Lento-osasto Kuhlmey´n merkitys Ihantalan torjuntavoitossa 194418.09.2009 Neuvostoliiton suurhyökkäys alkoi 9.6.1944 ja se eteni nopeassa tahdissa Viipuriin saakka, joka menetettiin 20.6.1944.
Neuvostojoukkojen tavoitteena Viipurin valloittamisen jälkeen oli strateginen läpimurto Ihantalassa. Jos se olisi onnistunut, olisi Suomen sotilaallinen asema muuttunut äärimmäisen vaikeaksi.
Puna-armeijan läpimurron torjumisessa on liian vähälle julkiselle huomiolle jäänyt saksalaisen lento-osasto Kuhlmeyn osuus. Vähäinen huomio oli suomettumisen synkimpinä vuosina ymmärrettävää, mutta viime vuosinakin asiaa on sotahistoriassa käsitelty kovin vähän.
Suomi pyysi Saksalta 12.6.1944 apua, jonka seurauksena muodostettiin everstiluutnantti Kurt Kuhlmeyn komentama Lento-osasto Kuhlmey.
Immolan lentokenttä luovutettiin kokonaan lento-osaston käyttöön ja ensimmäiset saksalaiskoneet saapuivat Immolaan 16.6.1944.
Useiden lentäjien mukana koneessa oli maskottikoira, joka ensimmäisenä hyppäsi Suomen kamaralle. Lentäjän jälkeen koneesta kapusi mekaanikko ja hän aloitti välittömästi oman koneensa saattamisen taistelukuntoon.
Lento-osasto Kuhlmey´n hävittäjätoiminta alkoi 19.6.1944 ja pommitukset alkoivat seuraavana päivänä. Ripeätä toimintaa, sillä avunpyynnöstä taistelutoiminnan alkamiseen kului ainoastaan viikko!
Lento-osasto Kuhlmey osallistui taisteluun yhdessä Suomen ilmavoimien kanssa.
Suomen ilmavoimat ja lento-osasto Kuhlmey suorittivat Talin - Ihantalan alueelle kesä…heinäkuun vaihteessa 1944 kahden viikon aikana yhteensä 1.020 pommituslentoa, joiden yhteydessä pudotettiin 765 tonnia lentopommeja. Lento-osasto Kuhlmey`n osuus pudotetuista pommeista oli 2/3.
Ilma-aseen käyttäminen oli psykologiselta merkitykseltään suuri etulinjan taistelijoille. Lento-osasto Kuhlmey´n merkitys tiedustelussa, panssarivaunujen tuhoamisessa ja vihollisen huoltotoiminnan vaikeuttamisessa oli merkittävä.
Kuhlmey´n pudottamat pommit tuhosivat punapanssareita jo niiden ryhmitysalueella, joten panssarivaunujen pääseminen etulinjaan oli vaikeaa. Panssarivaunujen tarvitsemien polttoainesäiliöiden tuhoaminen ja huoltoalueiden tehokas häirintä rajoittivat neuvostopanssareiden toimintaa.
Puna-armeija totesi heinäkuussa 1944, että Suomen sotilaallinen valloittaminen ei onnistu. Stalin päätteli, että toisen maailmansodan loppunäytös tapahtuu Berliinin valloittamisessa ja sen vuoksi hän siirsi Suomea vastaan taistelleita joukkoja Berliinin valloitukseen.
Lento-osasto Kuhlmey´n koneet jatkoivat lentotoimintaansa Utista 13.8.1944 saakka. Pääosa lento-osaston kalustosta oli poistunut Suomesta jo heinäkuun lopulla.
Everstiluutnantti Kurt Kuhlmey lensi Suomesta 23.7.1944 ja voidaan katsoa, että silloin lento-osasto Kuhlmey´n toiminta maassamme virallisesti päättyi.
-------------------
Immolan lentokenttä sijaitsee Imatralla. Kentälle on Imatran keskustasta matkaa 11 kilometriä ja Venäjän rajalle on matkaa 9 kilometriä. Kentän laidalla on muistomerkki, johon kiinnitetyssä laatassa on teksti:
Saksalainen lento-osasto Kuhlmey osallistui suoma- laisten taistelulentäjien rinnalla tältä Immolan lento- kentältä Karjalan Kannaksen torjuntataisteluihin kesällä 1944 vaikuttaen merkittävästi torjuntavoiton saavuttamiseen.
Mainittakoon, että Adof Hitler kävi Immolassa onnittelemassa marsalkka Mannerheimiä tämän 75 vuotispäivänä 4.6.1942.
-Esko Erkkilä- |