Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Hyväksyn, että Euroopan TEN-T -rautatieverkko kulkee omistamani maan halki!

Keskiviikko 30.6.2021 - -Esko Erkkilä-

Suomea etelä-pohjoissuunnassa halkova päärata on junaliikenteemme selkäranka.

 

 

tnt-t_-verkko.jpg

 

Toimiva rautatieverkko on talouselämämme perusta ja talouselämämme hyvinvointi puolestaan on yhteiskuntamme perusta.

 

Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataa kutsuttiin alkuvaiheessa Parkanon oikoradaksi, mutta ”kehitys on kehittynyt” ja nyt siitä on muodostumassa tärkeä osa Euroopan TEN-T – ydinverkkokäytävää.

 

Voidaan siis todeta, että Helsinki–Tampere–Seinäjoki–Oulu–Tornio-välillä kulkeva päärata on kriittisen tärkeä väylä paitsi Suomelle myös koko EU:lle.

 

Tämän osoittaa EU:n maaliskuussa pääradallemme vahvistama Euroopan ydinverkkokäytävän status.

 

 

*******************

 

 

Meiltä pakkolunastettiin aikoinaan tuolle nyt vahvistetulle ydinverkkokäytävälle neljä hehtaaria Erkkilän tilaan kuuluvia maita ja sekös harmitti isääni.

 

Ymmärsin harmituksen, mutta minkäs sille voi!

 

 

Nyt vaan on oltava ylpeä, että Euroopan TEN-T –ydinverkkokäytävään kuuluva ratalinjaus kulkee maidemme läpi!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: TEN-T, TEN-T -rataverkko, TEN-T - ydinverkkokäytävä, Tampere-Parkano-Seinäki - rata, pakkolunastus, Parkanon ohitusrata,

Pakkolunastuksen kohteeksi joutuminen on maanomistajan kannalta aina huono ratkaisu!

Torstai 10.12.2020 - -Esko Erkkilä-

Isäni siirtyi aikoinaan sodista palattuaan kotivävyksi äitini omistamalle pientilalle Viljakkalassa.

 

1950-luvun alussa hän hankki ”päältäkäsin” synnyinkotinsa metsistä 10 hehtaarin suuruisen metsäkappaleen – tuo metsäkappale sijaitsi ja sijaitsee edelleenkin Erkkilän metsien kaukaisimmassa kulmassa Majajärven rannalla; metsäkappale nimettiin Koivurannaksi.

 

 

1960-luvulla alkoi olla selvää, että Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata tulisi kulkemaan Koivurannan metsäpalstan keskeltä.

 

 

IMG_1060.JPG

 

Tässä kuva vuodelta 1964, jossa isäni näyttää linjaa, johon rautatie Koivurannan kohdalla tullaan rakentamaan.

 

 

Meillä kävi huono tuuri pakkolunastuksen osalta, sillä Koivurannan kohdalle rakennettiin liikennepaikka ja rakennetusta liikennepaikasta piti alkaa sivuraiteen rakentaminen Oy Kyrö Ab:n paperitehtaalle Kyröskoskelle ja tämän vuoksi meiltä pakkolunastettiin 10 hehtaarin metsäkappaleesta peräti neljä hehtaaria!

 

Pakkolunastamisen kohteeksi joutuminen oli isälleni vakava paikka ja en toivo kenenkään maanomistajan kohtaloksi, että joutuu luovuttamaan maitaan teiden, katujen tai rautateiden rakentamiseen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pakkolunastuksen kohteeksi joutuminen on maanomistajan kannalta aina huono ratkaisu!, Pakkolunastus, metsän pakkolunastaminen, Parkanon rata, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Viljakkalan Majajärvi, Erkkilän tila Viljakkalassa,

"Hullu mies, kun osti metsäkappaleen lettoisen järven rannalta"

Lauantai 27.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Vuonna 1915 syntynyt isäni osti ”päältä käsin” kymmenhehtaarin suuruisen metsäkappaleen synnyinkotinsa metsistä tilan kaukaisimmasta osasta joskus 1950-luvulla.

 

Maanmittaustoimituksessa Viljakkalan Majajärveen rajoittuva metsäkappale sai nimekseen ”Koivuranta”, sillä rannan lähellä kasvoi veden vaivaamalla alueella koivuja.

 

Kyläläiset eivät ymmärtäneet isäni toimintaa ja he totesivatkin, että olisi Oiva ostanut metsää kuivalta maalta eikä lettoisen pikkujärven rannalta!

 

*********************

No, vuodet ovat vierineet ja tilanteet sekä ajatukset ovat muuttuneet!

 

Tilannetta on muuttanut mm. se, että Koivuranta-tilan maista neljä hehtaaria joutui pakkolunastamisen kohteeksi, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie linjattiin keskeltä metsäpalstaamme. Maidemme kohdalle rakennettiin Majajärven liikennepaikka, joten pakkolunastus koski kohdallamme leveää aluetta – Majajärven liikennepaikalla useat hitaasti kulkevat junat odottavat sivuraiteella nopeampien henkilöjunien kulkua.

 

 

*********************

 

 

Omistan Majajärven puolelle jääneestä alueesta puolet siten, että minulla on rantaviivaa hieman yli 100 metriä ja pystyin säilyttämään tontillani Koivuranta-nimen.

 

 

Muutama uunituore kuva mökkimaailmastani:

 

 

IMG_8628.JPG

 

 

IMG_8629.JPG

 

 

IMG_8630.JPG

 

 

IMG_8623.JPG

 

 

IMG_8627.JPG

 

 

Vaikea minun on pitää isääni ostoksestaan aivan hulluna!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, Pakkolunastus, VR:n pakkolunastus,

Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!

Perjantai 24.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Olen melkoinen asiantuntija rautatieyhteyksien ja rataliikenteen kohdalla.

 

 

Totta puhuakseni kokemukseni rautateistä ja rataliikenteestä rajoittuvat siihen, että puoliksi omistamani Maatalousyhtymä Erkkilä joutui pakkolunastuksen seurauksena luovuttamaan ”isiemme” maita yhteiskunnalle neljä hehtaaria, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata aikoinaan rakennettiin.

 

 

Pakkolunastus oli kova paikka isälleni, sillä oma maa ja oma metsä ovat rakkaita suomalaiselle talonpojalle.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana ja kuntavaaliehdokkaana huhtikuun kuntavaaleissa saan taas pohdiskella rautatie- ja rata-asioita.

 

 

Olen pohdiskeluissani päätynyt siihen, että suurissa taloudellisissa ongelmissa painiskelevan Tampereen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että Tampereen ja Helsingin välille rakennetaan kolmas raide.

 

 

Kolmannen raiteen aikaansaaminen Tampereen ja Helsingin välille on myös Tampereen Keskustan keskeinen tavoite.

 

 

Kolmannen raiteen saaminen Tampereen ja Helsingin välille mahdollistaisi ”tunnin junan” Tampereelta Helsinkiin ja Helsingistä Tampereelle.

 

 

Kolmas raide Tampereelta Helsinkiin olisi suuri etu laajalle alueelle myös Satakunnassa, Keski-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalle ja kaikille Etelä-Pohjanmaan pohjoispuolisille maakunnille.

 

 

Henkilökohtaisen kuntavaaliohjelmani eräs keskeinen tavoite on, että Tampereelta Helsinkiin saataisiin kolmas raide!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, rautatiealueen pakkolunastus, rata-alueen pakkolunastus,

Suomen lippu juhlistaa keskikesän juhlaa - Juhannusjunan etenemisen seuraaminen luo uutta kulttuuria!

Lauantai 23.6.2012 - -Esko Erkkilä-

Eilen kello 18.00 lukemattomat siniristiliput kohosivat lipputankoihin juhlistamaan keskikesän juhlaa – Juhannusta.

 

Siniristilippu kohosi salkoon myös meillä.

 

nnusisannanviire

 

Mökkimme lipputangossa on muutaman päivän ajan kesän aikana ehtinyt liehua isännänviirinä Agrologi-viiri eli koulukuntani tunnusviiri sen merkiksi, että isäntäväki on paikalla.

 

agrologiviiri

 

Agrologi-viirin tunnuskuviossa on lyhde kuvaamassa sitä tietämystä, jonka koulukuntani jäsenet omaavat maa-, metsä- sekä kotieläintaloudesta. 

Siinä on myös rataskuvio ja se kuvaa sitä käytännön kokemusta, jota agrologikunta omaa. Rataskuvio tulkitsee sitä monipuolista kokemusta ja tietämystä, jota agrologikoulutus tuo tullessaan lukuisiin yhteiskunnan eri tehtäviin.

 

Laskin isännänviirin lippusalosta klo 18.00…

 

Suomenlippumajajarvella

 

…ja nostin lipputankoon Suomen lipun.

 

souteluamajajarvella

 

Pienten juhannusvieraidemme toivomuksesta laskimme vesille tänä kesänä ensimmäisen kerran soutuveneemme ja vieraamme tekivät isäntäväen edustajien kanssa souteluretken järvellä.

 

*******

 

Juhannusjuna on Yleltä hieno idea ja sen toteuttaminen sopii mainiosti juhannukseen.

 

Idean esimerkkinä on ollut mm. norjalainen Hurtigruten ja ohjelma on Ylen sekä keskieurooppalaisen ARTE-kulttuurikanavan yhteishanke. 


Mökkimme vierellä ja maittemme keskellä kulkee Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie.

 

Sen alle joutui aikoinaan neljä hehtaaria metsäämme. Tiedän siis omakohtaisesti, että mitä merkitsee oman tilan pirstoutuminen teiden ja rautateiden rakentamisen seurauksena. Radan rakentaminen ja metsälohkon silpoutuminen oli kova paikka isälleni, joka oli hankkinut metsäpalstan synnyinkodinsa maista.

 

Juhannusjuna – kuten kaikki pääradalla kulkevat junat – kulki maidemme halki ja sen vuoksi kävelinkin 150 metrin matkan mökiltämme ratapenkalle seuraamaan Juhannusjunan kulkemista.

 

Pohjoiseen matkaavat matkustajajunat tapaavat  ohittaa mökkimme 18 minuutin kuluttua siitä, kun ne lähtevät Tampereelta.

 

Juhannusjuna oli kuitenkin liikkeellä verkkaisesti, sillä se saapui kohdallemme huomattavasti myöhemmin.

 

junalahestyy1

 

Otin saapuvasta Juhannusjunasta kuvia aluksi ”sarjatulella” ja tässä muutama lähestymiskuva. Juna on näissä kuvissa saapumassa Hämeenkyröstä Viljakkalaan.

 

junalahestyy2

 

junalahestyy3

 

junakohdalla

 

Junan ohjaamosta tervehdittiin myös meitä, jotka metsätaipaleella olimme katsomassa Juhannusjunan etenemistä.


junahelikopteri

 

Kiirettä piti, sillä junan vauhti oli tavanomaiset 160 kilometriä tunnissa ja jossain välissä piti valokuvata myös Juhannusjunaa seurannut helikopteri! 


junapohjoiseen

 

Juhannusjuna matkalla kohti Rovaniemeä, jonne se saapuu tänään aamusella.

 

 

kiskotvievatpohjoiseen

 

”Kiskot vievät pohjoiseen” Majajärven kohdalla Viljakkalassa.

 

nakymaradalle

 

Radalla käynnin jälkeen kävin vielä mökkilaiturillamme ja kuvasin järvimaiseman Viljakkalasta Hämeenkyrön sekä rautatien suuntaan.

Järven pohjukassa rautatie kulkee aivan rannalla, joten laituriltamme voi seurata kaikkea rautatieliikennettä pääradallamme!

Onkin mukava seurata harvinaisempien mökkivieraiden ryntäämistä laiturille, kun junia kulkee radalla.

Juhani Ahon kertoma Matin ja Liisan ihmettely junia kohtaan elää edelleen!

 

 

Hyvää Juhannusta kaikille!

 

 

-Esko Erkkilä-


2 kommenttia . Avainsanat: Juhannus, Juhannusjuna, Matti ja Liisa, Juhani Aho, rautatie ja pakkolunastus, agrologi, Agrologien Liitto, agrologi-viiri,