Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Europarlamentaarikko Mauri Pekkarisella riittää virtaa!

Lauantai 12.3.2022 - -Esko Erkkilä-

Keskustan europarlamentaarikko Mauri Pekkarinen poikkesi eilen kahdessakin yleisötilaisuudessa Pirkanmaalla – Koskikeskuksessa Tampereella ja Tavaratalo Veskassa sijaitsevassa Ståhlbergin kahvilassa Pirkkalassa.

 

Olin mukana Pirkkalan tilaisuudessa.

 

 

IMG_4972.JPG

 

Pekkarinen tarjoili itse tilaisuuden osanottajille kahvit – tässä kahvimukinsa saa Pirkkalan Keskustan puheenjohtaja Antti Tölli.

 

Merkittävää oli myös se, että Pekkarinen maksoi tarjoamansa kahvit sekä maistuvat…

 

 

IMG_4971.JPG

 

…Ståhlbergin leipomon korvapuustit!

 

 

IMG_4975.JPG

 

”Venäjän aloittama rikollinen sota Ukrainaa vastaan” hallitsi europarlamentaarikko Pekkarisen alustusta ja hän totesikin, että siinä Putin on pyyhkinyt pitkällä pöydällä eurooppalaisia päättäjiä.

 

 

IMG_4976.JPG

 

Pekkarinen totesi, että länsi on pystynyt nopeasti yhdistämään voimansa Venäjää vastaan.

 

Lännen asettamista pakotteista Pekkarinen totesi maakaasun haasteelliseksi kysymykseksi, sillä Etelä-Euroopassa asunnot lämpiävät venäläisellä maakaasulla ja samoin on myös saksalaisen teollisuuden kohdalla.

 

 

Euroopan osalta toimijana Ukrainan kriisissä Pekkarisen mukaan on ainoastaan Eurooppa-neuvosto, sillä Euroopan Unionilla tai Euroopan Parlamentilla sitä roolia ei ole.

 

 

Mauri Pekkarinen on syntynyt vuonna 1947, joten täytyy ihailla hänen aktiivisuuttaan yhteiskunnallisten asioiden hoitamisessa – Pekkarinen sai ministerin arvon vuonna 2020!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Europarlamentaarikko Mauri Pekkarisella riittää virtaa!, Mauri Pikkarinen, ministeri Mauri Pekkarinen, europarlamentaarikko Mauri Pekkarinen, Antti Tölli, Pirkkalan Keskusta, Pirkkalan Keskustan puheenjohtaja Antti Tölli, Ståhlbergin kahvila, Veska,

Onneksi vaarin laulutaidottomuus ei ole periytyvää laatua!

Tiistai 6.4.2021 - -Esko Erkkilä-

Laulunumeroni oli kouluajan kuutonen, mutta päästötodistuksessa se laskettiin viitoseksi.

 

En murehtinut asiasta, sillä taiteelliset aineet eivät kiinnostaneet.

 

**********************

 

Nyt ensimmäisenä pääsiäispäivän aamuna koin pienoisen yllätyksen, kun esikoisemme toinen tytär esiintyi Pirkkalan seurakunnan pääsiäisjumalanpalveluksessa yksinlaulua esittäen.

 

 

IMG_1617.JPG

 

Kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth saarnasi ja Iiris esitti yksinlaulua – kyseessä oli luonnollisesti nettilähetys.

 

 

IMG_1613.JPG

 

Iiris lauloi mm. näin:

 

”Pääsiäisenä laulan näin:

On ilo tullut kaupunkiin!

Pääsiäisenä laulan näin:

On ilo tullut kyliin kaikkiin.

Siksi hyppelen näin.

Siksi hyppelen näin.

Suru iloksi vaihtunut on.

Siksi hyppelen näin.

Siksi hyppelen näin.

Suru iloksi vaihtunut on.”

 

 

Vaari on tyytyväinen poikansa tyttären esiintymisestä ja tuo jumalanpalvelus löytyy tallenteena Pirkkalan seurakunnan nettisivuilta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pirkkalan seurakunta, Pirkkalan seurakunnan pääsiäisjumalanpalvelus 4.4.2021,

Salmonellaa ei pidä päästää keittiöön ja vielä vähemmän ruokapöytään saakka!

Tiistai 19.1.2021 - -Esko Erkkilä-

Salmonella on viime päivinä noussut julkiseen keskusteluun, sillä eräässä kanalassa on pintapuhtaus- eli pyyhkäisynäytteistä löydetty salmonellaa.

 

Kyseisen kanalan kananmunia on pakattu loimaalaisen Kieku Oy:n munapakkaamossa ja Ruokavirasto on määrännyt, että salmonellasaastuneen kanalan tuottamat kananmunat on vedettävä pois markkinoilta.

 

Myynnistä on vedetty pois kananmunia, joita on kuluttajille myyty tuotemerkeillä Kieku, Pirkka ja Kotimaista.

 

Valvovan viranomaisen, kyseisen munapakkaamon sekä salmonellasaastuneen kanalan munia myyneiden K- ja S-ryhmien toiminta on esimerkillistä sekä osoitus suomalaisen elintarvikeketjun vastuullisesta toiminnasta.

 

Erilaisia salmonellatyyppejä on lukematon määrä ja nyt pyyhkäisynäytteestä löydetty salmonellatyyppi on sellainen, joka pystyy läpäisemään munakuoren ja saastuttamaan koko munan.

 

Korostan, että nyt ei ole todettu salmonellasaastuneita kananmunia, mutta viranomaismääräyksellä vaaravyöhykkeellä olevat kanamunat on poistettu myynnistä!

 

 

***************

 

Vastasin aikoinaan maamme toiseksi suurimman rehutehtaan raaka-ainehankinnasta ja työssäni tuli salmonellantorjunta hyvinkin tutuksi.

 

Ehkä joskus palaan tällä saitilla niihin käytännön toimenpiteisiin, jotka liittyvät suomalaiseen salmonellapuhtauteen ja sen torjuntaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

PS: Päivitettyä tietoa 19.1.2021 klo 10.00!

Nyt salmonellaa on löydetty myös "yhden tilan tuotantoeläimissä" - kuten uudessa takaisinvetoilmoituksessa sanatarkasti todetaan eli ongelma on laajentumassa!

2 kommenttia . Avainsanat: Salmonellaa ei pidä päästää keittiöön ja vielä vähemmän ruokapöytään saakka!, Salmonella, salmonellapuhtaus, salmonellasaastunta, Ruokavirasto, salmonellapuhdistus, Kieku-kananmunat, Pirkka-kananmunat, Kotimaista-kananmunat,

Tampereella korona-analysointi pelittää!

Sunnuntai 3.1.2021 - -Esko Erkkilä-

Maailma on nykyisin paljolti koronaa ja niin myös meillä, jossa Rouva ja nuorimmaisemme tunsivat toissapäivänä eli viime perjantaina kuumetta sekä yskää.

 

Tampereella hommat pelaavat ja nettitutkailun tuloksena löydettiin, että korona-tutkimuksia tehdään Pirkka-hallin paikoitusalueella.

 

Soitto ilmoitettuun puhelinnumeroon iltapäivän alkaessa ja sieltä tutkimusaika vajaan puolen tunnin jälkeen eli melkoista kiirettä oli pidettävä, vaikka kokeenottopaikalle oli matkaa vain vajaat kolmisen kilometriä!

 

Pirkka-hallin paikoitusalueella oli ollut useita ajokaistoja korona-tutkimuksiin ja ohjaajat ohjaamassa oikeille kaistoille.

 

Näytteet oli otettu siten, että asiakas istui autossa ja avatun sivuikkunan kautta näytteenottaja oli ottanut korona-näytteen eli autosta ei tarvinnut poistua!

 

Analysointitulokset tulivat asiakkaiden kännykköihin tekstiviestinä eilen klo 11.42 eli alle vuorokausi näytteenotosta ja perhekuntamme molempien viesti oli vapauttava eli:

 

”Tuloksesi 1.1.2021 – CV19NhO NEG”.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereella korona-analysointi pelittää!, Korona, Korona-tutkimus, Pirkka-halli, "Tuloksesi 1.1.2021 CV19NhO NEG".

Miksi leipojat käyttävät tuotteisiinsa saastuneita seesaminsiemeniä?

Tiistai 17.11.2020 - -Esko Erkkilä-

Lokakuun loppuun mennessä Suomessa on elintarvikkeiden takaisinvetoja ollut jo yhtä paljon kuin koko viime vuotena.

 

 

Lokakuun lopulla ja marraskuun aikana takaisinvedot ovat keskittyneet seesaminsiemeniin, joita leipomoteollisuus ja myös kotileipojat käyttävät leipomustensa raaka-aineena.

 

Vajaan kolmen viikon aikana on Ruokaviraston  nettisivuilla kerrottu ainakin seuraavista eri yritysten takaisinvedoista, joista kaikissa on kyse seesaminsiementen liian korkeista etyleenioksiinipitoisuuksista.

 

 

**************

 

 

26. lokakuuta 2020

Mauste-Sallinen Oy on ilmoittanut Ruokavirastolle vetävänsä pois kaupoista erän pakattua seesaminsiementä. Erässä saattaa olla turvallisen rajan ylittäviä määriä etyleenioksidia, joka pitkäaikaisesti käytettynä voi olla terveydelle haitallista. Tuotetta ei tule käyttää, kertoo yritys.

 

 

4. marraskuuta 2020

Helsinkiläinen Harmonia Life Oy on ilmoittanut vetävänsä myynnistä ja kuluttajilta kolme Voimaruoka-sarjan tuotetta. Hollantilainen tuotteen valmistaja on havainnut, että raaka-aineena käytetyssä seesaminsiemenessä on sallitun enimmäismäärän ylittävä määrä torjunta-aine etyleenioksidia.

 

 

9. marraskuuta 2020

Leipomo Rosten Oy on ilmoittanut vetävänsä myynnistä ja kuluttajilta kaksi gluteenitonta siemennäkkileipätuotetta, joiden raaka-aineena käytetyssä seesaminsiemenessä on sallitun enimmäismäärän ylittävä määrä torjunta-aine etyleenioksidia.

 

 

11. marraskuuta 2020

Atria Suomi Oy on ilmoittanut, että sen valmistama mikroateria Atria Heat & Eat Asian Meatballs with Noodles 350 g, on poistettu myynnistä. Tuotteen raaka-aineena käytetyssä seesaminsiemenerässä on mitattu liian korkea pitoisuus kasvintorjunta-aine etyleenioksidia.

 

 

11. marraskuuta 2020

Lidl Suomi Ky on ilmoittanut, että sen valikoimissa ollut myslipatukka Crownfield Muesli Bar Hazelnut, 200g, on poistettu myynnistä. Tuotteen raaka-aineena käytetyssä seesaminsiemenerässä on mitattu liian korkea pitoisuus kasvintorjunta-aine etyleenioksidia.

 

 

12. marraskuuta 2020

Kesko Oyj on ilmoittanut vetäneensä myynnistä kolme Pirkka-tuotetta. Näissä tuotteissa on käytetty seesaminsiemeniä, joissa on todettu lainsäädännön mukaisen raja-arvon ylittävä määrä etyleenioksidi-kasvinsuojeluainetta.

 

 

13. marraskuuta 2020

Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku on ilmoittanut vetäneensä myynnistä pienen määrän kuorittuja Eldorado seesaminsiemeniä, pakkauskoko 250 g. Yrityksen tavarantoimittajaltaan saaman tiedon mukaan tietyissä erissä on todettu turvallisen rajan ylittäviä määriä kasvinsuojeluaine etyleenioksidia, joka pitkäaikaisesti käytettynä voi olla terveydelle haitallista.

 

 

Lildl´n ja Keskon Pirkka-tuotteiden osalta töppäilyt eivät minua lainkaan yllätä, mutta miksi myös Atria on liittynyt töppäilijöiden joukkoon – ihmettelen ja kysyn vaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: seesaminsiemenet, etyleenioksiini, etyleenioksiinilla saastuneet seesaminsiemenet, Mauste-Sallinen Oy, Harmonia Life Oy, Leipomo Rosten Oy, Atria Suomi Oy, Lild Suomi Ky, Lild, Kesko Oyj, Pirkka-tuotteet, Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku, Ruokavirasto,

Hornet-hävittäjät ovat olleet Suomessa 25 -vuotta!

Sunnuntai 8.11.2020 - -Esko Erkkilä-

Eilen tuli päivälleen kuluneeksi 25 – vuotta siitä, kun ensimmäiset Hornet-hävittäjät laskeutuivat Suomen maankamaralle.

*******************

 

 

Lainaan Ilmavoimien arkistoja, kun kerron Hornettien historiasta seuraavaa:

 

”Ilmavoimien ensimmäiset neljä kaksipaikkaista F/A-18D Hornet -hävittäjää saapuivat Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohtaan 7. marraskuuta 1995. McDonnell Douglasin (nyk. Boeing) tehtaalla Missourin osavaltion St. Louisissa rakennetut koneet lennettiin Atlantin yli Suomeen Yhdysvaltain ilmavoimien KC-10-ilmatankkauskoneen tukemana. Siirtolento kesti noin 9 tuntia ja 35 minuuttia.

 

HN-462, HN-464, HN-465 ja HN-466 tulivat laskuun iltapäivällä kolmen jälkeen. Koneiden yhdysvaltalaisista ja suomalaisista ohjaajista koostuneilla miehistöillä oli takanaan noin 8 200 kilometrin matka. Tampere-Pirkkalan lentoaseman siviilipuolelle oli kokoontunut suuri väkijoukko seuraamaan ensimmäisten Hornetien saapumista Suomeen.

 

Valtioneuvoston vuonna 1992 tekemän päätöksen mukaisesti Suomi hankki yhteensä 64 Hornetia Yhdysvaltain puolustusministeriön Foreign Military Sales -järjestelyn kautta. Loput kolme kaksipaikkaista Hornetia saapuivat Karjalan lennoston Rissalan tukikohtaan 16. helmikuuta 1996. Kaikki 57 yksipaikkaista F/A-18C Hornet -hävittäjää puolestaan koottiin Suomessa Patrian tehtaalla Jämsän Hallissa, ja luovutettiin Ilmavoimille aikataulun mukaisesti vuosina 1996‒2000.

 

Hornetien hankinta merkitsi Ilmavoimille harppausta ikääntyneistä Draken- ja MiG-21 -koneista suorituskyvyltään moderniin hävittäjäkalustoon. Hornetien suorituskykyä ylläpidetään ja kehitetään suunnitellusti kaluston koko 30-vuotisen elinkaaren ajan. Vuosina 2006‒2016 toteutetuilla elinkaaripäivityksillä (Mid-Life Upgrade, MLU) on tehostettu Hornetien ilmataistelukykyä (MLU1) ja luotu kyky ilmasta maahan -aseistuksen käyttöön (MLU2).

 

Elinkaaripäivitysten sekä suunnitelmallisen kunnossapidon ansiosta Hornetien suorituskyky säilyy Suomen turvallisuusympäristöön nähden riittävällä tasolla 2020-luvun loppuun asti. HX-hankkeessa vuonna 2021 valittavan uuden monitoimihävittäjäkaluston on määrä korvata Hornetit vaiheittain vuosien 2025‒2030 kuluessa.”

 

 

*******************

 

 

 

Minulla on ensimmäisten Suomeen lennettyjen Hornettien historiasta omakohtaista kokemusta, sillä erään kertausharjoituksemme aikana illanviettomme kunniavieraiksi saapui kaksi tai kolme Hornet-pilottia, jotka olivat lentäneet nuo ensimmäiset Hornet-hävittäjät Suomeen.

 

Olivat muuten laadukkaita sotilaita!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hornet-hävittäjät, Hornet-hävittäjät saapuivat Suomeen 7.11.1995, HN-462, HN-464, HN-465, HN-466, Hornettien siirtolennot Suomeen, McDonnell Douglas, Tampere-Pirkkala -lentoasema, Ilmavoimat,

Hallitus suitsii tolkuttomaksi yltynyttä elintarvikkeiden kopiointia

Perjantai 30.10.2020 - -Esko Erkkilä-

Hallitus päätti eilen esittää elintarvikemarkkinalain uudistamista ja eräs osa-alue tuossa uudistamisesityksessä on suitsia tolkuttomaksi edennyttä elintarvikkeiden kopiointia.

 

Käytännössä tuo tarkoittaa, että Keskon Pirkka-tuotteet ja S-Ryhmän Rainbow-tuotteet eivät enää saisi olla laadukkaiden merkkituotteiden kopioita – kopiotuotteita kutsutaan private label-tuotteiksi.

 

Muistan vallan hyvin, kun K-ryhmä aloitti merkkituotteiden kopioinnin vuonna 1986 – olin erään etelä-pohjalaisen K-kaupan markkinoilla, kun kauppias saapui Seinäjoella pidetystä kokouksesta suurella tohinalla ja uhosi, että nyt Kesko tuo markkinoille jotain ennenkuulumatonta.

 

Pirkka- ja Rainbow-tuotteet edustavat suuren luokan tuotevarkautta, sillä ne loukkaavat alkuperäisen merkkituotteen luojan oikeusturvaa.

*******************

 

Lainmuutoksen taustalla on EU:n kauppatapadirektiivi, joka vaatii yksityiskohtaisempaa sääntelyä elintarvikemarkkinoille.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä totesi eilen lakiesityksestä, että lain yksi keskeisin tavoite on vahvistaa tuottajan asemaa ruokajärjestelmässä.  Lailla vähennetään esimerkiksi tuottajien ja pienten elintarvikeyritysten liiketoiminnan riskejä tukien siten niiden kannattavuutta. Hyviä kauppatapoja edistämällä vahvistamme myös markkinoiden tervettä toimintaa ja koko alkutuotannon kilpailukykyä.

Lain valvontaviranomaisena toimii elintarvikemarkkinavaltuutettu, joka pystyy jatkossa paremmin puuttumaan epäkohtiin.

 

Myönnän, että valvonnassa tulee olemaan haasteita, sillä valitettavan monet laadukkaita suomalaisia merkkielintarvikkeita valmistavista yrityksistä ovat hairahtuneet valmistamaan myös private label –tuotteita.

 

On luonnollista, että päivälleen 40 –vuotta suomalaisen elintarviketeollisuuden palveluksessa olleena en ole syyllistynyt Pirkka- tai Rainbow –elintarvikkeiden hankkimiseen!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hallitus suitsii tolkuttomaksi yltynyttä elintarvikkeiden kopiointia, Pirkka-tuotteet, Rainbow-tuotteet, private label, private label-tuotteet, kopiotuotteet, Jari Leppä,

Maitotonkka-aika säilyy muistoissamme!

Lauantai 4.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Maatalouden ja kotieläintalouden nopea muutosvauhti näkyy vaikkapa siinä, että vielä 1960-luvulla meijereihin toimitettiin lypsykarjatiloilta maitoa tonkissa, mutta nykyisin maitoautot noutavat maidot lypsykarjatiloilta tankkiautoilla tilatankeista.

 

*******************

 

Meillä oli aina 1960-luvulle saakka kolme tai neljä lehmänkantturaa, joilla vanhempani hankkivat toimeentulonsa ja kouluttivat kaksi penskaansa kohtuullisiin ammatteihin.

 

Velkaa emme siskolikkani kanssa ottaneet markkaakaan vaan kaiken opiskelurahoituksen saimme vanhemmiltamme – isä kävi talvisin metsätöissä ja se olikin ainoa tilan ulkopuolinen tulonlähde.

 

 *******************

 

Arvostan suuresti niitä maitotonkkia, jotka nykyisin ovat mökkimme varastossa, sillä ne tuovat mukavia muistoja vuosien takaa. Leipä oli tiukalla ja se oli yksinkertaista, mutta niin oli silloin hyvä!

 

****************

 

En tiedä syytä, mutta olimme OTK-laisen Osuusliike Voiman meijerin maidontuottaja siihen saakka, kun se lopetti toimintansa Tampereella ja sen jälkeen toimitimme maitomme Maito-Pirkkaan.

 

Voiman aikana maitotili tuli Viljakkalan keskustassa sijaitsevaan Voiman myymälään ja sieltä se sitten nostettiin; joitain ostoksiakin sieltä tehtiin, mutta ei suinkaan kaikkia.

 

**************

 

Minulla on säästyneitä maitotonkkia peräti viisi kappaletta ja niiden katselu palauttaa mieliin mukavia muistoja.

 

 

IMG_8712.JPG

 

 

IMG_8715.JPG

 

 

IMG_8717.JPG

 

 

IMG_8716.JPG

 

 

Tuottajanumeromme oli alkuaikoina 8 - 6 ja sitten myöhemmin 3434 – numerot ovat mielessäni paremmin kuin sitten aikoinaan aseeni numero joskus myöhemmin varusmiesaikana!

 

 

Voi noita aikoja – silloin luotiin nykyistä hyvinvointi-Suomea!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maitotonkka, maitotonkka-aika, Osuusliike Voima, Osuusliike Voiman meijeri, Maito-Pirkka, Osuusliike Voiman Viljakkalan myymälä, Voiman Viljakkalan myymälä,

Kansalaisaloitteen toteuttaminen metsien avohakkuukiellosta ei onneksi tule toteutumaan

Maanantai 13.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Ns. luonnonsuojelujärjestöt ovat masinoineen kansalaisaloitteen, jonka toteuttaminen merkitsisi valtion mailla avohakkuukieltoa.  Masinointi tuotti tulosta ainakin niin paljon, että Eduskunnan pitää käsitellä kyseinen kansalaisaloite ja aloitteen käsittely alkoikin 14.11.2019.

 

 

Vihreät ovat luonnollisesti olleet masinoijina kyseisen kansalaisaloitteen laatimisessa ja he myös kannattivat tuon kansalaisaloitteen hyväksymistä.

 

 

Eduskunnassa 14.11.2019 käyty keskustelu on nähtävissä Eduskunnan pöytäkirjoista googlaten ”Pöytäkirjan asiakohta PTK 64/2019 vp”.

 

Olen tutustunut edustajakohtaisiin puheenvuoroihin, mutta lainaan tässä muutamien kansanedustajien käyttämiä puheenvuoroja, kuten ”Metsälehti” on niitä toistanut ja kommentoinut 15.11.2019 ilmestyneessä numerossaan:

 

”Avohakkuuta voidaan syystä pitää metsälajeille ja luontotyypeille tuhoisana”, arvioi vihreiden kansanedustaja Pirkka-Pekka Petelius.

 

Totean Pirkka-Pekka Peteliuksen osalta, että taas hän toimi puheenvuorossaan siten, että joutuu lähitulevaisuudessa pyytelemään anteeksi ja nyt metsänomistajilta!

 

 

”Minä ja puolueeni Keskusta kannatamme metsänomistajan vapautta valita oma hakkuumenetelmänsä. Jos jatkuva kasvatus on jonkun metsänomistajan toive kasvatusmenetelmänä, hänen on saatava kasvattaa silloin metsäänsä niin. Jos taas hän haluaa tehdä päätehakkuun, myös sen on onnistuttava. Nykyinen lainsäädäntö toimii siis tässä hyvin”, Keskustan Hanna Huttunen sanoi.

 

 

”Mutta kyllä kieltämättä vähän kylmää kuulla näitä vihreiden puheenvuoroja, jotka antaisivat aika kylmää kyytiä maakunnille ja ylipäätään suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle sitä kautta”, Kokoomuksen Heikki Autto totesi.

 

 

”Päätös aiheuttaisi suurta alueellista epäoikeudenmukaisuutta, ja avohakkuukiellolla olisi merkittäviä paikallisia vaikutuksia. Suomessa meillä ei ole sellaista tilannetta, että avohakkuiden kieltäminen tässä aloitteessa esitetyssä muodossa olisi tarpeen”, SDP:n Piritta Rantanen lausui.

 

 

”Täyskiellon sijaan pitäisi siirtyä suunnitteluun kasvun maksimoimiseksi. Kukaan ei halua metsäänsä tuhota, ei myöskään valtio halua tuhota kallista metsäomaisuuttaan”, perussuomalaisten Jani Mäkelä sanoi.

 

 

”En ymmärrä, että minkä tähden meidän pitäisi kieltää avohakkuut kokonaisuudessaan. Jos ajatellaan suomalaista metsätaloutta, niin sen vahvuus on nimenomaan siinä, että meillä nämä kasvavat nuoret metsät sitovat hiiltä. Jos me päästämme meidän metsämme lahoamaan pystyyn, niin nehän muuttuvat silloin päästölähteiksi”, Kristillisten Sari Essayah totesi.

 

 

Poikkeuksellisen hyvin pärjännyt maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä nosti esiin myös kiellon taloudelliset vaikutukset.

”Tuo avohakkuukielto tietäisi erittäin massiivisia taloudellisia vaikutuksia. Korjuun ja urakoinnin osalta osto maakunnissa vähenisi noin 40 miljoonalla eurolla. Tukin tarjonta vähenisi tuon miljoona euroa, joka on todella suuri määrä…”, Leppä kertoi.

 

******************

 

Seuraavaksi aloite siirtyy maa- ja metsätalousvaliokunnan käsittelyyn, jota puheenjohtaa kansanedustaja Anne Kalmari.

 

 

IMG_5931.JPG

 

 

IMG_5928.JPG

 

 

Tapasin kansanedustaja Anne Kalmarin 3.12.2019, kun olin erään seurueen mukana tutustumassa Eduskuntataloon ja silloin Kalmari totesi, että avohakkuukielto ei toteudu ainakaan sinä aikana, jolloin hän on Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajana.

 

********************

Tuo kansalaisaloite on mahdoton toteuttaa myös sen vuoksi, että siitä ei ole mainintaa nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kansalaisaloite, kansalaisaloite avohakkuukiellosta valtion metsissä, joutuuko Pirkka-Pekka Petelius seuraavaksi pyytelemään anteeksi metsänomistajilta?, avohakkuukielto ei toteudu,

Jos Tampere-Pirkkalan lentokentällä ei olisi sotilasilmailua, kiitoradan saisi istuttaa metsälle tai muokata perunamaaksi!

Sunnuntai 12.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Jokainen lienee tietoinen, että Tampere-Pirkkalan lentokenttä on Satakunnan Lennoston kotikenttä.

 

Kuluneella viikolla Tampere-Pirkkalan lentokentällä aloitettiin maamme ilmapuolustuksen kannalta tärkeä toiminta, kun siellä alkoivat Hornet-hävittäjien korvaavan hävittäjätyyppien koe- ja esittelylennot.

 

Sotilasilmailu onkin ainoa asia, joka pitää Tampere-Pirkkalan lentoaseman toimintakunnossa, sillä kuluneen kymmenen vuoden aikana tuon lentoaseman siviilikäyttö on päässyt sellaisiin miinuslukuihin, että vastaaviin tappiolukuihin ei millään muulla talouselämän tai yritysmaailman saralla jouduta.

 

Vuonna 2010 Tampere-Pirkkalan lentoasemalla oli matkustajia 657.630, mutta vuonna 2018 vain 228.096! Tuollaiseen kehitykseen tuskin mitkään yritykset joutuvat ja samaa on sanottava myös niistä poliittisista puolueistakin, jotka ovat vahvassa kannatusalamäessä.

 

Turun lentoaseman matkustajamäärä oli 377.554 matkustajaa vuonna 2010 ja vuonna 2018 se oli 369.432 matkustajaa eli hienoista matkustajamäärien alenemista sielläkin, mutta ei läheskään sama katastrofi kuin Tampere-Pirkkalassa.

 

Helsinki-Vantaalta vuonna 2010 matkusti 14.866.071 matkustajaa ja se pystyi nostamaan vuonna 2018 matkustajamääränsä 20.848.749 matkustajaan.

 

***************

 

Teen vuosittain pari lomalentoa ulkomaille ja en harkitsekaan muita lähtökenttiä, kuin Helsinki-Vantaan, sillä sieltä pääsee kaikkiin haluamiini ulkomaisiin kohteisiin. Lisäksi bussimatka Tampereelta Helsinki-Vantaalle ja takaisin on V. Paunun busseilla vaivaton, varma ja edullinen!

 

 

**********************

 

En helposti lähde ehdottelemaan vastuuhenkilöiden vaihtamista, mutta nyt sen osalta Tampereen kaupungilla on vakava paikka pohdiskella, että onko Tampere-Pirkkalan lentokentän markkinoinnista vastaavien vastuuhenkilöiden vaihtaminen paikallaan! Huonommax tilanne ei voi ainakaan muuttua!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Pirkkala lentoasema, Tampere-Pirkkalan lentoaseman matkustajamäärät ovat romahtaneet, Turun lentoasema, Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät, Satakunnan Lennosto,

"Vain yksi on joukosta poissa"..., "...sillä Tamperetta siellä ei näy!"

Keskiviikko 25.9.2019 - -Esko Erkkilä-

Suomen johtava teollisuuden messutapahtuma ”Alihankinta 2019” Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa alkoi eilen ja jatkuu tänään sekä myös huomenna eli torstaina 26.9.2019.
 
 
Messuilla tulee käymään yli 20.000 messuvierasta ja he sekä näytteilleasettajat edustavat kattavasti niitä yrityksiä ja tahoja, jotka tuottavat Suomelle hyvinvointia.
 
 
Vierailin messuilla eilen.
 
 
En ole asiantuntija näytteilleasettajien tuotteita, palveluksia tai osaamista arvioimaan, mutta kiinnitin huomiota eri kuntien, kaupunkien ja maakuntien esilläoloon näillä suomalaisten kannalta ehkä tärkeimmillä messuilla.
 
 
Tässä melkoinen kuvakavalkadi niiden kuntien, kaupunkien ja maakuntien osastoilta, jotka kantavat huolta suomalaisten hyvinvoinnista, kun suhtautuvat myönteisesti kotimaisten yritysten pärjäämiseen:
 
 
 

IMG_4586.JPG
 
 
 
IMG_4587.JPG
 
 
 
IMG_4588.JPG
 
 
 
IMG_4589.JPG
 
 
 
IMG_4590.JPG
 
 
 
IMG_4591.JPG
 
 
 
IMG_4592.JPG
 
 
 
IMG_4593.JPG
 
 
 
IMG_4594.JPG
 
 
 
IMG_4600.JPG
 
 
 
IMG_4604.JPG
 
 
 
IMG_4605.JPG
 
 
 
IMG_4610.JPG
 
 
 
IMG_4613.JPG
 
 
 
IMG_4614.JPG
 
 
 
IMG_4615.JPG
 
 
 
IMG_4616.JPG
 
 
 
IMG_4619.JPG
 
 
 
IMG_4620.JPG
 
 
 
IMG_4621.JPG
 

 

 

 

Vastuullisia kuntia, kaupunkeja ja maakuntia kaikki!

 

 

 

Yksi joukosta kuitenkin puuttuu ja se on Tampere eli otsikon tekstiä voidaan perustellusti jatkaa…

 

 

…”sillä Tamperetta siellä ei näy!”

 

No, Tampereellahan ei ole mitään hätää, sillä nyt on menossa vasta jo kymmenes tappiollinen vuosi peräkkäin ja tappioennuste on tänä vuonna 40 miljoonaa euroa!

Vai olisko sittenkin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: "Vain yksi oli joukosta poissa"..., "sillä Tamperetta siellä ei näy!", Alihankinta 2019, Tampereen Messu- ja Urheilukeskus, Pirkka-halli,

Kiersin kamerani kanssa Kouvolassa kuvaten keskustalaisia!

Tiistai 10.9.2019 - -Esko Erkkilä-

IMG_4437.JPG

 

 

Olin virallinen kokousedustaja Kouvolassa 7.9.2019 järjestetyssä Keskustan ylimääräisessä puoluekokouksessa.

 

 

Minut tuntevat tietävät, että minulla on melkein aina mukanani kamera ja niin myös tuolloin Kouvolassa.

 

 

Politiikassa toimivat henkilöt ovat kiitollisia kuvattavia, sillä he kaikki suhtautuvat kuvaajiin suurella arvonannolla!

 

**************

 

Seuraavassa sekalaisessa järjestyksessä tunnettuja ja minulle tuttuja henkilöitä, joita tapasin Kouvolan Lumon Areenalla eli Kouvolan jäähallilla, sillä siellä järjestettiin Keskustan ylimääräinen puoluekokous.

 

 

 

IMG_4317.JPG

 

 

Kokouksen puheenjohtaja Markku Pakkanen ja Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen.

 

 

 

IMG_4318.JPG

 

 

Aina hymyilevä Anu Vehviläinen

 

 

 

IMG_4332.JPG

 

 

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä - mies paikallaan (jo toisessa hallituksessa)!

 

 

 

IMG_4357.JPG

 

 

Keskustan varapuheenjohtajat (molemmat sitä vielä kuvanottohetkellä) Hannakaisa Heikkinen ja elinkeinoministeri Katri Kulmuni.

 

 

 

IMG_4358.JPG

 

 

Puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen, puolustusministeri ja tässä vaiheessa puheenjohtajaehdokas Antti Kaikkonen sekä Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Antti Kivelä.

 

 

 

IMG_4359.JPG

 

 

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja Keskustanuorten tamperelainen puheenjohtaja Suvi Mäkeläinen.

 

 

 

IMG_4362.JPG

 

 

Valtiosihteeri Tuomo Puumala

 

 

 

IMG_4363.JPG

 

 

Kansanedustaja Mikko Savola

 

 

 

IMG_4366.JPG

 

 

Lähes 2.800 osanottajan kokousta johti puheenjohtajana Markku Pakkanen

 

 

 

IMG_4367.JPG

 

 

Kansanedustaja Arto Pirttilahti

 

 

 

IMG_4374.JPG

 

 

Opiskelukaverini kunnallisneuvos, agrologi Antti Hietaniemi Perhosta.

 

 

 

IMG_4375.JPG

 

 

Karjala Liiton puheenjohtajana sekä MTK:n johtokunnassa toimiva Pertti Hakanen.

 

 

 

IMG_4379.JPG

 

 

Viime toukokuussa ministerin arvonimen saanut Sirkka-Liisa Anttila ja valtiopäiväneuvos Jukka Vihriälä. Olen tuntenut nykyisen valtiopäiväneuvoksen jo 1970-luvulta saakka, jolloin hän toimi alkutuotannon neuvojana Osuusteurastamo Itikassa Seinäjoella ja minä vastaavasti samalla alueella Rehuraisio Oy:n myyntimiehenä.

 

 

 

IMG_4330.JPG

 

 

Kokouksessa Keskustan varapuheenjohtajaksi valittu kansanedustaja Petri Honkonen ja…

 

 

 

IMG_4312.JPG

 

 

…hänen kanssaan tiukan kisan käynyt kansanedustaja Mikko Kärnä!

 

 

 

IMG_4322.JPG

 

 

Äänestin Juha Sipilää Keskustan puheenjohtajaksi jo Rovaniemen puoluekokouksessa vuonna 2012 ja olen tehnyt samoin myös kaikissa sen jälkeen järjestetyissä puoluekokouksissa. Nyt Juha luovutti Keskustan puheenjohtajuuden…

 

 

 

IMG_4404.JPG

 

 

…Katri Kulmunille!

Toivon, että voimme antaa Katrille kiitokset jo seuraavassa Keskustan puoluekokouksessa Vantaalla syntymäpäivänäni 7.6.2020!

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan ylimääräinen puoluekokous 7.9.2019, kouvolanpuoluekokous2019, Katri Kulmuni, Hannakaisa Heikkinen, Juha Sipilä, Riikka Pirkkalainen, Jari Leppä, Antti Kurvinen, Suvi Mäkeläinen, Matti Vanhanen, Arto Pirttilahti, Mikko Savola, Pertti Hakanen,

Merkitseekö Tampereen ratikkahullutus, että myös Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi joutuvat keskinäisen kisailun vuoksi tarttumaan ratikkaan?

Perjantai 28.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkahullutus, joka aikoinaan syntyi tunnelipäätöksen tiiviinä kylkiäisenä, on miljardi-investointi, jota tulevat sukupolvet maksavat hamaan kauas tulevaisuuteen saakka.

 

 

Tunnelipäätöksellä Kokoomus sai tahtonsa läpi, mutta sen kalliina lunnaana oli Vihreitten tuki ja vaatimus ratikan saamisesta!

 

 

Ratikkahullutus heijastelee nyt myös muutamaan Tampereen ympäryskuntaan ja pahimmassa liemessä ovat Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi.

 

 

Kontaktieni avulla olen kuullut ja tiedän, että sijoituspaikkakuntaa etsivät yritykset kiristävät Tampereen ympäryskuntia, että ratikan saaminen on eräs edellytys yrityksen sijoittumiselle kyseisen kunnan/kaupungin alueelle.

 

 

Lyhytnäköistä toimintaa yrityksiltä, sillä olisihan niidenkin kannalta parempi, että tuleva kotipaikkakunta olisi hyvin toimeentuleva eikä ratikan rakentamisen kuihduttama kyläpahanen, jossa ei ole varaa muuhun kuin ratikkakustannusten maksamiseen.

 

 

On Lempäälän ja Nokian onni, että ne eivät ole joutuneet ratikkakiristyksen kohteiksi, sillä ne sijoittuvat jo nyt toimivien kiskoyhteyksien varrella – Lempäälän läpi kulkee maamme päärata ja Nokia on Tampere-Pori –radan varrella, joten kumpaakaan yritysten ratikkakiristys ei koske.

 

 

Toivon Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven päättäjiltä järjen käyttämistä ja pidättäytymistä ratikkahullutuksilta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikkahullutus, Tampereen ratikka, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, ratikkakiristys, Yritykset kiristävät kuntia vaatimalla ratikkaa, Ratikka Kangasalle?, Ratikka Pirkkalaan?, Ratikka Ylöjärvelle?, ö

On hyvä, että hallitusohjelmassa puututaan private label -tuotteiden kilpailuasemaa vääristävään tilanteeseen

Torstai 6.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Rinteen syntymässä olevan hallituksen hallitusohjelma ja sen yksityiskohdat avautuvat kaiken kansan nähtäville ja kommentoitavaksi pikkuhiljaa.

 

 

Hallitusohjelman eräs helmi on linjaus, että puututaan private label –tuotteiden aiheuttamaan vääristymään elintarvikemarkkinoilla.

 

 

Linjaus ei minua henkilökohtaisesti koske, sillä milloinkaan ostoskoriini ei ole osunut Pirkka- eikä Rainbow-tuotteita.

 

 

Muistan elävästi sen hetken, jolloin kuulin Keskon ja K-ryhmän alkavan panostamaan merkittömiin tuotteisiin.   Olin eräässä etelä-pohjalaisessa K-Maatalouskaupassa esittelemässä tuotteitamme, kun kauppias saapui innosta puhkuen Seinäjoen Keskon kauppiastapahtumasta ja kertoi, että on tapahtumassa jotain suurta. Nyt haarukoin tapahtuma-ajaksi 1977 tai 1978.

 

 

S-ryhmä katseli Keskon toimintaa monta vuotta, mutta sitten sekin toi markkinoille merkittömät tuotteet ja risti ne Rainbow-tuotteiksi.

 

 

Pirkka- ja Rainbow-tuotteet ovat laadultaan kakkos- tai kolmosluokan tuotteita, joissa kuluttajalaadulla ei ole mitään roolia, sillä ne ovat pelkkiä rahantekotuotteita päivittäistavarakaupalle.

 

 

Osa Pirkka- ja Rainbow-tuotteista ovat ainakin ajoittain kotimaisten yritysten valmistamia, mutta useinkin Kesko ja S-ryhmä vaihtavat niiden valmistajan ulkomaiseksi ja se tapahtuu aina hintatasoa polkemalla.

 

 

Private label-tuotteet ovat surkeita laadusta piittaamattomia kopioita, joita vastuulliset elintarvikeyritykset eivät suostu valmistamaan.

 

 

Valitettavasti merkittömät tuotteet muodostavat tuoteryhmittäin sen alimman hintatason, johon kaupparyhmittymien sisäänostajat vertaavat myös laadukkaita merkkituotteita.  Kierre on valmis.

 

 

Toivon hallitukselta nopeita ja selkeitä päätöksiä, jotta private label –tuotteiden aiheuttama markkinavääristymä saadaan nopeasti korjattua, sillä se on ennen kaikkea kuluttajien etu!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hallitusohjelmassa puututaan private label -tuotteiden kilpailuasemaa vääristävään tilanteeseen, private label-tuotteet, Pirkka-tuotteet, Rainbow-tuotteet, Pirkka- ja Rainbow -tuotteet ovat kopioita, Merkkituotteet,

Tampere-Pirkkala -lentokentän matkustajamäärät ovat surullisen pienet, mutta sotilasilmailu nostaa kentän merkitystä

Torstai 7.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampere-Pirkkalan –lentokentän pienet matkustajamäärät ovat monen pirkanmaalaisen mielestä suuri ongelma.

 

 

Alueellisessa mielessä ehkä näin onkin, mutta tavallisena kuluttajana en allekirjoita, että kyseessä olisi ongelma.

 

 

On selvää, että poliitikot puhuvat pienistä asiakasmääristä ongelmana, mutta sehän on heidän tapansa kasvattaa äänimääriään.

 

 

Toki on todettava, että Tampere-Pirkkalan matkustajamäärät ovat hävettävän pienet, sillä kenttä oli matkustajamäärillä mitattuna viime vuonna vasta Suomen yhdeksänneksi suurin!

 

 

Finavia julkaisee lentoasemakohtaiset liikennemäärät kuukausittain ja viime vuoden tilasto matkustajamäärien osalta näyttää tältä:

 

 

  • Helsinki                                       20.848.838
  • Oulu                                              1.096.917
  • Rovaniemi                                        644.144
  • Turku                                               369.432
  • Kittilä                                               354.561
  • Vaasa                                               315.900
  • Kuopio                                             245.682
  • Ivalo                                                242.457
  • Tampere                                          228.096
  • Joensuu                                           121.554

 

 

Puhuttelevaa tilastossa on se, että kärkikymmenikössä ainoastaan Tampereen matkustajaluvut alenivat edellisvuoteen verrattuna. Mm. Oulun matkustajamäärät kasvoivat peräti 18,8 %, kun ne Tampere-Pirkkalassa notkahtivat 0,8 %!

 

  

******************

Omakotitalomme sijaitsee täsmälleen Tampere-Pirkkalan –lentokentän itäisen laskeutumislinjan alapuolella, joten pääsen päivittäin havainnoimaan kentälle idän suunnasta laskeutuvia lentokoneita.

 

Tein eilen melkein koko päivän tontillamme lumitöitä ja pääsin tiiviisti seuraamaan lentoliikennettä.

 

Hornetteja näkee (ja kuulee) nykyään harvemmin, mutta eilen ainakin kaksi laskeutui itäisen laskeutumislinjan kautta Pirkkalaan. Olivatkohan käyneet tunnistuslennolla Suomenlahdella?

****************

 

Satakunnan Lennoston sijaitseminen Pirkkalan tukikohdassa kohottaa Tampere-Pirkkalan lentoaseman merkitystä ja se on hyvä muistaa, kun päivittelemme kentän vaatimattomia matkustajamääriä.

 

Ilmavoimien nettisivuilla kerrotaan Satakunnan Lennostosta mm. näin:

 

Pirkkalassa sijaitsevan Satakunnan lennoston käytössä on koko ilmavoimien lentävä kalusto. Lennosto tukee ilmavoimien taistelua tukilentotoiminnalla, tutkimuksella ja kehittämisellä sekä turvaa ilmaoperaatiot Etelä-Suomen alueella vastaamalla lentotukikohtien valmiudesta.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finavia, Finavian matkustajamäärätilastot, Tampere-Pirkkalan lentoasema, Satakunnan Lennosto, lentomelu, Hornet-kalusto, Hornet-kaluston lentomelu,

Uudenvuodenlupauksia vuodelle 2019

Tiistai 1.1.2019 - -Esko Erkkilä-

Uudenvuodenlupausten julkistamisen olisi oikeastaan pitänyt tapahtua jo eilen, mutta ehkä niiden julkistaminen vielä tänäänkin sallitaan.

 

 

En lupaa mitään järisyttävän uutta, vaan lähinnä päivitän sitä toimintaa, jota olen toteuttanut jo aikaisemminkin.

 

 

Suurena punaisen lihan ja kotimaisen ruuan kannattajana lupaan lisätä punaisen lihan kulutustani ja sen, että kaikki kotimaassa syömäni liha on alkuperältään kotimaista.

 

 

Kananmunien osalta pyrin lisäämään niiden osuutta ruokavaliossani ja lupaustani kotimaisuuden puolesta lisää se, että Suomen edullisen hintatason vuoksi ulkomaisia kananmunia ei Suomessa onneksi ole edes tarjolla.

 

 

Lupaan tänäkin vuonna olla avaamatta Ikean ovea, sillä niin kaltoin Tampereella rakennusaikainen Ikea-helvetti koetteli Palokallion omakotialuetta – puolenkymmentä alueemme omakotitaloa kärsi suuruusluokaltaan 30.000 euron vahingot per omakotitalo.

 

 

Lidl saa edelleen odottaa ensi vuonnakin turhaan, että avaisin kyseisen puljun ovea. Lild´n Suomeen tuloa johtanut johtaja on toki saanut lopputilin, mutta en unohda sitä suomalaisen alkutuottajan ja suomalaisen elintarviketeollisuuden hyljeksintää, johon kyseinen saksalaisfirma syyllistyi Suomeen rantautuessaan.

 

 

Pysyn edelleen ruokapuolella ja totean, että tänäkään vuonna ostoskoriini ei erehdyksessään päädy Pirkka- eikä Rainbow-tuotteita, sillä ne ovat Keskon ja S-ryhmän aseet taistella kunnollisia ja laadukkaista merkkituotteita vastaan ja sitä vastaan, että suomalainen talonpoika saisi tuottamistaan elintarvikkeista kunnollisen hinnan.

 

 

Pyrin ensi kesänä panostamaan entistä enemmän omalla pellolla tuottamieni juuresten ja kasvisten kasvattamiseen, sillä arvostan yhä enemmän käyttämieni elintarvikkeiden alkuperän tuntemista.

 

 

Jatkan puilla lämmittämistä ja sen osalta asetan itselleni tavoitteeksi jo vuodelle 2020, että josko silloin kokeilisin puiden sytyttämistä päältä päin!

 

 

Tässäpä näitä Uudenvuodenlupauksia vuodelle 2019!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Uudenvuodenlupauksia vuodelle 2019, puiden sytyttäminen päältäpäin, private label -tuotteet, Pirkka-tuotteet, Rainbow-tuotteet, kotimainen liha, kotimaiset kananmunat, Lild,

Ensimmäiset Suomen Ilmavoimien Hornetit lennettiin St. Luosista Pirkkalaan vuonna 1995

Maanantai 10.12.2018 - -Esko Erkkilä-

Tuskin paljastan sotasalaisuuksia, kun kerron muutamalla sanalla…

 

 

 IMG_6525.JPG

 

 

…työhuoneessani olevasta lentokonetaulusta muutaman sanan.

 

 

Sain tuon taulun muistoksi, kun osallistuin eräissä kertausharjoituksissani tavallisiin ampumarata-ammuntoihin 4. – 8.9.1995.

 

Muodostin tuolloin kertausharjoituksissa sotilasesimieheni eli erään kapteenin kanssa taisteluparin ja pärjäsimme koulutusammunnoissa kahdestaan palkinnon eli tuon taulun arvoisesti.

 

 

Taisi olla vasta seuraavissa kertausharjoituksissa, kun erääseen illanviettoomme saapui muutama lentäjä, jotka aikoinaan olivat lentäneet Suomen Ilmavoimien ensimmäiset Hornetit St. Lousista Pirkkalaan.

 

 

Lento kesti 9,5 tuntia ja kyseessä oli neljän hävittäjän suora lento.  Lennon varalaskupaikaksi oli päätetty Reykjavikin Keflavik ja siellä vallinneen heikon sään vuoksi siirtolento Pirkkalaan myöhästyi hieman.

 

 

Anneli Taina oli siirtolennon aikana maamme puolustusministerinä ja kenraali Martti Ahola Ilmavoimien komentajana. Nyt tapailen Anneli Tainaa tamperelaisten eläkeläisjärjestöjen kokouksissa.

 

 

Ensimmäiset Hornetit lennettiin Suomeen vasta 7.11.1995, joten syyskuussa 1995 pidettyjen kertausharjoitusten aikana Hornetteja ei vielä ollut Suomessa, joten kuvassa oleva ei ole ainakaan Suomen ilmatilassa lentävä Hornet.

 

 

Sain aikoinaan peruskoulutukseni Panssarintorjuntajoukoissa Säkylässä ja ehdinkin olla muutamissa jalkaväen kertausharjoituksissa ennen kuin minut siirrettiin Ilmavoimiin.

 

 

En luonnollisestikaan kuulunut lentäviin reserviläisiin, mutta ainakin eräiden kertausharjoitusten aikana sain henkilökohtaisesti tutustua Hornetit Suomeen lentäneisiin pilotteihin.

 

 

Kelpo kavereita kaikki!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hornet, Hornetit Suomeen vuonna 1995, Hornettien siirtolento Pirkkalaan,

Private label-elintarvikkeita en hyväksy, mutta lääkkeiden rinnakkaistuotteet hyväksyn

Lauantai 13.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Päivittäistavarakaupan ”private label” -tuotteet ovat sen jälkeen, kun Kesko aloitti ”Pirkka” -tuotteillaan hulluttelen, ajaneet suomalaisten elintarvikkeiden alkutuotannon ja kotimaisen elintarviketeollisuuden kestämättömään taloudelliseen ahdinkoon.

 

S-ryhmä viivytteli vastaavien tuotteiden lanseeraamisessa, mutta sitten iski maataloustuottajia sekä kotimaista elintarviketeollisuutta vasten kasvoja ja lanseerasi markkinoille ”Rainbow” –tuotteet.

 

S-ryhmän toteuttama ”halpuutus” –kampanja tuhosi loputkin elintarvikkeiden kotimaisen alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden toimintaedellytykset.

 

On varmaa, että ostoskoriini ei vahingossakaan pääse yksikään Pirkka- tai Rainbow-tuote.

 

 

Pirkka- ja Rainbow-tuotteet ovat tavallisesti ”pahnanpohjimmaisia” eli laadultaan heikkoja kopiota alkuperäisistä merkkituotteista. Monesti ne ovat heikon laatutason lisäksi valmistettu ulkomailla.

 

Valitettavasti suomalainen elintarviketeollisuus on toki joissakin private label –tuotteissa valmistajana, mutta useinkin vain joitakin aikoja, sillä päivittäistavarakauppamme kilpailuttavat tavarantoimittajia niidenkin valmistuttamisessa.

 

 

*******************

 

 

Lääkkeiden valmistamisessa ja markkinoinnissa on hieman samanlainen tilanne kuin elintarvikkeiden private label –kaupassa.

 

Lääkebisneksessä on tuotelaadun kannalta kuitenkin erilainen tilanne kuin elintarvikkeissa, sillä lääkkeiden rinnakkaistuotteissa tehoaineet ja niiden pitoisuudet ovat täsmälleen samat kuin alkuperäislääkkeissä.

 

 

Laadultaan rinnakkaislääkkeet vastaavat alkuperäislääkkeitä, mutta elintarvikkeissa private label-tuotteet ovat riisuttuja kopiota alkuperäisistä merkkituotteista.

 

 

Rinnakkaislääkkeet ovat huomattavasti edullisempia kuin vastaavat alkuperäislääkkeet ja tästä seuraavassa esimerkki:

 

 

Poden parhaillaan peukaloni ”pinne-ongelmaa” ja siihen lääkärini määräsi

 

  • kuurin Arcoxia 90 mg tabletteja 30 tabletin pakkauksen, jonka lopullinen hinta minulle olisi ollut 13,11 euroa

 

Onneksi apteekkini tiedusteli, että sopiiko minulle vastaava rinnakkaislääke ja se olisi

  • Etoricoxib Krka 90 mg 30 tabletin pakkaus, jonka lopullinen hinta minulle olisi 7,28 euroa

 

Molemmissa tuotteissa tehoaineena on etorikoksibi ja molemmat ovat tarkoitettuja nivelrikon, nivelreuman, selkärankareuman ja kihtikohtauksen oireiden hoitoon.

 

 

Valitsin rinnakkaislääkkeen sitä huolimatta, vaikka se on valmistettu Sloveniassa.

 

 

*****************

 

 

Tiedän lääkebisneksestä sen verran, että lääkkeiden tuotekehittely on pitkäjänteistä ja kallista toimintaa, mutta kun kyseessä on täysin alkuperäistuotetta vastaava tuote, hyväksyn lääkkeissä rinnakkaistuotteet.

 

 

Mielestäni apteekin pitää omatoimisesti kysyä, että haluaako asiakas vaihtaa lääkärin määräämän tuotteen rinnakkaistuotteeksi, mutta jos farmaseutti ei sitä tee, niin asiakkaan pitää kysyä, että onko lääkärin määräämälle tuotteelle olemassa vastaavaa rinnakkaislääkettä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: private label-tuotteet, Pirkka-tuotteet, Rainbow-tuotteet, rinnakkaislääkkeet, halpuutus,

Niin tuttua private label -tuotteista!

Tiistai 23.1.2018 - -Esko Erkkilä-

S-ryhmä joutui eilen kertomaan, että sen myymässä…

 

 

…Rainbow Makeaa maissia -tuotteessa on löydetty listeriabakteeria (Listeria monocytognes) yli lainsäädännössä sallitun enimmäismäärän ja sen vuoksi S-ryhmä on oma-aloitteisesti suorittanut kyseisen tuotteen takaisinvedon.

 

 

Tuskin kenellekään on yllätys, että kyseessä on tuontielintarvike, sillä listerialla höystetyn tuotteen on valmistanut puolalainen Pinguin Foods Polska Sp. z o.o..

 

 

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran verkkosivuilla kerrotaan listeriasta mm. seuraavaa:

 

 

Listeria monocytogenes on ympäristössä esiintyvä bakteeri, jota voi esiintyä myös käsittelemättömissä elintarvikkeissa kuten raa’assa lihassa ja kalassa, pastöroimattomassa maidossa ja tuoreissa kasviksissa sekä näistä valmistetuissa tuotteissa silloin, kun valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa. Myös kuumennetut tuotteet voivat saastua listerialla lämpökäsittelyn jälkeen. Jälkisaastumisen riski on sitä suurempi, mitä enemmän valmiita tuotteita käsitellään valmistuksen jälkeen (esim. siivutus, suikalointi, paloittelu). Sama listeriakanta voi tehokkaasta pesusta huolimatta säilyä tuotantolaitoksessa monia vuosia saastuttaen aika ajoin tuotteita.

 

Evira kertoo listerian riskiryhmistä näin:

 

Vanhukset

Vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt (esimerkiksi syöpä- ja aids-potilaat, maksa- ja munuaistauteja sairastavat, elinsiirtopotilaat, diabeetikot tai kortisonilääkitystä saavat)

 

Raskaana olevat naiset

Vaarassa ovat erityisesti iäkkäät ja henkilöt, joilla on vaikeita perustauteja. Listerioosiin sairastuu vuosittain 20–60 henkilöä ja suurin osa sairastuneista on ollut yli 70 -vuotiaita.

 

Vastustuskyvyltään heikentyneillä listerioosi ilmenee tavallisesti vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Kuolleisuus listerioosiin on korkea, jopa 20 – 40 %. Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

 

 

*********************

 

Toivon, että S-ryhmän eilen kertoma takaisinveto herättää kuluttajat huomaamaan tuontielintarvikkeissa piilevät vakavat riskit ja sen, että erityisen riskialttiita ovat kaupan omat merkkituotteet eli esimerkiksi Rainbow ja Pirkka.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: takaisinveto, S-ryhmän suorittama takaisinveto, private label, merkittömät tuotteet, Rainbow-tuotteet, Pirkka-tuotteet, Pinguin Foods Polska Sp. z o.o.,

Lentorata Tampereelta Helsinki-Vantaan lentokentälle harppasi eteenpäin

Torstai 11.1.2018 - -Esko Erkkilä-

Nykyistä paremmat junayhteydet Tampereelta Helsinkiin ovat jokaisen järkevän poliitikon ajatusmaailmassa kärkilistalla.

 

 

Junayhteyden parantamisesta on käytetty erilaisia termejä ja niistä ehkä tunnetuin on

 

 

Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin

 

 

 

”Tunnin juna” –kaavailuihin liittyy tiiviisti se, että Tampereen ja Helsingin välille pitäisi koko matkalle saada kolmas raide.

 

 

Viime päivinä hankkeesta on alettu käyttämään termiä

 

 

Lentorata

 

 

Lentorata-hanke sai uutta tuulta siipiensä alle, kun Tampereen pormestari Lauri Lyly, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson ottivat näkyvästi kantaa Lentoradan puolesta.

 

 

 

Lentoradan aikaansaamisen uhkana saattaa olla muutama seikka ja eräs niistä on se, että myös varsinais-suomalaiset alkavat ponnekkaasti ajaa ”Tunnin junaa” Helsingin ja Turun välille.

 

 

Toivon, että Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittämistä ajavat tahot näkisivät laajemmat kokonaisuudet ja toimisivat Lentoradan puolesta.

 

 

Tampere-Pirkkalan –lentoaseman kehittäminen on paikallaan, mutta samalla pitää muistaa se koko- ja monipuolisuusero, joka vallitsee Helsinki-Vantaan hyväksi.

 

 

Lentoasemien matkustajamäärät vuonna 2014 tässä (luvuissa on eritelty kotimaan liikenteen ja kansainvälisen liikenteen matkustajamäätärät):

 

Vuoden 2017 matkustajamääristä on olemassa ennusteet ja ne näyttävät tältä (matkustajamäärissä on tapahtunut merkittäviä muutoksia vuodesta 2014 vuoteen 2017):

 

Mielestäni nämä kaksi taulukkoa ovat pitävä perustelu sille, että Tampereen rautatieaseman ja Helsingin lentokentän välille pitää rakentaa Lentorata!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lentorata, Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin, Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille, Helsinki-Vantaan lentoasema, Tampere-Pirkkala -lentoasema, pormestari Lauri Lyly,

Vanhemmat kirjoitukset »