Vakuutusyhtiöiden auditoinnit vähentävät yritysten vahinkoriskejäTiistai 18.12.2018 - -Esko Erkkilä- Sain olla työelämän bisnesmaailmassa 40 ja puoli vuotta, josta viimeiset neljäkymmentä vuotta saman työnantajan palveluksessa.
Tuosta neljästäkymmenestä vuodesta vastasin viimeiset 15 vuotta Suomen toiseksi suurimman rehualan yrityksen raaka-ainehankinnasta.
Vastuullani oli n. 550 miljoonan kilon suuruinen raaka-ainepotti vuodessa.
Aamulla ensimmäinen hommani oli katsoa tietojärjestelmistä, että kuinka paljon pääomia oli sitoutunut juuri sillä hetkellä raaka-aineisiin.
Jos raaka-aineiden eurosaldo oli tasoa 15 – 18 miljoonaa euroa, niin kaikki oli hyvin, mutta jos saldotilanne osoitti 25 miljoonaa euroa, oli melko varmaa, että selityksiä kaivattiin.
Työelämässä oppimani on perusta sillä, että nyt yhdistysmaailmassa vaadin jokaisen puheenjohtamani yhdistyksen jokaiseen kokoukseen esityslistan alkuun katsauksen yhdistyksen taloustilanteeseen!
Työelämässä raaka-ainehankintamme tukeutui kotimaisiin raaka-aineisiin, mutta paljon jouduimme käyttämään myös tuontiraaka-aineita.
Siinä työssä tulivat tutuiksi ainakin Oulun, Kalajoen, Kokkolan, Vaasan, Kaskisten, Porin, Eurajoen, Rauman, Naantalin, Turun, Kirkkonummen, Loviisan, Kotkan ja Haminan merenrantasatamat sekä niissä toimivat satamaoperaattorit. Lappeenrannan Mustolan satamaan toimme useita laivalasteja Saimaan kanavaa pitkin, joten myös Mustolan satama tuli vuosien kuluessa hyvinkin tutuksi.
On paikallaan tiedostaa, että monissa satamakaupungeissa on useita eri satamia, joten satamien lukumäärä on suurempi kuin satamakaupunkien määrä.
Työnantajani vakuutusyhtiönä oli Tapiola ja Tapiolan vastuuhenkilöt tulivat vuosien aikana tutuiksi yhteistyökumppaneina.
Kertaakaan emme joutuneet vahinkotapausten vuoksi asioimaan vakuutusyhtiömme kanssa, mutta siihen saattoi olla ainakin osasyynä se, että Tapiola auditoi säännöllisesti satamaoperaattoreidemme toiminnot.
*****************
Raaka-ainevarastojen ja niiden lähiympäristön palokuormahavainnot olivat eräs seikka, johon vakuutusyhtiömme kiinnitti huomiota.
Tapiola ei hyväksynyt lainkaan esimerkiksi raaka-ainevarastojen ulkopuolella seinustoilla olevia trukkilavarykelmiä, sillä ne jos mitkä lisäävät varaston palokuormariskiä.
Vaikka satama-alueet ovatkin kaikissa satamissa aidattuja alueita, niin huumehörhöt saattavat kiivetä aitojen ylitse ja sytyttää trukkilavavarastot tuleen! Jos näin käy, niin samassa palossa haihtuu taivaan tuuliin myös siinä satamavarastossa olevat asiakkaiden omistamat tavarat!
Kiitän vakuutusyhtiö Tapiolan auditoijia, jotka toiminnallaan pystyivät lisäämään mm. minun näkemyksiäni vahinkojen välttämisessä!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: satamaoperaattorit, vakuutusyhtiöiden auditoinnit, palokuorma, huumehörhöt riskitekijänä, satamaoperaattorit Oulusta Haminaan, Satamaoperattorit ry, |
Ruonan taistelusta tulee tänään kuluneeksi 209 vuotta!Torstai 31.8.2017 - -Esko Erkkilä- Tunnen mielestäni kohtuullisen hyvin Talvi- ja Jatkosodan tapahtumat ja olen käynyt rajan taakse jääneillä monilla taistelupaikoilla – joillakin monestikin.
Myös Vapaussodan tapahtumat tunnen melko hyvin, mutta Suomen Sodan taustat ja taistelutapahtumiin tutustuminen ovat jääneet vähemmälle.
**************
Suomen Sota käytiin Venäjän ja Ruotsin välillä vuosina 1808 – 1809 ja sen syynä oli Venäjän ja Ranskan Tilsitissä vuonna 1807 sopima rauha, jolla Ranska antoi Venäjälle valtuudet Suomen valtaamiseen.
Venäläiset valloittivat Suomen etelästä alkaen ja päätyen pohjoiseen. Monet tunnetut taistelut olivat osa Suomen Sotaa ja yksi niistä oli Ruonan taistelu Kuortaneella.
****************
Ruonan taistelupaikka sijaitsee Valtatie 66:n äärellä lähellä nykyistä Kuortaneen Urheiluopistoa.
Poikkesin eilen Ruonan taistelun muistomerkillä ja tässä muutama kuva siellä näkemästäni:
Muistomerkki sijaitsee Kuortaneen Nurminiemessä Valtatie 66:n varrella hieman Kuortaneelta Lapualle päin.
Opasteet muistomerkille ovat hyvät.
Muistomerkki on pohjalaisen rajapyykin muotoinen, jalusta on Mustapään liuskeesta ja obeleskikivi puolestaan Kylmänevan kalliosta. Muistomerkki on pystytetty paikoilleen taistelun satavuotispäivänä eli vuonna 1908.
Jalusta on kolmionmuotoinen ja jokaisella kolmella sivulla on tekstiä:
RUONAN TAISTELU
31.8 – 1.9.1808
Eli taistelu alkoi tasan 209 vuotta sitten ja kesti seuraavaan päivään.
SUOMEN SOTILAAT
TÄLLÄ KENTÄLLÄ
ISÄNMAAN PUOLESTA
URHEASTI TAISTELLEN
MENETTIVÄT RIVEISTÄÄN
680 MIESTÄ
Myöhemmin muistomerkkiin on kiinnitetty tämä laatta, jossa todetaan kuortanelaisen Heikki Klemetin laatimat sanat:
"Pyykki on pantu ja pysyy, pysy lujana omalla maallas, oma maa vielä sun kuntoas kysyy"
Suomen Sodan muistomerkkejä on lukuisia eri puolilla maata; joillakin olen käynyt, mutta valtaosa muistomerkeistä on käymättä.
****************
Suomen Sota päättyi Venäjän ja Ruotsin välillä syyskuun 17. päivänä vuonna 1809 Haminassa solmittuun rauhansopimukseen.
Haminan rauha oli suuri nöyryytys Ruotsille, joka menetti Venäjälle koko Suomen.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ruonan taistelu, Ruonan taistelun muistomerkki, Tilsitin rauhansopimus, Haminan rauhansopimus, Suomen Sota, Talvisota, Jatkosota, Valtatie 66, Kuortaneen Ruona, |
Onko Tampere sittenkään oikea paikka logistiikkamessuille?Sunnuntai 16.10.2011 - -Esko Erkkilä- Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa toteutettiin 12.–14.10.2011 materiaalinkäsittelyn ja logistiikan ammattimessut. Kolmipäiväinen messutapahtuma oli suunnattu ammattilaisille ja yrityksille, jotka käyttävät materiaalinkäsittely- ja varastointialan laitteita sekä niihin liittyviä palveluja ja ratkaisuja, varastokalusteita sekä varastointi- ja logistiikkapalveluja. Pidän itseäni edelleenkin logistiikan asiantuntijana ja osallistuin messuille kriittisenä messuvieraana. Kävelymatka messumatkana osaltaan puolusti osallistumistani messuille. Tein messumatkani messujen ensimmäisenä päivänä. On todettava, että petyin messujen antiin. Lukuisten opiskelijoiden osallistuminen pelasti ainakin ensimmäisen messupäivän osalta messuvieraiden määrän edes siedettävälle tasolle. Varsinaisia logistiikan asiantuntijoita ei ainakaan ensimmäisenä messupäivänä näkynyt Pirkka-hallissa. Tiedän kokemuksesta, että ammattimessuille osallistuminen on vilkkainta yleensä perjantaina eli messujen viimeisenä päivänä, sillä se mahdollistaa pienen luistamisen ennaikaisesti viikonloppuvapaalle – sihteerille voi ilmoittaa, että palaa tuloksentekopaikalleen (tai nykyisin kai kustannuspaikalleen) vasta maanantaina! Logistiikka on nykyisin entistä enemmän tiedonkeräämistä ja kerätyn tiedon perusteella tehtäviä päätöksiä. Tämä näkyi myös Pirkka-hallin logistiikkamessuilla, sillä erilaiset logistiikan hallintaan keskittyneiden tietotekniikkayritysten osastot olivat vallanneet merkittävän osan näyttelytilasta.
Logistiikkamessuilla oli toki esillä varastoille sopivia trukkeja…
…ja myös järeämpiä lastinkäsittelylaitteita.
Turun Satamalle on annettava kiitos, että se oli mittavalla osastollaan mukana Tampereen Pirkka-hallissa. Oli mukava nähdä, että satamajohtaja Christian Ramberg oli itse saapunut Tampereelle! Jouduin työni vuoksi kulkemaan parisenkymmentä vuotta Tampereelta Turun seudulle ja osaan kokemuksen perusteella aavistella, että Varsinais-Suomesta ei ole helppo matkata Tampereelle!
Helsingin satama oli mukana mittavalla osastollaan, mutta parituntisen messukäyntini aikana en nähnyt asiakkaita vierailevan Helsingin Sataman osastolla. Vanha totuus, että Helsinki sijaitsee syrjässä tuli taas kerran todistetuksi!
Kaakonkulmalla päättäjät tekivät ennakkoluulottoman päätöksen, kun yhdistivät Haminan ja Kotkan satamat. Sen tiimoilta olisi paikka vaikka erilliselle blogikirjoitukselle! Sen voi jo nyt todeta, että kirjoitus tulee olemaan luonteeltaan positiivinen!
Yhteenvetona Pirkka-hallin logistiikkamessuista se, että ”suutari pysyköön lestissään” eli Tampere ei ole oikea paikka logistiikkamessuille. Toteamus tekee hieman kipeää meille tamperelaisille, mutta totuus pitää pystyä kohtaamaan, vaikka se ei olisi miellyttävä!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Messu- ja Urheilukeskus, Pirkka-halli, logistiikkamessut 2011, port of Turku, port of Helsinki, port of HaminaKotka, |
Satamat investoivat ja luottavat uuteen kasvuunTiistai 22.6.2010 - -Esko Erkkilä- Saan työni puolesta seurata Suomen tavaraliikennesatamien liikennettä ja toimintaa kaakonkulman satamista aina pohjois-Pohjanmaalle saakka.
Taloudellinen notkahdus on merkinnyt jokseenkin kaikille satamille volyymien alenemista ja siten taloudellisten edellytysten heikkenemistä. Satamaoperaattorit ovat joutuneet henkilöstövähennyksiin, sillä jos vienti ja tuonti takkuavat, niin väkeä ei tarvita. Satama-alan työmarkkinahäiriöt eivät ainakaan vahvistaneet satamien ja satamaoperaattoreiden eloa. On ihmeellistä, että kaikenmoiset... |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hamina, Kotka, Uusikaupunki, Vaasa, port of Hamina, port of Kotka, port of Uusikaupunki, port of Vaasa, Mari Kiviniemi, Anu Vehviläinen |
Kuntien omistamien liikeyritysten rakenteita pitää pystyä muuttamaanTiistai 11.5.2010 - -Esko Erkkilä- Suomen kymmenen suurinta tavaraliikennesatamaa v. 2009 olivat seuraavat (mittayksikkönä miljardia kiloa):
* Skölvik 20,8 * Helsinki 9,8 * Kotka 7,5 * Naantali 7,3 * Kokkola 5,5 * Pori 5,4 * Rauma 5,0 * Raahe 4,9 * Hamina 3,6 * Oulu 3,1 Volyymiykkönen Skölvik on melkein puhdas öljysatama, joten... |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: satamat, kuntien liikelaitokset, Kotka, Hamina, Tampere |