Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Aina se hirvittää vaikka se siellä onkin luvallista!

Tiistai 7.8.2018 - -Esko Erkkilä-

Suomessa liikennevaloissa punaisia valoja vasten ajaminen on yksiselitteisesti kielletty.

 

 

Kaikkialla näin ei ole ja siihen sain taas kerran tutustua taannoisella Kyröläismatkallamme mm. Liettuassa.

 

 

Liettuassa, kuten niin monissa muissakin maissa, liikennevaloissa oikealle kääntyvä saa ajaa punaisia päin, mutta luonnollisesti suurta varovaisuutta noudattaen.

 

 

Punaisia päin ajamisen salliminen oikealle käännyttäessä ilmaistaan ainakin Liettuassa punaisen liikennevalon rinnalle asennetulla pienellä lisäkilvellä.

 

 

 

Seuraavat pari kuvaa otin Vilnassa, kun olimme pienellä porukalla tutustumassa kaupunkiin:

 

 

 

IMG_2226.JPG

 

 

Punaiset palavat, auto lähestyy suojatietä ja nainen ylittää katua, sillä hänelle palavat vihreät.

 

 

 

IMG_2227.JPG

 

 

Tilanne jatkuu; nainen on edennyt suojatiellä ja auto ajaa päin punaisia, sillä se on kääntymässä oikealle ja punaisen liikennevalon vieressä on pieni vihreä nuoli, joka ilmaisee, että ajaminen punaisia päin on sallittua.

 

 *******************

 

Liikennevaloista oikealle kääntymistä punaisia päin ovat poliitikot aika ajoin lämmitelleet ja on olemassa jopa ehdotuksia kokeilukunniksi!

 

 

Asiasta on tehty jopa kansalaisaloite, mutta se ei saanut suurtakaan kannatusta ja aloite raukesikin tänä vuonna kesäkuun alussa.

 

 

En kannata mahdollisuutta, että liikennevaloissa saisi kääntyä punaisia päin missään tilanteissa piste!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liikennevaloissa punaisia päin ajaminen, kansalaisaloite, Kyröläismatka2018, Baltia2018,

Olisi ollut mahdollista valita limusiineista!

Sunnuntai 10.8.2014 - -Esko Erkkilä-

Yövyimme taannoisella Pietarin-matkallamme Moscow Hotellissa Nevan vierellä.

 

 

 

 

limu1

 

 

Hotelli on komealla paikalla…

 

 

 

 

limu2

 

 

…ja myös palvelut pelasivat kohtuullisesti – vain jonot aamupalalle olivat pitkät.

 

 

 **************

 

Olen Suomessa kerran päässyt 9-metrisen limusiinin kyytiin, kun työkaverit kyyditsivät minut eläkkeelle.

 

Moscow Hotellin edessä olisi ollut melkoinen valinnanvara limusiineista, mutta jäipä tällä kertaa valitsematta.

 

 

limu3

 

Limusiinirivistön laidalla oli vuokrattavana ihan kohtuullinen menopeli sekin, mutta sen rinnalla olikin sitten seitsemän kappaletta kunnon kaaroja:

 

 

limu4

 

 

 

 

limu5

 

 

 

 

limu6

 

 

 

 

limu7

 

 

 

 

limu8

 

 

 

 

limu9

 

 

 

 

limu10

 

 

 

En tiedä, että montako 9-metristä limuusinia on Suomessa, mutta…

 

…Pietarissa oli seitsemän sellaista yhden hotellin edessä odottamassa kyyditettäviä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: limuusin, taksi-limuusin, limusiini, 9-hengen limusiini, Neva, Moscow Hotelli, Hotelli Moscow, suomenlahti2014,

Risteily Nevalla kuuluu oleellisena osana vierailuun Pietarissa

Lauantai 9.8.2014 - -Esko Erkkilä-

Pietari ja Neva ovat erottamattomat, sillä Neva kuuluu Pietariin ja Pietari kuuluu Nevaan.

 

Laatokan vedet virtaavat Nevan kautta Suomenlahteen.

 

Neva on lyhyt joki, sillä sen pituus on ainoastaan 74 kilometriä.

 

Laatokka on vain 4 metriä korkeammalla kuin Suomenlahti, joten Neva etenee kohti Suomenlahtea rauhaisaa vauhtia.

 

Nevan rauhallista juoksua hyödyntävät Pietarin monet laivayrittäjät, jotka järjestävät matkailijoille risteilyjä Nevalle.

 

Olen muutaman kerran päässyt käymään Pietarissa – kävin siellä jo silloin, kun kaupungin nimi oli Leningrad – Leningradiksi Pietaria kutsuttiin vuodesta 1924 vuoteen 1991 saakka.

 

Lähes joka kerta, kun olen käynyt Pietarissa, olen osallistunut Nevajoelle tehdylle risteilylle.

 

Usein Neva-risteily ei sisälly matkan hintaan, vaan se pitää erikseen maksaa paikan päällä.

 

Olin Pietarissa 6.7.2014 ja osallistuimme Neva-risteilylle.

 

Risteily ei sisältynyt matkamme hintaan ja maksoimmekin siitä 25,00 euroa per henkilö. Retkueemme käsitti hieman yli 40 henkilöä ja lähes kaikki osallistuivat risteilylle – yrittäjän saama euromäärä ylitti 1.000 euroa ja se on aikasmoinen summa Venäjällä. Nevaristeilyt pitää maksaa euroissa – rupla ei kelpaa.

 

Panostus kannatti, sillä risteily Nevalla on aina elämys.

 

Tässä kuvakimara risteilystämme Nevalla 6.7.2014:

 

 

 

neva1

 

 

 

 

neva2

 

 

 

 

neva3

 

 

 

 

neva4

 

 

 

 

neva5

 

 

 

 

neva6

 

 

 

 

neva7

 

 

 

 

neva8

 

 

 

 

neva9

 

 

 

 

neva10

 

 

 

 

neva11

 

 

 

 

neva12

 

 

 

 

neva13

 

 

 

 

neva14

 

 

 

 

neva15

 

 

 

 

Pietarissa on paljon nähtävää ja koettavaa, mutta risteilyä Nevalla kannattaa aina harkita!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Neva, Nevajoki, Neva Laatokasta Suomenlahteen, Laatokka, Suomenlahti, Pietari, Leningrad, jokiristeily Nevalla, suomenlahti2014,

Hämeenkyröläisten ja viljakkalalaisten matka tapahtui tällä kerralla Suomenlahden ympäri historia-, sotahistoria- ja kulttuurimatkana

Torstai 10.7.2014 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrön ja Viljakkalan sotaveteraanit ja oikeammin nyt vain heidän omaisensa suorittivat jokakesäisen matkansa tällä kerralla Suomenlahden ympäri.

 

Matkan ”primus motor” on aina ollut hämeenkyröläissyntyinen kenraaliluutnantti Pentti Lehtimäki, joka toimi meillä tälläkin kertaa matkanjohtajana. Vastuullisena matkanjärjestäjänä toimi Lehtimäen perheen omistama Vihdin Liikenne – VL-Matkat Oy.

 

Olen ainoa jo edellisvuodesta lähtien, joka on osallistunut kaikille kenraali Lehtimäen johtamille hämeenkyröläis- ja viljakkalalaismatkoille. Laskujeni mukaan nyt oli kyseessä yhdestoista matka, mutta myös sellaisia mielipiteitä oli matkalaisten keskuudessa, että olimme matkassa jo kahdentenatoista vuonna peräkkäin.

 

***********

 

Lähdimme matkaan Hämeenkyröstä lauantaina heinäkuun 5. päivänä ja ensimmäinen yöpymisetappimme oli Viipuri.

 

 

vii1

 

 

Jo ensimmäiseen päivään mahtui paljon kokemuksia ja kohteita.

 

Tali-Ihantala -taistelujen ratkaisumaasto ja siihen tutustuminen oli ensimmäisen matkapäivämme eräs tärkeimmistä kohteista.

 

Olen tässä kuvattuna Ihantalan kirkon portailla – vuonna 1927 rakennetusta ja 1940 tuhoutuneesta kirkosta on jäljellä ainoastaan portaat.

 

 

 

 

vii2

 

 

Aloitin toisen matkapäivämme jo klo 05.11 Venäjän aikaa eli klo 04.11 Suomen aikaa – minä kun en yleensä ole mennyt ulkomaille nukkumaan.

 

Lähdin varhain aamusella vajaan kahden tunnin mittaiselle kävelykierrokselle Viipuriin ja kiersin mm. aamuauringossa paistattelevan Viipurinlinnan.

 

 

 

 

vii3

 

Kolmas matkapäivämme alkoi, kun heräsimme Hotelli Moskovassa Pietarissa.

 

Olin taas varhain liikkeellä ja tein kävelylenkin Neva-joen yli.

 

Nevan sillalla totesin, että Venäjä on suuri maa, sillä sillalla mm. varjoni oli paljon pidempi kuin tavallisesti!

 

 

 

 

vii4

 

Neljännen ja viimeisen matkapäivämme aluksi kenraaliluutnantti Lehtimäki johdatteli meidät Virossa paikkaan, jossa Narvajoki laskee Suomenlahteen.

 

Narvajoki erottaa EU:n Venäjästä, se on Schengen-raja ja se on myös Naton sekä Venäjän raja.

 

Viro vasemmalla ja Venäjä oikealla - punaiset pallot Narvajoen keskellä osoittavat Viron ja Venäjän rajan.

 

 

 

 

***************

 

 

Tarkoitukseni on lähiaikoina kirjoitella juttuja matkan varrella nähdystä ja koetusta.

 

Aineistoa ainakin riittää!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrö, Viljakkala, Suomenlahti2014, Tali-Ihantala, Viipuri, Viipurinlinna, Pietari, Neva, Nevajoki, Narvajoki, EU:n raja, Schengen-raja, Nato-raja, Schengen, Nato, Ihantalan kirkko, Ihantala,

Ennen lapset olivat kulutustavaraa, nyt sitä ovat vanhukset

Maanantai 4.11.2013 - -Esko Erkkilä-

Toimittaja Jarmo Laitanevan vieraana oli eilen Yle Puheen ”Puheen Aamussa” Lastenklinikan vastasyntyneiden lasten teho-osaston ylilääkäri, professori Sture Andersson.

 

Ohjelman otsikkona oli ”Hauraan elämän pelastajat”.

 

Satuin kuuntelemaan osan ohjelmasta autoradiosta ja tietokoneen äärelle päästyäni tutkin, että löytyisikö ohjelma jälkikuuntelua varten netistä.

 

Löytyihän se, kuuntelin haastattelun uudestaan ja pidin kuulemastani.

 

Tässä linkki n. puolituntiseen keskusteluun:

 

http://yle.fi/puhe/ohjelmat/puheen_aamu/hauraan_elaman_pelastajat_8227.html

 

En tiedä, että kuinka kauan ohjelma on netistä kuunneltavissa, mutta kannattaa yrittää!

 

Professori Andersson otti esille useita tärkeitä näkökohtia ja tässä niistä ranskalaisin viivoin pari:

 

  • lasten tehohoito ei voi olla yksityisen sektorin hoidossa, vaan sen pitää olla julkisen vallan vastuulla
  • työtä Lastenklinikalla tehdään työn takia, ei taloudellisten kannustinten vuoksi

 

Erityisen puhutteleva oli professorin maininta siitä, että ennen vanhaan lapset olivat kulutustavaraa!

 

Professori tarkoitti, että ennen lapsia oli perheissä paljon ja oli suorastaan tavanomaista, että lapsikuolleisuus oli korkea.

 

Sture Andersson antoi vankan tunnustuksen sille työlle, jonka Arvo Ylppö teki lasten hyväksi.

 

En muista, että sanoiko professori Andersson lasten ”kulutustavarana” olemisen jälkeen, että nyt vanhukset ovat yhteiskunnan kulutusosia, mutta sitä koin professorin tarkoittaneen.

 

Juuri tämän vuoksi juttuni otsikko on tuo, joka tuolla ylhäällä lukee!

 

 

 

**********

 

Liitän tähän kopiona Ylen nettisivuilla olleen Jarmo Laitanevan ja Sture Anderssonin keskustelua pohjustaneen jutun:

 

”Suomalainen keskosten hoito on maailman huipputasoa. Tämä jää usein keskustelussa uuden lastensairaalan rahoituksen ja korjaamisen jalkoihin. Lastenklinikalla kovin pienetkin keskosetkin saavat hyvät lähtökohdat terveeseen elämään ja kehittymiseen.

Hätätapauksissa kyse on äidin ja lapsen terveydestä, joten he ovat myös hoidon keskiössä. Lastenklinikan vastasyntyneiden teho-osaston ylilääkäri, professori Sture Anderssonin mukaan isätkin ovat tänä päivänä yhä enenevässä määrin mukana vauvan syntymässä ja hoidossa myös teho-osastolla.

Keskosta pidetään usein niin sanotussa kenguruhoidossa, jossa lapsi saa levätä äidin ja isän rinnalla.”

*************

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yle Puhe, Puheen Aamu, Hauraan elämän pelastajat, Sture Andersson, professori Sture Andersson, ylilääkäri Sture Andersson, Lastenklinikka, Jarmo Laitaneva,

Valtakunnallisessa oppositiossa oleva Keskusta ja keskustalaiset voivat kannattaa hallituspuolueiden edustajien esityksiä, jos ne ansaitsevat kannatuksen!

Keskiviikko 17.10.2012 - -Esko Erkkilä-

timo_hanhilahti

 

Keskustan ehdokas Tampereen pormestariksi on Timo Hanhilahti (oikealla). Hän vieraili eilen Keskustan vaalimökillä Tampereen Keskustorilla ja tapasi kaupunkilaisia.

 

Tampereen apulaispormestarina nyt toimiva Hanhilahti toimitti eilen aamulla julkisuuteen tiedotteen, jossa hän asettui kannattamaan sisäministeri Päivi Räsäsen (kd) ja liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) suunnittelemaa hanketta, jonka tarkoituksena olisi tuoda peltipoliisit myös kaupunkikeskustoihin.

 

Hanhilahden julkisuuteen toimittama tiedote kuuluu näin:

 

*****************

 

 

Peltipoliisit kaupunkien keskustoihin

 

Iltalehti kertoi 13.10 2012, että sisäministeri Päivi Räsänen (kd) ja liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) suunnittelevat parhaillaan hanketta, jonka tarkoituksena olisi tuoda peltipoliisit myös kaupunkikeskustoihin.

Samalla siirryttäisiin kunnalliseen liikenteenvalvontaan, joka antaisi kunnan virkamiehille oikeuden liikenteenvalvontaan automaattisella laitteistolla. Samalla kunnat saisivat nopeussakoista tuloja, niin kuin nykyisin pysäköinninvalvonnasta. Tällä hetkellä nopeussakot menevät vielä valtion kassaan.

Kaupunkien asukkaat ovat kyllästyneitä heikkoon liikennekuriin sekä turvallisuuden ja järjestyksenpidon puutteisiin kaupungeissa ja erityisesti kaupunkien keskusta-alueella. Tällä hetkellä kunnilla ei ole toimivaltaa näissä asioissa.

Ministereiden suunnittelema hanke on kannatettava ja hyvä. Se vastaa hyvin Tampereen kaupungin tekemää, vanhaa lakialoitetta.

Liikenteen valvonnan rinnalla on samanaikaisesti tarvetta käynnistää lainvalmistelu, jonka seurauksena kunta voi hakea oikeutta valvoa järjestystä ja turvallisuutta alueellaan. Vetovoimaisen ja miellyttävän kaupungin edellytyksenä on, että jokainen voi liikkua turvallisesti ja ilman häirintää siistissä kaupungissa.

 

Timo Hanhilahti                                                                                          

apulaispormestari

 

*****************

 

Hanhilahden tiedote kertoo, että Keskusta ”elää ajassa” ja on valmis kannattamaan myös sellaisia ehdotuksia, joita hallituspuolueet esittävät. Ehtona tietysti on, että ehdotukset ovat järkeviä ja vievät suomalaista yhteiskuntaa eteenpäin!

 

Oli rohkaisevaa havaita, että apulaispormestari Timo Hanhilahden esitys sai mediassa laajaa vastakaikua!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Päivi Räsänen, Merja Kyllönen, Timo Hanhilahti, apulaispormestari Timo Hanhilahti, peltipoliisit, peltipoliisit kaupunkeihin, kunnallinen liikennevalvonta,