Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Lähes täysi ämpärillinen kiviä!

Tiistai 23.5.2023 - -Esko Erkkilä-

Olen ollut melkein epätoivoinen, sillä parin kuluneen kuukauden aikana Ford Focukseni pohjasta ja moottoritilasta on kuulunut melkoista pauketta.

 

Pauke on ollut pahinta käynnistettäessä ja peruutettaessa.

 

****************

 

Onneksi sain peruutusajan Vianor Oy:lle eiliselle ja ongelman syy selvisi.

 

Ongelman syynä ovat olleet kivet, jotka ovat sorateillä ajaessani nousseet pohjapanssarin ja moottorin sekä vaihdelaatikon väliin.

 

Kivien poistaminen vaati korjaamohenkilökunnalta puolen tunnin työn ja maksoi minulle 44.50 euroa!

 

Olen vuosien saatossa omistanut yli kaksikymmentä uutta autoa ja milloinkaan minulle ei ole käynyt näin!

 

Kiitokset naapurilleni Jukka Välimäelle, joka osasi ennakoida ongelman syyn ja kiitokset myös Vianor Oy:n Sarankulman korjaamolle!

 

 

-Esko Erkkilä-

3 kommenttia . Avainsanat: Lähes täysi ämpärillinen kiviä!, Ford Focus, Vianor Oy,

Hyvä palvelu ja nopea toiminta ovat autokorjaamoiden menestystekijöitä!

Keskiviikko 12.4.2023 - -Esko Erkkilä-

Rouvalla on autona Ford Fiesta ja minulla Ford Focus.

 

Automme ovat jo iäkkäitä ja osittain sen vuoksi emme tukeudu niiden huoltohommissa Ford-merkkiliikkeisiin, vaan olemme…

 

 

IMG_7608.JPG

 

…Tampereen Sarankulmassa sijaitsevan Vianor-yrityksen asiakkaita.

 

 ************

 

Taas eilen sain vahvistuksen sille, että olemme oikean yrityksen asiakkaita, sillä Focukseni jarrusysteemi on ilmoitellut viasta jo useita päiviä.

 

Eilen ongelmani kasvoivat, sillä vasemman etupyörän ongelmat kasvoivat suuriksi ja koko pyörän lämpötila kohosi epänormaaliksi.

 

**************

 

Sain korjaamoajan ensi torstaiksi, mutta vei autoni korjaamolle jo eilen ennen puoltapäivää.

 

Iltapäiväkolmen aikaan sain puhelinsoiton, jossa kerrottiin, että autoni on korjattu ja noudettavissa!!!

 

Kiitokset Tampereen Sarankulmassa sijaitsevalle Vianor´lle autoni nopeasta ja hinnaltaan edullisesta korjaamisesta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hyvä palvelu ja nopea toiminta ovat autokorjaamoiden menestystekijöitä!, autokorjaamot, Vianor, Vianor-korjaamo Tampereen Sarankulmassa, Ford Fiesta, Ford Focus, Ford,

Näinhän sen pitää ollakin!

Keskiviikko 15.2.2023 - -Esko Erkkilä-

Minulla on Focukselleni varattuna huolto ja katsastus huomiseksi.

 

 

Yli-innokas lumenluoja katkaisi autoni radioantennin ja vein sen osalta autoni korjaamolle jo eilen.

 

Korjaamo korjasi katkenneen antennin ja samalla käytti autoani katsastuksessa - siis ennen katsastushuoltoa.

 

 

 

IMG_7079.JPG

 

Kaikki oli kunnossa ja autoni on taas vuodeksi katsastettuna!

 

On levollinen olo, kun huomenissa vien autoni katsastushuoltoon!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Näinhän sen pitää ollakin!, Ford Focus, Ford Focus 13 vuotta, Katsastus, Vianor Oy Sarankulma,

Talvikiekot kerrankin ajoissa autojen alle!

Lauantai 29.10.2022 - -Esko Erkkilä-

Olin apupoikana, kun keskipoika vaihtoi talvirenkaat Focukseni ja Rouvan Fiestan alle.

 

Kahteen metriin yltävä autonosturi sekä ammattikäyttöön suunniteltu painepesuri helpottivat ja jouduttivat hommia.

 

 

IMG_6385.JPG

 

Kahteen metriin nostava Stenhöj-nelipilarinosturi mahdollistaa myös…

 

 

IMG_6396.JPG

 

…autojen pohjan tutkimisen.

 

 

IMG_6387.JPG

 

Pojat hankkivat aikoinaan Kärcher Professional HDS 10/20-4M – kuumavesipesurin ja…

 

 

IMG_6391.JPG

 

…sitä käytettäessä pitää olla tukeva asento, sillä potkua riittää, mutta puhdastakin tulee.

Perhekunnalla taitaa olla seitsemän autoa, joten renkaidenvaihtopuuhaa ja renkaiden pesemistä riittää.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Talvikiekot kerrankin ajoissa autojen alle!, Talvirenkaiden vaihtaminen, Stenhöj, Stenhöj-nelipilarinosturi, Kärcher, Kärcher Professional HDS 10/20 -4M, ammattipesuri, Ford Fiesta, Ford, Ford Focus,

On kiitoksen paikka, kun siihen on aihetta!

Lauantai 8.5.2021 - -Esko Erkkilä-

Omistan yli 10 vuoden ikäisen Ford Focuksen ja vasta sen mittaristossa sijaitsevan infotaulun sammuminen sai minut tietämään, että kyseessä on tuon automerkin perusvika.

 

Ford Focuksella on tavanomainen takuuaika, mutta maahantuoja on kuulemma myöntänyt mittaristolle poikkeuksellisesti kuusi vuotta kestävän vaihtotakuun.

 

En kuitenkaan päässyt tuon extra-vaihtotakuunkaan piiriin, sillä aikaa oli käyttöönotosta kulunut jo liikaa.

 

*******************

 

Merkkihuolto kertoi, että uusi mittaristo maksaa hieman yli 1 000 euroa, mutta onneksi sain sieltä vinkin käydä näyttämässä autoani…

 

 

 

IMG_1772.JPG

 

 

…Elehuolto Oy:n korjaamolla Tampereella.

 

Elehuolto on autoelektroniikan huoltoon ja korjaamiseen erikoistunut yritys. Sen korjauspalvelut kattavat eri automerkkien mittaristot, moottorinohjainlaitteet ja muut ohjausyksiköt. Yritys korjaa myös raskaan kaluston elektroniikkaa.

 

 

Ongelmani oli siinä mielessä paha, että keskipoika sekä Elehuolto Oy:n asiantuntija kertoivat, että matka saattaa loppua milloin vain ja missä vain.

 

 

 

Elehuolto korjasi infotaulun heti, mutta kertoi, että näyttö on rikki ja se on vaihdettava.

 

 

 

 

IMG_1774.JPG

 

 

Uusi näyttö tuli kahden päivän kuluttua ja sen paikallaanlaittaminen kesti vartin verran – nyt homma on taas kunnossa!

 

 

Mitäkö homma maksoi?

 

Mittariston poisottaminen, korjaaminen, takaisinlaittaminen, uusi näyttö, uuden näytön vaihtaminen mittaristoon, taas mittariston poisottaminen ja takaisinlaittaminen maksoivat yhteensä 250 euroa!

 

 

Mittaristossa sijaitseva infotaulu on tärkeä, sillä sen avulla toimii kello, ulkolämpömittari, matkamittari, trippimittari, se kertoo polttoaineen riittävyydestä ja monesta muusta seikasta – ilman sitä autolla-ajo on melkein mahdotonta!

 

 

Saamani palvelu oli erinomaista ja hinta oli enintään kohtuullinen, joten suosittelen autojen mittaristo-ongelmien korjaamisessa Tampereella Postitorvenkadulla sijaitsevan Elehuolto Oy:n palveluksien käyttämistä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: On kiitoksen paikka kun siihen on aihetta!, Elehuolto Oy, Ford Focus mittaristo-ongelma,

Setäni Reino Erkkilä oli kuorma-automies jo 1930-luvulla

Perjantai 1.2.2019 - -Esko Erkkilä-

On luonnollista, että Viljakkalassa syntyneenä olen Facebookissa jäsenenä ”Viljakkala vanhoissa kuvissa” –ryhmässä.

 

Liitin eilen ryhmän kuviin kuvan, jonka sain nyt jo edesmenneeltä sedältäni Leo Erkkilältä joskus 2000-luvun alussa.

 

 

IMG_7162.JPG

 

 

Kuvassa on toisen setäni eli Reino Erkkilän omistama kuorma-auto ja siihen liittyvä tarina kuuluu ”lyhyen kaavan mukaan” näin:

 

 

Kuva on otettu 1.8.1939 Loimaalla, mutta se liittyy hyvinkin läheisesti Viljakkalaan ja Karhen kouluun.

 

Kuvan on ottanut laatikkokamerallaan Karhen koulussa aikoinaan opettajana toiminut Kerttu Ala-Jaskara (os. Tuomi).

 

Kerttu Tuomi siirtyi elokuun alussa vuonna 1939 Loimaalle Torkkalan koulun opettajaksi ja hänen muuttokuormansa Karhelta Loimaalle kuljetti setäni Reino Erkkilä (oikealla) omistamallaan Ford –kuorma-autolla. Apukuskin puolella kuvassa on Aaro Kauppi.

 

Mukana muuttomatkalla oli myös Karhen koulun johtajaopettaja Verneri Vuorelaisen 20-vuotias tytär Elvi Vuorelainen, joka jäi Loimaalle joksikin aikaa Kerttu Tuomen avuksi järjestelemään uuden opettajan tavaroita Torkkalan koululle.

 

 

***************

 

 

Ehdin joulukuussa 2001 haastattelemaan henkilökohtaisesti setääni Leo Erkkilää ja puhelimitse myös Kerttu Ala-Jaskaraa kuvan taustoista.

 

 

 

Asiaan liittyy useita mielenkiintoisia seikkoja, mutta niistä ehkä joskus toisessa yhteydessä tarkemmin.

 

 

Sen verran kuitenkin jo nyt, että setäni Reino Erkkilä joutui konekiväärimiehenä Talvisotaan ja kuoli Viipurin menetyksen yhteydessä 8.2.1940, joten kuvan ottamisen jälkeen hän eli vain 6 kuukautta ja 7 päivää.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Talvisota, Viljakkala vanhoissa kuvissa, Ford -kuorma-auto, Torkkalan koulu, Torkkalan koulu Loimaalla, Viljakkala, Karhen koulu Viljakkalassa, Verneri Vuorelainen,

Ikääntyvän pariskunnan pitää huolehtia, että molemmilla puolisoilla säilyy hyvä ajotaito

Sunnuntai 7.8.2016 - -Esko Erkkilä-

Ikääntyminen tuo monia haasteita ja ikääntyvän pariskunnan eräs haaste on se, että molempien puolisoiden hyvästä ajotaidosta pitää huolehtia.

 

 

Kohdistan näin sanoessani katseeni itseeni, mutta myös lukuisiin tuttaviini sekä kaikkiin ikääntyviin pariskuntiin.

 

 

On monia esimerkkejä, että perheellä on hyvä auto, mutta pariskunnan toisen osapuolen joutuessa esimerkiksi sairauden vuoksi ajokelvottomaksi, jää auto tyhjän pantiksi.

 

 

Tilanne aiheuttaa pariskunnalle suuria ongelmia, sillä monet arkipäivän toiminnot merkitsevät vaikeuksia – koko tavanomainen elämä saattaa mullistua perinpohjaisesti.

 

 

Hieno auto jää pihalle ja vaikka terveellä puolisolla onkin ajokortti, mutta ei ajokokemusta pariinkymmeneen vuoteen, on perhekuntakohtainen ongelma valmis.

 

 

Meillä ongelman syntyminen on ratkaistu siten, että Rouvalla ja minulla on kummallakin oma auto. Molemmat ajamme vuosittain siten, että Rouva omalla autollaan ehkä hieman enemmän ja minä runsaat 10.000 kilometriä vuodessa.

 

 

 

pariskunnat.jpg

 

 

Edessä Rouvan 17-vuotias Ford Fiesta – 135.000 kilometriä – ja takana minun 8-vuotias Ford Focus – 114.000 kilometriä.

 

 

Ongelma voi toki syntyä meillekin, jos jompikumpi saa tietää ajokortin uusimistilanteessa, että ajokorttia ei enää myönnetäkään.  Siinä tilanteessa jonkinlainen apu on se, että ehkä ajokortti myönnetään kuitenkin toiselle meistä.

 

 

Ikääntyneet pariskunnat:

 

 

Huolehtikaahan, että molemmat puolisot ajavat säännöllisesti perhekunnan autolla/autoilla, jotta ajautuminen autottomaksi perhekunnaksi ei heti esim. toisen sairauden kohdatessa ole uhkaamassa tavanomaista elämäänne!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ikääntyvä pariskunta, ajokortti ikääntyneelle. ajokortti, Ford Fiesta, Ford Focus,

Puolassa syntyneen ja kahdesti Nobel-palkinnon saaneen Marie Curien kipsipatsas on Varsovan Teknillisessä museossa

Keskiviikko 14.5.2014 - -Esko Erkkilä-

Tutustuin taannoisella Puolan matkallamme Varsovan Kulttuuritalossa eli Stalinin hampaassa sijaitsevaan teollisuuden ja teknologian museoon.

 

 

 

 

museo1

 

Museossa on professori Mariana Konieczenegon kipsiveistos kaksinkertaisesta nobelistista Maria Sklodowska-Curie´sta eli Marie Curie´sta.
 
Marie Curie (1867 – 1934) oli puolalaissyntyinen, mutta Ranskaan muutettuaan teki elämäntyönsä siellä.
 
Curie sai fysiikan Nobel-palkinnon vuonna 1903 ja kemian Nobel-palkinnon vuonna 1911; Curie on edelleenkin ainoa nainen, joka on kahdesti palkittu Nobel-palkinnolla.

 

************ 

Curien kipsipatsas on sivuosassa museossa, sillä museossa esitellään Puolan saavutuksia teollisuuden ja teknologian saralla.

 

 

 

****************

 

 

 

museo2

 

 

 

museo3

 

 

 

museo4

 

 

Tekniikan amatöörinä museosta jäi mieleen se, että puolalainen tekniikka on ”karkeatekoista” ja se ilmenee jo sisäänkäynnin vierellä sijaitsevista laitteista.

 

 

 

 

museo5

 

 

Museossa on esillä entisaikojen autoja T-mallin Fordista…

 

 

 

museo6

 

 

 

museo7

 

 

 

museo8

 

 

 

museo9

 

 

 

museo10

 

 

 …aina Polski Fiat 508 ”Junak” malliin saakka!

 

 

 

museo11

 

 

Museon ”Talous” –osastolla oli mielenkiintoista nähdä pyykinpesukoneiden ja mankeleiden historiaa.

 

 

 

museo12

 

 

Nykypäivän suomalaistalouksissa tuttu Miele-merkki omaa näköjään pitkät perinteet!

 

 

 

museo13

 

Oli yllätys, että 1960-luvulla Puolassa on valmistettu monia televisiomalleja. Unimor-tehdas on sijainnut Gdanskissa.

 

 

 

museo14

 

 

Se puolestaan ei ollut yllätys, että Puolan kaivosteollisuutta esiteltiin museossa varsin laajasti.

 

Puolastahan se kivihiili paljolti tulee, jonka kautta Suomen hallitus noudattaa ”hiilenmustaa energiapolitiikkaa”!

 

 

 

museo15

 

Erään näyttelysalin permannolla oli suurehko koululuokka kuuntelemassa asiantuntijan esitystä menneistä ajoista.

 

Kannatettava idea myös Suomeen!

 

***************** 

 

Varsovassa käydessä kannattaa poiketa myös Teknillisessä museossa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Marie Curie, Maria Sklodowska-Curie, Mariana Konieczenego, fysiikan Nobel 1903, kemian Nobel 1911, Polski Fiat 508 Junak, T-Ford, Stalinin hammas Varsova, Kulttuuritalo Varsova, Miele, Unimor, hiilenmusta energiapolitiikka, Puola 2014,

Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa Münchenissä on kolme hallia täynnä mielenkiintoisia kuljetustekniikan välineitä menneiltä vuosikymmeniltä

Lauantai 29.12.2012 - -Esko Erkkilä-

Münchenissä käydessä kannattaa poiketa Deutsches Museum´n sivumuseossa Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa tutustumassa kuljetustekniikkaan liittyviin menneiden aikojen kuljetusvälineisiin ja alan saavutuksiin.

 

Me teimme niin, kun olimme lähes viikon mittaisella lomamatkalla Münchenissä.

 

Museon osoite on Theresienhöhe 15 ja sinne kertyy kävellen matkaa Münchenin keskustasta vajaat kaksi kilometriä. U4- ja U5- linjojen pysäkki ”Schwanthalerhöhe” on museon lähipysäkki ja sieltä on kävelyosuuden opastus museolle.

 

verk1

 

Tässä kaksi innokasta suomalaista Münchenin matkaajaa ja kuvaaja kolmantena ovat menossa museoon 3.12.2012 klo 15.15. 

Näyttelyt suljettiin klo 17.00, mutta hyvin ehdimme tehdä pintapuolisen tutustumisen museon kaikkien kolmen hallin tarjontaan.

 

 

verk2

 

Museon pihalla on isokokoinen patsas hieman hitaammin liikkuvasta kulkijasta!

 

 

verk3

 

Museon ykköshallin teemana on kaupunkiliikenne ja tässä yleiskuva hallin tarjonnasta.

 

 

verk4

 

Vuonna 1982 valmistetulla taksi-Mersulla on takanaan 1.500.000 ajokilometriä.

 

 

verk5

 

Tämä kupla-Volkkari on valmistettu Mexicossa ja siellä se on myös toiminut taksina.

 

 

verk6

 

Trabant, …

 

 

verk7

 

…Wartburg ja…

 

 

verk8

 

…Ford Capri sekä…

 

 

verk9

 

…vuonna 1972 valmistettu NSU ovat saaneet arvoisensa paikan näyttelyhallissa.

 

 

verk10

 

Sata vuotta vanha Adler ja…

 

 

verk11

 

…vuonna 1932 valmistettu Mercedes-Benz 370 S ”Mannheim” Sportcabriolet ovat tämän osaston helmiä.

 

 

Kakkoshallin teemana on matkustaminen.


 

verk12

 

Heti kakkoshallin ovella ovat rinnakkain saksalainen veturi vuodelta 1912 ja nykyaikainen luotijuna.

 

 

verk13

 

Mercedes ”Simplex” vuodelta 1905, jonka huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa.

 


verk14

 

Opel 4/12 PS ”Laubfroch” vuodelta 1924 taittoi tunnissa matkaa 65 kilometrin huippunopeudella.

 

 

verk15

 

Vaikka kyse onkin saksalaisesta museosta, niin ulkomaistakaan autonvalmistusta ei ole unohdettu.

 

 

 

Kolmoshallin teemana on liikkuminen ja siihen liittyvä teknologia.

 

 

Kierroksen alussa esitellään lumella ja jäällä tapahtuvan liikkumisen välineitä.

 

 

verk16

 

Tähän joukkoon ovat päässeet myös suomalaiset sukset vuodelta 1895 – melkoinen saavutus Suomelta!

 

 

verk17

 

Hallin varmaankin arvokkain esine on ensimmäinen bensiinikäyttöinen auto vuodelta 1886.

 

verk18

 

Auton esittelyteksti tässä.

 

 

Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa kannattaa käydä, jos haluaa tutustua yli 4.500 maaliikenteeseen liittyvään museoesineeseen.

 

Museon nettiesitteessä todetaan, että liikenne ja liikkuminen ovat tärkeimpiä perustuksia taloudessa ja yhteiskunnassa.

 

"Vain ne, jotka tietävät historiasta, voivat muovata tulevaisuutta tarkoituksella."

 

Taidatkos sen paremmin sanoa!

 

 

-Esko Erkkilä-

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Deutsches Museum Verkehrszentrum, Deutsches Museum, Theresienhöhe 15, Schwanthalerhöhe, Trabant, Wartburg, Ford Capri, NSU, Adler, Mercedes-Benz 370 S "Mannheim" Sportcabriolet, Mercedes-Benz, Opel 4/12 PS "Laubfroch", Mercedes "Simplex",