Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kyllä Toivosen Talonpoikaismuseossa ja Eläinpuistossa on eläimiäkin!

Keskiviikko 6.1.2016 - -Esko Erkkilä-

Neljäs ja viimeinen juttuni Toivosen Talonpoikasimuseossa ja Eläinpuistossa on kamerakierros, jossa on kuvattuna niitä eläimiä, jotka viettävät aikaansa Kasikulman alueella Kälviällä sijaitsevassa Eläinpuistossa.

 

 

 

Kas näin:

 

 

 

 

toi55.jpg

 

 

 

 

toi56.jpg

 

 

 

toi57.jpg

 

 

 

 

toi58.jpg

 

 

 

 

toi59.jpg

 

 

 

 

toi60.jpg

 

 

 

 

toi61.jpg

 

 

 

 

toi62.jpg

 

 

 

 

toi63.jpg

 

 

 

 

toi64.jpg

 

 

 

 

toi65.jpg

 

 

 

 

toi66.jpg

 

 

 

 

toi67.jpg

 

 

 

 

toi68.jpg

 

 

 

 

toi69.jpg

 

 

 

 

toi70.jpg

 

 

 

 

Kaikesta näki, että eläimet ovat hyvällä hoidolla ja ne viihtyvät Eläinpuistossa.

 

 

Suosittelen tutustumista Matti Toivosen omistamaan Toivosen Talonpoikaismuseoon ja Eläinpuistoon Kälviällä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Toivosen Eläinpuisto ja Talonpojanmuseo, www.elainpuisto.fi, Matti Toivonen, Lelumuseo Kälviä, entisajan traktorit, entisajan voimakoneet, Eläinpuiston eläimet,

Toivosen Talonpoikaismuseossa on paljon tuttuja maataloustyökaluja ja ennen niin tarpeellisia koneita

Maanantai 4.1.2016 - -Esko Erkkilä-

Jatkan tänäänkin Kälviällä sijaitsevan Toivosen Talonpoikaismuseon esineiden esittelyä ja tänään ovat kuvakimaran muodossa vuorossa maataloustyökoneet ja työkalut sekä –laitteet:

 

 

Aluksi puimuri ja puimakone:

 

 

toi41.jpg

 

 

 

 

toi42.jpg

 

 

 

Puimakoneen syöttäminen oli meillä tavallisesti Isäni tai Äitini hommia, mutta minäkin pääsin joskus penskana sitä syöttämään.

 

 

Syöttämisessä oli varottava kelasta sinkoutuvia kiviä – joskus niitä tuli ”päin näköä”, mutta suuremmilta onnettomuuksilta sentään vältyttiin.

 

 

Meidän puimakoneemme on tänäänkin käyttövalmis vaikka heti!

 

 

 

 **************

 

 

Ja sitten maatalouskoneet:

 

 

 

 

toi43.jpg

 

 

 

 

toi44.jpg

 

 

 

 

toi45.jpg

 

 

 

 

toi46.jpg

 

 

 

 

toi47.jpg

 

 

 

 

toi48.jpg

 

Viljakkalassa tätä viljankäsittelykonetta kutsuttiin kasmasiiniksi.

Oli kova työ penskana, kun joutui veivistä veivaamaan kasmasiinia, jotta viljasta pystyttiin erottelemaan akanat pois!

 

 

toi49.jpg

 

 

 

 

toi50.jpg

 

 Viljakkalalaisen silmin tämä näyttää kasmasiinilta, mutta koneen kyljesssä lukee "Trusamylly"!

Varmistin asian netistä ja kyllä kälviäläinen trusamylly ja viljakkalalainen kasmasiini ovat sama asia.

Löysin netistä myös kälviäläisen sanonnan:

"On perse ko trusamyllyn perä!"

 

 

toi51.jpg

 

 

 

********************

 

 

Lisään tähän juttuun myös kuvat museovieraille tarkoitetuista ”kärryistä”, joilla vieraat saattoivat vetää perhekunnan pienimpiä ympäri museoaluetta – kätevää!

 

 

toi52.jpg

 

 

 

 

toi53.jpg

 

 

 

 

toi54.jpg

 

 Kelpaa noissa penskojen körötellä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Toivosen Eläinpuisto ja Talonpojanmuseo, www.elainpuisto.fi, Matti Toivonen, Lelumuseo Kälviä, entisajan traktorit, entisajan voimakoneet, entisajan maataloustyökalut, entisajan maatalouskoneet, trusamylly, kasmasiini,

Matti Toivosen museosta puuttuu kulkuneuvoista vain ilma-alukset!

Sunnuntai 3.1.2016 - -Esko Erkkilä-

Jatkan tänään eilen aloittamaani juttusarjaa Toivosen Eläinpuistosta ja Talonpoikaismuseosta, kun tarjoilen lukijoilleni kivakimaran museossa olevista traktoreista, autoista, raiteilla kulkevista ajopeleistä, voimakoneista ja on mukaan päässyt pari kuvaa esilläolevasta veneestä sekä kuvakimaran lopuksi kuva entisajan luokkahuoneesta.

 

 

Tämmöistä sattui kamerani eteen 7.8.2015:

 

 

Traktorit:

 

 

 

 

toi22.jpg

 

 

 

 

toi23.jpg

 

 

 

 

toi24.jpg

 

 

 

 

toi25.jpg

 

 

 

 

toi26.jpg

 

 

 

 

toi27.jpg

 

 

 

 

 

Autot:

 

 

 

 

toi28.jpg

 

 

 

 

toi29.jpg

 

 

 

 

toi30.jpg

 

 

 

 

 

Vene:

 

 

 

 

toi31.jpg

 

 

 

 

toi32.jpg

 

 

 

 

 

Pienoisjuna ja resiina:

 

 

 

 

toi33.jpg

 

 

 

 

toi34.jpg

 

 

 

 

 

Voimakoneet:

 

 

 

 

toi35.jpg

 

 

 

 

toi36.jpg

 

 

 

 

toi37.jpg

 

 

 

 

toi39.jpg

 

 

 

 

toi392.jpg

 

 

 

Ja sitten se kansakoululuokka:

 

 

 

 

toi40.jpg

 

 

 

 

Maatalouskoneita arvostavana toivoisin, että ainakin nuo traktorit pitäisi saada katon alle, sillä mukana on muutama todellinen arvotraktori.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Toivosen Eläinpuisto ja Talonpojanmuseo, www.elainpuisto.fi, Matti Toivonen, Lelumuseo Kälviä, entisajan traktorit, entisajan voimakoneet,

Teimme traktorihankinnan, jossa annoimme painoarvoa myös muille tekijöille kuin hinnalle

Tiistai 29.12.2015 - -Esko Erkkilä-

Vuodenvaihteessa tulee kuluneeksi seitsemän vuotta, kun olen saanut toimia Tampereen Infra Liikelaitoksen luottamushenkilönä.

 

 

Vaalikauden 2009 – 2012 toimin tuon liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana ja tällä vaalikaudella olen ollut johtokunnan jäsenenä.

 

 

Liikelaitoksen johtokunta jatkaa nykyisellä kokoonpanollaan 9.4.2017 pidettäviin kuntavaaleihin saakka.

 

 

***************

 

 

Tukeudun tässä jutussa johtokuntamme virallisiin ja julkisiin pöytäkirjoihin, mutta totean, että asioiden käsittely Infran johtokunnassa on koko ajan ollut yhteistyöhaluista ja tamperelaisten parhaaksi tähtäävää – puoluenäkökohtia johtokuntatyöskentelyssä ei ole harrastettu.

 

 

 

Investointibudjettimme vuonna 2015 on 1,1 M€ ja eräs investointikohteistamme tänä vuonna oli traktorin hankkiminen, josta teimme päätöksen 22.4.2015 pidetyssä kokouksessamme.

 

 

Kopioin tähän alle sen julkisen aineiston, joka traktorin hankkimisesta Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa syntyi, kun teimme hankintapäätöksen:

 

 

 

**********************

 

 

 

Traktorin hankinta

 

Valmistelija: hankinta-asiantuntija Siru Erkkilä, puh. 040 801 6957, kalustosuunnittelija Petri Salonen, puh. 040 359 0766,
                                         

 

Infrajo 22.4.2015                Vs. toimitusjohtaja Tietäväinen 13.4.2015:

 

"Tampereen Logistiikka Liikelaitos pyysi tarjouksia Tampereen Infra Liikelaitoksen toimeksiannosta traktorista. Lisäksi optiona tarjoajan oli tarjottava alaterää sekä takaterää erikseen hinnoiteltuina.

 

Hankintamenettely oli avoin. Kyseessä on EU-kynnysarvon alittavan tavaran hankinta. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 13.2.2015 HILMA-palvelussa. Tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi - portaalissa.

 

Tarjouksen jätti määräaikaan 2.3.2015 klo 16.00 mennessä seuraavat yritykset: AGCO Suomi Oy, Hankkija Oy ja Konekesko Oy.

 

Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja tarjoukset vastasivat tarjouspyynnön vaatimuksia.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous seuraavin arviointiperustein: hinta max 70 pistettä ja laatu max 30 pistettä jakautuen seuraavasti: ajomukavuus, ergonomia, istuimen säädettävyys jne max 10 pistettä, ajettavuus ja traktorin käyttäytyminen eri tilanteissa max 10 pistettä, hallintalaitteet sekä päivittäisen huollon selkeys, tarkastukset, liittimet jne max 10 pistettä. Tarjouspyynnön mukaisille traktoreille suoritettiin koeajot.

 

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki AGCO Suomi Oy saaden 97 pistettä.

 

Vertailuhinnat ja laatupisteet perusteluineen ovat nähtävissä tämän päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta sekä laatuarviointilomakkeelta.

 

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Tarvittaessa asiakirjoja voi tiedustella Tampereen Logistiikka Liikelaitoksesta.

 

Hankintalain mukaan sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tämän hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

 

Yhteyshenkilö: hankinta-asiantuntija Siru Erkkilä, puh. 040 801 6957, etunimi.sukunimi@tampere.fi

 

Päätösehdotus. Vs. toimitusjohtaja Tietäväinen:

 

Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunta päättää,

 

että sopimus Valtra N113H5 -traktorin hankinnasta tehdään AGCO Suomi Oy:n (2395797-2) kanssa ja

 

että lisäksi tilataan optiona pyydetty takaterä hinnaltaan 6 854,00 € ja

 

että hankinnan kokonaisarvo on 76 354,00 € (alv 0 %) ja

 

että hankinta sisältyy vuoden 2015 investointeihin ja

 

että hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun sopimus on allekirjoitettu.

 

Päätös           Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 

*****************

 

 

Päätöksemme perustui päätöksenteon jälkeen kaikille julkiseen vertailutaulukkoon, josta ilmenee, että Konekesko Oy tarjosi ”Massey Ferguson 5613 Dyna 4 Efficient” –merkkistä traktoria, Agcosuomi Oy ”Valtra N113H5” merkkistä traktoria ja Hankkija Oy ”John Deere 6125 M” –merkkistä traktoria.

 

 

Konekesko Oy:n tarjoama traktori sai 94,799 pistettä, Agcosuomi Oy:n tarjoama traktori 97,000 pistettä ja Hankkija Oy:n tarjoama traktori 83,452 pistettä.

 

 

Päätimme hankkia Agcosuomi Oy:n tarjoaman ”Valtra N113H5” –traktorin tarjouspyynnössä esitettyine lisälaitteineen hinnalla 69.500 euroa.

 

 

Vertailutaulukko löytyy internetistä seuraavan polun päästä: www.tampere.fi -> Päätöksenteko -> Esityslista- ja pöytäkirjahaku -> Pöytäkirjat -> Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunta -> Hae kokoukset -> 22.4.2015 klo 16.00 -> Traktorin hankinta -> Liitteet -> Vertailutaulukko.

 

 

*******************

 

tr1.jpg

 

 

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettiin 8.-10.10.2015 valtakunnallinen KoneAgria –näyttely maatalouden ammattilaisille ja siellä näin Tampereen Infra Liikelaitokselle ostamamme Valtra-traktorin ennen sen luovuttamista tilaajalle.

 

 

Tässä muutama kuva hankkimastamme traktorista:

 

 

 

tr2.jpg

 

 

 

 

tr3.jpg

 

 

 

 

tr4.jpg

 

 

 

 *********

tr5.jpg

Kelpasi sitä hankintaamme minunkin ihailla!

 

 

***************

 

Huomasitte varmaan, että ostopäätöksessämme hinnalla oli ainoastaan 70 %:n painoarvo ja laatutekijöillä 30 %.

 

 

Aivan liian usein kunnallisissa hankinnoissa ostospesifikaatioissa todetaan, että ratkaisevaa on halvin hinta.

 

 

Näin ei saisi olla – näin siitä huolimatta, vaikka tässä tapauksessa voittaneella vaihtoehdolla olikin parhaiden laatupisteiden lisäksi myös halvin hinta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ostospesifikaatio, halvin hinta ostospesifikaationa, traktorin hankinta Tampereen kaupungille, Tampereen Infra Liikelaitos, ostospeksi,

AKT kulkee Paperiliiton viitoittamalla tiellä

Tiistai 22.12.2015 - -Esko Erkkilä-

Paperiliitto sai puheenjohtajansa Jouko Ahosen johdolla aikaan sen, että paperiteollisuus Suomessa on kulkenut alaspäin jo vuosikaudet.

 

 

Paperiliiton toimet ovat saaneet aikaan sen, että paperiteollisuusyritykset ovat suunnanneet investointinsa muualle kuin Suomeen ja tässä myyräntyössään Paperiliitto on onnistunut lähes täydellisesti.

 

 

Jokaiselle on viime aikoina tullut selväksi se, että Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry pyrkii kaikin tavoin estämään suomalaisten hyvinvoinnin.

 

 

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen kulkee Paperiliiton taannoisen puheenjohtaja Jouko Ahosen viitoittamalla tiellä!

 

 

Hallitus on nyt päättänyt, että myös Suomessa tullaan maaliskuusta alkaen noudattamaan kabotaasikysymyksessä EU:n säännöksiä ja silloin kumotaan kabotaasisäännösten kansalliset tulkinnat.

 

 

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen toteaa oman liittonsa tekemiset unohtaen liittonsa nettisivuilla, että liikenneministeri Anne Bernerin esitys on kuolinisku suomalaiselle kuljetuselinkeinolle ja liittää suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat jonon jatkoksi työttömien armeijaan.

 

 

Miksi Piirainen nyt unohtaa ne johtamansa liiton toimenpiteet, jotka kerta toisensa jälkeen ovat laittaneet Suomen talouselämän polvilleen ja saaneet aikaan Suomessa laajaa työttömyyttä?

 

 

On myönnettävä, että kabotaasitulkinnan muuttuminen merkitsee kotimaisille kuljetusyrityksille haasteita, mutta ainakaan AKT:n liittyminen nykyisiä kabotaasisäännöksiä puolustavaan joukkoon ei aiheuta myötätuntoa.

 

 

AKT:lle voisi todeta vaikkapa näin:

 

 

Sitä saa mitä tilaa.

 

 

tai

 

 

Koska AKT ei halua rakentaa hyvinvoivaa Suomea, niin ei kai Suomikaan tarvitse AKT:tä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: AKT Paperiliiton tiellä, AKT, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, kabotaasi, kabotaasisäännökset, Paperiliitto, Markku Piirainen, Jouko Ahonen,

Syrjienkyntö - vieläkö kukaan muistaa?

Lauantai 5.12.2015 - -Esko Erkkilä-

Kannatan kyntöä viljelyteknisenä toimenpiteenä vaikka sen merkitys viljelytekniikassa onkin viime vuosina vähentynyt.

 

 

Kyntäminen on kieltämättä työläs ja toimenpiteenä hidas, kun sitä verrataan erilaisiin suorakylvömenetelmiin.

 

 

Suorakylvömenetelmien eräs ongelma on viljasadon laatutason heikkeneminen, sillä esimerkiksi hometoksiiniongelmien lisääntymisellä on selkeä yhteys suorakylvön lisääntymiseen.

************

 

Piti kuitenkin kirjoittaa kyntämisestä, ei niinkään suorakylvön ongelmista.

 

 

Muistan ajan, jolloin ainakin pientiloilla kyntäminen tapahtui hevosvetoisella auralla tai vältillä, kuten Viljakkalassa sanottiin.

 

 

Hevoskyntö onnistui helposti parihevosilla, mutta silloin työhön tarvittiin kaksi miestäkin – toinen suitsiin ja toinen vältin sarviin.

 

 

En ole kyntänyt, mutta olen nähnyt parihevoskyntöä ja sen lisäksi seurasin lapsena myös sitä, kun isäni kynti yhdellä hevosella.  Yhden hevosen kynnössä tärkeää oli miehen ja hevosen yhteistoiminta – kyntömiehellä oli suitset niskansa takana ja hevonen osasi kulkea oikealla kohdalla kyntämättömällä osalla peltosarkaa.

 

 

Hevoskyntöä seurannut vaihe oli traktorikyntö kaksisiipisellä auralla.

 

 

Kaksisiipisellä auralla kyntäminen merkitsi, että pientareille jäi liian leveä kaista kyntämättä.

 

 

Tuon leveän kaistan kyntäminen hoidettiin ns. ”syrjienkyntämisellä”.

 

 

Syrjienkyntö suoritettiin yhden hevosen ja miehen muodostamalla työparilla.

 

 

Olin päivänä muutamana liikenteessä ja huomasin, että eräällä pelloilla oli kyntöhommat tehty kaksisiipisellä traktoriauralla ja syrjät olivat tietysti kyntämättä.

 

 

Syrjienkynnössä käytettiin ennen hevoskynnön lisäksi myös erillistä laitetta, jolla syrjienkyntö onnistui myös traktorityönä.

 

 ****************

 

 

Tässä muutamia kuvia peltokuvioilta, jotka on kynnetty kaksisiipisellä auralla ja syrjät ovat tietysti jääneet kyntämättä:

 

 

 

 

syrja1.jpg

 

 

 

 

syrja2.jpg

 

 

 

 

syrja3.jpg

 

 

 

 

syrja4.jpg

 

 

 

 

*******************

 

 

Syrjienkynnöllä ei nykyään ole kummoistakaan merkitystä, sillä viljojen tonnihinta on niin alhainen, että peltokuvioiden syrjistä mahdollisesti saatavilla jyvillä ei ole käytännössä mitään taloudellista arvoa.

Syrjienkyntötarve on nykyään olematon, sillä kyntökalusto on sellaista, että peltolohkojen syrjätkin saadaan kynnettyä "kertaheitolla".  Salaojitus on merkinnyt, että peltolohkojen "syrjiä" on nykyään kovin vähän.

 

 

Toista oli ennen, kun pellot olivat sarkaojissa ja syrjienkyntö oli silloin tärkeää kokonaissadon kannalta.

 

 

Kepeät mullat syrjienkynnölle, mutta kiitos kuitenkin, jos jaksoit lukea tämän muistelujuttuni!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suorakylvö, hevoskyntö, traktorikyntö, syrjienkyntö,

Jäljet johtavat sylttytehtaalle

Keskiviikko 2.12.2015 - -Esko Erkkilä-

Luin jostakin, että AKT:n järjettömien tukilakkosuunnitelmien takana olisi ollut SDP.

 

Päädyin omissa ajatuksissani samaan, joten todeksi tuo on uskottava eli jäljet johtavat sylttytehtaalle!

 

Tunnustan, että Juha Sipilän aloitellessa hallitustunnusteluja kannatin mielessäni SDP:n ottamista Keskusta-vetoiseen hallitukseen.

 

Väärin olin kannattamassa, sillä hallitusratkaisun jälkeen SDP on osoittanut kykenemättömyytensä vastuun kantamiseen.

Onneksi Sipilä teki oikean ratkaisun.

 

On suorastaan traagista, jopa pelottavaa, katsella heinäluomien ja lindtmanien alkukantaisia ilmeitä, eleitä ja puheita eduskunnassa, kun nämä SDP:n kellokkaat ovat sylkeneet suustaan sitä suurta pettymystä, jonka aiheutti heidän joutumisensa oppositioon.

 

On selkeästi todettava, että tuolla tavalla ei Suomea laiteta kuntoon!

 

Pelottavaa on ollut seurata myös sitä käyttäytymistä, jolla valistuneiksikin luulemani SDP:n ”vastuuhenkilöt” ovat suhtautuneet valtiovarainministeri Alexander Stubbia vastaan Tampereella tehtyjä häiriökäyttäytymisiä kohtaan.

 

En olisi etukäteen uskonut, että miten ala-arvoisesti ja vastuuttomasti SDP:n tamperelaiset kellokkaat ovat suhtautuneet Valtioneuvoston jäsentä kohtaan tehtyihin sabotaaseihin!

Pelottaa seurata sitä tukea, jota esim. eräät SDP:n tamperelaiset kaupunginvaltuutetut ovat antaneet Stubbia häirinneille tai hänen päälleen Coca-Colaa heitelleille sabotööreille!

 

 

Ovatko vuoden 1918 tapahtumat saamassa toiston sata vuotta Vapaussodan jälkeen?

 

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Jäljet johtavat sylttytehtaalle eli SDP:n puoluetoimistolle, AKT:n tukilakkosuunnitelmat ja SDP, SDP, AKT, sabotaasit Tampereen Yliopistolla, sabotaasit Koskikeskuksessa, Alexander Stubbin häirintä, Tampereen Yliopisto, Tampereen Koskikeskus,

"Meillä pannaan konsteilla eikä suurilla munilla"

Lauantai 20.12.2014 - -Esko Erkkilä-

Lainaan tämän juttuni kuvaksi facebookista löytämäni kuvan, jossa traktori ajetaan ylös mutakuopasta, johon taitamaton ajaja on sen ajanut.

 

 

 

 

 

 

Kuvassa näkyvällä tavalla asetettu puu on menetelmä on minulle uusi, mutta olen monia kertoja ajanut traktorin ylös mutakuopasta, mutta sellaisen puunrungon avulla, joka on kytketty traktorin vetäviin takapyöriin poikittain pyörään nähden.

Kuvassa käytetty menetelmä onnistuu, jos traktorin lokasuojat ovat kapeammalla kuin takapyörien ulkoreuna - nykytraktoreissa asia ei ole niin.

Puun avulla traktorin ajamisen suosta pitää tapahtua siten, että traktorissa on peruutusvaihde päällä, sillä eteenpäin ajettaessa on suuri vaara, että traktori pyörähtää katon kautta ympäri ja se ei ole kuskille terveellistä!

**********

Opetin kerran puun avulla suosta ajamisen taidon Mantsinsaaren ainoalle traktorikuskille, joka ajoi meitä kuljettaneen traktorin venäläiseen tai oikeammin todettuna mantsinsaarelaiseen suonsilmäkkeeseen.

Onneksi venäläiskuskilla oli mukanaan kettinkiä ja kirves - kirveellä pystyimme kaatamaan kunnollisen venäläismännyn, jolla sitten saimnme helposti ajettua traktorin suokuopasta!

Oli siinä venäläiskuskilla ihmettelemistä, että miten suomalaispoika taikoi traktorin noin helposti suonsilmäkkeestä kuivalle maalle!

Viljakkalassa tavattin ennen aikaan vaikeiden ongelmien ratkaisemisessa todeta näin:

"Meillä pannaan konsteilla eikä suurilla munilla"

Viljakkalalainen sanonta pätee Suomessa, mutta myös Venäjällä!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: meillä pannaan konsteilla eikä suurilla munilla, traktorin ajaminen suosta,

Kuvakierros Kotajärvi-säätiön Auto- ja Traktorimuseossa

Tiistai 9.12.2014 - -Esko Erkkilä-

Kerroin eilen Kotajärvi-säätiön Auto- ja Traktorimuseossa tapaamastani Takra-traktorista.

 

Tänään teen pienen kuvakierroksen samaisessa paikassa:

 

 

 

 

tr1

 

Museossa on pieni kahvila ja siellä museovieraille kahvia ”tarjoilee” lottapukuun pukeutunut naisnukke.

 

 

 

 

 

tr2

 

 

Nukella on kaulallaan arvokas Lotta Svärd –mitali.

 

 

************

 

tr3

 

 
Museossa on uudenkarhea neuvostoliittolaisvalmisteinen Vladimirez T 25 A –merkkinen traktori, joita on Suomeen tuotu ainoastaan kaksi kappaletta.

 

Tämä yksilö on valmistettu vuonna 1991 ja sillä on ajettu ainoastaan 34 tuntia.

 

Neuvostotraktorit jäivät vanhanaikaisiksi, koska niitä kehitettiin mahdollisimman vähän, jotta kolhoosien varaosavarastot eivät olisi paisuneet.

 

 

 

tr4

 

 

Nuffield –traktorit ovat minulle tuttuja, sillä vuosiharjoittelutilallani Keskon omistamalla Länsi-Hahkialan Opetus- ja Koetilalla ne olivat traktorikalustona.

 

 

 

 

tr5

 

”Mörkö-majuri” eli Fordson Major E 27 N oli ensimmäisiä traktoreita, joita viljelijät pystyivät hankkimaan sodan jälkeen. Tämä yksilö on valmistettu vuonna 1951.

 

 

**************

 

Tsekkoslovakialaiset Zetor –traktorit ovat varmaan kakkien mielessä, jotka muistavat suomalaisen maatalouden 1950 – ja 1960 –luvuilta.

 

Zetorilla, jos millä traktorilla oli oma erityinen äänensä.

 

Sanotaan, että ylämäessä Zetor vaikeroi näin:

 

tästäkö, tästäkö, tästäkö, tästäkö, tästäkö”,

mutta alamäessä ääni oli tyystin toisenlainen eli näin:

 

tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän

 

…ja perä huusi:

niin, niin, niin, niin, niin, niin, niin”!

 

Vanhaan aikaan oli kahdenmallisia Zetoreja – oli A-mallin Zetoreja ja K-mallin Zetoreja.

 

tr6

 

 

 

 

tr7

 

 

 

 

tr8

 

 

 

******************

 

 

tr9

 

 

Pikku-Valmet eli piikkilangan kiristäjäksi kutsuttu traktori ansaitsee aina paikan kaikissa museoissa, joissa on esillä traktoteita.

 

Pikku-Valmet korvasi aikoinaan hevosparin.

 

 

**************

 

Vielä muutama kuva Kotajärvi-säätiön Auto- ja Traktorimuseossa esillä olevista traktoreista:

 

 

tr10

 

 

 

 

tr11

 

 

 

 

tr12

 

 

 

 

**********

 

 

tr13

 

 

Museossa on lukemattomia traktoreita ja niihin tutustumiseen kannattaa varata kunnolla aikaa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kotajärvi-säätiö, Auto- ja Traktorimuseo, Lotta Svärd -merkki, Vladimirez T 25 A, Nuffield, Mörkö-Majuri, Pikku Valmet, piikkilangan kiristäjä, Zetor 25 A, Zetor 25 K,

Takra on osa tamperelaisen metalliteollisuuden historiaa

Maanantai 8.12.2014 - -Esko Erkkilä-

Tampereella valmistettiin 1950-luvun alkupuoliskolla n. 800 Takra-merkkistä traktoria.

 

Takra on osa tamperelaista metalliteollisuutta ja se on merkittävä osa myös suomalaista traktorinvalmistusta.

 

Naapurissani Viljakkalassa oli Takra ja sen persoonallinen käyntiääni on jäänyt lähtemättömästi mieleeni.

 

 

 

 

takra1

 

 

Pääsin tutustumaan Takra-traktoriin marraskuun 5. päivänä, kun sain vierailla Eläkeliiton koulutuspäivän yhteydessä Kotajärvi-säätiön ylläpitämässä Auto- ja Traktorimuseossa Sastamalassa.

 

 

takra2

 

Seppo Kotajärvi ehti elinaikanaan kerätä mittavan ajoneuvo- ja maatalouskonekokoelman, joka nyt on esillä Kotajärvi-säätiön ylläpitämässä museossa.

 

Museossa on autojen, traktoreiden ja maatalouskoneiden lisäksi esillä mm. kaksipyöräisiä kulkuneuvoja sekä Kotajärven keräämiä maalauksia.

 

 

 

 

takra3

 

 

Takran prototyyppi valmistui vuonna 1948 ja koesarjan valmistukseen päästiin seuraavana vuonna.

 

Vuonna 1950 päästiin sarjavalmistukseen, mutta metalliteollisuuden lakot häiritsivät tuotantoa.

 

Takran valmistusmäärät jäivät lopulta n. 800 traktoriin ja yksi niistä siis toimi tosityössä naapurimme Siirronmaan tilalla Viljakkalassa.

 

SMK myi viimeiset Takrat suomalaisille maatiloille vuonna 1955.

 

 

************

 

 

Olen Tampereen kaupungin luottamushenkilötehtävissäni päässyt tutustumaan Takran ”valmistuslinjastoon”, sillä Tampereen kaupunki osti Nekalan kaupunginosassa sijaitsevat Takran valmistustilat ja niissä toimii nykyään Tampereen Infra Liikelaitoksen korjaamo.

 

Infran korjaamossa on tänä päivänäkin alkuperäinen lattia eli korjaamohallin lattia on rakennettu pyöreistä pölleistä, jotka on ladottu pystysuuntaisesti sorapatjan päälle!

 

 

Takran traktorituotanto oli Väinö Paunun omistuksessa, joka oli aloittanut linja-autoliikenteen jo 1930-luvulla. Nykyään Paunun bussit liikennöivät Tampereen paikallisen joukkoliikenteen lisäksi Tampereelta mm. Jyväskylään, Turkuun ja Helsinkiin.

 

 

takra4

 

 

Takra merkitsee suomalaiselle maataloudelle sekä suomalaiselle traktorinvalmistukselle paljon ja sen vuoksi suosittelenkin lukijoitani poikkeamaan Kotajärvi-säätiön omistamassa auto- ja traktorimuseossa Sastamalassa!  

 

 

-Esko Erkkilä-

7 kommenttia . Avainsanat: Takra, Takra-traktori, Infran korjaamohalli, Väinö Paunu, Seppo Kotajärvi, Kotajärvi-säätiö, Auto- ja Traktorimuseo, Auto- ja Traktorimuseo Sastamalassa, Auto- ja Traktorimuseo Vammalassa,

Kiinalaistraktori Foton on saapunut Suomen markkinoille!

Tiistai 21.10.2014 - -Esko Erkkilä-

Sanotaan, että vuosi 2013 oli traktoreiden ensirekisteröintien osalta karuin sen jälkeen, kun hevosaika Suomessa päättyi.

 

Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin perinteisesti traktoreiksi luokiteltavia työkoneita vain 2.401 kappaletta.

 

Kyseessä on vain osatotuus, sillä konekauppiaat, tilastonikkarit ja viranomaiset sallivat nykyisin traktoriksi luokiteltavan melkein mitä vain työkoneita. Näin menetellen Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna ”traktoreiksi” peräti 6.232 erilaista vempelettä.

 

Moni näistä vempeleistä ei todellakaan täytä perinteisen traktorin mielikuvaa, sillä mukana on jos jonkinlaista mönkijää, ruohonleikkuria, erilaisia kiinteistönhoitokoneita ja viimeisimpänä villityksenä kurottimia ja pienkuormaajia.

 

Näin keväällä puolalaisessa maatalouskonekaupassa Kiinassa valmistetun Foton-merkkisen traktorin.

 

Foton on kooltaan pienikokoinen traktori ja se soveltuu Puolan pienikuvioisille viljelyksille hyvin.

 

 

**********

 

 

Yllätyin, kun näin kaksikin mallia Kiinassa valmistetuista Foton traktoreista Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 16. – 18.10.2014 järjestetyillä Konemessuilla.

 

 

 

tr1

 

 

Kyseessä olivat Foton 254…

 

 

 

 

tr2

 

 

…ja Foton 504 nelivetotraktorit.

 

 

Olen vankkumaton suomalaisen työn ja suomalaisen traktorinvalmistuksen kannattaja, mutta suhtaudun positiivisesti kiinalaistraktoreiden tuloon Suomen markkinoille.

 

 

 

 

tr3

 

 

Positiivista suhtautumistani lisää, että Suomessa myytävien Foton-traktoreiden vetokoukkusysteemien prototyypit on rakennettu Hämeenkyrössä M. Soini Oy:n konepajalla.

 

 

************

 

 

Foton-traktorit ovat kooltaan pieniä ja ne onkin tarkoitettu pienille maatiloille, kiinteistönhoitoon, hevostalleille, mökille tai pienmetsänomistajille. Foton-traktoreita markkinoidaan harrastekäyttöön ja kevyeen työhön.

 

Pienemmän mallin myyntihinta on arvonlisäveroineen 10.990 € ja suuremman vastaavasti 18.990 €.

 

 

Tampereen Konemessuilla tapaamani tamperelainen myyntimies kertoi myyneensä tänä vuonna kuusi Foton-traktoria, joten Suomen markkinat ovat avautuneet kiinalaistraktorille!

 

 

Foton on Kiinan suurimpia traktorinvalmistajia ja sen tuotteita myydään yli 100 maassa ympäri maailman – Euroopassa myyntiä on yli 20 eri maassa.

 

En ehtinyt tarkistamaan, että kuuluvatko Foton-traktoreiden tämänvuotiset ensirekisteröinnit ”todellisten traktoreiden” sarjaan, vai kuuluvatko ne siihen sarjaan, jossa ovat mukana mönkijät ja muut härpäkkeet – oletan, että Foton tilastoidaan ”härpäke”-sarjaan!

 

Kiinalaiset traktorit ovat joka tapauksessa tulleet myös Suomen markkinoille!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Foton, kiinalaistraktori Foton, Foton 254, Foton 504, konepaja M. Soini Oy Hämeenkyrö, konepaja M. Soini Oy Pinsiö, traktoreiden ensirekisteröinnit, traktoreiden ensirekisteröinnit 2014,

Lippu salkoon ja uurnille!

Sunnuntai 25.5.2014 - -Esko Erkkilä-

On kansalaisvelvollisuus käydä tänään äänestämässä Europarlamenttivaaleissa.

 

Hämmästyttävää, että miten heikoksi ennustetaan äänestysaktiivisuuden jäävän, sillä veikataan, että äänestysprosentti jäisi 40 prosentin tuntumaan!

 

Emme saa tyytyä noin alhaiseen äänestysprosenttiin.

 

Tänään järjestettävissä vaaleissa on suuret asiat kyseessä ja ne asiat koskettavat jokaista suomalaista.

 

Nyt ratkaistaan paitsi koko EU:n kehityksen suunta myös se, että millaisia edustajia Suomesta valitaan valvomaan elintärkeitä kansallisia etujamme.

 

Tänään valitaan Suomen puolestapuhujat!

 

Tänään luodaan ne linjat, joilla Suomea kuunnellaan ja Suomi huomioidaan Euroopassa seuraavat viisi vuotta.

 

Ruoka koskettaa jokaista meitä. Jo yksistään se on syy mennä tänään vaaliuurnille, sillä ruokaturvallisuuden linjaratkaisut tehdään Europarlamentissa.

 

Onko suomalaisilla halua edistää Alexander Stubb´n linjaa, että ruuan alkuperämerkintöjä ei tarvittaisi?

 

Ei ole!

 

Haluavatko suomalaiset, että kotimaista ruuantuotantoa ei tarvita, kuten kokoomuslaisten päättäjien menettely 141-kysymyksessä merkitsisi?

 

Emme halua!

 

 

 

Kokoomuksen hampaaton ja komissiota nöyristelevä kumartelu 141-asiassa merkitsisivät, että ruuantuotantoketjussa kolmesataatuhatta suomalaista jäisi ilman työtä. Onko meillä varaa siihen?

 

Meillä ei ole siihen varaa!

 

*******************

 

 

Jokainen suomalainen on tänään päättäjän paikalla!

vaalit2014

 

Käy tänään äänestämässä ja muista, että ehdokasnumerot 192 – 211 puolustavat Suomea Euroopan Parlamentissa!

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: europarlamenttivaalit 2014, eurovaalit 2014, kokoomuksen menettely 141-asiassa, 141, ruokaturvallisuus, ruuan alkutuotanto, elintarvikeketju, elintarvikeketju työllistäjänä, äänestysaktiivisuus, äänestysprosentti,

Puolalaisesta maatalouskaupasta saa kaikkea alkoholijuomista traktoreihin saakka

Lauantai 26.4.2014 - -Esko Erkkilä-

Jotkut Taannoisen maatalousmatkamme osanottajat olivat esittäneet matkamme oppaalle, että pääsisimme yllätysvierailuna tutustumaan puolalaiseen maatalouskauppaan.

 

Matkasimme perjantaina huhtikuun 4.päivänä Krakovasta Zakopaneen ja poikkesimmekin yllättäen matkan varrelle osuneeseen maataloustarvikekauppaan.

 

 

 

mla1

 

 

Yritysrypäs, jonne poikkesimme, oli todellinen monipalvelupiste, sillä samalta tontilta sai usean yrittäjän toimesta monenlaisia palveluja.

 

 

 

mla2

 

 

Keskityimme maatalouskauppapalveluihin ja ainoastaan poikkesimme saman yritysryppään elintarvikemyymälässä, jossa tietysti oli myös…

 

 

 

mla3

 

 

 
…hyvin kattava alkoholijuomien valikoima.

 

 

 

***********

 

 

Maatilojen keskikoko Puolassa on varsin pieni ja se näkyy hyvin siinä konekannassa sekä muussakin tarjonnassa, joka on leimaa-antavaa puolalaiselle maatalouskaupalle.

 

 

Puola on perunantuottajamaana volyymiltään yli kymmenkertainen Suomen tuotantomääriin verrattuna ja maan voimakas panostaminen perunantuottamiseen näkyi myös maatalouskaupan perunanviljelykoneiden tarjonnassa.

 

 

mla4

 

 

 

mla5

 

 

 

mla6

 

 

 

mla7

 

 

 

Perunanviljelykoneiden koko oli oikeassa suhteessa maan pieneen tilakokoon.

 

 

 

 

************

 

 

 

mla8

 

 

 

mla9

 

 

 

mla10

 

 

Nurmiviljelykalustoa oli monipuolisesti tarjolla.
 

 

 

************

 

 

Maatalousmyymälässä tarjonta ylitti suomalaisen maatalousmyymälän tarjonnan.

 

Muutamia kuvia maatalousmyymälän tarjonnasta:

 

 

 

mla11

 

 

 

mla12

 

 

 

mla13

 

 

 

mla14

 

 

 

mla15

 

 

 

mla16

 

 

 

mla17

 

 

 
Sokkahyllyn viereen oli halu palata ja ostaa muutamia sokkia, mutta myymälän ainoalla myyntimiehellä näytti olevan niin kiire, että emme tohtineet jäädä ostoksille.

 

 

***********

 

 

mla18

 

 

Kerroin jo juttuni alussa, että myös traktoreita oli liikkeessä myytävänä ”hyllytavarana”. Tutkailimme asiaa ja kyseessä olivat kiinalaisvalmisteiset traktorit.

 

 

**********

 

 

Oli mielenkiintoista poiketa puolalaisessa maataloustarvikeliikkeessä ja todeta, että eri alan yrittäjien yhteistoiminta samalla tontilla tuo monipuolisuutta tarjontaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Puolan maatalous, puolalainen maatalouskauppa, kiinalaiset traktorit, Krakova, Zakopane, Puola 2014,

Vetopelejä ja menopelejä Lavajärven Leirirannassa

Keskiviikko 1.8.2012 - -Esko Erkkilä-

Lavajärven-Komin kyläyhdistys järjesti Lavajärven Leirirannassa kesäjuhlat sunnuntaina 29.7.2012.

 

Kesäjuhlat on pitkään jatkunut perinne kylällä, jossa sijaitsee mm. vapaa-ajanasuntomme.

 

Muistan ajan, jolloin Lavajärven kesäjuhlat järjestettiin Lavajärven Päivölässä

 

Ajat ovat muuttuneet ja niin on muuttunut myös kesäjuhlien sisältö. Ennen kesäjuhlissa oli useita urheilukilpailuja, mutta nyt kesäjuhlat painottuvat leppoisaan yhdessäoloon.

 

Pituushyppy, kuudenkymmenen metrin juoksu ja maastojuoksu olivat entisaikaan Päivölän kesäjuhlien ohjelmanumeroita. Muistan hyvin, että olen saanut Päivölän kesäjuhlilla lusikan palkinnoksi 500 metrin juoksussa!

 

Lavajärven-Komin kesäjuhlilla oli tänä vuonna esillä kaksikin mielenkiintoista meno- ja vetopeliä.

 

lava1

 

Kesäjuhlayleisö kohahti, kun Totti Härkönen kurvasi juhlapaikalle hienolla mikroautollaan.

 

 

lava2

 

Edestäpäin huomaa selvästi, että Totin auto on Volkkari!

 

 

lava3

 

Kesäjuhlien juontaja Tea Pihkoluoma kysyi Totilta haastattelussa, että pääsevätkö tytöt Totin kyytiin?  Totti totesi, että vain pojat pääsevät hänen kyytiinsä. No, ehkä tulee sekin aika, että myös tytöt pääsevät Totin kyytiin!

 

 

lava4

 

Hieman järeämpää tekoa oli kesäjuhlien vetopeli eli Ville Koivuniemen omistama Ford 5000.

Ville osallistuu traktorillaan Tractoc Pulling´n SM-kisoihin Farmi 2500 kg –sarjassa.

 

 

lava5

 

Tea Pihkoluoman haastattelussa Ville kertoi, että tänä vuonna Tractor Pulling´n SM-sarjassa ajetaan kuusi kilpailua. Neljä on ajettu ja Ville on nyt SM-kisassa toisena.

Ville edustaa SM-sarjassa kilpaillessaan Kauhajoen Traktoriurheilijoita.

 

 

lava6villekoivuniemi

 

Ville Koivuniemi on pystynyt kilpailemaan yllättävän pienellä budjetilla. Kone on kestänyt kaikki vedot, joten suuriin remontteihin ei ole ollut tarvetta.

 

Varsinaiseen harjoitteluun ei ole mahdollisuuksia, sillä jarruvaunuja ei luonnollisesti ole käytössä.

 

Kauden seuraava kisa käydään Nurmeksessa.

 

Ville kertoi, että kauden jälkeen traktoriin tehdään täysremontti ja kustannusarvio on nykynäkymien mukaan n. 5.000 euroa.  Tarvikevaraosilla kustannusarvio olisi pienempi, mutta Ville ei halua riskeerata ja hän tulee käyttämään alkuperäisosia.

 

Traktorin kuljetukseen käytettävä kuorma-auto maksoi Villen mukaan ”mopon hinnan verran”.  Se on kuitenkin pelannut hyvin ja kertaakaan ei ole jääty taipaleelle.

 

Ville Koivuniemi harjoittaa voimaperäistä viljelyä Viljakkalassa ja hän on mm. maatalousyhtymämme vuokramies.

 

 

lava7

 

Kesäjuhlilla oli tarjolla mansikoita, makkaraa ja lättyjä maksua vastaan.

Lavajärven-Komi kyläyhdistys tarjosi kesäjuhlaväelle ilmaiset kahvit, teen tai mehun.

 

 

lava8

 

Lavajärven Leiriranta on oivallinen paikka järjestää hiekkalinnojen rakennuskilpailu.

 

Kisaan osallistui kuusi joukkuetta ja joukkueen koko oli max. neljä henkilöä.

 

 

lava9

 

Näytti olevan yleistä, että hiekkalinnojen ympärille rakennettiin oikeaoppisesti vallihauta.

Marakatti-ryhmä koostui tytöistä ja he turvautuivat vallihaudan täyttämisessä kantoveteen, mutta…

 

 

 

lava10

 

…Zombie-pojat rakensivat linnansa niin lähelle vesirajaa, että he hyödynsivät vallihaudan vetenä suoraan Lavajärven vedenpinnan tasoa!

 

Kiitokset Lavajärven-Komin kyläyhdistykselle, jonka aktiivisuuden tuloksena kyläläiset ja mökkikansa saivat tavata toisiaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

3 kommenttia . Avainsanat: Lavajärvi, Komi, Lavajärvi-Komi, Lavajärven-Komin kyläyhdistys, Totti Härkönen, Ville Koivuniemi, Tractor Pulling, Tea Pihkoluoma, www.tractorpulling.fi, FTPA, Lavajärven Leiriranta, Kauhajoen Traktoriurheilijat, Suomen Traktoriurheiluliitto ry,

Kataisen hallitus loi Suomelle vientituotteen, jonka vientiä ei edes Timo Rädyn johtama AKT pysty estämään

Lauantai 31.3.2012 - Esko Erkkilä-

AKT:n puheenjohtaja Timo Räty vapautettiin tehtävistää, sillä häntä syytetään työpaikkakiusaamisesta. Poliisi tutkii tällä hetkellä, onko Räty syyllistynyt työsuojelurikokseen.


Räty tunnettiin henkilönä, joka tarvittaessa laittoi koko Suomen polvilleen.


AKT on useaan otteeseen pysäyttänyt Suomen tavaraviennin ja myös tuontitavaroiden saapumisen Suomeen. AKT:n toiminta on kasvattanut kaikkien kansalaisten kustannuksia ja ollut siten turmiollista Suomen taloudelle.


Jyrki Kataisen johtama hallitus on keksinyt vientituotteen, jonka vientiä ei edes SDP:n riveihin kuuluva Timo Räty pystynyt estämään.


Tämän tuotteen vientimäärät ovat kasvaneet valtavasti ja tuotteen menekki näyttää edelleen olevan taattu.


Kataisen hallituksen suunnittelema kuntauudistus, kuntien pakkoliitokset sekä Puolustusvoimien alasajo ovat hallituksen mielestä välttämättömiä, jotta pystyisimme jatkossakin takaamaan tälle vientituotteelle riittävän volyymin.

Kodinhoidontuen leikkaamista Katainen ei sentään laittanut lahtipenkkiin tämän menestystuotteen viennin turvaamiseksi.


Tämän vientituotteen asiakkaat ovat tyytyväisiä tuotteen laatuun. Se vastaa laadultaan täysin niitä vaatimuksia, joita asiakas on tuotteelle asettanut. Laadun osalta voimme tavarantoimittajana olla jatkossakin varmoja, että tuotteen laatu täyttää asiakkaan vaatimukset.


Ainoa ongelma asiakkaan kannalta on se, että Suomen toimituskyky ei ole ollut riittävä. Asiakas olisi valmis vastaanottamaan tätä Suomen ainoaksi muodostunutta vientituotetta paljon suurempia määriä, kuin pystymme toimittamaan.


Toimitusvaikeuksiemme vuoksi hallitus joutuukin suunnittelemaan toimenpiteitä, joilla pystyisimme takaamaan entistä suuremmat toimitusvolyymit. Kehysriihessä saimme esimakua ja kevään korvalla kuulemme lisää toimenpiteistä, joita Kataisen hallitus toteuttaa, jotta ainoan vientituotteemme toimitukset pystytään varmistamaan.


"Hihaässänä" Kataisen ja Urpilaisen hallituksella oli se, että ruuan arvonlisäveron korottamisella varmistettiin suosikkituotteemme vienti. Näin Kataisen hallitus varmisti, että maamme vähävaraisetkin ja köyhimmät saavat tuntea pohjatonta iloa Suomen viennin sujumisesta - ainakin maamme suosituimman vientituotteen kohdalla.



Kataisen hallitus on erityisen ilahtunut, että Suomen ainoan vientituotteen toimituksia ei ole pystynyt estämään edes Timo Rädyn (SDP) johtama AKT.


Ainoaksi vientituotteeksemme on muodostumassa euro ja asiakkaanamme on Kreikka.


-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: AKT, Timo Räty, SDP, kodinhoitotuki, kodinhoitotuen leikkaaminen, kuntauudistus, Puolustusvoimien alasajo, ruuan arvonlisävero, ruuan arvonlisäveron korottaminen,

Työpaikkakiusaamisen loppuminen avain työurien pidentämiseen?

Perjantai 16.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Aamulehti järjesti maanantaina 12.3.2012 auditoriossaan yleisökeskustelun, jonka aihe oli:

 

”Nyt puhutaan työpaikkakiusaamisesta”

 

Aihe on ajankohtainen AKT:n kiistojen vuoksi ja onkin kiitoksen paikka Aamulehdelle, että se ripeästi tarttui kysymykseen.

 

Aamulehden järjestämän tilaisuuden anti on pidemmänkin jutun paikka, mutta haluan heti tuoreeltaan ottaa otsikkoteeman esille, sillä se tuli ikään kuin vahingossa tapetille yleisötilaisuuden lopussa.

 

 

Heli_Matinsaari

 

Paneelikeskustelun eräänä panelistina oli Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty:n Tampereen pääluottamusmies Heli Matinsaari.

 

Matinsaari esitti loppuyhteenvedossaan, että työpaikkakiusaamisen loppuminen olisi avain myös työurien pidentämiseen.

 

Mielestäni Matinsaaren havainto ja mielipide on sellainen, että siihen on aihetta paneutua tarkemmin.

 

Kaikki tiedämme, että työurien pidentäminen on välttämätöntä. Olemme yksimielisiä siitä, että työuria on pystyttävä pidentämään alusta, keskeltä ja lopusta.

 

Olen ollut yli neljänkymmentä vuotta työelämässä.

 

Minulle oli suuri yllätys, että lähes satapäisestä Aamulehden auditorioyleisöstä 87 % ilmoitti kokeneensa joskus työuransa aikana työpaikkakiusaamista. Tieto oli suorastaan järkyttävä.

 

Näin suuri työpaikkakiusaamisen kohteeksi joutuneiden määrä kertoo, että ongelmasta ei ole ennen AKT-kiistoja keskusteltu riittävästi. Voidaan siis todeta, että AKT:n kiistat ovat ainakin ongelman julkitulon kannalta olleet enemmän kuin tervetulleita!

 

Kiitän Heli Matinsaarta, että osasit kytkeä työpaikkakiusaamisen ja työurien pidentämisen.

 

Toivon, että työpaikkakiusaamisen kitkemiseen panostetaan kaikkien osapuolten osalta nyt entistä enemmän, sillä työpaikkakiusaamisella näyttää olevan arvaamattoman suuri osuus työyhteisöissä.

Jos työpaikkakiusaamisen kitkemisellä saadaan aikaan työurien pidentämistä, on asiaan todella panostettava.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työpaikkakiusaaminen, AKT, Hilkka Ahde, Timo Räty, Heli Matinsaari, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty,

SDP ja SAK:lainen ammattiyhdistysliike antavat käyttäytymisellään hälyttävän viestin työpaikkakiusaamisen hyväksymisestä

Sunnuntai 4.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Työpaikkakiusaaminen on nyky-yhteiskunnan syöpä. Se kohdistuu työyhteisön heikompiin osapuoliin ja sen kohteena ovat voittopuolisesti naiset tai ne, jotka ovat muutenkin syrjässä työpaikan keskipisteistä.

 

En ole itse yli 40 vuotta kestäneen työurani aikana kohdannut tai havainnut työpaikkakiusaamista, mutta en toki ole toiminutkaan SDP:n tai ammattiyhdistysliikkeen hallitsemilla työpaikoilla.

 

Olen saanut työurani aikana olla alaisena 17:lle suoranaiselle esimiehelle, työskennellä lukuisilla paikkakunnilla ja tehdä työtä mitä moninaisemmissa työtehtävissä.

 

Esimiehenä olen toiminut 32 vuotta ja siihen aikaan sisältyy lukuisia esimies-alainen –suhteita. Omaan pienoista kokemusta ihmisten välisistä suhteista työpaikoilla.

 

Kokemuspiiriini kuulumattomat työpaikkakiusaamistapahtumat ihmetyttävät, kun niitä viime päivinä on julkisuudessa puitu.

 

Kaikkein ihmeellisin on Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n piirissä tapahtuneet viime päivien tapahtumat.

 

AKT on SDP-johtoinen ammattiliitto, jolle keskeinen agenda tuntuu ulkopuolisin silmin olevan se, että Suomen hyvinvointi ja maahamme suuntautuva vienti- sekä tuontitoiminta pitää lamauttaa.

 

AKT:n hallitus päätti 2.3.2012 pitämässään kokouksessa, että se erottaa liiton viestintäpäällikön ja vt-päätoimittajan Hilkka Ahteen (SDP) virastaan. Päätöksen perusteluna oli luottamuspula ja se taas johtuu siitä, että viestintäpäällikkö Ahde syyttää AKT:n puheenjohtaja Timo Rätyä (SDP) kohtelustaan. Ahde teki asiastaan kantelun työsuojeluviranomaisille. Työsuojeluviranomaiset puolestaan tekivät Ahteen kantelun perusteella tutkimuspyynnön poliisille.

 

Viestintäpäällikkö Ahteen erottaminen merkitsee, että AKT näyttää esimerkkiä työpaikkakiusaamisen edesauttamiselle ja hyväksymiselle. AKT ei toki ollut asiassa yksimielinen, sillä päätös syntyi äänestämällä ja äänestyksen tulos AKT:n hallituksessa oli 11 – 9 sen hyväksi, että Ahde erotetaan.

 

 

AKT:n hallituksen päätöksen mukaan Ahde erotettiin välittömästi.


Iltalehden eilisen nettiversion tietojen mukaan potkujen puolesta äänestivät seuraavat hallituksen jäsenet:


  • AKT:n puheenjohtaja Timo Räty
  • Pentti Hämäläinen Jyväskylästä
  • Veijo Kaltiokumpu Rovaniemeltä
  • Matti Karjalainen Joensuusta
  • Jorma Kauppinen Iisalmesta
  • Jori Kopra Helsingistä
  • Jani Lindholm Helsingistä
  • Vesa Malinen Lahdesta
  • Auvo Porkka Haminasta
  • Veijo Ruonala Oulusta
  • Veli-Jukka Ventä Vaasasta

Viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen potkuja vastaan äänestivät:

  • liittosihteeri Arto Sorvali
  • palkkasihteeri Vesa Lackman
  • Jarkko Arpula Kotkasta
  • Reijo Havu Porista
  • Petri Korhonen Tampereelta
  • Kai Laaksonen Turusta
  • Hannele Lehdonkivi Helsingistä
  • Asko Mäki-Rahkola Helsingistä
  • Jouni Nurmela Espoosta

Äänestystuloksissa kiinnittää huomiota se, että puheenjohtaja Timo Räty ei jäävännyt itseään ja se, että AKT:n kaksi palkollista äänesti puheenjohtajansa kantaa vastaan.

Äänestystulos kertoo, että tilanne jatkuu rauhattomana.


 

On valitettavaa, että SAK:n merkittävimpiin liittoihin kuuluva AKT antaa käytöksellään hälyttävän viestin ammattiyhdistysliikkeen suhtautumisesta työpaikkakiusaamiseen.

 

Ammattiyhdistysliikkeen suhtautuminen – jos AKT:n päätös jää voimaan – on hämmentävä työpaikkakiusaamisen kohteeksi joutuneille henkilöille. On varmaa, että AKT:n päätös on vahva signaali työpaikkakiusaamisen uhreille. Päätös merkitsee, että kiusaamista ei pidä ottaa esille, sillä työpaikkakiusaamisen esille ottaminen merkitsee työpaikan menetystä.

 

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on SDP-leirin vankimpia linnakkeita.

 

Odotan lukuisten suomalaisten tavoin, että miten SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen kommentoi syntynyttä tilannetta.

 

Hyväksyykö SDP työpaikkakiusaamisen kohteeksi joutuneen henkilön irtisanomisen sillä perusteella, että tämä on ottanut työpaikkakiusaamisen esille?


On toki kaiken aikaa muistettava, että AKT:n jupakassa ei ole pitävää todistetta puoleen tai toiseen. Ehkä jutun taustatkin selviävät aikanaan.

 

En ole milloinkaan maksanut penniäkään tai senttiäkään jäsenmaksuja ammattiyhdistysliikkeelle ja huomaan nyt, että linjani on ollut oikea. Työurani keskeytymiseen olen luonnollisesti varautunut ja se on tapahtunut ns. Loimaan kassan kautta.

 

Kuljetusalan Työttömyyskassa on AKT:n jäsenille ”räätälöity” työttömyyskassa. En tunne tämän työttömyyskassan maksuja enkä toimintaperiaatteita, mutta siitä olen varma, että sen antamat edut työttömyysturvan osalta on saatavissa täsmälleen samanlaisina myös Yleinen Työttömyyskassa YTK:n kautta.

 

Vuonna 2012 Yleinen Työttömyyskassa YTK:n jäsenmaksu on 99,00 euroa ja se on verotuksessa vähennyskelpoinen.

 

Yleinen Työttömyyskassa YTK:ssa ei tietääkseni ole viestintäpäällikköä, joten häntä ei pystytä myöskään irtisanomaan. Se merkitsee, että ns. Loimaan kassan toiminta on siltäkin osin kannatettavalla pohjalla.

 

Uskon, että viimeistä näytöstä SDP-johtoisen ammattiliiton irtisanomistapauksessa ei ole näytelty.

 

Nyt kaipaamme SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen esiintuloa ja odotamme, että miten hän suhtautuu puoluetovereidensa menettelyyn.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, AKT, Timo Räty, Hilkka Ahde, SDP, Jutta Urpilainen, työpaikkakiusaaminen, Loimaan kassa, Yleinen Työttömyyskassa YTK,

Aloitteen tekemisen on oltava teknisesti helppoa, jotta niitä yrityksissä tehtäisiin

Lauantai 7.1.2012 - -Esko Erkkilä-

Yritykset mainostavat itseään, että ne suhtautuvat suopeasti työntekijöidensä esittämiin aloitteisiin.

 

Käytännössä hyvätkin aloitteet jäävät tekemättä, sillä monissa yrityksissä aloitteen tekeminen ja sen ”hyvyydestä” päättäminen on tehty perin byrokraattisiksi.

 

Tiedän kokemuksesta, että aloite on usein laadittava kirjallisesti ja toimitettava tietylle yhdyshenkilölle, joka sitten joskus saattaa viedä sen ison kaikkia henkilöstöryhmiä edustavan raadin käsiteltäväksi. Raati kokoontuu ja saattaa pyytää aloitteesta lausunnon joltakin henkilöltä, jonka reviirille asia kuuluu.

 

Kuvatunlainen byrokraattinen tapa käsitellä aloitteita on tehokas systeemi tukahduttaa koko aloitetoiminta.

 

Sain marraskuussa vierailla monikansalliseen AGCO-konserniin kuuluvan Valtran traktoritehtaalla Suolahdessa.

 

Valtran traktoritehdas on kuuluisa hyvinhoidetusta aloitetoiminnastaan ja siitä kertoo mm. se, että yritys on 2000-luvulla valittu kolmena vuonna peräkkäin Suomen aloitteellisimmaksi yritykseksi.

 

Valinnat ovat perustuneet Johtamistaidon Opisto JTO:n vuosittaiseen tutkimukseen. JTO:n otoksessa on mukana suurin osa teollisuutemme työpaikoista, ja se perustuu yritysten ilmoittamiin määriin toteutuneista aloitteista.

 

Valtralaiset tekevät keskimäärin 13 aloitetta vuodessa henkilöä kohti – mittava ja hieno saavutus.

 

pict1705.jpg

 

Valtran aloitetoiminnasta kertova informaatiotaulu yrityksen aulatiloissa.

 

 

pict1686.jpg

 

Kokoonpanolinjoilla on taulut, joille työtekijät voivat heti ongelman todettuaan kirjata sen ja ongelman perään voi myös heti tuoreeltaan kirjata tavan, jolla esiintynyt ongelma poistuisi.

 

Ei tarvitse kirjoittaa asiaa paperille ja ongelma sekä sen ratkaisuehdotus ovat heti esimiesten ja osaston muun henkilökunnan nähtävillä – tähän pitäisi pyrkiä myös muissa yrityksissä!

 

On selvää, että aloitteiden käsitteleminen on aina yrityskohtainen ratkaisu.


Valtran tapa kannustaa henkilökuntaansa aloitteellisuuteen ja sen mutkaton tapa käsitellä aloitteet on mainio. Se antaa kaikille yrityksille hyvän pohjan alkaa miettimään henkilökunnan panoksen lisäämistä yrityksen kehittämistyössä.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valtra, AGCO, Valmet, Suolahti, Valtran traktoritehdas, aloite, aloitteen tekeminen, Johtamistaidon Opisto, Johtamistaidon Opisto JTO, JTO,

Miksi demariministerit eivät pysty laittamaan määräysvallassaan olevaa AKT-pesää järjestykseen?

Lauantai 26.11.2011 - -Esko Erkkilä-

Maamme on päivä päivältä joutumassa entistä enemmän samanlaiseen ahdinkoon, kuin EU:n ongelmamaat.

 

On oikein, että EK edellyttää työmarkkinoiden monivuotisen häirikön AKT:n taipumista tulopoliittisen raamisopimuksen taakse, jotta kokonaisvaltainen raamisopimus voidaan hyväksyä.

 

AKT:n niskuroinneista on suomalaisella talouselämällä karvaita kokemuksia, sillä se on useana vuonna pysäyttänyt Suomelle elintärkeän viennin sekä vaikeuttanut tuontituotteiden saamista teollisuuden raaka-aineeksi tai kuluttajien käyttöön.

 

Perjantai-iltana eli 25.11.2011 oli uutislähetyksissä havaittavissa selvää tuskastumista myös muiden työntekijäjärjestöjen taholta, kun AKT edelleen jatkoi niskurointiaan.

 

Hallituksen demariministerit näyttävät olevan AKT:tä diktaattorimaisesti johtavan Timo Rädyn (sdp) käskyläisiä, kun eivät uskalla lyödä nyrkkiä pöytään ja laittaa niskuroijaa järjestykseen. AKT:n demaripesä kaipaisi laajempaakin tuuletusta, sillä AKT:n tiedotuspäällikkö Hilkka Ahde (sdp) on lehtiuutisten mukaan Rädylle pelkkää ilmaa.

 

Autonkuljettajat ja kuljetusala kokonaisuudessaan tekevät koko yhteiskunnan kannalta tärkeää työtä. Liiton palkkajohtajan toiminta on nyt taas jälleen kerran kuitenkin murentamassa sitä arvostusta, jota AKT:n väki nauttii kansalaisten mielissä.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tulopoliittinen raamisopimus 2011, AKT, Timo Räty, Hilkka Ahde, SDP,

Kaksi miestä lähes kaiken vartijoina

Torstai 4.3.2010 klo 8.40 - -Esko Erkkilä-

Suomalaisten hyvinvoinnin vartijoina on näinä päivinä kaksi miestä.

 

Kyse ei ole Suomen Keskustan Matti Vanhasesta tai Kansallisen Kokoomuksen Jyrki Kataisesta.

 

Miehet ovat Merimiesunionin puheenjohtaja Simo Zitting (SDP) ja AKT:n puheenjohtaja Timo Räty (SDP) - heillä on viime päivinä ollut mahdollisuus lyödä suomalaiset polvilleen. Helsingin Sanomat toteaa 4.3.2010 kirjoituksessaan, että Räty pyrkii lyömään polvilleen kaikki suomalaiset pienistä koululaisista miljardiluokan pörssiyrityksiin saakka.

 

Zitting osoitti olevansa vastuuntuntoinen suomalainen, kun...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Simo Zitting, Timo Räty, Merimiesunioni, AKT

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »