Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Monien kestokulutushyödykkeiden valmistaminen on Suomessa loppunut

Perjantai 18.1.2013 - -Esko Erkkilä-

Useiden kestokulutushyödykkeiden valmistaminen on Suomessa loppunut joko kokonaan tai valmistus on siirtynyt muihin maihin.

 

Olen aina pitänyt kunnia-asiana, että hankin kotimaisen tuotteen, jos se kohtuudella on mahdollista.

 

Muistelen nyt joitakin tuotteita ja tuoteryhmiä:

 

 

Mopo

 

Ennen autoikää joka pojalla piti olla mopedi ja oli luonnollista, että se oli merkiltään Tunturi. Muistelen, että minulla oli ainakin kaksi Tunturia.

 

Tunturin taru päättyi vuonna 1987.

 

 

Auto

 

Autojen osalta ensimmäinen autoni oli Datsun 1200 Finn DeLuxe, mutta sen jälkeen olinkin vankka saabisti.


Uudessakaupungissa valmistettuja Saabeja omistin toistakymmentä, sillä työajoa + omaa ajoa kertyi vuodessa n. 60.000 kilometriä eli autoa piti vaihtaa n. 100.000 kilometrin välein.


Viimeiset Saabit Uudessakaupungissa valmistettiin vuonna 2003.

 

 

Televisio

 

Oli luonnollista, että poikamiehen ja myöhemmin myös ukkomiehen perheen televisiomerkki oli suomalainen Salora.

 

Salossa valmistettu Salora eli oman aikansa televisiomerkkinä, mutta aika ajoi ohi suomalaisen televisiotuotannon ja nyt Salorasta on jäljellä muisto vain.

 

 

Autonrenkaat

 

Autonrenkaideni merkki on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ollut Nokian Renkaat Oy:n valmistamat renkaat.


Hakkapeliitta oli aikoinaan ainoa Suomen talvisille teille sopiva talvirengas ja kyllä Nokialla osattiin valmistaa myös kunnollisia kesärenkaita.

 

Nokian jatkaa rengasvalmistusta ja on harvoina suomalaisyrityksinä pystynyt kehittämään toimintaansa.

 

Nokian Renkaat tuo Suomen markkinoille myös muualla valmistamiaan renkaita.

 

Paha moka Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Kim Gran´lle tapahtui syyskuussa 2009, kun hän lehtihaastattelussa totesi, että asiakkaille ei tarvitse kertoa, missä maassa heidän renkaansa valmistetaan.

 

Kun haastattelija kysyi, onko asiakkaalla oikeus tietää alkuperä, Gran vastasi näin:

 

”Sillä ei ole merkitystä, koska brändimme takaa laadun valmistuspaikasta riippumatta.”

 

Olen vahvasti eri mieltä toimitusjohtaja Kim Gran´n kanssa ja toivon, että hän on oppinut arvostamaan asiakkaita kuluneen kolmen vuoden aikana.

 

 

Auto- ja matkapuhelimet

 

Työantaja hankki myyntimiehilleen aikoinaan Nokia-merkkiset autopuhelimet ja siinä merkissä olen pysynyt myös matkapuhelinaikaan siirryttäessä.

 

On hyvä muistaa, että kyseessä oli tosiaan alkuvaiheessa autopuhelimet. Autopuhelimen koneisto oli asennettu auton tavaratilaan ja autopuhelimen luuriteline oli kojelaudassa.


Matkapuhelimet tulivat kuvaan vasta myöhemmin.

 

 

Maatalouskoneet

 

Oma lukunsa ovat maatalouskoneet ja kotitilalleni hankittiin yksinomaan kotimaisia koneita.

 

Valmet 502 on lähes neljänkymmenen palveluvuoden jälkeen yhä riittävä niille töille, joissa mökillä traktoria tarvitaan.


Myös maatalouskoneet eli traktorin peräkärry, kyntöaurat, äes sekä muut pienemmät maatalouskoneet ovat meillä kotimaista valmistusta.

 

 

********

 

Suomi on menettänyt paljon kestokulutus- ja tuotantohyödykkeiden valmistusta ulkomaille.

 

Monissa tuoteryhmissä suomalaisesta laatutyöstä voidaan ainoastaan uneksia ja kaihoisasti muistella.

 

Monet ”suomalaisina” yrityksinä Suomessa jatkavat teollisuusyritykset ovat siirtyneet ulkomaalaisomistukseen.

 

 

*******

 

Valtra on tässä jutussa käsitellyistä yrityksistä pärjännyt ulkomaalaisomistuksestaan huolimatta - tai sen vuoksi - mainiosti.  

 

Valtran omistajana on yhdysvaltalainen Agco-yhtiö ja sen Nokian Linnavuoressa omistama AGCOSisuPower -yksikkö on hyvässä vedossa eli joskus ulkomaalaisomistus on suomalaisyritykselle ja sen työntekijöille onnenpotku!

 

 

********

 

Mikä on tässä jutussa käsiteltyjen tuotemerkkien ja yritysten tilanne vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua?


Veikkaukseni on, että se on nykytilannetta heikompi.

 

Ken elää, hän näkee!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tunturi-mopedi, Saab, Salora, Nokian Renkaat, Hakkapeliitta, Nokian, Kim Gran, Nokia-autopuhelin, Nokia-matkapuhelin, Valmet, Valtra, Agco, Siuron Linnavuori, AGCOSisuPower,

Mieletön tekopohjavesihanke Tavase ja TKL:n bussien korjaaminen Virossa olivat Hydepark-puheeni aiheina

Sunnuntai 21.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Sumeliuksenkadun Klubi Oy tuottaa asiakkailleen sosiaalisia ja terveydenhuollollisia kuntoutus-, liikunta-, harrastus- ja virkistyspalveluja.

 

Se järjesti toimintansa tukemiseksi Hydepark-puhetilaisuuden Tammelantorilla eilen eli 20.10.2012.

 

Koen itseni hyväksi puhujaksi ja varasin tilaisuudesta viiden minuutin pituisen ajan puheelleni. Sumeliuksenkadun Klubi Oy veloitti viiden minuutin puheesta 30,00 euroa ja koska näin, että rahat menevät hyvään tarkoitukseen, maksoin mielihyvin pyydetyn summan.

 

Tilaisuuden tuotto meni Tampereen Ensi- ja turvakoti ry:n toiminnan tukemiseen ja totesinkin, että harvoin pääsee osallistumaan niin tärkeään projektiin!

 

 hydeholli

Hydepark-tilaisuuden juontajana toimi Harri Holli.

Holli on Tampereella tullut tunnetuksi vapaaehtoistyöntekijänä ja aiemmin hän oli menestyksekäs jalkapallomaalivahti.

 

 

hydesirkkamerikoski

 

"Rahastonhoitajana" tässä tilaisuudessa toimi sosiaalineuvos Sirkka Merikoski (oikealla), joka tässä keskustelee erään Hydepark-puhujan eli Anneli Kivistön kanssa.

 

 

*****************

 

Keskityin puheessani kahteen asiaan eli mielettömän Tavase-hankkeen vastustamiseen ja toisen yhtä mielettömän projektin eli TKL:n bussien Virossa tapahtuvan korjaamisen arvosteluun!

 

Tapaan laatia puheideni valmisteluvaiheessa iskusanaliuskan ja niin tein nytkin.

 

Liitän iskusanaliuskani tähän (muistakaa, että iskusanaliuska on muistin tukena, kun asioista esitetään):

 

 

********************

 

 

”Hyvät kuulijat!

 

Nimeni on Esko Erkkilä ja edustan Suomen Keskustaa.

 

Keskityn nyt vain kahteen asiaan:


1.      Tampereen sinisten bussien korjaamiseen Virossa

2.      Tekopohjavesihanke Tavaseen

 

Kuka on tänään kulkenut sinisillä busseilla?

 

TKL korjauttaa niitä Virossa.

 

Epäkuntoinen bussi hinataan Helsinkiin, konstaillaan laivaan, konstaillaan laivasta Tallinnassa, hinataan virolaiselle korjaamolle, korjataan siellä, ajetaan satamaan, ajetaan laivaan, rahdataan Helsinkiin ja ajetaan Helsingistä Tampereelle.

 

Mitä tämä rumba maksaa?

 

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen eli TKL:n johtokunnan puheenjohtajan Petri Siuron puheenvuoro Tampereen kaupunginvaltuustossa 18.6.2012!


Siuro sanoi sanatarkasti mm. näin: "Miksi busseja käytetään Virossa? Niin johtuu siitä, että se on huomattavasti halvempaa ja työn laatu on siellä erittäin hyvä."

 

Mikä on tämän toiminnan ympäristöä tuhoava vaikutus?

 

Tampereen Infran johtokunnan varapuheenjohtajana tiedän, että Nekalassa sijaitsevan korjaamon asentajia pitäisi liiketaloudellisin perustein laittaa kilometritehtaalle, sillä bussilinjojen yksityistämisen ja bussien Virossa tapahtuvan korjaamisen vuoksi asentajille ei ole töitä riittävästi.

On irvokasta, että Vihreän valtuustoryhmän edustaja puolustelee TKL:n sinisten bussien korjaamista Virossa!

 

********************

 

Tekopohjavesihanke Tavase:

 

Valitettavan harvat tamperelaiset tuntevat Tavasen.

 

Kyseessä on takavuosina polkaistu hanke Tampereen ja Valkeakosken seudun vesihuollon hoitamiseksi.

 

Paljonko Tampereen seudulla on vuotuinen sademäärä?

 

Se on 70 – 75 senttiä, kun huomioidaan mm. lumen vesiarvo.

 

Tavasen haaveena on sadettaa Kangasalan ja Pälkäneen harjuihin Roineen vettä ja löytää samainen vesi harjujen kupeeseen kaivetuista kaivoista sekä pumpata se "pohjavetenä" Ruskon vedenkäsittelylaitoksen kautta Tampereelle juomavedeksi.

 

Kokeissa on merkkiaineella värjätystä koevedestä löydetty vain murto-osa ja valtaosa koevedestä on hävinnyt taivaan tuuliin. Merkkivettä löytyi sellaiselta alueelta, jonne sitä ei missään tapauksessa olisi saanut mennä.

 

Systeemi ei siis toimi.

 

Arvatkaa, että mikä on sen vesipatsaan korkeus, jota Tavase suunnittelee sadettavansa Suomen kauneimpiin harjumaisemiin?

 

Vesipatsas olisi korkeudeltaan 863 metriä eli 5,29 kertaa Näsinneulan korkeus!

 

Kuka uskoo, että harjut kestäisivät näin runsaan keinosadetuksen?

 

Hanke on mieletön.

 

Tavase-hanke on epäekologisena hylättävä ja siitä aiheutuneet 7 miljoonan euron kustannukset on kirjattava Tampereen kaupungin kirjanpitoon.  Näin säästymme 200 miljoonan euron kustannuksilta, sillä Kangasalan ja Pälkäneen imeytysalueiden tuotto ei koskaan tule riittämään luvattuihin vesimääriin – tarvitaan toinen vastaava laitos Hämeenkyrön, Nokian ja Ylöjärven Pinsiöön.

 

Kaupinojan laitoksen saneeraaminen 15 miljoonan euron panostuksella varmistaisi Tampereelle todellisen lähiveden saannin.

 

Tamperelaisilla ei ole oikeutta tuhota Kangasalan eikä Pälkäneen harjuja!”

 

******************

 

hydehollijaesko

 Kuvaaja: Pia-Christina Roth

Olen tässä kuvassa yhdessä Harri Hollin kanssa.

 

 

Hydepark-teltalla oli hyvät äänentoistolaitteet, joten puheeni tavoitti lähes kaikki Tammelantorilla olleet tamperelaiset.

 

Tamperelaiset olivat puheeseeni hyvin tyytyväisiä, sillä sain puheenvuoroni jälkeen paljon positiivista palautetta!

 

-Esko Erkkilä-

7 kommenttia . Avainsanat: Sumeliuksenkadun Klubi Oy, Harri Holli, Sirkka Merikoski, Anneli Kivistö, Tampereen Ensi- ja turvakoti ry, Hydepark, Tavase, TKL:n bussien korjaaminen Virossa, Petri Siuro, Vihreät, Tampereen Vihreä valtuustoryhmä,

Puolustan tamperelaista lähityötä!

Sunnuntai 29.7.2012 - -Esko Erkkilä-

Atanas Aleksovski (SDP) on Tampereen kaupunginhallituksen edustaja Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokunnassa.


Toimin Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana.

 

Olen jokseenkin kaikista Infran johtamiseen liittyvistä kysymyksistä samaa mieltä Atanaksen kanssa.

 

Arvostan, että Atanas Aleksovski otti Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa kesäkuun 18. päivänä esille tärkeän asian. Asia on Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen toiminta, kun se käyttää Tampereen kaupungin omistamien sinisten bussien korjaamisessa virolaisten korjaamoiden palveluksia.

 

Tarkistin Atanaksen puheenvuoron kaupunginvaltuuston kokouksen videotallenteelta ja se kuului näin:

 

(Välimerkit olen liittänyt puheeseen parhaan taitoni mukaan)

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut! 

Tämä TKL. Varmasti ne bussit on kaikki sinisiä ja varmasti sinisiä on vaikea arviointi nopeasti. Onko se oma vai joku muu, mutta kyllä sen sen verran sanoisin jos Infran korjaamon joka TKL käyttää vähemmän vähemmän rahaa tähän korjauksiin. Ja osa korjauksista tehdään jopa Virossakin, tota noin. Että kyllä selvästi taso laskenut on kyllä, laskenut näihin näihin juttuihin, että että en tiedä että onko nyt hyvä vai huono. Se on totuus. Kiitos.

 

Arvostan Aleksovskin puheenvuoroa, sillä siinä hän toi selvästi esille, että Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos korjauttaa bussejaan Virossa.

 

Kaupunginvaltuuston jäsenen ja Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunnan puheenjohtajan Petri Siuron (vihreät) repliikkipuheenvuoro Aleksovskin esille ottamaan kysymykseen kuului näin:

 

”Kiitos puheenjohtaja!

 

No, TKL:stä oli.

 

Kun me olemme nyt tässä tilaaja-tuottaja –mallissa ja TKL:n tulee ajatella mitenkä mahdollisimman taloudellisesti hoidetaan nämä asiat, että meillä on edullinen joukkoliikenne täällä.

 

Miksi busseja käytetään Virossa?

 

Niin johtuu siitä, että se on huomattavasti halvempaa ja työn laatu on siellä erittäin hyvä.

 

Että valitettavasti Infran nämä korjauskustannukset ovat olleet niin niin korkeat tai siis korotuspaineet niin kovat että voi olla että yksityisiltä markkinoilta TKL saisi edullisemmin näitä korjauksia ostettua kuin kaupungin omalta palveluntuottajalta mikä mikä on ikävää.”


On hieno asia, että Tampereen kaupunginvaltuuston kokoukset videoidaan ja sen avulla tamperelaiset pääsevät myöhemminkin tarkistamaan, että mitä mieltä kaupunginvaltuutetut ovat olleet eri asioista.

 

Vihreiden Petri Siuron puhe oli selvää tekstiä, jossa hän asettui selkeästi puolustamaan Tampereen sinisten bussien korjaamista Virossa.

 

Siuron ja TKL:n linja merkitsee, että Virossa sijaitsevien korjaamoiden suosimisen vuoksi Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksessa on jatkettava korjaamotoimintojen väen vähentämistä! Onko tämä Tampereen Vihreiden valtuustoryhmän kanta?

 

Tämä linjaus on isku vasten kasvojamme, jotka olemme hyvällä menestyksellä ja henkilöstön suurella myötävaikutuksella saaneet aikaan toimintojen tehostumista Tampereen kaupungin korjaamotoiminnoissa eli Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksessa.

 

Kaupunginvaltuuston videoinnit todistavat, että TKL, siurot ja vihreät puolustavat globaalia maailmaa, johon kuuluu vähät välittäminen TKL:n sinisten bussien korjaamotoimintojen hiilijalanjäljestä, energian säästämisestä ja lähipalvelujen ylläpitämisestä.

 

TKL:n luottamushenkilöpäättäjien mielestä tehokasta toimintaa on siis se, että bussi ajetaan Tampereelta Helsinkiin, laivataan Tallinnaan ja ajetaan korjattavaksi virolaiselle korjaamolle. Korjauksen jälkeen sama ralli toisinpäin!

 

Olisiko kuitenkin paikallaan miettiä, että josko se epäkuntoinen bussi siirrettäisiin muutaman sadan metrin verran Infran korjaamolle, jossa Tampereelle veronsa maksava tamperelainen asentaja korjaisi bussin ja TKL:n sininen bussi olisi taas korjauksen jälkeen valmis ilman ulkomaanmatkaa palvelemaan tamperelaisia?

 

Voisivatko päättäjät, TKL:n johtokunta ja TKL:n toimiva johto harkita tätä vaihtoehtoa!

 

Olen varma, että en ole ainoa tamperelainen, joka tätä kysyy!


Puolustan tamperelaista työtä yhtä suurella intohimolla kuin puolustan lähiruokaa!


Tamperelainen lähityö on mielestäni yhtä arvokasta kuin lähiruoka!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Siuro, TKL, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, bussien korjaaminen Virossa,

Eilinen blogikirjoitukseni herätti suurta mielenkiintoa!

Torstai 21.6.2012 - -Esko Erkkilä-

Kiitän kaikkia eilisen blogikirjoitukseni lukeneita ja sitä kommentoineita aktiivisuudesta esittämäni asian suhteen.

 

Sain sähköpostiviestejä, puhelinsoittoja, henkilökohtaisia kommentointeja ja poikkeuksellisen suuren määrän nettisivuillani kävijöitä kirjoitukseni ansiosta.

 

Lähetin kirjoitukseni hieman fiksattuna Aamulehdelle ja se julkaisi kirjoitukseni ”Lukijalta” –palstallaan  20.6.2012 – se varmaan osaltaan vaikutti, että nettisivuillani oli poikkeuksellisen vilkasta.

 

Aamulehtiotsikko

 

Aamulehti huomioi mielipidekirjoitukseni jo etusivullaan, sillä lehden nimen alla oli 20.6.2012 alaotsikko:


Palvelut: TKL korjauttaa yhä bussejaan Virossa, vaikka kaupungin oma tuotanto on tehostunut."

 


Aamulehtieskonkirjoitus20062012

 

 Sivulla B24 julkaistu kirjoitukseni kuului näin:

 

”Halutaanko palvelut ulkomaille?

 

Tampereen Infratuotanto Liikelaitos on onnistunut liikelaitoksen tehostamisessa hyvin.  Onnistuminen koskee myös korjaamotoimintoja, joka merkitsee mm. Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen sinisten bussien kunnossapidon ja korjaamisen tehostumista.

 

Kaupungin oman tuotannon tehostumisesta huolimatta TKL korjauttaa bussejaan Virossa.

 

Hämmästys oli suuri, kun TKL:n johtokunnan puheenjohtaja kaupunginvaltuustossa 18. kesäkuuta kehua retosteli virolaisten bussikorjaamoiden hyvää työn laatua ja halpaa hintaa

 

Puheenvuoro oli isku suomalaista ja tamperelaista työtä vastaan.

 

Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen tehostamistoimenpiteet ovat pelastaneet kaupungin oman tuotannon säilymisen laajemmaltikin. Infran kokemukset osoittavat, että myös kaupungin oma tuotanto pystyy olemaan tehokasta – kaikkea ei tarvitse ulkoistaa!

 

Haluavatko päättäjät ulkoistaa bussien korjaamisen ohella myös muut Tampereen kaupungin palvelutoiminnot ulkomaille?

 

 

 

Esko Erkkilä

Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja, kesk”

 

 

Toivon, että blogikirjoitukseni ja sen Aamulehdessä julkaistu ”miedompi” versio vauhdittavat keskustelua siitä, että...


...onko meidän Tampereella ja koko Suomessa pakko siirtää kaikki palvelutoiminnot Suomen ulkopuolelta tapahtuviksi!

 

Vastaan omasta puolestani ja vastaukseni on VAHVA EI!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Siuro, Tampereen Vihreät , Vihreät De Gröna, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos, bussien korjaaminen Virossa, suomalaisen työn halveksiminen, Tampereen kaupunginvaltuusto 18.6.2012, ulkoistaminen, ulkoistaminen Viroon, TKL, Tampereen Infra,

Kuinka laajaa kotimaisen ja tamperelaisen työn halveksunta on Tampereen päättäjien piirissä?

Keskiviikko 20.6.2012 - -Esko Erkkilä-

Seurasin Tampereen kaupunginvaltuuston kokousta internetin välityksellä maanantaina 18.6.2012.

 

Kaupunginvaltuutettu Hellä Asumaniemi (SDP) otti kokouksen ensimmäisessä puheenvuorossa esille Tampereen kaupungin omien sinisten bussien heikon kunnon.

 

Asumaniemen puoluetoveri Atanas Aleksovski, joka toimii kaupunginhallituksen edustajana Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokunnassa, toi esille, että Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos käyttää bussien korjaamisessa virolaisia bussikorjaamoita!

 

Aleksovskin kertoma on täyttä totta, vaikka se kuulostaakin uskomattomalta.

 

Toimin Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana ja olemme siellä ihmetelleet virolaisten korjaamoiden käyttämistä Tampereen sinisten bussien korjaamisessa. Menettely on ihmeellistä oman oksan sahaamista, sillä olemme vaalikauden aikana saaneet Tampereen Infran korjaamotoiminnot hyvään iskuun. Virolaiset korjaamot saavat töitä, mutta kaupungin omaa tuotantoa syrjitään!

 

Olin pudota tuoliltani, kun kuulin Vihreiden Petri Siuron puheenvuoron, jossa Siuro ponnekkaasti puolusti virolaisten bussikorjaamoiden käyttämistä Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen bussien korjaamisessa!

 

Siuro mainosti virolaisten korjaamoiden työn hyvää laatua ja halpoja hintoja.


Puheenvuoro oli isku suomalaista ja tamperelaista työtä vastaan.

 

Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen tehostamistoimenpiteet ovat esimerkillään pelastaneet kaupungin oman tuotannon säilymisen laajemmaltikin. Infran kokemukset osoittavat, että myös kaupungin oma tuotanto pystyy olemaan tehokasta – kaikkea ei tarvitse ulkoistaa!

 

Haluavatko päättäjät ulkoistaa bussien korjaamisen ohella myös muut Tampereen kaupungin palvelutoiminnot ulkomaille?



-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Siuro, Tampereen Vihreät, TKL, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos, bussien korjaaminen Virossa, Tampereen kaupunginvaltuusto,

Kuloveden Kylät ry:n joulumyyjäiset Nokian Markun seurakuntatalolla olivat onnistunut tapahtuma

Tiistai 23.11.2010 - -Esko Erkkilä-

Sain sunnuntaina marraskuun 21. päivänä olla kyytimiehenä vaimolleni, joka osallistui valmistamiensa tiffany- ja sulatuslasituotteiden myyjänä Kuloveden Kylät ry:n joulumyyjäisiin.

 

Myyjäiset järjestettiin Nokian seurakunnan Maurin seurakuntatalolla Siurossa ja kauppa kävi mukavasti.

 

Kyläläisiä askarruttaa Markun seurakuntatalon kohtalo. Se on talvella avoinna ainoastaan joulumyyjäisten ja Kauniimmat Joululaulut -tapahtuman aikana.

 

Olen paljon liikkunut Suomen teillä, mutta vasta nyt kävin ensimmäistä kertaa Siurossa ja Kuloveden äärellä. Erittäin kaunista seutua.

 

Seudun kauneus ei kuitenkaan auta, jos jopa Nokian seurakunta jo nyt soveltaa hieman syrjemmällä sijaitsevaan seurakuntataloon ministeri Vapaavuoren esittämää ja ihannoimaa ERA17-periaatetta.

 

ERA17 on hiemankin keskusta-alueiden ulkopuolella sijaitsevien seutujen uusi kuristusohjelma, jota kokoomuslainen asuntoministeri Jan Vapaavuori ajaa kuin käärmettä pyssyyn.

 

ERA17 tulee otsikosta "Energiaviisaan rakennetun ympäristön aika 2017". Tällä kokoomuslaisen ministeri Vapaavuoren tilaustyöllä saadaan kuulemma Suomesta energiatehokkuuden kärkimaa.

 

Syrjäseutujen ihmistä Vapaavuoren ajatusmaailma ei halua huomioida lainkaan.

 

Suomen Keskusta ei hyväksy Vapaavuoren ja kokoomuksen ajatusmaailmaa.

 

Sain tästä vakuuttavan tiedon, kun kysyin Wayne´s Coffeessa järjestetyssä pääministerin haastattelussa pääministeri Mari Kiviniemeltä marraskuun 20. päivänä, että kuinka Vapaavuoren ajatusmaailma soveltuu keskustalaiseen ajatusmaailmaan. Kiviniemen vastaus tyydytti minua.

 

Kiitän Kuloveden Kylät ry:n puuhahenkilöitä mukavan myyjäistilaisuuden järjestämisestä ja toivon, että saisitte pitää kylänne elävänä. Markun seurakuntatalon lämpimänä pitäminen läpi talven on eräs tavoitteenne ja kannatan sitä lämpimästi.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kuloveden Kylät ry, Nokian seurakunta, siuro, Markun seurakuntatalo, asuntoministeri Jan Vapaavuori, ERA17, Wayne´s Coffee, Mari Kiviniemi,