Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Toivottavasti hallituksen linja terroristivoimia vastaan pitää!

Lauantai 9.3.2024 - -Esko Erkkilä-

IMG_9500.JPG

Pääministeri Petteri Orpo ja vastikään Eduskunnalta luottamuksen saanut työministeri Arto Satonen tapasivat terroristimahdiksi pyrkivät ay-johtajat eilen.

****************
 

Ay-mahdit eivät perääntyneet vaatimuksistaan ja sen vuoksi pääministeri ja työministeri totesivat, että asiassa edetään hallituksen linjoilla.

*********************
 

Kannatan ja tuen hallituksen toimia työelämän uudistamiseksi ja totean, että nykyinen hallitus toteuttaa niitä toimia, joita Keskustan olisi pitänyt ajaa ja kannattaa jo usean vuoden ajan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Toivottavasti hallituksen linja terroristivoimia vastaan pitää!, ay-terroristit, pääministeri Petteri Orpo, Työministeri Arto Satonen, Hallitus toteuttaa nyt niitä toimia joita Keskustan olisi pitänyt ajaa ja kannattaa jo usean vuoden ajan!,

Hydraulikiilaus - uusi tuttavuus!

Lauantai 3.6.2023 - -Esko Erkkilä-

Eltel Oy on rakentamassa Tampereen Palokalliolle valokuituverkkoa. 

 

Tarjottiinhan sitä meillekin, mutta emme ottaneet.

 

Työmaa on kestänyt omakotialueellamme luvattoman kauan ja homma kestää edelleen.

 

 

IMG_7884.JPG

 

Työhuoneeni ikkunasta katsellen on Karpalopolku- niminen kävelytie ollut työmaana jo lähemmäs pari viikkoa ja ainoat kulkijat työmaalla ovat jänikset.

 

 

IMG_7880.JPG

 

Ongelman on aiheuttanut omakotitalomme ja naapurin omakotitalon kohdalla lähes kävelytien pintaan asti ylettyvä kallio.

 

 

Omakotiyhdistyksemme hallituksen varapuheenjohtajana kysyin tilanteesta urakoitsijalta sekä Eltel Oy:ltä ja sain vastauksen, että ”ensi viikolla” työt jatkuvat.

 

Työt jatkuvat kallion hydrauliikkakiilauksella, jolla kallioon ”louhitaan” tarvittavan syvyinen ura, jonka pohjalle valokuitukaapelit asennetaan – kaivanto täytetään betonilla.

 

Vastuuhenkilöiden mukaan työn suurin haitta on pölyongelma, mutta Eltel Oy ja urakoitsija ovat valmiit kertomansa mukaan pesemään omakotitalojemme ikkunat!

 

Toki vaadin ennen töiden aloittamista tärinämittarit omakotitalojemme kivijalkoihin, sillä ”Ikea-helvetin” aikaiset muistot ovat mielessäni!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hydraulikiilaus - uusi tuttavuus!, hydraulikiilaus, Ikea, Tampereen Ikea, Ikea-helvetti, Ikean aiheuttama liikennehelvetti, Ikean liikennehelvetti,

Pirtti oli sakeana tupakansavusta!

Lauantai 10.12.2022 - -Esko Erkkilä-

Muistelen 1960-lukua ja sitä, kun pirttimme oli sakeana tupakansavusta.

 

Sakea tupakansavu pirtissä merkitsi sitä, että oli tammikuu ja veroilmoitusten laatimisaika.

 

1915 syntynyt isäni oli käynyt neljä luokkaa kansakoulua Viljakkalan Karhen koululla ja osallistunut Talvisotaan, Jatkosotaan ja vielä myös Lapinsotaan.

 

Isäni valittiin Viljakkalan kunnanvaltuustoon kahdesti 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa – hän oli Maalaisliiton kunnallismies!

 

Miksi sitä tupakansavua oli pirtissämme?

 

Vaatimattomasta koulusivistyksestään huolimatta isäni tunsi kunnallisen verotuslainsäädännön ja sen ansiosta hän oli kyläläisten keskuudessa haluttu veroilmoitusten täyttäjä.

 

Katselin muurinpankolta, kun toistakymmentä kyläläistä odotti isäni puheille pääsemistä ja hänen kysymyksiään veroilmoituksensa täyttämiseksi.

 

Jonossa oli tulipalokommunisteja ja ökyrikkaita kokoomuslaisia, mutta kaikki he odottivat kiltisti vuoroaan – jokunen pientalonpoikakin, demari ja maalaisliittolainenkin oli joukossa.

Ja tupakkia paloi!

 

Se oli sodanjälkeisen Suomen yhteiskunnallista rakentamista parhaimmillaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pirtti oli sakeana tupakansavusta!, taksoituslautakunta, verolautakunta, veroilmoitusten täyttäminen, tutkintalautakunta, roikotuslautakunta, Viljakkala, Karhen koulu, Talvisota, Jatkosota, Lapinsota, kunnallismies, Maalaisliitto, pientalonpojat, kokoomus

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä 1967!

Keskiviikko 9.12.2020 - -Esko Erkkilä-

Kuulun siihen yhä harvenevaan suomalaisjoukkoon, joka on ollut Ruotsissa liikenteessä silloin, kun Ruotsissa oli vasemmanpuoleinen liikenne.

 

 

Lähdin tosimielellä opintielle tammikuussa 1965, kun aloitin maamieskouluopintoni Osaran Maamieskoulussa Hämeenkyrössä.

 

Teimme kesällä 1965 opintomatkan Ruotsiin ja silloin Ruotsissa vielä oli vasemmanpuoleinen liikenne.

 

 

IMG_1058.JPG

 

Matkasimme Turusta Tukholmaan laivalla ja laivamatkalla monet meistä saivat ensikosketuksen mm. halpaan viinaan.

 

Ruotsin puolella meillä oli varattuna tilausbussi ja sillä liikuimme Tukholmassa, mutta teimme matkaa myös muualle.  Istuin näemmä parhaalla paikalla heti kuljettajan takana ja tässä Felica-kamerallani ottamani kuva Tukholman liikenteestä.

 

 

*************************

 

 

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen parisen vuotta käyntimme jälkeen, sillä sunnuntaina 3.9.1967 oli se päivä, jolloin Ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen.

 

Aikakirjat kertovat, että Ruotsissa oli ajokielto kaikilla moottoriajoneuvoilla siirtymäpäivänä klo 01.00 - > 06.00, mutta Tukholmassa ajokielto alkoi jo edellisenä lauantaina klo 22.00 ja ajokielto siellä päättyi vasta sunnuntaina klo 15.00.

 

Hälytysajoneuvoilla ajokielto alkoi 3.9.1967 klo 04.50 jolloin niiden piti pysähtyä ajoradan oikeaan reunaan ja ne saivat jatkaa matkaansa vasta klo 05.00!

 

Tämmöinen historia sillä, kun Ruotsi siirtyi sivistysvaltioiden joukkoon liikenteessä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä 1967!, Osaran Maamieskoulu, Osaran Maamieskoulun vuosikurssi 1965 Ruotsissa,

Dagen H

Lauantai 13.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Kuulun siihen yhä harvalukuisammaksi käyvään joukkoon, jolla on omakohtaista kokemusta Ruotsin vasemmanpuoleisesta liikenteestä.

Minullakaan ei ole kokemusta ratin takana olemisesta, mutta bussimatkustajan roolista vasemmanpuoleisen liikenteen aikana kylläkin.

 

Elettiin vuotta 1965 ja silloin aloitin maatalousalan opintoni Osaran Maamieskoulussa. Teimme joskus syyspuolella opinto- ja virkistysmatkan Ruotsiin.  Matkalla oli tosiaan virkistystä, mutta hyvien vetäjien ansiosta paljon ammattiasiaakin.

 

Olin juuri saanut ajokortin ja olihan se vinhaa katsottavaa, kun kaikki liikenne oli vasemmanpuoleista!

 

***************

 

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä vuonna 1967 eli käyntimme jälkeen vasemmanpuoleinen liikenne jatkui vielä jokseenkin tasan kaksi vuotta.

 

Syyskuun 3. päivänä vuonna 1967 ruotsalainen liikenne pysäytettiin klo 04.50 siten, että ajoneuvot jäivät ajoradan vasempaan reunaan.

 

Pysäytyksen jälkeen ajoneuvot siirtyivät varovaisesti ajoradan oikeaan reunaan ja jatkoivat siitä matkaansa klo 05.00!

 

Niin, tuo juttuni otsikossa oleva H tarkoittaa ”Höger” eli suomeksi "Oikea"!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dagen H, Ruotsi oikeanpuoleiseen liikenteeseen, Ruotsi oikeanpuoleiseen liikenteeseen vuonna 1967, Ruotsi oikeanpuoleiseen liikenteeseen 3.9.1967, Osaran Maamieskoulu, Osaran Maamieskoulukurssi vuonna 1965,

Miksi Tampereen kaupunki haluaa Palokallion omakotialueelle meluhelvetin?

Torstai 2.4.2020 - -Esko Erkkilä-

Palokallion omakotialue sijaitsee Tampere-Helsinki –moottoritien oikealla puolella Tampereelta lähdettäessä vastapäätä Ikean- myymälää.

 

Perhekuntani oli alueen kolmas omakotirakentaja vuonna 1988 ja nyt alueellamme on lähemmäs 70 omakotitaloa.

 

Perustimme heti aluksi Palokallion Omakotiyhdistys ry:n ja olen saanut olla sen vastuutehtävissä lähes koko ajan.

 

Tavaratalo Ikean rakentaminen oli myös omakoti-yhdistyksellemme kova voimainponnistus, sillä tavaratalon rakennustyöt sekä sen vaatimat kulkuväylät olivat kalliolouhintojen kautta suuri uhka omakotitaloillemme.

 

Alueemme omakotitaloista puolentusinaa kärsi suuruusluokaltaan 30.000 euron vahingot per talo ja huolimatta Tampereen kaupungin kanssa solmimastamme sopimuksesta merkittävä osa räjäytysvahingoista jäi alueemme omakotiasujien vahingoksi.

 

Saimme sopimukseemme pykälän heilahdusnopeudesta, jonka ylittäminen merkitsi kaikkien töiden lopettamista kolmeksi työpäiväksi – saimme työt pysähtymään kahdesti, sillä louhintayritykset käyttivät liian suuri panostuksia.

 

***************

 

Nyt meitä uhkaa uusi vaara, sillä Tampereen kaupunki aikoo parturoida moottoritien ja alueemme välissä sijaitsevan…

 

 

IMG_7484.JPG

 

…hyvinvoivan metsikön ja suunnittelee ajavansa sille ylijäämämaitaan.

 

 

IMG_7480.JPG

 

Takanani kuusi metriä korkea meluvalli ja yhdessä nyt hakattavaksi aiotun metsikön kanssa se muodostaa laadukkaan meluesteen.

Tuon meluvallin takana kulkee Tampere-Helsinki -moottoritie!

 

 

IMG_7483.JPG

 

Näin lähelle alueemme omakotitaloja kaupunki aikoo parturoida hyvässä kasvukunnossa olevan metsikön ainoastaan sitä varten, että Tampereen kaupungilla ei muka ole maankaatopaikkoja!

Käsittämätöntä!

 

 

Olemme siis joutumassa meluhelvettiin, kun juuri muutama vuosi sitten selvisimme Ikean räjäytystöiden helvetistä!

 

 

************

 

Tampereen kaupunki on ilmoittanut metsikkömme parturoinnista Aamulehdessä olleella ilmoituksella ja sen lisäksi ilmoitus metsäkappaleen parturoinnista on kuulemma ollut Tampereen kaupungin Virastotalon ilmoitustaululla, joten olemme juridisesti voimattomia.

 

Palokallion omakotialue on sinänsä viihtyisä vaikka moottoritien melu onkin jatkuvana taustameluna ja sen lisäksi Tampere-Pirkkala –lentoaseman itäinen laskeutumisreitti kulkee täsmälleen omakotialueemme yli.

 
 ****************

Nyt kuitenkin Tampereen kaupunki on lisäämässä melukuormaamme, kun se aikoo parturoida sen vähäisen metsäsaarekkeen, joka on edes jonkinlaisena meluesteenä moottoritien liikennemelulle – emme voi tilannetta hyväksyä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Meluhelvetti, Meluhelvetti Palokalliolle, Palokallio, Palokallion Omakotiyhdistys ry, Ikea-helvetti, Ikean tavaratalo Tampere, Tampereen Infra Oy, Tampereen Infra Liikelaitos,

Mahdollisuus kannattaa hyödyntää!

Keskiviikko 4.3.2020 - -Esko Erkkilä-

Nykyään pienemmätkin tilaisuuksien järjestäjät pyytävät osanottajia ilmoittautumaan etukäteen koulutus-, tms. tilaisuuksien osallistujiksi.

 

Ilmoittautuminen tapahtuu tavallisesti sähköisesti ja yleensä ilmoittautumisen viimeisenä kohtana kysytään mm. ilmoittautujan erityisruokavaliota.

 

Tuo kohta on mainio tilaisuus osoittaa omaa vastuullisuuttaan ja vaatia samaa vastuullisuutta tilaisuuden järjestäjältä, kun vaatii tilaisuudessa tarjottavan vain kotimaista ruokaa.

 

 

IMG_7178.JPG

 

Tässä malliksi eilen tekemäni ilmoittautuminen erääseen some-koulutustilaisuuteen.

 

Huomaatte, että olen kohtaan ”Lisätietoa/erityisruokavalio” kirjoittanut näin:

 

”Vain kotimaista ruokaa. Tuotteen ensimmäiset numerot EAN-koodissa pitää olla 64!”

 

 

Saa jakaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: EAN, EAN-koodi, EAN-koodi kertoo ruuan kotimaisuuden, vastuullista elintarvikevalintoihin,

On oikein, että Suomi on heti EU:hun liittymisen jälkeen hyödyntänyt EU-ruoka-avun!

Sunnuntai 29.12.2019 - -Esko Erkkilä-

Kuten eilen jutussani kertasin, Suomi liittyi 16.10.1994 suoritetun kansanäänestyksen perusteella Euroopan Unioniin 1.1.1995.

 

 

Kiitokseni Suomen viranomaisille, jotka heti liittymisen jälkeen päättivät hyödyntää EU:n ruoka-avun käyttämisen Suomessa – ruotsalaiset kokivat maansa niin hyvätuloiseksi, että eivät halunneet hyödyntää tässä asiassa EU:n tarjoamaa taloudellista apua!

 

 

Siirryin työnantajani Raisio Yhtymässä EU:hun liittymisen hetkellä myynti- ja markkinointitehtävistä raaka-ainehankinnan tehtäviin ja sain olla mukana, kun työnantajakonsernini oli keskeisellä sijalla EU-ruoka-apuun liittyvissä käytännön toimenpiteissä – uskallan todeta, että olin näistä asioista käytännön tasolla ehkä parhaiten perillä oleva henkilö koko maassa usean vuoden ajan.

 

 

*******************

 

 

Alkuvuosina vähävaraisten ruoka-aputuotteina olivat kuivat elintarvikkeet, joiden säilytyksessä ei ollut ongelmia.   Tuotteina olivat vehnäjauho, sämpyläjauho, puurohiutale, makaroni, näkkileipä, hapankorppu, keksit sekä myslit – lähes kaikki olivat tuotteita, joita Raisio valmisti.

 

 

Ruoka-aputuotteita toimittaneet yritykset eivät saaneet riihikuivaa rahaa, vaan maksuvälineenä olivat Euroopan Unionin omistamat interventioviljat!

 

 

Menettely sopi silloiselle Raisiolle hyvin, sillä työnantajayksikköni Rehuraisio Oy tarvitsi rehuviljaa ja konsernin elintarvikeyksiköt valmistivat ruoka-apuun tarvittavia tuotteita.

 

Aluksi menettelyä hallinnoi Maa- ja metsätalousministeriön interventioyksikkö ja myöhemmin valtion yhteishankintayksikkö Hansel – oli mielenkiintoista tehdä molempien kanssa kaupallista yhteistyötä!

 

 

 

Seuraavassa vuosikohtaiset volyymit (tonneina), joita Suomessa on jaettu elintarvikeapuna vähävaraisille:

 

 

  • 1996                                   1815 tonnia

  • 1997                                   1605

  • 1998                                   1520

  • 1999                                     789

  • 2000                                   1548

  • 2001                                   2020

  • 2002                                   2000

  • 2003                                   1963

  • 2004                                   2140

  • 2005                                   1970

  • 2006                                   2053

  • 2007                                   1893

  • 2008                                   1688

  • 2009                                   2252

  • 2010                                   2707

  • 2011                                   3109

  • 2012                                   1310

  • 2013                                   1908

 

 

Oli oma taiteenlajinsa, kun vaikkapa 800 tonnin suuruiselle Elovena-kaurasuurimoerälle piti sorvata hinnaksi esimerkiksi 2.050 tonnia rehuohraa ajoneuvoon lastattuna vaikkapa Avena Siilot Oy:n Kokemäen viljavarastolla (kummatkaan tonnimäärät eivät ole todellisia, mutta kuvaavat homman etenemistä)!

 

 

No, taskulaskimellahan siitä selvittiin ja pientä bisneksenpoikasta hinnoitteluun piti tietysti ujuttaa!

 

 

Vuonna 2014 alkoi uusi vähävaraisten avun rahaston FEAN (The Fund for European Aid to the Most Deprived) uusi ohjelmakausi, mutta siitä ehkäpä jo huomenna tällä saitilla lisää!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: EU-ruoka-apu, Vähävaraisten ruoka-apu, vähävaraisten EU-ruoka-apu, MMM:n Interventioyksikkö, Hansel, FEAN (The Fund for European Aid to the Most Deprived),

Elintarviketuotteiden EAN-koodi kertoo paljon!

Maanantai 12.11.2018 - -Esko Erkkilä-

Olimme ulkomaanmatkalla ja sinä aikana jääkaappimme oli ilmestynyt …

 

 

 

IMG_5896.JPG

 

 

…tanskalaisen maitojätti Arlan valmistamaa ”Loputon kermajuusto” – nimistä juustoa.

 

 

 

IMG_5897.JPG

 

 

Tutkin tuotteen EAN-numeroa, joka oli 5 711953 033926 ja totesin, että kyseinen juusto oli valmistettu Tanskassa tanskalaisesta maidosta!
 

 

Ulkomaanmatkoillani toki nautin paikallisia elintarviketuotteita, mutta niin alas en ole vajonnut, että Suomessa ostaisin sellaisia elintarvikkeita, joita ei ole valmistettu Suomessa!

 

 

**********

 

 

No, ei mitään hätää, sillä menin Ylöjärvellä Kauppakeskus Elon K-Citymarkettiin ja ostin sieltä…

 

 

 

IMG_5894.JPG

 

 

…Valion alkuperäistä Oltermanni-juustoa!

 

 

Valion valmistama ”Alkuperäinen Oltermanni-juusto” valmistetaan Haapavedellä ja sen EAN-koodi on…

 

 

IMG_5895.JPG

 

 

…6 408430 039432!

 

 

Varmistathan Sinäkin, että ostamissasi elintarvikkeissa EAN-koodin kaksi ensimmäistä numeroa ovat 64!

 

 

Näin menetellen varmistat, että suomalainen alkutuottaja voi hyvin ja että suomalaiset elintarviketeollisuuden työntekijät saavat työlleen kunnollisen korvauksen ja että heidän työpaikkansa on turvattu myös tulevaisuudessa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: EAN-koodi, EAN-koodi kertoo valmistusmaan, 64 on Suomen maakoodi, elintarvikkeiden EAN-koodi,

Roskat mereen ja vasemmanpuoleinen liikenne

Sunnuntai 7.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani vuonna 1965 Tukholmaan.

 

Opiskelin tuolloin Osaran Maamieskoulussa ja teimme eräänlaisen opintomatkan laivalla Tukholmaan.

 

Tuolta matkalta on edelleenkin mielessä kaksi asiaa ja niistä nyt muutama sana:

 

 

Roskat mereen

 

 

En muista laivan nimeä, mutta siihen aikaan Tukholman laivoilla oli tapana heittää kaikki laivalla syntyneet roskat mereen.

 

Seurasimme laivan takakannella, kun miehistö heitti pitkin matkaa kaikenlaista roskaa mereen ja sinne jäivät aalloille keinumaan suuret määriä pahvilaatikoita ja muuta roinaa - painavimmat romut ja roskat vajosivat heti merenpohjaan!

 

Hieman ihmettelimme, mutta tuo oli siihen aikaan meininki.

 

Eipä onnistuisi nykypäivänä.

 

 

Vasemmanpuoleinen liikenne

 

 

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä vuonna 1967, joten matkamme jälkeenkin Ruotsi jatkoi vasemmanpuoleista liikennettään vielä parisen vuotta.

 

En muista, että missä kävimme tilausajobussilla Tukholmassa, mutta sen muistan ja minulla on siitä bussin tuulilasin kautta otettu kuvakin, kun liikenne oli vasemmanpuoleista.

 

 

En toista sitä perätöntä juttua, että Ruotsissa osa liikennettä olisi aluksi siirtynyt oikeanpuoleiseen liikennöintiin ja vasta hieman myöhemmin joku toinen osa – no, toistinpas!

 

 

Nyt tiedän, että koko moottoriajoneuvoliikenne oli Ruotsissa kielletty 3.9.1967 klo 01.00 -> 06.00 välisen ajan. Tukholmassa liikennöintikielto alkoi jo 2.9.1967 klo 22.00 ja päättyi vasta 3.9.1967 klo 15.00!

 

 

Ruotsin valtiopäivät hyväksyi päätöksen oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymisestä 10.5.1963, joten tieto oikeanpuoleisiin liikenteeseen siirtymisestä oli tiedossa jo opintomatkamme aikana.

 

 

Voi niitä aikoja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: merien roskaaminen, Ruotsinlaivojen merien roskaaminen, merien jätelautat, vasemmanpuoleinen liikenne, Ruotsin vasemmanpuoleinen liikenne, Ruotsin siirtyminen oikeanpuoleiseen liikenteeseen, Ruotsin valtiopäivät,

Miksi kuntavaaliehdokkaat eivät kerro saavutuksistaan?

Lauantai 25.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Minua ja varmaan lähes kaikkia kaupunkilaisia kummastuttavat ne lupaukset joita kuntavaaliehdokkaat tekisivät, jos tulisivat valituiksi.

 

 

En ole vielä tavannut sellaista kuntavaaliehdokasta, joka olisi kertonut, että mitä hän on saanut aikaiseksi.

 

 

Nyt teen poikkeuksen, sillä lupaan…

 

 

 

IMG_8103.JPG

 

 

…ehdokasesitteessäni mm. näin:

 

 

”Tunneliräjäytysten ja ratikan rakennustöiden aiheuttamat vauriot kaupunkilaisten kodeille pitää korvata täysimääräisesti.”

 

 

****************

 

 

Lunastin tämän lupaukseni jo etuajassa, kun ehdotin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa 22.3.2017, että Tampereen kaupunki korvaisi eräälle Vallenrinkadun asukkaalle täysimääräisesti ne vahingot, jotka Tampereen kaupunki aiheutti asukkaalle, kun vuonna 2015 käytti Vallerinkatua temmellyskenttänään  ja sai aikaan asukkaan omakotitalossa suurta tuhoa.

 

 

Sain kannalleni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja SDP:n Kari Walleniuksen. Valitettavasti hävisimme äänestyksessä 5 -2, sillä ne johtokunnan jäsenet, joiden taustaryhminä ovat Kokoomus, Perussuomalaiset, Vasemmistoliitto, Vihreät ja Tampereen Puolesta ry halusivat, että Tampereen kaupunki saa vähät välittää niiden ongelmien korvaamisesta, jotka se on toimillaan aiheuttanut kaupunkilaisten kodeille.

 

 

Kari Wallenius yhtyi kokouspöytäkirjaan sanelemaani eriävään mielipiteeseeni.

 

 

Koska kyseinen Tampereen Infra Liikelaitoksen pöytäkirja on tarkastettu ja se on kaikkien nähtävissä Tampereen kaupungin nettisivuilla, julkaisen eriävän mielipiteeni tässä:

 

 

*********************

 

 

 

Esko Erkkilä                                                                                      ERIÄVÄ MIELIPIDE

Tampereen Infra Liikelaitos                                                             22.03.2017

 

 

 

Veikko Kosken ja Tiina Haikan oikaisuvaatimus tärinävahingon korvaamisesta

 

 

Esitän, että valittajien korvausvaatimus hyväksytään täysimääräisenä.

 

Esitykseni perusteluna esitän mm. seuraavaa;

 

  • valittajien omakotitalo on kivitalo ja ennen työn suorittamista olisi pitänyt tehdä kattava kuntokartoitus kohteessa
  • katutyön teettäjä on laiminlyönyt valittajien kohdalla ennakkoilmoituksen kuntokartoituksen suorittamisesta, sillä ennalta tehtävästä kuntokartoituksesta kertovat ilmoituslaput olivat loppuneen ja valittajat eivät koskaan saaneet tietoa siitä, että kiinteistöille ollaan tekemässä kuntokartoitusta
  • kiinteistölle ehti aiheutua tärinävahinkoja kaikissa kolmessa kerroksessa, kunnes 18.5.2015 Veikko Kosken pyynnöstä talossa suoritettiin valokuvauksia tärinän aiheuttaneista vahingoista ja vasta samassa yhteydessä taloon kiinnitettiin tärinämittarit
  • tärinämittarit poistettiin 22.10.2015 ja…
  • …5.11.2015 talossa suoritettiin valokuvauksia puutteellisilla valokuvausvälineillä

 

Esittelytekstissä oleva maininta alueella tehdyistä tärinämittauksista ja tärinöiden jäämisestä alle ohjearvojen on mitätön, sillä kiinteistölle aiheutui tärinävahinkoja jo ennen tärinämittausten suorittamista.  Kiinteistön omistaja on toiminut vastuullisesti, sillä hän on itse pyytänyt tärinävahinkojen kuvaamista ja tärinämittarien asentamista kohteeseen.

 

 

Paikan päällä tänään suorittamallani käynnillä olen todennut selkeän syy-yhteyden katurakennustyöstä aiheutuneen tärinän ja vahingonkärsijöiden esittämien lukuisten vahinkojen välillä.

 

*********

 

Vastaavat tärinävahingot olivat huomattavia aikoinaan Ikean ja sen liittymäramppien louhintatöiden aikana.  Myös Rantaväylän tunnelityömaan lähellä sijaitsevat asunnot kärsivät tärinäongelmista.

 

Esitän, että Veikko Kosken ja Tiina Hoikan tärinävahingon korvaamisen yhteydessä tehdyt virheet hyödynnetään ratikkatyömaalla, Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuorelta Pyhäjärvelle louhittavien tunneleiden räjäytystöissä sekä Lahdesjärven työpaikka-alueen pian alkavissa louhinnoissa.

 

Keskeinen kokemusoppi Tampereen kaupungille on, että vastuuhenkilöiden pitää prosessin aikana käydä vahinkokohteella, sillä kaupungin kanssa kiinteää bisnestä tekevän yrityksen antamiin lausuntoihin ei pidä luottaa.

 

 

Omakätiset allekirjoitukset

 

 

Esko Erkkilä                                           Kari Wallenius

 

 

*************************

 

 

 

Vaikka minun ja Kari Walleniuksen tahto ei tullutkaan Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan päätökseksi, toivon, että eriävän mielipiteemme kolme viimeistä kappaletta tulevat jatkossa ohjaamaan Tampereen kaupungin toimintaa silloin, kun Tampereen kaupungin rakennustoimenpiteet tuhoavat kaupunkilaisten koteja ja kaupungilla sijaitsevia liikehuoneistoja sekä Tampereen kaupungin julkisia rakennuksia, kuten kouluja ja oppilaitoksia.

 

 

Kiitän Tampereen kaupunkia, kun se nopealla aikataululla julkisti Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan 22.3.2017 pitämän kokouksen pöytäkirjan ja siten saattoi kokouksen päätökset julkisiksi.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ikean räjäytysvahingot, rantaväylän tunnelin räjäytysvahingot, ratikkatyömaan aiheuttamat vahingot. Lahdesjärven työpaikka-aleen räjäytysvahingot, Tampereen kaupunki on kuuro räjäytysvahinkojen korvaamiselle, Vallerinkatu,

Asukasyhdistyksiä pitäisi kuunnella

Maanantai 13.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Olen kuntapolitiikan taustatoimijana Tampereella sen ansioista, että olin eräs asukasvaikuttamisen keulahahmoista, kun vastustimme Ikean tulemista Tampereen Lahdesjärvelle.

 

 

Teimme sen virheen, että vedimme valituksemme pois Hämeenlinnan hallinto-oikeudesta, kun hellyimme silloisen Tampereen pormestari Timo P. Niemisen ja tilaajapäällikkö Risto Laaksosen aneluilla, kun nämä saapuivat anelureissulle Palokallion Omakotiyhdistyksen kokoukseen.

 

Herrojen kanssa ei pitäisi mennä marjaan, sen opimme, kun luovuimme valituksestamme!

 

Jos emme olisi luopuneet valituksestamme, niin koskaan Ikea ei olisi päässyt raunioittamaan rakennustöidensä yhteydessä monia omakotitalojamme Palokallion alueella.

 

 

**********************

 

 

Perkiönkadun entisen kaatopaikan päälle rakennettujen rivitalojen osalta tilanne olisi samanlainen kuin Ikea-helvetin osalta, jos Härmälän Omakotiyhdistyksen ja Härmälä-seuran varoituksia olisi aikoinaan noudatettu.

 

 

Tampereen kaupunki rakensi vasten Härmälän Omakotiyhdistyksen ja Härmälä-seuran kantaa entisen kaatopaikan päälle kolme rivitaloa, joissa oli yhteensä 36 asuntoa.

 

 

Rivitaloissa alkoi esiintymään ongelmia ja syyksi paljastui, että talot oli rakennettu vanhan kaatopaikan päälle.

 

 

Kaupunki suostui maksamaan rivitaloasukkaille yhteensä 7,93 miljoonaa euroa korvaukseksi siitä, että se sai hävittää kaatopaikan päälle rakennetut rivitalot.

 

 

Summaan sisältyy kertakorvauksen lisäksi 10.000 euroa jokaiselle asunto-osakkaalle siitä, että nämä joutuivat luopumaan kodistaan – mitätön korvaus suuresta tragediasta!

 

 

Rivitalot on nyt hävitetty ja siinäkin Tampereen kaupunki ”kastui”, sillä rakennusten hävittämisessä oli suuria ongelmia – ei mennyt kuin Strömsössä!

 

 

Seuraava vaihe on kaatopaikan saneeraaminen ja siinä sitä sitten taas rahaa palaa.

 

 

 

********************

 

 

 

Olin paikalla asukastilaisuudessa 7.2.2017, jossa selviteltiin kaatopaikan saneeraamiseen liittyviä toimenpiteitä.

 

 

Tilaisuudessa oli keskeistä se, että järjestäjissä ei ollut ketään, joka olisi ollut edes alkeellisimmalla tasolla tietoinen vallitsevasta kokonaistilanteesta.

 

 

Härmälässä ja sen lähialueella asuu useita Tampereen kaupunginvaltuutettuja, mutta heitä ei näkynyt mailla eikä halmeilla – kukapas sitä omia munauksiaan olisi ollut halukas esittelemään!

 

 

Muutama tosiasia Perkiönkadun kaatopaikan puhdistamisesta:

 

 

  • kunnostus suoritetaan massanvaihtona
  • urakoitsijana on Ekokem-Palvelu Oy
  • puhdistus aloitetaan helmi-maaliskuussa 2017
  • puhdistustoimenpiteet kestävät ainakin syksyyn 2017 saakka
  • maamassojen kuljetukset tapahtuvat eteläpuolisen puiston kautta
  • kaivumassojen määräksi on arvioitu
    • 80.000 kuutiometriä eli 142.000 tonnia
    • rekkakuormina määrä merkitsee n. 3.200 kuormaa
    • täyttömassoina tarvitaan ainakin 75.000 tonnia eli 1.900 kuormaa
    • varovaisesti arvioiden maamassojen vaihtaminen merkitsee 5.200 rekka-autollista eli yli kymmentuhatta edestakaista kuorma-autollista

 

 

Surkuhupaisaa oli kuulla, että kaupunginhallituksessa tehdyn kysymyksen vastauksena ao. johtaja oli helmikuun alussa todennus, että puhdistustoimenpide on jo tehty! Puhdistus ei ole todellakaan tehty, sillä toimenpide ei ole vielä edes alkanutkaan!

 

 

 

IMG_7307.JPG

 

 

Entisen kaatopaikan massanvaihto merkitsee alueen asukkaille jokapäiväisten asioiden hoitamisessa melkoista ongelmaa, sillä normaalit kulkuväylät ovat käyttökiellossa ainakin syksyyn 2017 saakka!

 

 

Niin se tärkein:

 

 

Kysyin asukastilaisuudessa, että mitä kaatopaikan puhdistaminen maksaa ja sain vastauksen, että 5 miljoonaa euroa.

 

 

Jos puhdistamisessa pysyttäisiin kustannusarviossa, niin Tampereen kaupungin harharetket Perkiönkadun kaatopaikan päälle rakennettujen rivitalojen purkamisessa ja kaatopaikka-alueen puhdistamisessa olisivat 13 miljoonaa euroa.

Tuskin kukaan uskoo, että Tampereella pystytään ennalta kerrotussa kustannusarviossa, joten puhdistustyön todellinen kustannus liikkunee tasolla 10 miljoonaa euroa - sanokaa minun ennustaneen!

 

 

Kotiensa menettäneiden asukkaiden vahingot tässä laskelmassa korvattaisiin kymppitonnilla – olisitko Sinä valmis luopumaan kodistasi kymmenellä tuhannella eurolla?

 

 

Kysyy

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Asukasyhdistyksiä pitäisi kuunnella, Palokallion Omakotiyhdistys, Härmälän Omakotiyhdistys, Härmälä-seura, Ikea, Tampereen Ikea, Ikea-helvetti, Ikean aiheuttamat räjäytysvahingot, Timo P. Nieminen, Ikean aiheuttamat vahingot Tampereella, Perkiönkatu.

Hyvin mahtuvat samaan kuvaan!

Perjantai 30.12.2016 - -Esko Erkkilä-

Tervehdys kaikille lukijoilleni!

Pyydän anteeksi niiltä eilisiltä "aamulukijoiltani", jotka pettyivät, kun eilen blogisivuillani ei ollutkaan uutta juttua.

Huomasin virheeni vasta aamukahdeksan tienoilla, kun totesin, että olen töpeksinyt eilisen juttuni tallentamisessa.

Toki olin tallentavanani se ajoissa edellisiltana, mutta jossain tein virheen ja aamulukijani joutuivat pettymään.

Onneksi eilisen jutun valokuvat olivat helposti lisättävissä, joten eilinen juttuni oli katseluvalmis hieman aamukahdeksan jälkeen.

Tunnen melkoista vastuuta Teille arvoisat lukijani, sillä Teitä on viime aikoina ollut melkoinen joukko - puhutaan ..., no en kuitenkaan kerro lukijamäärääni, mutta näen sen reaaliaikaisesti joka hetki. Portugaliin liittyvät jutut ovat kuitenkin nostaneet lukijamääräni uudelle tasolle!

Mutta nyt uusin juttuni!

*******************

Kävin eilen Tampereen Biltemassa, jonne on meiltä matkaa vajaat parisen kilometriä.

 

Käyntini aiheena oli ostaa sellainen värkki, jolla pystyy avaamaan huonosti vetävän kodinhoitohuoneen viemärin.

 

 

Onnistuin ostoksessani ja pihalla huomasin, että nyt on mainio tilaisuus saada samaan kuvaan kahden ruotsalaisfirman liikekyltit.

 

 

 

bilikea.jpg

 

 

Tässä kuva on eli samassa kuvassa Biltema ja Ikea!

 

 

Firmat sijaitsevat Tampereen eri kaupunginosissa eli Biltema Lakalaivassa ja Ikea Lahdesjärvellä – firmojen välissä kulkee Tampere – Helsinki –moottoritie.

 

 

Bilteman perusti ruotsalainen Sten-Åke Lindholm vuonna 1963.

 

 

Tampereen Biltema on ”lähikauppani” monessa asiassa ja arvostan se sijaintia Tampereen Lakalaivassa.

 

 

 

Tampereen Ikea sijaitsee Lahdesjärven kaupunginosassa ja sitä puolestaan en voi arvostaa lainkaan.

 

 

Arvostuksen puutteeni johtuu siitä, että Tampereen Ikean rakennusvaiheessa toteutettiin sellaisia räjäytystöitä, jotka vahingoittivat omaa omakotitaloani hieman, mutta erityisen paljon räjäytysvahingoista kärsivät puolentusinaa omakotialueemme eli Palokallion omakotialueen omakotitaloa – vahingot kohosivat tasolle 30.000 euroa per omakotitalo!

 

 

Ikean Tampereelle tuleminen on syynä, että olen nyt toiminut jonkinlaisena taustatoimijana Tampereen kunnallispolitiikassa vuodesta 2008 alkaen.

 

 

Olen joutunut toimimaan Palokallion alueen ”puhemiehenä” Tampereen kaupunkia vastaan vuodesta 2008 alkaen ja tämä huomattiin Keskustan Tampereen vastuuhenkilöiden toimesta ja he pyysivät minua näkyvän roolini ansiosta kunnallisvaaliehdokkaaksi vuonna 2008 järjestetyissä kunnallisvaaleissa.

 

 

Siitä se kuntavaikuttajan urani urkeni!

 

 

On selvää, että en ole avannut Ikean ovea koskaan Suomessa, sillä niin voimakkaat antipatiat tuon firman rakennustyöt minulle aiheuttivat.

 

 

Palokallion Omakotiyhdistyksellä oli pitävät valitukset Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa Ikeaaa vastaan, mutta me hölmöt peruutimme valituksemme.

 

 

Tampereen silloinen pormestari Timo P. Nieminen ja ”suuri päällikkö” Risto Laaksonen tulivat villapaidat päällään kokoukseemme ja anelivat valituksemme peruttamista.

 

 

Olen yksi niistä Palokallion Omakotiyhdistyksen vastuuhenkilöistä, jotka suostuimme perumaan vedenpitävän valituksemme Hämeenlinnan hallinto-oikeudesta – voin syyttää asiasta vain itseäni.

 

 

Jos olisimme pitäneet valituksemme voimassa, niin koskaan Ikea ei olisi saanut rakennuslupaa Tampereen Lahdesjärvelle ja alueemme omakotitalot olisivat säästyneet suurilta tuhoilta.

 

 

Mitä opimme tästä?

 

 

Herrojen kanssa ei pidä lähteä marjaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ikea, Biltema, Ikea-valitus, Hämeenlinnan hallinto-oikeus, Palokallion Omakotiyhdistys, Herrojen kanssa marjaan, Herrojen kanssa marjaan ei kannata lähteä, Ikea-helvetti, Ikean räjäytystyöt, Ikean räjäytystyöt raunioittivat omakotitaloja,

Jose Manuel Barroso nauttii suurta kunnioitusta portugalilaisten keskuudessa

Keskiviikko 23.11.2016 - -Esko Erkkilä-

Jose Manuel Durao Barroso toimi Portugalin pääministerinä vuosina 2002 - 2004.

 

 

Barroso toimi ensimmäisen kerran Euroopan komission puheenjohtajana vuosina 2004 - 2009 ja hän johti komissiota myös kaudella 2010 - 2014.

 

 

Barroso nautti komission puheenjohtajana ollessaan suurta arvostusta Portugalissa.

 

 

Tapasimme Barroson kuvan ainakin kaksi kertaa eri yhteyksissä taannoisen lokakuussa toteutetun agrologimatkamme aikana.

 

 

Kerroin toissapäivänä Quinta da Varzean viinitilalla nauttimastamme kartanolounaasta ja eilen kerroin kyseisen viinitilan omistaja varakreivitär Maria Manuel Cyrne´stä ja hänen meille kertomistaan ”evästyksistä”.

 

Osoittaa matkanjohtajamme Mika Palon mainioita verkostoja, kun pääsimme tutustumaan varakreivittären edustusasuntoon sekä hänen omistamaansa hotelliin.

 

 

jose1.jpg

 

 

 

Kuvia varakreivittären asunnosta:

 

 

 

jose2.jpg

 

 

 

jose3.jpg

 

 

 

jose4.jpg

 

 

 

jose5.jpg

 

 

 

jose6.jpg

 

 

 

******************

 

 

Ja kuvia hotellista:

 

 

 

jose7.jpg

 

 

 

jose8.jpg

 

 

 

jose9.jpg

 

 

 

 

****************

 

 

jose10.jpg

 

 

Näkymä hotellin terassilta.

 

 

 

************************

 

 

jose11.jpg

 

 

Muotokuva varakreivittären kaksospojista.

 

 

 

jose12.jpg

 

 

Ja sitten se tämän jutun tärkein kuva:

 

 

Jose Manuel Barroso, varakreivitär Maria Manuel Cyrne ja kaksospojat!

******************

jose13.jpg

 

 

 

Kiitokset varakreivitär Maria Manuel Cyrnelle maukkaasta lounaasta, arvostettavista elämänviisauksista ja siitä, että me agrologimatkaajat pääsimme tutustumaan asuntoonne sekä hotelliinne!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: agrologit2016, Agrologimatka Portugaliin 2016, SUBLU Tour Portugal Suomi-matkatoimisto, Jose Manuel Barroso, Euroopan komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroso , Quinta da Varzean -viinitila,

Sipilän hallitus on saamassa Suomen kuntoon!

Torstai 13.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Suomea ja suomalaisia on viime päivinä hemmoteltu kahdella merkittävällä myönteisellä uutisella, jotka molemmat voidaan liittää pääministeri Juha Sipilän hallituksen määrätietoisen toiminnan tuloksiksi.

 

 

Ensiksi:

 

 

Mayer Turku ilmoitti viime maanantaina, että se on solminut aiesopimuksen kahden loistoristeilijän valmistamisesta. Laivat toimitetaan tilaaja Royal Caribbeanille vuosina 2022 ja 2024.

 

 

Mayer Turun tilauskirja oli jo ennen viime maanantain uutista hyvässä kunnossa, sillä telakalta seuraavaksi valmistuva laiva on vuoden 2017 alkupuolella valmistuva Tallinkille tehty Mega Star -risteilyalus.

 

 

Saksalaiselle TUI Cruises –varustamolle Turun telakalla on suunnitteilla tai rakenteilla yhteensä kolme Mein Schiff -laivaa. Niistä ensimmäisenä valmistuu ensi vuonna Mein Schiff 6.

 

 

Maailman suurin risteilyvarustamo Carnival tilasi kesällä 2015 kaksi laivaa Tutusta.

Carnival rakennuttaa neljä matkustajakapasiteetiltaan maailman suurinta risteilijää. Kaksi niistä rakennetaan Turun telakalla, kaksi Meyerin Papenburgin telakalla Saksassa. Turun telakan laivat valmistuvat 2020 ja 2022.

 

 

Näiden kahdeksan laivan lisäksi Mayer Turun telakan tilauskirjassa on kaksi risteilylaivaa Costa Crociere -varustamolle. Heille valmistetaan laivat nimeltä Costa 1 (valmistuu 2019) ja Costa 2 (valmistuu 2021). Mainittakoon, että Costa Crociere kuuluu Carnivalin konserniin.

 

 

Kymmenen laivan sisältyminen Turun telakan tilauskirjaan on hieno asia, sillä telakan alihankkijaverkoston ansiosta työtä ja hyvinvointia tulee näiden laivatilausten myötä riittämään koko Suomeen!

 

 

Toiseksi:

 

 

Maa- ja metsätalousministeriö kertoi eilen todellisen ilouutisen suomalaiselle sianlihantuotannolle ja suomalaiselle elintarviketeollisuudelle, kun se kertoi näin:

 

”Suomalaisen sianlihan vientiponnistukset Kiinan markkinoille ovat edenneet ratkaisevan askelen. Kiinan markkinoille pyrkiviä yrityksiä tarkastava kiinalaisviranomainen on ilmoittanut lisänneensä julkiselle listalleen suomalaisen Atria Oyj:n. Listaus merkitsee että Atria on hyväksytty viejäksi Kiinan markkinoille. Hyväksyminen vahvistetaan vielä Kiinan viranomaisen toimesta.”

 

 

****************

 

Turun telakan hieno tilauskanta ja suomalaisen sianlihan viennin aloittaminen Kiinaan ovat mahtavia esimerkkejä siitä, että Juha Sipilän hallitus on pystynyt toimenpiteillään luomaan Suomesta maan, jonka toimintaan uskotaan vahvasti kotimaan lisäksi myös ulkomailla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Sipilän hallitus, Sipilän hallitus on saamassa Suomen kuntoon!, Mayer Turun telakka, Turussa rakennettavat loistoristeilijät, Royal Caribbean, Tallink Mega Star, TUI Cruises, Carnival-varustamo, Costa Crociere -varustamo, Atria Oy, Sianlihaa Kiinaan

Borin Jeltsin sai kuusi vuotta kuolemansa jälkeen työtään kunnioittavan muistoreliefin Tallinnaan

Tiistai 10.11.2015 - -Esko Erkkilä-

Tapaan Tallinnassa käydessäni tehdä kävelyretken Rautatieaseman kautta Toompeanmäelle ja sieltä takaisin keskustaan.

 

 

 

reli1.jpg

 

 

Rautatieaseman takana sijaitsevan Toompeanpuiston viereltä nousee portaat Toompeanmäelle ja portaiden lähtöpaikan vierellä muurissa sijaitsee…

 

 

reli2.jpg

 

 

…merkittävä muistoreliefi.

 

 

reli3.jpg

 

 

Reliefissä on kuvattuna Venäjän ensimmäinen presidentti Boris Jeltsin.

 

 

Vapaasti suomennettuna reliefissä todetaan jotenkin näin:

 

 

Venäjän ensimmäisen presidentin Boris Jetsinin kunniaksi hänen panostuksestaan rauhanomaisen Viron itsenäisyyden palauttamisessa vuosina 1990 – 1991.

 

Kuten reliefin tekstissä todetaan, on se paljastettu elokuussa 2013 eli kuusi vuotta sen jälkeen, kun presidentti Jetsin kuoli.

 

Reliefin paljastustilaisuudessa olivat läsnä mm. Viron entinen presidentti Arnold Ryytel ja Viron entinen parlamentin puhemies Ene Ergma.

 

Merkittävää tilaisuudessa oli, että paikalla oli Boris Jeltsinin leski Naida Jeltsina, joka solmi avioliiton Boris Jeltsinin kanssa vuonna 1956.

 

 

Kannustan Tallinnassa vierailevia suomalaisia tutustumaan tähän merkittävään muistoreliefiin!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Boris Jeltsin, Naina Jeltsina, Toompeanmäki, Tallinnan Rautatieaeema, Boris Jeltsinin muistoreliefi Tallinnassa, Jeltsinin osuus Viron itsenäistymisessä,

Nautittava teatteriesitys ei suinkaan vaadi puitteikseen ison kaupungin "miljoonateatteria"!

Sunnuntai 23.11.2014 - -Esko Erkkilä-

Tamperetta pidetään aiheellisestikin maan johtavana teatterikaupunkina ja näin varmasti myös on.

 

Meiltä suuren teatterikaupungin asukkailta unohtuu, että hyvinkin lähellä Tamperetta pystyy nauttimaan hienoista teatterielämyksistä.

 

Sain eilen olla mukana, kun Pirkanmaan Agrologit järjestivät perinteisen pikkujoulutapahtumansa Valkeakoskella. Pikkujoulutapahtumaamme kuuluu käynti teatterissa sekä pikkujouluruokailu.

 

Yhdistyksemme vastuuhenkilöt olivat puheenjohtajamme Katariina Pylsyn johdolla järjestäneet tämänvuotisen pikkujoulutapahtumamme Valkeakoskelle eli n. 30 kilometrin etäisyydelle Tampereelta.

 

 

 

 

valki1

 

 

Teimme matkan liikenneyrittäjä, agrologi Markku Mikkolan omistamalla ja ”ohjastamalla” bussilla.

 

 

 

 

valki2

 

Teatterikohteemme oli Valkeakosken Kaupunginteatteri ja siellä olimme yleisönä…

 

 

 

 

valki3

 

 

…Pierre Barillet´n ja Jean-Pierre Gredyn käsikirjoittamalle ”Tähti ja sen sisko” nimiselle vauhdikkaalle komedialle.

 

 

 

 

valki4

 

”Tyttö ja sen sisko” vie katsojat 30-luvun Hollywoodiin.

 

Pääroolissa on sisaruksia Lily Da Costaa ja Deborah´a esittävä Saija-Reetta Kotirinta – kaksoisrooli siis.

 

Meno on niin villiä, että katsojalla on hetkittäin vaikeuksia pysyä monimutkaisten tapahtuminen mukana – onneksi hankin etukäteen kaksi euroa maksaneen ohjelmalehtisen ja sen silmäily auttoi pysymään kärryillä!

 

 

Tyttö ja sen sisko –esitykset jatkuvat 13.12.2014 saakka, joten hulvattomaan menoon ehtii vielä!

 

 

**************

 

 

Valkeakosken Kaupunginteatteri toimii vanhassa puutalossa, jossa teatteria on esitetty jo 1900-luvun alusta alkaen.

 

Talon tunnettiin alun perin nimellä Seurahuone, mutta sitä kutsuttiin myös Seurusteluhuoneeksi.

 

On helppo arvata, että talon historiaan liittyy hyvin läheisesti ”Walkiakosken paperitehdas”, sillä talo on alun perin sen rakennuttama. Varmaan Juuso Walden liittyy talon myöhempään historiaan.

 

 

************

 

 

Olen aiemmin luullut, että teatterikaupungeista Tampereelta etelään mentäessä seuraava on Hämeenlinna, mutta erehdyin, sillä Valkeakoskella toimiva teatteri täyttää kaikki ne vaatimukset, joita hyvältä teatterilta vaaditaan.

 

 

Valkeakosken Kaupunginteatterin seuraava ensi-ilta on 29.1.2015 ja silloin ohjelmistoon tulee musiikkinäytelmä:

 

 

Niin kuin taivaassa!

 

 

Suosittelen teatterimatkaa Valkeakosken Kaupunginteatteriin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pirkanmaan Agrologit, Valkeakosken Kaupunginteatteri, Pierre Barillet, Jean-Pierre Gredy, Tyttö ja sen sisko, Saija-Reetta Kotirinta, Niin kuin taivaassa,

Sienan Tuomiokirkosta piti tulla maailman suurin katedraali

Keskiviikko 24.9.2014 - -Esko Erkkilä-

Sienan kaupunki eteläisessä Toscanassa pyrkii Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2019.

 

 

 

 

siena1

 

 

Sienalaisten pyrkimyksiä edesauttaa Sienan Duomo eli Tuomiokirkko, joka on todellinen nähtävyys ulkoa sekä sisältä.

 

 

 

 

siena2

 

 

Katedraalin nimi italiaksi on Cattedrale di Santa Maria Assunta.

 

 

 

***********

 

 

Firenzellä ja Sienalla oli aikoinaan jatkuva kina keskenään ja sen eräänä ilmenemismuotona oli se, että sienalaisten tarkoituksena oli laajentaa katedraaliaan maailman suurimmaksi.

 

 

 

 

siena3

 

 

Rahat kuitenkin loppuivat ja hanke jäi puolitiehen.

 

Puolitiehen jäänyt kirkonrakennushanke on edelleen nähtävissä, sillä Tuomiokirkon vierellä sijaitsee “suurkatedraalin” päätyseinä sekä myös suunnitellun kirkkosalin seinärakennelmia.

 

Kuvassa näkyvät autot on pysäköity sille alueelle, jonne kirkon piti laajentua - ne ovat siis "katedraalin lattialla!".

 

 

 

 

siena4

 

 

Cattedrale di Santa Maria Assunta´n sisätiloissa on paljon nähtävää.

Kirkossa on mm. Donatellon sekä nuoren Michelangelon veistoksia!

 

Katedraalin marmorilattia on kirkon suurimpia aarteita.

 

Tässä muutamia kuvia marmorilattian kuvioista:

 

 

 

 

siena5

 

 

 

 

siena6

 

 

 

 

 

 siena7

 

 

 

siena8

 

 

Tämä marmorilattian osio on täysin tasaista lattiaa, vaikka kuvio antaakin sen harhavaikutelman, että kyseessä olisi hyvinkin epätasainen, "portainen" lattia!

 

Tärkeimmät kuviot marmorilattioilla ovat peitetty suurimman osan vuodesta, sillä lattiat ovat kaikkien ihailtavissa ainoastaan kymmenkunta viikkoa vuodessa – kävimme katedraalissa syyskuun 6. päivänä ja silloin kaikki lattiat olivat ilman peitteitä.

 

 

 

 

siena9

 

 

Kahdeksankulmainen saarnastuoli on marmoria ja se on veistetty vuonna 1268.

 

 

 

siena10

 

 

Saarnastuolin takana sijaitsee pieni kastekappeli ja siellä olevassa kastemaljassa on taidokkaita veistoksia.

 

 

 

 

siena11

 

 

Liberia Piccolominea eli Piccolominean kirjasto on paavi Pius III:n rakentama setänsä Aeneas Silvius Piccolominin eli myöhemmin paavi Pius II:n laajalle kirjakokoelmalle.

 

 

Kirjaston seinät ja katto on maalattu täyteen kuvauksia Piccolominin matkoista.

Maalaukset ovat taidemaalari Pinturicchio´n käsialaa.

 

 

 

 

siena12

 

 

 

 

siena13

 

 

 

 

siena14

 

 

 

 

siena15

 

 

 

 

 

siena16

 

 

Kirjaston seinillä on vitriineissä valtavankokoisia kirjoja ja tässä poseeraan parin kirjan edessä.

 

 

 

 

Sienan Tuomiokirkko on katedraali, johon tutustuminen kuuluu Sienan kokemusten joukkoon!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Siena, Toscana, toscana2014, Cattedrale di Santa Maria Assunta, Liberia Piccolominea, Piccolominean kirjasto, Pinturicchio,

Virolaiset ovat ylpeitä, että maa kuuluu Natoon

Sunnuntai 14.9.2014 - -Esko Erkkilä-

Olin Tallinnassa elokuun kahtena viimeisenä päivänä ja koin siellä paljon mielenkiintoista.

 

Ensimmäisenä päivänä eli lauantaina en osallistunut matkaan Ylemisten kauppakeskukseen ja toisena päivänä jäin pois Rocca al Mareen suuntautuneelta ostosmatkalta. Molemmat ratkaisuni olivat oikeita.

 

Liikuin varhain sunnuntai-aamuna Toompean mäellä ja tulin sieltä alas Viron Miehitysmuseon sekä kontra-amiraali Johan Pitkan patsaan kautta takaisin hotellille.

 

Matkalla tuli vastaan yksittäin ja muutaman miehen ryhmissä varttuneessa 65 – 75 vuoden iässä olevia veteraaneja, joilla oli päässään sininen ”verikauha”.

 

Lakki tosiaan muistutti Suomen Puolustusvoimien käytössä olevaa lakkia – verikauhaa – mutta siinä oli kokardina minulle kaukaa katsottuna outo merkki.

 

Tervehdin kahden veteraanin ”partiota” ja kysyin suomeksi, että mikä lakki tuo on?

 

Veteraaneista toinen otti lakkinsa pois päästään ja näytti ylpeänä siinä olevaa kokardia – Naton tunnusmerkkihän se oli!

 

”Se on Nato”, totesi veteraani ylpeänä minulle!

 

Harmittelen, että en pyytänyt lupaa saada valokuvata ”Nato-veteraaneja”!

 

 

***********

 

 

Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman vierailu Virossa keskiviikkona 3.9.2014 lisäsi varmasti näidenkin veteraanien ylpeydentunnetta siitä, että Viro kuuluu Natoon!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viro kuuluu Natoon, Virolaiset ylpeitä että maa kuuluu Natoon, Barack Obaman vierailu Virossa, verikauha, Nato-merkki, Nato-logo, Toompean mäki, NATO, OTAN,

"Missä Euroopan integraatiojuna menee nyt?"

Torstai 20.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Paasikivi-Seura ry – jonka jäsen olen - aloitti keskiviikkona 26.2.2014 yleisötilaisuuksien sarjan, jossa pohditaan erilaisia EU:hun liittyviä aiheita.

 

 

 

paasikiviseura

 

 

 

Tilaisuussarja aloitettiin Tampereen yliopiston Jean Monnet-professori Hanna Ojasen alustuksella, jonka aineena oli otsikkoteema.

 

 

Tilaisuus pyrittiin toteuttamaan juna- ja junamatkustusteemalla; kirjasin muistiinpanoihini alustuksessa ja sen pohjalta käydyssä keskustelussa esiintulleita seikkoja ns. ranskalaisin viivoin.

 

Kas näin:

 

  • onko juna ylipäätään liikkeessä?
  • keitä junassa on?
    • niitä, joita vapaa liikkuminen palvelee
    • liikkuvat ovat tyytyväisiä
    • liikkumattomat ovat tyytymättömimpiä
  • junaan on lisätty vaunuja ja nyt se on raskaampi vetää
  • onko junassa lainkaan kuljettajaa?
  • tuntuu, että veturikoppiin on tunkemassa liiaksikin väkeä
  • juna kulkee harmaan maiseman läpi, radanvarsi on roskainen
  • onko yksi vaunu – Iso-Britannia – pyrkimässä junasta pois? Onko sillä mahdollisuus neuvotella lipunhinnasta?
  • juna saattaa pysähtyä ja se voi jopa ajaa taaksepäin

 

 

Pohdinnassa tuli esille mm. seuraavia näkökulmia:

 

 

  • eteläisessä Euroopassa vallitsee massatyöttömyys
  • EU-vastaisuus ilmenee mielipiteenä muita EU-maita vastaan
  • joudutaanko ottamaan taka-askeleita vapaalle liikkumiselle?
  • siirtolaisuus jakautuu EU:ssa epätasapainoisesti
  • maanosasta muuttaminen vilkastumassa
    • Irlanti, Baltian maat, Kypros
  • kahden kerroksen EU
  • talouskriisien ongelmat vievät johtajien ajan
  • EU:n vetovoima on heikentynyt...
    • hurraajien joukko on harventunut
    • Kiina ja Venäjä ovat kohonneet
  • …mutta EU:n laajentuminen on kuitenkin osoitus, että EU menestyy
  • EU on integraation moottori, mutta nyt moottori yskii
  • EU:n laajentumiselle ei ole oikein ehdokasmaita
    • Islanti aloitti vuonna 2010 – kuinka lopullinen on sen nykyinen kanta?
  • Turkki on sitkein ja ongelmallisin EU:n hakijamaa
    • prosessi alkoi vuonna 1959
    • maa sai kandidaattistatuksen vuonna 1999
    • viralliset jäsenneuvottelut alkoivat vuonna 2005
    • maa on pettynyt EU:n kyvyttömyyteen
    • maassa mielipide on muuttunut
    • maa pelaa suhteessaan EU:hun suurvaltapeliä
    • EU:n ote maasta heikkenee
  • EU:ta on helppo syyttää ongelmista
  • EU:lla ei ole mahdollisuuksia tasata eri maiden talousolosuhteita
  • laajeneminen on EU:n keskeinen elementti
    • onko mikään maa kuitenkaan nyt lähellä EU-jäsenyyttä?
    • Skotlannin pyrkimykset erota Englannista?
    • Katalonian pyrkimykset erota Espanjasta?
  • muistettava, että Saksakin on pieni Kiinan ja nouseviin talouksiin verrattuna
  • heikko komissio
  • EU-puheenjohtajamaiden vuorottelu – onko heikkous?

 

 

****************

 

Hyviä kysymyksiä!

 

Odotan, että EU-parlamenttiehdokkaat alkaisivat vastaamaan tässä esitettyihin kysymyksiin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen yliopisto Jean Monnet -professori Hanna Ojanen, Hanna Ojanen, EU:n tulevaisuus, Paasikivi-Seura, Tampereen Paasikivi-Seura,

Vanhemmat kirjoitukset »