

Ehdoton EI kaksi viikkoa vanhoille leiville!

 

-Esko Erkkilä-

Neljäkymmentä vuotta elintarvikkeiden parissa työskennellyt tamperelainen

050 556 4878

esko.erkkila@gmail.com

www.eskoerkkila.fi

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Logistiikka, Tampereen Logistiikka Liikelaitos, Tampereen Logistiikka Liikelaitoksen johtokunta, kaksi viikkoa vanha leipä, homeenestoaineet, leivän homeenestoaineet, kaksi viikkoa säilyvä leipä,

Tampereen kaupungin tarjouspyyntö leipien toimittamisesta lyö lähiruoka-ajatusta molemmille korville ja lujaa

Perjantai 21.9.2012

Minä ja kaikki muut lähiruokaa kannattavat olivat pudota eilen aamulla tuoleiltaan, kun Aamulehti kertoi etusivullaan, että Tampereen kaupunki haluaa tarjouskilpailussa sellaista leipää, joka säilyy kaksi viikkoa!

 

leipatarjous1

 

Uutista ei todeksi uskoisi, jos sitä ei omin silmin näkisi.


 

leipatarjous2

 

Aamulehti oli haastatellut Tampereen Logistiikan hankintapäällikkö Sami Tapanaista ja haastattelussa tämä kirkkain otsin väittää, että leipätoimitusten tarjouspyynnön vaatimuksilla turvataan laadukkaat ruokapalvelut Tampereen kaupungissa!

 

Onko kahden viikon vaatimus leivän säilymisestä syömäkelpoisena laadukkaiden ruokapalveluiden turvaamista?

 

Toisena ihmeellisyytenä Tampereen Logistiikan tarjouspyynnössä oli se, että leipien kiinteät hinnat on tavarantoimittajan pystyttävä takaamaan 30.4.2014 saakka!

 

Tampereen Logistiikan ”asiantuntijat” elävät todellisuudesta kaukana, sillä heillä ei näytä olevan pienintäkään hajua reaalitaloudesta.

 

Kuluvan syksyn sääolot ovat olleet Suomessa niin oikukkaat, että syysviljojen kylvöt ovat olleet mahdollisia vain pienelle alalle. Nyt jo on varmaa, että ensi vuoden ruissato ei kata kuin korkeintaan kolmanneksen kokonaistarpeesta – kaksi kolmasosaa Suomessa tarvittavasta rukiista joudutaan siis tuomaan, sillä tuskin Tampereen Logistiikkakaan pystyy vaatimaan, että tamperelaisten ja muiden suomalaisten on ”pantava hampaat naulakkoon”!

 

Tuontirukiin hinnasta ei kenelläkään ole harmainta aavistusta, joten yli puolentoista vuoden päähän ulottuvan hintatakuun antaminen on mahdotonta. 

 

Omaan neljänkymmenen vuoden kokemuksen elintarviketeollisuuden palveluksessa olemisesta ja vastaan samitapanaisille, että hänen puheensa ja Tampereen Logistiikan tarjouspyyntö leipätoimituksista ovat täyttä puppua.

 

Jos leipä säilyy ulkonäöltään ”syöntikelpoisena” kaksi viikkoa, on se todellista doupingpumpattua leipää.

 

Leipään on jouduttu pumppaamaan erilaisia homeenestoaineita ja muita terveydelle vaarallisia aineosia niin paljon, että se ei todellakaan ole syömäkelpoista!

 

Tapanainen perustelee leipien kahden viikon säilymisaikaa sillä, että ne on tarkoitettu ikäihmisille, joille kotiaterioita toimitetaan usean päivän annokset kerrallaan.

 

Miksi Tampereen kaupunki rankaisee ikäihmisiä sillä, että heille kotiaterioiden yhteydessä toimitetaan kemiallisesti säilöttyä ”leipää”? Ovatko ikäihmiset ansainneet tämän kohtalon?

 

Minua suorastaan pelottaa Tampereen Logistiikan nettisivuilla oleva mainos, jossa todetaan näin:

 

  • Annamme myös julkisiin hankintoihin liittyvää koulutusta ja konsultointia hankintalakimiehemme johdolla.

 

Toivon, että mahdollisimman harva yksikkö tai yritys erehtyy tukeutumaan Tampereen Logistiikan koulutuspalveluihin, sillä sen junailema leipätoimitusten kilpailuttaminen pelottaa!

 

Näen, että Tampereen leipätoimitusten kilpailuttaminen on Tampereen Logistiikalta todellinen floppi ja peräänkuulutan liikelaitoksen johtokunnalta toimenpiteitä.

 

Johtokunnan kokoonpano on seuraava:

 

Puheenjohtaja Pekka Anttila (SDP)

 

Varapuheenjohtaja Pekka Salminen (Kokoomus)

 

Jäsenet:

 

  • Ritva Asula-Myllynen (Kokoomus)
  • Eero Koskinen (Kristillisdemokraatit)
  • Mikko Murtonen (Vihreät)
  • Marjo Niemenmaa (SDP)
  • Nanna Nurminen (SKP)

Miten johtokunta voi hyväksyä, että Tampereella lapsille, vanhuksille, sairaille ja kaikille kaupungin joukkoruokailuja käyttäville tarjoillaan doupingpumpattuja leipiä?


Suostuvatko Tampereen Logistiikan johtokunnan jäsenet syömään kaksi viikkoa vanhaa leipää?


Toivon johtokunnalta toimenpiteitä ja nopeasti!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kaksi viikkoa vanhaa leipää Tampereen vanhuksille, Tampereen Logistiikka, Pekka Anttila, Pekka Salminen, Ritva Asula-Myllynen, Eero Koskinen, Mikko Murtonen, Marjo Niemenmaa, Nanna Nurminen, tarjouskilpailu, leipätoimitusten tarjouskilpailu,

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Anna Kontulan valtuustoaloite on järkevä

Sunnuntai 6.11.2011 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuusto saa huomisessa kokouksessaan ottaa kantaa Anna Kontulan (vas) valtuustoaloitteeseen, jossa Kontula esittää, että työvaatteiden kilpailutuksessa huomioitaisiin eettiset näkökohdat.

 

Kannatan Kontulan esille ottamaa seikkaa ja totean, että hänen valtuustoaloitteensa voi toimia hyvänä päänavaajana kunnallisten hankintojen kilpailutusten linjaajana.

 

Eettisiin näkökohtiin kuuluu oleellisena osana tuotteiden ja palvelujen kotimaisuus. Toivon, että kotimaisuuteen voitaisiin jatkossa kiinnittää nykyistä enemmän huomiota.

 

Vierailin juuri päättyneillä ”Elintarviketeollisuus” –messuilla Tampereen Pirkka-hallissa 28.10.2011 ja etsin eri aloilta kotimaisia toimijoita.

 

Messuilla saamani tiedon mukaan työvaatebisneksessä Suomessa toimii ainoastaan yksi kotimainen valmistaja eli E. Laiho Oy Lohjalla.

 

Keskustelin yrityksen omistajan kanssa kotimaisuuden huomioimismahdollisuuksista kilpailutuksessa. Se on hänen mukaansa vaikeaa, sillä EU:n periaatteisiin kuuluu tavaroiden sekä palveluiden vapaa liikkuvuus.

 

Eettisten seikkojen huomioonottaminen on eräs perusta, jolla kotimaisia hankintoja mielestäni voidaan perustella.

 

Huomaan Kontulan valtuustoaloitteen virkamiesvalmistelussa seuraavan maininnan:

 

”Tampereen kaupunki käyttää tällä hetkellä työvaatehankinnoissa valintaperusteena kokonaistaloudellisuutta (hinta 55–70 prosenttia, laatu 25–35 prosenttia ja tuotteiden saatavuus 5–10 prosenttia). Eettisiä kriteerejä ei tuotteille ole asetettu”.

 

Tiedän omien verkostojeni kautta, että kun hinnan merkitys valintakriteerinä Tampereella on jopa 70 %, se merkitsee useiden tarjoajien pysymistä pois tarjouskilpailusta.

 

Kahdeksankymmentä prosenttia hinnan painoarvona merkitsee, että ainoastaan halpatuojat osallistuvat heikkolaatuisilla tuotteillaan tarjouskilpailuihin. Tampere liikkuu siis riskirajoilla!

 

Toivon, että Kontulan valtuusaloite kirvoittaa huomenna asiallisen keskustelun Tampereen kaupunginvaltuustossa ja että siellä käytävä keskustelu osaltaan koulisi Tampereen tunnetusti heikkotasoista hankintatointa nykyistä parempiin suorituksiin.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anna Kontula, kaupunginvaltuutettu Anna Kontula, kansanedustaja Anna Kontula, kunnallinen kilpailutus, Tampereen Logistiikka, E. Laiho Oy,

Onko Tampere sittenkään oikea paikka logistiikkamessuille?

Sunnuntai 16.10.2011 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa toteutettiin 12.–14.10.2011 materiaalinkäsittelyn ja logistiikan ammattimessut. Kolmipäiväinen messutapahtuma oli suunnattu ammattilaisille ja yrityksille, jotka käyttävät materiaalinkäsittely- ja varastointialan laitteita sekä niihin liittyviä palveluja ja ratkaisuja, varastokalusteita sekä varastointi- ja logistiikkapalveluja.


Pidän itseäni edelleenkin logistiikan asiantuntijana ja osallistuin messuille kriittisenä messuvieraana. Kävelymatka messumatkana osaltaan puolusti osallistumistani messuille. Tein messumatkani messujen ensimmäisenä päivänä.


On todettava, että petyin messujen antiin. Lukuisten opiskelijoiden osallistuminen pelasti ainakin ensimmäisen messupäivän osalta messuvieraiden määrän edes siedettävälle tasolle. Varsinaisia logistiikan asiantuntijoita ei ainakaan ensimmäisenä messupäivänä näkynyt Pirkka-hallissa.


Tiedän kokemuksesta, että ammattimessuille osallistuminen on vilkkainta yleensä perjantaina eli messujen viimeisenä päivänä, sillä se mahdollistaa pienen luistamisen ennaikaisesti viikonloppuvapaalle – sihteerille voi ilmoittaa, että palaa tuloksentekopaikalleen (tai nykyisin kai kustannuspaikalleen) vasta maanantaina!


Logistiikka on nykyisin entistä enemmän tiedonkeräämistä ja kerätyn tiedon perusteella tehtäviä päätöksiä. Tämä näkyi myös Pirkka-hallin logistiikkamessuilla, sillä erilaiset logistiikan hallintaan keskittyneiden tietotekniikkayritysten osastot olivat vallanneet merkittävän osan näyttelytilasta.

 

pict10042.jpg


Logistiikkamessuilla oli toki esillä varastoille sopivia trukkeja…

 

pict1007.jpg


…ja myös järeämpiä lastinkäsittelylaitteita.

 

pict1009.jpg


Turun Satamalle on annettava kiitos, että se oli mittavalla osastollaan mukana Tampereen Pirkka-hallissa. Oli mukava nähdä, että satamajohtaja Christian Ramberg oli itse saapunut Tampereelle! Jouduin työni vuoksi kulkemaan parisenkymmentä vuotta Tampereelta Turun seudulle ja osaan kokemuksen perusteella aavistella, että Varsinais-Suomesta ei ole helppo matkata Tampereelle!

 

pict1010.jpg


Helsingin satama oli mukana mittavalla osastollaan, mutta parituntisen messukäyntini aikana en nähnyt asiakkaita vierailevan Helsingin Sataman osastolla. Vanha totuus, että Helsinki sijaitsee syrjässä tuli taas kerran todistetuksi!

 

pict1008.jpg


Kaakonkulmalla päättäjät tekivät ennakkoluulottoman päätöksen, kun yhdistivät Haminan ja Kotkan satamat. Sen tiimoilta olisi paikka vaikka erilliselle blogikirjoitukselle! Sen voi jo nyt todeta, että kirjoitus tulee olemaan luonteeltaan positiivinen!

 

Yhteenvetona Pirkka-hallin logistiikkamessuista se, että ”suutari pysyköön lestissään” eli Tampere ei ole oikea paikka logistiikkamessuille. Toteamus tekee hieman kipeää meille tamperelaisille, mutta totuus pitää pystyä kohtaamaan, vaikka se ei olisi miellyttävä!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Messu- ja Urheilukeskus, Pirkka-halli, logistiikkamessut 2011, port of Turku, port of Helsinki, port of HaminaKotka,

Mielipide Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavaan

Sunnuntai 3.1.2010 klo 18.44 - -Esko Erkkilä-

Mielipiteiden jättämisaika Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavaan päättyy 4.1.2010.

 

Tässä mielipiteeni, jonka lähetin Pirkanmaan liitolle tänään:

-----------------------------------

 

Esitän, että Tampereen kaupunkiseudun logistiikkakeskuksen, VT3:n ns. Puskiaisten oikaisun, Tampereen läntisen oikoradan ja Tampereen kakkoskehätien rakentamiseen tarvittavat aluevaraukset tehdään Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavaan. Ehdotan myös, että maakuntakaavaan tehdään tarpeelliset aluevaraukset Tampereen järjestelypihan siirtämiseksi nykyiseltä paikaltaan etelämmäksi.

 

Toisen kiitoradan aluevaraus Tampere-Pirkkala -lentoasemalle olisi vastoin mm. niitä pyrkimyksiä, joilla Tampereen kaupunkiseudun melutasoa alennettaisiin. Kun myös muut seikat puolustavat sotilaskoneiden poistumista Pirkkalan lentotukikohdasta, esitän, että Pirkanmaan liitto aloittaisi välittömästi neuvottelut Puolustusvoimain, valtiovallan, naapurimaakuntaliittojen ja muiden tahojen kanssa sotilaslentotoiminnan siirtämisestä pois Tampere-Pirkkala - lentoasemalta.

 

Ehdotusteni perusteluina... 

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaava, logistiikkakeskus, Puskiaisten oikaisu, Tampereen järjestelypihan siirtäminen, Tampereen läntisen oikorata, Tampereen kakkoskehätie, Tampere-Pirkkala -lentoaseman toinen kiitorata, Pirkanmaan liitto