Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kannustan luottamushenkilöitäkin hakeutumaan kokemustenvaihtoon!

Torstai 27.4.2017 - -Esko Erkkilä-

Esimiehenä toimiessani pidin tärkeänä, että tiimini jäsenet pääsivät jatkuvasti koulutukseen, sillä vain siten yritysmaailmassa menestyy ja saa aikaan tuloksia.

 

 

Tärkeä koulutuksen muoto oli silloin ja on yhä edelleen kokemustenvaihto.

 

 

Olen kiitollinen nelikymmenvuotisen työrupeaman minulle tarjonneelle työnantajalleni, sillä sain monesti vaihtaa vastuualuetta – kokemustenvaihtoa parhaimmillaan.

 

 

*****************

 

 

Tampereen kaupungin luottamushenkilönä olen jatkuvasti Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan jäsenenä kannustanut infralaisia osallistumaan erilaisiin tilaisuuksiin ja tutustumaan muiden kaupunkien infra-yksiköiden toimintaan.

 

 

 

IMG_8886.JPG

 

 

Sain ilokseni eilen osallistua luottamushenkilönä kokemustenvaihtotilaisuuteen, kun Hämeenlinnan LinnanInfra Liikelaitoksen luottamushenkilöt sekä toimiva johto olivat tutustumassa Tampereen Infra Liikelaitoksen toimintaan.

 

 

Tampereen Infran liikevaihto on n. 58 M€ ja vaikka LinnanInfran liikevaihto on vain 17 M€, niin paljon molemmilla ilmeni opittavaa toisiltaan.

 

 

 

IMG_8888.JPG

 

 

Hämeenlinnan kaupungin ympärysmitta 455 kilometriä ja jo se asettaa omia haasteitaan.

 

 

LinnanInfran johtokunnassa eräät henkilöt esittelivät itsensä liitoskuntien edustajina ja on selvää, että Iittalan, Hauhon, Tuuloksen, Lammin sekä Rengon liittäminen kanta-Hämeenlinnaan tuo myös paineita sekin.

*****************

 

Mielenkiintoista oli kuulla, että Hämeenlinnan kaupungilla on Padasjoella melkoiset metsävarat ja niistä huolehtiminen kuuluu luonnollisesti LinnanInfralle.

 

 

Hakkuutulot ovat olleet perinteisesti tasolla 700.000 euroa vuodessa, mutta tiukan rahatilanteen vuoksi nyt tavoite on myydä puuta 1,5 miljoonalla eurolla!

************

 

HHT- kasvukäytävä eli Helsinki-Hämeenlinna-Tampere –kasvukäytävän osalta vieraamme toivoivat, että muistettaisiin kehittää myös kasvukäytävän välissä sijaitsevaa Hämeenlinnaa.

 

 

Aiheellinen toive!

 

 

 

Vieraamme esittelivät Hämeenlinnan vision teemalla

 

”Uuden Hämeenlinnan yhteinen suunta”

 

 

ja siinä todetaan näin:

 

 

Hämeenlinna on uudistuva, elinvoimainen, turvallinen ja aito kulttuurikaupunki Suomen kasvukäytävällä

 

 

Hämeenlinna on tullut vuosien saatossa minulle tutuksi sekä läheiseksi kaupungiksi ja toivottelen sille kaikkea hyvää!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Infra Liikelaitos, LinnanInfra Liikelaitos, HHT-kasvukäytävä, Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kasvukäytävä, Renko, Iittala, Hauho, Lammi, Tuulos, kanta-Hämeenlinna, Vanaja,

Tampereen ratikkarahoilla saataisiin koko Pirkanmaan tieverkosto hyvään kuntoon

Lauantai 8.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Suomi elää taloudellisesti vaikeaa aikaa.

 

Suomen kaupungeista Tampere rypee taloudellisesti syvässä ahdingossa, mutta eräät tahot eivät edelleenkään osaa tiedostaa tilannetta.

 

Rantaväylän tunnelipäätökseen liittyvät ”kumppanuudet” ovat toteutuessaan romahduttamassa lopullisesti Tampereen talouden.

 

Tampereelle ollaan havittelemassa kokonaiskustannuksiltaan miljardiluokan kaupunkiraitiotietä!

 

 

ratikkadia

 

Kaupunkiraitiotien ensimmäinen vaihe maksaisi ”virallisten” suunnitelmien mukaan 220 miljoonaa euroa.
 
Huvittavaa, että Tampereen ylin johto esittää 220 miljoonaa euroa ensimmäisen vaiheen kustannuksena, kun se pyytää valtiota tukemaan hanketta.
 
”Unohdetaan”, että ratikka tarvitsee väkeä kuljettaakseen myös vaunukaluston ja se maksaa ensivaiheessakin vaatimattomat 60 – 72 miljoonaa euroa.

 

 

Lukuihin saadaan mittakaavaa, kun tiedetään, että yksi veroprosentti-yksikkö merkitsee Tampereella vuositasolla 30 M€.  Pelkät ensimmäisen vaiheen vaunuhankinnat merkitsisivät siis 2,5 %-yksikön korotusta Tampereen kunnallisveroon! On luonnollista, että vaunuhankintaa ei kuoletettaisi kerralla, mutta vertailut osoittavat mittakaavan!

 

 

**********

 

Onneksi Tampereella ja Pirkanmaalla on järkeviä päättäjiä, jotka osaavat katsoa kokonaisuuksia.

 

Tapasin heistä erään vajaa viikko sitten ja hän totesi, että Tampereen ratikkaan suunnitelluilla rahoilla olisi mahdollista saada koko Pirkanmaan tieverkosto hyvään kuntoon.

 

 

Uskon, että kyseinen asiantuntija tarkoitti Pirkanmaata halkovien…

 

  • 3-tien (Helsinki – Tampere – Vaasa)
  • 9-tien (Turku – Tampere – Jyväskylä ->)
  • 12-tien (Rauma – Tampere – Lahti ->)

…lisäksi maakunnan lukuisia pienempiä teitä.

 

Tampereen ratikkauskovaiset ovat todistelleet kaupunkiraitiotiehanketta taloudellisesti järkeväksi hankkeeksi,...

...mutta tuskin hekään pystyvät väittämään, että Tampereen ratikka toisi Pirkanmaalle ja koko valtakuntaan läheskään samaa määrää hyvinvointia kuin maakunnan tieverkoston parantaminen toisi!

*******

Pirkanmaan tieverkoston parantaminen kohentaisi koko maakunnan ja erityisesti Tampereen tilannetta, mutta se parantaisi hyvinvointia ja taloudellista toimeliaisuutta

  • Uudellamaalla

  • Kanta-Hämeessä

  • Varsinais-Suomessa

  • Satakunnassa

  • Etelä-Pohjanmaalla

  • ruotsinkielisellä Pohjanmaalla

  • Keski-Suomessa

     ja

  • Päijät-Hämeessä

***********

 

 Toivon ja uskon, että jo nykyinen hallitus osaa arvioida kokonaistilanteen oikein - luotan, että ainakin seuraava hallitus sen osaa!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratikkarahat tienparannuksiin, ratikka, Tampereen kaupunkiraitiotie, Pirkanmaa, Uusimaa, Kanta-Häme, Varsinais-Suomi, Satakunta, Etelä-Pohjanmaa, ruotsinkielinen Pohjanmaa, Keski-Suomi, Päijät-Häme,

Kokoomus-ministerin tyrmistyttävä päätös

Keskiviikko 10.3.2010 klo 22.47 - -Esko Erkkilä-

Kokoomuslainen sisäministeri Anne Holmlund on tehnyt käsittämättömän päätöksen Pirkanmaan ja Satakunnan yhteisen hätäkeskuksen sijoittamisesta Poriin. Tampereella nyt sijaitseva hätäkeskus lakkautetaan viimeistään vuonna 2013.

Kaikki asiantuntijat - mukaan luettuna kokoomusministerin puoluetoverit - pitävät päätöstä käsittämättömänä. Toki kaikki tietävät, että ministeri Holmlundin aikaisemmatkaan poliittiset näytöt eivät ole olleet vakuuttavia.

Päätöksen myötä asukasturvallisuus tulee heikentymään Pirkanmaalla. Porista ei pystytä...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Porin hätäkeskus, Tampereen hätäkeskus, Anne Holmlund, Turku, Pori, Vaasa, Oulu, Pirkanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi