Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Josef Stalinin Tampereelle kohdistamat terroripommitukset Talvisodan aikana, mutta erityisesti 2.3.1940

Tiistai 3.3.2020 - -Esko Erkkilä-

IMG_7115.JPG

 

Aamulehti järjesti eilen Tampereen Yliopiston juhlasalissa Talvisodan muistojuhlan, jossa käsiteltiin Neuvostoliiton Talvisodan aikana Tampereelle kohdistamia pommituksia, mutta erityisesti niitä suurpommituksia, joista eilen tuli kuluneeksi tasan 80 –vuotta.

 

Olin paikalla yhtenä 650:stä paikalla olleesta juhlavieraasta.

 

Juhla lähetettiin suorana myös Aamulehden nettisivujen kautta ja sen lyhennetty taltiointi on yhä edelleen katseltavissa Aamulehden nettisivuilla.

 

 

IMG_7138.JPG

 

 

Neuvostoliitto pommitti Talvisodan aikana Tamperetta yhdeksänä päivänä ja hyökkäyksiä näinä päivinä oli kaikkiaan 11.

 

Neuvostoliittolaisia pommikoneita Tampereen yllä oli kaikkiaan 242 ja ne pudottivat Tampereelle 1.927 pommia.

 

Kuolonuhreja pommituksissa tuli 17 ja haavoittuneita 46 henkilöä.

 
******************

 

IMG_7121.JPG

 

 

Muistotilaisuuden ensimmäinen alustaja, filosofian lisensiaatti, majuri evp Jari Lehtoväre uskalsi selkeästi todeta, että…

 

 

IMG_7141.JPG

 

…Stalinin tarkoituksena oli siviilikohteiden ja siviilien tuhoaminen eli terroripommitukset!

 

Tästä totuudesta saamme paljon pohjaa niille pommituksille, joiden kohteeksi Tampere joutui Talvisodan aikana.

 

Stalinin tavoitteena oli suomalaisten taistelutahdon murtaminen ja sekasorron aiheuttaminen siviiliväestön keskuudessa!

 

 

Uskon, että palaan tällä saitilla tähän aiheeseen vielä jatkossakin!

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Tampereen pommitukset Talvisodan aikana, Josef Stalin, Stalinin terroripommitukset, Aamulehti, Tampereen Yliopisto, Talvisodan muistojuhla, Talvisota, Jari Lehtoväre,

M/S Viking Grace hyödyntää roottoripurjeen avulla tuulta!

Keskiviikko 29.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Kerroin viime sunnuntaina eli 26.1.2020 Viking Gracen käyttävän polttoaineenaan LNG-kaasua.

 

Jatkan tänään hieman samalla linjalla, kun kerron samaisen laivan hyödyntävän tuulta roottoripurjeen avulla.

 

 

IMG_6806.JPG

 

Viking Gracen roottoripurjeesta löytyy googlaamalla hyviäkin kuvia, mutta tässä tukeudun ”omaan tuotantooni” eli kuvaan, jonka otin Turun satamassa iltahämärissä 22.1.2020.

 

Tuo roottoripurje on 24 metriä korkea ja neljä metriä leveä ”savupiipunomainen” rakennelma, mutta se on kaukana savupiipusta.

 

Roottoripurje asennettiin Viking Graceen jo huhtikuussa 2018 ja se oli ensimmäinen, joka asennettiin matkustaja-alukseen koko maailmassa.

 

Roottoripurjeen on kehittänyt suomalainen Norsepower.

 

Julkisuudessa (mm. Talouselämä-lehti 16.5.2019) on ollut kädenvääntöä Viking Linen ja Norsepowerin kesken siitä, että vähentääkö roottoripurje luvatulla tavalla laivan energiantarvetta.

 

On mielenkiintoista seurata, että puretaanko Viking Gracen roottoripurje vai saako se edelleen olla paikoillaan!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: roottoripurje, Viking Grace, Norsepower,

Pitihän sitä Toripolliisia käydä tervehtimässä!

Perjantai 29.11.2019 - -Esko Erkkilä-

Tein 27.11.2019 päivämatkan Ouluun, kun osallistuin Eläkeliiton sellaisilla jäsenilleen järjestämään koulutustilaisuuteen, jotka ovat kotikaupungeissaan/kotikunnissaan Vanhusneuvostojen jäseniä.

 

Olen Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen puheenjohtaja ja Tampereen kaupungin Vanhusneuvoston jäsen, joten katsoin suorastaan velvollisuudekseni osallistua omin kustannuksin koulutustilaisuuteen.

 

Tarkasti ottaen aloitin matkani jo edellispäivänä, sillä muuten en olisi ehtinyt koulutustilaisuuteen ajoissa.

 

 

IMG_5754.JPG

 

Tampereelta tiistaina eli 26.11.2019 klo 22.11 lähteneessä yöjunassa oli hyvin tilaa, sillä matkaajia oli liikkeellä Oulua kohti vähän.

 

 

IMG_5749.JPG

 

Kokkolassa minäkin pidin jaloittelutaon ja samaa teki myös toisiinsa rakastuneet romaaninuoret – he halusivat välttämättä, että otan heistä muutaman valokuvan ja tässä yksi niistä valokuvista; toimitan kaikki ottamani valokuvat heidän antamaansa sähköpostiosoitteeseen!

Voi kuinka söpöä!

 

 

IMG_5756.JPG

 

Ouluun saapuessani oli vielä pimeää, mutta pitihän sitä luonnollisesti käydä tapaamassa Toripolliisia.

 

Toripolliisi on nyt perin hankalassa paikassa, sillä Oulun Kauppahallissa on menossa tämän vuoden alussa alkanut remontti, joka kaventaa Toripolliisin lähipiiriä.

 

Toripolliisi on kuvanveistäjä Kaarlo Mikkosen vuonna 1987 luoma patsas ja se kuuluu oleellisena osana Oulun katuelämään. Nimensä patsas on saanut torilla vuosina 1934 – 1979 toimineista kolmesta toripoliisista, jotka valvoivat alueella järjestystä.

 

 

IMG_5758.JPG

 

Koulutustilaisuutemme oli Oulun pääkirjastossa ja se on ulkoa sekä…

 

 

IMG_5762.JPG

 

…sisältä komea kokonaisuus!

Oulun kirjastossa en ole aikaisemmin käynytkään, mutta sen vieressä sijaitsevassa Oulun Teatterissa kylläkin, sillä siellä aikoinaan järjestimme asiakkaillemme "korruptiotapahtumia"!

 

 

IMG_5761.JPG

 

 

Oulun pääkirjaston erikoisuus on se, että henkilökunta saapuu paikalle vasta klo 10.00 ja sitä ennen puolitoistatuntinen on asiakkaiden omatoimiaikaa!

 

 

IMG_5760.JPG

 

Oulun pääkirjaston vieressä sijaitsee paljon minullekin muistoja touva entinen Hotelli Vaakuna, jossa olen monet kerrat saanut yöpyä työelämäni aikana – nyt hotelli on kolmenkymmenen vuoden ikään ehtiessään täydellisen remontin kohteena.

 

 

IMG_5782.JPG

 

Ehkä joskus toiste palaan koulutustilaisuudessa saamaamme ”oppiin”, mutta paluumatkan alkaessa otin vielä tämän kuvan Oulun rautatieasemarakennuksesta  - rakennus lienee suojelukohde, mutta matkustajien kannalta se on mahdollisimman epäkäytännöllinen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Toripolliisi, Oulun Kauppahallin remontti, Oulun Vaakunan remontti, Oulun rautatieasemarakennus, Vanhusneuvostokoulutus, Vanhusneuvostot, Kaarlo Mikkonen, kuvanveistäjä Kaarlo Mikkonen, Oulun Kirjasto, Oulun Teatteri, Kirjaston omatoimiaika,

Tampereen ratikasta ei saa muodostua polkupyörien kuljetusväline!

Lauantai 14.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Osallistuin tiistaina 10.4.2018 viidenteen maketti-matkaan Tampereelta Ouluun ja takaisin.

 

 

Makettimatkoja järjestettiin kaikkiaan kuusi ja niiden lisäksi ja kaiken kruunuksi yksi median edustajille.

 

 

Ratikan puusta ja vanerista valmistettua luonnollisen kokoista näköismallia kutsutaan maketiksi ja sellaiseen siis sain Oulussa tutustua.

 

 

Tampereen Raitiotie Oy vai lieneekö ollut Tampereen kaupunki tai peräti Raitiotieallianssi joka maksoi matkamme; menomatkalla rautatievaunussa lihapulla-aterian ja Oulussa ennen paluumatkaamme…

 

 

 

IMG_8186.JPG

 

 

…Toripolliisi-ravintolassa kunnollisen aterian – minut tunteville ei ole yllätys, että valitsin ruuakseni lammaspaistin.

 

 

Lammaspaisti oli kypsää, maukasta ja riittävän suuri, mutta minttuhyytelöä jäin kaipaamaan. Tämä pienenä miinuksena Toripolliisille!

 

 ****************

 

 

Varsinainen auditointi Transtech:n Oulun toimipisteellä oli mielenkiintoinen, sillä saimme tutustua tulevaan Tampereen ratikan makettiin eli puuta, vanerista ja ”kakkosnelosesta” valmistettuun luonnosversioon.

 

 

Tutustumisen aikana minulle ja koko kymmenhenkiselle ryhmällemme selvisi, että Tampereen ratikassa aiotaan kuljettaa myös matkustajien polkupyöriä!

 

 

Toki tiedän, että ulkomailla näin tapahtuu, mutta sitä en käsitä, että miksi Tampereellakin!

 

 

 

Polkupyöräkansan kuljettaminen polkupyörineen ratikassa aiheuttaa suuria ongelmia lastenvaunujen ja rollaattoreiden kanssa kulkeville, sillä polkupyörät tukkivat ratikan käytävät ja vaikuttavat muiden liikkumista sekä matkustamista.

 

 

Ratikan pitää olla täysin esteetön kulkuväline, mutta se ei ole esimerkiksi pyörätuolilla matkustaville mahdollista, jos terveiden polkupyöräilijöiden polkupyörät tukkivat kulkuväylät ja vaikeuttavat pyörätuoliasiakkaiden matkustamista.

 

 

Esitän, että Tampereen ratikassa ei ole mahdollista kuljettaa polkupyöriä, sillä niiden kuljettaminen ratikassa on jopa vaarallista muille ratikankäyttäjille ja asettaa yhden kulkumuodon  erityisasemaan.

 

 

Jos ratikassa sallitaan polkupyörien kuljettaminen, on se huomioitava tuplahintana matkalipun hinnassa ja on määrättävä, että samassa ratikassa saa kuljettaa korkeintaan kahta polkupyörää.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikasta ei saa muodostua polkupyörien kuljetusväline!, polkupyörät ratikassa, maketti, Transtech, Toripolliisi, minttuhyytelö, minttutytinä,

Ruskealan Vuoripuisto - ensimmäinen kohde, jonne kannattaa poiketa Niiralan raja-aseman jälkeen

Maanantai 19.7.2010 - -Esko Erkkilä-

Olen ylittänyt Suomen ja Venäjän rajan monta kertaa Niiralan raja-aseman kautta. Eräs merkittävä kohde on kuitenkin tähän saakka jäänyt huomaamatta.

 

Venäjän puolella Niiralan ja Sortavalan puolivälissä sijaitsee entinen Ruskealan pitäjä.

 

Ruskeala on kautta aikain ollut tunnettu marmoristaan. Otrakkalan louhos avattiin jo v. 1767.

 

Ruskealan marmoria on käytetty Pietarissa mm. Iisakin kirkon sekä...

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Niirala, Ruskeala, Ruskealan Marmori, Otrakkala, Iisakin kirkko, Talvipalatsi, Yleisradio, Ruskealan Vuoripuisto

OKRA on vakiinnuttanut asemansa Suomen parhaana maatalousnäyttelynä

Tiistai 13.7.2010 - -Esko Erkkilä-

Varsinais-suomalaisessa Oripään pienkunnassa toimiva Lions Club Oripää on saanut luotua merkittävän tapahtuman - joka toinen vuosi toteutettavan OKRA-maatalousnäyttelyn. Tämä vuosi on OKRA-vuosi.

 

Vierailin näyttelyssä sunnuntaina 11.7.2010.

 

Näyttelypaikkana on Oripään lentokenttä. Paikka mahdollistaa sen, että kaikille näytteilleasettajille voidaan tarjota heidän haluamansa näyttelytila, sillä lentokentällä tilaa riittää.

 

OKRA:n vahvuus on se, että siellä ei tarvitse maksaa erillistä maksua pysäköinnistä. Autot parkkeerataan näyttelyalueen viereen ja niissä voi piipahtaa päivän kuluessa tarpeensa mukaan.

 

Lions Club Oripää toteuttaa näyttelyn talkootyönä. Näyttelyn tuotto ohjataan paikkakuntaa palveleviin tarkoituksiin. Oripäässä potilaiden ei tarvitse maksaa lainkaan esim. terveyskeskusmaksuja, sillä ne katetaan OKRA-tuotoilla! Myös paikalliset veteraanit sekä kulttuuririennot saavat taloudellista tukea OKRA-järjestäjiltä.

 

OKRA:ssa näytteilleasettajina on suuria valtakunnallisia maatalouskoneliikkeitä - mm. Valtra - ja niiden vastapainona pieniä yhden henkilön firmoja kaikilta elämänalueilta.

 

OKRA:n tarjontaa kuuluvat kotieläimet laajalla kirjolla.

 

Kuljin näyttelyosastoilla "siviilinä" ilman nimilappua. Tapasin paljon tuttuja ja vaihdoin heidän kanssaan kuulumisia.

 

Suosittelen lämpimästi vierailua OKRA:ssa v. 2012, sillä silloin järjestetään seuraava OKRA.

 

Kiitän Lions Club Oripään vastuunkantajia ja talkooporukkaa lämminhenkisen tilaisuuden järjestämisestä.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: OKRA, Oripää, Lions Club Oripää, Oripään lentokenttä