Surullista, että Wäinö Aaltosen Suru-veistosta ei ole hoidettu asiaankuuluvasti!Perjantai 1.9.2023 - -Esko Erkkilä- Eläkeliiton Tampereen yhdistys järjesti eilen jäsenilleen patsaskävelyn, jonka eräänä kohteena oli kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen Suru-teos, joka sijaitsee Pyynikin kirkkopuistossa Tampereella.Olin tuon patsaskävelyn johdattelijana.Suru-veistos on taiteilija Wäinö Aaltosen graniitista veistämä 135 cm korkea teos ja se kuvaa jalkojensa päällä istuvaa naishahmoa, jonka kädet ovat kohotettuina kasvojen eteen.Veistoksen jalustassa on Wäinö Aaltosen signeeraus.******************Tampereen kaupunki osti veistoksen kuvanveistäjä Aaltoselta vuonna 1961 ja se sijoitettiin kirkkopuistoon vuonna 1963.***********
Suru-veistos on vuosien myötä päässyt sammaloitumaan ja Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen patsaskävelylle osallistuneet jäsenet pitävätkin tärkeänä, että veistos puhdistetaan sammaleista sekä palautetaan arvoiseensa kuntoon!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Surullista että Wäinö Aaltosen Suru-veistosta ei ole hoidettu asiaankuuluvasti!, Wäinö Aaltonen, kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen, Suru-veistos, Tampereen kaupunki, Pyynikki, Pyynikin kirkkopuisto, Eläkeliitto, Eläkeliiton Tampereen yhdistys, patsaskävely, |
Työ ja tulevaisuus -patsassarjalla Eduskunnan istuntosalissa on monivaiheinen historia!Maanantai 3.10.2022 - -Esko Erkkilä- Kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen voitti vuonna 1930 nuoren valtion ihanteita kuvaavalla veistossarjallaan julkistetun taidekilpailun.Kullatut kipsivalosveistokset sijoitettiin vastavalmistuneen Eduskuntatalon istuntosaliin vuonna 1932.Veistossarjasta otettiin pronssivaluvedokset vuonna 1968 ja ne sijoitettiin istuntosaliin vuonna 1969.Eduskuntatalossa suoritettiin perusteellinen korjaus 2015 – 2017 ja sen päätteeksi alkuperäiset kullatut kipsivalokset palautettiin istuntosaliin.Pronssivalokset siirrettiin muualle Eduskuntatalossa ja viime torstaina Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen vierailulla näimme myös ne!Patsassarjaan kuuluvat seuraavat teokset:RaivaajaHenkinen työTulevaisuusUskoSadonkorjaaja
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Työ ja tulevaisuus -patsassarjalla Eduskunnan istuntosalissa on monivaiheinen historia!, Työ ja tulevaisuus, Wäinö Aaltonen, Eduskuntatalo, Eduskuntatalon istuntosali, Raivaaja, Henkinen työ, Tulevaisuus, Usko, Sadonkorjaaja, Eläkeliiton Tampereen yhd., |
Eduskunnan oppaat tuntevat huonosti puhemiehen korokkeen takana sijaitsevat veistokset!Perjantai 30.9.2022 - -Esko Erkkilä- Olin eilen mukana, kun Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen jäsenet tutustuivat Eduskunnan kyselytunnille.Olimme hyvissä ajoin paikalla ja saimme istunnon alkua odotellessamme ihailla puhemiehen korokkeen takana sijaitsevia……veistoksia.Veistokset ovat akateemikko Wäinö Aaltosen tuotantoa ja niistä keskimmäisen……eli ”Tulevaisuus” – veistoksen mallina on ollut Wäinö Aaltosen Lempi-sisko sekä hänen ja puolisonsa runoilija Aaro Hellaakosken Eero-poika.Kysyin veistoksen taustoja ryhmämme oppaalta vaikka tunnenkin ne hyvin.Opas toki tiesi kuvanveistäjän ja hänen mallinsa nimen, mutta Eero-pojan taustoista hän ei paljoa tiennyt.Toivon, että Eduskunta panostaa oppaiden koulutukseen enemmän!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eduskunnan oppaat tuntevat huonosti puhemiehen korokkeen takana sijaitsevat veistokset!, Wäinö Aaltonen, Lempi Aaltonen, Lempi Hellaakoski, Aaro Hellaakoski, Eduskunta, Lempi Aaltosen ja Aaro Hellaakosken Eero-poika, |
Wäinö Aaltosen Lempi-sisko oli kuvanveistäjän mallina ainakin kahdessa merkittävässä taideteoksessaPerjantai 16.4.2021 - -Esko Erkkilä- Jokaiselle on tuttu Eduskunnan puhemiehistön takana sijaitseva patsasrivistö ja keskellä sijaitsevan ”Tulevaisuus” –patsaan mallina kuvanveistäjä Wäinö Aaltosella on ollut hänen Lempi-siskonsa.Istuntosaliin katsovan pojantaaperon mallina on ollut Lempi Aaltosen ja hänen puolisonsa Aaro Hellaakosken Eero-poika!Toinen merkittävä taideteos, jossa Lempi Aaltonen on ollut mallina, sijaitsee Tampereella Vanhan Kirjastotalon puistossa ja on omistettu Aleksis Kivelle.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Wäinö Aaltosen Lempi-sisko oli kuvanveistäjän mallina ainakin kahdessa merkittävässä taideteoksessa, Wäinö Aaltonen, Lempi Aaltonen, Lempi Hellaakoski, Aaro Hellaakoski, Eero Hellaakoski, Tulevaisuus-taideteos, Tampereen Vanhan Kirjatotalon puisto, |
Kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen oli Eduskuntatalon istuntosalissa äitinsä olkapään yli heiluttavan pojan eno!Perjantai 6.12.2019 - -Esko Erkkilä- Olin viime tiistaina eli 3.12.2019 käymässä Eläkeliiton Pirkanmaan piirin järjestämällä matkalla tutustumassa mm. Eduskuntataloon.Istuntosalissa on viisi Wäinö Aaltosen veistämää veistosta, joista keskimmäinen nimi on ”Tulevaisuus”.Veistossarja on valmistunut 1930 – 1932.Ihmettelin, että Eduskuntatalon opas ei tuntenut tuon veistoksen alkuperää ja jouduinkin kertomaan sen hänelle.Tässä hieman tarkemmin tuon veistoksen taustatiedot.Naismallina Wäinö Aaltoselle oli tämän veistoksen veistämisessä sisarensa Lempi Aaltonen, joka jo silloin oli avioliitossa runoilija Aaro Hellaakosken kanssa.Lempi ja Aaro Hellaakoskella oli kaksi lasta eli Katri ja Eero ja heistä Eero oli mallina tuossa enonsa veistämässä ”Tulevaisuus” –patsaassa.Eero Hellaakoski oli sitten aikoinaan hermo- ja mielitauteihin erikoistunut lääkäri.Nuo patsaat tuotiin Eduskunnan istuntosaliin lokakuussa 1932.Eero Hellaakoski syntyi vuonna 1929, joten hän oli veistoksen syntyvaiheessa alle 3-vuotias – Eero Hellaakoski kuoli vuonna 2019.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen, akateemikko Wäinö Aaltonen, Lempi Aaltonen, Lempi Hellaakoski, Aaro Hellaakoski, Eero Hellaakoski, Eduskunta, Eduskunnan istuntosali, Eduskunnan istuntosalin veistokset, |
Paperiperkeleestä kertova muotokuvaveistos ja myös muitakin veistoksia MäntässäKeskiviikko 9.10.2019 - -Esko Erkkilä- Palaan ainakin vielä tämän kerran siihen taideantiin, jota me Pirkanmaan agrologit saimme nauttia Serlachius-museoihin suuntautuneella yhdistyksemme 80-vuotisjuhlamatkallamme 29.9.2019! Kauppaneuvos Gustaf Adolf Serlachius eli ”Paperiperkele”, joka moniin suuntiin vihamiehiäkin saatuaan loi Mänttään kukoistavan paperinvalmistustehtaan. Emil Wikströmin veistos vuodelta 1897.
G.A.Serlachius sai yritysnimensä tämän miehen nimestä!
Vuorineuvos Gösta Serlachiuksen muotokuva, jonka Wäinö Aaltonen veisti vuosina 1937 – 1942.
Kristus, Aimo Tukiainen vuodelta 1951
Akseli suksilla, Emil Wikström 1906
Vedennoutajatyttö, Wäinö Aaltonen 1922
Hevosenkesyttäjä, Emil Wikström 1919
*******************Vielä yksi maalaus eli Hugo Simbergin maalaus "Veljekset" vuodelta
n. 1902 – 1906.
Tässä teoksessa on paljon samaa kuin Hugo Simbergin maalauksissa Tampereen Tuomiokirkossa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paperiperkele, Gustaf Adolf Serlachius, G.A.Serlachius, Serlachius-museot, Wäinö Aaltonen, Emil Wikström, Aimo Tukiainen, Hugo Simberg, Tampereen Tuomiokirkko, Pirkanmaan Agrologit, |
Kommunistien huone Tampereen RaatihuoneellaTiistai 27.11.2018 - -Esko Erkkilä- Tampereen Raatihuoneella on eri kerroksissa lukuisia mielenkiintoisia huoneita.
Harmillista, että tavallinen tamperelainen pääsee niihin tutustumaan perin harvoin, jos koskaan.
Luottamushenkilöpostieni ansiosta olen päässyt Raatihuoneelle kutsuvieraana aina silloin tällöin ja viimeisin kutsuvierastilaisuus, jolloin pääsin Raatihuoneelle, oli 21.11.2018, jolloin olin siellä Tampereen kaupungin Vanhusneuvoston jäsenenä.
******************
Nyt kerron muutamalla kuvalla höystettynä Raatihuoneen toisessa kerroksessa sijaitsevasta huoneesta, jolla on nimenä…
…Kommunistien huone.
Huone on saanut siitä nimensä, sillä SKDL:n valtuustoryhmä piti tässä huoneessa ryhmäkokouksensa, kun Tampereen kaupunginvaltuusto kokoontui Raatihuoneella.
Vuonna 2004 huoneesta poistettiin kokolattiamatto ja alkuperäinen lautalattia kunnostettiin. Samalla myös seinät ja katto maalattiin sekä verhot uusittiin.
Kalusteet ovat ns. nikkarityyliä ja ne ovat peräisin 1880 – 1890 –luvuilta.
Tuolien ja sohvan runko ovat koivua – istuinosat ovat koivuvaneria.
Kalusteet on hankittu maistraatin ja raastuvanoikeuden kokoustilojen kalusteiksi vuonna 1890.
Myös kokouspöydän levy on 1800-luvulta ja se on hankittu tamperelaiselta yksityishenkilöltä.
Huoneen matot ovat punasävytteisiä itämaisia mattoja.
Kattokruunut ovat nuoria, sillä ne ovat peräisin 1960- ja 1970-luvuilta.
Kommunistien huoneessa on kaksi merkittävää taideteosta eli…
…akateemikko Wäinö Aaltosen ”Vallankumous” sekä…
…”Nosto ja heitto”!
Saattaa tuntua hieman hämmentävältä, että Kommunistien huoneessa on Osuuskunta MaitoPirkan vuonna 1997 lahjoittama tinalautanen.
Kyseessä on kuitenkin Tampereen 200-vuotisjuhlien yhteydessä MaitoPirkan Tampereen kaupungille lahjoittamasta muistoesineestä.
Muistoesineen päätyminen Kommunistien huoneeseen selittyy sillä, että Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry on ollut vasemmiston hallitsema työmarkkinajärjestö jo iät ja ajat sitten.
Toivon, että Raatihuoneelle kutsuvieraana kutsutut tutustuvat Kommunistien huoneeseen – niin aina teen minäkin!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kommunistien huone Tampereen Raatihuoneella, Wäinö Aaltonen ja Tampereen Raatihuone, Kommunistien huone Tampereen Raatihuoneella, Tampereen Raatihuone, |
Akateemikko Wäinö Aaltosen veistämän Paavo Nurmen juoksijapatsaan kipsivedos pitää saada nykyistä arvokkaampaan paikkaanTorstai 3.3.2016 - -Esko Erkkilä- Tamperelainen on kahdesti viikossa ilmestyvä ilmaisjakelulehti Tampereella – lehti jaetaan postilaatikoihin keskiviikkoisin ja lauantaisin; lehden jakelu on 136.000 kappaletta.
Lehti julkaisi eilen ilmestyneessä numerossaan kirjoitukseni, jossa esitin, että Tampereen Poliisitalon yleisötiloissa oleva kuvanveistäjä, akateemikko Wäinö Aaltosen vuonna 1924 veistämä Paavo Nurmen juoksijapatsaan kipsiversio pitäisi siirtää arvokkaampaan paikkaan.
Kirjoitukseni näytti lehden sivuilla tältä ja tässä kirjoitukseni julkaistussa muodossa:
*********************
Paavo Nurmen kipsivedos arvokkaampaan paikkaan
Hämeensillan Suomen Neito, Veronkantaja, Eränkävijä sekä Kauppias ovat Wäinö Aaltosen tunnetuimmat tamperelaisveistokset, mutta niiden lisäksi mm. Aleksis Kiven muistomerkki Vanhan kirjastotalon edustalla, Osuustoimintamuistomerkki Eteläpuistossa ja Suru Aleksanterin kirkon puistossa ovat vahvoja esimerkkejä, että Tampere on todellinen Wäinö Aaltosen kaupunki.
Hämmästyin, kun passin uusimisen yhteydessä totesin, että Poliisitalon yleisöaulassa on kipsiversio Aaltosen vuonna 1924 valmistuneesta Paavo Nurmen juoksijapatsaasta.
Tampereen kaupunki on vuonna 1961 hankkinut kokoelmiinsa 60 kappaletta kuvanveistäjä Aaltosen veistämien patsaiden kipsiversioita. Eräs näistä veistoksista eli Paavo Nurmen juoksijapatsas sijoitettiin silloin ainoaan käytettävissä olleeseen avaraan tilaa eli Poliisitalon yleisöaulaan.
Ehdotan, että Paavo Nurmen juoksijapatsaalle etsitään sen arvoa edellyttämä paikka. Yksi varteenotettava olisi Vanha kirjastotalo sen jälkeen, kun talon remontti on valmistunut.
Esko Erkkilä Tampere
*****************
Kuvasin patsaan passinhakumatkallani 16.2.2016 ja Tamperelainen julkaisi kuvani juttuni ohessa.
Annoin Tamperelainen-lehdelle luvan fiksata juttuani ja toimitus oli aivan oikein lyhentänytkin sitä.
Tässä alkuperäinen juttuni:
*******************
Akateemikko Wäinö Aaltosen veistämän Paavo Nurmen juoksijapatsaan kipsivedos pitää saada nykyistä arvokkaampaan paikkaan
Akateemikko, kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen veistokset ovat vahvasti esillä Tampereella.
Hämeensillan Suomen Neito, Veronkantaja, Eränkävijä sekä Kauppias ovat Aaltosen tunnetuimmat tamperelaisveistokset, mutta niiden lisäksi mm. Aleksis Kiven muistomerkki Vanhan kirjastotalon edustalla, Osuustoimintamuistomerkki Eteläpuistossa ja Suru Aleksanterinkirkon puistossa ovat vahvoja esimerkkejä, että Tampere on todellinen Wäinö Aaltosen kaupunki.
Hämmästyin, kun passin uusimisen yhteydessä totesin, että Tampereen Poliisitalon yleisöaulan syrjätilassa on kipsiversio akateemikko Wäinö Aaltosen vuonna 1924 valmistuneesta Paavo Nurmen juoksijapatsaasta.
Tutkin asiaa ja sain selville, että Tampereen kaupunki on vuonna 1961 hankkinut kokoelmiinsa 60 kappaletta kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen veistämien patsaiden kipsiversioita. Eräs näistä veistoksista eli Paavo Nurmen juoksijapatsas sijoitettiin silloin ainoaan käytettävissä olleeseen avaraan tilaa eli Poliisitalon yleisöaulaan.
Maailma on 65 vuodessa muuttunut ja nyt asiaan pitää saada muutos.
Poliisitalon yleisöaula ei varmasti kenenkään mielestä ole oikea paikka kansallisesti arvokkaan taideteoksen sijoituspaikaksi. Hauras kipsivedos on Poliisitalon yleisöaulassa alttiina tahalliselle ilkivallalle ja esimerkiksi lasten aiheuttamille vaurioille. Poliisitalon yleisöaulassa tuskaisina vuoroaan odottavat kansalaiset eivät ole virittyneet paneutumaan kansallisesti tärkeän taideteoksen tarkasteluun.
Ehdotan, että akateemikko Wäinö Aaltosen Paavo Nurmen juoksijapatsaalle etsitään nopeasti sen arvoa edellyttämä paikka.
Vanhan kirjastotalon edessä nyt sijaitseva Aleksis Kiven muistomerkki merkitsee, että yksi varteenotettava sijoituspaikka olisi Vanha kirjastotalo sen jälkeen, kun talon remontti on valmistunut.
Vanhan kirjastotalon muuttaminen Kulttuuri- ja järjestötaloksi on tulossa kaupunginhallituksen päätettäväksi 7.3.2016 ja esitän, että silloin huomioidaan myös se, että akateemikko Wäinö Aaltosen Paavo Nurmen juoksijapatsas voitaisiin siirtää sinne kansalaisten ihailtavaksi.
Esko Erkkilä Tampere
********************
Tärkeintä on, että Paavo Nurmen juoksijapatsas lähiaikoina pääsisi sellaiseen ympäristöön, jonka se on ansainnut!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paavo Nurmi, Paavo Nurmen juoksijapatsas, Wäinö Aaltonen, kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen, akateemikko Wäinö Aaltonen, Suomen Neito, Veronkantaja, Eränkävijä, Kauppias, Aleksis Kiven muistomerkki, Vanha Kirjastotalo, Osuustoimintamuistomerkki, Suru, |
Häviö tuli, vaikka Hämeensillan patsaatkin kannustivat SuomeaSunnuntai 13.12.2015 - -Esko Erkkilä- Tampereella Hakametsän hallissa järjestettiin 4.-12.12.2015 naisten kymmenennet salibandyn maailmanmestaruuskilpailut.
Kisojen loppuottelussa kohtasivat eilen Suomi ja Ruotsi.
Ottelu oli huippujännittävä ja se ei ratkennut edes viisi laukausta käsittäneessä rangaistuslaukauskilpailussa, vaan tarvittiin ”kerrasta poikki” –rangaistuslaukauskilpailu.
Ottelu ratkesi Ruotsin voittoon.
*****************
Näin kävi, vaikka kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen Hämeensillalla olevat Pirkkalaisveistoksetkin kannattivat Suomea.
On melko harvinaista, että Hämeensillan veistokset saavat ylleen vaatetusta, mutta nyt näin tapahtui.
Kaikkien neljän veistoksen yllä olevissa vaatteissa oli teksti:
10th IFF Women´s World FloorballChampionships 20154.-12.12. Tampere Finland
****************
Tässä kuvat puetuista veistoksista:
Suomen neito
Veronkantaja
Kauppias
Eränkävijä
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: 10th IFF Women´s World Floorball Championships 2015, salibaddy, naisten salibandy, Hämeensillan Pirkkalaispatsaat, Suomen neito, Eränkävijä, Kauppias, Veronkantaja, Wäinö Aaltonen, Hämeensilta, |
Hämeensillan Pirkkalaisveistokset ovat Tampereen käyntikorttiLauantai 4.1.2014 - -Esko Erkkilä- Tampereen Hämeensillalla seisovat pirkkalaisveistokset tuovat Suomen Neitoa lukuun ottamatta tuulahduksen ajalta, jolloin pirkkalaiset (pirkanmiehet/pirkat) tekivät 1200 – 1500 luvuilla kauppa- ja eräretkiään pohjoiseen. Matkoista voidaan käyttää myös termiä ”verotusmatka”, jopa ”ryöstöretki”.
Pirkkalaisveistoksilla ei ole mitään yhteyttä Pirkkalan pitäjään, joten siinäkään mielessä Tampereen naapurikunnalla Pirkkalalla ei ole pienintäkään edes moraalista tarvetta yhtyä Tampereeseen!
Pirkkalaisveistokset ovat kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen vuosina 1928 – 1929 veistämiä ja niiden saamisesta Hämeensillalle saamme kiittää kauppaneuvos Rafael Haarlaa.
Kauppaneuvos Haarlan toimeksiannosta kirjailija Jalmari Finne laati aihesuunnitelman patsaiden saamiseksi koristamaan Hämeensiltaa – silta valmistui vuonna 1929.
Puhun kokemuksesta, kun totean, että Hämeensillan pirkkalaisveistosten kuvaaminen on haastavaa. Valaistusolosuhteet sillalla ovat yleensä vaikeat, jotta veistokset saisi kuvattua samalla kerralla.
Yritin taas kerran kuvat patsaat 17.12.2013 illalla ja tämän juttuni lukijat joutuvat nyt tyytymään silloin kuvaamiini kuviin!
Teatteritalon kulmalla seisovalla Eränkävijällä on ilves olallaan.
Kuvanveistäjä Aaltosella ei ollut kiirettä Eränkävijää veistäessään ja sitä sanotaankin onnistuneeksi veistokseksi.
Eränkävijän vierellä Hämeensillalla Rautatieaseman suuntaan seisoo Kauppias, jolla on ojennetussa kädessään oravannahka.
Oravannahka kuvaa pirkkalaismiesten verotustoimintaa Pohjan perukoilla.
Sanotaan, että Kauppias pudottaa oravannahkansa katuun, jos patsaan ohi kävelee 17-vuotias impi – ei ole vielä kertaakaan oravananahka pudonnut Hämeensillalle!
Kauppiasta vastapäätä Hämeensillan Hotelli Ilveksen puolella seisoo Veronkantaja.
Kauppiaan ja Veronkantajan veistämisessä kuvanveistäjä Wäinö Aaltoselle tuli kiire ja sen vuoksi taidekriitikot sanovatkin, että ne jäivät hieman puolitekoisiksi. Erityisesti on kritisoitu Kauppiaan ja Veronkantajan yläruumiiden sekä päiden suurta kokoa suhteessa niiden muuhun ruumiiseen.
Tempon talon nurkalla seisoo Hämeenkadun pirkkalaisveistoksista tunnetuin eli Suomen Neito.
Suomen Neito ei tarinallisesti liity pirkkalaisiin, vaan jokainen voi itse vapaasti asettaa Suomen Neidon niihin puitteisiin kuin itse hyväksi ja oikeaksi tuntee.
Suomen Neito on poistunut paikaltaan kahdesti; vuonna 1931 se vieraili Zürichin Eurooppalaisen taiteen näyttelyssä ja vuonna 1965 Tampereen länsi-saksalaisen ystävyyskaupungin Essenin puutarhanäyttelyssä!
Veistosten lahjoittaja kauppaneuvos Haarla kirjoitti muistiinpanoihinsa arvostelun rahoittamistaan veistoksista ja kommentoi niitä näin: ”Eränkävijä on minusta hyvä, Suomen nainen myöskin, Veronkantaja auttava, Kauppias suoraan sanoen pliisu.”
Minusta kaikki pirkkalaisveistokset ovat onnistuneita ja kuuluvat Tampereen kaupunkikuvaan!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeensilta, Hämeensillan pirkkalaispatsaat, pirkkalaispatsaat, Eränkävijä, Kauppias, Veronkantaja, Suomen Neito, Essen, Zürich, Wäinö Aaltonen, kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen, akateemikko Wäinö Aaltonen, Rafael Haarla, Jalmari Finne, |
Kuka on Eduskunnan istuntosalin seinäsyvennyksessä sijaitsevan "Tulevaisuus" veistoksen mallina olleen pojan eno?Tiistai 9.7.2013 - -Esko Erkkilä- Kaikille ovat ainakin Eduskunnan kyselytuntien televisioinneista tuttuja istuntosalissa sijaitsevat veistokset.
Veistossarja on nimeltään Työ ja tulevaisuus ja se on jokaisen Eduskuntatalossa vierailevan nähtävissä.
Olen päässyt muutaman kerran vierailemaan Eduskuntatalossa ja tämän juttuni kuvat olen ottanut 13.6.2013, kun pääsin vierailemaan Eduskunnassa Keskustan Sahalahden paikallisosaston järjestämällä retkellä.
Veistossarja on sijoitettu istuntosalin seinäsyvennyksiin puhemieskorokkeen taakse. Kuva on otettu ennen kyselytunnin alkamista Eduskunnan lehteriltä. Kuvan oikeassa alanurkassa on Eduskuntataloa meille esitellyt asiantunteva opas.
Veistossarja on kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen tuotantoa vuodelta 1932.
Veistokset ovat lehteriltä katsottuna vasemmalta oikealle seuraavat:
Raivaaja
Henkinen työ
Tulevaisuus
Usko
Sadonkorjaaja
Lasta käsillään kannattelevan äitihahmon mallina on ollut Wäinö Aaltosen Lempi-sisar, joka oli naimisissa runoilija Aaro Hellaakosken kanssa.Lapsen mallina on ollut Lempi ja Aaro Hellaakosken Eero-poika eli kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen oli "Tulevaisuus"-veistoksen mallina olleen pojan eno!
-Esko Erkkilä- |
2 kommenttia . Avainsanat: Työ ja tulevaisuus, Eduskunnan istuntosalin veistossarja, Wäinö Aaltonen, Aaro Hellaakoski, Raivaaja, Henkinen työ, Tulevaisuus, Usko, Sadonkorjaaja, Keskustan Sahalahden paikallisosasto, |
Hämeensillan veistokset saivat ylleen vappuhepeneitä!Tiistai 1.5.2012 - -Esko Erkkilä- Sara Hilden-akatemian opiskelijat pukivat Tampereella Hämeensillan Suomi-neidolle sekä pirkkalaisveistoksille värikkäät vappuasusteet huhtikuun 13. päivä.
Sara Hilden-akatemia on vapaa-ajan oppilaitos, jonka päätehtävänä on antaa kuvataiteen perusopetusta lapsille ja nuorille.
Akatemian omistaa Tampereen kaupunki ja se kuuluu itsenäisenä yksikkönä Tampereen työväenopistoon.
Hämeensilta on valmistunut v. 1929 ja syyskuun lopulla sillan valmistumisvuonna Wäinö Aaltosen veistokset sijoitettiin sillan päihin.
Veistokset on lahjoittanut Tampereen kaupungille kauppaneuvos Rafael Haarla.
Veronkantaja sai kaulaansa narrin kauluksen.
Eränkävijän Sara Hilden-akatemian opiskelijat koristelivat otsalle, kaulalle ja käsivarrelle sijoitetulla punotulla köynnöksellä. Eränkävijällä on Wäinö Aaltosen luomana ilves olallaan.
Sillan Kyttälän puoleisessa päässä sijaitseva Kauppias sai opiskelijoilta silinterihatun päähänsä ja kaulaliinan kaulaansa. Tamperelaiset tietävät, että Kauppias pudottaa kädessään pitelemänsä oravannahan maahan, jos patsaan ohittaa 17-vuotias impi – eipä ole vielä milloinkaan oravannahka pudonnut Hämeensillalle!
Suomi-neito sai opiskelijoilta kunniakäädyt harteilleen. Myös vappunaamari on ilmestynyt neidon silmille. Suomi-neito on Hämeensillan veistoksista ainoa, joka on matkaillut. Vuonna 1931 se käväisi Sveitsin Zürich´ssä ja vuonna 1965 se vieraili Essenissä Saksassa.
Hämeensillan veistosten leikkimielinen koristelu on ollut hyvän maun mukaista ja se on piristänyt Vappua vastaanottamaan valmistautuvaa Tampereen kaupunkia.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeensilta, Hämeensillan veistokset, Wäinö Aaltonen, kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen, Kauppias, Eränkävijä, Veronkantaja, Suomi-neito, |