Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Keskustan edustaja jätti viisaasti eriävän mielipiteen Tampereen yhdyskuntalautakunnan Tavase -päätökseen 27.8.2013

Sunnuntai 10.11.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupungin lausunto koskien Tavase Oy:n Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle jättämään tekopohjavesihankkeen vesilain mukaiseen lupahakemukseen oli suuri pettymys, sillä Tampereen yhdyskuntalautakunta puolusti järjettömän hankkeen jatkamista!

 

Kokoomuksen, SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreiden edustajat puolsivat virkahenkilöiden esitystä, että ”Tavase Oy:lle tulisi myöntää lupa hakemussuunnitelman mukaisesti.”

 

Päätökseen jättivät eriävän mielipiteen Keskustan Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen sekä perussuomalaisten Aarne Raevaara.

 

Olen keskustalaisena ja ”järki-tavaselaisena” ylpeä Keskustan Anna-Kaarina Rantaviita-Tiaisen päätökseen jättämästä eriävästä mielipiteestä, joka kuului näin:

 

”Eriävä mielipide

 

Pykälä 275 , Tampereen kaupungin lausunto koskien Tavase Oy:n Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle jättämän tekopohjavesihankkeen vesilain mukaisesta lupahakemusta.

 

Mielestäni Tampereen kaupungin ei pidä antaa luvan myöntämistä puoltavaa lausuntoa. Useat osakaskunnat ovat jo irtautuneet tekopohjavesihankkeesta ja hanketta vastustetaan voimakkaasti sen sijoittumisalueella. Hankkeen jatkamiselle ei siten ole enää edellytyksiä ja pitkittämisen kustannukset jäävät pelkästään Tampereen maksettaviksi. Tampereen tulee ryhtyä välittömiin toimiin tekopohjavesihankkeen lopettamiseksi ja Tavase Oy:n alas ajamiseksi.

 

Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen

yhdyskuntalautakunnan jäsen”

 

*************

 

Yhdyskuntalautakunnan enemmistön päättämässä lausunnossa todetaan lopuksi näin:

 

”Tampereen kaupunki tulee päättämään hankkeen jatkamisen edellytyksistä lupaprosessin jälkeen.”

 

Tarkoittaako lausunnon viimeinen lause yhdyskuntalautakunnan enemmistön olettavan, että lupa Tavase Oy:n mielettömälle suunnitelmalle myönnetään?

 

Uskallan olla eri mieltä!

 

***********

 

Olen vahvasti sitä mieltä, että Tavase Oy:lle ei näillä tosiasioilla tulla myöntämään toteuttamislupaa.

 

Jos Tavase Oy haluaa jatkaa turhaa hankettaan, on sen laadittava uusi YVA ja se maksaisi suuruusluokkaa 1,5 M€! Kun sen lisäksi Tavasen ”hyvät” konsultit tulisivat rokottamaan konkurssikypsää yhtiötä rankemman mukaan, on tamperelaisten varauduttava ainakin 2 miljoonan euron lisäsatsaukseen hankkeessa!


Ovatko kokoomus, sen vasallipuolue RKP, SDP, vasemmistoliitto ja vihreät valmiit satsaamaan Tavaseen nykyisen 8 miljoonan euron lisäksi vielä 2 miljoonaa sekä sen jälkeen toteamaan, että eipä saatukaan rakentamislupaa?

 

Ihmettelen, jos kokoomuksella, RKP:llä, SDP:llä, vasemmistoliitolla ja vihreillä on varaa pönkittää mieletöntä Tavase-hanketta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tavase, Tavase Oy, Tavase Oy:n lupahakemus, Tampereen yhdyskuntalautakunta, Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen, Aarne Raevaara, eriävä mielipide, mieletön hanke,

Tampereen Keskusta tuntee suurta huolta Tampereen keskustan kehittämisestä

Tiistai 14.5.2013 - -Esko Erkkilä-

Otsikossa ei ole kysymys sanaleikistä, vaan todesta.

 

Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 30.4.2013  esittelijänä toiminut suunnittelupäällikkö Ari Vandell esitti, että pysäköinnin ns. ykkösaluetta laajennettaisiin, Hämeenkadulla maksimipysäköintiaika rajattaisiin nykyisestä kahdesta tunnista yhteen tuntiin, maksullisuus laajennettaisiin koskemaan myös sunnuntaita ja että pysäköintimaksuja korotettaisiin.

 

Onneksi suunnittelupäällikkö Ari Vandell´n esitys päätettiin yhdyskuntalautakunnan yksimielisellä päätöksellä jättää pöydälle.

 

Suunnittelupäällikkö Vandell kuitenkin uudistaa esityksensä tänään eli 14.5.2013 pidettävässä yhdyskuntalautakunnan kokouksessa.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n johtokunta käsitteli asiaa ja päätyi siihen, että vastustamme suunnittelupäällikkö Ari Vandell´n päätösehdotusta.

 

Laadimme asiasta lehdistötiedotteen, jonka toimitimme medialle eilen.

 

Lehdistötiedote kuuluu näin:

 

***********

 

Tampereen keskustan pysäköintihintojen korottaminen olisi vakava isku kaupunkikeskustan elinvoimalle

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö katsoo, että pysäköintimaksujen korottamisella olisi kaupunkikeskustan kehittymiselle näivettävä vaikutus. Kaavailtu 400.000 euron suuruinen maksutulojen vuosikasvu ei tulisi toteutumaan, sillä automarkettien ilmainen pysäköinti tulisi muuttamaan kuluttajien käyttäytymistä. 

 

Keskusta ei kannata suunniteltua pysäköintimaksujen korottamista.

 

Kaupungin toimet kohdistuvat väärin, jos keskustan pysäköintimaksuja pyritään nostamaan ja ei puututa kaupunkiorganisaation rakenteellisiin ongelmiin.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön mielestä kaupungin pitää luoda edellytyksiä keskustan kehittymiselle eikä vaarantaa elävää kaupunkikeskustaa liikkumista ja kaupanteon mahdollisuuksia rajoittaen. 

 

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry

Johtokunta

 

Lisätietoja:

 

Puheenjohtaja Esko Erkkilä, 050 556 4878

Tiedotusvastaava Kalle Kiili, 050 480 0277

 

***********

 

Toivomme, että järki voittaisi ja Tampereen kaupunki ei lähtisi ehdoin tahoin kampittamaan Tampereen keskustan kehittämistä.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Keskusta, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö, Tampereen yhdyskuntalautakunta, pysäköintimaksut, pysäköintimaksujen korottaminen, Tampereen keskustan kehittäminen,

Onko kaupunkiraitiotien välttämättömyydestä muodostunut hurmosuskonto?

Maanantai 7.3.2011 - -Esko Erkkilä-

Tampereella järjestettiin kaikille avoin internet-kysely kaupunkiraitiotien alustavista vaihtoehdoista välillä Hervanta–Keskusta–Lentävänniemi 20.1.–9.2.2011. 

Internet-kyselyä ennen ja sen aikana järjestettiin kaksi työpajaa, joissa käsiteltiin samaa asiaa.

Internet-kyselyn ja työpajojen tuloksia esiteltiin torstaina 17. helmikuuta 2011 järjestetyssä yleisötilaisuudessa Aleksanterin koulun juhlasalissa (os. Hallituskatu 26) kello 18–20.

Osallistuin Suomen Keskustan edustajana ensimmäiseen työpajaan ja yksityishenkilönä yleisötilaisuuteen Aleksanterin koululla.

Kummastelin, että ensimmäiseen työpajaan poliittisista ryhmistä osallistui lisäkseni ainoastaan Tampereen Sitoutumattomien Lasse Oksanen. Kaikki Tampereen kaupunginvaltuustossa olevat ryhmät olivat saaneet kutsun.

Poliittiset puolueet olivat työpajoissa toki runsaslukuisasti edustettuina, mutta erilaisten peitejärjestöjen mandaatilla.

Yleisötilaisuudessa kerrottiin, että internet-kyselyyn saatiin kaikkiaan 2 590 vastausta.

Kysely ei vastaa todellista tahtotilaa tamperelaisten mielipiteistä, sillä vastaajissa oli merkittävästi enemmän 26–45-vuotiaita ja vähemmän eläkeikäisiä kuin Tampereen väestössä. Myös joukkoliikenteen käyttäjien osuus vastaajista oli suurempi kuin keskimäärin väestöstä. Kyselyn puutteista kertomisesta pitää antaa tunnustus yleisötilaisuuden vetäjille.

Internet-kyselyiden käyttäminen jonkin hankkeen perusteluna on täysin järjetöntä. Se voi tuntua oikeudenmukaiselta niistä, jotka istuvat koko päivän netin ääressä, mutta ei tee oikeutta ylivoimaiselle osalle väestöstä. Järki päähän internet-kyselyihin nojautuville!

Yleisötilaisuus kiinnosti ainoastaan pientä joukkoa, sillä kuulijoita oli vain kolmisenkymmentä. Pieni kuulijajoukko osoittaa, että kaupunkiraitiotiehanke on pienen vähemmistön ajama.

Yleisötilaisuuden johdannossa kerrottiin, että Tampereella pitää kasvattaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Saattaa olla, että luottamushenkilöt ovat näin päättäneet - koska ja milloin, millä forumilla? On itsestään selvää, että virkamiesten ei pidä sellaista laukoa, jota luottamushenkilöt eivät ole päättäneet. 

Olin toki yllättynyt, että Tampereella joukkoliikenteen kulkutapaosuus on ainoastaan 13 %! Miksi joukkoliikenteen käyttäminen ei innosta?

Käytin puheenvuoron ja kertasin Tampereen seudun liikennehankkeet, joiden rahoitusmahdollisuudet pitää turvata. Hankkeet ovat ainakin seuraavat:

  • VT3:n uusi linjaus Ylöjärven ja Hämeenkyrön välillä
  • VT12:n tunnelipäätökset, jotka tällä hetkellä ovat voimassa
  • VT9:n parannus ainakin Atalan ja Tarastenjärven risteyksen välillä
  • Tampereen läntinen ohitusrata
  • Tampereen järjestelyratapihan siirtäminen etelämmäs
  • Tampere-Pirkkalan –lentoaseman terminaalikysymyksen ratkaiseminen

Kiinnitin huomiotani siihen, että tilaisuudessa esiintynyt nuori konsultti kertoi suunnitelmien olevan tuttuja vasta konsulteille ja niitä ei ole vielä esitelty virkahenkilöille. Lausuin ihmettelyni siitä, että nuori konsultti ”unohti” mainita luottamushenkilöt. Tilaisuuden vetäjä totesikin huomautukseni jälkeen, että nyt esitelty aineisto oli esitetty Yhdyskuntalautakunnalle edellispäivänä.

Yritän uskoa esiintyjien vilpittömyyteen, kun he kertoivat, että nyt kertynyt aineisto on kaupunkiraitiotien osalta se vertailuaineisto, jota alkusyksystä verrataan bussiliikenteen kehittämisvaihtoehtoon. 

Selkäpiissäni tuntuu kuitenkin siltä, että ainakin tietty osa tamperelaisista on jo päättänyt rakentaa kaupunkiin raitiotieverkoston. Kustannuksista piittaamatta!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kaupunkiraitiotie, raitiotie, raitiotiehanke, VT3, VT12, VT9, Tampereen järjestelyratapiha, Tampere-Pirkkala -lentoasema, Yhdyskuntalautakunta,

Alvareiden järjestämä toinen talousarviotilaisuus

Maanantai 3.5.2010 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Alvarit - alueellisen vaikuttamisen kanava - järjestivät vuoden 2011 talousarviota esittelevän toisen tiedotustilaisuuden Tampereen valtuustosalissa 26.4.2010.

 

Olin tilaisuudessa paikalla.

 

Lasten- ja nuorten palvelujen lautakunnan puolesta asiat esitti suunnittelupäällikkö Vesa Komonen, osaamis- ja elinkeinolautakunnan puolesta esiintyi suunnittelija Tuija Mannila ja yhdyskuntalautakunnan osalta esittelyn suoritti suunnittelupäällikkö Ari Vandell.

 

Muiden lautakuntien osalta vastaava tiedotustilaisuus...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Etelä-Alvari, Alvarit, OSELA, LANULA, YLA, yhdyskuntalautakunta, Tampereen budjetti 2010

Isojen ja merkittävien uutisten päivä

Perjantai 23.4.2010 - -Esko Erkkilä-

Tiistaina 20.04.2010 julkistettiin valtakunnallisesti yksi iso asia ja tamperelaisesta vinkkelistä ainakin kaksi isoa asiaa.

 

Valtakunnallinen uutinen oli hallituksen linjaus vihreän energian laajasta paketista, joka mahdollistaa Suomen täyttävän EU:n uusiutuvan energian velvoitteet.

 

Vihreän energian paketti synnyttää Suomeen jopa 20.000 uutta työpaikkaa ja metsäenergian osuus uusista työpaikoista on yli 6.000.

 

Vihreän energian paketti on valmisteltu elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) johdolla.

 

Kannatan monien suomalaisten kanssa...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Bioenergiapaketti, Mauri Pekkarinen, Tampere, Tampereen Keskusareena, Kansi, Lahdesjärvi, Lakalaiva, yhdyskuntalautakunta