Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Sillamäki oli Viron neuvostomiehityksen aikana salattu kaupunki

Sunnuntai 21.4.2019 - -Esko Erkkilä-

Tallinnasta on Narvaan matkaa 194 kilometriä ja ennen Narvaan saapumista on mahdollisuus tutustua Sillamäen kaupunkiin.

 

 

Sillamäki sijaitsee Tallinnan suunnasta saavuttaessa 25 kilometriä ennen Narvaa ja itä-virossa matkaajan matkailijan kannattaa siellä ehdottomasti poiketa – näin teimme myös me Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen jäsenet, jotka huhtikuun alkupuolella tutustuimme pohjois- ja itä-Viroon.

 

 

Sillamäki oli Neuvostoliiton miehityksen aikana salattu kaupunki, sillä sitä ei virallisten tietojen mukaan ollut lainkaan olemassa.

 

 

Salaaminen johtui siitä, että Sillamäki oli sijaintipaikkakunta Neuvostoliiton johtaville ydinaseasiantuntijoille, jotka mm. kehittivät Neuvostoliiton ensimmäisen ydinpommin.

 

 

Viron uudelleenitsenäistymisen myötä Sillamäen alueella on suoritettu mittavat ydinjätteiden puhdistustoimenpiteet ja nykyään Sillamäki on kaikille avoin kaupunki.

 

 

Olen saanut menneitten vuosien aikana monesti poiketa Sillamäessä, mutta mainion oppaamme…

 

 

 

IMG_0279.JPG

 

 

…Oiva Pohjarannan johdolla opin taas 9.4.2019 paljon uutta Sillamäestä.

 

 

 

IMG_0288.JPG

 

 

Sillamäen vaakuna

 

 

 

IMG_0290.JPG

 

 

Kirkkoa muistuttava Sillamäen kaupungintalo

 

 

 

IMG_0282.JPG

 

 

Tästä näkymästä Sillamäe tunnetaan – Odessan portaita ja Versailles´n palatsin puistonäkymää muistuttava näkymä Suomenlahdelle.

Kuvassa näkyvän puistotien rakennustyö maksoi 1,4 miljoonaa euroa ja siitä EU eli me kaikki muut EU-kansalaiset maksoimme 1,1 miljoonaa euroa.

 

 

 

IMG_0275.JPG

 

 

Sillamäen kaupungissa Neuvostoliiton aikana työskennelleiden …

 

 

 

IMG_0276.JPG

 

 

….ydinvoima-asiantuntijoiden kunniaksi pystytetty muistomerkki.

 

 

 

IMG_0270.JPG

 

 

Sillamäen kulttuurikeskus, jonka pohjakerroksessa on ydinpommin kestävä väestönsuoja.

 

 

 

IMG_0289.JPG

 

 

Kulttuurikeskus on rakennettu vuonna 1989 eli vain kolme vuotta ennen Neuvostoliiton romahtamista.

 

 

IMG_0277.JPG

 

 

Väestönsuojassa on nykyään museo, jonka perusnäyttely on omistettu Sillamäen neuvostoaikaiselle kaudelle.

 

 

Valitettavasti emme käyneet museossa, sillä matkanjohtajana en tiennyt, että museoon olisi ollut mahdollisuus päästä ja pääsymaksukin olisi ollut kohtuullinen eli 1 euro per kävijä!

 

 

 

IMG_0297.JPG

 

 
En ole milloinkaan aikaisemmin käynyt Sillamäen ”Odessan portaiden” Suomenlahden rannalla, mutta nyt siihen oli mahdollisuus eli tässä näkymä Suomenlahden rannalta kohti Sillamäen kaupunkia.

 

 

 

IMG_0300.JPG

 

 

Rantanäkymä Suomenlahdelle.

 

 

Muistattehan, että takavuosina Sillamäelle oli matkustajalaivalla yhteys Kotkasta, mutta vähäisen kysynnän vuoksi hanke ei kannattanut – kannustan uuteen yritykseen!

 

 

 

IMG_0298.JPG

 

 

Idyllinen tuokiokuva Sillamäestä kohti Suomen rannikkoa!

 

 

 

IMG_0299.JPG

 

 

EU on vahvasti mukana, kun Sillamäkeä kehitetään ja kaupungin kehittämistä toivon myös minä - se suora lauttayhteys Suomesta Sillamäelle olisi parasta kehittämistä!

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sillamäki oli Viron neuvostomiehityksen aikana salattu kaupunki, Sillamäe, Sillamäki, Kotka-Sillamäki laivayhteys, EU-tuki Sillamäelle, Itäviro2019, Oiva Pohjaranta,

Pärnun Museossa voi tehdä aikamatkan 11.000 vuoden taakse

Maanantai 11.2.2013 - -Esko Erkkilä-

Pärnun Museo sijaitsee lähes keskikaupungilla Aida 3:ssa ja se on rakennettu vanhaan viljamakasiiniin.


Tutustuimme museoon taannoisella Pärnun kylpylämatkallamme.

 

Museon pysyvä näyttely ”11 000 vuotta historiaa – Elämyksiä entisiltä ajoilta” ulottuu kivikaudesta nykypäivään. Se välittää tunnelmia menneiltä ajoilta meidän päiviimme saakka.

 

museum1

 

Museon aulassa sijaitsee tsaarinaikainen kassakaappi, joka on valmistettu 1900 -luvun alussa. 

Kassakaapin oven sisäpuolelle on kuvattuna Venäjän keisarikunnan kaksipäinen kotka.

Kassakaapin omistaja oli asianajaja Jaan Leesment, joka toimi sittemmin Pärnun kaupunginjohtajana vuosina 1917 – 1919.

 

 

Museokierroksen alkupuolen piristyksiä ovat täytetyt eläimet.

 

 

museum2

  

Karhu…

 

 

museum3

 

…hylje…

 

 

museum4

 

…saksanhirvi (?)…

 

 

museum5

 

…ja metsäsika ovat saaneet paikkansa museovieraiden ihailtavina.

 

 

museum6

 

Pärnu on ollut suosittu kylpyläkaupunki jo kauan. 

Museossa on runsaasti valokuva- ja elokuva-aineistoa Pärnusta kylpyläkaupunkina 1800- ja 1900 –luvuilla.

Rantatuoli esittelee rantakalusteiden muotia 1900 – luvun alkupuoliskolta.

 

 

museum7

 

Viron synkkää miehitysjaksoa esitellään osastolla, joka keskittyy vuosien 1940 ja 1990 väliseen aikaan.

 

 

museum8

 

Virolaisten kyyditykset Siperiaan koskivat myös Pärnua. Kyyditysvaunun synkkä tunnelma kuvastuu hyvin, kun kyyditysvaunun pienistä ikkunanräppänöistä vilahtelee ohikiitäviä maisemia.

 

 

museum9

 

Salamavalon avulla kyyditysvaunusta otettu kuva paljastaa, että kyydittävinä olivat naiset, lapset ja vanhukset.

 

 

museum10

 

Neuvostomiehityksen aikana Virossa oli toteltava sirpin ja vasaran komentoa.

 

 

museum11

 

Eräs tekninen seikka Pärnun museossa miellytti erityisesti ja se oli se, että liikuntarajoitteiset oli museossa huomioitu hyvin. 

Museo toimii useassa kerroksessa, mutta liikuntarajoitteiset pääsevät vaivattomasti kaikkiin kerroksiin pienoishissin avulla!


Toinen "erikoisseikka" Pärnun Museolla on se, että museo on aktiivinen toimija facebookissa!

 

 

Pärnun Museo on eräs kohde, johon suosittelen Pärnuun saapuvia kylpylävieraita tutustumaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pärnu, Pärnun Museo, Pärnu Muuseum, Jaan Leesment, 1000 aastat ajalugu, Venäjän keisarikunnan kaksipäinen kotka, virolaisten kyyditykset Siperiaan,

Onko Tampere sittenkään oikea paikka logistiikkamessuille?

Sunnuntai 16.10.2011 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa toteutettiin 12.–14.10.2011 materiaalinkäsittelyn ja logistiikan ammattimessut. Kolmipäiväinen messutapahtuma oli suunnattu ammattilaisille ja yrityksille, jotka käyttävät materiaalinkäsittely- ja varastointialan laitteita sekä niihin liittyviä palveluja ja ratkaisuja, varastokalusteita sekä varastointi- ja logistiikkapalveluja.


Pidän itseäni edelleenkin logistiikan asiantuntijana ja osallistuin messuille kriittisenä messuvieraana. Kävelymatka messumatkana osaltaan puolusti osallistumistani messuille. Tein messumatkani messujen ensimmäisenä päivänä.


On todettava, että petyin messujen antiin. Lukuisten opiskelijoiden osallistuminen pelasti ainakin ensimmäisen messupäivän osalta messuvieraiden määrän edes siedettävälle tasolle. Varsinaisia logistiikan asiantuntijoita ei ainakaan ensimmäisenä messupäivänä näkynyt Pirkka-hallissa.


Tiedän kokemuksesta, että ammattimessuille osallistuminen on vilkkainta yleensä perjantaina eli messujen viimeisenä päivänä, sillä se mahdollistaa pienen luistamisen ennaikaisesti viikonloppuvapaalle – sihteerille voi ilmoittaa, että palaa tuloksentekopaikalleen (tai nykyisin kai kustannuspaikalleen) vasta maanantaina!


Logistiikka on nykyisin entistä enemmän tiedonkeräämistä ja kerätyn tiedon perusteella tehtäviä päätöksiä. Tämä näkyi myös Pirkka-hallin logistiikkamessuilla, sillä erilaiset logistiikan hallintaan keskittyneiden tietotekniikkayritysten osastot olivat vallanneet merkittävän osan näyttelytilasta.

 

pict10042.jpg


Logistiikkamessuilla oli toki esillä varastoille sopivia trukkeja…

 

pict1007.jpg


…ja myös järeämpiä lastinkäsittelylaitteita.

 

pict1009.jpg


Turun Satamalle on annettava kiitos, että se oli mittavalla osastollaan mukana Tampereen Pirkka-hallissa. Oli mukava nähdä, että satamajohtaja Christian Ramberg oli itse saapunut Tampereelle! Jouduin työni vuoksi kulkemaan parisenkymmentä vuotta Tampereelta Turun seudulle ja osaan kokemuksen perusteella aavistella, että Varsinais-Suomesta ei ole helppo matkata Tampereelle!

 

pict1010.jpg


Helsingin satama oli mukana mittavalla osastollaan, mutta parituntisen messukäyntini aikana en nähnyt asiakkaita vierailevan Helsingin Sataman osastolla. Vanha totuus, että Helsinki sijaitsee syrjässä tuli taas kerran todistetuksi!

 

pict1008.jpg


Kaakonkulmalla päättäjät tekivät ennakkoluulottoman päätöksen, kun yhdistivät Haminan ja Kotkan satamat. Sen tiimoilta olisi paikka vaikka erilliselle blogikirjoitukselle! Sen voi jo nyt todeta, että kirjoitus tulee olemaan luonteeltaan positiivinen!

 

Yhteenvetona Pirkka-hallin logistiikkamessuista se, että ”suutari pysyköön lestissään” eli Tampere ei ole oikea paikka logistiikkamessuille. Toteamus tekee hieman kipeää meille tamperelaisille, mutta totuus pitää pystyä kohtaamaan, vaikka se ei olisi miellyttävä!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Messu- ja Urheilukeskus, Pirkka-halli, logistiikkamessut 2011, port of Turku, port of Helsinki, port of HaminaKotka,

Satamat investoivat ja luottavat uuteen kasvuun

Tiistai 22.6.2010 - -Esko Erkkilä-

Saan työni puolesta seurata Suomen tavaraliikennesatamien liikennettä ja toimintaa kaakonkulman satamista aina pohjois-Pohjanmaalle saakka.

 

Taloudellinen notkahdus on merkinnyt jokseenkin kaikille satamille volyymien alenemista ja siten taloudellisten edellytysten heikkenemistä. Satamaoperaattorit ovat joutuneet henkilöstövähennyksiin, sillä jos vienti ja tuonti takkuavat, niin väkeä ei tarvita.

 

Satama-alan työmarkkinahäiriöt eivät ainakaan vahvistaneet satamien ja satamaoperaattoreiden eloa.  On ihmeellistä, että kaikenmoiset...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hamina, Kotka, Uusikaupunki, Vaasa, port of Hamina, port of Kotka, port of Uusikaupunki, port of Vaasa, Mari Kiviniemi, Anu Vehviläinen

Itämeren maakaasuputken rakennusvaihe loi Suomeen työpaikkoja

Sunnuntai 16.5.2010 - -Esko Erkkilä-

Nord Stream -kaasuputken asennustyöt Suomanlahden pohjaan alkavat kesäkuussa 2010, mutta putkien pinnoitustuotanto on pyörinyt Kotkassa jo syksystä 2009 alkaen.

 

Pääsin pikaisesti tutustumaan pinnoistusprojektiin taannoisella työmatkallani Kotkan satamiin. Mainittakoon, että Kotkassa on useita satamia - Mussalo, Hietanen, Hietanen etelä (tuttavallisemmin Puolan laituri), Kantasatama sekä Sunilan laituri.

 

Merenpohjaan asennettavat teräsputket...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Nord Strem, maakaasuputki, Kotka, Mussalo, Viipuri, Greifswald, Sinnemäe

Kuntien omistamien liikeyritysten rakenteita pitää pystyä muuttamaan

Tiistai 11.5.2010 - -Esko Erkkilä-

Suomen kymmenen suurinta tavaraliikennesatamaa v. 2009 olivat seuraavat (mittayksikkönä miljardia kiloa):

 

* Skölvik 20,8

* Helsinki 9,8

* Kotka 7,5

* Naantali 7,3

* Kokkola 5,5

* Pori 5,4

* Rauma 5,0

* Raahe 4,9

* Hamina 3,6

* Oulu 3,1

 

Volyymiykkönen Skölvik on melkein puhdas öljysatama, joten...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: satamat, kuntien liikelaitokset, Kotka, Hamina, Tampere