Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Lyhyisiin neljän vuoden jaksoihin pätkitty vastuu merkitsee jatkuvaa luistamista tarvittavista tervehdyttämistoimenpiteistä

Lauantai 11.8.2018 - -Esko Erkkilä-

Olen varovasti vilkutellut vihreää valoa Tampereella jo kymmenkunta vuotta noudatetulle pormestarimallille.

 

 

Nyt kuitenkin Tampereen kahdeksan vuotta jatkunut taloudellinen alamäki alkaa kypsyttämään myös minua ja kaipaan pitkäaikaisempiin jaksoihin perustuvaa johtamista.

 

 

Tiedän omasta työelämästäni, että yrityksen tai sen yksikön talous voidaan taitamattoman johtajan päätöksellä tuhota jopa parissa viikossa, mutta talouden kuntoon laittaminen vaatii moninkertaisen ajan, sillä siinä työssä vaaditaan vuosien työ.

 

 

Edellisellä pormestarikaudella Tampereen talous tuhottiin perusteellisesti, kun Kokoomus teki kaikkensa miellyttääkseen rakennusliikkeitä ja samaan aikaan Vihreät painostivat Kokoomusta kaikenlaisiin hullutuksiin.

 

 

Nostan hattua demareille, joiden valtaenemmistö vastusti tunnelia eli kaiken pahuuden alkujuurta, mutta sitten demareittenkin joukosta löytyi muutama Juudas ja tunneli toteutettiin.

 

 

Vihreitten tuki tunnelille oli heidän vaatimuksensa sille, että Tampereelle tehdään miljardiluokan turhuuksien investointi eli ratikka!

 

 

Pormestarimallissa neljän vuoden vastuujaksot eivät luo mahdollisuuksia kestävän talouden kehittämiseen, sillä kaksi ensimmäistä vuotta menee opetteluun ja toisen kaksivuotisjakson aikana pormestarin ja ennen kaikkea hänen esikuntansa pitää varmistella pysymistä vallassa.

 

 

Ihmettelen, että millaista johtamista Tampereen luottamushenkilöt sallivat!

 

 

Opin työelämän aikana, että jokainen palaveri ja neuvottelu aloitetaan taloudellisen tilanteen selvittelyllä ja analysoinnilla.

 

 

Olen kaikissa puheenjohtajatoimissani toteuttanut työelämässä oppimaani tapaa ja senkö vuoksi kaikkien puheenjohtamieni organisaatioiden talous onkin aina ollut kunnossa?

 

 

Johtamieni organisaatioiden talousluvut eivät ole lähelläkään miljoonaluokkaa, mutta sitä tärkeämpi onkin se, että talous on kunnossa.

 

 *************

 

Vakaasti harkitsen, että alan ehdottelemaan Tampereen kaupungin palaamista johtamisjärjestelmässään kaupunginjohtaja-systeemiin, sillä siihen palaamalla kaupungin taloudenhoito ehkä sittenkin saataisiin paremmalle tolalle.

 

 

Muutosta ei kaupunkitasolla voida saada parin ja ei ehkä neljänkään vuoden aikana, mutta tehokkaalla työllä Tampereenkin talous olisi saatavissa lähes viisitoista vuotta kestäneen korpivaelluksen jälkeen säälliselle tasolla.

 

 

Toisaalta on tiedostettava, että Juha Sipilän johdolla kuralla ollut Suomen talous saatiin kuntoon kolmen vuoden jälkeen eli mistäpä Tampereen kaupunki löytäisi ”sipilän”?

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: pormestarimalli, Tampereen pormestarimalli, viekö pormestarimalli tuhon tielle, johtamismalli, Tampereen kaupunki, Tampereen kaupungin johtamismalli, kuka Tampereen kaupunginjohtajaksi?, Juha Sipilä,

"Olen osa tätä laulua"

Torstai 26.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere-talossa käydessäni poikkean mielelläni taiteilija Kaarina Kaikkosen ”Olen osa tätä laulua” –teoksen äärelle.

 

 

 

IMG_8430.JPG

 

 

Kyseessä on 30 neliömetrin suuruinen tilausteos, jota Kaikkonen kuvailee teokseksi, jonka teemana on elämä ja ihmisenä oleminen.

 

 

Tampere-talon arkkitehtuuri ja talon kulttuuristen tapahtumien virta ovat olleet Kaikkosen voimatekijöitä teostaan toteuttaessaan.

 

 

Toivon, että taiteilija suo myös katsojalle vapauden tulkita teosta ja minä näen teoksessa taivaanrantaan katoavan etelä-pohjalaismaiseman.

 

 

 

IMG_8431.JPG

 

 

Teoksen materiaaleina on käytetty paitoja ja pikkutakkeja  -  Kaikkonen käytti samoja materiaaleja taannoin Tampereen Satakunnankadun yläpuolelle luomassaan ”pikkutakkiteoksessaan”!

 

 

 

IMG_8433.JPG

 

 

Kaikkosen signeeraus teoksen oikeassa alareunassa.

 

 

 

IMG_8434.JPG

 

 

Teoksen englanninkielinen nimi on ”I am a part of this song”.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: "Olen osa tätä laulua", "I am a part of this song", Tampere-talo, Katariina Kaikkonen, Tampereen kaupunki,

Kylmät väreet käyvät selkäpiissäni!

Lauantai 20.5.2017 - -Esko Erkkilä-

IMG_9235.JPG

 

 

En pidä vähimmässäkään mielessä tästä läimäkistä, joita on lätkäisty Tampereen joukkoliikenteen bussien selkänojiin.

 

 

Termi ”Nella” tuo minulle aina mieleen salmonellan, sillä se oli salmonellan kutsumanimi rehuteollisuuden vastuuhenkilöiden ja viranomaisvalvontaa suorittavien viranomaisten välisissä keskusteluissa.

 

 

Nella tuo aina mieleeni suuret ongelmat ja sen vuoksi paheksun, että Tampereen kaupunki on sortunut käyttämään tuota iljettävää termiä ilmeisen positiivisessa harhakuvitelmissaan.

 

 

Suomalainen rehuteollisuus on tiukassa yhteistyössä viranomaisten kanssa pystynyt pitämään Suomen nellavapaana ja sen vuoksi en voi hyväksyä, että Tampereen joukkoliikenne käyttää termiä ”Nella” ilmeisen tietämättömänä niistä suurista ponnistuksista, joita maamme rehuteollisuudelta ja suomalaisilta viranomaisilta on vaadittu, jotta olemme pystyneet pitämään Suomen salmonellavapaana!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: salmonella, nella, Tampereen joukkoliikenne, Tampereen kaupunkiliikenne,

Vammaisasian hoitamisessa ei saa olla valtakoalitiota eikä oppositiota

Maanantai 10.4.2017 - -Esko Erkkilä-

On valitettavaa, että päättymässä olevalla valtuustokaudella käyttöön ovat Tampereella vakiintuneet termit valtakoalitio ja oppositio.

 

 

Termit eivät kuulu kunnalliseen päätöksentekoon ja toivottavasti ne kuopataan, kun uusi kaupunginvaltuusto valitaan 9.4.2017.

 

 

Mainitut termit kuuluvat vähiten siihen päätöksentekoon, jonka tuloksena Tampereella päätetään vammaisasioiden hoitamisesta.

 

 

Näin on toki meneteltykin ja toivon, että niin menetellään jatkossakin, sillä vammaisten asioiden hoitaminen on kaikkien päättäjien yhteinen asia.

 

 

Tampereen Kaupunkilähetys ry järjestää Hämeenpuiston ja Satakunnankadun risteyksessä sijaitsevassa kiinteistössä kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville nuorille ja aikuisille tarkoitettua matalan kynnyksen toimintaa eli nimeltään ”Iltalinjalla – kansalaisten kohtaamispaikka”.

 

 

Iltalinja on kolmannen sektorin toimintaa ja sen toiminta on mahdollista vain Tampereen kaupungin tuella.

 

 

Iltalinjan toiminta oli katkolla viime syksyllä, mutta ”opposition” ja ”valtakoalition” yhteistuumin asia saatiin ratkaistua.

 

 

Kiitän apulaispormestareita Leena Kostiainen, Mikko Aaltonen ja Anna-kaisa Heinämäki, jotka tarttuivat toimeen ja saimme Iltalinjalle vahvan jatkokauden tälle vuodelle.

 

 

Toivon, että toimintaa vaaniva epätietoisuus saadaan poistettua ja saamme kaikkien puolueiden yhteistoimin aikaiseksi päätöksen. että Iltalinjan toimintaa jatketaan nykyisellä mallilla myös tulevaisuudessa.

 

 

-Esko Erkkilä-

Iltalinjan suurkäyttäjän isä

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Iltalinjalla, Iltalinjalla Tampere, Tampereen Kaupunkilähetys ry, Iltalinjalla-projektin rahoitus,

Tärkeä vaalipaneeli

Tiistai 4.4.2017 - -Esko Erkkilä-

 

 

IMG_8308.JPG

 

 

Tampereen Kaupunkilähetys ry järjesti eilen Hämeenpuiston ja Satakunnankadun kulmauksessa sijaitsevassa toimitilassaan vaalipaneelin, jossa käsiteltiin kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville nuorille ja aikuisille tarkoitettua toimintaa.

 

 

 

IMG_8309.JPG

 

 

Olin Keskustan edustajana mielenkiintoisessa paneelissa, jossa keskityimme käsittelemään ”Iltalinjalla” –kansalaisten kohtaamispaikan nykytilannetta ja tulevaisuutta.

 

 

Iltalinjalla on kehitysvammaisille tarkoitettu matalan kynnyksen toimitila, joka tarjoaa mahdollisuuden tavata ihmisiä, saada neuvontaa ja ohjausta, harrastaa ja osallistua.

 

 

IMG_8327.JPG

 

 

Paneelin aluksi meille panelisteille tehdyt kysymykset keskittyivät tulevaan sote-ratkaisuun.

 

 

Totesin, että sote-ratkaisu merkitsee Iltalinjalle sitä, että toiminta jää edelleen kolmannen sektorin toimintana soten ulkopuolelle ja siten on ratkaisevaa, että miten Tampereen kaupunki jatkossa tukee Iltalinjalla –toimintaa.

 

Totesin selventävästi myös sen, että kehitysvammaiset kuten kaikki muutkin saavat jatkossa hoitoa esimerkiksi tapaturmiin tai sairauksiin maakuntien sote-hallinnolta.

 

 

 

IMG_8328.JPG

 

 

Kertasin yleisölle niiden investointien kustannukset, jotka nyt on päätetty ja osin jopa toteutettu:

 

  • Rantaväylän tunneli, 200 miljoonaa euroa
  • Rantaväylän tunnelin vaatimat Näsinkallion liittymäjärjestelyt, 40 miljoonaa euroa
  • Ratikka, vähintään 500 miljoonaa euroa, mutta todennäköisesti miljardi-investointi

 

 

Selvensin myös sen, että Tampere joutuu maakunta- ja soteratkaisun myötä alentamaan veroprosenttiaan nykyisestä 19,75 %:sta 12,3 %-yksiköllä eli jatkossa Tampereen pitää tulla toimeen vero-%:lla, joka on 7,45.

 

 

On selvää, että noin alhaisella vero-%:lla joudutaan karsimaan palveluja ja nostamaan kaikkia asiakasmaksuja.

 

 

Tilanne tietää kovia aikoja mm. kehitysvammaisille, sillä rahat eivät kerta kaikkiaan riitä.

 

 

***********************

 

 

Vaalipaneelin jälkeen olin tyytyväinen, sillä kaikki panelistit vakuuttivat, että vammaisten asiat priorisoidaan kaiken muun edelle. Valitettavaa vaan se, että panelistien joukossa oli lisäkseni ainoastaan KD:n Leena Rauhala, jolla on todellista valtaa puolueessaan ja jonka puheilla sekä mielipiteillä on painoarvoa Tampereen kuntapolitiikassa.

 

 

Kiitokset apulaispormestari Mikko Aaltoselle, joka yleisön joukosta jälleen kerran käytti asiallisen ja rakentavan puheenvuoron.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Iltalinjalla, Iltalinjalla Tampere, Tampereen Kaupunkilähetys ry, Rantaväylän tunneli, Ratikka,

Miksi kuntavaaliehdokkaat eivät kerro saavutuksistaan?

Lauantai 25.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Minua ja varmaan lähes kaikkia kaupunkilaisia kummastuttavat ne lupaukset joita kuntavaaliehdokkaat tekisivät, jos tulisivat valituiksi.

 

 

En ole vielä tavannut sellaista kuntavaaliehdokasta, joka olisi kertonut, että mitä hän on saanut aikaiseksi.

 

 

Nyt teen poikkeuksen, sillä lupaan…

 

 

 

IMG_8103.JPG

 

 

…ehdokasesitteessäni mm. näin:

 

 

”Tunneliräjäytysten ja ratikan rakennustöiden aiheuttamat vauriot kaupunkilaisten kodeille pitää korvata täysimääräisesti.”

 

 

****************

 

 

Lunastin tämän lupaukseni jo etuajassa, kun ehdotin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa 22.3.2017, että Tampereen kaupunki korvaisi eräälle Vallenrinkadun asukkaalle täysimääräisesti ne vahingot, jotka Tampereen kaupunki aiheutti asukkaalle, kun vuonna 2015 käytti Vallerinkatua temmellyskenttänään  ja sai aikaan asukkaan omakotitalossa suurta tuhoa.

 

 

Sain kannalleni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja SDP:n Kari Walleniuksen. Valitettavasti hävisimme äänestyksessä 5 -2, sillä ne johtokunnan jäsenet, joiden taustaryhminä ovat Kokoomus, Perussuomalaiset, Vasemmistoliitto, Vihreät ja Tampereen Puolesta ry halusivat, että Tampereen kaupunki saa vähät välittää niiden ongelmien korvaamisesta, jotka se on toimillaan aiheuttanut kaupunkilaisten kodeille.

 

 

Kari Wallenius yhtyi kokouspöytäkirjaan sanelemaani eriävään mielipiteeseeni.

 

 

Koska kyseinen Tampereen Infra Liikelaitoksen pöytäkirja on tarkastettu ja se on kaikkien nähtävissä Tampereen kaupungin nettisivuilla, julkaisen eriävän mielipiteeni tässä:

 

 

*********************

 

 

 

Esko Erkkilä                                                                                      ERIÄVÄ MIELIPIDE

Tampereen Infra Liikelaitos                                                             22.03.2017

 

 

 

Veikko Kosken ja Tiina Haikan oikaisuvaatimus tärinävahingon korvaamisesta

 

 

Esitän, että valittajien korvausvaatimus hyväksytään täysimääräisenä.

 

Esitykseni perusteluna esitän mm. seuraavaa;

 

  • valittajien omakotitalo on kivitalo ja ennen työn suorittamista olisi pitänyt tehdä kattava kuntokartoitus kohteessa
  • katutyön teettäjä on laiminlyönyt valittajien kohdalla ennakkoilmoituksen kuntokartoituksen suorittamisesta, sillä ennalta tehtävästä kuntokartoituksesta kertovat ilmoituslaput olivat loppuneen ja valittajat eivät koskaan saaneet tietoa siitä, että kiinteistöille ollaan tekemässä kuntokartoitusta
  • kiinteistölle ehti aiheutua tärinävahinkoja kaikissa kolmessa kerroksessa, kunnes 18.5.2015 Veikko Kosken pyynnöstä talossa suoritettiin valokuvauksia tärinän aiheuttaneista vahingoista ja vasta samassa yhteydessä taloon kiinnitettiin tärinämittarit
  • tärinämittarit poistettiin 22.10.2015 ja…
  • …5.11.2015 talossa suoritettiin valokuvauksia puutteellisilla valokuvausvälineillä

 

Esittelytekstissä oleva maininta alueella tehdyistä tärinämittauksista ja tärinöiden jäämisestä alle ohjearvojen on mitätön, sillä kiinteistölle aiheutui tärinävahinkoja jo ennen tärinämittausten suorittamista.  Kiinteistön omistaja on toiminut vastuullisesti, sillä hän on itse pyytänyt tärinävahinkojen kuvaamista ja tärinämittarien asentamista kohteeseen.

 

 

Paikan päällä tänään suorittamallani käynnillä olen todennut selkeän syy-yhteyden katurakennustyöstä aiheutuneen tärinän ja vahingonkärsijöiden esittämien lukuisten vahinkojen välillä.

 

*********

 

Vastaavat tärinävahingot olivat huomattavia aikoinaan Ikean ja sen liittymäramppien louhintatöiden aikana.  Myös Rantaväylän tunnelityömaan lähellä sijaitsevat asunnot kärsivät tärinäongelmista.

 

Esitän, että Veikko Kosken ja Tiina Hoikan tärinävahingon korvaamisen yhteydessä tehdyt virheet hyödynnetään ratikkatyömaalla, Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuorelta Pyhäjärvelle louhittavien tunneleiden räjäytystöissä sekä Lahdesjärven työpaikka-alueen pian alkavissa louhinnoissa.

 

Keskeinen kokemusoppi Tampereen kaupungille on, että vastuuhenkilöiden pitää prosessin aikana käydä vahinkokohteella, sillä kaupungin kanssa kiinteää bisnestä tekevän yrityksen antamiin lausuntoihin ei pidä luottaa.

 

 

Omakätiset allekirjoitukset

 

 

Esko Erkkilä                                           Kari Wallenius

 

 

*************************

 

 

 

Vaikka minun ja Kari Walleniuksen tahto ei tullutkaan Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan päätökseksi, toivon, että eriävän mielipiteemme kolme viimeistä kappaletta tulevat jatkossa ohjaamaan Tampereen kaupungin toimintaa silloin, kun Tampereen kaupungin rakennustoimenpiteet tuhoavat kaupunkilaisten koteja ja kaupungilla sijaitsevia liikehuoneistoja sekä Tampereen kaupungin julkisia rakennuksia, kuten kouluja ja oppilaitoksia.

 

 

Kiitän Tampereen kaupunkia, kun se nopealla aikataululla julkisti Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan 22.3.2017 pitämän kokouksen pöytäkirjan ja siten saattoi kokouksen päätökset julkisiksi.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ikean räjäytysvahingot, rantaväylän tunnelin räjäytysvahingot, ratikkatyömaan aiheuttamat vahingot. Lahdesjärven työpaikka-aleen räjäytysvahingot, Tampereen kaupunki on kuuro räjäytysvahinkojen korvaamiselle, Vallerinkatu,

Tampere-Pirkkalan - lentoaseman matkustajamäärät romahtivat viime vuonna 41 prosenttia!

Tiistai 21.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Kuntavaalit järjestetään 9.4.2017 ja kaikki pilvilinnoissa leijailevat Tampereen ja Pirkanmaan päättäjiksi pyrkivät toistelevat, että Tampere-Pirkkalan –lentoasema pitää kohottaa valtakunnan kakkoskentäksi.

 

 

Joku voi sanoa, että teen poliittisen itsemurhan, kun totean ajatuksen olevan haavekuva vain.

 

 

 

IMG_7456.JPG

 

 

Ajatuksiin ja haavekuviin tuo ehkä hieman reaalitietoa se, että viime vuonna Helsinki-Vantaan matkustajamäärä oli 17,1 miljoonaa matkustajaa ja tässä kuvassa (lähde Fianvia ja graafinen toteutus Aamulehti) näemme maakuntakenttien matkustajamäärät vuonna 2016;

 

 

  • Oulu 1.027.000 matkustajaa
  • Rovaniemi 487.000 matkustajaa
  • Turku 324.000 matkustajaa
  • Vaasa 288.000 matkustajaa
  • Kittilä 257.000 matkustajaa
  • Kuopio 227.000 matkustajaa
  • Tampere 208.000 matkustajaa

 

 

Mainittakoon, että vuonna 2015 Tampere-Pirkkalan matkustajamäärä oli 357.000 matkustajaa ja sillä saavutettiin maakuntakenttien sarjassa kolmas tila Oulun ja Rovaniemen jälkeen!

 

 

On epärealistista kuvitella, että Tampere-Pirkkalan matkustajamäärät kohoaisivat miljoonaan matkustajaan vuonna 2020, mutta näin väittää Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy:n lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto.

 

 

Tredea Oy on kokonaisuudessaankin jarruttanut erityisesti Tampereen kaupungin elinvoiman kehittymistä monet vuodet ja perusteettomat kuvitelmat Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehitysnäkymistä ovat täysin vailla todellisuuspohjaa.

 

 

Tampereen kuntavaaliehdokkaana en suostu liittymään siihen kuoroon, joka pitää tärkeänä Tampere-Pirkkala –lentoaseman kehittämistä vaan lähden siitä, että Helsinki-Vantaa on tamperelaisten ja pirkanmaalaisten lähikenttä.

 

 

Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille sekä mutkaton raideyhteys suoraan Helsinki-Vantaalle ovat ne toimenpiteet lentoliikenteen osalta, joita Tampere ja Pirkanmaa tarvitsevat elinvoimansa kartuttamisessa.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Pirkkalan - lentoaseman matkustajamäärät romahtivat viime vuonna 41 prosenttia!, Tampere-Pirkkala, Tredea Oy, Tredea Oy:n lentoliikenteen kehitysjohtaja, Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy,

"Seutujohtajan statusehdotukselle ristiriitainen vastaanotto"

Sunnuntai 25.9.2016 - -Esko Erkkilä-

Otsikko on lainattu 21.9.2016 ilmestyneestä Ylöjärven Uutiset –lehdestä – hyvintoimitettu lehti muuten.

 

 

Lehden päätoimittaja Matti Pukkinen on tiedustellut maakunnan johtavilta politiikoilta mielipidettä kummajaisesta nimeltään…

 

Tampereen kaupunkiseutu

Päätoimittajan kysymykseen vastanneen Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalon kanta on selkeästi hallituksen linjaa tukeva, kun hän toteaa kyselyssä seuraavaa (teksti on lainattu suoraan Ylöjärven Uutisten sivuilta):

 

 

*******************

 

 

”Kuppikunnat on lopetettava”

 

Keskustan tamperelainen kansanedustaja Mikko Alatalo antaa täyslaidallisen seutujohtaja Päivi Nurmisen kakkoskeskusstatusaikeille.

– En kannata Tampereen kasvukeskukselle omaa statusta, koska maan hallitus ei ole antamassa erityisasemaa pääkaupunkiseudullekaan maakunta- ja soteuudistuksessa, hän täräyttää.

– Maakuntauudistuksessa osapuolina ovat kunnat ja tulevat maakunnat. Tulevaisuudessa ei siis ole seutuhallintoa eikä virallisesti Tampereen kaupunkiseutua, keskustavaikuttaja jatkaa.

– Nyt on aika lopettaa virkahenkilövetoiset kuppikunnat, Alatalo jyrisee.

Hän huomauttaa, että jatkossa MAL-sopimukset tehdään valtion ja maakunnan kesken.

– Pirkanmaalaisten edun mukaista ei ole rakentaa aitaa kaupunkiseudun ympärille, Alatalo puhisee.

Keskustan kansanedustaja korostaa, ettei Tampereen enää tarvitse kilpailla kakkosstatuksen saamiseksi.

– Tampereen kaupunkiseudulla on jo kakkosasema. Uskon, että seutu pystyy pitämään sijansa ihan omilla toimillaan. Tässä ei tarvita erivapauksia maakunta- eikä sotehallinnon suhteen, Alatalo toistaa.

Hän teroittaa, että Tampereen seutu ja iso osa muuta Pirkanmaata ovat jo osa Suomen kasvukäytävää.

– Täällä on hyvät edellytykset lisätä elinvoimaa ja hyvinvointia satsaamalla elinkeinojen kehittämiseen, työllisyyteen, matkailuun sekä kulttuuriin, Alatalo toteaa.

 

 

*****************

 

Vahvaa ja oikeaa tekstiä koko Pirkanmaan senaattorilta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kaupunkiseutu, maakuntauudistus, soteuudistus, maakuntahallinto, Mikko Alatalo, Ylöjärven Uutiset, Tampereen kaupunki,

Nyt pitää unohtaa sellaiset käsitteet kuin keskuskaupunki, kehyskunnat ja Tampereen kaupunkiseutu

Lauantai 17.9.2016 - -Esko Erkkilä-

Sain olla osanottajana perjantaina 9.9.2016, kun kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen selvitteli maakuntauudistusta pirkanmaalaisille päättäjille Hotelli Ilveksessä Tampereella.

 

 

Samoin minulla oli kunnia olla paikalla tiistaina 13.9.2016, kun perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula esitteli pirkanmaalaispäättäjille sote-uudistusta Tampere-talossa.

 

 

Maakunta- ja sote-uudistus etenevät nyt hyvää vauhtia kuin juna.

 

 

Jarrumiehiä – ja varsin paljon myös jarrunaisia riittää Pirkanmaalla, valitettavaa mutta totta.

 

 

Sanon selkeästi, että nyt pitää unohtaa sellaiset käsitteet kuin;

 

  • keskuskaupunki

 

ja

 

  • kehyskunnat

 

 

…sillä sellaisia ei maakuntauudistuksen jälkeen enää ole!

 

 

Maakuntauudistus merkitsee, että Tampereen kaupunkiseutu-niminen kummajainen siirtyy historian pölyttyville lehdille.

 

 

Tampereen kaupunkiseutu-kummajainen on virkahenkilöiden pystyttämä ihmeellinen hallintohimmeli, jossa ovat mukana Tampere, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Orivesi, Lempäälä, Pirkkala ja Vesilahti.

 

 

Maakuntauudistus tekee Tampereen kaupunkiseutu –kummajaisen tarpeettomaksi, sillä jatkossa toimijoita ovat vain kunnat, maakunnat ja valtio.

 

 

On selvää, että Tampereen kaupunkiseutu-nimisen kummajaisen lopettaminen on tuskallista sitä vaaliville, mutta myös sen perustaneiden pitää nyt hypätä Pirkanmaan maakunnan kehittäjien ruotuun ja lakata olemasta eriseuraisia!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskuskaupunki, kehyskunnat, Tampereen kaupunkiseutu, maakuntauudistus, Pirkanmaan maakunta, sote-uudistus , soteuudistus etenee, maakuntauudistus etenee,

Miksi Tampereen kaupunki rönköttelee?

Torstai 15.9.2016 - -Esko Erkkilä-

”Rönkötellä” on vanha viljakkalalainen sanonta ja tarkoittaa

 

  • vastustamista
  • vastaanpanemista
  • kiukuttelua
  • lapsellisuutta
  • tietämättömyyttä
  • näköalattomuutta
  • lapsista puheenollen ”itkupotkuraivaria”

 

 

Tampereen kaupunki syyllistyy nyt sote- ja maakuntamallin luomisessa rönköttelyyn.

 

 

Erityisen räikeästi Tampereen kaupungin rönköttely tuli julkisuuteen kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen vetämässä tilaisuudessa, jossa Vehviläinen selosti maakuntauudistusta Hotelli Ilveksessä perjantaina 9.9.2016.

 

 

Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikosen tilaisuudessa pitämä reilusti ylipitkä puheenvuoro oli pahinta mallia rönköttelystä.

 

 

Sama rönköttely toistui, mutta selvästi lievempänä perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan tilaisuudessa tiistaina 13.9.2016 Tampere-talossa järjestetyssä tilaisuudessa.  Tilaisuuden puheenjohtaja Kari Hakari osasi jo etukäteen ohjata pormestaria pysymään sovitussa viiden minuutin aikataulussa ja kas, pormestari otti Hakarin ohjeet onkeensa!

 

 

Ihmettelen lukuisten muiden kanssa, että mitä Tampereen kaupungin johtavat virkahenkilöt ja johtavat luottamushenkilöt uskovat voittavansa, kun rönköttelevät hallituksen päätöksiä vastaan!

 

 

En ole ainoa, joka häpeää Tampereen rönköttämistä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: rönkötellä, Tampereen kaupunki rököttelee, Tampere vastustaa, Tampere vastaanpanee, Tampere kiukuttelee, Tampere on lapsellinen, Tampere on tietämätön, Tampere; itkupotkuraivari, itkupotkuraivari,

Maakuntaitsehallinto tulee ja sen valmistelu tulee tapahtua siihen mandaatin omaavien organisaatioiden johdolla

Lauantai 4.6.2016 - -Esko Erkkilä-

Kaikki järkevät tahot ovat hyväksyneet, että Suomeen tulee maakuntaitsehallinto 1.1.2019.

 

 

On varmaa, että edes kaikki Keskustaa viime eduskuntavaaleissa äänestäneet eivät tajunneet, että miten suuren uudistuksen puolesta he äänestivät, kun ”vetivät viivansa” keskustalaisen ehdokkaan puolesta.

 

 

Jokainen Keskustalle annettu ääni oli ratkaiseva maakuntaitsehallinnon puolesta ja sillä ei ole merkitystä, että pääsikö kyseisen äänen saanut keskustalainen eduskuntaan.

 

 

Nyt on alkamassa maakuntaitsehallinnon valmisteluvaihe.

 

 

Vaikka maakuntaitsehallinto tulee voimaan vasta vuoden 2019 alussa, ovat maakuntaitsehallinnon valmistelutoiminnot alkaneet tai alkamassa näinä päivinä.

 

 

On tärkeää, että valmistelu tapahtuu päätöskykyisten ja päätöksiin mandaatin saaneiden organisaatioiden toimesta.

 

 

Maakuntaliittovetoisesti maakuntahallintoon siirtymisen valmistelu on mielestäni ainoa oikea vaihtoehto.

 

 

Tiedän, että on ajatuksia esimerkiksi Pirkanmaalla, että valmisteluun pitäisi osallistua kaikki Pirkanmaan kunnat. Ajatus on mahdoton, sillä valmisteluorganisaatio paisuisi n. seitsemänkymmenen henkilön suuruiseksi ja kaikki osaamme arvioida, että sellainen porukka ei pystyisi päätöksiin.

 

 

Valmistelusta pitää omana yksilönään sulkea yksittäiset kunnat ja tässä tarkoitan erityisesti Tamperetta.

 

 

Erityisen vahingollista olisi, jos maakuntaitsehallinnon valmisteluun Pirkanmaalla osallistuisi alueen kummajainen eli Tampereen kaupunkiseutu –niminen organisaatio!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maakuntaitsehallinto, maakuntaitsehallinnon valmistelu maakuntaliitot, Tampereen kaupunkiseutu,

Tampereen kaupunkiseutu - kummajainen, joka tekee päätöksiä ilman juridista oikeusvaltaa

Perjantai 6.11.2015 - -Esko Erkkilä-

Tampere ja sen naapurikunnat Nokia, Ylöjärvi, Pirkkala, Kangasala, Orivesi, Lempäälä  ja Vesilahti ovat aikoinaan muodostaneet ”Tampereen kaupunkiseutu” –nimisen yhteenliittymän, joka toimii virkamiesvetoisesti ilman juridista selkänojaa.

 

 

Toki Seutukunnalla. kuten Tampereen kaupunkiseutua kutsutaan, on myös luottamushenkilöelin eli Seutuhallitus, mutta todellista valtaa Seutukunnalla käyttää kuntien virkahenkilöistä muodostettu ”Kuntajohtajakokous”, joka kokoontuu kahden viikon välein perjantaisin klo 8.00.

Periaatteessa Seutukunnan ylin päätöselin on Yhtymäkokous, mutta lyhyt tutustuminen sen pöytäkirjoihin osoittaa, että siellä ei käsitellä kummoisiakaan asioita.

 

 

Toimialoittaista valtaa Seutukunnalla käyttävät virkahenkilöistä muodostetut Seututyöryhmät.

 

 

Seututyöryhmien nimet ovat nämä:

 

  • Maankäyttö ja asuminen
  • Liikennejärjestelmä
  • Sivistyspalvelut
  • Sosiaali- ja terveydenhuolto
  • Infrapalvelut
  • Viestintäverkosto
  • Tietohallinto

Tiedän, että Seututyöryhmien kokousajoista yli puolet kuluu siihen, että osanottajat keskustelevat miten eri kunnissa virkamiehet suhtautuvat eri asioihin eli tällä keskustelulla virkamiehet hakevat yhtenäistä käytäntöä kuntalaisia koskeviin seikkoihin.  On ilmeisen selvää, että tiukimman menettelyn kunnan menettelytapa omaksutaan menettelytavaksi kaikissa muissakin seutukunnan kunnissa.

 

 

 

Luottamushenkilöiden päätösvalta Seutukunnan kunnissa on kaikonnut virkahenkilöille, sillä virkahenkilöt ovat omaksuneet esim. Ympäristöministeriön ohjeet lainsäädännön veroisiksi ohjeikseen.

 

 

On aina muistettava, että Seutukunnan linjaukset eivät juridisesti ohjaa kuntien virallisten päätöselinten päätöksiä, mutta todellisuudessa näin kuitenkin tapahtuu.

 

**************

 

 

 

Osallistuin Tampereen kaupunkiseudun Seutufoorumi 2015 –tapahtumaan Tampere-talossa 3.11.2015

 

 

Ilahduin, kun…

 

 

 

 

luojus.jpg

 

 

…Ylöjärven kaupunginhallituksen puheenjohtaja Katja Luojus totesi etukäteen valmistellussa kommenttipuheenvuorossaan mm. näin:

 

 

 

”Miten kuntajohtajien seudullisiin kokouksiin saadaan syötteitä yhä enemmän myös luottamushenkilöiltä?”

 

Katja Luojuksen kommenttipuheenvuoro on kokonaan luettavissa hänen blogisivuiltaan ja niille pääsee, kun googlaa ”Katja Luojus blogi”.

 

 

*******************

 

 

Kammoksun kunnallisessa päätöksenteossa virkamiesvaltaa ja peräänkuulutan tosiasiaa, että virkahenkilöt valmistelevat ja toteuttavat asioita, mutta asioista päättäminen kuuluu ehdottomasti luottamushenkilöille!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen seutukunta, Tampereen seutukunnan Seutuhallitus, Tampereen seutukunnan Kuntajohtajakokous, Tampereen seutukunnan Seututyöryhmät, Seutufoorumi 2015, Tampereen kaupunkiseutu Seutufoorumi 2015, Tampere-talo, Katja Luojus,

Kun on virheen tehnyt, on vastuusta turha kiemurrella

Maanantai 2.11.2015 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginhallitus tekee tänään päätöksen, että valittaako se hovioikeuteen ns. metsäpäällikön irtisanomisjutussa.

 

Toimin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana vuosina 2009 – 2012 ja jatkan nyt saman johtokunnan jäsenenä vuoden 2013 alusta, joten omaan tietoa kyseisestä asiasta.

 

 

Koska Aamulehti on julkaissut asiasta kolmekin juttua, osan jutuista jopa henkilökuvalla varustettuna, katson että voin ottaa asiaan julkisestikin kantaa.

 

 

Käräjäoikeus antoi asiasta monipuolisesti perustellun päätöksen, jossa se osoitti kaupungin menetelleen virheellisesti metsäpäällikön työsuhteen purkamisessa ja siirtäessään hänet muihin tehtäviin.

 

 

Teimme Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa yksimielisen päätöksen, että tyydymme käräjäoikeuden päätökseen ja emme jatka prosessia hovioikeudessa.

 

 

Pormestarilla ja viimekädessä kaupunginhallituksella on otto-oikeus johtokunnan päätöksiin ja nyt pormestari Anna-Kaisa Ikonen on käyttänyt päätökseemme otto-oikeuttaan.

 

 

Jos kaupunginhallitus hyväksyy tänään pitämässään kokouksessaan pormestarin menettelyn, niin Tampereen kaupunki valittaa käräjäoikeuden päätöksestä hovioikeuteen.

 

 

Kaupunki valittaa – jos valittaa - vain eräiltä osista käräjäoikeuden päätöksestä, sillä useimmat kohdat jopa Tampereen kaupunki hyväksyy käräjäoikeuden päätöksessä.

 

 

****************

 

 

Toimin yli neljäkymmentä vuotta kestäneen työurani aikana 34 vuotta erilaisissa päällikkötehtävissä ja sain sinä aikana monipuolista kokemusta henkilöstöasioiden hoitamisessa.

 

 

Osa kokemuksistani kertyi ”kantapään kautta” omakohtaisina esimieskokemuksina, mutta seurasin myös esimieskumppanieni menestymistä henkilöstöasioiden hoitamisessa.

 

 

Tutkin metsäpäällikön irtisanomiseen liittyvät asiakirjat ennen liikelaitoksemme johtokunnan kokousta ja totesin, että on tyytyminen käräjäoikeuden päätökseen. Samaa mieltä olivat myös muut johtokunnan jäsenet.

 

 

Tampereen kaupungin 16 –henkinen lakimiesosasto oli kuitenkin halukas jatkamaan riitelyä hovioikeudessa ja se yritti vaikuttaa päätösehdotuksellaan jopa meidän luottamushenkilöiden päätökseen.

 

 

Emme kuitenkaan hyväksyneet lakimiesosaston toimenpiteitä ja päätimme olla valittamatta mielestämme selvästä asiasta.

 

 

No, pormestarilla on johtosääntöjen perusteella oikeuas käyttää päätöksestämme otto-oikeutta ja niin hän on saamamme tiedon mukaan myös tehnyt.

 

 

Tänään saamme kuulla, että onko kaupunginhallitus samaa mieltä pormestarin ja kaupungin lakimiesosaston kanssa.

 

 

***************

 

 

Kävipä tänään kaupunginhallituksessa miten tahansa ja kävipä mahdollisessa hovioikeuskäsittelyssä miten tahansa, niin peräänkuulutan Tampereen kaupungin virkahenkilöiltä sekä johtavilta luottamushenkilöiltä maalaisjärjen käyttämistä henkilöstöhallintoon liittyvissä kysymyksissä.

 

 

Väkeä voidaan vähentää ja toimenkuvia muuttaa, mutta kaiken pitää tapahtua lakien ja säädösten mukaan.

 

 

Odottelen lukuisten muiden kanssa suurella mielenkiinnolla tänään Tampereen kaupunginhallituksen tekemää päätöstä!

Vielä suuremmalla mielenkiinnolla odotan sitä ehkä parin vuoden kuluttua julkaistavaa hovioikeuden päätöstä, jonka hovioikeus antaa, jos Tampereen kaupunki valittaa käräjäoikeuden metsäpäällikön irtisanomisesta tekemästä päätöksestä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kaupunki, Tampere viemässä työsuhdekiistan hoviin, Tampere jatkaa kiistaa metsäpäälliköstä, pormestarin otto-oikeus, kaupunginhllituksen otto-oikeus,

Konsernin sisäiset veloitukset ja yksiköiden väliset siirtohinnat ovat ainaisen kädenväännön aihe

Maanantai 26.10.2015 - -Esko Erkkilä-

Jatkan tänään eilen alkamaani otsikkoasian käsittelyä ja pohjana on se kokemus, jonka sain toimiessani yritysmaailmassa.

 

 

Merkittävä pohjatieto on myös se vuosien varrella hankittu kokemus Tampereen Tilakeskus Liikelaitoksen toiminnasta, johon olen saanut tutustua erään Tilakeskuksen asiakkaana olevan toisen liikelaitoksen – Tampereen Infra Liikelaitoksen – johtokunnan varapuheenjohtajana ja johtokunnan jäsenenä. Sain myös arvokasta lisätietoa, kun Tilakeskuksen toimitusjohtaja kaikille avoimessa tilaisuudessa 22.10.2015 esitteli johtamansa liikelaitoksen toimintaa.

 

 

Opin bisnesmaailmassa, että konsernin kannalta paras taloudellinen tulos saavutetaan, kun samasta tuotteesta tai palvelusta konsernin eri tulosyksiköt saavat ansaitsemansa tulossiivun.

 

 

Eri yksiköiden tulossiivun määrittely on konsernissa aina haasteellista, sillä jokaisen tulosyksikön vastuuhenkilön mielestä juuri hänen johtamansa yksikön maksama hinta on liian korkea tai siitä saatu korvaus on liian matala.

 

 

 

***************

 

 

 

Merkittävimmät tuotteet, joiden konsernin sisäinen hinnoittelu koski vastuualuettani työelämässä olivat soijarouhe, rypsirouhe, kasviöljyt ja viljanjalostusteollisuuden rehujakeet.

 

 

Vakaa pyrkimys oli hakea näille raaka-aineille sisäisessä hinnoittelussa markkinahintaa.

 

 

Soijarouheen osalta perusteena käytettiin soijarouheen hintaa Chicagon pörssissä eli CBOT hintaa (Chicago Board of Trade Buildding).

 

 

Chicagon hintaan lisättiin kokemuspohjaiset lisähinnat, jotka aiheutuisivat tavaran kuljettamisesta amerikoista Suomeen.

 

 

Oman lisänsä siirtohintalaskentaan toi valuuttakurssimuutokset ja siinä olikin päättämistä, että mikä hetki olisi edullisin fiksaushetki – jälkiviisaista ei ollut puutetta, mutta fiksaushetkellä raaka-ainepäällikkö eli minä olin yksinäinen toimija.

 

 

Kasviöljyjen osalta menettely vastasi soijarouheen hinnoittelua.

 

 

Rypsirouheen viitehintana käytettiin ranskalaisen MATIF-pörssin noteerauksia ja Matif´n osalta ei ollut haasteita valuuttakurssin osalta, sillä Ranskahan on euroaluetta.

 

 

Viljajakeiden kohdalla kehitin hinnoittelukorin, jossa perustana olivat eri viljalajien keskihinnat ja keskihinnalle kertoimen, jolla viljanjalostusteollisuuden rehujakeiden siirtohinta kytkettiin rehuviljojen markkinahintoihin.

 

 

Luomani menettely sai kaikkien osapuolten hyväksynnän – vain kertoimesta jouduimme ajoittain käymään osin värikkäitäkin keskusteluja.

 

 

*************

 

 

 

Tampereen kaupunkimaailmassa päättäjät määrittelevät budjetointivaiheessa eri yksiköille tulostavoitteen.

 

 

Tampereen Tilakeskus Liikelaitokselle määrätty tulostavoite on muille yksiköille kustannus. Näin pitää ollakin ja muiden yksiköiden pitää pystyä maksamaan käytössään olevista tiloista se vuokra, jonka Tilakeskus jyvittää tilojen vuokraksi.

 

 

On selvää, että muiden yksiköiden vastuuhenkilöt pitävät niille asetettuja toimitilavuokria liian korkeina, mutta kokonaisuus vaatii, että jokaisen yksikön on tehostettava toimintaansa, jotta pystyy maksamaan toimitilavuokransa.

 

 

Pidän menettelyä oikeana, sillä Tampereen kaupungin taloustilanne vaatii edes yhden liikelaitoksistaan tekevän kunnollista tulosta.

 

 

Vielä se, että kokemuksesta tiedän eri tulosyksiköiden pystyvän tuhlaamaan myös ne rahat, jotka niille tulisivat, vaikka yksikön käytössä olevat toimitilat olisivat ilmaisia!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: konserni, kaupunkikonserni, Tampereen kaupunkikonserni, sisäiset siirtohinnat, siirtohinnat, CBOT, Chicago Board of Trade Building, Matif, Matif-pörssi, Chicagon viljapörssi, valuuttakurssit, Tampereen Tilakeskus Liikelaitos,

Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseutujen MAL-sopimukset eivät omaa juridista päätösvaltaa

Lauantai 3.10.2015 - -Esko Erkkilä-

Maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen solmitut neljän suurimman kaupunkiseudun valtion kanssa sopimat MAL-sopimukset ovat vain poliittisia tahdonilmaisuja ja ne eivät omaa juridista sitovuutta.

 

 

 

 

mal1.jpg

 

 

Osallistuin eilen kunnallisen luottamushenkilöroolini perusteella Tampere-talossa järjestettyyn MAL-sidosryhmäfoorumiin.

 

 

 

 

mal21.jpg

 

 

MAL-sidosryhmäfoorumi keräsi Tampere-taloon satakunta Tampereen kaupunkiseudun kehittämisestä kiinnostunutta luottamushenkilöä ja virkahenkilöä aamupäiväseminaariin.

 

 

 

 

Katselen asioita keskustalaisesta näkövinkkelistä ja totean, että Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän virkahenkilöiden näkemykset eivät vastaa ainakaan minun näkemyksiäni Tampereen kaupunkiseudun kehittämisessä.

 

 

Nurja suhtautumiseni pohjautuu sille kokemukselle, jolla useat Tampereen kaupunkiseudun eräiden kuntien virkahenkilöt ovat omaksuneet haja-asutusalueiden päähänlyömisessä.

 

 

Eräät keskeiset virkahenkilöt ajattelevat, että Tampereen kaupunkiseudulla on elämisen arvoista vain se elämä, joka tapahtuu korkeissa kerrostaloissa keskellä Tampereen cityä.

 

 

Onko heidän ihanteensa se arvoiltaan ”Varikko” –eläjä, jolle kerrostalossa sijaitseva asunto on vain paikka käydä nukkumassa ja ehkä pesemässä pyykkiä ja jolla kaikki muu elämä tapahtuu tyystin toisaalla kuin ”kodissa”?

 

 

”Varikko” elämänasenteen omaava pitää asuntoaan vain todella varikkona, jossa käydään tankkaamassa ja ”vaihtamassa renkaat”!

 

 

 

No, nyt menin jo liian pitkälle yksisilmäisten city-ihmisten mollaamisessa, mutta pyydän heiltä arvostusta myös meille, joilla luontoarvot, käsillä tekeminen ja ympärillämme olevan monimuotoisen luonnon kunnioittaminen ovat tärkeitä.

 

 

Arvostan kivikylän palveluja ja olen niitä työurani  - joka ei muuten tapahtunut julkiselle puolella, vaan kilpailuilla markkinoilla – aikana rahoittanut.

 

 

 

Eilinen MAL-sidosryhmäseminaari antoi paljon ainespuita asioiden käsittelyyn – toivottavasti minulla riittää lähipäivinä potkua jatkaa eilisessä seminaarissa esiin tulleiden seikkojen jatkokäsittelyä!

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: MAL-sopimus, MAL-aiesopimus Helsinki, MAL-aiesopimus Tampere, MAL-aiesopimus Turku, MAL-aiesopimus Oulu, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, MAL-sidosryhmäfoorumi, MAL-sopimukset eivät ole juridisesti sitovia,

"Ja tästä eteenpäin saa muuten maallekin rakentaa!"

Lauantai 30.5.2015 - -Esko Erkkilä-

Vihervasemmisto on saanut vanhaan lehmänkauppojen aikaan myös Kokoomuksen hairahtumaan, että maalle ei saisi lainkaan rakentaa.

 

 

Erityisen karsaasti vihervasemmisto ja Kokoomus ovat suhtautuneet siihen, että omalle maalle saisi rakentaa!

 

 

Huhtikuun eduskuntavaaleissa kansalaiset äänestivät vihervasemmiston ja Kokoomuksen ajaman linjauksen pankrottiin eli konkurssiin.

 

 

Tampereen ns. kaupunkiseutu seututoimistoineen ja sen keinotekoinen ”päätöselin” ovat olleet suunnannäyttäjinä tälle nurinkuriselle kehitykselle.

 

 

”Tampereen kaupunkiseudun” sorvaama MAL-sopimus on ollut kaiken nurinkurisen kehityksen suuntaaja.

 

MAL-sopimus on ollut kehittämässä Tampereen kaupunkiseutua – Tampere, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti ja Ylöjärvi – hakoteille.

 

 

Erityisesti sen hampaissa on ollut se, kun kansalaiset ovat halunneet rakentaa omalle maalleen. 

 

 

Huhtikuun eduskuntavaalien vaalikampanjoinnin aikana sain hyvän kuvan kansalaisten mielipiteestä ”kaupunkiseudun” linjauksiin. 

 

 

Lähes yksimielinen halu kansalaisten keskuudessa oli se, että MAL-sopimus joutaa poltettavaksi saunan pesässä.

 

 

Olen tyytyväinen, kun pääministeriksi noussut Juha Sipilä päätti Keskustan puoluevaltuuston ja Keskustan eduskuntaryhmän yhteisessä kokouksessa, jossa päätimme osallistumisesta hallitusvastuuseen, puheensa näin:

 

 

”Ja tästä eteenpäin saa muuten maallekin rakentaa…!”

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vihervasemmisto, vihervasemmisto ja Kokoomus, Tampereen kaupunkiseutu, Tampereen kaupunkiseudun seututoimisto, Seututoimisto, MAL-sopimus, Maankäyttö _ asuminen _ liikenne,

Kuplat puhkeavat

Tiistai 17.2.2015 - -Esko Erkkilä-

Eduskuntavaalien lähestyminen oli taustalla monissa niissä keskusteluissa, joita Tampereen kaupunginvaltuusto eilisessä kokouksessaan käsitteli.

 

 

On tärkeää, että valtuutetut puhuvat ”oikeaa asiaa” ja sen vuoksi arvostan sitä reipasta keskustelua, jota erityisesti valtakoalition ulkopuolelle jätetyt eli Keskustan, Perussuomalaisten, Tampereen Puolesta, Kristillisdemokraattien sekä SKP:n kaupunginvaltuutetut eilen saivat aikaan.

 

 

Otan tässä jutussani esille Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelman 2040, joka puhutti kaupunginvaltuustoa kolme tuntia.

 

 

Rakennesuunnitelma on laadittu Tampereen kaupunkiseudun kuntien kanssa, mutta siihen sisältyy yleisvaikutelma, että Tampere toimii kaupunkiseudulla ”päällepälsmärinä”.

 

 

Päällepälsmäröinti ei edistä Tampereen ja sitä ympäröivien kuntien yhteistoimintaa.

 

 

Rakennesuunnitelmakeskustelussa tuli ilmi todella iso asia, kun Kokoomuksen arvostettu valtuutettu Mikko Leppälahti paljasti, että Tampere-Pirkkalan lentoaseman kokonaisvolyymi on alentunut jo kahdeksana vuonna peräkkäin!

 

 

On helppoa nähdä perimmäinen syy Tampere-Pirkkalan lentoaseman heikkoon menestymiseen ja syynä on Tampereen kaupungin elinkeinopolitiikka.

 

 

Oli aikamoista kuulla kaupunginvaltuutetun suusta, että Tampereen kaupungin virkahenkilöt ovat maininneet yritystään Tampereelle haluavalle yrittäjälle, että tämänlaisia yrityksiä Tampereella on jo liikaakin.

 

Valtuutetun sanoille antaa painoarvoa se, että hän kuuluu valtakoalitioon eli edustaa Kokoomuksen, SDP:n, Vihreiden, Vasemmistoliiton ja RKP:n valtajunttaa!

 

 

Tampereella on hyvin samantapainen tilanne kuin valtakunnassa eli jokseenkin samat puolueet Tampereella kuin koko Suomessakin ovat ajamassa Tampereen kaupunkia kestämättömään tilanteeseen.

 

 

Fanfaarit soivat salongissa, mutta laiva uppoaa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen valtakoalitio, fanfaarit soivat ja laiva uppoaa, Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelma 204,

Sote-sopu veti Tampereen kaupungin päättäjät ja virkahenkilöt neuvottomiksi

Keskiviikko 26.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Osallistuin eilen Alue-Alvareiden yhteistilaisuuteen, jossa piti käsitellä ”Elinvoimainen Tampereen kaupunkiseutu” –selvitystyön loppuraporttia.

 

Emeritus-maaherra Rauno Saaren mittavan työn vaatineessa selvityksessä päädyttiin esittämään Tampereen seudulle eräitä vaihtoehtoja kuntauudistuksen toteuttamiseksi.

 

Tilaisuudelta putosi kuitenkin pohja pois, kun hallitus ja oppositio pääsivät viime sunnuntaina Juha Sipilän aloitteesta ns. sote-sopuun, jonka tärkeä pointti oli, että Kataisen hallitus luopuu kuntauudistuksesta ja kuntien pakkoliitoshaaveista.

 

 

sote1

 

 

On annettava tunnustus Tampereen kaupungin talous- ja liiketoimintaryhmässä toimivalle yhteyspäällikkö Tuukka Salkoaholle, joka heti tilaisuuden alussa totesi, että laadituilla selvityksillä ei nyt ole paljoakaan arvoa, kun hallitus ja oppositio ovat päässeet sopimukseen sote-uudistuksesta ja sen myötä jäädytettävistä kuntauudistushankkeista.

 

 

Kaikesta aisti ja näki, että Tampereen kaupungin ylimmät päättäjät sekä virkahenkilöt ovat nyt neuvottomia ja vailla aloitekykyä.

 

 

Tampereen ylin johto, kaupungin valtakoalitio sekä virkahenkilöt ovat tiukan paikan edessä. Heidän haaveensa saada Tampereen kehyskunnat maksajiksi kaikkeen siihen turhuuteen, jota Tampereella ollaan toteuttamassa ja suunnittelemassa, ovat nyt valuneet hiekkaan.

 

 

 

sote2

 

 

Oli mielenkiintoista, kun yhteyspäällikkö Tuukka Salkoaho esitti luonnoksen siitä Tampereen kaupunginhallituksen päätösesityksestä kaupunginvaltuuston päätökseksi, jota Tampereen kaupunginhallitus tulee esittämään 31.3.2014 pitämässään kokouksessa.
 

 

Päätösesitysluonnoksessa todetaan näin:

 

 

 

Kaupunginhallitus päättää esittää valtuuston päätettäväksi

 

  • että Elinvoimainen Tampereen kaupunkiseutu – tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen selvitys merkitään tiedoksi,

 

  • että selvitysmiehen esityksistä yhden kunnan vaihtoehto on Tampereen näkökulmasta selkein,

 

  • että jatkotyön tarpeeseen Elinvoimainen kaupunkiseutu selvityksen pohjalta palataan kun sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki on hyväksytty ja sen vaikutukset ovat selvillä,

 

  • että kaupunkiseudun yhteistyössä korostuu vuoden 2014 aikana yhteinen arviointi ja vaikuttaminen esitettyyn sote-malliin. 

 

Yhteyspäällikkö Salkoaho totesi, että päätösesitysluonnoksen kaksi viimeistä kohtaa on laadittu sen jälkeen, kun hallituksen ja opposition sopima sote-sopu tuli tietoon.

 

Tuntuu, että me Alvarit saimme ensikäden tietoa, sillä tutkailin netistä Tampereen kaupunginhallituksen esityslistaa siihen kokoukseen, joka pidetään 31.3.2014, mutta en löytänyt.

 

 

Meitä Alvareita oli paikalla nelisenkymmentä ja tiedustelin yhteyspäällikkö Salkoaholta, että miten Tampereen kaupungin nykyinen n. 15.000 hengen henkilökuntamäärä tulee kehittymään sote-sovun myötä.

 

Yhteyspäällikkö Salkoaho kertoi, että kaupungin nykyisestä henkilökunnasta 5.500 henkilöä tulee siirtymään sote-ratkaisun myötä ”miljoonapiirin” palvelukseen.

 

Tuukka Salkoaho jatkoi kysymykseeni vastaamista ja totesi, että nykyiselle henkilömäärälle Tampereen kaupungin tilaajaryhmässä ei jatkossa riitä töitä.

 

Oli mielenkiintoista kuulla, että myös apulaispormestareiden lukumäärää tullaan vähentämään. Toki se on luonnollistakin, sillä eihän uudessa tilanteessa tietenkään kaikille nykyisille apulaispormestareille ole töitä.

 

 

Olen alkaneena vuonna osallistunut Alvari-työskentelyyn vähän, mutta eilinen neuvonpito osoitti, että siihen osallistumalla saa paljon ensikäden tietoa ja toivottavasti pystyy myös vaikuttamaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sote-sopu, Alvarit, Alue-Alvarit, yhteyspäällikkö Tuukka Salkoaho, Tuukka Salkoaho, Tilaaja-tuottaja -malli, Elinvoimainen Tampereen kaupunkiseutu, Rauno Saari,

Tampereen ratikkarahoilla saataisiin koko Pirkanmaan tieverkosto hyvään kuntoon

Lauantai 8.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Suomi elää taloudellisesti vaikeaa aikaa.

 

Suomen kaupungeista Tampere rypee taloudellisesti syvässä ahdingossa, mutta eräät tahot eivät edelleenkään osaa tiedostaa tilannetta.

 

Rantaväylän tunnelipäätökseen liittyvät ”kumppanuudet” ovat toteutuessaan romahduttamassa lopullisesti Tampereen talouden.

 

Tampereelle ollaan havittelemassa kokonaiskustannuksiltaan miljardiluokan kaupunkiraitiotietä!

 

 

ratikkadia

 

Kaupunkiraitiotien ensimmäinen vaihe maksaisi ”virallisten” suunnitelmien mukaan 220 miljoonaa euroa.
 
Huvittavaa, että Tampereen ylin johto esittää 220 miljoonaa euroa ensimmäisen vaiheen kustannuksena, kun se pyytää valtiota tukemaan hanketta.
 
”Unohdetaan”, että ratikka tarvitsee väkeä kuljettaakseen myös vaunukaluston ja se maksaa ensivaiheessakin vaatimattomat 60 – 72 miljoonaa euroa.

 

 

Lukuihin saadaan mittakaavaa, kun tiedetään, että yksi veroprosentti-yksikkö merkitsee Tampereella vuositasolla 30 M€.  Pelkät ensimmäisen vaiheen vaunuhankinnat merkitsisivät siis 2,5 %-yksikön korotusta Tampereen kunnallisveroon! On luonnollista, että vaunuhankintaa ei kuoletettaisi kerralla, mutta vertailut osoittavat mittakaavan!

 

 

**********

 

Onneksi Tampereella ja Pirkanmaalla on järkeviä päättäjiä, jotka osaavat katsoa kokonaisuuksia.

 

Tapasin heistä erään vajaa viikko sitten ja hän totesi, että Tampereen ratikkaan suunnitelluilla rahoilla olisi mahdollista saada koko Pirkanmaan tieverkosto hyvään kuntoon.

 

 

Uskon, että kyseinen asiantuntija tarkoitti Pirkanmaata halkovien…

 

  • 3-tien (Helsinki – Tampere – Vaasa)
  • 9-tien (Turku – Tampere – Jyväskylä ->)
  • 12-tien (Rauma – Tampere – Lahti ->)

…lisäksi maakunnan lukuisia pienempiä teitä.

 

Tampereen ratikkauskovaiset ovat todistelleet kaupunkiraitiotiehanketta taloudellisesti järkeväksi hankkeeksi,...

...mutta tuskin hekään pystyvät väittämään, että Tampereen ratikka toisi Pirkanmaalle ja koko valtakuntaan läheskään samaa määrää hyvinvointia kuin maakunnan tieverkoston parantaminen toisi!

*******

Pirkanmaan tieverkoston parantaminen kohentaisi koko maakunnan ja erityisesti Tampereen tilannetta, mutta se parantaisi hyvinvointia ja taloudellista toimeliaisuutta

  • Uudellamaalla

  • Kanta-Hämeessä

  • Varsinais-Suomessa

  • Satakunnassa

  • Etelä-Pohjanmaalla

  • ruotsinkielisellä Pohjanmaalla

  • Keski-Suomessa

     ja

  • Päijät-Hämeessä

***********

 

 Toivon ja uskon, että jo nykyinen hallitus osaa arvioida kokonaistilanteen oikein - luotan, että ainakin seuraava hallitus sen osaa!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratikkarahat tienparannuksiin, ratikka, Tampereen kaupunkiraitiotie, Pirkanmaa, Uusimaa, Kanta-Häme, Varsinais-Suomi, Satakunta, Etelä-Pohjanmaa, ruotsinkielinen Pohjanmaa, Keski-Suomi, Päijät-Häme,

Kävellen näkee enemmän!

Maanantai 20.1.2014 - -Esko Erkkilä-

Kehittelin itselleni uuden tavan lenkkeillä, kun käytän hyväkseni Tampereen joukkoliikenteen bussivuoroja!

 

Nousen bussiin lähipysäkilläni, ajan bussilla ”jonnekin” kaupungin alueella ja kävelen kotiin tai vaikkapa Keskustorille, josta taas matkustan takaisin.

 

Tein 10.1.2014 bussimatkan länsi-Tampereelle Myllypuroon ja kävelin linjan 36 päätepysäkiltä kotiin – kävelymatkaa kertyi 21 kilometriä.

 

Mukanani oli kamera ja seuraavassa joitain näkymiä kävelymatkan varrelta:

 

 

mylly1

 

 

Kyseessä oli Tampereen joukkoliikenteen bussilinja numero 36; tällä linjalla palveluntuottajana on Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos eli TKL.

 

Muut palveluntuottajat Tampereen joukkoliikenteessä ovat

 

  • Länsilinjat Oy
  • Väinö Paunu Oy
  • Onnibus Oy
  • Tilausliikenne Lauri Möttö Ky

 

 

N. kahdenkymmenen kilometrin pituinen bussimatkani kesti 43 minuuttia.

 

 

*********

 

mylly2

 

 

Myllypuron teollisuusalueen jälkeen kävelymatkallani ensimmäinen lähiö oli Tesoma ja tässä kuva paikallisesta ostoskeskuksesta.

 

 

 

mylly3

 

 

Mediapolis Tampere sijaitsee Tohlopissa ja se oli kävelymatkallani seuraava suurempi kohde Tesoman jälkeen.
 
Mediapolis on paikka, jossa toimii mm. YLE.

 

 

 

mylly4

 

 

Tohloppi on kooltaan 67 hehtaarin suuruinen kirkasvetinen järvi ja se loiski tammikuun 10. päivänä täysin avoimena.

 

 

mylly5

 

 

Tohlopin jälkeen seuraava kaupunginosa kohti keskustaa on Epilä.
 
Epilä on omaleimainen kaupunginosa ja siellä on monia mielenkiintoisia paikkoja, joihin pitäisi tutustua tarkemmin - elämä mm. Kahvila Epilän maisemissa näytti hyvin vilkkaalta!

 

 

mylly6

 
Kahvila Epilän persoonalliset…

 

 

 

mylly7

 

…mainokset!

 

 

 

 

 

Epilän jälkeen kohti keskikaupunkia kuljettaessa saavutaan Pispalaan.

 

 

 

mylly8

 

 

Pispalan kirkko muistuttaa kadulta katseltuna tavallista kerrostaloa, mutta risti sisäänkäynnin yläpuolella kertoo, että kyseessä on kirkko.

 

 

 

mylly9

 

 

Pispalan ”tavaramerkki” on Haulitorni, joka olisi monenkin jutun aihe.

 

 

 

mylly10

 

Näsinneula näkyy Pispalasta sumuisenakin päivänä vallan mainiosti.

 

 

 

mylly11

 

 

Kilometritalo Pirkankadulla tuli minulle tutuksi jo pikkupenskana, kun kävin vanhempieni mukana vaateostoksilla Tampereella.
 
Talolla on pituutta 138 metriä ja se on kunnostettu viime vuonna – kulttuuriteko!

 

 

 

 

Kilometritalolta olikin matkaa kotiovelle enää yhdeksisen kilometriä ja kun tie oli tuttu, niin matka sujui joutuisasti!

 

  

Kävelymatkallani näin paljon sellaista, johon en ole aiemmin tutustunut.

  

Bussilla kauas ja kävellen takaisin - suosittelen liikuntamuodoksi!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tesoma, Tohloppi, Mediapolis, YLE Tohloppi, Epilä, Pispala, Pispalan kirkko, Haulitorni, Kilometritalo, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos, Tampereen joukkoliikenne, Länsilinjat Oy, Väinö Paunu Oy,

Vanhemmat kirjoitukset »