Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

En voi toivoa, että kukaan viljelijä tai metsänomistaja saisi kirjeen Fingrid Oyj:ltä!

Perjantai 8.3.2024 - -Esko Erkkilä-

Maatalousyhtymämme on niitä epäonnisia, jotka ovat joutuneet luovuttamaan yhteiskunnan tarpeisiin omistamiansa metsiä ja peltoja.

 

Kymmenen hehtaarin suuruisesta perämetsäkappaleesta jouduimme aikoinaan luovuttamaan neljä hehtaaria Tampere-Parkano-Seinäjoki –radan alle ja nyt…

 

IMG_9492.JPG

 

…Fingrind Oyj kurittaa synnyinkotini metsää…

 

 

IMG_9479.JPG

 

…Melo-Rännäri – voimajohtolinjan alle.

On surkeaa katseltavaa!

**************

 

Emme suinkaan ole ainoita metsänomistajia Viljakkalassa, joiden metsäpalstoja tämä uusin voimajohtolinjan levennys koskee!

MTK on näissä asioissa täysin voimaton!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: En voi toivoa että kukaan viljelijä tai metsänomistaja saisi kirjeen Fingrid Oyj:ltä!, Fingrid Oyj, voimajohtolinjat, Tampere-Parkano- Seinäjoki -ratalinjan pakkolunastukset,

Maamme päärata kulkee Hämeenkyrössäkin!

Maanantai 18.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Useimmat – hämeenkyröläisetkin – mieltävät, että pitäjän läpi kulkee vain yksi valtakuntamme liikenteen pääsuoni eli kolmostie.

 

Tosiasiassa Hämeenkyrössä kulkee myös valtakunnan rautatieliikenteen valtasuoni eli Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie!

 

Mökkitonttini Viljakkalan Majajärvellä rajoittuu Hämeenkyröön ja tiedän asian tosivarmasti, sillä meiltä pakkolunastettiin aikoinaan neljä hehtaaria metsää tuon radan tarpeisiin.

 

Aikoinaan oli isälleni kova paikka, kun hänen taannoin synnyintilaltaan ostamasta metsäpalstasta pakkolunastettiin 4/10!

 

Rautatie on aina läsnä mökilläni, sillä Majajärvellä on rajanaapurinani liikennepaikka, jossa hitaammat junat odottavat nopeampien junien ohittamista tai vastaantulemista.

 

 

IMG_35452.JPG

 

 

Kävin eilen illalla laiturillani kuvaamassa kuunsiltaa, joka teki järvelle kuunsillan Hämeenkyrön Mahnalankylän puolelta ja kuunsillan vierelle sattui pikajuna, joka 180 kilometrin tuntinopeudella kiirehti Mahnalassa Tampereelta kohti Seinäjokea!

 

Varmaan harva hämeenkyröläinen tietää, että Mahnalassa kulkee maamme päärata!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maamme päärata kulkee Hämeenkyrössäkin!, Hämeenkyrö, Hämeenkyrön Mahnala, Mahnala, Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Kuunsilta,

Pääratamme Tampereelta pohjoiseen on maamme talouskasvun tulppa!

Perjantai 1.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Meiltä pakkolunastettiin aikoinaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki radan alle ja tuolle alueelle rakennettiin Majajärven liikennepaikka – Majajärven liikennepaikasta pieni osa sijoittuu hämeenkyröläiseltä rajanaapuriltamme pakkolunastetulla alueella.

 

 

Rautatieliikenteen seuraaminen Majajärven liikennepaikalla antaa kuvan siitä ongelmasta, joka vallitsee Tampereelta pohjoiseen kulkevalla rataosuudella.

 

Ongelmaa helpottaa Majajärven liikennepaikka, sillä se mahdollistaa hitaampien junien pysähtymisen Majajärvellä, jotta nopea henkilöjunaliikenne Tampereelta pohjoiseen on mahdollista.

 

 

Riittämättömästä raidekapasiteetista kärsii eniten tavarajunaliikenne, mutta joskus myös henkilöjunat joutuvat odottelemaan Majajärvellä.

 

*********************

 

Tässä muutama laituriltani kuvaama tilanne, jossa etelään matkannut puutavarajuna joutui odottamaan kahta vastaantulevaa ja yhtä samaan suuntaan matkannutta henkilöjunaa:

 

 

IMG_3247.JPG

 

Etelään matkanneen puutavarajunan veturi oli ajettu Majajärven liikennepaikan etelälaitaan, jotta kaikki vaunut mahtuisivat sivuraiteelle.

 

 

IMG_3249.JPG

 

Ensimmäinen kuvaamani matkustajajuna ohitti liikennepaikan 170 kilometrin tuntivauhdilla ja…

 

 

IMG_3253.JPG

 

…myös toisella oli muutaman minuutin kuluttua sama vauhti.

 

 

Ensimmäistä Tampereelta pohjoiseen matkannutta matkustajajunaa en ehtinyt valokuvaamaan!

 

 

IMG_3256.JPG

 

Lopulta puutavarajuna pääsi jatkamaan…

 

 

IMG_3259.JPG

 

…matkaansa!

 

 

IMG_3260.JPG

 

Sinne se meni!

 

 

Tampereelta Seinäjoelle pitää nopealla aikataululla saada toinen raide, sillä talouselämämme hyvinvointi vaatii sitä.

 

Minun on helppo maanomistajanakin kannattaa uuden raiteen rakentamista, sillä meiltä on aikoinaan pakkolunastettu niin leveälti metsää, että siihen mahtuu vaikka viisi raidetta vierekkäin!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pääratamme Tampereelta pohjoiseen on maamme talouskasvun tulppa!, Pääratamme Tampereelta pohjoiseen, Pääratamme Tampereelta pohjoiseen tarvitsee toisen raiteen, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Viljakkalan Majajärvi, Viljakkala,

Pääratamme tarvitsee toisen raiteen Tampereen ja Seinäjoen välille

Sunnuntai 25.7.2021 - -Esko Erkkilä-

 

Näin kesäaikaan seuraan päivittäin niitä rataongelmia, jotka ovat jokapäiväisiä pääradallamme Tampereen ja Seinäjoen välillä.

 

 

Meiltä pakkolunastettiin aikoinaan pääratamme rakentamiseksi neljä hehtaaria parasta kasvullista metsämaata.  Maittemme kohdalla on nyt Majajärven liikennepaikka, josta ”pikajunavauhtia” on matkaa Tampereen rautatieasemalle 16 minuuttia.

 

Majajärven liikennepaikalla on kaksoisraiteet ja saankin päivittäin seurata, kun joku henkilöjunista tai tavarajunista ohjataan sivuraiteelle, jotta nopeampi henkilöjuna pääsee ohittamaan liikennepaikan pysähtymättä.

 

Helsinki–Tampere–Seinäjoki–Oulu–Tornio-välillä kulkeva päärata on kriittisen tärkeä väylä paitsi Suomelle myös koko EU:lle. Tämän osoittaa EU:n maaliskuussa pääradalle vahvistama Euroopan ydinverkkokäytävän status.

 

 

******************

 

 

IMG_2718.JPG

 

 

Seurasin toissapäivänä, kun pohjoisen suunnalta liikkunut henkilöjuna pysähtyi Majajärven liikennepaikalle…

 

 

IMG_2719.JPG

 

…ja odotti etelän suunnalta saapuvaa pikajunaa runsaat viisi minuuttia!

 

 

Eilen seurasin samanlaista systeemiä, kun pohjoisen suunnalta saapunut tukkeja kuljettava tavarajuna joutui pysähtymään Majajärvellä ja odotti etelästä saapuvaa henkilöjunaa.

 

*****************

Asiaan on toki herätty, mutta vie varmaan ainakin kymmenen vuotta ennen kuin Tampereen ja Seinäjoen välille saadaan toinen raide!

 

Kannustan Pirkanmaan Liittoa ja muita vastuullisia tahoja työskentelemään sen puolesta, että pääradallemme Tampereen ja Seinäjoen välille saadaan pikaisesti toinen raide!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pääratamme tarvitsee toisen raiteen Tampereen ja Seinäjoen välille, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Parkanon rata, Pirkanmaan Liitto, Euroopan ydinverkkostatus,

Hyväksyn, että Euroopan TEN-T -rautatieverkko kulkee omistamani maan halki!

Keskiviikko 30.6.2021 - -Esko Erkkilä-

Suomea etelä-pohjoissuunnassa halkova päärata on junaliikenteemme selkäranka.

 

 

tnt-t_-verkko.jpg

 

Toimiva rautatieverkko on talouselämämme perusta ja talouselämämme hyvinvointi puolestaan on yhteiskuntamme perusta.

 

Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataa kutsuttiin alkuvaiheessa Parkanon oikoradaksi, mutta ”kehitys on kehittynyt” ja nyt siitä on muodostumassa tärkeä osa Euroopan TEN-T – ydinverkkokäytävää.

 

Voidaan siis todeta, että Helsinki–Tampere–Seinäjoki–Oulu–Tornio-välillä kulkeva päärata on kriittisen tärkeä väylä paitsi Suomelle myös koko EU:lle.

 

Tämän osoittaa EU:n maaliskuussa pääradallemme vahvistama Euroopan ydinverkkokäytävän status.

 

 

*******************

 

 

Meiltä pakkolunastettiin aikoinaan tuolle nyt vahvistetulle ydinverkkokäytävälle neljä hehtaaria Erkkilän tilaan kuuluvia maita ja sekös harmitti isääni.

 

Ymmärsin harmituksen, mutta minkäs sille voi!

 

 

Nyt vaan on oltava ylpeä, että Euroopan TEN-T –ydinverkkokäytävään kuuluva ratalinjaus kulkee maidemme läpi!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: TEN-T, TEN-T -rataverkko, TEN-T - ydinverkkokäytävä, Tampere-Parkano-Seinäki - rata, pakkolunastus, Parkanon ohitusrata,

Pakkolunastuksen kohteeksi joutuminen on maanomistajan kannalta aina huono ratkaisu!

Torstai 10.12.2020 - -Esko Erkkilä-

Isäni siirtyi aikoinaan sodista palattuaan kotivävyksi äitini omistamalle pientilalle Viljakkalassa.

 

1950-luvun alussa hän hankki ”päältäkäsin” synnyinkotinsa metsistä 10 hehtaarin suuruisen metsäkappaleen – tuo metsäkappale sijaitsi ja sijaitsee edelleenkin Erkkilän metsien kaukaisimmassa kulmassa Majajärven rannalla; metsäkappale nimettiin Koivurannaksi.

 

 

1960-luvulla alkoi olla selvää, että Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata tulisi kulkemaan Koivurannan metsäpalstan keskeltä.

 

 

IMG_1060.JPG

 

Tässä kuva vuodelta 1964, jossa isäni näyttää linjaa, johon rautatie Koivurannan kohdalla tullaan rakentamaan.

 

 

Meillä kävi huono tuuri pakkolunastuksen osalta, sillä Koivurannan kohdalle rakennettiin liikennepaikka ja rakennetusta liikennepaikasta piti alkaa sivuraiteen rakentaminen Oy Kyrö Ab:n paperitehtaalle Kyröskoskelle ja tämän vuoksi meiltä pakkolunastettiin 10 hehtaarin metsäkappaleesta peräti neljä hehtaaria!

 

Pakkolunastamisen kohteeksi joutuminen oli isälleni vakava paikka ja en toivo kenenkään maanomistajan kohtaloksi, että joutuu luovuttamaan maitaan teiden, katujen tai rautateiden rakentamiseen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pakkolunastuksen kohteeksi joutuminen on maanomistajan kannalta aina huono ratkaisu!, Pakkolunastus, metsän pakkolunastaminen, Parkanon rata, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Viljakkalan Majajärvi, Erkkilän tila Viljakkalassa,

Sähkönsaantisuuntamme muuttuu järvenalituksesta radanalitukseksi!

Perjantai 24.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Olemme saaneet mökkisähkömme Viljakkalassa Majajärveen upotetun kaapelin kautta.

 

Minulle tuntemattomasta syystä sähköyhtiö haluaa jatkossa toimittaa meille sähköä tyystin toisesta suunnasta eli Viljakkalan Karhen Niemenperän kautta. Hyväksyin sähköyhtiön ehdotuksen, sillä meille ei tule muutoksesta kustannuksia ja lupasivat, että muutoksessa sähkökatkomme on ainoastaan kaksi tuntia.

 

 

IMG_8994.JPG

 

Sähkökaapelin radanalituksesta eli suuntaporauksesta huolehti kurikkalainen Maanrakennus Velj. Jussila Oy kahden miehen voimin ja hommaan kului aikaa muutama tunti.

 

**************

 

Majajärven liikennepaikalla on kaksi rataa vierekkäin.

 

Maallikkona oletin, että alitus tehdään ratapenkasta toiseen, mutta todellisuudessa suuntaporauksen aloituspaikka olikin 15 – 20 metriä kiskoparien ”takaa” ja lopetuspaikka varmaan saman verran ratapareja meidän puolella eli alitusmatkaa kertyi ainakin nelisenkymmentä metriä.

 

 

IMG_8993.JPG

 

Suuntaporauksessa käytetty kone oli varsin vaatimattoman näköinen ja vaatimattoman kokoinenkin. Se työnsi poraamaansa ”tunneliin” vessapaperirullan paksuista keltaista suojaputkea, jonne sitten kai aikanaan toiset työryhmät ujuttavat sähkökaapelin.

 

IMG_8998.JPG

 

Työryhmän toinen mies käytti laitetta, jolla hän pystyi seuraamaan suuntaporauksen etenemistä – tässä poraus on edennyt ohitusraiteen kohdalle…

 

 

IMG_8997.JPG

 

…ja tässä jo pääraiteen alle!

Tuo radan takana näkyvä männikkö on mökkitonttini männikköä!

 

 

IMG_9008.JPG

 

Tämmöinen lätäkkö on nyt sillä paikalla, josta Majajärven liikenneaseman alittava suuntaporattu sähkökaapelin suojakaapeli alkaa alittamaan rataa - varmaan tuolta seuraava työporukka löytää suojakaapelin!

 

 

IMG_9005.JPG

 

 

Majamaantien ylikäytävältä kuvaamani Majajärven liikennepaikka ja tuon kaksoisraiteen ali alkaa lähipäivinä virrata sähkö mökillemme!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, suuntaporaus, Viljakkalan Karhe, Karhen Niemenperä, Karhe,

"Hullu mies, kun osti metsäkappaleen lettoisen järven rannalta"

Lauantai 27.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Vuonna 1915 syntynyt isäni osti ”päältä käsin” kymmenhehtaarin suuruisen metsäkappaleen synnyinkotinsa metsistä tilan kaukaisimmasta osasta joskus 1950-luvulla.

 

Maanmittaustoimituksessa Viljakkalan Majajärveen rajoittuva metsäkappale sai nimekseen ”Koivuranta”, sillä rannan lähellä kasvoi veden vaivaamalla alueella koivuja.

 

Kyläläiset eivät ymmärtäneet isäni toimintaa ja he totesivatkin, että olisi Oiva ostanut metsää kuivalta maalta eikä lettoisen pikkujärven rannalta!

 

*********************

No, vuodet ovat vierineet ja tilanteet sekä ajatukset ovat muuttuneet!

 

Tilannetta on muuttanut mm. se, että Koivuranta-tilan maista neljä hehtaaria joutui pakkolunastamisen kohteeksi, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rautatie linjattiin keskeltä metsäpalstaamme. Maidemme kohdalle rakennettiin Majajärven liikennepaikka, joten pakkolunastus koski kohdallamme leveää aluetta – Majajärven liikennepaikalla useat hitaasti kulkevat junat odottavat sivuraiteella nopeampien henkilöjunien kulkua.

 

 

*********************

 

 

Omistan Majajärven puolelle jääneestä alueesta puolet siten, että minulla on rantaviivaa hieman yli 100 metriä ja pystyin säilyttämään tontillani Koivuranta-nimen.

 

 

Muutama uunituore kuva mökkimaailmastani:

 

 

IMG_8628.JPG

 

 

IMG_8629.JPG

 

 

IMG_8630.JPG

 

 

IMG_8623.JPG

 

 

IMG_8627.JPG

 

 

Vaikea minun on pitää isääni ostoksestaan aivan hulluna!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, Pakkolunastus, VR:n pakkolunastus,

Viljakkalan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa Karhentien tasoylikäytävällä joskus 1970-luvulla

Maanantai 30.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataosuus otettiin käyttöön vuonna 1971.

 

 

Wikipedia kertoo osittain virheellisesti, että Majajärven liikennepaikka sijaitsee Hämeenkyrössä.

 

 

Toki etelänpuoleinen osa Majajärven liikennepaikasta sijaitsee Hämeenkyrössä, mutta valtaosa kyseisestä liikennepaikasta sijaitsee Viljakkalassa.

 

 

Tiedän asian ”tasan tarkkaan”, sillä Viljakkalassa sijaitseva mökkitonttini rajoittuu Tampere-Parkano –rataosuudella Majajärven liikennepaikkaan.

 

 

Majajärven liikennepaikan osalta valtio teki turhankin laajat pakkolunastukset, sillä Majajärveltä oli tarkoitus rakentaa pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n paperitehtaille.

 

 

Pistoraidetta ei koskaan rakennettu ja sitä ei tulla koskaan rakentamaan.

 

 

Rakennusvaiheessa VR:n toiminta oli lyhytnäköistä. sillä silloin Suomen eräälle pääradalle jätettiin lukematon määrä tasoylikäytäviä. Eräs tasoylikäytävä jätettiin meidän maille ja pohjoiseen päin edetessä kaksi seuraavaakin tasoylikäytävää rakennettiin naapureidemme maille.

 

 

Ties monesko tasoylikäytävä Majajärven liikennepaikan jälkeen pohjoiseen edetessä jätettiin Karhentielle eli nykyiselle Kyrönlahdentielle. Kyrönlahdentie kulkee Hirvilahden tienristeyksestä Soukonsillan kautta valtatie 65:lle eli Uusi-Kuruntielle.

 

 

 

 

IMG_8118.JPG

 

 

Nyt pääratamme ylittäminen Kyrönlahdentiellä on ylikulusillan vuoksi turvallista, mutta toista oli silloin, kun tässä paikassa oli tasoylikäytävä!

 

 

Varma tieto kertoo, että tällä paikalla tasoylikäytävän aikana Viljakkalan kanttori Väinö Isotalo ja kirkkoherra Arvo Autio joutuivat kolariin, kun he  autollaan törmäsivät junaan!

 

 

Onneksi kummallekaan ei käynyt pahasti, sillä henkilövahingoilta vältyttiin.

 

 

Kanttori Isotalo ja kirkkoherra Autio olivat merkittäviä viljakkalalaisvaikuttajia ja heistä olisi minullakin paljon mielenkiintoisia ja mukavia muisteluksia!

 

 

Ehkä joskus tälläkin saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Oy Kyro Ab, Majajärven liikennepaikka sijaitsee Viljakkalassa, Karhentie, Kyrönlahdentie, Valtatie 65, Soukonsilta, Hirvilahti,

Junamatka Tampereen rautatieasemalta Viljakkalan Majajärvelle vie aikaa 14 minuuttia - valitettavasti juna ei kuitenkaan pysähdy Majajärvellä!

Sunnuntai 29.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Minulla oli 10.4.2018 tilaisuus käydä Tampereen kaupungin kustannuksella Oulussa päiväseltään junalla – olin Vanhusneuvoston edustajana tutustumassa Tampereelle suunniteltavaan ratikkaan Transtech Oy:n Oulun toimipisteellä.

 

 

Lähdin matkalle mieluusti, sillä pääsin samalla kokemaan junamatkan Tampereelta Ouluun ja illalla takaisin.

 

 

Siinäkin mielessä junamatka oli mielenkiintoinen, sillä jouduimme aikoinaan pakkoluovuttamaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki –junaradan alle.  Pakkolunastettu neljä hehtaaria pirstoi isäni aikoinaan kotitalonsa maista ostamansa kymmenen hehtaarin suuruisen metsäkappaleen kahteen osaan.  Nyt minulla on hehtaarin suuruinen mökkitontti Viljakkalan Majajärvellä ja tonttini rajoittuu rataan.

 

 

Matkamme alkoi Tampereen rautatieasemalta klo 08.00 ja Ouluun saavuimme klo 12.18 eli matkanteko kesti 4 tuntia ja 18 minuuttia.  Nopein junavuoro Tampereelta Ouluun kulkee kolmessa tunnissa ja 48 minuutissa.

 

 

 

*********************

 

 

 

 

IMG_8084.JPG

 

 

Ensimmäinen kuvaamani kohde oli Ylöjärven Lakialassa oleva entinen kaupparakennus.  Tästä on matkaa synnyinkotiini hieman yli 20 kilometriä ja joskus armeija-aikana kävelin tuon matkan kotiini, kun linja-autoja ei enää iltamyöhäisellä kulkenut.

 

 

 

Saavuimme Viljakkalan Majajärvelle klo 8.14 eli 14 minuutin kuluttua lähdöstämme.

 

 

 

IMG_8090.JPG

 

 

 

IMG_8091.JPG

 

 

 

IMG_8092.JPG

 

 

Nämä kolme kuvaa ehdin Majajärvestä eli mökkijärvestäni ottamaan, kun matkasimme kohti…

 

 

 

IMG_8099.JPG

 

 

…Oulua 180 kilometrin tuntivauhdilla.

 

 

 

IMG_8097.JPG

 

 

Mökkitonttini männikkö on komeassa kasvussa ja se on pysynyt pystyssä kovienkin myrskyjen aikana.  Taustalla hieman pilkottaa mökkini katto.

 

 

 

IMG_8098.JPG

 

 
Tässä radasta metsänreunaan saakka on meiltä pakkolunastettua maata.

 

 

Pakkolunastusprosessi oli pitkällinen ja siitä kertoo mm. se, että vaatimattoman korvauksen korko oli maksuhetkellä suurempi kuin pääoma!

 

 

 

IMG_8102.JPG

 

 

Kohta mökkitonttini ohittamisen jälkeen ylitimme sillan, jonka ali virtailee hiljakseen eteläisen Suomen eräs jokihelmisimpukkajoki eli Ruonanjoki, joka laskee Karhejärvestä Lavajärveen.  Radan vierellä kulkee VR:n huoltotie, jota me paikkakuntalaiset käytämme useasti.

 

 

Päätän tämän juttuni tähän, mutta ehkä jo huomenna kerron paikasta, jossa Viljakkalan seurakunnan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki- junarata, Tampereen rautatieasema, Viljakkalan Majajärvi, Majajärven liikennepaikka, Lakiala, Ruona, Ruonanjoki, jokihelmisimpukka, jokihelmisimpukkajoki,

Ratajärjestelmävika!

Maanantai 26.6.2017 - -Esko Erkkilä-

Junalla matkustaminen on jo pitkään ollut haavoittuvainen tapa matkustaa.

 

 

Liikennemuodon monopolitilanne on varmaan eräs syy siihen, että junalla matkustaminen on epävarmaa.

 

 

Mökkitonttini rajoittuu Viljakkalan Majajärvellä päärataan ja eilen saimme oikein lähietäisyydeltä seurata junaliikenteen ongelmia Tampereen ja Parkanon välillä.

 

 

Mökkitonttini kohdalla sijaitseva Majajärven liikennepaikka on monta kertaa päivässä junien kohtaamispaikka ja sen mahdollistaa liikennepaikan kaksoisraide.

 

 

Majajärven liikennepaikka oli eilen monta kertaa pikajunien ”varikko”, sillä pikajunat odottivat siellä useita kymmeniä minuutteja.

 

 

Voi vain kuvitella niitä tunnelmia, joita matkustajat kokivat odotellessaan matkan jatkumista.

 

 

Tässä muutamia kuvia pikajunien odottamisista:

 

 

 

IMG_0354.JPG

 

 

Matka kohti Seinäjokea kestää ja kestää!

 

 

 

IMG_0357.JPG

 

 

Komeat rodopensaamme, perunannostokone ja odottava pikajuna samassa kuvassa.

 

 

 

IMG_0358.JPG

 

 

Orvokkiryhmämme toivottaa tavallisesti mökkivieraamme tervetulleiksi mökillemme, mutta eilen ryhmä sai tervehtiä myös liikennepaikalle pysähtyneitä pikajunia!

 

 

 

IMG_0362.JPG

 

 

Illan aikana junien pituus vain kasvoi ja odotusajat pitenivät.

Totuuden nimissä on todettava, että klo 23.00 tienoilla pikajunat ajoivat Majajärven liikennepaikan ohi jo normaalia vauhtia!

 

 

 

 

 

Tässä vielä VR:n nettisivujen kertomaa eilisen iltapäivän ja illan liikennetilanteesta:

 

 

 **************

 

 

Liikennetilanne

Liikennetiedotteet

25.6. klo 21.02

IC 29 Helsinki - Oulu myöhässä

IC 29 Helsinki - Oulu klo 18:24 on myöhässä n. 55 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 21.00

IC 126 Oulu - Helsinki myöhässä

IC 126 Oulu - Helsinki klo 14:34 on myöhässä n. 65 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.59

S 47 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 47 Helsinki - Vaasa klo 16:24 on myöhässä n. 135 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.33

S 49 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 49 Helsinki - Vaasa klo 17:24 on myöhässä n. 70 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.20

IC 919 Turku - Oulu myöhässä

IC 919 Turku - Oulu klo 13:05 on myöhässä n. 105 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.56

S 56 Oulu - Helsinki myöhässä

S 56 Oulu - Helsinki klo 16:04 on myöhässä n. 30 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.20

IC 27 Helsinki - Rovaniemi myöhässä

IC 27 Helsinki - Rovaniemi klo 15:24 on myöhässä n. 100 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 15.02

Viivästyksiä kaukoliikenteessä välillä Tampere-Parkano!

Tampereen ja Parkanon välillä 70-130 minuutin viivästyksiä junille ratajärjestelmävian vuoksi. Liikennevirasto ei ole antanut korjausarviota vian kestosta.

 

 

*********************

 

 

”Ratajärjestelmävika”  - mielestäni VR:n olisi pitänyt nettisivuillaan kertoa, että viivästymiset johtuvat Karhen ja Sisätön välillä tehtävistä radanparannustöistä!

 

 

Toivottavasti jollain aikataululla – nopealla aikataululla – saamme tervettä kilpailua myös raiteille!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratajärjestelmävika, Ratahallintokeskus, VR, Valtion Rautatiet, Liikennevirasto, Majajärven liikennepaikka, Viljakkala, Tampere-Parkano, Tampere-Seinäjoki,

Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!

Perjantai 24.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Olen melkoinen asiantuntija rautatieyhteyksien ja rataliikenteen kohdalla.

 

 

Totta puhuakseni kokemukseni rautateistä ja rataliikenteestä rajoittuvat siihen, että puoliksi omistamani Maatalousyhtymä Erkkilä joutui pakkolunastuksen seurauksena luovuttamaan ”isiemme” maita yhteiskunnalle neljä hehtaaria, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata aikoinaan rakennettiin.

 

 

Pakkolunastus oli kova paikka isälleni, sillä oma maa ja oma metsä ovat rakkaita suomalaiselle talonpojalle.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana ja kuntavaaliehdokkaana huhtikuun kuntavaaleissa saan taas pohdiskella rautatie- ja rata-asioita.

 

 

Olen pohdiskeluissani päätynyt siihen, että suurissa taloudellisissa ongelmissa painiskelevan Tampereen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että Tampereen ja Helsingin välille rakennetaan kolmas raide.

 

 

Kolmannen raiteen aikaansaaminen Tampereen ja Helsingin välille on myös Tampereen Keskustan keskeinen tavoite.

 

 

Kolmannen raiteen saaminen Tampereen ja Helsingin välille mahdollistaisi ”tunnin junan” Tampereelta Helsinkiin ja Helsingistä Tampereelle.

 

 

Kolmas raide Tampereelta Helsinkiin olisi suuri etu laajalle alueelle myös Satakunnassa, Keski-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalle ja kaikille Etelä-Pohjanmaan pohjoispuolisille maakunnille.

 

 

Henkilökohtaisen kuntavaaliohjelmani eräs keskeinen tavoite on, että Tampereelta Helsinkiin saataisiin kolmas raide!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, rautatiealueen pakkolunastus, rata-alueen pakkolunastus,

"Aina eduskunnan portaita myöten!"

Perjantai 27.2.2015 - -Esko Erkkilä-

Muistan joskus 1950- ja 1960-ukujen vaihteesta, kun Viljakkalan ja Hämeenkyrön miehet kävivät ns. karvalakkilähetystönä ajamassa kuntien yhteisiä asioita Helsingissä.

 

 

Aiheena taisi olla se, että silloin suunnitteilla olevalta Tampere-Parkano-Seinäjoki –ratalinjalta pitäisi saada pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n puunjalostustehtaille.

 

 

Karvalakkilähetystö olisi halunnut pistoraiteen alkavan Viljakkalan Majajärveltä ja päätyvän Kyröskoskelle.

 

 

Henkilökohtaisesti oli onni, että pistoraide ei toteutunut, sillä nytkin kyseisen radan alle jäi perämetsäkappaleestamme neljä hehtaaria metsämaata.  Jos pistoraide olisi toteutunut, niin eipä taitaisi vapaa-ajanasuntomme sijaita siellä, missä se nyt sijaitsee!

 

 

Piti kirjoittaa juttua siitä karvalakkilähetystöstä.

 

 

Karvalakkilähetystö kävi eduskunnassa ja tapasi eri puolueiden kansanedustajia.

 

 

Muistan oikein hyvin, kun karvalakkilähetystössä mukana ollut eräs tunnettu Viljakkalan luottamushenkilö muisti aina korostaa käyntiään Helsingissä näin:

 

 

”Olen edustanut Viljakkalaa aina eduskunnan portaita myöten!”

 

 

 

 

myllymaenvaino

 

 

Sain eilen olla eduskunnan portailla, kun osallistuin Keskustan Pirkanmaan piirin kansanedustajaehdokkaiden koulutusmatkalle Keskustan puoluetoimistolle sekä Eduskuntaan.

 

 

Pääsin omakustannus-periaatteella toteutetulle matkalle peräti matkanjohtajana.

 

 

Kuvassa oleva on todiste nyt siitä, että olen minäkin ajanut asioita aina eduskunnan portaita myöten!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eduskunta, eduskunnan portaat, aina eduskunnan portaita myöten, Keskustan puoluetoimisto, Keskustan Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaat, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, pistoraidesuunnitelma Majajärveltä Kyröskoskelle, Oy Kyro Ab, Viljakkalan Majajärvi,