Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Sähkönsaantisuuntamme muuttuu järvenalituksesta radanalitukseksi!

Perjantai 24.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Olemme saaneet mökkisähkömme Viljakkalassa Majajärveen upotetun kaapelin kautta.

 

Minulle tuntemattomasta syystä sähköyhtiö haluaa jatkossa toimittaa meille sähköä tyystin toisesta suunnasta eli Viljakkalan Karhen Niemenperän kautta. Hyväksyin sähköyhtiön ehdotuksen, sillä meille ei tule muutoksesta kustannuksia ja lupasivat, että muutoksessa sähkökatkomme on ainoastaan kaksi tuntia.

 

 

IMG_8994.JPG

 

Sähkökaapelin radanalituksesta eli suuntaporauksesta huolehti kurikkalainen Maanrakennus Velj. Jussila Oy kahden miehen voimin ja hommaan kului aikaa muutama tunti.

 

**************

 

Majajärven liikennepaikalla on kaksi rataa vierekkäin.

 

Maallikkona oletin, että alitus tehdään ratapenkasta toiseen, mutta todellisuudessa suuntaporauksen aloituspaikka olikin 15 – 20 metriä kiskoparien ”takaa” ja lopetuspaikka varmaan saman verran ratapareja meidän puolella eli alitusmatkaa kertyi ainakin nelisenkymmentä metriä.

 

 

IMG_8993.JPG

 

Suuntaporauksessa käytetty kone oli varsin vaatimattoman näköinen ja vaatimattoman kokoinenkin. Se työnsi poraamaansa ”tunneliin” vessapaperirullan paksuista keltaista suojaputkea, jonne sitten kai aikanaan toiset työryhmät ujuttavat sähkökaapelin.

 

IMG_8998.JPG

 

Työryhmän toinen mies käytti laitetta, jolla hän pystyi seuraamaan suuntaporauksen etenemistä – tässä poraus on edennyt ohitusraiteen kohdalle…

 

 

IMG_8997.JPG

 

…ja tässä jo pääraiteen alle!

Tuo radan takana näkyvä männikkö on mökkitonttini männikköä!

 

 

IMG_9008.JPG

 

Tämmöinen lätäkkö on nyt sillä paikalla, josta Majajärven liikenneaseman alittava suuntaporattu sähkökaapelin suojakaapeli alkaa alittamaan rataa - varmaan tuolta seuraava työporukka löytää suojakaapelin!

 

 

IMG_9005.JPG

 

 

Majamaantien ylikäytävältä kuvaamani Majajärven liikennepaikka ja tuon kaksoisraiteen ali alkaa lähipäivinä virrata sähkö mökillemme!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, suuntaporaus, Viljakkalan Karhe, Karhen Niemenperä, Karhe,

"Hullu mies, kun osti metsäkappaleen lettoisen järven rannalta"

Lauantai 27.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Vuonna 1915 syntynyt isäni osti ”päältä käsin” kymmenhehtaarin suuruisen metsäkappaleen synnyinkotinsa metsistä tilan kaukaisimmasta osasta joskus 1950-luvulla.

 

Maanmittaustoimituksessa Viljakkalan Majajärveen rajoittuva metsäkappale sai nimekseen ”Koivuranta”, sillä rannan lähellä kasvoi veden vaivaamalla alueella koivuja.

 

Kyläläiset eivät ymmärtäneet isäni toimintaa ja he totesivatkin, että olisi Oiva ostanut metsää kuivalta maalta eikä lettoisen pikkujärven rannalta!

 

*********************

No, vuodet ovat vierineet ja tilanteet sekä ajatukset ovat muuttuneet!

 

Tilannetta on muuttanut mm. se, että Koivuranta-tilan maista neljä hehtaaria joutui pakkolunastamisen kohteeksi, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie linjattiin keskeltä metsäpalstaamme. Maidemme kohdalle rakennettiin Majajärven liikennepaikka, joten pakkolunastus koski kohdallamme leveää aluetta – Majajärven liikennepaikalla useat hitaasti kulkevat junat odottavat sivuraiteella nopeampien henkilöjunien kulkua.

 

 

*********************

 

 

Omistan Majajärven puolelle jääneestä alueesta puolet siten, että minulla on rantaviivaa hieman yli 100 metriä ja pystyin säilyttämään tontillani Koivuranta-nimen.

 

 

Muutama uunituore kuva mökkimaailmastani:

 

 

IMG_8628.JPG

 

 

IMG_8629.JPG

 

 

IMG_8630.JPG

 

 

IMG_8623.JPG

 

 

IMG_8627.JPG

 

 

Vaikea minun on pitää isääni ostoksestaan aivan hulluna!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, Pakkolunastus, VR:n pakkolunastus,

Viljakkalan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa Karhentien tasoylikäytävällä joskus 1970-luvulla

Maanantai 30.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataosuus otettiin käyttöön vuonna 1971.

 

 

Wikipedia kertoo osittain virheellisesti, että Majajärven liikennepaikka sijaitsee Hämeenkyrössä.

 

 

Toki etelänpuoleinen osa Majajärven liikennepaikasta sijaitsee Hämeenkyrössä, mutta valtaosa kyseisestä liikennepaikasta sijaitsee Viljakkalassa.

 

 

Tiedän asian ”tasan tarkkaan”, sillä Viljakkalassa sijaitseva mökkitonttini rajoittuu Tampere-Parkano –rataosuudella Majajärven liikennepaikkaan.

 

 

Majajärven liikennepaikan osalta valtio teki turhankin laajat pakkolunastukset, sillä Majajärveltä oli tarkoitus rakentaa pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n paperitehtaille.

 

 

Pistoraidetta ei koskaan rakennettu ja sitä ei tulla koskaan rakentamaan.

 

 

Rakennusvaiheessa VR:n toiminta oli lyhytnäköistä. sillä silloin Suomen eräälle pääradalle jätettiin lukematon määrä tasoylikäytäviä. Eräs tasoylikäytävä jätettiin meidän maille ja pohjoiseen päin edetessä kaksi seuraavaakin tasoylikäytävää rakennettiin naapureidemme maille.

 

 

Ties monesko tasoylikäytävä Majajärven liikennepaikan jälkeen pohjoiseen edetessä jätettiin Karhentielle eli nykyiselle Kyrönlahdentielle. Kyrönlahdentie kulkee Hirvilahden tienristeyksestä Soukonsillan kautta valtatie 65:lle eli Uusi-Kuruntielle.

 

 

 

 

IMG_8118.JPG

 

 

Nyt pääratamme ylittäminen Kyrönlahdentiellä on ylikulusillan vuoksi turvallista, mutta toista oli silloin, kun tässä paikassa oli tasoylikäytävä!

 

 

Varma tieto kertoo, että tällä paikalla tasoylikäytävän aikana Viljakkalan kanttori Väinö Isotalo ja kirkkoherra Arvo Autio joutuivat kolariin, kun he  autollaan törmäsivät junaan!

 

 

Onneksi kummallekaan ei käynyt pahasti, sillä henkilövahingoilta vältyttiin.

 

 

Kanttori Isotalo ja kirkkoherra Autio olivat merkittäviä viljakkalalaisvaikuttajia ja heistä olisi minullakin paljon mielenkiintoisia ja mukavia muisteluksia!

 

 

Ehkä joskus tälläkin saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Oy Kyro Ab, Majajärven liikennepaikka sijaitsee Viljakkalassa, Karhentie, Kyrönlahdentie, Valtatie 65, Soukonsilta, Hirvilahti,

Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!

Perjantai 24.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Olen melkoinen asiantuntija rautatieyhteyksien ja rataliikenteen kohdalla.

 

 

Totta puhuakseni kokemukseni rautateistä ja rataliikenteestä rajoittuvat siihen, että puoliksi omistamani Maatalousyhtymä Erkkilä joutui pakkolunastuksen seurauksena luovuttamaan ”isiemme” maita yhteiskunnalle neljä hehtaaria, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata aikoinaan rakennettiin.

 

 

Pakkolunastus oli kova paikka isälleni, sillä oma maa ja oma metsä ovat rakkaita suomalaiselle talonpojalle.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana ja kuntavaaliehdokkaana huhtikuun kuntavaaleissa saan taas pohdiskella rautatie- ja rata-asioita.

 

 

Olen pohdiskeluissani päätynyt siihen, että suurissa taloudellisissa ongelmissa painiskelevan Tampereen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että Tampereen ja Helsingin välille rakennetaan kolmas raide.

 

 

Kolmannen raiteen aikaansaaminen Tampereen ja Helsingin välille on myös Tampereen Keskustan keskeinen tavoite.

 

 

Kolmannen raiteen saaminen Tampereen ja Helsingin välille mahdollistaisi ”tunnin junan” Tampereelta Helsinkiin ja Helsingistä Tampereelle.

 

 

Kolmas raide Tampereelta Helsinkiin olisi suuri etu laajalle alueelle myös Satakunnassa, Keski-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalle ja kaikille Etelä-Pohjanmaan pohjoispuolisille maakunnille.

 

 

Henkilökohtaisen kuntavaaliohjelmani eräs keskeinen tavoite on, että Tampereelta Helsinkiin saataisiin kolmas raide!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, rautatiealueen pakkolunastus, rata-alueen pakkolunastus,

"Aina eduskunnan portaita myöten!"

Perjantai 27.2.2015 - -Esko Erkkilä-

Muistan joskus 1950- ja 1960-ukujen vaihteesta, kun Viljakkalan ja Hämeenkyrön miehet kävivät ns. karvalakkilähetystönä ajamassa kuntien yhteisiä asioita Helsingissä.

 

 

Aiheena taisi olla se, että silloin suunnitteilla olevalta Tampere-Parkano-Seinäjoki –ratalinjalta pitäisi saada pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n puunjalostustehtaille.

 

 

Karvalakkilähetystö olisi halunnut pistoraiteen alkavan Viljakkalan Majajärveltä ja päätyvän Kyröskoskelle.

 

 

Henkilökohtaisesti oli onni, että pistoraide ei toteutunut, sillä nytkin kyseisen radan alle jäi perämetsäkappaleestamme neljä hehtaaria metsämaata.  Jos pistoraide olisi toteutunut, niin eipä taitaisi vapaa-ajanasuntomme sijaita siellä, missä se nyt sijaitsee!

 

 

Piti kirjoittaa juttua siitä karvalakkilähetystöstä.

 

 

Karvalakkilähetystö kävi eduskunnassa ja tapasi eri puolueiden kansanedustajia.

 

 

Muistan oikein hyvin, kun karvalakkilähetystössä mukana ollut eräs tunnettu Viljakkalan luottamushenkilö muisti aina korostaa käyntiään Helsingissä näin:

 

 

”Olen edustanut Viljakkalaa aina eduskunnan portaita myöten!”

 

 

 

 

myllymaenvaino

 

 

Sain eilen olla eduskunnan portailla, kun osallistuin Keskustan Pirkanmaan piirin kansanedustajaehdokkaiden koulutusmatkalle Keskustan puoluetoimistolle sekä Eduskuntaan.

 

 

Pääsin omakustannus-periaatteella toteutetulle matkalle peräti matkanjohtajana.

 

 

Kuvassa oleva on todiste nyt siitä, että olen minäkin ajanut asioita aina eduskunnan portaita myöten!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eduskunta, eduskunnan portaat, aina eduskunnan portaita myöten, Keskustan puoluetoimisto, Keskustan Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaat, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, pistoraidesuunnitelma Majajärveltä Kyröskoskelle, Oy Kyro Ab, Viljakkalan Majajärvi,