Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Saksalaiset opettavat K-ryhmän kauppaporvaritkin säästäväisyyteen!

Maanantai 8.4.2024 - -Esko Erkkilä-

Rouva tapaa melko usein käydä Lidl´ssä ja siellä on useinkin tarjolla…

 

 

IMG_9597.JPG

 

…elintarvikkeiden hukka-alekasseja, joissa on erilaisia pian päiväysvanhoiksi meneviä elintarvikkeita.

 

Hukka-alekassit maksavat 2,00 euroa per kappale ja niissä on hyvin erilaisia elintarvikkeita – yleensä juureksia ja kasviksia.

 

*******************

 

Tervehdin tyydytyksellä Pirkkalan Citymarketin ilmoitusta, jossa he kertovat alkavansa samanlaisen menettelyn tänään.

 

Odotamme mielenkiinnolla Pirkkalan Cittarin avausta ja uskomme, että menettely laajenee myös muihin Citymarketteihin ja ehkäpä myös S-ryhmän kauppoihin!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Saksalaiset opettavat K-ryhmän kauppaporvaritkin säästäväisyyteen!, hukka-ale, Lidl´n hukka-alekassit, Pirkkalan Citymarket,

DCA-sopimus täydentää Suomen Nato-sopimusta

Torstai 4.1.2024 - -Esko Erkkilä-

Suomen turvallisuusnäkökohta vahvistui viime vuoden joulukuun 18. päivänä, kun Suomi ja Yhdysvallat allekirjoittivat maiden välistä turvallisuuspolitiikkaa säätelevän DCA-sopimuksen eli Defense Cooperation Agreement –sopimuksen.

 

Sopimus täydentää Suomen Nato-jäsenyyttä ja se määrittelee ehdot Suomen sekä Yhdysvaltojen yhteistoiminnalle myös kriisitilanteissa.

 

DCA-sopimus merkitsee, että Suomessa avataan 15 aluetta Yhdysvaltojen joukkojen mahdolliseen käyttöön, kun puolustusyhteistyösopimusta aletaan soveltamaan. Kaikki alueet ovat sotilaskohteita ja sopivia maa-, meri- ja ilmavoimien toiminnalle.

 

Yhdysvaltojen käyttöön avataan mm. Tampere-Pirkkalan lentotukikohta, joten ”läheltä liippaa”!

**************

 

Tervehdin tyydytyksellä DCA-sopimuksen voimaantuloa!

 

 
-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: DCA-sopimus täydentää Suomen Nato-sopimusta, DCA-sopimus, Defense Cooperation Agreement, Defense Cooperation Agreement-sopimus, Nato, Nato ja DCA, Tampere-Pirkkala lentotukikohta,

Sen tunsi luissa ja ytimissä!

Lauantai 10.6.2023 - -Esko Erkkilä-

Pirkkalan lentoasema on yksi niistä tukikohdista joita Suomen, Ruotsin ja Norjan ilmavoimien johtama kansainvälinen Arctic Challenge Exercise 23 -lentotoimintaharjoitus Rovaniemellä ja Pirkkalassa sekä Ruotsin Luulajassa ja Norjan Ørlandissa käyttivät tukikohtinaan.  Harjoitus päättyi eilen ja siihen osallistui noin 3 000 sotilasta. Arctic Challenge Exercise on vuoden suurimpia lentoharjoituksia Euroopassa.   

 

Eilen oli siis tuon harjoituksen viimeinen päivä ja aamusella sain seurata tuon harjoituksen sujumista Tampereen taivaalla – sama juttu myös iltapäivä viiden tienoilla!

 

Pirkkalan lentoaseman itäisen lähestymisreitin alapuolella asuneena olen tottunut lentomeluun, mutta eiliset Arctic Challenge Exercise 23-harjoitukset olivat jotain muuta!

 

Eiliset melut eivät rajoittuneet pelkkään meluun, sillä lentomelun lisäksi oli aistittavissa suorastaan tärinää, kun lentokoneet ylittivät asuinalueemme!

 

Onneksi olivat omia ja eivät mitään Varsovan liiton koneita!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Sen tunsi luissa ja ytimissä!, lentomelu, Tampere-Pirkkala -lentoasema, Arctic Challenge Exercise 23, Varsovan liitto,

On hienoa, että Tampereen ja Pirkkalan taivaalla on meneillään mittava lentosotaharjoitus!

Perjantai 2.6.2023 - -Esko Erkkilä-

Valitettavasti en eilen ehtinyt kuvaamaan yhtäkään Pirkkalaan suuntautunutta lentosotaharjoitukseen kuuluvaa yhtäkään ylilentoa, jotka kuuluivat Suomen, Ruotsin ja Norjan ilmavoimien johtamaan kansainväliseen Arctic Challenge Exercise 23 - lentotoimintaharjoitukseen.

 

Harjoitukseen osallistuu joukkoja ja ilma-aluksia 14 maan asevoimista. Isäntämaiden lisäksi harjoituksessa ovat mukana Tanska, Alankomaat, Belgia, Iso-Britannia, Italia, Kanada, Ranska, Saksa, Sveitsi, Tšekki ja Yhdysvallat.

 

Vaikka en ehtinytkään kuvaamaan alueemme yli lentäneitä lentokonemuodostelmia, oli hienoa seurata neljän ja jopa kuuden hävittäjän yhteislentoa kohti Pirkkalan tukikohtaa.

 

Sain aikoinaan maavoimista siirron Ilmavoimiin reserviläisaikani loppupuolella ja erityisesti arvostan sitä, että sain viimeisimmän reserviläisylennykseni yliluutnantiksi Ilmavoimien riveissä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: On hienoa että Tampereen ja Pirkkalan taivaalla on meneillään mittava lentosotaharjoitus! Lentosotaharjoitus Pirkkalassa, Arctic Challenge Exercise 23 - lentotoimintaharjoitus,

Ratikka terrorisoi Tampereen liikennettä!

Lauantai 29.4.2023 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikka aloitti toimintansa 9.8.2021, joten kokemusta tuosta miljardi-investoinnista on kohta kaksi vuotta.

 

Ratikka on mullistanut Tampereen keskusta-alueen liikennöinnin ja karkottanut muita liikennevälineitä käyttävät pois keskustasta.

 

En ole varmaan ainoa, joka on joutunut pohtimaan uusia liikennöintireittejä, jotta pystyy eliminoimaan ne terrorisoinnit, joita ratikka aiheuttaa.

 

*********************

 

Pahimmat ratikkaterrorisoinnit tapahtuvat Itsenäisyyskadulla, Sammonkadulla sekä tietysti Hämeenkadulla ja niiden risteävillä kaduilla.

 

Huolestuttavaa on se, että ratikkahullutus on laajenemassa Pirkkalaan ja ehkä myös Ylöjärvelle sekä Kangasalle!

 

On selvää, että en ole vielä kertaakaan osallistunut tuon ratikkaterrorismin avustamiseen!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka terrorisoi Tampereen liikennettä!, ratikka, Ratikkaterrorismi, terrorismi, Itsenäisyydenkatu, Sammonkatu, Hämeenkatu, Pirkkala, Ylöjärvi, Kangasala,

Sain aikoinaan siirron Maavoimien organisaatiosta Ilmavoimiin!

Perjantai 14.4.2023 - -Esko Erkkilä-

Eläkeliiton Tampereen yhdistys ry teki eilen tutustumismatkan Satakunnan Lennoston tukikohtaan Pirkkalassa.

 

Olen aikoinaan reserviläisaikanani saanut siirron Maavoimista Ilmavoimiin, joten suuresta mielenkiinnosta osallistuin tutustumismatkalle.

 

************

 

Pärjäsin aikoinaan kohtuullisesti RUK:ssa, sillä sain sieltä ”Kiitettävät” paperit.

 

Taidanpa olla viimeisiä, joka on RUK:sta saanut kiitettävän paperit kansakoulupohjalta!

 

************

 

Toki maksoin jäsenmaksun Tampereen Reserviupseereille, mutta heidän toimintaansa en osallistunut.

 

Kaikesta huolimatta olen ollut ”merkitty mies”, sillä olen saanut kertausharjoituskutsun kymmenkunta kertaa – aluksi varusmieskoulutukseni mukaisesti panssarintorjuntajoukoissa, mutta myöhemmin Ilmavoimien organisaatiossa.

 

********************

 

Eilinen tutustumiskäynti Satakunnan Lennostossa oli mielenkiintoinen, sillä perehtyminen ajankohtaiseen Ilmavoimien toimintaan oli kiinnostavaa.

 

Käytin tilaisuudessa yhden kysymyspuheenvuoronkin ja aloitin kysymykseni näin: ”Herra everstiluutnantti” ….

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Sain aikoinaan siirron Maavoimien organisaatiosta Ilmavoimiin!, Puolustusvoimat, Ilmavoimat, Satakunnan Lennosto, Pirkkalan tukikohta, RUK, Tampereen Reserviupseerit, kiitettävän paperit RUK:sta, kiitettävät paperit RUK:sta kansakoulupohjalta, Eläkeliitto

Europarlamentaarikko Mauri Pekkarisella riittää virtaa!

Lauantai 12.3.2022 - -Esko Erkkilä-

Keskustan europarlamentaarikko Mauri Pekkarinen poikkesi eilen kahdessakin yleisötilaisuudessa Pirkanmaalla – Koskikeskuksessa Tampereella ja Tavaratalo Veskassa sijaitsevassa Ståhlbergin kahvilassa Pirkkalassa.

 

Olin mukana Pirkkalan tilaisuudessa.

 

 

IMG_4972.JPG

 

Pekkarinen tarjoili itse tilaisuuden osanottajille kahvit – tässä kahvimukinsa saa Pirkkalan Keskustan puheenjohtaja Antti Tölli.

 

Merkittävää oli myös se, että Pekkarinen maksoi tarjoamansa kahvit sekä maistuvat…

 

 

IMG_4971.JPG

 

…Ståhlbergin leipomon korvapuustit!

 

 

IMG_4975.JPG

 

”Venäjän aloittama rikollinen sota Ukrainaa vastaan” hallitsi europarlamentaarikko Pekkarisen alustusta ja hän totesikin, että siinä Putin on pyyhkinyt pitkällä pöydällä eurooppalaisia päättäjiä.

 

 

IMG_4976.JPG

 

Pekkarinen totesi, että länsi on pystynyt nopeasti yhdistämään voimansa Venäjää vastaan.

 

Lännen asettamista pakotteista Pekkarinen totesi maakaasun haasteelliseksi kysymykseksi, sillä Etelä-Euroopassa asunnot lämpiävät venäläisellä maakaasulla ja samoin on myös saksalaisen teollisuuden kohdalla.

 

 

Euroopan osalta toimijana Ukrainan kriisissä Pekkarisen mukaan on ainoastaan Eurooppa-neuvosto, sillä Euroopan Unionilla tai Euroopan Parlamentilla sitä roolia ei ole.

 

 

Mauri Pekkarinen on syntynyt vuonna 1947, joten täytyy ihailla hänen aktiivisuuttaan yhteiskunnallisten asioiden hoitamisessa – Pekkarinen sai ministerin arvon vuonna 2020!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Europarlamentaarikko Mauri Pekkarisella riittää virtaa!, Mauri Pikkarinen, ministeri Mauri Pekkarinen, europarlamentaarikko Mauri Pekkarinen, Antti Tölli, Pirkkalan Keskusta, Pirkkalan Keskustan puheenjohtaja Antti Tölli, Ståhlbergin kahvila, Veska,

Onneksi vaarin laulutaidottomuus ei ole periytyvää laatua!

Tiistai 6.4.2021 - -Esko Erkkilä-

Laulunumeroni oli kouluajan kuutonen, mutta päästötodistuksessa se laskettiin viitoseksi.

 

En murehtinut asiasta, sillä taiteelliset aineet eivät kiinnostaneet.

 

**********************

 

Nyt ensimmäisenä pääsiäispäivän aamuna koin pienoisen yllätyksen, kun esikoisemme toinen tytär esiintyi Pirkkalan seurakunnan pääsiäisjumalanpalveluksessa yksinlaulua esittäen.

 

 

IMG_1617.JPG

 

Kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth saarnasi ja Iiris esitti yksinlaulua – kyseessä oli luonnollisesti nettilähetys.

 

 

IMG_1613.JPG

 

Iiris lauloi mm. näin:

 

”Pääsiäisenä laulan näin:

On ilo tullut kaupunkiin!

Pääsiäisenä laulan näin:

On ilo tullut kyliin kaikkiin.

Siksi hyppelen näin.

Siksi hyppelen näin.

Suru iloksi vaihtunut on.

Siksi hyppelen näin.

Siksi hyppelen näin.

Suru iloksi vaihtunut on.”

 

 

Vaari on tyytyväinen poikansa tyttären esiintymisestä ja tuo jumalanpalvelus löytyy tallenteena Pirkkalan seurakunnan nettisivuilta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pirkkalan seurakunta, Pirkkalan seurakunnan pääsiäisjumalanpalvelus 4.4.2021,

Hornet-hävittäjät ovat olleet Suomessa 25 -vuotta!

Sunnuntai 8.11.2020 - -Esko Erkkilä-

Eilen tuli päivälleen kuluneeksi 25 – vuotta siitä, kun ensimmäiset Hornet-hävittäjät laskeutuivat Suomen maankamaralle.

*******************

 

 

Lainaan Ilmavoimien arkistoja, kun kerron Hornettien historiasta seuraavaa:

 

”Ilmavoimien ensimmäiset neljä kaksipaikkaista F/A-18D Hornet -hävittäjää saapuivat Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohtaan 7. marraskuuta 1995. McDonnell Douglasin (nyk. Boeing) tehtaalla Missourin osavaltion St. Louisissa rakennetut koneet lennettiin Atlantin yli Suomeen Yhdysvaltain ilmavoimien KC-10-ilmatankkauskoneen tukemana. Siirtolento kesti noin 9 tuntia ja 35 minuuttia.

 

HN-462, HN-464, HN-465 ja HN-466 tulivat laskuun iltapäivällä kolmen jälkeen. Koneiden yhdysvaltalaisista ja suomalaisista ohjaajista koostuneilla miehistöillä oli takanaan noin 8 200 kilometrin matka. Tampere-Pirkkalan lentoaseman siviilipuolelle oli kokoontunut suuri väkijoukko seuraamaan ensimmäisten Hornetien saapumista Suomeen.

 

Valtioneuvoston vuonna 1992 tekemän päätöksen mukaisesti Suomi hankki yhteensä 64 Hornetia Yhdysvaltain puolustusministeriön Foreign Military Sales -järjestelyn kautta. Loput kolme kaksipaikkaista Hornetia saapuivat Karjalan lennoston Rissalan tukikohtaan 16. helmikuuta 1996. Kaikki 57 yksipaikkaista F/A-18C Hornet -hävittäjää puolestaan koottiin Suomessa Patrian tehtaalla Jämsän Hallissa, ja luovutettiin Ilmavoimille aikataulun mukaisesti vuosina 1996‒2000.

 

Hornetien hankinta merkitsi Ilmavoimille harppausta ikääntyneistä Draken- ja MiG-21 -koneista suorituskyvyltään moderniin hävittäjäkalustoon. Hornetien suorituskykyä ylläpidetään ja kehitetään suunnitellusti kaluston koko 30-vuotisen elinkaaren ajan. Vuosina 2006‒2016 toteutetuilla elinkaaripäivityksillä (Mid-Life Upgrade, MLU) on tehostettu Hornetien ilmataistelukykyä (MLU1) ja luotu kyky ilmasta maahan -aseistuksen käyttöön (MLU2).

 

Elinkaaripäivitysten sekä suunnitelmallisen kunnossapidon ansiosta Hornetien suorituskyky säilyy Suomen turvallisuusympäristöön nähden riittävällä tasolla 2020-luvun loppuun asti. HX-hankkeessa vuonna 2021 valittavan uuden monitoimihävittäjäkaluston on määrä korvata Hornetit vaiheittain vuosien 2025‒2030 kuluessa.”

 

 

*******************

 

 

 

Minulla on ensimmäisten Suomeen lennettyjen Hornettien historiasta omakohtaista kokemusta, sillä erään kertausharjoituksemme aikana illanviettomme kunniavieraiksi saapui kaksi tai kolme Hornet-pilottia, jotka olivat lentäneet nuo ensimmäiset Hornet-hävittäjät Suomeen.

 

Olivat muuten laadukkaita sotilaita!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hornet-hävittäjät, Hornet-hävittäjät saapuivat Suomeen 7.11.1995, HN-462, HN-464, HN-465, HN-466, Hornettien siirtolennot Suomeen, McDonnell Douglas, Tampere-Pirkkala -lentoasema, Ilmavoimat,

Jos Tampere-Pirkkalan lentokentällä ei olisi sotilasilmailua, kiitoradan saisi istuttaa metsälle tai muokata perunamaaksi!

Sunnuntai 12.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Jokainen lienee tietoinen, että Tampere-Pirkkalan lentokenttä on Satakunnan Lennoston kotikenttä.

 

Kuluneella viikolla Tampere-Pirkkalan lentokentällä aloitettiin maamme ilmapuolustuksen kannalta tärkeä toiminta, kun siellä alkoivat Hornet-hävittäjien korvaavan hävittäjätyyppien koe- ja esittelylennot.

 

Sotilasilmailu onkin ainoa asia, joka pitää Tampere-Pirkkalan lentoaseman toimintakunnossa, sillä kuluneen kymmenen vuoden aikana tuon lentoaseman siviilikäyttö on päässyt sellaisiin miinuslukuihin, että vastaaviin tappiolukuihin ei millään muulla talouselämän tai yritysmaailman saralla jouduta.

 

Vuonna 2010 Tampere-Pirkkalan lentoasemalla oli matkustajia 657.630, mutta vuonna 2018 vain 228.096! Tuollaiseen kehitykseen tuskin mitkään yritykset joutuvat ja samaa on sanottava myös niistä poliittisista puolueistakin, jotka ovat vahvassa kannatusalamäessä.

 

Turun lentoaseman matkustajamäärä oli 377.554 matkustajaa vuonna 2010 ja vuonna 2018 se oli 369.432 matkustajaa eli hienoista matkustajamäärien alenemista sielläkin, mutta ei läheskään sama katastrofi kuin Tampere-Pirkkalassa.

 

Helsinki-Vantaalta vuonna 2010 matkusti 14.866.071 matkustajaa ja se pystyi nostamaan vuonna 2018 matkustajamääränsä 20.848.749 matkustajaan.

 

***************

 

Teen vuosittain pari lomalentoa ulkomaille ja en harkitsekaan muita lähtökenttiä, kuin Helsinki-Vantaan, sillä sieltä pääsee kaikkiin haluamiini ulkomaisiin kohteisiin. Lisäksi bussimatka Tampereelta Helsinki-Vantaalle ja takaisin on V. Paunun busseilla vaivaton, varma ja edullinen!

 

 

**********************

 

En helposti lähde ehdottelemaan vastuuhenkilöiden vaihtamista, mutta nyt sen osalta Tampereen kaupungilla on vakava paikka pohdiskella, että onko Tampere-Pirkkalan lentokentän markkinoinnista vastaavien vastuuhenkilöiden vaihtaminen paikallaan! Huonommax tilanne ei voi ainakaan muuttua!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Pirkkala lentoasema, Tampere-Pirkkalan lentoaseman matkustajamäärät ovat romahtaneet, Turun lentoasema, Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät, Satakunnan Lennosto,

Kiersin kamerani kanssa Kouvolassa kuvaten keskustalaisia!

Tiistai 10.9.2019 - -Esko Erkkilä-

IMG_4437.JPG

 

 

Olin virallinen kokousedustaja Kouvolassa 7.9.2019 järjestetyssä Keskustan ylimääräisessä puoluekokouksessa.

 

 

Minut tuntevat tietävät, että minulla on melkein aina mukanani kamera ja niin myös tuolloin Kouvolassa.

 

 

Politiikassa toimivat henkilöt ovat kiitollisia kuvattavia, sillä he kaikki suhtautuvat kuvaajiin suurella arvonannolla!

 

**************

 

Seuraavassa sekalaisessa järjestyksessä tunnettuja ja minulle tuttuja henkilöitä, joita tapasin Kouvolan Lumon Areenalla eli Kouvolan jäähallilla, sillä siellä järjestettiin Keskustan ylimääräinen puoluekokous.

 

 

 

IMG_4317.JPG

 

 

Kokouksen puheenjohtaja Markku Pakkanen ja Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen.

 

 

 

IMG_4318.JPG

 

 

Aina hymyilevä Anu Vehviläinen

 

 

 

IMG_4332.JPG

 

 

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä - mies paikallaan (jo toisessa hallituksessa)!

 

 

 

IMG_4357.JPG

 

 

Keskustan varapuheenjohtajat (molemmat sitä vielä kuvanottohetkellä) Hannakaisa Heikkinen ja elinkeinoministeri Katri Kulmuni.

 

 

 

IMG_4358.JPG

 

 

Puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen, puolustusministeri ja tässä vaiheessa puheenjohtajaehdokas Antti Kaikkonen sekä Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Antti Kivelä.

 

 

 

IMG_4359.JPG

 

 

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja Keskustanuorten tamperelainen puheenjohtaja Suvi Mäkeläinen.

 

 

 

IMG_4362.JPG

 

 

Valtiosihteeri Tuomo Puumala

 

 

 

IMG_4363.JPG

 

 

Kansanedustaja Mikko Savola

 

 

 

IMG_4366.JPG

 

 

Lähes 2.800 osanottajan kokousta johti puheenjohtajana Markku Pakkanen

 

 

 

IMG_4367.JPG

 

 

Kansanedustaja Arto Pirttilahti

 

 

 

IMG_4374.JPG

 

 

Opiskelukaverini kunnallisneuvos, agrologi Antti Hietaniemi Perhosta.

 

 

 

IMG_4375.JPG

 

 

Karjala Liiton puheenjohtajana sekä MTK:n johtokunnassa toimiva Pertti Hakanen.

 

 

 

IMG_4379.JPG

 

 

Viime toukokuussa ministerin arvonimen saanut Sirkka-Liisa Anttila ja valtiopäiväneuvos Jukka Vihriälä. Olen tuntenut nykyisen valtiopäiväneuvoksen jo 1970-luvulta saakka, jolloin hän toimi alkutuotannon neuvojana Osuusteurastamo Itikassa Seinäjoella ja minä vastaavasti samalla alueella Rehuraisio Oy:n myyntimiehenä.

 

 

 

IMG_4330.JPG

 

 

Kokouksessa Keskustan varapuheenjohtajaksi valittu kansanedustaja Petri Honkonen ja…

 

 

 

IMG_4312.JPG

 

 

…hänen kanssaan tiukan kisan käynyt kansanedustaja Mikko Kärnä!

 

 

 

IMG_4322.JPG

 

 

Äänestin Juha Sipilää Keskustan puheenjohtajaksi jo Rovaniemen puoluekokouksessa vuonna 2012 ja olen tehnyt samoin myös kaikissa sen jälkeen järjestetyissä puoluekokouksissa. Nyt Juha luovutti Keskustan puheenjohtajuuden…

 

 

 

IMG_4404.JPG

 

 

…Katri Kulmunille!

Toivon, että voimme antaa Katrille kiitokset jo seuraavassa Keskustan puoluekokouksessa Vantaalla syntymäpäivänäni 7.6.2020!

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan ylimääräinen puoluekokous 7.9.2019, kouvolanpuoluekokous2019, Katri Kulmuni, Hannakaisa Heikkinen, Juha Sipilä, Riikka Pirkkalainen, Jari Leppä, Antti Kurvinen, Suvi Mäkeläinen, Matti Vanhanen, Arto Pirttilahti, Mikko Savola, Pertti Hakanen,

Merkitseekö Tampereen ratikkahullutus, että myös Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi joutuvat keskinäisen kisailun vuoksi tarttumaan ratikkaan?

Perjantai 28.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkahullutus, joka aikoinaan syntyi tunnelipäätöksen tiiviinä kylkiäisenä, on miljardi-investointi, jota tulevat sukupolvet maksavat hamaan kauas tulevaisuuteen saakka.

 

 

Tunnelipäätöksellä Kokoomus sai tahtonsa läpi, mutta sen kalliina lunnaana oli Vihreitten tuki ja vaatimus ratikan saamisesta!

 

 

Ratikkahullutus heijastelee nyt myös muutamaan Tampereen ympäryskuntaan ja pahimmassa liemessä ovat Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi.

 

 

Kontaktieni avulla olen kuullut ja tiedän, että sijoituspaikkakuntaa etsivät yritykset kiristävät Tampereen ympäryskuntia, että ratikan saaminen on eräs edellytys yrityksen sijoittumiselle kyseisen kunnan/kaupungin alueelle.

 

 

Lyhytnäköistä toimintaa yrityksiltä, sillä olisihan niidenkin kannalta parempi, että tuleva kotipaikkakunta olisi hyvin toimeentuleva eikä ratikan rakentamisen kuihduttama kyläpahanen, jossa ei ole varaa muuhun kuin ratikkakustannusten maksamiseen.

 

 

On Lempäälän ja Nokian onni, että ne eivät ole joutuneet ratikkakiristyksen kohteiksi, sillä ne sijoittuvat jo nyt toimivien kiskoyhteyksien varrella – Lempäälän läpi kulkee maamme päärata ja Nokia on Tampere-Pori –radan varrella, joten kumpaakaan yritysten ratikkakiristys ei koske.

 

 

Toivon Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven päättäjiltä järjen käyttämistä ja pidättäytymistä ratikkahullutuksilta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikkahullutus, Tampereen ratikka, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, ratikkakiristys, Yritykset kiristävät kuntia vaatimalla ratikkaa, Ratikka Kangasalle?, Ratikka Pirkkalaan?, Ratikka Ylöjärvelle?, ö

Tampere-Pirkkala -lentokentän matkustajamäärät ovat surullisen pienet, mutta sotilasilmailu nostaa kentän merkitystä

Torstai 7.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampere-Pirkkalan –lentokentän pienet matkustajamäärät ovat monen pirkanmaalaisen mielestä suuri ongelma.

 

 

Alueellisessa mielessä ehkä näin onkin, mutta tavallisena kuluttajana en allekirjoita, että kyseessä olisi ongelma.

 

 

On selvää, että poliitikot puhuvat pienistä asiakasmääristä ongelmana, mutta sehän on heidän tapansa kasvattaa äänimääriään.

 

 

Toki on todettava, että Tampere-Pirkkalan matkustajamäärät ovat hävettävän pienet, sillä kenttä oli matkustajamäärillä mitattuna viime vuonna vasta Suomen yhdeksänneksi suurin!

 

 

Finavia julkaisee lentoasemakohtaiset liikennemäärät kuukausittain ja viime vuoden tilasto matkustajamäärien osalta näyttää tältä:

 

 

  • Helsinki                                       20.848.838
  • Oulu                                              1.096.917
  • Rovaniemi                                        644.144
  • Turku                                               369.432
  • Kittilä                                               354.561
  • Vaasa                                               315.900
  • Kuopio                                             245.682
  • Ivalo                                                242.457
  • Tampere                                          228.096
  • Joensuu                                           121.554

 

 

Puhuttelevaa tilastossa on se, että kärkikymmenikössä ainoastaan Tampereen matkustajaluvut alenivat edellisvuoteen verrattuna. Mm. Oulun matkustajamäärät kasvoivat peräti 18,8 %, kun ne Tampere-Pirkkalassa notkahtivat 0,8 %!

 

  

******************

Omakotitalomme sijaitsee täsmälleen Tampere-Pirkkalan –lentokentän itäisen laskeutumislinjan alapuolella, joten pääsen päivittäin havainnoimaan kentälle idän suunnasta laskeutuvia lentokoneita.

 

Tein eilen melkein koko päivän tontillamme lumitöitä ja pääsin tiiviisti seuraamaan lentoliikennettä.

 

Hornetteja näkee (ja kuulee) nykyään harvemmin, mutta eilen ainakin kaksi laskeutui itäisen laskeutumislinjan kautta Pirkkalaan. Olivatkohan käyneet tunnistuslennolla Suomenlahdella?

****************

 

Satakunnan Lennoston sijaitseminen Pirkkalan tukikohdassa kohottaa Tampere-Pirkkalan lentoaseman merkitystä ja se on hyvä muistaa, kun päivittelemme kentän vaatimattomia matkustajamääriä.

 

Ilmavoimien nettisivuilla kerrotaan Satakunnan Lennostosta mm. näin:

 

Pirkkalassa sijaitsevan Satakunnan lennoston käytössä on koko ilmavoimien lentävä kalusto. Lennosto tukee ilmavoimien taistelua tukilentotoiminnalla, tutkimuksella ja kehittämisellä sekä turvaa ilmaoperaatiot Etelä-Suomen alueella vastaamalla lentotukikohtien valmiudesta.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finavia, Finavian matkustajamäärätilastot, Tampere-Pirkkalan lentoasema, Satakunnan Lennosto, lentomelu, Hornet-kalusto, Hornet-kaluston lentomelu,

Ensimmäiset Suomen Ilmavoimien Hornetit lennettiin St. Luosista Pirkkalaan vuonna 1995

Maanantai 10.12.2018 - -Esko Erkkilä-

Tuskin paljastan sotasalaisuuksia, kun kerron muutamalla sanalla…

 

 

 IMG_6525.JPG

 

 

…työhuoneessani olevasta lentokonetaulusta muutaman sanan.

 

 

Sain tuon taulun muistoksi, kun osallistuin eräissä kertausharjoituksissani tavallisiin ampumarata-ammuntoihin 4. – 8.9.1995.

 

Muodostin tuolloin kertausharjoituksissa sotilasesimieheni eli erään kapteenin kanssa taisteluparin ja pärjäsimme koulutusammunnoissa kahdestaan palkinnon eli tuon taulun arvoisesti.

 

 

Taisi olla vasta seuraavissa kertausharjoituksissa, kun erääseen illanviettoomme saapui muutama lentäjä, jotka aikoinaan olivat lentäneet Suomen Ilmavoimien ensimmäiset Hornetit St. Lousista Pirkkalaan.

 

 

Lento kesti 9,5 tuntia ja kyseessä oli neljän hävittäjän suora lento.  Lennon varalaskupaikaksi oli päätetty Reykjavikin Keflavik ja siellä vallinneen heikon sään vuoksi siirtolento Pirkkalaan myöhästyi hieman.

 

 

Anneli Taina oli siirtolennon aikana maamme puolustusministerinä ja kenraali Martti Ahola Ilmavoimien komentajana. Nyt tapailen Anneli Tainaa tamperelaisten eläkeläisjärjestöjen kokouksissa.

 

 

Ensimmäiset Hornetit lennettiin Suomeen vasta 7.11.1995, joten syyskuussa 1995 pidettyjen kertausharjoitusten aikana Hornetteja ei vielä ollut Suomessa, joten kuvassa oleva ei ole ainakaan Suomen ilmatilassa lentävä Hornet.

 

 

Sain aikoinaan peruskoulutukseni Panssarintorjuntajoukoissa Säkylässä ja ehdinkin olla muutamissa jalkaväen kertausharjoituksissa ennen kuin minut siirrettiin Ilmavoimiin.

 

 

En luonnollisestikaan kuulunut lentäviin reserviläisiin, mutta ainakin eräiden kertausharjoitusten aikana sain henkilökohtaisesti tutustua Hornetit Suomeen lentäneisiin pilotteihin.

 

 

Kelpo kavereita kaikki!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hornet, Hornetit Suomeen vuonna 1995, Hornettien siirtolento Pirkkalaan,

Lentorata Tampereelta Helsinki-Vantaan lentokentälle harppasi eteenpäin

Torstai 11.1.2018 - -Esko Erkkilä-

Nykyistä paremmat junayhteydet Tampereelta Helsinkiin ovat jokaisen järkevän poliitikon ajatusmaailmassa kärkilistalla.

 

 

Junayhteyden parantamisesta on käytetty erilaisia termejä ja niistä ehkä tunnetuin on

 

 

Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin

 

 

 

”Tunnin juna” –kaavailuihin liittyy tiiviisti se, että Tampereen ja Helsingin välille pitäisi koko matkalle saada kolmas raide.

 

 

Viime päivinä hankkeesta on alettu käyttämään termiä

 

 

Lentorata

 

 

Lentorata-hanke sai uutta tuulta siipiensä alle, kun Tampereen pormestari Lauri Lyly, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson ottivat näkyvästi kantaa Lentoradan puolesta.

 

 

 

Lentoradan aikaansaamisen uhkana saattaa olla muutama seikka ja eräs niistä on se, että myös varsinais-suomalaiset alkavat ponnekkaasti ajaa ”Tunnin junaa” Helsingin ja Turun välille.

 

 

Toivon, että Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittämistä ajavat tahot näkisivät laajemmat kokonaisuudet ja toimisivat Lentoradan puolesta.

 

 

Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittäminen on paikallaan, mutta samalla pitää muistaa se koko- ja monipuolisuusero, joka vallitsee Helsinki-Vantaan hyväksi.

 

 

Lentoasemien matkustajamäärät vuonna 2014 tässä (luvuissa on eritelty kotimaan liikenteen ja kansainvälisen liikenteen matkustajamäätärät):

 

Vuoden 2017 matkustajamääristä on olemassa ennusteet ja ne näyttävät tältä (matkustajamäärissä on tapahtunut merkittäviä muutoksia vuodesta 2014 vuoteen 2017):

 

Mielestäni nämä kaksi taulukkoa ovat pitävä perustelu sille, että Tampereen rautatieaseman ja Helsingin lentokentän välille pitää rakentaa Lentorata!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lentorata, Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin, Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille, Helsinki-Vantaan lentoasema, Tampere-Pirkkala -lentoasema, pormestari Lauri Lyly,

Tampere-Pirkkalan - lentoaseman matkustajamäärät romahtivat viime vuonna 41 prosenttia!

Tiistai 21.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Kuntavaalit järjestetään 9.4.2017 ja kaikki pilvilinnoissa leijailevat Tampereen ja Pirkanmaan päättäjiksi pyrkivät toistelevat, että Tampere-Pirkkalan –lentoasema pitää kohottaa valtakunnan kakkoskentäksi.

 

 

Joku voi sanoa, että teen poliittisen itsemurhan, kun totean ajatuksen olevan haavekuva vain.

 

 

 

IMG_7456.JPG

 

 

Ajatuksiin ja haavekuviin tuo ehkä hieman reaalitietoa se, että viime vuonna Helsinki-Vantaan matkustajamäärä oli 17,1 miljoonaa matkustajaa ja tässä kuvassa (lähde Fianvia ja graafinen toteutus Aamulehti) näemme maakuntakenttien matkustajamäärät vuonna 2016;

 

 

  • Oulu 1.027.000 matkustajaa
  • Rovaniemi 487.000 matkustajaa
  • Turku 324.000 matkustajaa
  • Vaasa 288.000 matkustajaa
  • Kittilä 257.000 matkustajaa
  • Kuopio 227.000 matkustajaa
  • Tampere 208.000 matkustajaa

 

 

Mainittakoon, että vuonna 2015 Tampere-Pirkkalan matkustajamäärä oli 357.000 matkustajaa ja sillä saavutettiin maakuntakenttien sarjassa kolmas tila Oulun ja Rovaniemen jälkeen!

 

 

On epärealistista kuvitella, että Tampere-Pirkkalan matkustajamäärät kohoaisivat miljoonaan matkustajaan vuonna 2020, mutta näin väittää Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy:n lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto.

 

 

Tredea Oy on kokonaisuudessaankin jarruttanut erityisesti Tampereen kaupungin elinvoiman kehittymistä monet vuodet ja perusteettomat kuvitelmat Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehitysnäkymistä ovat täysin vailla todellisuuspohjaa.

 

 

Tampereen kuntavaaliehdokkaana en suostu liittymään siihen kuoroon, joka pitää tärkeänä Tampere-Pirkkala –lentoaseman kehittämistä vaan lähden siitä, että Helsinki-Vantaa on tamperelaisten ja pirkanmaalaisten lähikenttä.

 

 

Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille sekä mutkaton raideyhteys suoraan Helsinki-Vantaalle ovat ne toimenpiteet lentoliikenteen osalta, joita Tampere ja Pirkanmaa tarvitsevat elinvoimansa kartuttamisessa.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Pirkkalan - lentoaseman matkustajamäärät romahtivat viime vuonna 41 prosenttia!, Tampere-Pirkkala, Tredea Oy, Tredea Oy:n lentoliikenteen kehitysjohtaja, Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy,

Ei ole toivoakaan Tampereen talouden kuntoonsaamisesta!

Perjantai 3.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Olin eilen osanottajana tilaisuudessa, jonka järjesti…

 

 

 

IMG_7008.JPG

 

 

…MSL-Tampere.

 

 

 

Tilaisuuden teemana oli…

 

 

IMG_7010.JPG

 

 

…”Tampereen keskustan liikennejärjestelmä muutoksessa”

 

 

 

IMG_7011.JPG

 

 

 

Tilaisuuden avasi Keskustan kunniajäsen, kaupunginvaltuutettu ja MSL-Tampereen sihteeri Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen.

 

 

IMG_7013.JPG

 

 

Tilaisuuden alustajana oli liikennepäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta.

 

 

 

Tilaisuuden anti oli tamperelaisittain masentavaa, sillä Tampereen kaupungin keskikaupunkia koskevat suunnitelmat merkitsevät toteutuessaan, että Tampereen kaupungin surkea taloudellinen tilanne tulee jatkumaan ja lähivuosien aikana edelleen vaikeutumaan.

 

 

Yritysmaailmaan ei tulla satsaamaan, mutta ihmisten kuljettamiseen polkupyörillä, ratikalla ja kävellen panostetaan.

 

 

Tilaisuuden annista olisi paljonkin kerrottavaa, mutta se on jo nyt todettava, että surkealta näyttää.

 

 

Se on todettava, että Lempäälän Ideapark, Ylöjärven Elo-kauppakeskus, Koivistonkylän ja Kalevan Prismat sekä Pirkkalan Partolassa sijaitsevat liikkeet tulevat hykertelemään käsiään, kun Tampereen keskustan liike-elämää tullaan vauhdilla ajamaan alas!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: MSL-Tampere, Tampereen keskustan liikennejärjestelmä muutoksessa, Ideapark Lempäälä, Kauppakeskus Elo Ylöjärvellä, Koivistonkylän Prisma, Kalevan Prisma, Partolan liikkeet, Pirkkalan Partola, kuihtuva Tampereen keskusta, Tampereen talousongelmat,

Keskustan puoluekokouksessa kaikki varapuheenjohtaja- ja puoluesihteeriehdokkaat kävivät esittäytymässä pirkanmaalaisille

Torstai 16.6.2016 - -Esko Erkkilä-

Keskustan Seinäjoella 10.-12.6.2016 pidetyn puoluekokouksen ohjelmassa luki lauantain 11.6.2016 klo 8.00 – 10.00 kohdalla näin:

 

 

”Piirien ryhmäkokouksia Seinäjoki Areenalla”

 

 

Kerron pienen kuvakimaran kera, että mitä tuolloin tapahtui Keskustan Pirkanmaan piirin osalta – sama muuten tapahtui myös muiden piirien kohdalla.

 

 

Keskustan puoluekokouksessa istutaan siten, että kukin piiri istuu omilla paikoillaan. Meille pirkanmaalaisille oli varattuna hieman yli sata istumapaikkaa ja ne täyttyivät virallisista kokousedustajista.

 

 

Lauantaina aamutuimaan kaikki varapuheenjohtajaehdokkaat ja kaikki puoluesihteeriehdokkaat kävivät esittäytymässä meille ja pitivät kukin ”hissipuheen” pituisen esittelyn.

 

 

Varapuheenjohtajaehdokkaiden ja puoluesihteeriehdokkaiden taso oli korkea ja sanoimmekin, että Keskustalle pitäisi valita seitsemän varapuheenjohtajaa ja viisi puoluesihteeriä!

 

 

Puolueemme säännöt eivät kuitenkaan sitä salli, joten piti valita kolme varapuheenjohtajaa ja yksi puoluesihteeri.

 

 

Mutta siitä esittelystä!

 

 

Istuimme omilla paikoillamme ja ehdokkaat esiintyivät edessämme ja siitä nyt sitten kaksitoista kuvaa!

 

 

Ensin varapuheenjohtajaehdokkaat:

 

 

 

pir1.jpg

 

 

Hannakaisa Heikkinen, kansanedustaja, terveystieteiden maisteri Kiuruvedeltä

 

 

 

pir2.jpg

 

 

Hanna Huttunen, metsätalousinsinööri, yrittäjä sekä viljatilan emäntä Outokummusta

 

 

 

pir3.jpg

 

 

Anne Kalmari, kansanedustaja, MMM ja agronomi Kivijärveltä

 

 

 

pir4.jpg

 

 

Katri Kulmuni, kansanedustaja, Suomi-Venäjä –seuran puheenjohtaja Torniosta

 

 

 

pir5.jpg

 

 

Antti Kurvinen, kansanedustaja, oikeustieteen maisteri Kauhavalta

 

 

 

pir6.jpg

 

 

Juha Rehula, perhe- ja peruspalveluministeri, sosionomi Hollolasta

 

 

 

pir7.jpg

 

 

Annina Ruottu, politiikkatieteiden FT & VTM Liedosta

 

 

 

Puoluesihteeriehdokkaat:

 

 

 

pir8.jpg

 

 

Mari Kokko, yhteiskuntatieteiden maisteri ja tradenomi, viestintävastaava Helsingistä

 

 

 

pir9.jpg

 

 
Sami Kilpeläinen, valtiotieteiden maisteri, agronomi MMM, hankintajohtaja Vantaalta

 

 

 

pir10.jpg

 

 

Jouni Ovaska, kasvatustieteiden maisteri, opettaja Hämeenkyröstä

 

 

 

pir11.jpg

 

 
Riikka Pirkkalainen, filosofian maisteri, eduskunta-avustaja Iisalmesta

 

 

pir12.jpg

Olli Riikonen, hallintotieteen maisteri, kunnanjohtaja Tohmajärveltä

 

 

 

Kiitokset kaikille ehdokkaille hienoista esittelyistä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anne Kalmari, Mari Kokko, Antti Kurvinen, Riikka Pirkkalainen, Jouni Ovaska, Annina Ruottu, Hanna Huttunen, Katri Kulmuni, Olli Riikonen, Hannakaisa Heikkinen, Sami Kilpeläinen, Juha Rehula,

Tulevaisuuden kunta - miten Keskustan varapuheenjohtaja- ja puoluesihteeriehdokkaat vastasivat?

Perjantai 3.6.2016 - -Esko Erkkilä-

Yksi kysymys, johon Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaat ja puoluesihteeriehdokkaat joutuivat Tampereella 31.5.2015 vastaamaan, kuului näin:

 

 

Millainen on tulevaisuuden kunta?

 

 

tentti14.jpg

 

 

Ehdokkaat tässä; varapuheenjohtajaehdokas Anne Kalmari vasemmalta kahdeksas, onnistui olemaan kuvaajalta piilossa!

 

 

Mari Kokko

 

Huolehtii kouluista, liikuntapaikoista sekä kulttuurista

***

 

 Sami Kilpeläinen

 

Lähipalvelujen puolustaja

***

 

Annina Ruottu

 

Huolehtii kuntalaisille mukavista asioista

***

Olli Riikonen

 

Huolehtii kunnan elinvoimasta

***

 

 

Katri Kulmuni

 

On kuntalaisten lähiyhteisö, tukee yrittäjyyttä

***

 

Jouni Ovaska

 

Huolehtii kunnan omasta elinvoimasta

***

 

Hanna Huttunen

 

On elinvoiman kehto

***

 

Anne Kalmari

 

Luo puitteet, että ihmiset voivat yrittää

***

 

Antti Kurvinen

 

Kotiseudun menestyksen takaaja

***

 

Riikka Pirkkalainen

 

Tekee elinvoimaa tukevia päätöksiä

***

 

Hannakaisa Heikkinen

 

Tulevaisuuden kuntasi

 

 

Kerrassaan hienoja luonnehdintoja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anne Kalmari, Mari Kokko, Antti Kurvinen, Riikka Pirkkalainen, Jouni Ovaska, Annina Ruottu, Hanna Huttunen, Katri Kulmuni, Olli Riikonen, Hannakaisa Heikkinen, Sami Kilpeläinen,

Hienoa ja pätevää porukkaa on ehdolla Keskustan varapuheenjohtajiksi ja puoluesihteeriksi!

Torstai 2.6.2016 - -Esko Erkkilä-

Keskustan Länsi-Tampereen paikallisyhdistys ja Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö järjestivät eilen Tampereella ehdokastentin, jossa tentattiin Keskustan varapuheenjohtajiksi ja Keskustan puoluesihteeriksi pyrkiviä henkilöitä.

 

 

Tilaisuus oli kaikille avoin ja paikalla oli runsaasti asiasta kiinnostuneita.

 

 

Toivottavasti pääsen myöhemmin tarkastelemaan mainion tilaisuuden asia-antia, mutta tässä nopeasti laadittu kuvareportaasi Buffet & Cafe Linkosuolla järjestämästämme tilaisuudesta:

 

 

 

tentti1.jpg

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana avasin tilaisuuden.

 

Minulla on tapana avata kokoukset ja erilaiset tilaisuudet täsmällisesti sovittuna aikana ja niin tein myös eilen – osa ehdokkaista etsiskeli tervehdyspuheeni aikana vielä paikkojaan.

 

 

 

tentti2.jpg

 

 

”Tenttaattoreina” toimivat edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela ja Keskustan Länsi-Tampereen paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Raija Moilanen.

 

 

 

Ja sitten ehdokastentin osanottajat:

 

 

 

Jouni Koskela ja Raija Moilanen olivat tilaisuuden aluksi laatineet jokaiselle ehdokkaalle henkilökohtaisen kysymyksen ja puheenvuorojen järjestys oli ennen tilaisuutta ainoastaan tenttaattoreiden tiedossa.

 

 

 

tentti3.jpg

 

 

Anne Kalmari, ehdolla varapuheenjohtajaksi

 

 

 

tentti4.jpg

 

 

Mari Kokko, ehdolla puoluesihteeriksi

 

 

 

tentti5.jpg

 

 

Antti Kurvinen, ehdolla varapuheenjohtajaksi

 

 

 

tentti6.jpg

 

 

Riikka Pirkkalainen, ehdolla puoluesihteeriksi

 

 

 

tentti7.jpg

 

 

Jouni Ovaska, ehdolla puoluesihteeriksi

 

 

 

tentti8.jpg

 

 

Annina Ruottu, ehdolla varapuheenjohtajaksi

 

 

 

tentti9.jpg

 

 

Hanna Huttunen, ehdolla varapuheenjohtajaksi

 

 

 

tentti10.jpg

 

 

Katri Kulmuni, ehdolla varapuheenjohtajaksi

 

 

 

tentti11.jpg

 

 

Olli Riikonen, ehdolla puoluesihteeriksi

 

 

 

tentti12.jpg

 

 

Hannakaisa Heikkinen, ehdolla varapuheenjohtajaksi

 

 

 

tentti13.jpg

 

 

Sami Kilpeläinen, ehdolla puoluesihteeriksi

 

 

 

Kiitokset ehdokkaille, yleisölle sekä tenttaattoreille hienosta tilaisuudesta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anne Kalmari, Mari Kokko, Antti Kurvinen, Riikka Pirkkalainen, Jouni Ovaska, Annina Ruottu, Hanna Huttunen, Katri Kulmuni, Olli Riikonen, Hannakaisa Heikkinen, Sami Kilpeläinen,

Vanhemmat kirjoitukset »