Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Viljakkalan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa Karhentien tasoylikäytävällä joskus 1970-luvulla

Maanantai 30.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataosuus otettiin käyttöön vuonna 1971.

 

 

Wikipedia kertoo osittain virheellisesti, että Majajärven liikennepaikka sijaitsee Hämeenkyrössä.

 

 

Toki etelänpuoleinen osa Majajärven liikennepaikasta sijaitsee Hämeenkyrössä, mutta valtaosa kyseisestä liikennepaikasta sijaitsee Viljakkalassa.

 

 

Tiedän asian ”tasan tarkkaan”, sillä Viljakkalassa sijaitseva mökkitonttini rajoittuu Tampere-Parkano –rataosuudella Majajärven liikennepaikkaan.

 

 

Majajärven liikennepaikan osalta valtio teki turhankin laajat pakkolunastukset, sillä Majajärveltä oli tarkoitus rakentaa pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n paperitehtaille.

 

 

Pistoraidetta ei koskaan rakennettu ja sitä ei tulla koskaan rakentamaan.

 

 

Rakennusvaiheessa VR:n toiminta oli lyhytnäköistä. sillä silloin Suomen eräälle pääradalle jätettiin lukematon määrä tasoylikäytäviä. Eräs tasoylikäytävä jätettiin meidän maille ja pohjoiseen päin edetessä kaksi seuraavaakin tasoylikäytävää rakennettiin naapureidemme maille.

 

 

Ties monesko tasoylikäytävä Majajärven liikennepaikan jälkeen pohjoiseen edetessä jätettiin Karhentielle eli nykyiselle Kyrönlahdentielle. Kyrönlahdentie kulkee Hirvilahden tienristeyksestä Soukonsillan kautta valtatie 65:lle eli Uusi-Kuruntielle.

 

 

 

 

IMG_8118.JPG

 

 

Nyt pääratamme ylittäminen Kyrönlahdentiellä on ylikulusillan vuoksi turvallista, mutta toista oli silloin, kun tässä paikassa oli tasoylikäytävä!

 

 

Varma tieto kertoo, että tällä paikalla tasoylikäytävän aikana Viljakkalan kanttori Väinö Isotalo ja kirkkoherra Arvo Autio joutuivat kolariin, kun he  autollaan törmäsivät junaan!

 

 

Onneksi kummallekaan ei käynyt pahasti, sillä henkilövahingoilta vältyttiin.

 

 

Kanttori Isotalo ja kirkkoherra Autio olivat merkittäviä viljakkalalaisvaikuttajia ja heistä olisi minullakin paljon mielenkiintoisia ja mukavia muisteluksia!

 

 

Ehkä joskus tälläkin saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Oy Kyro Ab, Majajärven liikennepaikka sijaitsee Viljakkalassa, Karhentie, Kyrönlahdentie, Valtatie 65, Soukonsilta, Hirvilahti,

Junamatka Tampereen rautatieasemalta Viljakkalan Majajärvelle vie aikaa 14 minuuttia - valitettavasti juna ei kuitenkaan pysähdy Majajärvellä!

Sunnuntai 29.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Minulla oli 10.4.2018 tilaisuus käydä Tampereen kaupungin kustannuksella Oulussa päiväseltään junalla – olin Vanhusneuvoston edustajana tutustumassa Tampereelle suunniteltavaan ratikkaan Transtech Oy:n Oulun toimipisteellä.

 

 

Lähdin matkalle mieluusti, sillä pääsin samalla kokemaan junamatkan Tampereelta Ouluun ja illalla takaisin.

 

 

Siinäkin mielessä junamatka oli mielenkiintoinen, sillä jouduimme aikoinaan pakkoluovuttamaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki –junaradan alle.  Pakkolunastettu neljä hehtaaria pirstoi isäni aikoinaan kotitalonsa maista ostamansa kymmenen hehtaarin suuruisen metsäkappaleen kahteen osaan.  Nyt minulla on hehtaarin suuruinen mökkitontti Viljakkalan Majajärvellä ja tonttini rajoittuu rataan.

 

 

Matkamme alkoi Tampereen rautatieasemalta klo 08.00 ja Ouluun saavuimme klo 12.18 eli matkanteko kesti 4 tuntia ja 18 minuuttia.  Nopein junavuoro Tampereelta Ouluun kulkee kolmessa tunnissa ja 48 minuutissa.

 

 

 

*********************

 

 

 

 

IMG_8084.JPG

 

 

Ensimmäinen kuvaamani kohde oli Ylöjärven Lakialassa oleva entinen kaupparakennus.  Tästä on matkaa synnyinkotiini hieman yli 20 kilometriä ja joskus armeija-aikana kävelin tuon matkan kotiini, kun linja-autoja ei enää iltamyöhäisellä kulkenut.

 

 

 

Saavuimme Viljakkalan Majajärvelle klo 8.14 eli 14 minuutin kuluttua lähdöstämme.

 

 

 

IMG_8090.JPG

 

 

 

IMG_8091.JPG

 

 

 

IMG_8092.JPG

 

 

Nämä kolme kuvaa ehdin Majajärvestä eli mökkijärvestäni ottamaan, kun matkasimme kohti…

 

 

 

IMG_8099.JPG

 

 

…Oulua 180 kilometrin tuntivauhdilla.

 

 

 

IMG_8097.JPG

 

 

Mökkitonttini männikkö on komeassa kasvussa ja se on pysynyt pystyssä kovienkin myrskyjen aikana.  Taustalla hieman pilkottaa mökkini katto.

 

 

 

IMG_8098.JPG

 

 
Tässä radasta metsänreunaan saakka on meiltä pakkolunastettua maata.

 

 

Pakkolunastusprosessi oli pitkällinen ja siitä kertoo mm. se, että vaatimattoman korvauksen korko oli maksuhetkellä suurempi kuin pääoma!

 

 

 

IMG_8102.JPG

 

 

Kohta mökkitonttini ohittamisen jälkeen ylitimme sillan, jonka ali virtailee hiljakseen eteläisen Suomen eräs jokihelmisimpukkajoki eli Ruonanjoki, joka laskee Karhejärvestä Lavajärveen.  Radan vierellä kulkee VR:n huoltotie, jota me paikkakuntalaiset käytämme useasti.

 

 

Päätän tämän juttuni tähän, mutta ehkä jo huomenna kerron paikasta, jossa Viljakkalan seurakunnan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki- junarata, Tampereen rautatieasema, Viljakkalan Majajärvi, Majajärven liikennepaikka, Lakiala, Ruona, Ruonanjoki, jokihelmisimpukka, jokihelmisimpukkajoki,

Ratajärjestelmävika!

Maanantai 26.6.2017 - -Esko Erkkilä-

Junalla matkustaminen on jo pitkään ollut haavoittuvainen tapa matkustaa.

 

 

Liikennemuodon monopolitilanne on varmaan eräs syy siihen, että junalla matkustaminen on epävarmaa.

 

 

Mökkitonttini rajoittuu Viljakkalan Majajärvellä päärataan ja eilen saimme oikein lähietäisyydeltä seurata junaliikenteen ongelmia Tampereen ja Parkanon välillä.

 

 

Mökkitonttini kohdalla sijaitseva Majajärven liikennepaikka on monta kertaa päivässä junien kohtaamispaikka ja sen mahdollistaa liikennepaikan kaksoisraide.

 

 

Majajärven liikennepaikka oli eilen monta kertaa pikajunien ”varikko”, sillä pikajunat odottivat siellä useita kymmeniä minuutteja.

 

 

Voi vain kuvitella niitä tunnelmia, joita matkustajat kokivat odotellessaan matkan jatkumista.

 

 

Tässä muutamia kuvia pikajunien odottamisista:

 

 

 

IMG_0354.JPG

 

 

Matka kohti Seinäjokea kestää ja kestää!

 

 

 

IMG_0357.JPG

 

 

Komeat rodopensaamme, perunannostokone ja odottava pikajuna samassa kuvassa.

 

 

 

IMG_0358.JPG

 

 

Orvokkiryhmämme toivottaa tavallisesti mökkivieraamme tervetulleiksi mökillemme, mutta eilen ryhmä sai tervehtiä myös liikennepaikalle pysähtyneitä pikajunia!

 

 

 

IMG_0362.JPG

 

 

Illan aikana junien pituus vain kasvoi ja odotusajat pitenivät.

Totuuden nimissä on todettava, että klo 23.00 tienoilla pikajunat ajoivat Majajärven liikennepaikan ohi jo normaalia vauhtia!

 

 

 

 

 

Tässä vielä VR:n nettisivujen kertomaa eilisen iltapäivän ja illan liikennetilanteesta:

 

 

 **************

 

 

Liikennetilanne

Liikennetiedotteet

25.6. klo 21.02

IC 29 Helsinki - Oulu myöhässä

IC 29 Helsinki - Oulu klo 18:24 on myöhässä n. 55 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 21.00

IC 126 Oulu - Helsinki myöhässä

IC 126 Oulu - Helsinki klo 14:34 on myöhässä n. 65 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.59

S 47 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 47 Helsinki - Vaasa klo 16:24 on myöhässä n. 135 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.33

S 49 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 49 Helsinki - Vaasa klo 17:24 on myöhässä n. 70 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.20

IC 919 Turku - Oulu myöhässä

IC 919 Turku - Oulu klo 13:05 on myöhässä n. 105 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.56

S 56 Oulu - Helsinki myöhässä

S 56 Oulu - Helsinki klo 16:04 on myöhässä n. 30 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.20

IC 27 Helsinki - Rovaniemi myöhässä

IC 27 Helsinki - Rovaniemi klo 15:24 on myöhässä n. 100 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 15.02

Viivästyksiä kaukoliikenteessä välillä Tampere-Parkano!

Tampereen ja Parkanon välillä 70-130 minuutin viivästyksiä junille ratajärjestelmävian vuoksi. Liikennevirasto ei ole antanut korjausarviota vian kestosta.

 

 

*********************

 

 

”Ratajärjestelmävika”  - mielestäni VR:n olisi pitänyt nettisivuillaan kertoa, että viivästymiset johtuvat Karhen ja Sisätön välillä tehtävistä radanparannustöistä!

 

 

Toivottavasti jollain aikataululla – nopealla aikataululla – saamme tervettä kilpailua myös raiteille!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratajärjestelmävika, Ratahallintokeskus, VR, Valtion Rautatiet, Liikennevirasto, Majajärven liikennepaikka, Viljakkala, Tampere-Parkano, Tampere-Seinäjoki,

Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!

Perjantai 24.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Olen melkoinen asiantuntija rautatieyhteyksien ja rataliikenteen kohdalla.

 

 

Totta puhuakseni kokemukseni rautateistä ja rataliikenteestä rajoittuvat siihen, että puoliksi omistamani Maatalousyhtymä Erkkilä joutui pakkolunastuksen seurauksena luovuttamaan ”isiemme” maita yhteiskunnalle neljä hehtaaria, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata aikoinaan rakennettiin.

 

 

Pakkolunastus oli kova paikka isälleni, sillä oma maa ja oma metsä ovat rakkaita suomalaiselle talonpojalle.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana ja kuntavaaliehdokkaana huhtikuun kuntavaaleissa saan taas pohdiskella rautatie- ja rata-asioita.

 

 

Olen pohdiskeluissani päätynyt siihen, että suurissa taloudellisissa ongelmissa painiskelevan Tampereen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että Tampereen ja Helsingin välille rakennetaan kolmas raide.

 

 

Kolmannen raiteen aikaansaaminen Tampereen ja Helsingin välille on myös Tampereen Keskustan keskeinen tavoite.

 

 

Kolmannen raiteen saaminen Tampereen ja Helsingin välille mahdollistaisi ”tunnin junan” Tampereelta Helsinkiin ja Helsingistä Tampereelle.

 

 

Kolmas raide Tampereelta Helsinkiin olisi suuri etu laajalle alueelle myös Satakunnassa, Keski-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalle ja kaikille Etelä-Pohjanmaan pohjoispuolisille maakunnille.

 

 

Henkilökohtaisen kuntavaaliohjelmani eräs keskeinen tavoite on, että Tampereelta Helsinkiin saataisiin kolmas raide!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, rautatiealueen pakkolunastus, rata-alueen pakkolunastus,

"Aina eduskunnan portaita myöten!"

Perjantai 27.2.2015 - -Esko Erkkilä-

Muistan joskus 1950- ja 1960-ukujen vaihteesta, kun Viljakkalan ja Hämeenkyrön miehet kävivät ns. karvalakkilähetystönä ajamassa kuntien yhteisiä asioita Helsingissä.

 

 

Aiheena taisi olla se, että silloin suunnitteilla olevalta Tampere-Parkano-Seinäjoki –ratalinjalta pitäisi saada pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n puunjalostustehtaille.

 

 

Karvalakkilähetystö olisi halunnut pistoraiteen alkavan Viljakkalan Majajärveltä ja päätyvän Kyröskoskelle.

 

 

Henkilökohtaisesti oli onni, että pistoraide ei toteutunut, sillä nytkin kyseisen radan alle jäi perämetsäkappaleestamme neljä hehtaaria metsämaata.  Jos pistoraide olisi toteutunut, niin eipä taitaisi vapaa-ajanasuntomme sijaita siellä, missä se nyt sijaitsee!

 

 

Piti kirjoittaa juttua siitä karvalakkilähetystöstä.

 

 

Karvalakkilähetystö kävi eduskunnassa ja tapasi eri puolueiden kansanedustajia.

 

 

Muistan oikein hyvin, kun karvalakkilähetystössä mukana ollut eräs tunnettu Viljakkalan luottamushenkilö muisti aina korostaa käyntiään Helsingissä näin:

 

 

”Olen edustanut Viljakkalaa aina eduskunnan portaita myöten!”

 

 

 

 

myllymaenvaino

 

 

Sain eilen olla eduskunnan portailla, kun osallistuin Keskustan Pirkanmaan piirin kansanedustajaehdokkaiden koulutusmatkalle Keskustan puoluetoimistolle sekä Eduskuntaan.

 

 

Pääsin omakustannus-periaatteella toteutetulle matkalle peräti matkanjohtajana.

 

 

Kuvassa oleva on todiste nyt siitä, että olen minäkin ajanut asioita aina eduskunnan portaita myöten!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eduskunta, eduskunnan portaat, aina eduskunnan portaita myöten, Keskustan puoluetoimisto, Keskustan Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaat, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, pistoraidesuunnitelma Majajärveltä Kyröskoskelle, Oy Kyro Ab, Viljakkalan Majajärvi,