Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Voidaanko asiakasta pakottaa hyväksymään etähoidon?

Sunnuntai 3.3.2024 - -Esko Erkkilä-

Etähoidosta toivotaan ratkaisua terveyskeskusten pitkiin asiakasjonoihin.

 

IMG_9431.JPG

 

Etähoito hakee muotojaan ja jo nyt voidaan todeta, että sitä käytetään vaihtelevasti eri puolilla maata.

**************

 

Etähoidossa yhteys asiakkaaseen otetaan kuva- ja äänivälitteisesti etälaitteella.

 

Etähoidossa keskeinen asiakasryhmä ovat ikääntyneet kansalaiset ja tämä tuo mukanaan haasteita, sillä monetkaan ikääntyneet eivät ole tutustuneet etälaitteiden käyttämiseen.

 

***********************

 

Etähoitomahdollisuus on tuonut toimintaan myös epäterveitä piirteitä, kun konsulttiyritykset ovat painostaneet terveyskeskusten henkilökuntaa, jotta ne olisivat pakottaneet asiakkaita siirtymään etähoidon käyttäjiksi.

 

On sanottu, että konsulttiyritykset asettavat tavoitteeksi 30 etähoitopuhelua päivässä ja että yksi puhelu saisi kestää vain 6 minuuttia!

Metsässä ollaan ja kaukana!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Voidaanko asiakasta pakottaa hyväksymään etähoidon?, etähoito, terveydenhoitoalan konsulttiyritykset,

Maanmittauslaitos osaa asiakaspalvelun!

Maanantai 13.2.2023 - -Esko Erkkilä-

Majajärven yksityistien toimitsijamiehenä olen parin viime viikon aikana joutunut asioimaan Maanmittauslaitoksen kanssa.

 

Vaikka Maanmittauslaitos on Suomen valtion omistama, on sieltä saamani palvelu ylittänyt laadukkaimmankin yksityisen toimijan palvelukyvyn.

 

Yksityistiemme pankki halusi palvelupakettinsa kokoamiseksi yksityistiestämme kiinteistörekisteriotteen ja onneksi olin säilyttänyt vuonna 2019 Maanmittauslaitokselle ilmoittamani tiekunnan yhteystiedot ja erityisesti yksityistiemme yksilöllisen käyttöoikeustunnuksen.

 

 

Käyttöoikeustunnuksen avulla Maanmittauslaitoksen puhelimeen vastannut henkilö toimitti minulle sähköisesti tarvitsemani tiedot ja ilahduttavaa oli se, että palvelu maksoi ainoastaan 18,00 euroa!

 

 

********************

 

 

Positiivisesta kokemuksesta rohkaistuneena lähdin muutaman päivän kuluttua selvittämään yksityistiemme erään osakkaan yhteystietoja, jotka minulta puuttuivat.

 

Tämä selvittely oli hieman haastavampaa, mutta karttoja tutkailemalla asia selvisi ja nyt yksityistiemme osakkaiden yhteystiedot ovat tiedossani – vaikka tämän seikan selvittely vei vartin verran aikaa, niin hommasta ei tullut meille mitään kuluja!

 

 

Kiitokset Maanmittauslaitokselle tehokkaasta, ystävällisestä sekä asiantuntevasta asiakaspalvelusta!

 

 

 
-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maanmittauslaitos osaa asiakaspalvelun!, Maanmittauslaitos, Ote kiinteistötietojärjestelmästä, kiinteistörekisteriote, käyttöoikeusyksikkö, yksityistien käyttöoikeusyksikön osat, käyttöoikeusyksikkötunnus, Majajärven yksityistie, Viljakkala,

Ison Omenan asiakaskuolema lisää turvattomuuden tunnetta isoissa kauppakeskuksissa kulkiessa

Keskiviikko 11.1.2023 - -Esko Erkkilä-

Kauppakeskus Iso Omena ja sen tapahtumat lauantaina tammikuun 7. päivänä puhuttelevat, sillä silloin siellä kuoli 35-vuotias espoolaisnainen.

 

 

Kuolema oli seurausta, kun neljä Securitaksen vartijaa pitivät allaan tuota naista.

 

 

Tapahtuma tuo synkän varjon ns. turvallisuusalan toiminnalle, sillä Securitaksen lisäksi on tutkinnassa Avarn Security´n taannoinen toiminta.

 

 ************

 

En tietenkään tunne Ison Omenan tapahtumia, mutta tavallisena kauppakeskuskävijänä olen ihmetellyt niissä liikkuvia ”turvallisuuspartioita”.

 

 

Pareittain kulkeminen, virkauniformut ja vyötäröltä roikkuvat käsiraudat – jopa pamput – eivät lisää turvallisuudentunnetta vaan tyystin päinvastoin!

 

 

Taannoisilla Venäjän-matkoilla käsirautojen kanssa liikkuneet patrullit kuuluivat siinä maassa asiaan, mutta eivät ne kuulu suomalaiseen elämänmenoon!

 

 

Turvallisuusalan turvattomuusongelmiin on pikaisesti puututtava!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ison Omenan asiakaskuolema lisää turvattomuuden tunnetta isoissa kauppakeskuksissa kulkiessa, Iso Omena, Securitas, Avarn Security, käsiraudat vyötäröllä, pamppu vyötäröllä, Turvallisuusalan turvattomuusongelmiin on pikaisesti puututtava!,

Tampereen verotoimistossa osataan asiakaspalvelu!

Torstai 5.1.2023 - -Esko Erkkilä-

Teetimme viime vuonna omakotitalomme viemärijärjestelmän täystarkastuksen ja siitä kertyi kotitalousvähennykseen oikeuttavaa verovähennysoikeutta melkoisen paljon.

 

IMG_6906.JPG

 

Kotitalousvähennykseen oikeuttavat asiakirjat toimitin henkilökohtaisella käynnillä Tampereen verotoimistoon vasta eilen.

 

Sain kertakaikkiaan hienoa asiakaspalvelua!

 

Virkailija tuli heti avukseni, kun aloin näpelöidä ajanvarausapparaattia.

 

Kuultuaan asiani hän kävi tulostamassa tarvittavan lomakkeen ja niin sitten hänen ohjauksellaan täytinkin tarvittavan lomakkeen.

 

Yksi tarvittava tieto oli työn maksupäivä ja kun sitä tietoa ei minulla ollut mukanani, niin se jäi kotitehtäväkseni.

 

Jotta palvelu olisi ollut täydellistä, niin virkailija kävi vielä noutamassa palautuskirjekuoren ja antoi sen minulle!

 

Kylläpä oli miellyttävä kokemus käydä verotoimistossa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen verotoimistossa osataan asiakaspalvelu!Tampereen verotoimistossa osataan asiakaspalvelu!, Verotoimisto, Tampereen verotoimisto, www, vero.fi, kotitalousvähennys,

Asiakaspalvelutehtävät koulivat kykyä sanoa asiat positiivisesti!

Maanantai 21.11.2022 - -Esko Erkkilä-

Olen jo pidempään pohdiskellut liian monien ihmisten tapaa sanoa – jopa möläytellä – asioita luotaantyöntävästi.

 

Politiikan parissa pyörivien osalta tuo luotaantyöntävä tapa sanoa asiat on varsin yleistä. Onneksi äänestäjät ja lähimmät yhteisökaverit osoittavat näille henkilöille ”kaapin paikan” ja jonkin ajan kuluttua nuo ilmapiirin myrkyttäjät osaavat itsekin huomata asian ja luopuvat vastuutehtävistään.

 

Tässäkin pätee vanha suomalainen viisaus eli:

”Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!”

 

Ei minulla tänään muuta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Asiakaspalvelutehtävät koulivat kykyä sanoa asiat positiivisesti!, työympäristön ilmapiirin myrkyttäjät, Ilmapiirin myrkyttäjät järjestöelämässä, Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!,

Asiakas vaiko potilas?

Torstai 23.6.2022 - -Esko Erkkilä-

Johtuu varmaan bisnestaustani, mutta haluan minua kutsuttavan asiakkaaksi, kun joudun pienistä vaivoista tukeutumaan terveydenhoitojärjestelmämme palveluksien piiriin.

 

”Potilas” –termi on mielestäni asiakasta alentava ja se viestii, että sairaanhoitojärjestelmässä lääkärit sekä sairaanhoitajat ovat asiakkaita ylempänä.

 

 

Tilanteessa on toki tapahtunut muutosta ja asiakkaiden, lääkäreiden sekä sairaanhoitajien asemat ovat tasapainottuneet.

 

 

Menneen viikon aikana sain toki tutustua minäkin potilaan rooliin, kun minua kuljetettiin Tampereen yliopistollisessa sairaalassa oikean koiven pallolaajennukseen; matka taittui osastolta leikkaussaliin pötkötellen rullasängyssä ja silloin koin olevani ”potilas”!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Asiakas vaiko potilas?, sairaanhoitojärjestelmän asiakas, sairaanhoitojärjestelmän potilas,

Miksi yrityksen kannattaa ylläpitää asiakaspalvelunumeroaan asiakkaiden karkottamiseen?

Torstai 31.10.2019 - -Esko Erkkilä-

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö osallistuu jokaisen kuukauden ensimmäisenä arkimaanantaina Tampereen Torikauppiasyhdistyksen järjestämille Maanantaimarkkinoille Tampereen Keskustorilla.
 
 
Paikalla on Keskustan luottamushenkilöitä keskustelemassa tamperelaisten ja myös maakunnan väen kanssa ajankohtaisista poliittisista kysymyksistä.
 
 
Tarjoamme toritilaisuudessa kahvia, jota keitämme kahdella Bartscher-perkolaattorilla eli tuoretta kahvia on aina saatavilla.
 
 
Perkolaattorit ovat toimintavarmoja laitteita, mutta niiden nousuputki rikkoutuu joskus ja sen vuoksi nousuputkia pitää aina olla varastossa.
 
 
Meillä ei tällä hetkellä ole nousuputkea – hinnaltaan n. 20 euroa – varaosana ja sen vuoksi eilen tilasinkin niitä varastoon tulevia tarpeita varten.
 
 

***************


 
 
Erehdyin soittamaan Forssan Huoltopalvelu Oy:n asiakaspalvelunumeroon, mutta sieltä todettiin yks´kantaan, että heillä ei ole puhelinmyyntiä!

 

Osoite Sähkoposti Puhelin
Forssan Huoltopalvelu Oy forssan@huoltopalvelu.com Asiakaspalvelu 010-5045810
Myymälä: Salkokatu 1, 30100 Forssa Yhteydenottolomake Kodinkonehuolto 010-5045811
Ma 08.30 - 17.00, ti-pe 08.30 - 16.30   Whatsapp 0400772249
Postiosoite: PL 50, 30101 Forssa

 

Totean, että Forssan Huoltopalvelu Oy:n ilmoittama asiakaspalvelunumero onkin tarkoitettu asiakkaiden karkottamiseen!

 

 

****************

 

 

No, hätä ei ollut kuitenkaan kummoinenkaan, sillä soitin Pokerpool Oy:n puhelinnumeroon, jossa ystävällinen ja asiantunteva mieshenkilö halusi palvella minua.

Näin Pokerpool Oy kertoo itsestään:

 

Pokerpool Oy on monipuolinen ammattikeittiön tavaratalo
Pokerpool Oy toimittaa suurkeittiö- ja ravintolalaitteet varaosineen nopeasti ja luotettavasti koko maahan. Tarjoamme edulliset hinnat ja nopeat toimitukset jopa seuraavaksi päiväksi. Astu sisään kattavaan ammattikeittiön tavarataloon!
 
Laajaan tuotevalikoimaamme kuuluvat esimerkiksi perkolaattorit, kylmävetolaatikostot sekä monet muut suurkeittiö- ja ravintolalaitteet. Tutustu monipuoliseen valikoimaan kotisivuillamme!  
Kauttamme saat myös varaosat ja lisätarvikkeet myymiimme ravintola- ja suurkeittiölaitteisiin.
 
Tee tilauksesi puhelimitse tai tämän sivun yhteydenottolomakkeella. Voit myös kysyä lisätietoja tai jättää lomakkeella yhteydenottopyynnön, niin me otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.
Pokerpool Oy
Puh. 040 093 2447
 

***************

 

Kiitän Pokerpool Oy:tä miellyttävästä asiakaspalvelusta ja uskon sekä toivon sen pärjäävän markkinoilla tulevaisuudessakin!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Asiakaspalvelu, Forssan Huoltopalvelu Oy, Pokerpool Oy, yritykset unohtavat puhelimitse asioivat asiakkaat, perkolaattori, Bartscher-perkolaattori, Bartscher,

Virossa kaikki alkoholituotteet piilotetaan kaupoissa seinien taakse 1.6.2019

Torstai 25.4.2019 - -Esko Erkkilä-

Suomessa lainsäädäntö kulkee alkoholituotteiden osalta vapaampaa suuntaan, mutta veljeskansamme Viron osalta suunta on tyystin toinen.

 

 

Toki on todettava, että Virossa nykymenettely on tyystin toisenlainen kuin Suomessa, sillä Virossa kaikki päivittäistavarakaupat voivat myydä alkoholituotteita täysin vapaasti.

 

 

Kesäkuun 1. päivänä tänä vuonna tilanne muuttuu käytännössä niin, että minkään kokoisissa myymälöissä Virossa ei alkoholituotteita saa olla asiakkaan myymäläkierron aikana nähtävillä eli myymälässä asiakas voi asioida näkemättä ainuttakaan alkoholituotetta.

 

 

Alkoholituotteiden osalta tilanne jatkuu asiakkaan vinkkelistä kuitenkin jokseenkin entisenä, mutta alkoholituotteet pitää käydä ostoskärryyn noutamassa erilliseltä osastolta, jonne myymälästä johtaa lukitsematon ovi.

 

 

Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen taannoisella jäsenmatkalla totesimme, että Tallinnan satamassa sijaitsevissa päivittäistavarakaupoissa valmistauduttiin kovalla kiireellä uusiin määräyksiin, jotta tilanne 1.6.2019 olisi lainmukainen.

 

 

Muutama kuva todisteeksi, että virolaiskaupat valmistautuvat jo hyvissä ajoin 1.6.2019 voimaanastuvaan laikimuutokseen!

 

 

 

IMG_0552.JPG

 

 

 

IMG_0553.JPG

 

 

 

IMG_0555.JPG

 

 

 

IMG_0554.JPG

 

 

Hea klient eli Hyvä asiakas;

tässä informointia tulevasta tilanteesta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hea klient, Hyvä asiakas, Viron alkoholiuudistus, Viron alkoholiuudistus 1.6.2019, Viinat piiloon!, Viinat piiloon Virossa, Itäviro2019,

Puhelinmyyntitarjonnan rajoituspalvelu toimii!

Keskiviikko 5.9.2018 - -Esko Erkkilä-

Kirjoitan tätä blogikirjoitustani hieman kaksijakoisin tunnelmin, sillä arvostan kaikenlaista myyntityötä, mutta en hyväksy puhelinmyyjien soittamista omaan kännykkääni.

 

 

Myyntityö pitää talouselämän pyörät pyörimässä ja on tärkein toiminta-alue sille, että meillä terveyspalvelut toimivat, lasten ja ikäihmisten palvelut pelaavat, koulutuskysymykset on hoidettu, asumisinfra on kunnossa ja muutenkin yhteiskuntamme toimii kansalaisten parhaaksi.

 

 

Eräs myyntitoiminnan alue kuitenkin kismittää ja se on enemmän ja vähemmän turhien tavaroiden, palvelujen ja erityisesti monien lehtien puhelinmyyntityö.

 

 

Tiedän tasan tarkkaan, että useinkin soittajana on henkilö, joka paperista lukee myyntipuhelitaniansa ja siten pyrkii myymään minulle täysin turhaa ja tarpeetonta tuotetta.

 

 

Valitettavasti erityisesti monet ikäihmiset sortuvat myöntymään heille täysin turhan lehden tilaamiseen puhelinmyyjän tarjouksen jälkeen.

 

 

 

*****************

 

 

 

Olin eilen osanottajana koulutustilaisuudessa, jonka sivuantina oli lyhyt esitys siitä, että miten puhelinmyyntisoitot omaan puhelimeensa pystyy estämään!

 

 

 

IMG_3883.JPG

 

 

Kyse on Suomen Asiakasmarkkinointiliitto ry:n eli ASML:n palvelusta, jonka kautta pystyy estämään puhelinmyyntisoitot omaan puhelinnumeroonsa.

 

 

ASML:n jäsenyrityksiä ovat kaikki Suomen johtavat yritykset Keskosta alkaen ja SOK:sta, Alma Mediasta, Ikeasta sekä Sanoma Mediaan saakka.

 

 

Jäsenluettelo löytyy googlaten ”ASML jäsenyritykset”.

 

 

ASML:n verkkosivuilla todetaan näin:

 

 

Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton. ASML ei veloita muita maksuja rajoituspalveluun soittajalta.

 

 

Rajoitus on kerrallaan voimassa 3 vuotta. Rajoitus viedään rekisteriin välittömästi, sitä ei voi peruuttaa ja se välittyy puhelinmyyntiä harjoittaville yrityksille viikon kuluessa, viimeistään kuukauden kuluessa ilmoituksesta. Lähes kaikki suomalaiset kuluttajille puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset käyttävät palvelua, viimeisen kartoituksen mukaan yli 600 yritystä. Palvelu on perustettu 1990-luvulla yhteistyössä viranomaisten kanssa neuvotellen.

 

 

 

**********************

 

 

Jos puhelinmyyjien aktiivisuus häiritsee, hoida asia pienellä rahalla kuntoon kolmeksi vuodeksi!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: puhelinmyynti, puhelinmyynnin rajoittaminen, puhelinmyynnin rajoittaminen kolmeksi vuodeksi, ASML, Suomen Asiakasmarkkinointiliitto ry,

Kysymys, jota en haluaisi myyjältä kuulla!

Maanantai 19.2.2018 - -Esko Erkkilä-

Melkein kaikki jakelutiet ja kauppaketjut ovat kehitelleet itselleen erilaisia kanta-asiakasohjelmia tai bonussysteemejä.

 

 

Molemmat systeemit asettavat asiakkaat eriarvoiseen asemaan ja yleensä ilman, että asiakkaalle ei aiheudu ”kanta-asiakasasemastaan” mitään kustannuksia.

 

 

Ymmärrä kanta-asiakasohjelmat, joiden piiriin päästäkseen asiakkaan täytyy täyttää tietyt kriteerit sekä maksaa tästä asemastaan jotain.

 

 

Viimeksi eilen jouduin jälleen kerran vihaani nostattaneeseen tilanteeseen, kun ostin Pirkkalan Motonet´stä pyyhkijänsulat.

 

 

Ostokseni maksoi hieman yli kolmekymmentä euroa ja maksun hetkellä myyjä tiedusteli, että onko minulla kanta-asiakaskortti.  Minulla ei sitä ole ja silloin heti tiesinkin, että maksoin pyyhkijänsulistani muutaman euron verran ylimääräistä pirunkyytirahaa.

 

 

Olen aikaisemminkin saanut kohdata Motonetissä saman kysymyksen ja sen vuoksi siirryinkin lähellä sijaitsevan Isojoen Konehalli Oy:n asiakkaaksi, mutta petyin, sillä myös Isojoen Konehallin kassoilla kysytään kanta-asiakaskorttia!

 

 

Suo siellä, vetelä täällä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kanta-asiakasohj<elmat, bonusohjelmat, Motonet, Isojoen konehalli,

Pahin kilpailijasi voi huomenna olla suurin asiakkaasi tai esimiehesi!

Sunnuntai 5.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Pääministeri Juha Sipilän toimintaa näkee kateellisten usein kommentoivan, että Suomen johtaminen ei olisi muka samanlaista kuin yritysjohtaminen.

 

 

Olen kateellisten kanssa jyrkästi eri mieltä ja totean, että Suomen ja kuntien/kaupunkien johtaminen on täysin samanlaista kuin yritysjohtaminen.

 

 

Yritysmaailmassa keskeistä on hyvän taloudellisen tuloksen aikaansaaminen ja sama tavoite pitäisi olla myös Suomen johtamisessa sekä kuntien/kaupunkien johtamisessa.

 

 

Vain taloudellisesti terve kunta/kaupunki voi mahdollistaa lapsille ja nuorille hyvän päivähoidon sekä koulutuksen – hyvinvoipa kunta pystyy takaamaan asukkailleen kunnollisen infran eli kulkuväylät, leikkikentät ja puistot.

 

 

Oleellista on se, että vain taloudeltaan terve kunta pystyy huolehtimaan vanhuksille ”kuivat vaipat” ja mielekkään elämän elonkaaren ehtoopuolella.

 

 

****************

 

 

Poliittisten toimijoiden toistensa ymmärtäminen ja kunnioittaminen on toimivassa kuntamaailmassa keskeistä.

 

 

En ole päivääkään toiminut ammattiyhdistysliikkeessä, mutta sellaisen kuvan olen saanut, että siellä pöydän toisella puolella oleva neuvottelija koetaan lähes viholliseksi. 

 

 

Etäältä joidenkin ammattiliittojen toimintaa seuranneena joutuu toteamaan, että riidankylvö samankin liiton eri osapuolten kesken saattaa olla voimakasta.

 

 

Liike-elämässä vihollisia ei tunneta, vaan siellä kunnioitetaan pöydän toisella puolella olevaa neuvottelijaa, vaikka käsitykset poikkeaisivat toisistaan.

 

 

Bisnesmaailmassa tiedostetaan, että nyt pöydän toisella puolella oleva voi huomenna olla Sinun suurin asiakkaasi tai jopa esimiehesi – miten silloin pystyt toimimaan, jos olet kohdellut toista osapuolta kuin vihollista?

 

 

Laajennan näkökulman politiikkaan ja totean, että myös politiikassa pitäisi ymmärtää, että tänään poliittinen kilpakumppani voi huomenna olla tärkeä liittolainen.

 

 

Riidelkööt asiat, mutta henkilösuhteisiin ne eivät saa vaikuttaa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Voiko Suomen johtaa kuin yritystä? Kilpailija tänään - suurin asiakas huomenna, Kilpailija tänään - esimiehesi huomenna,

"Potilas" -termin yksipuolisella käyttämisellä terveydenhoitojärjestelmä syyllistyy asiakkaiden alistamiseen

Sunnuntai 30.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Omaan jonkinlaista kokemusta terveydenhoitojärjestelmän tavasta käyttää asiakkaistaan ”potilas”, ”asiakas” tai ”veronmaksaja” termejä.

 

 

Olen ottanut asiaan kantaa monesti ja pääsääntöisesti kannatan termin ”asiakas” käyttämistä.

 

 

Minulle suoritettiin vuonna 2001 eturauhassyöpäleikkaus ja en ole edes heti leikkauksen jälkeen kokenut itseäni potilaaksi.

 

 

Koen itseni potilaaksi, jos olen sidottu potilassänkyyn, jota hoiturit työntelevät sairaalan käytävillä, mutta omin jaloin sairaalassa tai terveyskeskuksessa liikkuessani olen terveydenhuollon asiakas. Olen hoitureiden ja lääkäreiden työnantaja ja työnantajalla on vahvat oikeudet työläisiään kohtaan.

 

 

 

syopa1.jpg

 

 

Osallistuin Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen eturauhassyöpäryhmän tukihenkilönä viime perjantaina eli 28.10.2016 Tampere-talossa järjestettyyn…

 

 

 

syopa2.jpg

 

 

 

….Kansallinen syöpäkeskus-seminaariin, jossa käsiteltiin laaja-alaisesti Suomeen suunnitellun Kansallisen syöpäkeskuksen perustamiseen liittyviä kysymyksiä.

 

 

Käytin seminaarin eräässä keskusteluosiossa yleisöpuheenvuoron, jossa totesin, että ”potilas”-termin käyttäminen on alistava ilmaisu syöpäpotilaista ja yleensäkin potilaista.

 

 

Totesin, että ”asiakas” –termin käyttäminen terveydenhuoltopalvelujen käyttäjistä – myös syövänhoitoon liittyvien palvelujen käyttäjistä – olisi oikein.

 

 

Sain seminaarissa laajaa kannatusta järjestöedustajilta, mutta toki oli murheellista todeta, että syövänhoitoon osallistuvat professorit, erikoislääkärit ja monet sairaanhoidon ammattilaiset suhtautuivat puheenvuorooni nuivasti.

 

 

Sain kokea nuivan kohtelun seminaarimme ruokajonossa, jossa terveydenhuollon ”ammattilaiset” kommentoivat häpeämättömästi esitystäni minun kuulteni mm. siten, että he ovat asiakkaita Prisman kassajonossa, mutta potilaat eivät ole heille asiakkaita!

 

Käsittämätöntä asiakkaiden aliarviointia!

 

 

Koen suureksi voitokseni sen, että STM:n lääkintöneuvos Jaakko Yrjö-Koskisen seminaarista heti tuoreeltaan laatimassa muistiossa kerrotaan puheenvuorostani näin:

 

 

Keskustelua

 

Esko Erkkilä, Pirkanmaan Syöpäyhdistys

 

  • potilas-termin jatkuva käyttäminen on alistava termi

  • asiakas-termi on arvostava ja tasa-arvoistava termi

 

 

Kiitän sosiaali- ja terveysministeriön lääkintöneuvos Jaakko Yrjö-Koskista nopeasta muistion toimittamisesta ja siitä, että hän on laatimassaan muistiossa aivan oikein pystynyt tiivistämään sanomani!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-talo, Kansallinen Syöpäkeskus, STM. lääkintöneuvos Jaakko Yrjö-Koskinen, potilas on alistava, asiakas on tasa-arvoistava, asiakas on potilasta kunnioittava, asiakas -termi on kunnioittva, potilas-termi on alistava, potilas on alistava termi,

Miksi kuitin antaminen on niin vaikeaa?

Torstai 21.1.2016 - -Esko Erkkilä-

Me suomalaiset valitamme usein, että lomamatkoillamme etelässä emme saa ostoksistamme kuitteja.

 

 

Näin asia useasti saattaakin olla, mutta melkoisen vaikeaa kuitin saaminen on Suomessakin monessa paikassa.

 

 

Marketeissa kassat on opetettu antamaan asiakkaille kuitti ja ilahduttavan monesti kassakuitin antaminen tapahtuu hymyillen – kiitos siitä S- ja K-ryhmille, joille annan tunnustusta harvoin.

 

On ihmeellistä, että Alkon myymälöissä kuitin saaminen ilman pyytämistä on harvinaista – luulevatko Alkon myyjät edelleen, että he ovat jotain ylempää kastia!

 

 

Alkossa ”pyytämistä” ei toki useinkaan tarvitse tehdä sanallisesti, sillä käden ojennettuna pitäminen sentään riittää.

 

 

Erityisen vaikeaa ja haasteellista on Alkossa saada kuitti, jos on liikkeellä työvaatteissa – juuri tämä osoittaa, että Alkon myyjät kokevat olevansa ”ylempää kastia”.

 

 

Myös se, että olet palauttanut tyhjiä pulloja Alkon ja viereisen marketin yhteiseen pullonpalautusautomaattiin ja tarjoat ”osamaksuksi” pullonpalautuskuittia, saa aikaan sen, että ilman pyytämistä et saa kassakuittia.

 

 

Ostoskorin sisältö vaikuttaa myös siihen, että saako Alkosta kuitin pyytämättä.  Pari viinipulloa tekee ”eetvarttia”, sillä jos niitä on ostoskorissa, niin kuitti irtoaa ilman anelemista.

 

 

Auta armias, sitä, joka ostaa vain jallupullon tai pienen pullon vodkaa, niin onhan ihme, jos kuitti tulee pyytämättä.

 

 

Joskus, kun kuitin saaminen on erityisen tiukassa, tapaan kommentoida myyjälle, että en hyväksy pimeää kauppaa edes Alkolle!

**************

 

 

Toimitin luonnoskopion tästä jutustani Alkon johdolle jo 29.12.2015 – seuratkaahan, että muuttuuko Alkossa ostokuitin antamiskäytäntö vuonna 2016!

 

 

Pyysin reklamaationi palautetta, saa nähdä, että saanko!

 

 

Veikkaan, että mahdollisessa palautteessa runoillaan jotenkin tähän suuntaan:

 

 

*********************

 

 

Kiitoksia palautteestanne.  Ostokuitin antaminen asiakkaalle kuuluu Alkon ohjeistukseen.  Olemme Alkossa havainneet, että ainoastaan osa asiakkaistamme haluaa ostoksistaan ostokuitin, mutta pyrimme siihen, että ostokuittia aina tarjotaan pyytämättä.

 

 

Kiitämme vielä kerran palautteestanne ja tulemme jälleen kerran muistuttamaan henkilökuntaamme siitä, että ostokuittia pitää aina tarjota asiakkaalle.

 

 

********************

 

Saapa nähdä, että millaisen palautteen saan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: miksi ostoksesta ei saa kuittia? Alko ei anna ostoksista kuittia pyytämättä, Alkon asiakaspalvelu, Alko, pimeä kauppa, kuititon kauppa,

Näyttelijällä on vaarana joutua suosikkiroolinsa vangiksi

Lauantai 4.7.2015 - -Esko Erkkilä-

Myynnissä ja markkinoinnissa – erityisesti tuotantotarvikkeiden myynnissä oli ainakin ennen tavanomaista, luvallista, tarkoituksenmukaista ja asiakassuhteen lujittumisen kannalta toivottavaakin käyttää kehittyneitä kilpailukeinoja asiakkaan ja tavarantoimittajan yhteistyön kehittämisen keinoina.

 

 

Mielestäni yhteiset teatterikäynnit avainhenkilöiden kesken olivat ja ovat toivottavasti yhä edelleen tapoja, joilla asiakas ja tavarantoimittaja tai palveluntuottaja lujittavat sekä kehittävät suhdettaan.

 

 

Teatterikappaleen valinta on erityisesti tilaisuuden isännän huoli, mutta toki myös asiakkaan mielipidettä pitää kuunnella.

 

 

Raskassoutuinen ja negatiivisia mielleyhtymiä ruokkiva teatterikappale ei myynnin kehittämisen ja yhteistyön parantamisen kannalta ole suotavaa.

 

 

Muistan, kun joskus tilaisuuden isäntänä epäonnistuin teatterikappaleen valinnassa, kun valitsin kappaleeksi hyvin raskassoutuisen ja sanomaltaan vakavahenkisen esityksen.

 

 

Esityksen aikana yleisöä ei naurattanut kuin kerran ja sekin kerta ei kertakaikkiaan ollut sovelias kohta.

 

 

Kyse oli Tampereen Työväen Teatterissa esityksestä, jonka tapahtumat ajoittuivat jonnekin 1500-luvulle ja Leonardo da Vincin aikaan.

 

 

Konstaapeli Reinikainen ja näyttelijä Tenho Sauren elivät silloin suomalaisten mielissä kukoistuskauttaan.

 

 

TTT:n johto oli nähnyt hyväksi, että Tenho Sauren esiintyi tässä vakavahenkisessä teatterikappaleessa eräässä roolissa.

 

 

Salintäysi yleisö oli seurannut esitystä hiirenhiljaa, mutta kun Sauren avasi suunsa ensimmäiseen repliikkiin, niin yleisö purskahti remakkaan nauruun – konstaapeli Reinikainenhan se siinä!

 

 

Reinikaisen – eikun Saurenin kohtalona oli samaistua konstaapeli Reinikaiseksi!

 

 

 

 

Kuuntelen monesti Pirkka-Pekka Peteliusta luonto-ohjelmien juontajana ja arvostan, että P-PP on pystynyt luonto-ohjelmissa karistamaan harteiltaan nunnuka-nunnuka-lai-lai-lai-lai –maineen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tenho Sauren, konstaapeli Reinikainen, TTT, Tampereen Työväen Teatteri, Leonardo da Vinci, asiakastilaisuudet, Pirkka-Pekka Petelius,

"Myynnin määritelmä on saada asiakas toimimaan haluamallasi tavalla ja pitämään siitä!"

Lauantai 13.6.2015 - -Esko Erkkilä-

Myynnillä on monia määritelmiä, mutta minä pidän eniten tuosta, joka on tämän jutun otsikkona.

 

 

En osannut opiskelujeni jälkeen ajatella pienimmissäkään kuvitelmissa, että tienaisin leipäni myynnin ammattilaisena.

 

 

Ajatuksissani oli toimia pikkuvirkamiehenä vaikkapa jonkin kunnan maataloussihteerinä ja olla mahdollisimman kaukana myyntihommista.

 

 

Onneksi ajatukseni eivät toteutuneet, vaan pääsin kiehtovan agribisneksen pariin.

 

 

Valmistumiseni jälkeen haparoin puoli vuotta ja etsin todellista leipäpuuta.

 

 

Onneksi pääsin suuren elintarvikeyrityksen palvelukseen ja siellä bisnestoiminnan alimmalle, mutta tärkeimmälle askelmalle eli myyntimieheksi Keski-Pohjanmaalle.

 

 

Kokkolan jälkeen työurani olikin jatkuvaan alaspäin menemistä, sillä sen jälkeen tuloksentekopaikkoinani olivat Seinäjoki, Tampere, Hämeenlinna, Pöytyä ja Raisio – alaspäin menemistä ainakin Suomen kartalla!

 

 

Kiinnitän huomiota sanaan ”tuloksentekopaikka”, sillä en ole milloinkaan hyväksynyt työpaikalleni termiä ”kustannuspaikka”!

 

 

Myynti ja myyntitoiminta ovat yhteiskunnassa kaiken perusta, sillä vain myynnin avulla ja niiden kautta yhteiskunnan rattaisiin saadaan käyttövoimaa.

 

 

Saadaan käyttövoimaa, jotta hallinto voi pelata.

 

 

Saadaan käyttövoimaa, jotta koulutus, sairaanhoito, terveydenhoito, yhteiskunnan infra ja yleensä kaikki yhteiskunnan välttämättömyystoiminnat voivat toimia.

 

 

*****************

 

 

Myyntimiehen pitää siis saada asiakas toimimaan haluamallaan tavalla.

 

 

Erityisen tärkeää on, että asiakas pitää siitä toiminnasta, johon myyntimies on hänet johdattanut. Näin varmistetaan, että asiakas on halukas toistamaan menettelynsä uudestaan eli ostamaan tuotetta tai palvelua toisenkin kerran!

 

 

Myynti on yhteiskunnan generaattori!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Myynnin määritelmä on saada asiakas toimimaan haluamallasi tavalla ja pitämään siitä, tyytyväinen asiakas, agribisnes,

Olin potilaana

Torstai 28.5.2015 - -Esko Erkkilä-

Olen painottanut eri yhteyksissä, että jos turvaudun pienen vaivan vuoksi terveydenhoidon ammattilaisten hoitoon, olen heidän ja koko terveydenhoitoalan asiakas.

 

Jos minua liikutellaan sairaalaympäristössä sairaalavuoteella maaten, niin silloin olen potilas.

 

 

Olin toissapäivänä ja eilen potilas, kun minulle tehtiin Tampereella Hatanpään sairaalassa olkapääleikkaus.

 

 

Kompuroin viime marraskuussa puupinon päältä päistikkaa maahan ja satutin oikean olkapääni.

 

 

Jos olisin ollut työterveyshuollon piirissä, minut olisi varmaan leikattu viimeistään kolmantena päivänä tapaturman jälkeen – nyt jouduin odottamaan leikkausta puoli vuotta!

 

 

Kiitokset Hatanpään sairaalan koko henkilöstölle – sairaalakokemus osoitti, että hoitohenkilökunta osaa tehokkaasti hoitaa hommansa.

 

 

Työt rajoittuvat nyt ainakin pari viikkoa tietokoneen näppäimistön näpyttelyyn, mutta siihen on sopeuduttava.

 

 

Näppäillään!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: terveydenhoitoalan asiakas, terveydenhoitolan potilas, asiakas, potilas, työterveyshuolto,

Kaupan asiakaslehdet - lisäkustannus kuluttajien maksettavaksi vaiko hyödyllinen "ilmaispalvelu"?

Keskiviikko 18.8.2010 - -Esko Erkkilä-

Taannoisella bussimatkalla Tampereelta Helsinkiin tutustuin hieman tarkemmin perhekuntaamme tuleviin lehtiin.

 

Kaupan asiakaslehdistä meille tulee S-ryhmän Yhteishyvä, K-ryhmän Pirkka sekä Suomen Lähikauppa Oy:n Me-lehti.

 

Kaikissa kaupan asiakaslehdissä on naisvalta, sillä Yhteishyvää päätoimittaa Suso Kolesnik, Pirkkaa Minna Järvenpää ja Me-lehteä Jaana Huttunen.

 

Yhteishyvässä on toimituksellista aineistoa eniten. Asiakaslehdistä se on myös laajin - elokuun lehdessä oli 116 sivua. Lehti tulee asiakasomistajille pakattuna PE-LD-muoviin ja kun mukana on muutakin postia, kertyy lähetykselle painoa.

 

Pirkan sisältö on kaupallisinta. Lehdestä on vaikea löytää toimituksellista aineistoa, sillä "reklaamia" löytyy alkusivuilta takakanteen saakka.

 

Parasta Pirkassa on edelleen niksinurkka - Niksi-Pirkka nykyisin nimeltään. Niksinurkka on jaksanut pysyä vuosikaudet hyödyllisenä - oiva esimerkki asiakkaiden kuuntelemisesta, sillä asiakkaiden kertomiin nikseihin palstan suosio perustuu.

 

Me-lehti on sivumäärältään vaatimattomin, mutta ei anniltaan vähäinen.

 

Heinäkuussa saapuneen 8/2010-numeron helmi oli Tommy Tabermann´n kirjoittama kolumni, "Pyhä talkoohenki". Tabermann oli toimittanut kolumninsa lehdelle kaksi päivää ennen kuolemaansa. Saa nähdä, että kenet Me-lehti saa uudeksi kolumnistikseen.

 

Oletan, että kaupan asiakaslehdistä Me-lehden tulevaisuus on eniten vaakalaudalla. Me-lehti on työväenliikkeen ja E-osuustoiminnan perillinen nykyaikaan.

 

Työväenliikkeen taloudelliset viritelmät ovat muuttuneet tuhkaksi yksi toisensa jälkeen. Ennuste ei ole hyvä Suomen Lähikauppa Oy:n Siwa- eikä Valintatalo-ketjuille - Euromarket-ketjun kuolinkamppailu on monissa kaupungeissa jo päättynyt myymälöiden myyntiin S-ryhmälle.

 

Vaikka kaupan asiakaslehdet keskittyvätkin oman kaupparyhmänsä erinomaisuudesta kertomiseen, on niillä tietty asema suomalaisessa aikakauslehdistössä.

 

Lehtiä pitää tutkailla avoimin ja kriittisin silmin - niistä saattaa löytää mielenkiintoista ja hyödyllistäkin luettavaa.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kaupan asiakaslehdet, Yhteishyvä, Pirkka, Me, Suso Kolesnik, Minna Järvenpää, Jaana Huttunen, Tommy Tabermann, niksinurkka, työväenliike, E-osuustoiminta,