Akveduktit olivat antiikin Roomassa taidokkaita vesijohtoputkiaMaanantai 1.4.2019 - -Esko Erkkilä- Olen Portugalissa lomamatkoilla eri kohteissa käydessäni nähnyt taidokkaita ”muurirakennelmia”, mutta vasta nyt Espanjan Andalusiaan suuntautuneen lomamatkamme aikana minulle selvisi, että kyse on vesijohtoputkista!
Tämän akveduktin valokuvasin bussimme ikkunasta Nerjan kaupungissa ja se on hyvin tyypillinen - joskin todella massiivinen ja komea - Rooman valtakunnan aikainen vesijohtojärjestelmä.
Akveduktien avulla kaupungit saivat puhdasta vettä jopa satojen kilometrien päästä vuorilta, joista ja järvistä, sillä vesi virtasi akvedukteissa kourussa, joka oli kolmisen metriä leveä.
Akveduktit olivat rakennettu siten, että niiden laskukaltevuus oli kaksi metriä kilometrillä.
Akveduktit olivat osaltaan kallioon louhittuja tunneleita, mutta rotkojen ja laaksojen kohdalla ne olivat taidokkaita holvirakennelmia, kuten tuossa kuvassanikin nähdään.
Rooman valtakunnassa akvedukteja oli kaikkiaan 500 kilometriä ja suurimpien vedensiirtokyky oli 190 000 kuutiometriä vettä vuorokaudessa.
Holvirakenteella akveduktien rakenne saatiin kestäväksi.
Akvedukteja rakennettiin jo varhain ennen ajanlaskumme alkua ja niitä käytettiin ainakin 1800-luvulle saakka – eräät tietolähteet kertovat, että niitä on käytössä yhä edelleen.
Monikerroksinen akvedukti on ihailtavan hieno insinööritaidon taidonnäyte yhä edelleen!
Akvedukteista vielä sen verran, että niistä kuulemani mukaan kerrotaan monissa lastenkirjoissa - olen liian vähän lukenut lastenkirjoja nuorisolle, sillä vasta nyt sain selvityksen niistä!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: akvedukti, akveduktit, Antiikin Rooma, Nerja, insinööritaito antiikin Roomassa, Andalusia2019, |
Arena di Verona...Tiistai 23.10.2018 - -Esko Erkkilä- …oli Julian parvekkeen jälkeen seuraava kulttuurikohde, johon tutustuimme Veronassa.
Tutustuimme tähän maailmankuuluun roomalaiseen amfiteatteriin vain ulkopuolelta.
Arena di Verona on rakennettu jo ensimmäisellä vuosisadalla, mutta se on käytössä…
…yhä edelleen.
Arena di Veronaan oli siellä käydessämme pitkät asiakasjonot ja sen vuoksi emme edes pyrkineet näkemään areenaa sisältäpäin.
On helppo uskoa, että Arena di Veronalle mahtui aikoinaan 30.000 katsojaa, mutta nykyisin katsojamäärät on rajoitettu 15.000 katsojaan.
Käyntimme aikana Arena di Veronaa valvoi vain yksi viehättävä paikallispoliisi ajoneuvonaan Vespa, mutta toki…
…torin turvallisuudesta vastasivat myös hieman taistelukykyisimmät joukot!
Ehkä joskus toiste Arena di Veronalle!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Arena di Verona, Arena di Verona roomalainen amfiteatteri, Arena di Verona roomalainen amfiteatteri Veronassa, Vespa, Italia2018, Bruce Springsteen, |
Pompeijin raunioista löytyneitä kalleuksia Museo Archeologico Nazionale di Napoli´ssaTiistai 5.12.2017 - -Esko Erkkilä- Museo Archeologico Nazionale di Napoli´ssa eli Napolin arkeologisessa museossa on omia huoneita ja näyttelytiloja niille arvokkaille löydöille, jotka on löydetty Pompeijin kaivausten yhteydessä.
Seuraavassa muutamia kuvia löydöksistä; vain osassa kuvia on selityksiä:
Erään näyttelyhuoneen täyttää Pompeijin raunioista kertova pienoismalli.
Pompeijin kaupungista on nyt kaivettu esiin 45 hehtaaria, mutta kaivamatta on vielä n. 20 hehtaarin suuruinen alue.
Suihkukaivojen ja suihkulähteiden sekä vesipostien vesisuuttimia.
Punnitusvälineitä
Kolkuttimia
Vesijohtotarvikkeita
Menanderin talon raunioista löydettyjä hopeaesineitä.
Menanderin hopeaa.
Sininen maljakko, jota pidetään museon arvokkaimpana esineenä.
Maljakko löydettiin 29.12.1837.
Maljakko on cameo-lasia ja keisarillisia roomalaisia cameo-lasimaljakoita on jäljellä vain muutama koko maailmassa.
Maljakot valmistettiin fuusioimalla erilaisia värillisiä lasilevyjä uunissa ja jäähdytyksen jälkeen päällimmäinen kerros poistettiin.
Kuvituksena on viiniköynnöksiä ja linturyhmiä.
Maljakon pohjaosassa on kuvattuna Välimeren alueen kasveja ja eläimiä.
Maljakko on taitavien käsityöläisten korvaamaton mestariteos ja se pitää nähdä jokaisen, joka vierailee Museo Archeologico Nazionale di Napoli´ssa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sorrento2017, Napoli, Napolin arkeologinen museo, Museo Archeologico Nazionale di Napoli, Pompeiji, roomalaisaika, blue vase pompeii, blue glas vase of pompeii, sininen maljakko pompeiji, |
Museo Archeologico Nazionale di Napoli´ssa pääsee tutustumaan Pompeijin ja Herculaneumin raunioista löydettyihin ja myös muihin roomalaisajan patsaisiinMaanantai 4.12.2017 - -Esko Erkkilä- Napolin arkeologinen museo eli Museo Archeologico Nazionale di Napoli on paikka, jossa Napolissa ollessaan kannattaa käydä.
Sain käydä siellä lokakuun puolessavälissä, kun teimme kahdeksanpäiväisen matkamme Sorrentoon.
Seuraavassa kuvakertomus siitä Museo Archeologico Nazionale di Napoli –vierailustamme, jolloin tutustuimme museossa esilläoleviin patsaisiin.
Patsaat ovat peräisin pääosin Herculaneumin kaupungin raunioista, mutta mukana on patsaita myös Pompeijista sekä yleensäkin Rooman valtakunnan ajalta.
Museon aulassa on mahtava hevosenpääveistos, jonka alkuperää ja taustaa en tiedä.
Ala-aulassa nousemista ylempiin kerroksiin…
…vartioivat nämä veistokset.
****************
Ja sitten niitä veistoksia:
Hercules…
…ja sama takaapäin.
Ei ihme, että naiset ihailevat tätä veistosta!
Toro Farnese on massiivinen roomalainen kopio hellenistisestä veistoksesta ja se on ollut museossa vuodesta 1862 lähtien.
Giulio Cesare eli Julius Caesar; kopio vuodelta 110 ja alkuperäinen vuodelta 50 eaa.
Agrippina eli vuonna 15 syntynyt ja vuonna 59 kuollut Julia Agrippina, joka oli keisari Neron äiti – hän oli myös keisari Caligulan sisar.
Giulio Cesaren eli Julius Caesar´n kokovartalomuotokuvaveistos.
Ns. hallitsijoiden käytävä Museo Archeologico Nazionale di Napoli´ssa. Poiketkaahan Museo Archeologico Nazionale di Napoli´ssa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sorrento2017, Napoli, Napolin arkeologinen museo, Museo Archeologico Nazionale di Napoli, Herculaneum, Pompeiji, roomalaisaika, keisari Nero, keisari Caligula, Agrippina, Julia Agrippina, |
Pompeijissa vesihuolto pelasi!Lauantai 28.10.2017 - -Esko Erkkilä- Antiikin Rooman tekniikka tarkoittaa Rooman valtakunnassa aikakaudella alkaen noin vuonna 300 ennen ajanlaskun alkua ja päättyen vuoteen 476, jolloin Länsi-Rooman valloittivat germaanit.
Aikahaarukka merkitsee, että Pompeijissa oli ennen sen tuhoutumista antiikin Rooman tekniikkaa mm. vesihuollossa.
Pompeijin pääkadun varrella on tänäänkin nähtävissä vesitorni, jonka kautta pompeijilaisiin taloihin saatiin painovesi.
Todennäköisesti tähän vesitorniin saatiin vesi läheisiltä vuorilta painovetenä putkia pitkin.
Pompeijin kaivauksissa on löydetty vesijohtoja, joilla vesitorneihin kerättyä vettä on jaettu Pompeijin taloihin.
Pompeijissa väestön ikä oli korkeintaan hieman alle 50 vuotta ja oletus on, että vesijohtoputkista liuennut lyijy olisi yksi syy alhaiseen keski-ikään.
Lyijyn kemiallinen merkki on Pb eli plumbum.
Rooman valtakunnassa lyijyä käytettiin vesijohtoputkien lisäksi jopa ruokailuväineissä ja sanotaan, että lyijyn käyttäminen oli syynä Rooman valtakunnan tuhoon.
Hyvin todennäköistä – tiedä häntä!
-Esko Erkkilä- |
2 kommenttia . Avainsanat: sorrento2017, Pompeiji, Pompeii, Antiikin Rooma, Pompeijin vesihuolto, vesijohtoputket lyijystä, lyijy, Pb, plumbum, |
Kolmituntinen odottaminen, kun kolmikaistainen moottoritie jouduttiin sulkemaanSunnuntai 22.10.2017 - -Esko Erkkilä- Kahdeksanpäiväinen lomamatkamme Sorrentoon Italiassa alkoi yskähdellen, kun jouduimme matelemaan suuntaansa kolmikaistaisella moottoritiellä Rooman ja Napolin välillä muutaman kilometrin matkan kolmessa tunnissa.
Autostrada del Sole on virallisesti A1 Italian moottoriteiden luokituksessa; se on Italian pisin moottoritie ja maan etelä–pohjoissuuntainen pääväylä. Sen pituus on 759,6 kilometriä. A1 kulkee Milanosta Napoliin Rooman kautta.
Moottoritie on suuntaansa kolmikaistainen, mutta suuren onnettomuuden sattuessa kaikki kolme kaistaa joudutaan sulkemaan.
Matkaa Rooman lentokentältä Sorrentoon Napolin kautta on n. 250 kilometriä.
Menomatkamme puolivälissä alkoi hälytysajoneuvoja ajaa ohitsemme ja ennen ”puolivälin krouviamme”…
…Pontecorvoa matkamme tyssäsi melkein kokonaan.
Olimme pitkät ajat paikoillamme ja sitten taas pääsimme parisenkymmentä metriä eteenpäin kohti Napolia.
Kaikki liikenne oli käytännössä seis kolmisen tuntia ja mm. henkilöautoilla matkassa olleet nousivat jaloittelemaan autoistaan.
Moottoritie Roomasta Napoliin on Italian valtasuoni ja meitä hidastaneesta liikenneonnettomuudesta kerrottiinkin Italian uutislähetyksissä ja sen vuoksi tiesimmekin, että liikenneongelman syy oli säiliöauton ja autojenkuljetusauton yhteentörmäys Pontecorvon kohdalla.
Uutisissa kerrottiin, että onnettomuudessa ei tullut kuolonuhreja, mutta yksi vakava loukkaantuminen.
*****
Onneksi olimme vasta siirtymässä lomanviettopaikkaamme Sorrentossa, joten menetimme ainoastaan kolme tuntia mahdollisuudessa tutustua Sorrentoon.
Pääsimme vihdoin Pontocorvoon ja pidimme siellä ennakoidun tauon.
Oppaamme ja autonkuljettajamme pohtivat, että ajammeko eteenpäin sivuteitä, mutta pohdinnan lopputulos oli se, että palaamme moottoritielle.
Päätös oli oikea, sillä viranomaiset ja pelastusjoukot olivat saaneet onnettomuuspaikan siivottua ja liikenne veti taas joutuisasti.
*****
Onnettomuuspaikka oli heti Pontecorvosta Napolin suuntaan ja tässä muutama bussimme ikkunan läpi ottamani valokuva onnettomuuspaikasta:
Kuvissa näkyy pelastuskalustoa, paikalle hälytettyjä säiliöautoja, joihin on imetty onnettomuusauton lasti sekä täystuhon kokenut autojenkuljetusauto.
***************************
Onnettomuuspaikka on kolmen tunnin odottamisen jälkeen ohitettu ja matka pääsi jatkumaan kohti Sorrentoa.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sorrento2017, Sorrento, Rooma-Napoli, Autostrada del Sole, Milanosta Napoliin, |
Ucanhan linnoitettu keskiaikainen silta on eräs Portugalin kansallisista monumenteistaTiistai 29.11.2016 - -Esko Erkkilä- Lokakuisen Portugaliin suuntautuneen agrologimatkamme eräs kohde oli Ucanhassa sijaitseva keskiaikainen linnoitettu silta.
Silta ylittää Varosa-joen ja sen sanotaan joidenkin tietojen mukaan olevan peräisin jo 1100-luvun puolivälistä.
On luonnollista, että sillanylityksestä perittiin aikoinaan siltamaksua.
Kuljimme sillan yli oikealta vasemmalle ja kuvan oikeassa laidassa näkyvä torni oli kohde, jonka ylimpään kerrokseen mm. minä kiipesin ennen sillan ylitystä.
Tässä seurueemme lähestyy siltaa ja sen päässä sijaitsevaa tornia, jonka korkeus on 20 metriä.
Näkymä tornista tulosuuntaamme…
…ja tässä näkymä tornista sillalle.
”Jalkamiehen” silmien tasolta silta…
…näytti tältä.
Vielä viimeinen silmäys kohti tornia…
…ja pieni ylämäki…
…kohti odottavaa autoamme ja sitten nokka kohti uusia seikkailuja. Automme edessä oli pätkä kivistä tietä ja se saattaa olla peräisin roomalaisajalta eli vuosilta 0 -> 400 jKr! Valitettavasti en ottanut tienpätkästä valokuvaa.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Agrologit, agrologit2016, Agrologit Portugalissa 2016, Ucanha, Ucanhan keskiaikainen silta, Ucanhan linnoitettu keskiaikainen silta, Pontee e Torre de Ucanha, Brigde and Tower of Ucanha, roomalaisaika, siltatulli, |
Toscanan Sienassa sijaitseva Basilica Cateriniana on eräs kaupungin merkittävistä kohteistaTiistai 23.9.2014 - -Esko Erkkilä- Tutustuimme Toscanan matkallamme syyskuun 6. päivänä vanhaan Sienan kaupunkiin ja ensimmäisenä tutustumiskohteenamme...
...siellä oli Basilica Cateriniana eli Basilica San Domenico.
Kirkon rakentaminen alkoi jo vuonna 1226. Kirkolla on monivaiheinen historia ja siihen kuuluu mm. kaksi maanjäristystä vuoden 1798 jälkeen, jolloin kirkon ylimmät kerrokset saivat vaurioita.
Nyt kirkko hallitsee sitä osaa Sienan kaupunkia, jolle turistibussit ohjataan kaupunkiin saapuessaan.
Kirkossa on pyhäinjäännöksiä Pyhästä Katariinasta joka eli vuosina 1347 – 1380.
Pyhän Katariinan ansiota sanotaan olleen mm. se, kun hän toimi aktiivisesti sen puolesta, että paavi Gregorius XI:n siirtyi Ranskasta Roomaan. Pyhä Katariina vahvisti rauhaa Italian kaupunkivaltioiden kesken.
Lapsena Katariina – Catherine – oli iloinen lapsi ja perhe antoikin hänelle lempinimen Euphrosyne eli ”ilon lapsi”.
Jo seitsenvuotiaana Catrerine vannoi antavansa elämänsä Jumalalle.
Basilica Caterinianan sisätiloissa oikealla sivustalla on Pyhän Katariinan kappeli, jossa ovat pyhäinjäännöksinä Katariinan pää…
…sekä sormi.
**************
Pyhä Katariina on haudattuna Roomaan, mutta sienalaiset halusivat, että Katariinan ruumis saataisiin Sienaan.
Sienalaiset ottivat kuitenkin mukaansa vain Katariinan pään ja nyt se on siis monimutkaisten vaiheiden jälkeen Basilica Caterinianassa Sienassa.
**********
Tässä Sienan kaupunkisydämestä otettu ”kaukokuva” Basilica Caterinianasta.
Kyse on todella kaukokuvasta, sillä tämä kuva on otettu täsmälleen samasta paikasta kuin edellinen kuva, mutta tässä ei ole käytetty zuumausta.
Kuva kertoo niistä suurista korkeuseroista, jotka ovat luonteenomaisia Sienalle.
*************
Käynti Basilica Caterinianassa on paikallaan, kun käytte Sienassa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Siena, Toscana, toscana2014, Basilica Cateriniana, Basilica San Domenico, paavi Gregorius XI, pyhäinjäännökset, Pyhän Katariinan pyhäinjäännökset, Rooma, |
Tampereen kouluverkkosuunnitelma ja erityisopetuksen uudelleenjärjestelytSunnuntai 21.2.2010 klo 16.12 - -Esko Erkkilä-
Tampereen kouluverkkosuunnitelmaan liittyvät monet seikat ovat saaneet farssinomaisia piirteitä.
Vaihtoehtoja oli ainoastaan virkahenkilöiden mielestä, sillä lähes alkuperäinen suunnitelma juntattiin läpi ilman, että kaupunkilaisia olisi todellisuudessa kuultu. Yksi hyvä päätös kouluverkkouudistuskeskustelun aikana syntyi - erityisopetuksen osalta otettiin aikalisä ja... |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Kehitysvammaisten Tuki ry, Tampereern seudun CP-yhdistys ry, Pirkanmaan Dysfasiayhdistys ry, Kynnys ry, Tampereen seudun Asperbin syndrooma- ja Auttismiyhdistys ry TSAU!, Pirkanmaan ADHD-yhdistys ry |