Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi Tampereen Kansi- ja Keskusareena -hankkeelle neljän miljoonan euron lisärahoituksenTiistai 14.6.2011 - -Esko Erkkilä- Tampereelle ollaan suunnittelemassa Näsinneulan, Särkänniemen ja Tampere-talon veroista vetonaulaa eli Tampereen Kansi- ja Keskusareenaa. Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen esityksen perusteella 13.6.2011 pidetyssä kokouksessa, että kaupunki osallistuu monitoimiareenan tontin rakennuskelpoiseksi saattamisen kustannuksiin aiemmin päätetyn 18,7 milj. euron (alv 0%) lisäksi 4,0 milj. eurolla (alv 0%). Monipolvisessa keskustelussa esitettiin värikkäitäkin mielipiteitä, joten lopputuloksesta jouduttiin äänestämään. Kaupunginhallituksen esitys sai äänestyksessä 56 ääntä, Vasemmistoliiton ja SKP:n edustajat antoivat seitsemän vastustavaa ääntä, kolme valtuutettua äänesti tyhjää ja yksi valtuutettu oli poissa. Mielestäni kaupunginvaltuuston päätös oli oikea ja se antaa mahdollisuuden saada Tampereelle uutta ilmettä tuova hieno kokonaisuus. Keskustelussa kritisoitiin mm. aikoinaan Ikean Tampereelle tuloa mahdollistavaa päätöstä. Mielestäni tämä kritiikki oli aiheellista, sillä Ikean Tampereelle tulemisen salliva päätös oli suuri virhe. Ikean liikennejärjestelyihin Tampereen kaupungin sijoittama yli 30 miljoonaa euroa oli käsittämättömän suuri satsaus yksityisen yrityksen tukemisessa. Tampereen kaupungin Ikea-tuki merkitsee Tampereella yhtä veroäyriprosenttia, sillä yhden veroäyriprosentin korottaminen tuo Tampereen kaupungin kassaan 35 M€! Ikean rakennustöiden aikana lähialueelle aiheutetut vahingot ovat edelleen korvaamatta. Missä ministeri Jan Vapaavuori luurasi, kun Ikean tulemisesta niukin naukin Tampereen puolelle päätettiin?Ikean oikea paikka olisi ollut Lempäälässä tai Ylöjärvellä, sillä sen Tampereelle sijoittuminen on tuonut Tampereelle lukemattomia ongelmia. Ikea-vetoinen Lahdesjärven alue on ongelma Tampereen keskustan kehittymiselle. Kaupan keskittyminen ”väärään paikkaan” on osoittautunut vakavaksi haasteeksi Tampereen keskustalle. Ikean työllistämisvaikutuksia yliarvioitiin suunnittelu- ja päätösvaiheessa. Osa-aikaisten Ikea-työllistyminen merkitsee, että heille joudutaan ohjaamaan yhteiskunnan taloudellista tukea Ikean ”työllistämisen” lisäksi. Näin todettiin erään vasemmistolaisen kaupunginvaltuutetun puheenvuorossa - kerrankin saan olla samaa mieltä Vasemmistoliiton kanssa. Toivon, että Tampereen kaupungin Ikea-päätöksistä on opittu ja vastaavia päätöksiä ei enää tehdä. Tampereen virhepäätöksestä pitäisi myös muiden kuntien ottaa opiksi. Lisäksi vaadin, että Tampereen kaupunki noudattaa myös rakennustöiden aikaisten vahingonkorvausten osalta aikoinaan Tampereen kaupungin ja Palokallion Omakotiyhdistys ry:n kesken solmittua sopimusta.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kansi ja keskusareena, Tampereen Kansi ja Keskusareena, Näsinneula, Tampere-talo, Tampereen kaupungin ja Palokallion Omakotiyhdistys ry:n Ikea-sopimus, Palokallion Omakotiyhdistys, |
Vain vähän soraääniä yleisötilaisuudessa, jossa käsiteltiin Tampereen Kansi ja Keskusareena -hankettaSunnuntai 13.2.2011 - -Esko Erkkilä- Tampereen kaupunki järjesti 10.02.2011 klo 18.00 valtuustosalissa yleisötilaisuuden, jossa selviteltiin Tampereen Kansi ja Keskusareena –hanketta. Paikalla oli asian perusteellisesti tunteva asiantuntijajoukko ja hieman alle 50 kuulijaa. Osa kuulijoista oli hankkeessa tavalla tai toisella mukanolevia kaupungin palkollisia, joten asia kiinnosti vain vajaata neljääkymmentä kaupunkilaista. Kannatan lämpimästi hanketta, vaikka en tilaisuudessa käyttänytkään puheenvuoroa. Kansi ja Keskusareena –hanke on saanut taakseen laajan poliittisen tuen. Tamperelaiset näkevät, että hankkeen toteuttaminen merkitsee Tampereelle monenlaista hyvää. Tilaisuus sujui mutkattomasti apulaispormestari Timo Hanhilahden puheenjohdolla. Hanhilahti antoi kärsivällisesti esittää asiansa myös niiden, jotka kritisoivat hanketta. Asemakaavaehdotusta ja valmisteluaineistoa esitellyt arkkitehti Petri Saarikoski WSP Finland Oy:stä lanseerasi hankkeesta termin ”Palvelutehdas”. Termi on onnistunut, sillä suunnitelmat merkitsevät korkeatasoisen arkkitehtuurin hienoa taidonnäytettä ja merkittävää palvelukokonaisuutta. Palvelukokonaisuus merkitsee, että Tampereen mahdollisuudet kulttuurin, urheilun, musiikin sekä suurten tapahtuminen toteuttajana asettuvat uudelle tasolla. Apulaispormestari Hanhilahti mainitsi tilaisuutta avatessaan, että kyse on hankkeesta, joka on kiinnostavin milloinkaan Tampereelle suunnitelluista vetonauloista. Asia kiinnostaa tavattomasti ihmisiä Tampereen ulkopuolella. Studio Daniel Liebeskind´n laatima suunnitelma merkitsee Tampereen kaupunkikuvan kohoamista kansainväliseksi arkkitehtuurikohteeksi. Se tulee olemaan Tampereen imagon suuri edistäjä. Muutama luku, joilla hanketta voidaan hahmottaa:
Tampereen Areena tulee olemaan yleisömäärän osalta samaa kokoluokkaa kuin Hartwall-Areena. Hanke merkitsee toteutuessaan, että Tampereen ilme muuttuu kauas näkyvän rakentamisen seurauksena, sillä kaupungin silhuettiin nousee uusi särmikäs aihe. Prosessi etenee nyt siten, että hankkeen asemakaavaehdotus on nähtävillä 07.03.2011 saakka ja mahdolliset muistutukset tulee toimittaa siihen mennessä Tampereen kaupungin kirjaamoon. Asian on tarkoitus edetä Tampereen kaupunginhallitukseen maaliskuussa ja kaupunginvaltuustoon huhtikuussa. -Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Kansi ja Keskusareena, Timo Hanhilahti, Hartwall-Areena, Petri Saarikoski, Palvelutehdas, |
Nyt pitää hyökätä!Tiistai 8.2.2011 - -Esko Erkkilä- Pirkanmaan kaksi tämän hetken kärkikansanedustajaa – Keskustan Mikko Alatalo ja Kokoomuksen Harri Jaskari – järjestivät maanantaina helmikuun 7. päivänä yhteisen vaalitilaisuuden Waynes Coffeessa Finlayson´n Siperiassa. Tilaisuudesta oli ollut tietoa jo pitkään ja sen vuoksi se olikin hyvin odotettu. Olin mukana tilaisuudessa. Kahden kansanedustajan vaalitilaisuuden puheenjohtajana toimi tietokirjailija, konsultti, toimittaja ja yrittäjä Mikko Närhi. Kaikesta näki ja kuuli, että kyseessä olivat kärkikansanedustajat ja toivonkin, että ehdin lähipäivinä palaamaan tarkemmin niihin asioihin, joita Jaskari sekä Alatalo käsittelivät. Tämän kirjoituksen otsikko liittyy hieman provokatoriseen kysymykseen, jonka puheenjohtaja salli minun esittää Alatalolle ja Jaskarille. Kysyin maakuntaradioiden lyhentyneestä lähetysajasta, mutta kiinnitin päähuomioni siihen, että onko Tampereen Tohloppi tulevaisuudessa muisto vain, kun puhutaan YLE:n tuotantopaikkakunnista. Ilahduin, kun molemmat Pirkanmaan kärkikansanedustajat olivat yksimielisiä siitä, että Tampere tulee jatkossakin toimimaan Yleisradion tuotantopaikkakuntana. Alatalon kannan Yleisradion hallintoneuvoston jäsenenä osasin ennakoidakin, mutta erityisen tyytyväinen olen Jaskarin vastaukseen. Jaskari perusteli aivan oikein, että Tohloppiin on pitkä matka Helsingistä ja sen vuoksi tamperelaisten ei kannata kiinnittyä liian tiiviisti Tohloppiin. Pitää hyökätä ja tarjota Ylelle uusia toimitiloja keskeltä Tamperetta! Pasilasta on verrattomasti helpompi matkustaa junalla Tampereen keskustaan kuin Tohloppiin monen mutkan kautta. Tunnen logistiikan peruskuviot ja tiedän, että Jaskarin puheessa on itua. Mikko Alatalo loi lisää sisältöä Jaskarin sanomaan, kun hän kokeneena televisiokasvona muistutti TV2:n tuotantotiimin ylivertaisesta osaamisesta. Toimituspuoli on viime aikoina horjahdellut, mutta sitä loistavaa osaamista, jota TV2:n tuotantoväellä on, sitä ei ole mistään rahallakaan saatavissa, totesi kansanedustaja Alatalo. Sain hieman kärjekkääseen kysymykseeni minua miellyttävän ja tyydyttävän vastauksen. Hyökkäyssuunnitelma on laadittu ja nyt on Tampereen ylimmän johdon ryhdyttävä toimeen – aikaa ei ole hukattavaksi. Jaskari ja Alatalo pystyvät kumpikin tahollaan pehmittämään raskaalla poliittisella tykistöllään televisiotoiminnan jatkumisen puolesta Tampereella. Nyt on jalkaväen eli Tampereen ylimmän luottamushenkilöjohdon hoidettava osaltaan se, että hyökkäys tuo toivotun tuloksen eli televisiotoiminta pysyy ja voi kehittyä Tampereella! Ehdotan, että TV2:lle tarjotaan parhaat toimitus- ja tuotantotilat Kansi- ja Keskusareenan tiloista! Älä nuku Rikard Bjurström vaan toimi! -Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Mikko Alatalo, Harri Jaskari, Waynes Coffee, Mikko Närhi, TV2, Tohloppi, Kansi ja Keskusareena, Rikard Bjurström, |
Tampereen Kansi ja Keskusareena -hanke toteutuu nopeasti, jos on uskominen yleisötilaisuuden äänestystulokseenKeskiviikko 10.11.2010 - -Esko Erkkilä- Tampereen Yliopiston Linna-rakennuksen auditoriossa eilen pidetty Tampereen Kansi ja Keskusareena -hanketta koskeva yleisötilaisuus huipentui yleisöäänestykseen.
Yleisöä oli paikalla yli sata henkilöä ja heistä ainoastaan kymmenkunta äänesti hankkeesta luopumisen puolesta. Ylivoimainen osa yleisöstä äänesti sen puolesta, että hanketta vietäisiin eteenpäin.
Lukuisat asiantuntijat selvittelivät yleisölle hankkeen eri vaiheita ja nykytilannetta.
Hankkeen kustannusarvio on monitoimiareenan osalta 100 M€ ja toimistotilojen sekä asuin- ja hotellirakentamisen osalta 300 M€.
Hankkeen osapuolina ovat Liikennevirasto, VR-Yhtymä, NCC, Tampereen Keskusareena Oy sekä Tampereen kaupunki. Sen lisäksi hankkeessa on mukana lukuisa määrä asiantuntijoita ja konsultteja.
Hanke yhdistää Tampereen neljä kaupunginosaa; Tullinaukion, Kalevanharjun, Ratinan sekä Kyttälän. "Rata railona aukeaa" ei hankkeen toteutumisen jälkeen enää ole todellisuutta!
Uusia autopaikkoja hankkeen toteutuminen tulee tarvitsemaan n. tuhat ja se määrä on niitä tarkoitus myös rakentaa. Hämpin Parkin toteutuminen, Ratinan alueelle suunnitellut lisäpaikat ja tarvittaessa myös Tullintorin paikoitustilat tulevat varmistamaan, että autopaikat riittävät.
Keskustelun aikana esitettiin erittäin hyvä kysymys.
Kysymyksen johdannossa kysyjä totesi, että autot ovat vallanneet Tampereella kevyen liikenteen väylät. Tällä kysyjä tarkoitti, että huoltoajoneuvoliikenne on monin paikoin vallannut kevyen liikenteen väylät. Pyöräteille ja jalkakäytäville pysäköidyt - joskus tuntuu, että kyse on pitkäaikaispysäköinnistä - kaljakuppiloihin olutta tuovat jakeluautot ovat vallanneet esim. Hämeenkadun jalkakäytävät.
Käykö samoin myös Tampereen Kannella ja Keskusareenalla oli kysyjän ytimeen osuva kysymys.
Rikard Bjurström vastasi, että huoltoajoneuvot ohjataan maan pinnan eli rautatien tasolle. Tavarat puretaan ajoneuvoista siellä ja sitten ne kuljetetaan suurilla tavarahisseillä perille. Tavarahissit ovat kookkaita, sillä niihin mahtuvat mm. jään kunnossapitoon tarkoitetut laitteet. Näin menetellen huoltoajoneuvot eivät häiritse kevyttä liikennettä.
On ihailtava hankkeen puuhahenkilöitä, sillä he ovat osanneet nivoa hankkeeseen myös Tampereen ECO2-hankkeen. Näin hankkeelle on taattu entistä laajempi kannatus.
Olisi ollut helppo arvata, että saamme lähipäivinä kuulla tutkimuksesta, että Keskusareena on paljon ilmastoystävällisempi kuin nykyinen Hakametsän halli. Näin kuulemma tulee tapahtumaankin - nyt jäämme odottelemaan tutkimuksen julkistamista!
Yleisötilaisuudessa oli hyvä tunnelma. Sitä ei haitannut edes se, että jossain vaiheessa keskustelu oli muuttua arkkitehtien väliseksi nokitteluksi.
Nettikansan hampaattomuudesta kertoo, että yhtään poikkipuolista sanaa hankkeesta ei kukaan esittänyt. Netissä kyllä torjutaan nimimerkin takaa monet hyvät ideat, mutta vaikuttamisen paikalla ollaan hiljaa. Hiljaa oleminen vaikuttamisen hetkellä mahdollistaa sen, että jälkeenpäin voi arvostella tehtyjä päätöksiä.
Täytyy vielä todeta, että nostin käteni ylös, kun tilaisuuden puheenjohtajana toiminut apulaispormestari Timo Hanhilahti pyysi nostamaan kätensä niiden, jotka kannattavat hankkeen eteenpäinviemistä.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Kansi ja Keskusareena, Liikennevirasto, VR-Yhtymä, NCC, Tampereen Keskusareena Oy, Tampereen kaupunki, ECO2, |
Tampereen Kansi- ja Keskusareena -hanketta ei saa pilata kiireelläLauantai 6.11.2010 - -Esko Erkkilä- Arkkitehti Daniel Libeskind´n suunnitelma Tampereen Kannen ja Keskusareenan toteuttamiseksi julkistettiin keskiviikkona 3. marraskuuta 2010.
Olin jutuissa usean puolueen ja eri tahon kanssa julkistamista seuranneena päivänä ja kaikki olivat innostuneita suunnitelmasta. Innostunut olen myös minä.
Julkisuudessa on esitetty toiveita, että Keskusareenan pitäisi olla valmis vuoden 2013 jääkiekon MM-kisoihin mennessä.
Pidän kiekkokansan aikatauluajatuksia perusteettomina.
Jääkiekon erilaisia turnauksia tulee ja menee, mutta Tampereelle rakennettava Kansi- ja Keskusareena on ainutlaatuinen vuosikymmeniä - ehkä yli sata vuotta kestävä aikaansaannos ja sen kunnollista toteutumista eivät yhdet jääkiekkokisat saa vaarantaa.
Suunniteltakoot Tampereen kautta aikain merkittävin rakennushanke kunnolla ja toteutetaan se sillä aikataululla, joka on järkevä. Kiekkokansa sopeutukoot tähän!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Kansi ja Keskusareena, Daniel Libeskind, |
Kansi ja Keskusareena hyväksyttiin pitkien puheiden saattelemanaTorstai 20.5.2010 - -Esko Erkkilä- Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi keskiviikkoiltana 19.05.2010 runsaat kolme tuntia kestäneen keskustelun jälkeen Kansi ja Keskusareena-projektin aloittamisen.
Keskustelu oli lähes yksimielinen, sillä ainoastaan äärivasemmisto esitti aluksi lopullisen päätöksen siirtämistä. Keskustelua kuitenkin jatkettiin ja lopulta lopputulos oli se, että kaupunginhallituksen ehdotus Kansi ja Keskusareena-hankkeeseen ryhtymisestä hyväksyttiin äänin 63 - 4. Oli hupaisaa, että pormestarin alustuspuheenvuorossa oli... |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kaupunginvaltuusto, Kansi ja Keskusareena, Ikea, Mikko Kriikku, Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen, Mikko Alatalo, Timo P. Nieminen |