Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Ministeri Merja Kyllösellä on sama kanta kuin minulla Tampereen ratikkahankkeeseen

Perjantai 7.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Olen tyytyväinen, että liikenneministeri Merja Kyllösen Tampereen vierailulla 5.3.2014 varmistui hänen olevan samalla kannalla Tampereen ratikkahankkeeseen kuin minä.

 

 

*********

 

 

Kokoomuslaiset saivat Tampereelle mm. Vihreiden tuella Rantaväylän tunnelin, jolla luovutetaan Kokoomusta lähellä oleville rakennusliikkeille mainiota Näsijärven rantaa kerrostalojen rakennusmaaksi.

 

Mikään palvelus ei kuitenkaan ole vastikkeetonta ja sen vuoksi Vihreille luvattiinkin vastapalvelukseksi pikaratikka.

 

 

*********

 

 

Tampereella ”ratikkauskovaiset” ovat viemässä hanketta eteenpäin voimalla, mutta nyt näyttää järki vihdoinkin tulevan esteeksi toisen turhan hankkeen toteuttamiselle.

 

Este on raha!

 

Olen ihmetellyt, kun julkisuudessa kerrotaan Tampereen kaupungin esittävän Liikenne- ja viestintäministeriölle, että valtio varautuisi rahoittamaan Tampereen katuraitiotietä vuosien 2016-2022 liikennehankkeissa 30 prosentilla.

 

Kirjelmässä todetaan harhaanjohtavasti, että katuraitiotien ensimmäisen vaiheen tämänhetkinen kustannusarvio on 220 miljoonaa euroa.

 

Harhaanjohtamista on mielestäni se, että kirjelmässä esitetty 220 M€ on toki summa, joka suunnitelmien mukaan tarvitaan ensimmäisen vaiheen investointiin, mutta summaan ei sisälly 60 – 72 miljoonan euron rahoitustarvetta vaunujen hankintaan!

 

Ilmeisen vanhakantainen käsitykseni – vanhakantainen käsitys ainakin Tampereen kaupungin mielestä – on se, että ratikkaliikenteen aloittamiseksi tarvitaan myös ratikkavaunuja!

 

 

*********

 

 

Hatarien suunnitelmien perusteella ensimmäisen vaiheen kustannusarvio olisi 280 – 292 miljoonaa euroa. Kokemuksesta kuitenkin tiedämme, että kustannusarviot on kerrottava luvulla 1,5 – 2, jotta päästään lähelle toteutuvia kustannuksia.

 

Viidensadan – kuudensadan miljoonan kustannuksilla saataisiin aikaiseksi vain tynkäratikka ja pidänkin realistisina niitä Kokoomuspiirien esittämiä ajatuksia, että Tampereen ratikkakustannus olisi tasoa 1.000 M€ eli miljardi!

 

 

 

********

 

 

 

Olen ihmetellyt Tampereen kaupungin ylimmän virkamies- ja luottamushenkilöjohdon toimia, kun he ovat Tampereen kaupungin nimissä lähettäneet ministeriölle rahanpyyntökirjelmän sellaisesta hankkeesta, josta ei ole vielä edes päätetty!

 

Ministeri Merja Kyllönen oli kanssani samaa mieltä 5.3.2014 ja totesi ensin tarvittavan Tampereen päätös ratikan rakentamisesta ja vasta sen jälkeen valtio voi katsella, että onko sillä mahdollisuuksia tukea hanketta.

 

Ministeri Merja Kyllösen linjaukset Tampereen ratikasta 5.3.2014 olivat niin ”kuumaa tavaraa”, että hänen puheenvuoronsa raportointi mediassa on jäänyt hyvin heiveröiseksi.

 

Onneksi kuuntelin Kyllösen haastattelun Ylen Tampereen radiosta ja pidin kuulemastani!

 

Lennän Merja Kyllösen kanssa eri ”poliittisessa parvessa”, mutta Tampereen ratikka-asiassa arvostan hänen vastuullista toimintaansa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka, pikaraitiotie, ratikka ilman vaunuja, ratikan kustannusarvio miljardi, ratikan kustannusarvio 1.000 miljoonaa euroa, Merja Kyllönen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Rantaväylän tunneli,

Alemman asteen tieverkko rapautuu tiemäärärahojen puutteessa

Perjantai 26.4.2013 - -Esko Erkkilä-

Moottoriteillä ja isompien kaupunkien kaduilla ajavat eivät tiedä mitään siitä tilanteesta, joka vallitsee alemman asteen tieverkolla.

 

Kuuntelin jokunen päivä sitten erään tieviskaalin haastattelua radiosta, jossa tämä yks´kantaan totesi, että määrärahojen vähetessä rahat kohdennetaan pääväylien kunnossapitoon ja alemman asteen tiet jätetään vähemmälle hoidolle.  Otaksun tieviskaalin tarkoittaneen, että alemman asteen tiet jätetään oman onnensa nojaan!

 

Jouduin eilen kokemaan ”alemman asteen” teiden kunnon, kun ajoin edestakaisin Ylöjärveltä Uuden Kuruntien risteyksestä Viljakkalaan ja takaisin.

 

Tiellä on luonnollisesti 80 kilometrin nopeusrajoitus ja kylien kohdalla 60 kilometrin nopeusrajoitus – Takamaalla pätkä viiskymppistäkin.

 

Totesin, että Ylöjärven ja Viljakkalan välisen tien kunto lähentelee Venäjän Karjalan teiden kuntoa.

 

Tiellä on normaalistikin keväisin ”heittoja”, mutta nyt niitä on poikkeuksellisen paljon. Jos aikoo päästä ehjällä autolla perille saakka, on ajettava todella hiljaa ja varauduttava yllättäviin töyssyihin, kuoppiin ja painanteisiin.

 

Liikennöinti tieosuudella on lähes vaarallista.

 

Olen aina arvostanut kansanedustaja Mikko Alatalon tietämystä tieasioissa ja tänään Mikon puheet maaseudun tiekurjuudesta tulivat koettua omakohtaisesti.

 

Liikenneministeri Merja Kyllönen on kotoisin syrjä-Suomesta, mutta ministeriyden mukanaan tuoma tavallisen kansalaisen arjesta etääntyminen on aiheuttanut, että maakuntien liikenneolosuhteiden tila on päässyt totaalisesti unohtumaan.

 

On luonnollista, että moottoriteillä ministeri-Audin takapenkillä tapahtuva oleilu etäännyttää havaitsemaan niitä ongelmia, joita on vaikkapa Hirvilahden ja Hanhijärventien välisellä tienpätkällä Viljakkalasta Ylöjärvelle!


Uskon, että omilla autollaan maakuntien teitä liikkuvilla kansanedustajilla Mikko Alatalolla ja Arto Pirttilahdella on säilynyt aito tuntuma niihin vaikeuksiin, joita tavalliset kansalaiset kokevat liikkuessaan kotoaan maakunnan keskuskaupunkiin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: alemman asteen tieverkko, tieverkon rapautuminen, alemman asteen tieverkon rapautuminen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Merja Kyllönen, Mikko Alatalo, Arto Pirttilahti,

Liikenneministeri Merja Kyllönen mokasi taas; nukkui Liikennevirasto Trafin puhelinpalveluyksikön Sodankylästä Espanjaan!

Sunnuntai 24.2.2013 - -Esko Erkkilä-

Kokoomusjohtoisen hallituksen vasemmistoliittolainen liikenneministeri Merja Kyllönen päätti marraskuussa ns. Kyllösen giljotiinilistasta, jolla leikattiin maakuntien tärkeimmät tieliikennehankkeet hamaan tulevaisuuteen.

 

Ministeri Kyllönen on ”kunnostautunut” jälleen, sillä hän totesi nukkuneensa, kun Liikennevirasto Trafin puhelinpalvelutoiminnot lopetettiin Sodankylästä ja siirrettiin Espanjaan! Nukkumisestaan ministeri Kyllönen kertoi Eduskunnan kyselytunnilla torstaina 21.2.2013.

 

Liikenneministeri Kyllönen vastasi sdp:n kansanedustaja Matti Saarisen kysymykseen mm. näin:

 

”Valitettavasti emme me liikenne- ja viestintäministeriössä mutta ei myöskään Trafissa oltu hereillä…”

 

Nukkuva ministeri on vakava uhka Suomen työllisyydelle, sillä meillä ei olisi varaa menettää yhtäkään työpaikkaa pois Suomesta.

 

Liikenneministerin toiminta on anteeksiantamatonta ja toivottavasti hän saa omilta kotokulmiltaan tuoretta ja tervettä kritiikkiä nukkumisestaan. Onko Suomen syrjäkulmilla varaa menettää työpaikkojaan Espanjaan?

 

Liikennevirasto Trafin puhelinpalveluyksikkö työllisti Sodankylässä 23 vakinaista ja 12 määräaikaista työntekijää.

 

Liikennevirasto Trafi kilpailutti palvelun ja valitsi palveluntuottajaksi yrityksen, joka alkaa hoitaa tehtävää Espanjasta!

 

Valtion alueellinen työllistämispolitiikka koki ministeri Merja Kyllösen ”nukkumisen” vuoksi vakavan takaiskun, sillä Kyllösen nukahtamisen vuoksi valtio alueellisti Trafin puhelinpalvelut Espanjaan saakka!

 

Kataisen ja Urpilaisen on tämän jälkeen turha puhua veroparatiisien haitoista, kun valtio on ministeri Kyllösen johdolla ensimmäisenä siirtämässä viranomaistoimintoja veroparatiiseihin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liikenneministeri Merja Kyllönen, Merja Kyllönen, Matti Saarinen, Kyllösen giljotiinilista, Kyllönen nukkui, Trafi, Trafin toiminnot Espanjaan, kilpailutus, veroparatiisit, veroparatiisi, Sodankylä, Sodankylästä Espanjaan,

Kataisen hallitus kulkee katastrofista katastrofiin

Keskiviikko 21.11.2012 - -Esko Erkkilä-

Tampereella Keskustan piirikokouksessa esiintynyt puolueen varapuheenjohtaja Juha Rehula totesi, että Kataisen hallitus antaa lähes päivittäin sellaisia vastapalloja, joista Keskustan on helppo tehdä maaleja.

 

Rehulan auton takavalot melkein vielä näkyivät, kun saimme kuulla Kataisen-Urpilaisen hallituksen uusimmasta katastrofista eli siitä, että rahat eivät riitäkään eduskunnan päättämien tiehankkeiden rahoitukseen.

 

Asialla on jälleen kerran vasemmistoliittolainen liikenneministeri Merja Kyllönen!

 

Olisi luullut ja jopa toivonut, että Kyllösen giljotiinilistan löytyminen olisi ollut vihoviimeinen liikenneministeriön rakentelema kupru, mutta näin ei ollut.

 

On varmaa, että Kyllösen töppäilyt ovat mieliksi peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson´lle sekä SDP:lle, sillä Kyllösen toiminta alkaa viedä pohjaa pois siltä, että MG-R olisi nykyhallituksen heikoin lenkki.

 

Kyllösen väite sysätä tiehankkeiden rahoitusvaje virkamiesten syyksi ei ole hyväksyttävissä, sillä ministeri vastaa virkamiestensä tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.

 

Vastuukysymykset ovat Suomessa olleet perinteisesti mitäänsanomattomat ja näin on ollut ja on näköjään edelleen, jos kyse on poliittisten päättäjien vastuusta.


Kyllösen käyttäytyminen on kuin pienen kakaran kiukuttelua. Se kertoo myös vastuunpakoilusta, kun hänen johtamansa organisaatio on johtanut eduskuntaa harhaan.

 

Oleellista Kyllösen keittämässä uudessa sopassa on se, että nyt eduskunnan kertaalleen päättämät tiehankkeet joutuvat ehkä uudelleenarvioitaviksi.

 

Uudelleenarviointi on siis paljon laajempaa, kuin edellisviikolla paljastuneen ”Kyllösen giljotiinilistan” leikkaukset konsanaan.

 

Kysymys kuuluu:

 

Onko Suomella varaa jatkuvasti kompastelevaan liikenneministeriin?

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Merja Kyllönen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Kataisen-Urpilaisen hallitus, Maria Guzenina-Richardson, Kyllösen giljotiini, Kyllösen giljotiinilista, giljotiini,