Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Sosiaalipolitiikan professori on pahasti kuutamolla!

Maanantai 1.11.2021 - -Esko Erkkilä-

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus on päättänyt esittää Liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL:n alueella tarkastuksissa pummilla matkustaville määrättäisiin nykyisen 80 euron suuruisen tarkastusmaksun sijaan tarkastusmaksun suuruudeksi 100 euroa.

 

 

Pidän HSL:n hallituksen esitystä oikeana.

 

Tarkastusmaksun välttämiseksi on yksi hyvä keino ja se on se, että ei edes yritä matkustaa pummilla!

 

Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo pitää kahdenkympin korotusta tarkastusmaksuun haitallisena – hän toteaa, että se on erityisen haitallinen nuorille, sillä hänen mukaansa kaikilla vanhemmilla ei ole varaa maksaa nuorten tarkastusmaksua.

 

Tarkastusmaksun laiminlyönnistä seuraa maksuhäiriömerkintä ja se on mielestäni aivan oikein, sillä siipeilijöitä meillä on jo aivan riittävästi.

 

Hiilamon poliittinen tausta on Vihreät, sillä hän oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa vihreiden ehdokkaana Uudellamaalla ja sai 1.596 ääntä – ehkä siltä suunnalta löytyy perusteluja Hiilamon erikoiselle mielipiteelle.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sosiaalipolitiikan professori on pahasti kuutamolla!, Helsingin seudun liikenne, HSL, HSL:n hallitus, Liikenne- ja viestintäministeriö, Heikki Hiilamo, Professori Heikki Hiilamo, Vihreät,

Yksityistie maksaa arvonlisäveroa usein enemmän kuin se saa kunnalta kunnossapitoavustusta

Lauantai 9.5.2020 - -Esko Erkkilä-

Liitän tähän juttuuni kuvan, jossa…

Blogi | Esko Erkkilä

…keskustelen Sipilän hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa.

 

Keskustelumme aiheena tuolloin olivat yksityisteiden maksamat arvonlisäverot ja joidenkin kuntien yksityisteille myöntämät kunnossapitoavustukset.

 

Totesin tuolloin ministerille, että haja-asutusalueiden runkoverkostot eli yksityistiet maksavat valtiolle arvonlisäveroa useinkin enemmän kuin ne saavat kunnilta yksityisteiden kunnossapitoavustusta.

 

Opin arvostamaan Anne Berneriä hänen ministeriaikanaan ja arvostukseni oli ja on yhä lähes samaa luokkaa, kuin Juha Sipilää kohtaan tuntemani arvostus!

 

****************

Yksityisteiden arvonlisäverokysymys oli ministerille uutta asiaa ja hän pyysi minua laatimaan asiasta lyhyen muistion sekä toimittamaan se hänelle.

 

Anne Berner tuli ministeriaikanaan tunnetuksi siitä, että hänellä ei ollut oikeastaan lainkaan avustajia, vaan hän hoiti asiat kansalaisten sekä virkamiesten kanssa suoraan itse – tästä kertoo mm. tuo, kun hän pyysi lähettämään muistion suoraan itselleen.

 

Joudun tunnustamaan, että olin saamaton ja en milloinkaan ehtinyt toimittamaan ministerin pyytämää muistiota ja sen vuoksi yksityistiet toimivat yhä yhteiskunnan merkittävinä rahoittajina, kun maksavat jokaisesta tienhoitoon osoittamistaan euroista lisäksi 24 % arvonlisäveroa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: yksityistiet, ministeri Anne Berner, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, pääministeri Juha Sipilä, kuntien myöntämät kunnossapitoavustukset yksityisteille, yksityisteiden arvonlisäverovelvollisuus,

"Moi, kiva nähdä!"

Tiistai 2.7.2019 - -Esko Erkkilä-

Valtioneuvosto järjestää parhaillaan ministerien kirjastokiertuetta, jossa ministerit tapaavat eri puolilla Suomea kansalaisia kirjastoissa.

 

 

Kiitokset mainiosta ideasta!

 

 

 

IMG_2300.JPG

 

 

Pirkanmaalla ministerien kirjastokiertue alkoi eilen Hämeenkyröstä, jonka kirjastossa liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin tapasi kansalaisia.

 

 

Olin mukana Hämeenkyrössä, sillä en lähtenyt Tampereelle ratikkakaaoksen keskelle, jossa ministeri tapasi kansalaisia parisen tuntia Hämeemkyrön tilaisuuden jälkeen.

 

 

IMG_2307.JPG

 

 

Hämeenkyrön tilaisuuteen minizterin virallisena vastaanottajana toimi kunnanjohtaja Antero Alenius, mutta minua lämmitti, kun kätellessämme ministeri totesi: ”Moi, kiva nähdä!”

 

 *******************

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana aikoinaan toimiessani olin järjestämässä lukuisia vaalitilaisuuksia ehdokkaille.

 

 

Tapanani oli pyytää Keskustan teltalle mikrofonin ääreen myös muiden puolueiden ehdokkaita ja muutaman kerran pyysin myös nykyistä liikenne- ja viestintäministeriä tuomaan tervehdyksensä toriyleisölle Keskustan äänentoistolaitteiden kautta.

 

 

Muistan oikein hyvin, kun SDP:n Pia Viitasen ollessa ministerinä, pyysin myös häntä kertomaan tervehdyksensä toriyleisölle Keskustan mikrofonin kautta. Ministeri Viitanen totesi, että eipä olekaan koskaan aiemmin puhunut Keskustan tilaisuudessa!

 

 ********

 

IMG_2323.JPG

 

 

Lämmitti, kun liikenne- ja viestintäministeri Marin totesi ajankohtaisista raidehankkeista, että päärata on "Koko Suomen raiteet" ja mainitsi hyötyjinä mm. Seinäjoen, Jyväskylän, Oulun sekä Satakunnan.

 

 

 

IMG_2326.JPG

 

 

"Pääradan hyötysuhde on paras" - kannatan ministerin linjausta myös Tampereelta pohjoiseen, sillä rata on mökkitonttini naapuri. Aikoinaan on tehty metsiemme kohdalla niin laajat pakkolunastukset, että vaikka Viljakkalan Majajärven kohdalle rakennettaisiin kolmekin raidetta, niin uusia pakkolunastuksia ei kohdallani tarvita.

 

 

 

IMG_2329.JPG

 

 

Kansanedustajista Hämeenkyrössä oli paikalla ainoastaan Arto Pirttilahti, joka käyttikin tilaisuudessa hyvän ja taustoittavan puheenvuoron.

 

 

Huomaatte, että ministeri osasi arvostaa Arto Pirttilahden puheenvuoroa!

 

 

 

IMG_2332.JPG

 

 

Kiitokset myös Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Aleniukselle hyvästä kommenttipuheenvuorosta!

 

 

 

Olen tyytyväinen, että tuli mentyä Hämeenkyröön kuulemaan ministeri Marinin linjauksia!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ministerien kirjastokierros, liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin, Sanna Marin, kansanedustaja Arto Pirttilahti, Arto Pirttilahti, kunnanjohtaja Antero Alenius, Antero Alenius, kunnanjohtaja Antero Alenius, Hämeenkyrön kirjasto,

Bisnesmaailmasta politiikkaan ja politiikasta bisnesmaailmaan tarvittaisiin paljon nykyistä enemmän siirtyjiä

Lauantai 23.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Viime päivät on julkisuudessa kohkattu liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin asettumisesta ehdolle ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen.

 

 

Kohkaaminen on ollut pääasiassa negatiivista, mutta nyt alkaa joukossa olla yhä enemmän myös järkeviä kommentteja, kun ymmärretään, että suomalainen nainen on haluttu persoona kehittämään kansainvälistä pankkikonsernia.

 

 

 

annejaesko.JPG

 

 

Olen muutaman kerran tavannut Anne Bernerin ja tapaamisteni sekä muidenkin kokemusteni perusteella arvostan korkealle hänen asiantuntemuksensa ja toimintansa.

 

 

On selvää, että jotkut Anne Bernerin ajatukset ovat olleet ajastaan edellä ja se on merkinnyt, että monet nykypäättäjät eivät vielä ole olleet kypsiä niiden välittömään toteuttamiseen.

 

 

Varmaa on kuitenkin, että tulevien vuosien aikana Anne Bernerin nyt esittämät ajatukset ja linjaukset tulevat maamme päättäjien päätöksiksi sitten aikanaan.

 

 

******************

 

 

 

Politiikan vanhoilliset ”perustoimijat” eivät hyväksy laajakatseisten henkilöiden astumista omana pitämälleen hiekkalaatikolle ja tästä on perimmältään kysymys myös Anne Bernerin arvostelemisessa. Media tuo tähän ryöpytykseen oman, mutta sinällään täysin asiantuntemattoman vivahteen.

 

 

 

******************

 

 

Tunnen tiettyä yhtäläisyyttä Anne Bernerin kanssa, sillä ryhdyin paikallispolitiikan pikkutoimijaksi sen jälkeen, kun olin toiminut yritysmaailmassa kahdessakin tapauksessa yrityssaneeraajana.

 

 

Olen ylpeä siitä paikallispolitiikan pikkutoimijuudestani, jolloin sain kahdeksan ja puolen vuoden aikana olla saneeraamassa aluksi Tampereen Infratuotanto Liikelaitosta – sittemmin lyhyesti Tampereen Infra Liikelaitosta – tuloskuntoon vuosina 2009 -> 2017.

 

 

Vuodet 2009 – 2012 toimin johtokunnan varapuheenjohtajana, seuraavat kaksi vuotta demarien mandaatilla johtokunnan jäsenenä ja viimeiset kaksi ja puoli vuotta keskustan mandaatilla – erityisesti arvostan, että demarit luottivat kykyyni toimia johtokunnassa heidän mandaatillaan.

 

 

Erityiskiitokset osoitan nyt myrskynsilmään mielestäni aiheetta joutuneelle SDP:n Atanas Aleksovskille, joka oli Tampereen Infran johtokunnassa kaupunginhallituksen edustajana koko sen kahdeksan ja puoli vuotta, jonka minäkin siellä olin!

 

 

Saimme Infran henkilöstömäärän puristettua 795 henkilöstä tasolle 430 henkilöä ja liikelaitoksemme palvelutaso säilyi entisellään.

 

 

Siitä olen tyytyväinen, että johtokunnan jäsenet eivät olleet luottamustoimessaan kokoomuslaisia, demareita, vasemmistoliittolaisia, vihreitä, perussuomalaisia tai keskustalaisia, vaan olimme tamperelaisten parasta ajavia luottamushenkilöitä!

 

 

Kiitokset Anne Bernerille ja kiitokset pääministeri Juha Sipilälle, joka osasi jo vaalikauden alussa luottaa Anne Bernerin osaamiseen.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anne Berner, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Anne Berner SEB-pankin hallitukseen,

Onko liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin ansiota?

Perjantai 8.6.2018 - -Esko Erkkilä-

Julkisuudessa on liikkunut tietoja, että liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt lisävaroja alemman tieverkon kunnostustöille.

Niin tai näin, mutta olen tyytyväinen, että synnyinseutuni Viljakkala ja myös Ikaalinen saavat helpotusta tieverkostonsa kunnostamiseen.

Alemman tieverkoston kunto on päässyt romahtamaan ja pikaisia toimenpiteitä tarvitaankin - Suomi elää yhä vankasti puusta ja alemman tieverkoston kunto on oleellinen osa toimivan puunjalostuksen raaka-ainetoimitusten sujumisesta.

Pirkanmaan ELY-keskus panostaa alkaneen kesän aikana Mt 276:n päällystämiseen Viljakkalan Mannissa sijaitsevan Lintuharjuntien liittymästä Viljakkalaan ja siitä edelleen Inkulan sillan kautta Mäihäniemen risteykseen.

Tieosuus on tärkeä henkilöliikenteen kannalta, mutta puutavarakuljetusten osalta se on eräs Viljakkalanseudun pääväylistä.

Aluksi oli tieto, että päällystyö päättyy Viljakkalaan ja sitten saimme tiedon, että Inkulan sillalle saakka - oli iloinen yllätys, että päällystystyö jatkuukin Ikaalisten puolelle Mäihäniemen risteykseen saakka!

Kiitokset Anne Bernerille - uskon, että saan tavata hänet ehkäpä jo tänään Sotkamossa!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: MT 276:n päällystäminen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, alemman tieverkoston kunto, Suomi elää edelleen puusta, Suomi elää puusta,

Meni lapsi pesuveden mukana

Torstai 9.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Arvostan korkealle Juha Sipilän sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin otetta ja ammattitaitoa.

 

 

Molemmilla on raikas, erilainen ja tuloksekas ote poliittisiin asioihin.

 

 

Uuden luoja joutuu usein arvostelun kohteeksi ja niin on käynyt myös Sipilälle sekä Bernerille, mutta onneksi kumpainenkaan ei ole lannistunut vaan he jaksavat puskea asioita eteenpäin.

 

 

 

IMG_7197.JPG

 

 

Olen saanut muutaman kerran jutella ministeri Bernerin kanssa ja viimeksi niin tapahtui Keskustan Kuntavaaliristeilyllä viime viikonvaihteessa.

 

 

 

********************

 

 

 

 

IMG_7263.JPG

 

 

 

Ministeri Berner veti Kuntavaaliristeilyllä mielenkiintoisen seminaarin, jonka nimenä oli:

 

Mistä rahat tulevaisuuden teihin?

 

 

Tässä muutamia erillisiä seikkoja, jotka tulivat ministerin esityksessä esille:

 

1.      Teiden korjausvelka on nyt 2,4 miljardia euroa

2.      Investoinnit tasoa 0,7 miljardia euroa

3.      Päästövähennyslupaus velvoittaa toimenpiteisiin

4.      Sitoutuminen biotalouden edistämiseen velvoittaa

 

 

Yksityistiet muodostavat 77 % väyläverkostosta.

 

 

”Vihatusta autoverosta tuli Suomen suosituin vero yhdessä yössä” eli Anne Bernerin selvityksen jälkeen!

 

 

 

IMG_7265.JPG

 

 

Bernerin selvityksen tyrmääminen on katumuksenpaikka

 

  • Kokoomukselle
  • Perussuomalaisille

 

ja koko oppositiolle.

 

 

Onneksi nyt on havahduttu, havahduttu on myös Ruotsissa, jossa aiotaan ottaa mallia eräistä ministeri Bernerin esittämistä ideoista.

 

 

Miten selvityksen tyrmänneet pystyvät nukkumaan, kun liikenteeltä peritään erilaisia maksuja ja veroja yhteensä 8 miljardia ja liikenteelle palautetaan ainoastaan yksi miljardi?

 

 

Budjettirahoituksen kautta tieasioita ei jatkossa pystytä hoitamaan, vaan tarvitaan muita keinoja.

 

 

Berner totesi selkeästi, että nyt Suomi ei pysty hyödyntämään monia EU:n rahoitusinstrumentteja, kun oma tulovirta puuttuu.

 

 

 

IMG_7267.JPG

 

 

Ministeri Anne Berner sai Keskustaväeltä yksimielisen tuen toiminnalleen ja häntä kannustettiin mm. näin:

 

 

  • oivallinen ratkaisu
  • ei ymmärretty
  • tiet ja työt kytkeytyvät tiiviisti toisiinsa
  • puu pitää saada kulkemaan teollisuuslaitoksille
  • nyt lapsi heitettiin pesuveden mukana ulos
  • kiitokset uuden poliittisen kulttuurin luomisesta
  • nyt ei pidä peruutella
  • tiet palvelevat kaikkia
  • polttoaineen verotusmahdollisuudet vähenevät
  • Anne Bernerin on ehdottomasti johdettava parlamentaarista työryhmää, joka nyt ollaan perustamassa!

 

 

 

IMG_7270.JPG

 

 

Ilahduttavaa seminaarissa oli se, että Anne Berner haluaa edelleen sitoutua hankkeeseen.

Lainaan lopuksi Anne Berneriä:

 

"Tärkeintä on, että emme jätä tekemättä!"

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anne Berner, Keskustan kuntavaaliristeily 4. - 5.2.2017, Keskustan kuntavaaliristeily, liikenneverkkoselvitys, liikenne- ja viestintäministeriö,

Yksityisteiden vapauttaminen arvonlisäveron maksamisesta olisi suuri helpotus alimmalle tieverkolle

Tiistai 26.4.2016

Olen osakkaana viidessä yksityistiessä Viljakkalassa sekä Hämeenkyrössä ja kun sen lisäksi olen näistä yhden yksityistien toimitsijamies, tiedän sen rasituksen, jota arvonlisävero merkitsee yksityisteiden osakkaille.

 

 

Jos tilamme yksityistielle soraa tai sepeliä tuhannella eurolla, niin osakkaat joutuvatkin maksamaan siitä 1.240 euroa!  Soran tai sepelin toimittanut yrittäjä saa tonnin ja valtio vetää välistä 240 euroa!

Otin tämän epäkohdan esille Keskustan puoluevaltuuston kokouksessa Jyväskylässä 23.4.206, kun virallisena puoluevaltuuston jäsenenä selostin ”salin kuullen” ministeritentin aikana liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille ongelman.

ministerianneberner.jpg

Tilanne oli ministeri Bernerille uusi, mutta aktiivisena ja toimeen tarttuvana hän lupasi selvittää asian.

Puoluevaltuuston jäsenet kuulivat ministerin lupauksen ja myös pääministeri Juha Sipilä, joka istui Bernerin vieressä.

 

 

Keskustelin asiasta ministeri Bernerin kanssa ministeritentin jälkeen henkilökohtaisesti ja hän vakuutti perehtyvänsä asiaan.

 

 

Katsotaan, että miten asia kehittyy!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Anne Berner, liikennekaari, Yksityistiet, ALV, ALV-käytäntö, yksityistiet saatava arvonlisäverojärjestelmän piiriin, yksityisteiden talous,

Toimivat tietoliikenneyhteydet ovat oleellinen osa huoltovarmuuttamme

Perjantai 28.11.2014 - -Esko Erkkilä-

Suomi ja suomalaiset saivat keskiviikkona klo 15.35 kouriintuntuvasti kokea, että maamme tietoliikenneyhteydet ovat heikon korren varassa, kun Lohjalla kaivinkone yhdellä kaapaisulla katkaisi tietoliikenneyhtiö Elisan yhteydet Ruotsiin.

 

Kaivinkoneen kaapaisu vaikutti välittömästi siihen, että Elisan ja Saunalahden asiakkaiden nettiyhteydet katkesivat.

 

Olin eräs niistä suomalaisista, jotka joutuivat tietoliikennemottiin. Tiedän siis, että mistä kirjoitan.

 

Tietoliikenneyhteyksien kriisitilanteissa pahinta on epätietoisuus siitä, että missä vika on.

 

Suoritin lukemattomia kertoja kotona olevien tietoliikenneaparaattien alasajon, mutta heikoin tuloksin, sillä en saanut yhteyttä minnekään.

 

Modeemi vilkkui iloisesti, mutta tietoliikenneyhteydet eivät pelanneet.

 

 

 

Olen eilisen aikana saanut sellaisen kuvan, että Elisan tietoliikennekaapeli ja myös sen varayhteys on Lohjalla laitettu samaan kaapelikaivantoon ja tämä mahdollisti sen, että yhteys ja varayhteys katkesivat yhdellä kaivinkoneen kaapaisulla!

 

Kenen on vastuu?

 

Vastuu on luonnollisesti Elisalla, mutta vastuu on myös asioita valvovalla viranomaisella.

 

Nyt tiedämme, että kaivinkone katkaisi tietoliikenneyhteydet keskiviikkona klo 15.35, mutta vielä klo 17.05 Ylen nettisivuille ilmestyneessä uutisessa kerrottiin, että todellista syytä yhteyksien katkeamiseen ei vielä tiedetä!

 

Toisaalta se ei paljon lohduta Elisan ja Saunalahden asiakkaita, että jos jollakin nettisivulla kerrotaan syyn löytyneen, sillä Elisan ja Saunalahden asiakkaat eivät ongelman kestäessä päässeet nettiin. Olin yksi näistä Saunalahden asiakkaista!

 

 

Keskiviikkona 26.11.2014 Suomea kohdanneesta ongelmasta pitää oppia.

 

Teleoperaattorit ovat yritystasolla ne, joiden pitää muuttaa käytäntöjään; ei voi olla oikein, että varsinainen ja varayhteys ovat vierekkäin samassa kaivannossa.

 

Oletan, että Viestintävirasto on taho, jolle kuuluu teleoperaattoreiden toiminnan valvonta.

 

Vaadinkin nyt, että kokoomuslainen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko sekä tässä tapauksessa erityisesti SDP:n opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru heräävät Ruususen unestaan ja ryhtyvät päättäväisesti toimiin, jotta vastaavaa ei enää pääse tapahtumaan.

Olen kuitenkin melkoisen varma, että Risikko ja Kiuru tulevat palottelemaan asialla - kuuma asia polttaa kokoomusministerin käsissä yhtä paljon kuin demariministerinkin käsissä!

 

 

Maamme huoltovarmuudesta vastaava ministeri nykyisessä hallituksessa on työministeri Lauri Ihalainen SDP:stä.

 

Odotan Ihalaiselta tiukkaa linjausta, sillä tietoliikenneyhteydet ja niiden toimintakyky ovat osa maamme huoltovarmuutta!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Kuka vastaa tietoliikenneyhteyksistä?. Liikenne- ja viestintäministeriö, liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko, opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru, Elisan ongelmat, Saunalahden ongelmat, kaivinkone katkaisi Lohjalla tietoliikenneyhteydet,