Sain aikoinaan siirron Maavoimien organisaatiosta Ilmavoimiin!Perjantai 14.4.2023 - -Esko Erkkilä- Eläkeliiton Tampereen yhdistys ry teki eilen tutustumismatkan Satakunnan Lennoston tukikohtaan Pirkkalassa.Olen aikoinaan reserviläisaikanani saanut siirron Maavoimista Ilmavoimiin, joten suuresta mielenkiinnosta osallistuin tutustumismatkalle.************Pärjäsin aikoinaan kohtuullisesti RUK:ssa, sillä sain sieltä ”Kiitettävät” paperit.Taidanpa olla viimeisiä, joka on RUK:sta saanut kiitettävän paperit kansakoulupohjalta!************Toki maksoin jäsenmaksun Tampereen Reserviupseereille, mutta heidän toimintaansa en osallistunut.Kaikesta huolimatta olen ollut ”merkitty mies”, sillä olen saanut kertausharjoituskutsun kymmenkunta kertaa – aluksi varusmieskoulutukseni mukaisesti panssarintorjuntajoukoissa, mutta myöhemmin Ilmavoimien organisaatiossa.********************Eilinen tutustumiskäynti Satakunnan Lennostossa oli mielenkiintoinen, sillä perehtyminen ajankohtaiseen Ilmavoimien toimintaan oli kiinnostavaa.Käytin tilaisuudessa yhden kysymyspuheenvuoronkin ja aloitin kysymykseni näin: ”Herra everstiluutnantti” ….-Esko Erkkilä- |
2 kommenttia . Avainsanat: Sain aikoinaan siirron Maavoimien organisaatiosta Ilmavoimiin!, Puolustusvoimat, Ilmavoimat, Satakunnan Lennosto, Pirkkalan tukikohta, RUK, Tampereen Reserviupseerit, kiitettävän paperit RUK:sta, kiitettävät paperit RUK:sta kansakoulupohjalta, Eläkeliitto |
Suomen turvallisuusasioilla ei pitäisi leikitelläPerjantai 24.3.2023 - -Esko Erkkilä- Pääministeri Sanna Marin toimi ajattelemattomasti, kun taannoin heitti ilmoille ajatuksen, että Suomi voisi antaa Ukrainalle Hornet-hävittäjiä.Marin teki suuren virheen, kun ilman kenenkään kanssa käytyä etukäteiskeskustelua meni ehdottelemaan, että Suomi luopuisi Horneteista Ukrainaan.***************Suomeen hankittiin aikoinaan 64 Hornet-hävittäjää ja niistä on vuosien varrella tuhoutunut erilaisissa lento-onnettomuuksissa 3.***************Minullakin on tietynlainen suhde Hornetteihin, sillä varusmiespalveluksen ja muutamien kertausharjoitusten jälkeen minut siirrettiin maavoimista Ilmavoimien organisaatioon.Eräässä kertausharjoituksissa saimme illanistujaistemme vieraiksi muutaman lentäjän, jotka olivat osallistuneet Hornettien siirtolentoihin Yhdysvalloista Suomeen – laadukkaita pilotteja olivat.*********************Pidän Sanna Marinin mellastelua Hornet-asiassa aisan yli potkimisena ja annan täyden tukeni puolustusministeri Antti Kaikkosen toteamukselle, että Hornetit tarvitaan Suomen puolustukseen niiden käyttöiän loppuun saakka.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen turvallisuusasioilla ei pitäisi leikitellä, Sanna Marin, Sanna Marin ja Hornetit, Antti Kaikkonen ja Hornetit, Hornettien siirtolento Yhdysvalloista Suomeen, Ilmavoimat ja Hornetit, Suomen Hornetit ja Ukraina, Ukraina, |
Kantakortti kertoo mielenkiintoisia seikkoja mm. varusmiespalveluksen ajaltaPerjantai 29.1.2021 - -Esko Erkkilä- Kantakortti on jokaisesta puolustusvoimissa palvelusta suorittaneesta laadittu asiakirja, joka sisältää tiedot hänen palveluksestaan puolustusvoimissa.Nykyään kantakortin tai oikeastaan sen kopion saaminen on haasteellista, mutta toki mahdollista.Olin aikoinaan aktiivinen ja sain helposti kopion omasta kantakortistani, mutta vain siltä ajalta, jolloin olin varusmiespalveluksessa ja reservissä Maavoimissa. Jossain vaiheessa minut siirrettiin reservissä Ilmavoimiin ja siltä ajalta olisin joutunut maksamaan kantakorttitietojen etsimisestä tuntiveloituksen, mutta ainakaan toistaiseksi en ole siihen ryhtynyt.Ihmettelen kyllä Puolustusvoimien menettelyä, että kantakorttitietojen etsimisestä voidaan uhata erillisveloituksella!Mutta siitä kantakortistani:Toki tiedän sotilaspassitietojeni perusteella, että kaikki arvosanani ovat varusmiesaikana olleet kiitettäviä, mutta mielenkiintoisia ovat ne esimiesteni luonnehdinnat, jotka ilmenevät kantakortissani.Aliupseerikoulun aikana saamani luonnehdinnat ovat;
Reserviupseerikoulun opinnoista olen saanut luonnehdinnat;
Uutta minulle kantakortissani oli se, että olin aliupseerikoulussa Panssaritorjuntalinjan 1/25 eli priimus ja Reserviupseerikoulun kurssilla 125 kolmanneksi paras 59 oppilaan joukossa eli 3/59.Näillä on työelämässäkin pärjätty!Niin vielä se, että kansakoulupohjalla tässä on pärjätty, sillä eipä ole aikoinaan oppikoulua tullut käytyä ja sotilasarvoni on yliluutnantti.Siitäkin olen tyytyväinen, että esikoisemme on sotilarvoltaan kapteeni eli joudun ilmoittautumaan pojalleni: "Herra kapteeni, yliluutnantti Erkkilä ilmoittautuu"!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kantakortti, Porin Prikaati, RUK 125, Panssarintorjunta, Ilmavoimat, yliluutnantti, kapteeni, |
Presidentti Niinistö totesi eilen, että Suomen edessä olevaa HX-hankintaa on pidettävä Yhdysvaltain kanssa esillä jatkossakinMaanantai 9.11.2020 - -Esko Erkkilä- Suomen ilmapuolustus tukeutuu lentokaluston osalta Hornet-kalustoon ja niiden taloudellinen käyttöikä päättyy vuoteen 2030 mennessä.Hornet-kaluston korvaamiseksi alkanut HX-hävittäjähanke on alkanut vuonna 2015 ja hallituksen on tarkoitus päättää korvaavan konetyypin hankinnasta ensi vuonna eli 2021.HX-hankkeen lyhenne tulee siitä, että H-kirjain merkitsee korvattavaa hävittäjätyyppiä eli Hornettia ja X-kirjain puolestaan sitä konetyyppiä, jolla Hornetit aikanaan korvataan.Tarjouskilvassa ovat mukana seuraavat konetyypit:
On selvää, että Puolustusvoimien kalustohankinnat herättävät keskustelua ja niin myös tässäkin tapauksessa. Asiantuntemattomimmat ovat esittäneet jopa koko hankkeesta luopumista ja monet järkeviksikin tahoiksi luullut ovat esittäneet jatkoajan myöntämistä hankkeelle.Osin nuo ulostulot ymmärtääkin, sillä onhan kyseessä Suomen kaikkien aikojen hintavin kalustohankinta eli 10 miljardia euroa.**************************Vastuullisena Ilmavoimien reserviläisenä kannatan HX-hanketta ja arvostan, että presidentti Sauli Niinistö asettui sitä eilisessä puheessaan kannattamaan.Niinistö totesi ”Presidentin kynästä” –puheessaan ja kirjoituksessaan näin:”Suomen ja Yhdysvaltain yhteistyössä on kyse paljosta muustakin kuin pelkästä turvallisuuspolitiikasta. Suomalainen teknologia, erityisesti jäänmurtaja- ja 5G-osaaminen, on noussut viime vuosina yhteyksissämme vahvasti esille. Näistä aiheista presidentti Trumpin kanssa vuosi sitten Washingtonissa puhuimme, enkä usko, että kiinnostus niihin hallinnon vaihtumisen myötä vähenee. Toki myös Suomen edessä oleva HX-hankinta on jatkossakin esillä.”************************Hyvä kannanotto, joka varmaan vie ainakin osan arvostelijoiden kritiikistä!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: HX-hanke, HX-hävittäjähanke, F/A-18, F-35, JAS Gripen, Rafale, Eurofighter Typhoon, Honettin korvaaja, Hornet, Ilmavoimat, Puolustusvoimien ylipäällikkö, Sauli Niinistö, |
Hornet-hävittäjät ovat olleet Suomessa 25 -vuotta!Sunnuntai 8.11.2020 - -Esko Erkkilä- Eilen tuli päivälleen kuluneeksi 25 – vuotta siitä, kun ensimmäiset Hornet-hävittäjät laskeutuivat Suomen maankamaralle.*******************Lainaan Ilmavoimien arkistoja, kun kerron Hornettien historiasta seuraavaa:”Ilmavoimien ensimmäiset neljä kaksipaikkaista F/A-18D Hornet -hävittäjää saapuivat Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohtaan 7. marraskuuta 1995. McDonnell Douglasin (nyk. Boeing) tehtaalla Missourin osavaltion St. Louisissa rakennetut koneet lennettiin Atlantin yli Suomeen Yhdysvaltain ilmavoimien KC-10-ilmatankkauskoneen tukemana. Siirtolento kesti noin 9 tuntia ja 35 minuuttia.HN-462, HN-464, HN-465 ja HN-466 tulivat laskuun iltapäivällä kolmen jälkeen. Koneiden yhdysvaltalaisista ja suomalaisista ohjaajista koostuneilla miehistöillä oli takanaan noin 8 200 kilometrin matka. Tampere-Pirkkalan lentoaseman siviilipuolelle oli kokoontunut suuri väkijoukko seuraamaan ensimmäisten Hornetien saapumista Suomeen.Valtioneuvoston vuonna 1992 tekemän päätöksen mukaisesti Suomi hankki yhteensä 64 Hornetia Yhdysvaltain puolustusministeriön Foreign Military Sales -järjestelyn kautta. Loput kolme kaksipaikkaista Hornetia saapuivat Karjalan lennoston Rissalan tukikohtaan 16. helmikuuta 1996. Kaikki 57 yksipaikkaista F/A-18C Hornet -hävittäjää puolestaan koottiin Suomessa Patrian tehtaalla Jämsän Hallissa, ja luovutettiin Ilmavoimille aikataulun mukaisesti vuosina 1996‒2000.Hornetien hankinta merkitsi Ilmavoimille harppausta ikääntyneistä Draken- ja MiG-21 -koneista suorituskyvyltään moderniin hävittäjäkalustoon. Hornetien suorituskykyä ylläpidetään ja kehitetään suunnitellusti kaluston koko 30-vuotisen elinkaaren ajan. Vuosina 2006‒2016 toteutetuilla elinkaaripäivityksillä (Mid-Life Upgrade, MLU) on tehostettu Hornetien ilmataistelukykyä (MLU1) ja luotu kyky ilmasta maahan -aseistuksen käyttöön (MLU2).Elinkaaripäivitysten sekä suunnitelmallisen kunnossapidon ansiosta Hornetien suorituskyky säilyy Suomen turvallisuusympäristöön nähden riittävällä tasolla 2020-luvun loppuun asti. HX-hankkeessa vuonna 2021 valittavan uuden monitoimihävittäjäkaluston on määrä korvata Hornetit vaiheittain vuosien 2025‒2030 kuluessa.”*******************Minulla on ensimmäisten Suomeen lennettyjen Hornettien historiasta omakohtaista kokemusta, sillä erään kertausharjoituksemme aikana illanviettomme kunniavieraiksi saapui kaksi tai kolme Hornet-pilottia, jotka olivat lentäneet nuo ensimmäiset Hornet-hävittäjät Suomeen.Olivat muuten laadukkaita sotilaita!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hornet-hävittäjät, Hornet-hävittäjät saapuivat Suomeen 7.11.1995, HN-462, HN-464, HN-465, HN-466, Hornettien siirtolennot Suomeen, McDonnell Douglas, Tampere-Pirkkala -lentoasema, Ilmavoimat, |
Voimme olla rauhallisia, sillä hävittäjähankinnat toteutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisestiPerjantai 29.5.2020 - -Esko Erkkilä- Eilisillan A-talkissa aiheena olivat Suomen hävittäjähankinnat ja päävieraana oli……puolustusministeri Antti Kaikkonen.Mukana olivat myös……puolustusvaliokunnan pj Ilkka Kanerva (kok.),……ulkoasiainvaliokunnan pj Mika Niikko (ps.) ja……eduskuntaryhmän pj Paavo Arhinmäki (vas.).Keskustelussa juontaja jankutti, että miksi hävittäjähankintoja ei voida lykätä, miksi ne maksavat 10 miljardia ja eikö riittäisi vähemmän kuin 64 hävittäjää.Heti alussa Kaikkonen totesi, että teoriassa hävittäjähankintoja voitaisiin lykätä, mutta järkevää se ei olisi.Arhinmäki osoitti hataran tietomääränsä, kun hän totesi, että hankittavien hävittäjien määrää voitaisiin alentaa ”parilla, kolmellakymmenellä” – käsittämätöntä asiantuntemuksen puutetta!Ilkka Kanerva puolestaan osoitti suurta asiantuntemusta, kun hän valotti, että 64 on sopiva määrä, sillä vain sillä määrällä pystytään varmistamaan koko alueemme ilmapuolustus.********************Olen ollut huolestunut, sillä jopa Keskustan piirissä on ilmennyt hoipertelua ja mielipiteitä, että hävittäjähankintoja voitaisiin siirtää – toivon, että eilisiltainen A-talk vakuutti myös nuo Keskustan hoipertelijat palaamaan yhdessä päätettyyn aikatauluun, hävittäjämäärään sekä rahoituskehykseen!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hävittäjähankinnat, Hornettien korvaajat, Puolustusvoimat, Ilmavoimat, Suomen turvallisuus, Antti Kaikkonen, Ilkka Kanerva, Mika Niikko, Paavo Arhinmäki, A-talk 28.5.2020, |
Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kansallisuustunnus - hakaristi - ei perustu aseveljeyteen Saksan kanssaSunnuntai 22.9.2019 - -Esko Erkkilä- Ymmärrän niitä kansalaisia, jotka eivät ymmärrä, että miksi Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kansallisuustunnus oli hakaristi.
Nykyisin hakaristin käyttäminen on kielletty Saksan lisäksi mm. Itävallassa, Unkarissa, Puolassa, Tšekissä, Ranskassa, Brasiliassa, Israelissa, Ukrainassa ja Venäjällä. Adolf Hitler väittää Mein Kampf omaelämäkerrassaan, että hän suunnitteli Saksalle hakaristilipun, mutta Suomen Ilmavoimien kansallisuustunnuksena hakaristi oli paljon ennen Hitlerin aikaa. Hakaristi oli Suomen Ilmavoimien kansallisuustunnuksena vuodelta 1918 vuoteen 1945 saakka.
Hakaristi ilmavoimien tunnuksena oli peräisin Suomen Ilmavoimien ensimmäisestä lentokoneesta, joka saatiin lahjoituksena Ruotsista. Koneen lahjoitti Suomelle kreivi Erik von Rosen, joka lahjoitti koneen Vapaussotamme aikana hallituksemme joukoille. Kreivi von Rosen oli maalauttanut koneen siipiin ennen siirtolentoa oman henkilökohtaisen onnenmerkkinsä ”mariininsinisen hakaristin”!
Lahjana saadussa Morane-Saulnier Parasol koneessa ollut hakaristi oli alkuna Suomen Ilmavoimien hakaristitunnukselle!
Sotien jälkeen Ilmavoimien kansallisuustunnukseksi otettiin kokardi, joka oli muuallakin Puolustusvoimissa käytössä.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen Ilmavoimat, Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kansallisuustunnus, hakaristi, kreivi Erik von Rosen, Morane-Saulnier Parasol -lentokone, Adolf Hitler, Mein Kampf, |
Arvokas luottamustehtäväSunnuntai 2.9.2018 - -Esko Erkkilä- Sain arvokkaan luottamustehtävän, kun olimme heinäkuun 11. päivänä palaamassa Latviassa Baltiaan suuntautuneella Kyröläismatkallamme kohti Tallinnaa ja kotiamme.
Kenraaliluutnantti Pentti Lehtimäki valitsi minut kukkalaitteen laskijaksi sille muistomerkille, joka on pystytetty 23.4.1943 maahan syöksyneen Suomen Ilmavoimien omistaman Junkers JK-274:n putoamispaikalle.
Puhun suulla suuremmalla, kun kopion netistä Suomalaisen Klubin sivuilta löytämääni tietoa maahan syöksyneestä pommikoneesta:
****************
Junkers JK-274:n viimeinen lento
Muistomerkistä ja siihen liittyvästä muistomerkkihankkeesta kerrotaan samoilla nettisivuilla lisäksi näin:
Junkers JK-274:n ja sen maahansyöksyssä surmansa saaneiden neljän suomalaisen sotilaan muistomerkki sijaitsee lähellä vanhaa Saulkrasti-Riika -maantietä 40 km Riiasta, paikalla, jossa lentokone syöksyi maahan 23.4.1943. Betonisen muistomerkin metalliosaan on leikattu täsmälleen Junkers Ju 88 A-4 -pommikoneen siluetin mukainen kuvio. Muistomerkissä on metallikirjaimin teksti Junkers JK-274:n viimeinen lento päättyi tällä paikalla 23.4.1943 sekä surmansa saaneiden nimet ja syntymäajat. Muistomerkkialueen luona on opastaulu, jossa on latviaksi, suomeksi ja englanniksi kerrottu viimeisen lennon vaiheista ja esitetty mm. uhrien valokuvat sekä kuva onnettomuuspaikalta tapahtumapäivänä. JK-274:n muistomerkki oli Lapin lennoston killan ja Saulkrastin kaupungin yhteishanke. Kilta oli ottanut hankkeen perinnetyön ohjelmaansa, kuuluihan Junkersien Pommituslentolaivue 44 Lentorykmentti 4:ään, joka on Lapin lennoston perinnejoukkoyksikkö. Saulkrastin kunta oli välittömästi kytkeytynyt hankkeeseen ja vastasi hankkeen käytännön toteutuksesta. Muistomerkin on suunnitellut latvialainen arkkitehdiksi valmistuva Dace Ungure ja sen on valmistanut saulkrastilainen yritys SIA ZK Celtnieciba. Hanketta ovat tukeneet rahallisesti suomalaiset ja latvialaiset yritykset ja yksityishenkilöt. Yksi tukijoista on SIA Neste Latvija, joka myös antoi luvan pystyttää muistomerkki yhtiön omistamalle maa-alueelle.
**************
Tässä muutama kuva kukkalaitteemme laskemistilaisuudesta ja muistomerkistä:
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Baltia2018, Kyröläismatka2018, Saulgrast, Saulgrasti, Junkers JK-274, Junkers JK-274:n putoamispaikka, Suomen Ilmavoimat, kersantti Urho Jääskeläinen, luutnantti Lauri Suhonen, kersantti Aimo Valkeeniemi, alikersantti Erkki Horma, |
VR ja Ilmavoimat on saatava mukaan Tampereen meluntorjuntaanTiistai 29.7.2008 klo 13.56 - Esko Erkkilä VR JA ILMAVOIMAT ON SAATAVA MUKAAN TAMPEREEN MELUNTORJUNTAAN
Raaka-ainepäällikkö, |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: VR ja Ilmavoimat, melu |