Paperiperkeleestä kertova muotokuvaveistos ja myös muitakin veistoksia MäntässäKeskiviikko 9.10.2019 - -Esko Erkkilä- Palaan ainakin vielä tämän kerran siihen taideantiin, jota me Pirkanmaan agrologit saimme nauttia Serlachius-museoihin suuntautuneella yhdistyksemme 80-vuotisjuhlamatkallamme 29.9.2019! Kauppaneuvos Gustaf Adolf Serlachius eli ”Paperiperkele”, joka moniin suuntiin vihamiehiäkin saatuaan loi Mänttään kukoistavan paperinvalmistustehtaan. Emil Wikströmin veistos vuodelta 1897.
G.A.Serlachius sai yritysnimensä tämän miehen nimestä!
Vuorineuvos Gösta Serlachiuksen muotokuva, jonka Wäinö Aaltonen veisti vuosina 1937 – 1942.
Kristus, Aimo Tukiainen vuodelta 1951
Akseli suksilla, Emil Wikström 1906
Vedennoutajatyttö, Wäinö Aaltonen 1922
Hevosenkesyttäjä, Emil Wikström 1919
*******************Vielä yksi maalaus eli Hugo Simbergin maalaus "Veljekset" vuodelta
n. 1902 – 1906.
Tässä teoksessa on paljon samaa kuin Hugo Simbergin maalauksissa Tampereen Tuomiokirkossa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paperiperkele, Gustaf Adolf Serlachius, G.A.Serlachius, Serlachius-museot, Wäinö Aaltonen, Emil Wikström, Aimo Tukiainen, Hugo Simberg, Tampereen Tuomiokirkko, Pirkanmaan Agrologit, |
Mitä yhteistä on muumien luojalla Tove Janssonilla ja Tampereella sijaitsevalla Vapaudenpatsaalla?Tiistai 8.10.2019 - -Esko Erkkilä- Kiittelen käyntiäni 29.9.2019 Mäntän Serlachius-museo Gustavissa, sillä sen pihalla oleva… …”Poika ja kala” –veistos johdatteli minut aivan uusille urille suomalaisen kuvanveistostaiteen tuntemisessa!
Vuonna 1935 Mänttään hankittu ”Poika ja kala” veistos on kuvanveistäjä Viktor Janssonin samana vuonna tekemä taideteos. Samainen Viktor Jansson on vuonna 1921 Tampereen Hämeenpuistoon pystytetyn ”Vapaudenpatsaan” luoja – patsas on Vapaussotamme muistomerkki.
Vapaudenpatsaan mallina toimi Elias Simojoki, jonka sukunimi oli vuoteen 1926 saakka Simelius. Simojoki oli IKL:n kansanedustaja ja Akateemisen Karjala-Seuran perustajajäsen. Koulutukseltaan Simojoki oli pappi. Simojoki oli syntynyt 1899 Rautiossa – Rautio liittyi Kalajokeen vuonna 1973. Opin työvuosieni alkuvaiheessa tuntemaan Raution mukavaksi pitäjäksi. Nykyään Kalajoki ja sen myötä Rautio luetaan kuuluviksi Pohjois-Pohjanmaalle, mutta minun ajatusmaailmassani molemmat ovat yhä edelleen Keski-Pohjanmaalla sijaitsevia paikkakuntia. Elias Simojoki toimi Talvisodan aikana rykmentin pastorina JR39:ssä. Suomalaiset saivat pysäytettyä Neuvostoliiton hyökkäyksen Koirinojalle Sortavalan ja Impilahden välille, jonne rintamalinjat vakiintuivat tammikuun 1940 aikana. Rintamalinjojen väliin jäi haavoittunut hevonen, joka tuskissaan makasi Laatokan jäällä. Suomalaiset ja neuvostoliittolaiset yrittivät ampumalla lopettaa hevosen kärsimykset, mutta eivät onnistuneet. Elias Simojoki meni kärsivän hevosen luo ja lopetti sen pistoolinlaukauksella. Sen jälkeen Neuvostoliiton sotilaat ampuivat Simojoen ja niin Kiuruveden papista tuli yksi Talvisotamme sankarivainajista.
Ja nyt tämän juttuni otsikkoon:
Kuvanveistäjä Viktor Jansson oli muumeistaan tunnetun Tove Janssonin isä!
Olen vetänyt Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen jäsenille ainakin viisi patsaskävelyä Tampereella ja harmittelen, että en ole aikaisemmin tuntenut Viktor Janssonin ja Tove Janssonin sukulaisuussuhdetta!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Poika ja kala, Serlachius-museot, Serlachius Gustav-museo, Viktor Jansson, Tove Jansson, Tove Janssonin isä, Vapaudenpatsas, Vapaudenpatsas Tampere, Elias Simojoki, Laatokka, |
Helene Schjerfbeck oli eräs suomalaisen kultakauden taiteilijoista...Maanantai 7.10.2019 - -Esko Erkkilä- …ja useita hänen teoksiaan on nähtävissä Mäntässä Serlachiuksen Gösta-museon toisessa kerroksessa.
Helene Schjerfbeck syntyi Suomen suuriruhtinaskunnan aikana vuonna 1862 Helsingissä ja kuoli vuonna 1946 Ruotsissa.
Hänet on haudattu Hietaniemen hautausmaalle Helsingissä.
Serlachiuksen Gösta-museossa on siis useita Schjerfbeck´n teoksia ja niistä tarkemmin tässä kahdesta, joihin tutustuin taannoisella Pirkanmaan Agrologit ry:n 80-vuotisjuhlamatkalla:
Astereita, vuodelta 1884
Punainen pää vuodelta 1915
Eräässä näyttelyhuoneessa on useitakin Helene Schjerfbeck´n maalauksia – tällä seinustalla äärimmäisenä oikealla tuo äsken mainitsemani ”Punainen pää”.
Kyseessä on öljyväri- ja lyijykynätyö kankaalle, maalaus on kooltaan 37 x 36 cm!
**************Helene Schjerfbeck on ollut 2010-luvulla ainakin kahdesti poikkeuksellisen huomion kohteena, sillä vuonna 2012 hänen syntymänsä 150-vuotispäivän kunniaksi lyötiin kaksi miljoonaa kappaletta 2 euron arvoisia juhlarahoja ja kun Schjerfbeck´n syntymäpäivä on Suomen kuvataiteen päivä, niin vuonna 2017 tuona päivänä sisäasiainministeriö suositteli kansalaisia liputtamaan Suomi 100-juhlavuoden kunniaksi!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Helene Schjerfbeck oli eräs suomalaisen kultakauden taiteilijoista, Helene Schjerfbeck, Helene Schjerfbeck kahden euron kolikossa, Serlachius-museot, Serlachiuksen Gösta-museo, |
Suomalaisen taiteen kultakaudella 1880 - 1910 johtohahmona oli Akseli Gallen-Kallela, mutta...Sunnuntai 6.10.2019 - -Esko Erkkilä- …suureen suosioon ja maailmanmaineeseen silloin pääsi mm. ... ...Albert Edelfelt ja tässä esimerkkinä hänen vuonna 1886 maalaamansa herkkä teos ”Sukkaa kutova tyttö”!
******************Kolmas saman aikakauden suurista mestareista oli Pekka Halonen, jolta Mäntän Serlachiuksen Gösta-museossa on ainakin… …”Leppäkoski” –teos.
****************Pääsen erilaisten luottamushenkilötehtävieni vuoksi silloin tällöin osallistumaan Tampereen Raatihuoneella järjestettäviin ”pippaloihin” ja silloin aina haluan poiketa eräässä ”takakamarissa”, jossa on esillä Pekka Halosen maalaus… …"Veneentervaaja”
Aina aistin tuon maalauksen edessä aidon veneentervan tuoksun eli Suomen kultakauden eräs keskeisimmistä taiteilijoista on onnistunut täydellisesti työssään!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Serlachius-museot, Gösta-museo. Kultakausi, Suomen taiteen kultakausi, Akseli Gallen-Kallela, Adolf Edelfelt, Pekka Halonen, Veneentervaaja, Pekka Halonen Veneentervaaja, Tampereen Raatihuone, Pirkanmaan Agrologit ry, |
Mielenkiintoinen kokeilu, mutta meni hieman överix!Perjantai 4.10.2019 - -Esko Erkkilä- Osallistuin Pirkanmaan Agrologit ry:n 80-vuotisjuhliin 29.9.2019 ja juhlimiseemme kuului mm. osallistuminen museokierrokselle Serlachius-museoissa Mäntässä. Yhtiön (yli)tomera sihteeri…
…komensi meidät ala-aulassa riviin ja alkoi kovasanaisesti arvostella mm. puheenjohtajamme punasävyistä pukeutumista.
”Sihteeri” kertoi meille G.A. Serlachiuksen pääkonttorin silloisesta toiminnasta ja yhtiön elämästä. ”Sihteerin” tavoitteena oli opettaa meidät talon tavoille.
Olemme kaikki monessa ”liemessä keitettyjä”, mutta sihteerin roolia vetäneen oppaan käytös meitä ”työnhakijoita” kohtaan ei sopisi nykypäivään. Draaman muotoon sovellettu opastuskierros oli mielenkiintoinen kokeilu, mutta tosikkona minä en sen teknisestä toteuttamistavasta suuremmalti nauttinut! Toki draamaopastuksen tapahtumat ajoittuivat lähes 70-vuotta sitten, jolloin työnantaja pystyi käsittelemään työnhakijoita kovalla kädellä, jopa ivallisesti!
Museokäynnistä pitäisi mielestäni pystyä nauttimaan, mutta nyt sai koko ajan pelätä, että miten ja ketä opas osaa pahiten loukata!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Serlachius-museot, Gustaf-museo, draamaopastus, |
Serlachius-museot Mäntässä tarjoavat suorastaan hengästyttävän taide-elämyksen!Maanantai 30.9.2019 - -Esko Erkkilä- Sain eilen olla Rouvan kanssa mukana matkassa, kun Pirkanmaan Agrologit ry järjesti 80-vuotisen historiansa kunniaksi retken Mänttään.
***************Gustav-museo on toiminnallinen museo, joka toimii G.A. Serlachius-yhtiön entisessä hienossa pääkonttorissa. Sen pääsisäänkäyntiä vartioi kuvanveistäjä Jussi Mäntysen vuonna 1935 veistämä veistospari,…
…joiden nimi on ”Äidin ylpeys”.
Veistosparissa ilvespari vartioi mietteliäänä G.A. Serlachius-yhtiön vuonna 1935 rakentamaa pääkonttorirakennusta – teokset tilasi Gösta Serlachius.
****************
Serlachius-museoista toisen eli Göstan perusta on Joenniemen kartano, jonka vuorineuvos Gösta Serlachius rakensi edustuskodikseen vuonna 1935.
Joenniemen kartanon jykevä ovi ja sen yläpuolella sijaitsevat…
…vaakunat ansaitsevat omat kuvansa!
***************
Joenniemen kartano sai vuonna 2014 rinnalleen puurakenteisen paviljongin, jossa ulkoseinät ovat mäntylautaa ja lattiamateriaalina on Kurun graniitti!
Joenniemen kartanoon kuljetaan paviljongista johtavaa lasiseinäistä käytävää kulkien.
******************
Paviljongin edessä on nyt Matthew Day Jacksonin vuonna 2013 luoma pronssinen luomus ”Mahtava lohduttomuus”!
Sateinen sää lisäsi teoksen lohduttomuutta!*******************Olen aikaisemminkin saanut tutustua Serlachius-museoihin, mutta aina niihin tutustuminen on vahva elämys -suosittelen!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Serlachius-museot, Serlachius-museot Mäntässä, Gösta-museo, Gustav-museo, Jussi Mäntynen. Matthew Day Jackson, Mahtava lohduttomuus, Storslagen tröstlöshet, Magnificent Desolation, |
Juorupeili pitää ajan tasalla, että mitä kadulla tapahtuuPerjantai 22.5.2015 - -Esko Erkkilä- Vanhaksi piti elää, jotta oppi tietämään, että mikä on juorupeili.
Juorupeili ja sen käyttötarkoitus valkeni minulle alkuviikolla, kun Elkeliiton Tampereen yhdistys teki ns. sokkomatkan Naantaliin.
Sokkomatka on sellainen, että ainoastaan matkan järjstämisen vastuuhenkilöt tietävät etukäteen minne ollaan menossa.
Sokkomatkan järjestäminen vaatii vastuullisuutta, sillä ”sokkona” ostetun matkan pitää vastata sitä hintaa, jonka osanottajat ovat maksaneet.
Olemme Eläkeliiton Tampereen yhdistyksessä onnistuneet sokkomatkojen järjestämisessä – toki Naantaliin suuntautunut matka oli vasta toinen sokkomatkamme. Ensimmäisen teimme Mänttään, jossa tutustuimme mm. Serlachiuksen museoihin ja nyt tutustuimme mm. Kultarantaan.
Mutta ne juorupeilit.
Naantalin vanhassa kaupungissa on muutamien talojen ikkunoissa juorupeilejä joita hienommin kutsutaan katupeileiksi.
Juorupeili on ikkunan ulkopuolelle kiinnitettävä peili, jonka avulla huoneesta nähdään, että mitä kadulla tapahtuu.
Juorupeilin toimintaperiaate muistuttaa hieman sodanaikaista periskooppia, jolla voidaan juoksuhaudasta havainnoida taistelumaastoa tukikohdan edessä.
Juorupeili on tässä kuvattuna altapäin ja tästä nähdään, että kapine koostuu kahdesta peilistä – kahdesta peilistä sen vuoksi, että yhdellä silmäyksellä voidaan havainnoida katua molempiin suuntiin.
Tutkailin nettiä ja huomasin, että juorupeilit ovat tekemässä uutta tulemista, sillä niiden kohdalla on uusvalmistusta.
Peruslaatuinen juorupeili maksaa nettikaupassa 90 euroa eli sen hinta on kohtuullinen talon lisävarusteeksi.
Pitäisiköhän hankkia juorupeili, jotta pystyisi seuraamaan viereisen kävelytien liikennettä tarkemmin – enpä taida kuitenkaan hankkia!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sokkomatka, juorupeili, katupeili, periskooppi, Serlachius-museot, Kultaranta, |