Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

On saatava toinen raide Tampereen ja Seinäjoen välille!

Torstai 24.11.2022 - -Esko Erkkilä-

Kävin noutamassa mökiltä perunoita, keltajuureksia ja punajuuria.

 

Mökkini kohdalla sijaitsee Tampere-Seinäjoki –radan Majajärven liikennepaikka ja taas liikennepaikalla oli pysähtyneenä…

 

IMG_6625.JPG

 

…pohjoisesta tuleva puutavarajuna, joka oli ajettu sivuraiteelle, jotta Tampereelta pohjoiseen matkaava pikajuna pystyi esteettömästi jatkamaan matkaansa kohti Seinäjokea.

 

IMG_6626.JPG

 

 

IMG_6630.JPG

 

Puutavarajuna oli lastattu koivutukeilla ja vaunujahan junassa riitti!

 

 

IMG_6632.JPG

 

Tampereelta tuleva henkilöpikajuna sai jatkaa matkaansa omaa raidettaan pitkin, mutta toki hieman vauhtiaan hidastaen.

 

 

IMG_6634.JPG

 

Henkilöjunan takavalot loittonivat kohti Seinäjokea ja…

 

 

IMG_6635.JPG

 

…puutavarajuna aloitti matkansa kohti Tamperetta!

 

 

Mikä on tämän jutun opetus?

 

Opetus on se, että Tampereen ja Seinäjoen välille on saatava toinen raidepari, jotta henkilö- sekä tavaraliikenne sujuisi maamme pääradalla ilman tarpeettomia viivytyksiä!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: On saatava toinen raide Tampereen ja Seinäjoen välille!, Tampere-Seinäjoki -rataosuus, Viljakkala, Majajärven liikennepaikka, Ratahallintokeskus, VR, Valtion Rautatiet,

Avasin purjehduskauteni!

Lauantai 23.7.2022 - -Esko Erkkilä-

Vesi on mielestäni oiva elementti, kun sitä saa katsella rannalta ja tokihan se käy soutuveneellä sekä isolla risteilylaivalla kulkemiseenkin.

 

Pienellä ns. huviveneellä liikkuminen ei ole minua varten ja muistankin työelämän ajoilta, jolloin Maatalousryhmän työporukka änkeytyi n. viidentoista hengen voimalla veneeseen muka hauskanpitoon.

 

Kerran sain peneltiakin korkealta esimieheltäni, kun en aamuvarhaisella ilmestynyt Turun satamaan ja en siis lähtenyt veneilemään Turun saaristoon.

 

Jonain vuonna olin mukana ja seurasin, kun samainen korkea esimieheni – nyt jo edesmennyt – juopui tuolla työveneilyllä ja hänet noudettiin ympäripäissään jostain välisatamasta.

 

******************

 

Mutta siitä purjehduskauden avauksesta!

 

 

IMG_5774.JPG

 

 

IMG_5776.JPG

 

Sain viime keskiviikkona olla soutuveneemme takatuhdolla, kun nuorimmaisemme oli airoissa – nuorimmaisemme on muuten synnynnäinen soutaja!

 

Souturetkelle osallistumiseni oli oikeastaan sen auditointi, että miten vähän järveltä näkeekään mökkitontillemme – kuvista näkee, että eipä näe!

 

 

IMG_5778.JPG

 

Mökkilaiturimme toki näkee!

 

 

IMG_5781.JPG

 

Majajärven itäpäässä kulkee maamme rautatien valtasuoni ja on hyvin tavallista, että junat kulkevat maidemme läpi – niin myös kauden avajaispurjehdukseni aikana!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Purjehduskauden avaus, purjehduskauden avaaminen soutuveneellä, soutuvene, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Seinäjoki -rata,

Juuresten viljely työllistää vielä talvellakin!

Lauantai 15.1.2022 - -Esko Erkkilä-

Juuresten viljeleminen työllistää ympäri vuoden ja siitä sain jälleen kokemusta, kun eilen kävin noutamassa perunoita, porkkanoita, palsternakkoja sekä kyssäkaaleja mökin kellarista.

 

Juurekset ovat säilyneet hyvin ja varastointitappiota ei ainakaan vielä ole tullut.

 

Juuresten noutaminen on aina hikinen homma, sillä emme aurauta mökkitiemme viimeistä sadanviidenkymmenen metrin pituista pätkää, joten tuo matka pitää kahlata umpihangessa.

 

 

IMG_4809.JPG

 

Olishan noita voinut enemmänkin noutaa, mutta kyllä näidenkin noutamisessa hiki nousi pintaan.

 

 

IMG_4808.JPG

 

Lumi oli laskenut niin paljon, että pystyin peruttamaan hankiosuudella pikkuisen pätkän ja se lyhensi juurikkaiden kantomatkaani.

 

************************

Meiltä aikoinaan pakkolunastettiin neljä hehtaaria Majajärven liikennepaikan alle ja nyt taas pohjoisen suunnasta kohti etelää matkannut puutavarajuna joutui odottamaan ohittavaa pikajunaa.

 

Tavarajunien odotteleminen pitäisi saada loppumaan Tampereen ja Seinäjoen välillä ja sehän onnistuu vain sillä, että koko matkalle rakennetaan kaksoisraiteet!

 

Kannatan kaksoisraiteiden rakentamista!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juuresten viljely työllistää vielä talvellakin!, juurekset, peruna, porkkana, palsternakka, kyssäkaali, kaksoisraide Tampere-Seinäjoki -radalle, Majajärven liikennepaikka,

Ratajärjestelmävika!

Maanantai 26.6.2017 - -Esko Erkkilä-

Junalla matkustaminen on jo pitkään ollut haavoittuvainen tapa matkustaa.

 

 

Liikennemuodon monopolitilanne on varmaan eräs syy siihen, että junalla matkustaminen on epävarmaa.

 

 

Mökkitonttini rajoittuu Viljakkalan Majajärvellä päärataan ja eilen saimme oikein lähietäisyydeltä seurata junaliikenteen ongelmia Tampereen ja Parkanon välillä.

 

 

Mökkitonttini kohdalla sijaitseva Majajärven liikennepaikka on monta kertaa päivässä junien kohtaamispaikka ja sen mahdollistaa liikennepaikan kaksoisraide.

 

 

Majajärven liikennepaikka oli eilen monta kertaa pikajunien ”varikko”, sillä pikajunat odottivat siellä useita kymmeniä minuutteja.

 

 

Voi vain kuvitella niitä tunnelmia, joita matkustajat kokivat odotellessaan matkan jatkumista.

 

 

Tässä muutamia kuvia pikajunien odottamisista:

 

 

 

IMG_0354.JPG

 

 

Matka kohti Seinäjokea kestää ja kestää!

 

 

 

IMG_0357.JPG

 

 

Komeat rodopensaamme, perunannostokone ja odottava pikajuna samassa kuvassa.

 

 

 

IMG_0358.JPG

 

 

Orvokkiryhmämme toivottaa tavallisesti mökkivieraamme tervetulleiksi mökillemme, mutta eilen ryhmä sai tervehtiä myös liikennepaikalle pysähtyneitä pikajunia!

 

 

 

IMG_0362.JPG

 

 

Illan aikana junien pituus vain kasvoi ja odotusajat pitenivät.

Totuuden nimissä on todettava, että klo 23.00 tienoilla pikajunat ajoivat Majajärven liikennepaikan ohi jo normaalia vauhtia!

 

 

 

 

 

Tässä vielä VR:n nettisivujen kertomaa eilisen iltapäivän ja illan liikennetilanteesta:

 

 

 **************

 

 

Liikennetilanne

Liikennetiedotteet

25.6. klo 21.02

IC 29 Helsinki - Oulu myöhässä

IC 29 Helsinki - Oulu klo 18:24 on myöhässä n. 55 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 21.00

IC 126 Oulu - Helsinki myöhässä

IC 126 Oulu - Helsinki klo 14:34 on myöhässä n. 65 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.59

S 47 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 47 Helsinki - Vaasa klo 16:24 on myöhässä n. 135 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.33

S 49 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 49 Helsinki - Vaasa klo 17:24 on myöhässä n. 70 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.20

IC 919 Turku - Oulu myöhässä

IC 919 Turku - Oulu klo 13:05 on myöhässä n. 105 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.56

S 56 Oulu - Helsinki myöhässä

S 56 Oulu - Helsinki klo 16:04 on myöhässä n. 30 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.20

IC 27 Helsinki - Rovaniemi myöhässä

IC 27 Helsinki - Rovaniemi klo 15:24 on myöhässä n. 100 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 15.02

Viivästyksiä kaukoliikenteessä välillä Tampere-Parkano!

Tampereen ja Parkanon välillä 70-130 minuutin viivästyksiä junille ratajärjestelmävian vuoksi. Liikennevirasto ei ole antanut korjausarviota vian kestosta.

 

 

*********************

 

 

”Ratajärjestelmävika”  - mielestäni VR:n olisi pitänyt nettisivuillaan kertoa, että viivästymiset johtuvat Karhen ja Sisätön välillä tehtävistä radanparannustöistä!

 

 

Toivottavasti jollain aikataululla – nopealla aikataululla – saamme tervettä kilpailua myös raiteille!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratajärjestelmävika, Ratahallintokeskus, VR, Valtion Rautatiet, Liikennevirasto, Majajärven liikennepaikka, Viljakkala, Tampere-Parkano, Tampere-Seinäjoki,